In kader van 150 jaar koninkrijk België op bezoek in ons land Muzikale opgewektheid Constructivisten uit Vlaanderen te zien bij Bourdon Quintet op twee exposities Hoeveelheid nieuwe boeken indrukwekkend Gemeentelijk kunstbeleid ter discussie Tweede single Kennemerland I 75 JAAR H.DE VRIES Wie nerveus is slaapt slechter! CPNB bekroont Zout in de pap Laxoberon het vloeibare laxeermiddel met aangename vruchtensmaak. Voorstel verkoop BKR-kunstwerken aan particulieren Aan vooravond van buitenlandse tournee Louis Ferron met De ballade van de beul J ubileum voorstelling Jan Blaaser afgelast 17 KUNST DINSDAG 25 MAART 1980 iKjai jttL. Verhalen 1 Poezie Essayisten (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In het RAI- Congrescentrum hebben Neder landse en Vlaamse Uitgevers gis teren op de boekenpresentatie ’’Vers voor de pers” weer hun nieuwe en op stapel staande uit gaven getoond, resp. aangekon digd. Het is een indrukwekkende hoeveelheid nieuwe titels in het zicht van de jaarlijkse Boeken week, die op 17 april begint. Welke nieuwe boeken kunnen de Nederlandse lezers in de ko mende tijd verwachten. We heb ben een greep uit het aanbod gedaan. Door verkeerde voeding, verandering van bmgeving (denk aan vakantie) of bedlegerigheid ontstaat vaak verstopping. Een vervelend probleem! Gelukkig is er een plezierige oplossing: vloeibaar Laxoberon een laxeermiddel dat op aangename wijze de natuür een handje helpt. Aangenaam door zijn exacte doseerbaarheid (dankzij het bijgeleverde maatschaaltje), waardoor de kans op het ontstaan van krampen minimaal is. Aangenaam door zijn effektieve werking (’s avonds ingenomen, ’s morgens de werking). In Laxoberon zijn geen suikers verwerkt. Het kan dus door diabetici worden gebruikt. Laxoberon is uitsluitend verkrijgbaar bij drogist en apotheker. Laxoberon een prettige oplossing voor een vervelend probleem. h».-. (f C' dt- tegelijk actieve abstracte schilders helemaal in de verdrukking kwamen. ft f' 0 JOHAN VAN KEMPEN UKXu’ aim, (ADVERTENTIES) i c jteerd 85,00e 350,00 261,00 6,87 óndsen liv. ed.) 12,00 t 0 0 LEIDEN. In de nabuurstad Leiden, 10 minuten lopen van het station, staat de Lakenhal, een museum dat nu op de bovenverdieping schilderijen uit België te gast heeft. Deze culturele gastvrijheid wordt gegeven naar aanleiding van het 150-jarig bestaan van het koninkrijk België. Het land maakt nu even zoveel politieke spannin gen mee als destijds kort na 1920 er felle debatten ontstonden over het opkomende expressionisme in de beeldende kunst. Die onderscheiden stijlen van Ensor, F. van den Berghe, Permeke, Gustave de Smet, Rik Wouters zijn nu wel overbekend in Nederland. Gevolg van die toenmalige felheid en verkwisting van kritische energie was dat de Van Siegfreid E. van Praag (inmiddels 80 jaar) komt een bundel met drie verha len (Verhalen uit oud rose), en van de vorig jaar overleden schrijfster Helma Wolf-Catz een bundel nagelaten verhalen (De vrijheid roept de diepste slapers). Nieuwe romans zijn er verder van Harry Platteel (Toen de wijn was in de man), Nick Funke-Bordewijk (Wraak), Louis Ferron (De ballade van de beul), Bert Jansen (Zweedse meisjes), Helene Nolthe- mius (Als wolf de wolf vreet.Theo Kars (Avonturen op Ibiza), Jan Cremer (De liefdes van Jan Cremer), Boudewijn van Houten (Een hartstocht), Jan Boelens (de sociale roman Landmensen, waarin Aletta Jacobs een rol speelt), Rudolf Geel (De ambitie) en Louis Frequin (Ga maar rustig slapen). Lees eerst de gebruiksvoorschriften Het beste constructieve onderzoek uit deze Vlaamse hoek vond ik persoonlijk dat van Albert RUBENS, niet om zijn beroemde naam, maar om zijn uitdenken van elkaar overlappende vierkanten op een witte ondergrond, die ten opzichte van het platte vlak telkens onder een verschil lende hoek geplaatst zijn, oplopend in het aantal graden. Hoewel hét resultaat uit sluitend lineair genoemd mag worden en nogal lastig in elkaar steekt, ligt dit werk het dichtst bij een eigentijdse ontwikke ling in dit gebied. JAN ZUMBRINK resultaat te dichtbij de modulaire rasters uit de hoek van de architectuur. Ook Verstookt zou bij Dekkers of de Frans man Morellet in de leer kunnen gaan. Het repertoire bestaat uit composities die de afgelopen tijd op concerten in Haarlem, Heemstede en Velsen ten gehore werden gebracht en die nu ook in Indone sië zullen klinken. Er is zeker in een derge lijk land juist grote behoefte aan optre dens door mobiele ensembles, die niet afhankelijk zijn van de aanwezigheid van de (weinige) in publieke lokaliteiten gesta tioneerde concertvleugels. Voor melodis- ten die de begeleiding van een pianist behoeven, ligt de zaak daar dus een stuk ongunstiger dan voor een muzikanten- groep die de eigen instrumenten bij zich draagt. Al vier jaar wordt met uitzondering van de hoornist in de oorspronkelijke bezetting opgetreden, waarbij vooral in onze regio een uitstekende naam kon wor den opgebouwd. Een naam die steunt op goede technische en samenspelkwalitei- ten, alsmede op een gezonde, doordachte en echt muzikale voordracht. Op deze single, opgenomen in de Haar lemse Zeezicht studio en op het eigen platenlabel van de SPK, staan twee eigen composities van Stock, Is there a place en Waiting for the right time. Na de presentatie, om 21 uur, zal Stock een optreden geven. Verreweg de meeste van deze composn - ties werden al bij eerdere uitvoeringen van het Bourdon Quintet uitgebreid in deze krant besproken. Het gaat daarbij- dan in het algemeen om de pret van het' divertissement; muzikale opgewektheid, verstrooiingsmuziek vol levendig samen spel met allerhande solistische trekjes waarin elk ensemble-lid de kans krijgt om zich naar zijn karakter te manifesteren. t t Als je die stilistische lijn verder naar het heden zou doortrekken dan zou het lo gisch zijn om de hier gepresenteerde Ka rei MAES (1900-1974) te tonen naast de sterk decoratief werkende schilderijen van Etienne Elias, of die van V. Ser- vranckx naast de abstracties van een Ad de Keijzer. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om de hier aanwezige SWIMBER- GHE te toetsen aan de eerdere reliëfs van Ad Dekkers, of ook VANDENBRANDE’S werk uit 1979 aan de kleurstructuren van de Amerikaan Frank Stella uit 1970, enzo voort. Zo ziet namelijk het internationale ka rakter van het constructivisme eruit in een vergelijkende tentoonstelling. Dan ook wordt het hier duidelijk dat in dit constructivisme uit Vlaanderen in feite een retro-garde aan het werk is in plaats van constructieven die op de hoogte zijn van de stand van zaken in het visuele onderzoek naar het gedrag van kleur en lijn. Want verder heeft de Parijse Belg Luc PEIRE hier uitsluitend werken als grafiek op formica, dat sinds 1965, het begin van zijn eerste environment van verticale lij nen, niet meer veranderd is. (Dat zich zelf spiegelende environment was in museum Boymans in Rotterdam te zien in 1969). Een succesnummer dus zonder ontwikke ling. BAEKELMANS schildert designach tige doeken van 180x180 cm, die wel lijken te stammen uit de sfeer van het ontwer pen van textielbanen of hield hij te veel rekening met de Westduitser Frühtrunk? Expositie: Constructivisme in Vlaande ren van 1920 tot nu. De Lakenhal, Leiden, tot 15 april. Daarna Commanderie van St. Jan, Nijmegen, tot 18 mei. Catalogus flO,-. 0 Of (K 127,00 63,90 94,00 84,00 13,901 34,10 183.80 21,80 72,70 44,00 86,00 39,20 59,50 68,00 13,10 90,00 116,00 55,50 92,50 48,30 96,50 sche ■n sen. dit euvel lan. 40,00 34,00b 22,20 249,00 137,00 75,20 46,50 115,001 34,50 49,20 59,00 95,20 55,50 73,00 128,50 97,00 137,00 34,00 47,20 119,00 49,80 46,80 40,30 63,10 89,20 38,50 127,00 41,00 42,00 58.00 29,70 56,80 127,50 95,50 50,40 133,00 34,00 145,00 66.00 69,70 168,00 2820 74,00 165,00 22,00 35,10 34,40 39,00 44,10 110,00 310.00 148,00 145,00 260,00 Laxobewr j DEN HAAG (ANP). Kunstwerken die de overheid in het kader van de BKR- regeling heeft aangekocht, moeten aan particulieren verkocht kunnen worden. Ze kunnen nu alleen worden verkocht aan nabestaanden van overleden makers, als de twee jaar, waarin de kunstenaar een eigen werk kan terugkopen, verstreken zijn. Dit stelde het Tweede-Kamerlid Bei- nema (CDA) maandag in schriftelijke vra gen aan minister Gardeniers (CRM). Voordelen van zijn voorstel zijn volgens Beinema, dat de kunstwerken beter tot hun recht komen, dat er minder op slagruimte nodig is en dat het de overheid minder geld kost. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De 500e voorstelling van Jan Blaasers one-manshow Bruin brood is afgelast nadat Blaaser bij een repetitie was gevallen en daarbij beenlet- sel opliep. De voorstelling zou plaatsvin den in het Amsterdamse theater Carré, waar Blaaser nog nooit eerder in zijn eentje heeft opgetreden. Tijdens diezelfde gebeurtenis zou zijn boek „Een muis in zee” ten doop worden gehouden. Blaaser is na het ongeluk opgenomen in het Amsterdamse Binnengasthuis, waar hij vermoedelijk minstens twee weken zal moeten verblijven. Diegenen die al een kaartje hadden gekocht voor de show, kunnen hun geld aan de kassa van Carré terughalen. Victor Servranckx (1897-1965) was van 1917 tot 1924 de eerste, consequent ab stract schilderende Belg. Tegelijk met hem was het Georges Vantongerloo (1885- 1965) die vanaf 1916 het abstracte experi ment ondernam, maar hij ontbreekt in dit geheel, waarschijnlijk omdat hij meer met Nederland (de Stijl) dan met Brussel of Antwerpen in verband gebracht wordt. Zijn afwezigheid illustreert dat deze expo sitie gebaseerd werd op een te eng natio nalistische keuze, want juist de eerste constructieven in Europa hadden onder ling zeer goede contacten. Toch dekken Vantongerloo’s houten en gipsen con structies van rond 1920 op zuivere manier wat de term constructivisme inhoudt: een concrete en uitvoerbare twee- of driedi mensionale constructie van geometrische gegevens als materiaal. De term werd hier als noemer gekozen voor oudere en nieu we schilderkunst. De Lakenhal zelf stelde een algemene inleiding met dia’s op bij de expositie en daarin wordt Vantongerloo terecht "wel genoemd na Van Doesburg en Mondriaan. De uitgeversactiviteiten van schilder Jozef PEETERS (1895-1960) zijn vergelijkbaar met de initiatieven van Van Doesburg, de Dadaïst, maar zijn schilder kunst zeker niet met de werken van de Stijl; dat zou te veel eer zijn, dunkt me. Zijn spel met cirkels en driehoeken in elkaar overlappende kleuren vinden in ons land navolging in Groningen bij Wob- be Alkema, die ook in contact stond met deze Peeters in Antwerpen en zijn tijd schriftje Het Overzicht (1921-’25) ontving. Wienerveusis verbruikt nuttelooste veel energie. Nerveuze mensen zijn dan ook vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij- ker concentreren. Zij voelen zich vaak loom en lusteloos en kunnen daardoor 's avonds slecht in slaap komen. Zij moe ten proberen weer de nodige rust in hun leven te brengen. Valdispert kan hen daarbij helpen. Valdispert is een zuiver natuurprodukt uit de valeriaanwortel. Valdispert brengt u weer tot rust maar maakt niet loom of slaperig. Valdispert dragees zijn gemakkelijk in te nemen. Vraag nadrukkelijk Valdispert. Uitsluitend bij apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. Sympathiek is overigens/wat die reper- toire-samenstelling van het Bourdon Quintet aangaat, dat behalve de echte klassieke blazersmuzieken als van Rei- cha, er ook Nederlands en zelfs Haarlems werk op de programma’s zal prijken in de vorm van het Kwintet van Hendrik An- driessen, dat nu met een als intrada ge speelde bewerking van Mozarts Andante KV 616 „Für eine Orgelwalze” en meerde lige werken van Rossini en Ibert als voor lopig afscheid van het Haarlemse werd gespeeld. Ook van Heere Heeresma staan de ver zamelde gedichten op stapel (Eens maar nooit weer), ruim zestig bladzijden. Nieu we bundels verder van Huub Beurskens (Vergat het meisje haar badtas maar), Maria van der Steen (Een zaadbal in mijn hand), Theo van Baaren (In de lussen van de taal), Louise van Santen (Laatste op roep), Armando (Tucht), If. L. Bastet (Ca tacomben), Jan Blokker jr. (Gezangen), J. doorgaans aan de zeer lage kant, maar dat blijkt toch niet zo’n bezwaar te zijn. Hét aanbod is in ieder geval voor de komende maanden opmerkelijk groot. Hierbij heel wat herdrukken van klas siek geworden werk (zoals Herwaarts van P. N. van Eyck) en opmerkelijk veel bloemlezingen. Bloemlezen lijkt een 'vak apart te worden, al dan niet bedoeld voor onderwijsdoeleinden om het betalen van auteursrechten te vermijden. Er ver schijnt een editie van de Verzamelde Ge dichten van Louis Paul Boon, waarin ook de kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat is opgenomen. In totaal 138 bladzijden, maar Boon is dan ook meer prozaist dan dichter. Van Jan H. de Groot komt een grote verzamelbundelk Kaleidoscopie, voorzien van pen voorwoord van de minister van CRM, die duidelijk waardering blijkt te koesteren voor deze „laatste der Mohika nen” van wat eens de Jong-protestanten werden genoemd, ook al heeft De Groot zich in zijn later werk steeds meer van het kerkelijke protestantisme afgekeerd. A. Daalder (Sturm und Drang), Jozef Eyckmans (Dit tedere ruige landschap van de haast), Ida Vos (Miniaturen), Ida Gerhardt (Twee uur de klokken ant woordden elkaar), Michel van der Plas (Korte metten), Hans Vlek (Onnette Son netten) en J. Bernlef (De kunst van het verliezen). Als debutamten dienen zich onder meer de volgende dichters aan: Toon Tellegen (De gin van een liguster), Th. van Schoonhoven (Omver), Hans van Weeley (De ideale lijn) en Louis Schroder (Hoog Zomer). Om de 75e geboortedag van Ach terberg te vieren verschijnt een facsimile- herdruk van Meisje, dat in 1944 als illegale uitgave, onder het impressum In agris occupatis, verscheen. Iets voor verzame laars. Wie de komende boekenproduktie nauwlettend bekijkt, ontkomt niet aan de indruk dat over de belangstelling voor poëzie niet te klagen is en dat terwijl zo vaak gezegd wordt dat verzen in Neder land niet aan de straatstenen zijn kwijt te raken. De oplagen verzenbundels zijn De belangstelling voor literatuur wordt ontegenzeggelijk gestimuleerd door kri tisch en essayistisch werk. Ook op dit gebied flink wat activiteit, waaronder bundelingen van eerder in kranten en tjjdschrifte gepubliceerde opstellen en de nodige herdrukken. Harry G. M. Prick, altijd in de weer voor de „meester”, bezorgde een nieuwe editie van de Gedenkschriften van Lodewijk van Deyssel, aangevuld met memoirefrag- menten uit de Nieuwe Gids en gedeelten uit Van Deyssels nalatenschap. Zeer aan trekkelijk wordt de eveneens door Prick verzorgde uitgave van Vijftig jaar Neder landse letterkunde in dertig karikalturen (van Cornelis Veth). Veel valt ook te verwachten van de herinneringen van Albert Helman (Het eind van de kaart) die in de serie Privé Domein verschijnen. Ik noem verder Het leven van Multatuli (door Paul van ’t Veer), Het hooglied van de Creativiteit (over de poëzie van Marsman, door Erik Martens), Vuur onder de wereld (over het magisch dichterschap van Hendrik de Vries, Door Jan van der Vegt), Omzien naar A. Roland Holst (door J. H. W. Veen- stra), Het principe van de omweg (essays van K. L. Poll, die zich in de discussie over de literatuurwetenschap mengt), Leven stekens en doodssinjalen (gebundelde ar tikelen en essays van H. G. ten Berge), Bedriegers en bedrogenen (opstellen van Frans A. Janssen), Mannen (herinnerin gen van A. Viruly aan onder andere Van Schagen, De Sant-Exupéry), Schrijven (interviews door Jan Brokken), De pen gaat waar het hart niet kan (interviews met Hugo Claus uit de periode 1962-1979 en door hem zelf gekozen) en Als een dief overdag (een keuze uit het cultuurfilosofi sche werk van de jongste P. G. Hooftprijs- winnaar Cornelis Verhoeven, ingeleid door Kees Fens). Van Simon Vinkenoog tenslotte wordt Tegen de Wet aangekondigd; zijn dagboek uit de gevangenis, stammend uit 1965, toen hij 42 dagen wegens overtreding van de Opiunïwet achter de tralies zat. Dit proza wordt nu „tot lering en vermaak aan de lezers voorgelegd. Albert Rubens, 1978/80 Acryl op doek 150x150 DECOCK lijkt te gefascineerd te zijn door de doeken met de concentrische the ma’s van Kenneth Noland, uit 1960 al weer. Zijn werk is een kruising van exacte cirkels met tegenwerkende vierkanten. SWIMBERGHE is werkelijk passée en te vaag, als je kennis hebt van de reliëfs van Ad Dekkers. Jan van den ABBEELE maakte, zoals eerder in 1978, ingewikkel de kleurstructuren die nog ondoorgronde- lijker worden door tekening op en over het patroon, van een geometrisch perspec tief van lijnen. Gelukkig is de desintegra tie van dit werk al aan de gang. Guy VANDENBRANDEN vervaardigde in 1979 een fraai ogende reeks doeken, waar op betrekkelijk eenvoudige en onregelma tige veelhoeken in elkaar schuiven of el kaar overlappen. Overbodig daarbij is zijn gewoonte om deze kleurvlakken con sequent met een dikke zwarte lijn te om kaderen. VERSTOOKT is met patronen van lijnen bezig die als het meest concreet, in de betekenis die Van Doesburg eraan gaf in 1930, gepresenteerd worden. Ze zijn overzichtelijk maar als ontwerp staat het (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De tweede single van de Stichting Popmuziek Kennemerland, met opnamen van de Haarlemse groep Stock, wordt morgenavond gepresen teerd in Café Kids aan de Kamperstraat in Haarlem. HAARLEM. Aan de vooravond van zijn toernee naar Indonesië, speelde het./ Bourdon Quintet „in eigen huis”. De blazers waaruit dit kwintet is samengesteld, behoren namelijk alle vijf tot het ledenbestand van het Noordhollands Philharmd- nisch Orkest. AMSTERDAM. De redactie van het VARA-radioprogramma „Het zout in de pap” is bekroond met ds prijs van de commissie voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) voor 1980. Volgens de jury nemen de letteren in dit kunstprogramma een ruime plaats in. De vele gesprekken met schrijvers zijn volgens het juryrapport nooit oppervlakkig. De redactieleden, Nanda Deutekom, Hans Hamburgers, Cornelia van de Kieft, Willem G. van Maanen, Ries Moonen, Jeanne van Munster en Betty van Tetering, hebben de boeken waarover zij vragen gelezen en zij zijn goed gedocumenteerd. Bovendien wordt het programma zeer actueel genoemd en er zijn regelmatig verslagen van literaire manifestaties. De juryleden Renate Rubinstein, Henk Hof land en Rienk Visser prijzen ook de VARA-radio voor de ruimte die voor dit programma beschikbaar wordt gesteld. De dag over gemeentelijk kunstbeleid begint om 10 uur en duurt tot 16.00 uilr. -- Voorzitter is Anne Vermeer, burgemees-- ter van Amersfoort, de opening wordt verricht door de Haarlemse wethouder voor cultuur Tinus van de Water. Tijdens deze dag zullen inleidingen wör- den gehouden door Wim Sinnige (wet houder in Amsterdam), Milly van Stip- hout (wethouder in Soest) Hans van Beers (wethouder in Den Bosch). ’s Middags om 14.00 uur is er een fo rumdiscussie. De forumleden zijn Josine de Bruyn Kops (dircteur Stedelijke musea Gouda) Rolf Orthel (cineast), Nando Schellen (zakelijk directeur Nederlandse Opera Stichting). Er is zelfs in de lyrische delen van de meeste blazersstukken weinig werkelijk legato; het gaat eerder om instrumentaal kwinkeleren waarbij de diepgang door gaans door de componisten lijkt te zijn vermeden. Van de musici wordt vooral een instelling verlangd, die het hun moge lijk moet maken om de dikwijls aan de orde zijnde muzikale humor zowel droog als efficiënt te brengen. Tuinzaalconcert door het Bourdon Quintet, bestaande uit Jan van den Berg, fluit, Henri Gouder de Beaure gard, hobo, Jacques Meertens, klari net, Paul Csonka, fagot, Jeroen Ver meulen, hoorn. Programma: Mozart, Reicha, Andriessen, Rossini, Ibert. Concertgebouw Haarlem, 24 maart 1980. t (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Federatie van Kun stenaarsverenigingen en de Wiardi Beclf- man Stichting hebben een dag over ge- - - meentelijk kunstbeleid georganiseerd, waarop zoveel mogelijk facetten op dit-; gebied aan de órde zullen komen. Deze bijeenkomst is op 29 maart in de Toneel schuur in Haarlem. Alexandra Radius en Han Ebbelaar presenteerden het boek Voorbijgegaan, dat Rudi van Dantzig maakte, samen met fotograaf Sicco Kingsma, die beide dansers tijdens een pas de deux volgde. Bij de nieuwe romans en verhalenbun dels vraagt een aantal debutanten de aan dacht. Er komt een bundel verhalen van Theo de Jong (Het houden van Vrouwen) die reeds in De Revisor en Tirade publi ceerde en in kleine kring bekend is als redacteur van het ENFB-orgaan De Vo gelvrije Fietser. Het werk van De Jong roept herinneringen op aan dat van Bel- campo en Roald Dahl. Gerrit Jan Zwier, die eerder verhalen bundelde, komt nu met een roman (Alle maal projectie) en dichter Martin van den Esschert debuteert als prozaschrijver met gevangenisbrieven (Brieven breken Boeien). Groter is uit de aard der zaak het aan bod van werk van schrijvers die reeds eerder hun start maakten en wel of niet hun sporen verdienden. Zo komt er van J. S. Hendrikson, die jaren geleden niet on verdienstelijk debuteerde met Wees niet zo Burgerlijk, nu een vijfdelige roman (De lakense bril van Miriam H.), met herinne ringen van een intelligente, introverte sprookjesschrijfster. Na jaren weer nieuw werk van Philo Bregstein en wel een roman (De vliegende Hollander). Van Alfred Kossmann een ge- neratieroman (Geur der Droefenis), die veelbelovend lijkt. Dan zijn er de nieuwe romans van Jan Siebelink (De herfst zal schitterend zijn) en Gerrit Krol (Een Fries huilt niet), en de nieuwe verhalenbundels van Judicus Verstegen (De terugkeer van Ralf Pedersen), Willem van Toorn (Een opstand) en Martin Hartkamp (Christel is dood), die na een veelbelovend debuut en vertaling van versdrama’s na jaren weer van zich horen laat. Een en al goedmoedigheid eigenlijk, de ze soort muzieken, die je in de praktijk, heel goed zou kunnen situeren op een terras, in park of tuin of op een binnenhof. Op Java, of in welk land dan ook (de toernee voert via Jakarta en Bogor naar Bandung, Jogjakarta en Salatiga en ver- der over Surabaya, Malang en Den pas- sar, om in Medan op Sumatra te eindigen). Maar mooi weer past er zeker bij. En de prestaties van het Bourdon Quintet zullen* daarom in den vreemde, in die gunstige klimatologische omstandigheden, ongé- twijfeld extra gewaardeerd kunnen worden. cm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17