Humor, gevaar en hoop bij Nikolaus Urban Rariteitenkabinet Ivo Pauwels onduidelijk Galerie Rob Kattenburg: Maritieme oude meesters Grönroos valt tegen als vervanger Krause F F Viool-pianoduo kreeg Amsterdams publiek in hun ban ■te 4. voorbereiden Kunstenbond gaat door met acties Kerkeraad Kampen verbiedt declamatie Henk van Ulsen WOENSDAG 26 MAART Afstandelijke kunst in galerie A Understatements niet scherp genoeg Landhuis werd tentoonstellingsruimte Te grote expansie in Die Winterreise Dichters bloemlezing niet in hoger beroep EL ■r 17 1980 KUNST Ui kJ O I Gidon en Helena Kremer zinnelijke virtuositeit Henk van Ulsen. aan de JAN ZUMBRINK (ADVERTENTIE) Publicatie van de Nederlandse Vereniging voor de Handel in Gedroogde Zuidvruchten, j L I Vraag gratis nieuw receptenboekje Gedroogde Zuidvruchten aan: Antwoordnummer 3212, 1000 SM Amsterdam. (P* duimers (spijkers) een foto-uitvergroting van de bekende sfinx van Gizeh, Egypte voorgoed genageld in de muur. Dichtbij staat een lange houten punt rechtop in de ruimte, het doorboort een somber maken de stapel Hollandse winterjassen. De te rugkeer van het surreële object kondigt zich hier aan. De objecten zien er evenwel niet dramatisch uit, ze zijn reëel voorstel baar als zelfstandige kunst net als de boutenreliëfs van Armando uit 1962-1970’ Galerie A+, Kleine Gartmanplantsoen, Amsterdam. Tot 30 maart: werk van Ni kolaus Urban. ming, die voldoet. Na de pauze had je dan intussen al heel goed hoogte gekregen van de manier van spelen van deze 32-jarige oudleerling van David Oistrach. Inderdaad, een manier van spelen: Kremer is een vioolvirtuoos van het zuiverste water. En zoals dan zo dikwijls het geval is, komt de uitvoerend musicus dan vóór het beeld van de compo nist te staan. Terwijl de muziek in de verrichtingen van de heel grote vertolkers haar „kanaal” vindt, worden dan de com posities gebruikt om zo grandioos moge lijk het eigen instrumentale spel te laten horen. Dient dat de compositie dan niet? Zeker wel, maar slechts tot op zekere hoogte. Doordat loonvorming en klanknuances AMSTERDAM. Maandagmiddag ontving de N.V. Het Concertgebouw Amsterdam bericht dat het voor de volgende dag geplande recital van de bariton Tom Krause geen doorgang kon vinden. De organisatoren van de in de Kleine Zaal gehouden Vocale serie (waarvan dit het slotconcert zou worden) zijn er desondanks in geslaagd het concert te laten doorgaan, omdat de Finse bariton Walton Grönroos bereid was gevonden voor Krause in te vallen. Op zijn zesde jaar schijnt hij al succes te hebben geboekt met het nadoen van de Belgische vorst. In Rariteitenkabinet doet hij dat ook en zijn Boudewijn met de bekende legerpet vormde voor de Neder landse toeschouwers de meest herkenba re Belg. Van de anderen staan soms wel de namen maar dan toch niet de karakte ristieke trekken je voor de geest. Waarom Pauwels de aangekondigde persiflage op de enige internationale figuur, de paus, wegliet, begrijp ik niet. Vierde concert Meesterserie Interar- tists; recital door Gidon Kremer, viool en Helena Kremer, piano. Program ma: Beethoven, Schubert, Stravinski, Ravel, Milhaud. Grote Zaal Concertgebouw Amster dam, 25 maart 1980. hoe schitterend ook dan in alle werken gelijk geaard zijn, dienen zij niet zozeer de expressiviteit van de onder handen geno men compositie alswel de muzikale ver worvenheden van,de violist zelf. lied, Der Leiërmann, of in de wonderbaar lijke eenvoud van Die Krahne, of in de tere kleurwisselingen van droom en wer kelijkheid in het eerste lied Gute Nacht zoveel dynamische uitersten had gebruikt als hij op andere momenten deed. Deze muziek vraagt toch om een meer gericht zijn op nuances dan op het te vaak op volle sterkte laten horen van een overi gens sympathieke, duidelijk omlijnde ba- ritonstem. Slotconcert Vocale Serie door Wal ton Grönroos, bariton en Ralf Gotho- ni, piano. Programma: Schubert (Die Winterreise). Kleine Zaal Concertge bouw Amsterdam, 25 maart 1980. Bij bepaalde nieuwere muziek, geldt dit bezwaar niet zo. Ravels Sonate posthume klonk heel suggestief in die afgewogen esthetische en tegelijk temperamentvolle benadering, terwijl Stravinski’s Duo con certant, dat ik altijd zo’n vervelend stuk vind, mij warempel voor het eerst en zelfs bijzonder kon boeien, zo uitputtend geraf fineerd pakt Kremer de zaken aan. En over Milhauds „Le Boeuf sur le toit”, waarin dus op het hoogste violistische niveau cabaret wordt gemaakt, kun je alleen maar kort zijn: Subliem! Hier is een extraverte natuur als Kremer, gesteund door zo’n kei van een pianiste, dan ook volmaakt in z’n element. Die sfeer werd in de toegiften nog eens flink doorgezet, met acrobatische toeren in het kwadraat. De zaal was plat. Geen wonder: een dergelijke combinatie van virtuositeit, esthetica en zinnelijkheid in het vioolspel is een zeldzaamheid. JOHAN VAN KEMPEN In deze zal de podiumspanning zeker ook zijn tol hebben geëist, want naarmate de cyclus vorderde en Grönroos meer losgezongen raakte werd de muzikale ex pressie zuiverder benaderd. Zijn landgenoot Ralf Gothoni bleek een handig begeleider zonder veel toucher en met een soms hinkende vingertechniek. Sommige inleidingen waren dermate slor dig dat je maar ongeveer moest raden wat er aan de hand was. Waarschijnlijk werk te de muzikale mentaliteit van deze pia nist de vergrovende effecten bij Grönroos in de hand. Maar jonge wijn kan natuur lijk altijd nog rijpen. GEMMA COEBERGH Ivo Pauwels wordt gepresenteerd door De Zwarte Komedie uit Antwerpen, een sympathiek gezelschap, in ons land eerder te zien geweest met Ulrike in wonderland en Kent gij het land waar de kanonnen bloeien. Het is de bedoeling dat Ivo Pau wels nu of volgend seizoen meer in ons land te zien zal zijn, het lijkt me raadzaam als hij dat niet met deze produktie doet. ALMA POST Mij zelf valt op dat ik persoonlijk te veel zoek als betekenis achter het uiterlijk van deze kunstdingen. Je vermoedt namelijk mogelijke betekenissen in symbolische zin, omdat bekend is dat Urban veel leest, althans een literaire achtergrond bezit. Zelf probeert hij ook verband te leggen tussen dat wat hij weet, omdat hij het ervaren heeft en dat wat hij maakt als beeldend kunstenaar. Maar gemakkelijk gaat dit zoeken niet. In het bij-vertrek van de galerie vind je een klein plateau met zeven stukken vuile zeep: één voor elke dag met vuile handen, jong of oud: vuil worden onze handen altijd wel ergens van, nietwaar. Het „beste” object naar mijn opvatting, betreft daarachter aan de wand een ob ject, rijk aan mogelijke associaties: het is een soort strop van rood, met klei be smeerd touw en in de ronding van het gevaar zit een foto geplakt met de afbeel ding van een ster of komeet. Urban is afstandelijk, er is geen estetisch compro mis, er schuilt zelfs humor, gevaar en hoop in deze objecten. Wat heet tegen woordig betekenisvolle sculptuur of wie maken het nieuwe reliëf als uitdrukking van een persoonlijk gevoel en ervaring: Urbans vormen horen daar zeker bij en hij sluit niet zo maar aan bij het surrealis tische object. AMSTERDAM. Magnifiek vioolspel hoorde men gisteravond een interessant programma lang. Een programma waar van de composities best weer eens op papier toegelicht hadden mogen worden. HAARLEM. Voor geslaagde humor is een basis van contact nodig tussen humorist en toeschouwer waardoor men elkaar verstaat. Dat geldt nog eens extra als de grappen op imitaties van derden berusten, zoals bij de Belgische komiek Ivo Pauwels, die zich gisteravond met een optreden in de Toneelschuur voor het eerst in Nederland presenteerde met zijn Rariteitenkabinet. AMSTERDAM (ANP). Uitgeverij Bezige Bij en Querido zijn in overleg met een aantal van de dichters die als eisers waren opgetreden in een geding over op name van hun werk in een verzamelbun del tot de conclusie gekomen dat het voor de betrokken dichters niet wenselijk is om de procedure in hoger beroep voort te zetten. De auteurs uit het fonds van de Bezige Bij en Querido zullen de door hen aangespannen procedure beëindigen. Dit heeft de uitgeverij meegedeeld. Aanleiding tot de rechtsstrijd was de kwestie dat in een door Gerrit Komrij samengestelde bloemlezing van een aan tal dichters werk was opgenomen zonder dat zij daarvoor toestemming hadden ver leend. De eis tot vernietiging van de nog voor radige bundels was, aldus de persverkla ring van de Bezige Bij en Querido, van louter juridische aard. Op het moment van het geding was al bekend dat vrijwel de gehele oplaag uitverkocht was. (Van onze kunstredactie) AERDENHOUT. Kunsthandelaar Rob Kattenburg heeft zijn Amsterdamse zaak, die gevestigd was aan de Spiegelgracht in de hoofdstad, verplaatst naar Aerdenhout. Daar is het landhuis De Wiltzangk, aan de Van Alphenlaan, nu ingericht als permanente expositieruimte, waarbij vooral aandacht geschonken wordt aan een grote verzameling maritieme schilderijen en tekeningen. Ter gelegenheid van de nieuw ingerichte galerie houdt Kattenburg tot en met 27 april een openingstentoon- stelling. Op het omslag van de catalogus heeft Kattenburg een der pronkstukken van de expositie geplaatst. Het betreft een zee tafereel met als blikvanger het Engelse admiraalsschip Swiftsure, door een eska- Zwaar weer voor de kust van Vlieland, olieverf op doek van Johannes Christiaan Schotel (1787-1838). Pauwels’ werkwijze is die van het un derstatement, maar daar is hij meestal net niet fel genoeg in, vind ik. Grappen over invaliden slaan bij mij alleen aan als ze onze houding tegenover een invalide scherp te kijk zetten, niet wanneer Pau wels op een onderkoelde wijze een theater vol invaliden beschijft. In het nummer „Dramatic reading with music” probeert hij het bloemkolenlied van André van Duin belachelijk te maken, maar hoe graag ik hier ook om gelachen had, als Pauwels niet meer doet dan wat sullig de tekst opzeggen komt het er niet van. Aanvankelijk was het de bedoeling ge weest dat Grönroos zijn debuut in Am sterdam aanstaande zondag zou maken in de Grote Zaal, waar hij met het Radio Philharmonisch Orkest Mahlers Lieder eines fahrende Gesellen zal uitvoeren, nu had deze jonge zanger de gelegenheid zich in de Kleine Zaal met de volledige Winter reise van Franz Schubert te presenteren. Zoals altijd in dergelijke (nood)gevallen moet je als recensent in je oordeel de buitengewone omstandigheden laten mee wegen en dus niet vallen over kleinighe den. Er waren er trouwens maar een paar wat de technische kant aangaat. Enige minieme geheugenstoornissen wat de tekst betreft werden trouwens door de zanger zelf alert opgevangen. Iets anders is de keuze van een in artistiek opzicht zo kwetsbare cyclus als Die Winterreise, maar het is natuurlijk mogelijk dat Grön roos geen andere keus had. Van de vierentwintig liederen die Die Winterreise telt waren er heel wat die in muzikaal opzicht geweld werden aange daan. Te vaak zocht Walton Grönroos het in grote expansie, die slecht past bij de melancolieke en beurtelings beklemmen de en berustende ondertoon die de hele cyclus draagt. En als van deze aanpak niet op een paar saillante pünten in gunstige zin was afgeweken zou Grönroos in artis tiek opzicht niet hoog hebben gescoord. Ik zou het hem niet hebben kunnen Wat er van het programma overbleef voor een niet-Belg, die misschien allerlei nuances mist, was weinig de moeite waard. De Boudewijn imitatie bijvoor beeld bevatte een reeks grappen over de geschenken die vorsten plegen te ontvan gen („een mand goedbedoeld breigoed”), waarover Wim Sonneveld jaren terug al veel leuker schertste. Als Pauwels het vragenuurtje na vormingstheatervoor- stellingen onder de loep neemt komt hij niet verder dan de vragen „Wat betekent die hoge hoed” en „Wat betekent die pet”, als kritiek op de karikaturale wijze waar op vormingstoneel bazen en arbeiders pleegt af te beelden, een gewoonte die in Nederland in ieder geval al zo vaak bespot is dat nu echt geen groep deze fout nog maakt. Maar ook in dit nummer komt weer veel voor over Belgische toestanden (onder andere de toneelsubsidies), dat voor Belgen misschien best geestig is. KAMPEN. Omdat het woord „bliksem” in de voordracht van De Pre diker voorkomt, heeft de Hervormde Kerkeraad in Kampen Henk van Ulsen geen toestemming gegeven om in de Hoofdkerk de geplande declamatie te houden. In zijn geboorteplaats Kampen is vo rig jaar een kop in brons van Henk van Ulsen onthuld. Bij wijze van dankbetui ging wilde hij een gratis optreden geven in de Hoofdkerk van deze gemeente. De pastoor van de Buitenkerk heeft minder moeite met de term „bliksem”, die volgens Henk van Ulsen in de tekst een andere betekenis heeft dan hemel vuur. Hij heeft met de acteur de af spraak gemaakt om de declamatie in deze kerk te laten plaatsvinden. ‘Eet ze’. Hmmm...’n handje gepelde noten en hap...’t is feest. Hazelnoten,, J/y-Z-iQj cashews, amandelen, walnoten, paranoten. Hmmm... noten... daa rmee wordt n feest n feest. Eet ze. "IüE Acht Johanna Beek van impressariaat Interartists inderdaad berucht omtrent het geven van slechte informatie of het totaal achterwege blijven ervan het onbelangrijk om te weten dat Schuberts virtuoze Fantasie D 934 geschreven is, juist nadat de componist in 1828 een op treden van Paganini gehoord had? Dat Ravels ééndelige Sonate posthume uit 1897 niet lang geleden opgediept is en dat deze nu waarschijnlijk voor de eerste keer in het Amsterdams Concertgebouw klonk? En dat de Cinéma Fantaisie „Le boeuf sur le tbit” in 1919 voor het gelijkna mige Parijse cabaret gecomponeerd werd? Gidon Kremer was overigens degene die het publiek, in welke compositie ook, meesleepte tot in de toegiften, waar hij tenslotte zijn ware karakter optimaal toonde: dat van de Steh-geiger zou je haast kunnen zeggen, die met zo’n aanste kelijk schwung zijn instrument hanteert, dat de hele achterban plus het publiek geanimeerd wordt. Die achterban bestond hier „sléchts” uit Kremers echtgenote Helena, die overigens helemaal niet gestimuleerd hoefde te wor den. Haar in alle opzichten briljante bij dragen op dit concert waren van minstens even groot, zo niet groter gewicht. Qua virtuoos-technische klasse doen deze mu sici niet veel voor elkaar onder, maar wat artistiek begrip voor de composities aan gaat, is Helena Kremer de meerdere. Dat dit duo als conventionele concessie aan het publiek met een vroege sonate van Beethoven (opus 23 nr. 4) denkt te moeten beginnen, zonder dat daaruit in de vertol king veel gevoel voor het wezen van zo’n stuk blijkt, is gemakkelijk te vergeven. Zeker als je aansluitend op Schuberts Fantasie over diens eigen lied Sei mir gegrüsst wordt getracteerd, waarin alle grote interpretatie-moeilijkheden zoals tempo- en sfeerbepaling, glansrijk wor den overwonnen. En dat dan altijd met een, met overgave verzorgde klankvor- Gewoonlijk koos Urban voor een andere vorm van publiekskonfrontatie, waarin hij van ons als toeschouwers eiste om mee te doen of om zo lang mogelijk het met hem in dezelfde ruimte uit te houden. Soms was de zaal donker, soms, zoals het „my house is your house” in het Stedelijk, was de ruimte benauwend klein. Maar altijd was er wel een uitweg voor het publiek als de geëiste opsluiting als té drukkend werd ervaren. Hij tartte onze opvattingen over kwetsbare schoonheid of het nut van bruikbare dingen door bijvoorbeeld in zijn „flowerwalk” (in En schede, akademie) een kwartje van het publiek te vragen om voorbij een door hem bediende slagboom een pad met fris se zeer dure tulpen te mogen betreden. Hij keerde verwachtingen om, daagde je uit zonder zijn actie evenwel in het belachelij ke te trekken. Een onmogelijk lijkende opgave voltrok zich juni 1978 in de Appel, Amsterdam, toen hij met omstanders honderden pijlen begon af te schieten op een ronde schiet schijf. Zo lang totdat het vlak verdween achter een haag van bamboe-pijlen, maar dan nog werd van je verwacht er mee door te gaan zolang er nog zichtbare tus senruimte bestond tussen de pijlen: een eindeloze toestand. Naar zeggen schijnt hij nu te willen stoppen met deze vorm van optreden, maar je weet het nooit bij hem. Deze expositie van objecten in de kleine galerie van Harry Ruhé in het voormalige huis van Bewaring geeft wel zijn nieuwe weg aan. Er zijn ongewone reliëf-achtige din gen en een enkel dreigend objekt in de huiskamerruimte. Er steekt een myste rieuze toon in het „ding” aan de wand. Direct bij binnenkomst rechts zitten er zeven gegalvaniseerde ronde haken met aangescherpte punt in de muur ge schroefd. Iets verder hangen verticaal ze ven sleutelbossen met zeven eigenhandig gemaakte lopers. De vorm van de sleutel verschilt onderling, maar wijkt af van het mij bekende standaard-model loper. Links van de deur zit met 19 zware 3- Voorstelling: Ivo’s rariteitenkabi net. Gespeeld door Ivo Pauwels op tekst van Bert Verhoye. Produktie De Zwarte Komedie, Antwerpen. Neder landse première 25 maart 1980, To neelschuur, Haarlem. AMSTERDAM. Er zijn een aantal jonge Nederlandse kunstenaars, waartoe ook Urban behoort, die op het tweede plan meedraaien met expositieaktiviteiten. Deze van oorsprong Hongaarse kunstenaar trok hier te lande aandacht door zijn ongewone optredens in de beeldende kunst. In de Appel te Amsterdam en op andere lokaties (Maastricht, Arnhem, Kassei, Enschede, het Stedelijk museum, Amsterdam) trad hij op in zogenoemde performances, die niet gemakkelijk zo maar even zijn samen te vatten. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Hoewel er aanwijzin gen zijn dat minister Gardeniers van CRM niet op het toneel zal bezuinigen, is de Kunstenbond FNV er allerminst ge rust op dat de gevaren die de kunstsector bedreigen definitief zijn afgewend. Daar om gaat de bond door met het voorberei den van landelijke en regionale acties. Dit is besloten op een kaderbijeenkomst van de bond. Met name vreest de bond voor de positie van al die kunstenaars die afhankelijk zijn van projectsubsidies, uit keringen uit fondsen en andere incidente le voorzieningen. Tot actievoorbereiding vanuit de regio is besloten, omdat volgens de Kunstenbond op deze manier effectie ver kan worden samengewerkt met lokale i en regionale overheden, die bij bezuini gingen op landelijk niveau de kwaliteit van hun culturele voorzieningen zien aan getast. Bovendien kan met deze opzet het pu bliek beter over de te ondernemen acties worden ingelicht. Welke stappen de ko mende weken zullen worden genomen, is afhankelijk van de ontwikkelingen van het CRM-beleid. De Kunstenaarsbond FNV heeft er in een motie nog eens bij de Tweede Kamer op aangedrongen zich te verzetten tegen besnoeiingen in de kunst sector. der van Cornells Tromp in triomf meege voerd op de eerste dag van de Vierdaagse zeeslag in juni 1666. Het schilderij is van Petrus Johannes Schotel (1808-1865). Deze omslagkeuze illustreert de sfeer van de openingstentoonstelling van gale rie Kattenburg, die zich specialiseert op de bovenlaag van de 19e-eeuwse meesters van marines. Dit vooral, omdat het aan bod van 17e-eeuwse meesters steeds schaarser en bijna onbetaalbaar is ge worden. Een greep uit het overige deel van de collectie brengt namen naar voren als Reinier Nooms (1623-1664, etsen), Willem van de Velde de Jonge (gewassen potlood tekening uit 1670), Cornells van de Velde (scheepscompositie uit 1703) Gerrit Groe- newegen (1764-1826, pen- en penseelschets van een gevecht tussen twee oorlogssche pen voor de kust), Johannes Hermanus Koekkoek (schepen in spiegelglad water met daarbij een bliksemtafereel van een schip in storm). Van dezelfde vermaarde schilder hangt er nog een paneel, dat rond 1825 is gedateerd. Het is getiteld: Schepen komend uit de Schenge tussen Wolfaarts- dijk en Zuid-Beveland. In een der expositiezalen is ook ruimte gereserveerd voor niet-maritieme schilde rijen, waaronder stadsgezichten (een Haarlems stadsgezicht van Jan Hendrik Verheyen (1778-1846), interieurs, land schappen en stillevens. Verder bij Katten- I burg werken van Maris, Tholen en Mauve en honderden prenten. I vergeven als hij (bijvoorbeeld) in het slot- alle esthetische eisen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17