Het zelf bouwen van exposities foto een animatie-rostrum E prijswinnaars 4 modejournaal a weekpuzzel i ■n riw j" M I I I I h Mill tti I Rob Kröner speelt boeiend modespel i I I - I t i r Hr3 tzi 1^) i MAART 1980 VRIJDAG 21 20 VARIA i et ef n- r door Bé ter Maat 1 Titels filmen !Ct n- ’n et >t- lle ir- ^S 32 Mb TMm id It. in in a- VOOR DE TWEEDE KEER heeft de Amsterdamse couturier Rob Kroner zijn artistieke pres taties aan de openbaarheid prijsgegeven. De hieraan voor afgaande inspanningen werden weerpiegeld in een bijzonder stijlvolle voorjaars- en zomer collectie waarin enkele thema’s uit zijn vorige collectie duidelijk herkenbaar waren. Met name heeft hij onder andere dit keer nog even met de halve cirkel gespeeld, doch dit beperkte zich echter alleen tot de korte jasjes. Omdat bij het opnemen van animatiefilms de camera èn het tekenwerk geen millimeter mogen verschuiven, is het werken’vanaf een statief niet ideaal. De echte animatie-amateurcineast maakt gebruik van een animatie-rostrum. Op eenvoudige wijze is zo’n apparaat zelf in elkaar te knutselen. Lampen voor opnemen Dwarsstang Afstandbediening 21 I |22^ 23 F" 1 i Onder redactie van J.P. Bos '6o ^BVEKtóANZlCHT- Sty 2-lCrlK SZ> ‘meter- •Cr Joel Meyerowitz met zijn platencamera. •Cr Een kabeltje voor de afstandsbediening. 5 3 4 2 3 15 |24 20 19 26 !7 25 26 34 31 30 40 35 36 [43 41 45 44 [56 51 50 61 50 Een latje waarop twee fotocrescentalampen onder een hoek van 45 graden zijn bevestigd, zorgt voor de juiste verlichting. Deze lampen kan men gerust uren achter elkaar laten branden. De foto werd gemaakt door de tienjarige Roberto Mura. De ouders van de leerlingen op mijn Theo Thijssenschool bouwden er een paar op mijn aanwijzingen. Ik wil u graag in dit artikel de maten en gege vens voorleggen opdat u zelf zo’n ro strum in elkaar kunt zetten. We hebben een stevige grondplank nodig waarop straks ons tekenwerk, knipsels of iets dergelijks komt te liggen. Oplossing puzzel nummer 11 Linkerhelft horizontaal: 1. panter; 4. le der; 6. Ane; 7. soep; 9. in; 10. maag; 12. An; 14. nl.; 16. duo; 18. koe; 20. mr.; 22. r.r.; 23. taak; 25. l.w.; 26 MULO; 27. iet; 29. merel; 30. Ijsland. Linkerhelft vertikaal: 1. palissade; 2. edda; 3. aren; 4. leem; 5. enig; 8. pan; 11. alk; 13. nu; 15. vermogend; 17. oma; 19. er; 21. ram; 23. twee; 24. kuil; 25. Lima; 28. tros. Rechterhelft horizontaal: 1. matras; 4. veter; 6. Eli; 7. eelt; 9. as; 10. Koen; 12. e.p.; 14. te; 16. dat; 18. gom; 20. o.l.; 22. l.s.; 23. aria; 25. e.d.; 26. drie; 27. lat; 29. strik; 30. schuim. Rechterhelft vertikaal: 1. maskerade; 2. ante; 3. kris; 4. valk; 5. elan; 8. tot; 11. E.E.G'; 13. pa; 15. Amsterdam; 17. tor; 19. o.l.; 21. lid; 23. adat; 24. arak; 25. Eist; 28. truc. Mijn leerlingen kwamen ook voor het probleem te staan: Hoe lang moet je nu een tekst laten staan op het doek? Te snel is onrustig en te lang is vervelend. Ook hierop is een antwoord te geven. U leest de titel hardop voor en herhaalt die nog één maal heel snel. U laat iemand kijken hoeveel seconden dat op lezen duurt. Zeg dat u deze tekst gaat opnemen: Carnaval in Haarlem, gefilmd door L. Koster, dan leest u deze tekst hardop, eenmaal normaal tempo, een maal versneld. Dat is ongeveer 4 secon den. Tel er nog één seconde bij. In vijf seconden, 5 x 18 beeldjes 90 beeldjes, is de tekst goed leesbaar. U maakt dan achtereenvolgens 90 beeldjes van de stil staande titel. Waarom filmt men dat niet gewoon, dus met de camera lopend op 18 beelden per seconde en leest dat dan zo op? Wie met de enkelbeeldschakeling van zijn camera werkt, zorgt dat per beeldje een lijks geschikt voor animatie. De foto toont u een en ander heel duidelijk. We wensen u veel succes! Heeft u nog vra gen? Stuur ze naar de redactie. U krijgt persoonlijk bericht. iets donkerder worden. Wanneer de en- kelbeeld weer begint, lichten de beelden op het scherm weer een fractie op. Doet men het dus op deze wijze, dan verstoort men de illusie van de animatie. Het is en blijft beter om éénmaal met de enkel- beeldknop werkend dit te blijven doen om een gelijkmatige belichting van de film te verkrijgen. EEN ZEER VERFIJND stofgebruik kan Rob Kroner beslist niet worden ont zegd. Let eens op zijn toepassingen van prachtige zuivere zijde met een ingewe ven ruit, dunne wollen en katoenen jer- sey’s en geweven wollen stoffen. Op zich is het al een feest om naar al die heerlij ke materialen te kijken, laat staan als een couturier er ook nog fijne praktische kleding van weet te maken. ROB KRöNER HEEFT IN een korte periode een uitstekende eigen stijl weten 46|B47 S2~ 59 60 op EEN ■pUsMkjE trie geschroefd of gestoken. Heeft uw camera een macro-instelling, dan kunt u daarvan gebruik maken. U kunt dan echter niet inzoomen. Met een 2-dioptrie- voorzetlens op de cameralens ge schroefd kunt u vrijelijk in- en uit zoomen. u daar niet krijgen, aangezien de draad anders gevormd is. U kunt echter in elke fotohandel een schroef voor de camera kopen. Kosten ongeveer 5. Die dwarsstang geeft u ook gaatjes, zodat u schuiven kunt met de camera. Heeft u een „dikke” camerabody, dan is het raadzaam de zuil wat uit het midden vast te schroeven op de grondplank. Dan ligt het midden van uw opname ook ongeveer in het hart van de grondplank. Omdat ik, als redakteur van het blad Smalfilmen regelmatig camera’s test, heb ik zo’n schuif-systeem laten aan brengen. Iedere camera past nu op dit rostrum. Voor enkele tientjes materiaal kosten kunt u zo’n apparaat in elkaar zetten. Ook voor het maken van titels is dit toestel ideaal! hebben, dan kunt u natuurlijk desnoods 18 beeldjes achter elkaar het mannetje laten stilstaan. Dat is overigens ook maar één seconde. PUZZEL NUMMER 12 Horizontaal: 1. kleven; 7. nabijgelegen; 13. kledingstuk; 14. rentmeester; 15. vreemde munt; 18. steen; 20. telwoord; 22. groep zangers; 25. en dergelijke (afk.); 27. aziaat; 29. boksterm (afk.); 30. waterdoor- latend; 32. normaalpeil (afk.);33. zang- noot; 34. oude vochtmaat; 35. web; 37. vallei; 39. plaats op Ameland; 41. geografi sche aanduiding (afk.); 42. snedig; 43. postscriptum (afk.); 45. familielid; 47. muurholte; 48. watering; 50. hemelli chaam; 52. zangnoot; 54. Frans persoon lijk voornaamwoord; 55. voordeel; 57. per soonlijk voornaamwoord; 58. van dezelf de soort; 61. titel (afk.); 62. verpakkings middel; 63. plaats in Afrika; 65. tentoon stellingsgebouw; 66. ouderdomspensioen (afk.); 68. Indonesisch eiland; 70. op dracht; 72. leven; 73. zeer binnenkort. Vertikaal: 2. de lezer heil (Lat. afk.); 3. transportonderneming (afk.); 4. niet lang; 5. wapen; 6. en anderen (afk.); 8. deel van de dag (afk.); 9. innemen, betoveren; 10. melkklier; 11. danskoor; 12. titel (afk.); 16. bijbelse naam; 17. sportartikel; 19. bont- huid; 21. plaats in Noord-Brabant; 23. ijzerhoudende aarde; 24. Europese hoofd stad; 26. lidwoord; 28. gebedenboek voor priesters; 29. vogel; 31. hoofdtooi; 34. plaats in Gelderland; 44. werelddeel; 46. werelddeel; 48. miereneter; 49. uitgedorste halmen; 51. in orde (afk.); 53. meisjes naam; 54. voorzetsel; 56. bolgewas; 59. wandversiering; 60. zwaar; 62. zijde; 64. -ongaarne; 65. soort; 67. bron; 68. dierenge luid; 69. water in Noord-Brabant; 70. on der andere (afk.); 71. reeks. Oplossingen, uitsluitend per briefkaart, dienen uiterlijk woensdag a.s. in ons bezit Koop bij de fotohandel twee fotocres centalampen van Philips. U kunt ze krij gen in de waarden 75 watt en 150 watt. Twee lampen van 75 watt geven licht genoeg op uw animatiewerk, als u ze ongeveer 40 cm boven de grondplank bevestigt. Ik deed dat met behulp van een plankje en twee goedkope fittingen, die al een schuine stand vertoonden. De lampen moeten ongeveer onder een hoek van 45 graden op de plank schij nen. U kunt de camera omschakelen op kunstlicht. U zult een diafragmawaarde van ongeveer F 2.8 - F 4 verkrijgen al naar gelang de bouw van uw lenzensys teem. De ene camera laat meer licht door dan de andere. In alle gevallen heeft u licht genoeg met deze fotocre scentalampen, die u rustig uren kunt bij continu-loop van 18 beelden per se- laten branden. Een filmzon is nauwe- conde. Als men dus in een animatiefilm in eens overschakelt naar continuloop 18 beelden per seconde, verraadt de belich ting wat er gedaan is. Men ziet het beeld KIJKT U MET MIJ NU even naar een lang crêpe de chine mannenhemd met hoge zijsplitten, loshangend over een lange zijden pantalon met bijpassend topje. Laten we er niet over redetwisten, maar een kostelijke combinatie voor een feest is het zonder enige twijfel. Ander zijds is het praktisch zijn vóór of né het feest: pantalon weg, het mannehemd van zoom tot taille sluiten, et voilé, ook voor de andere uurtjes is dat toch een beeldschoon geheel. Zo met de mode spelen is uiterst boeiend en dat spel kan met de kleren uit deze collectie van Rob voortreffelijk worden gespeeld. Geboeid zal ik deze couturier in ieder geval blij ven volgen. De plank kan bijvoorbeeld 50 x 50 cm zijn. Daarop komt een zuil van hout of van ijzer. Indien u ijzer gebruikt, is het zeer handig als u om de vijf centimeter een gaatje boort in de zuil. U kunt dan de dwarsstang, waaraan de camera komt te hangen, op en neer bewegen. De zuil heeft minstens een lengte van 70 centi meter. Op 60 cm boort u een gat. Daar komt de dwarsstang meestal te zitten, omdat u vanaf de lens tot de grondplaat minstens 50 cm moet meten. Op de ca mera wordt een voorzetlens van 2 diop- De dwarsstang is. beslist nodig omdat we anders omgekeerd de figuurtjes op de grondplank moeten neerleggen en dus op z’n kop moeten gaan animeren. En dat is extra moeilijk! U kunt zo’n dwarsstang op verschillende manieren uitvoeren. We geven u in de tekeningen enige suggesties. Voor de camerabevestiging heeft u een schroef nodig. Veel schrijvers, die kennelijk nooit werkelijk zo’n rostrum bouwden, sturen u naar de ijzerhandel. Nou, vergeet het maar! De schroef kunt Omdat de camera doodstil moet han gen boven het animatie-werk, is een draadontspanner of een afstandsbedie- ningskabel onmisbaar. Gaat u de foto zaak in en koopt u zo’n afstandskabeltje, dan betaalt U ongeveer 15. Ik wandelde naar een bekende radio- zaak in Haarlem en kocht daar voor ƒ4,50 aan materiaal genoeg voor twee afstandskabeltjes. U vraagt om een belknop, van het type dat meteen terug springt, één meter vijftig snoer en een plugje, het allerkleinste type, dat in de afstandsbedieningsingang van uw ca mera past. Neem voor het gemak uw camera éven mee. Men begrijpt zo wat u wilt. Thuisgekomen verbindt u de knop via het snoer aan de stekerplug. Even solderen, klaar is Kees! De tekening geeft u wel een idee hoe zo’n afstandsbe- dieningskabeltje eruit ziet. Heeft u al een kabeltje meegekregen met uw camera, dan behoeft u niets meer te kopen. U kunt meteen aan de slag. De eigenbouw- kabel heeft nu al dagenlang foutloos gefunctioneerd. De kinderen van mijn klas vragen dit ook steeds maar weer. Het is doodeen voudig zelf uit te rekenen. Als u 20 seconden film wilt hebben, moet u 20 x 18 beeldjes afdrukken. 360? Ja, zeker, „langere” belichting wordt gemaakt dan maar elke keer als u een fase neerlegt, maakt u er 2 beeldjes van. Waarom niet meer? Wel, dan gaat de zaak schokken en bewegen uw animatiefiguren houte rig. De soepelheid is eruit. Als u beslist stilstaande figuren in uw verhaaltje wilt te ontwikkelen. Ik kan daar niet anders dan zeer verheugd over zijn, want in ons huidige Nederlandse modewereldje zijn de couturiers bepaald niet al te dik ge zaaid. Wie zal hem derhalve in die vrij kleine kring dan ook geen hartelijk wel kom toeroepen. Niet minder welkom wa ren wij bij hem op die zeer koude laatste winterdag in zijn behaaglijk warme en sfeervolle salon in de hoofdstedelijke Van Baerlestraat. WAT NU HEEFT COUTURIER Rob ons vrouwen voor het komende seizoen te bieden? Wel, een van de plezierigste kenmerken van zijn collectie is dat er veel valt te combineren. De tailleurs in verfijnde wollen stoffen werden veelal gecompleteerd met zijden, van een ajourrand voorziene topjes, waarover dan doorzichtige, in de taille geknoopte, zijden blouses werden gedragen. Soepe le jersey’s waren omgetoverd tot gedra peerde rokken voorzien van simpele „T- shirt”-topjes, soms in combinatie met een dun gewatteerd, doorgestikt kort jasje. Zo werden er ook verdikte randen doorgestikt aan rokzomen, onderkanten van mopwen, rondom jasjes en bij de mouwinzetten. Uit de voorjaars- en zomercollectie van de Amsterdamse couturier Rob Kröner is deze broek met topje, ver vaardigd van witte zijde met een ingeweven ruit en gecompleteerd met een lang crêpe de chi ne mannenoverhemd met hoge splitten. 8 I 17 0 9 10 11 12 28 |29 57 te zijn. Indien per post wordt ingezonden als volgt adresseren: DAMIATE PERS B.V., POSTBUS 18, 1970 AA IJMUIDEN. 25,-: C. Groot, J. van Zurenstraat 20, Haarlem, 25,-: A. Roosendaal, Da Costa- laan 46, Driehuis, 15,-: mw. J. Smoor, Ted. v. Berkhoutlaan 29, Aerdenhout. 15,-: A. H. B. Dijkstra, Venusstraat 9, IJmuiden. 10,-: P. H. Heddes-Kraayer, Nassaulaan 5 a, Haarlem, 10,-: mw. v.d. Wiele, Lange Nieuwstraat 345, IJmuiden. opW^GSySTE MEN 'BöUeM Z-l CHT IN GALERIE FIOLET (Herengracht 86, Amsterdam) exposeert de Ameri kaanse fotograaf Joel Meyerowitz tot 30 maart kleurenfoto’s van Cape Cod bij - Princetown. Het zijn verstilde beelden van de Atlantische Oceaan, het strand, huisjes, boten. Mensen zijn er op deze foto’s vrijwel niet te zien, maar hun aanwezigheid wordt wel gesuggereerd door open deuren brandende lampen enzovoorts. Meyerowitz maakt gebruik van een 20 x 25 Deardorff platencamera op statief, met 80 ASA kunstlichtfilm die hij bij het ontwikkelen corrigeert voor daglicht. IN DE CANON-galerie (Reestraat 19, Amsterdam) bestaat de dubbelexpositie uit werk van de vaderlandse fotografen Toon Michiels en Herman van den Boom. Het motto is Next stop.USA. Deze Amerika-foto’s werden respectie velijk gemaakt in 1979 en 1976. Tot 5 april te bezichtigen dagelijks (behalve zondag en maandag) van 12 tot 18 uur. Hierbij het tweede en laatste artikel van Hans Plas over eenvoudige anima tie voor de amateurfilmer. De vorige bijdrage van zijn hand verscheen op vrijdag 14 maart in deze rubriek. Zwart wollen krijt- streeppak met een wit topje waarover een doorzichtige, in de tail le geknoopte, witte zij den mousseline blouse wordt gedragen. Deze chique combinatie is eveneens uit de voor jaars- en zomercollec tie van Rob Kröner. Dunne witte jersey werd verwerkt in deze gedrapeerde rok met topje waarop een zwart jersey jasje met rolgar- nering uit de couture- collectie van Rob 1 Kröner.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 21