Stakende Scala musici eisen ;1 Gecultiveerd spel met een rijk kleurenpalet komende exposities meer kleedgeld T I Kunstenaars mogen voorlopig blijven in gekraakte fabriek Publiekstheater Aanvallen op toneel en wereld bij Waisvisz te onnauwkeurig Weer rellen bij concert The Who maakt nieuw repertoire bekend ■t NI Amsterdams Strijkkwartet in de Tuinzaal Componisten tegen verplichtingenstop Hoge uitkoopsommen gezelschappen doen geldzorgen ontstaan Elke dag. Het hele jaar door. éRI I 11 DONDERDAG 3 KUNST APRIL 19 8 0 door Ko van Leeuwen Geld bij Centrum HAARLEM. Het Toneel hoeft niet te bezuinigen. Minister Til Gardeniers heeft zelfs wat in verscheidene schoentjes gestopt. Er is een rijtje gezelschappen dat van een klein extraatje wordt voorzien en daar gelukkig mee mag zijn want vele (vooral weer de kleintjes) krijgen geen stuiver extra. Maar dat Het Toneel niet hoeft te bezuinigen is een uit spraak van de overheid die op gespannen voet staat met de werkelijkheid. CRM subsidieert, heet het, de gezelschappen en de lagere overheden de accommoda tie, lees: de theaters waar die ge zelschappen zullen moeten optre den. De Toneelschuur is zo’n ac commodatie en dat die ook meer geld zal krijgen lijkt een utopie. Vitaal belang bedreigen voortbestaan artistieke kwaliteit tholdy. GEMMA COEBERGH Anarchie met losse flodders MICHEL WAISVISZ Tekorten Toneelschuur EINDHOVEN (ANP). De gekraakte leegstaande fabriek aan de Baarsstraat in Eindhoven zal voorlopig ter beschik king van de krakende kunstenaars war den gesteld. Dat heeft het college van B. en W. van Eindhoven woensdag besloten. Verder wil het college een projectgroep in het leven roepen die zich zal moeten gaan bezighouden met het inrichten van het gebouw. FRANKFURT (UPI). Als gevolg van incidenten bij een concert van de Britse popgroep The Who in Frankfurt hebben 14 mensen medische behandeling nodig gehad. AMSTERDAM (ANP). Het genoot schap van Nederlandse componisten pro testeert met klem tegen het voortduren van de als zeer tijdelijk door de minister raad aangekondigde verplichtingenstop. Het genootschap zegt, dat daardoor voor de Nederlandse componisten een uiter mate onzekere financiële situatie wordt geschapen. Zoals gezegd, dat gold evenzeer voor de verrichtingen van de medewerkers violist Jan Erik van Regteren Altena (als prima rius van het Mondriaan Kwartet in 1979 nog te horen geweest in de Haarlemse Tuinzaal), violist Maarten Veeze (lid van het Gemini Ensemble, dat vorige week donderdag in de grote zaal optrad), altvio list Bé Feldbrugge (soloaltist bij het Om roep Orkest) en cellist Henk Lambooy (solocellist bij het Radio Filharmonisch Orkest). stenaars uit Eindhoven en omgeving. Aan leiding tot de actie was het ontbreken van voldoende werkruimten voor kunstenaars en het naar de mening van de bezetters slechte kunstbeleid van de gemeente. De Aan het Amsterdams Strijkkwartet en de vier ad-hoc medewerkende strijkers die tezamen het getal acht volmaakten was deze materie wel toevertrouwd. Het Amsterdams Strijkkwartet bevestigde de indrukken die zij met een optreden in 1978 in het Haarlemse Concertgebouw hadden achtergelaten ten volle. Gecultiveerd en- semblespel met een rijk kleurenpalet, ui termate geschikt voor dergelijke waarde volle muziek. Het sextet van Brahms (hij was 32 jaar toen dit werk ontstond) had echter wat meer gloed mogen hebben. Vooral in het eerste deel vielen de klankkleuren die Hertzberger, Hulst, Scholtens, Feldbrug ge, De Ligt en Lambooy opriepen wat mat uit. Maar in het Poco Adagio en Poco Allegro (derde en vierde deel) bloeide de ensembleklank tot warmere tinten op, al bleef het geheel zeker voor een dergelijk kleurrijk werk van Brahms nog wat aan de lauwwarme kant. In een eerste reactie op de beslissing van B. en W. zei een woordvoerder van de actievoerders erg blij te zijn. Er moet volgens hem nog wel bij aangetekend worden dat het beschikbaar stellen van tiet fabrieksgebouw niet meer is dan een ad-hoc-beslissing. kunstenaars zijn het onder andere niet sens met he; beleid van de gemeentelijke kunststichting en de uitvoering van de beeldende-kunstenaarsregeling. Ook het aankoopbeleid van de gemeente zou te wensen overlaten. In uitstekende samenhang wisten de acht strijkers de rijke volheid van een kamerorkestklank te bereiken met be houd van de doorzichtigheid van de (in dit werk van Mendelssohn niet groepsgewij ze, maar zelfstandig verlopende) melodi sche lijnen. ZE GROMMEN. BRULLEN. TROMPETTEREN, FLUITEN EN KRAAIEN WEER IN ARTIS. De gemeente Haarlem subsidieert de_ Toneelschuur. Neemt de exploitatie voor haar rekening en legt geld op tafel voor de programmering. Voor dat laatste is er bijvoorbeeld dit seizoen 140.000,- uitge trokken en Frans Lommerse, coördinator (bij de schouwburg heeft zoiets directeur) van de Toneelschuur, heeft weinig moeite te becijferen dat daar een royale tachtig mille aan tekort komt. Voor het volgend seizoen wil hij die erbij. De kunstcommis- sie van de Haarlemse gemeenteraad heeft het verzoek om een structurele (blijvende en meegroeiende) verhoging van het voor- stellingsbudget voor de Toneelschuur als nummer één voor de prioriteitenlijst voor gedragen. Dat betekent overigens hele maal niet dat dat geld er ook zal komen, want er is nu eenmaal meer tussen hemel en aarde dan alleen toneel dat aan het gemeentelijk budget knabbelt. Er valt trouwens ook nog een tekort van 70 mille weg te werken dat in het seizoen ’77/’78 is ontstaan. Het tekort dat de Toneelschuur heeft kon ontstaan door de enorme stijging van de uitkoopsommen van de gezelschappen. Een groep als De Appel komt al lang niet meer naar Haarlem omdat de uitkoopsom teveel van het Toneelschuurbudget vergt. Dergelijke negatieve ontwikkelingen drei gen ook voor andere groepen die hun artistieke waarde in de achterliggende jaren bewezen hebben. Noem Baal. Cen trum zal wel in de Schuur blijven spelen, want Haarlem betaalt zo’n vijf ton subsi die aan het gezelschap, dat mede door Amsterdam, Utrecht, CRM en de provin cies Noord-Holland en Utrecht wordt gefi nancierd. In de filosofie van CRM dat het rijk de gezelschappen en de lagere overhe den de accommodaties betaalt, lijkt er iets niet te kloppen. Het gaat om de artistieke kwaliteit. Een abstract begrip voor cijferaars. Want de overheden zal het een worst zijn hoe de Toneelschuur of de Schouwburg pro grammeert, als er maar niet teveel geld bij hoeft. Schouwburg en Toneelschuur zijn qua structuur (en ook op andere punten) overigens niet vergelijkbar. Voor de leek mag de acht a negen ton subsidie aan deze Schouwburg vragen oproepen als deze zich realiseert dat de Toneelschuur nog geen anderhalve ton krijgt, .wie zich in de materie verdiept zal bemerken dat de an- derssoortigheid van de theaters oorzaak is van een deel van het grote verschil. De Schouwburg heeft een andere exploitatie- opzet dan de Schuur. De Schouwburg heeft bijna viermaal zoveel stoelen (en duurdere) als de Toneelschuur en ver werft daardoor een royalere recette, ook door een voorzichtiger programmering. De grote zaal van de Toneelschuur kan tweehonderd personen bergen en van de opbrengst daarvan kan een redelijk gezel schap niet worden betaald. Voorbeeld: De Centrumvoorstelling Mijn moeders Cou rage. Een uitverkochte grote zaal 200 plaatsen 12.00 (laten we CJP gemaks- MILAAN (AFP). In de Scala, het eerbiedwaardige operagebouw in Mi laan, zijn de musici een wilde staking begonnen voor een hoger kleedgeld. Tot verdriet van de ongeveer 10.000 muziek liefhebbers die dinsdagavond waren ge komen voor een uitvoering van het Re quiem van Verdi onder leiding van Clau dio Abbado, ging dit concert niet door en werd in plaats daarvan een oude gram- mofoonopname van het werk met Victor de Sabata als dirigent ten gehore ge bracht. In het decor vol rommelig opgestelde muziekapparatuur en meubilair vallen twee dingen op: Een wereldbol, die later een leeglopende ballon blijkt te zijn, en een hangende kooi met drie muizen erin. Zoals Waisvisz de wereldbol met een bal en vandaar met Anarchistenbal associ eert, zo associeert hij de muizen met dan sen als de kat (de onderdrukker) van huis is. Dat althans aan het begin. Later, als hij ons bestookt met (3e) wereldoorlogsge- weld ziet hij de muizen als ratten die het zinkende schip verlaten. Een artiest die dermate associatief te werk gaat moet sterk staan, wil zijn voor stelling niet in vrijblijvende losse flodders ontaarden. De rangschikking van de on derdelen en de presentatie ervan moeten een spanning gaande houden. In het begin slaagde Waisvisz daar naar mijn mening niet in. Na een wel aardig verhaal over een adjudant die zijn toekomstige beul met een woordgrap in het nauw drijft (anar chisme bij uitstek, het komt niet te pas zijn beul te slim af te zijn), vervolgt hij met een afgezaagde persiflage op de goedkope moppentapper, wat hij wel als Theater theater zal bedoelen. Vervolgens richt hij zijn anarchie op de theatersituatie: hij wil het taboe van de heiligheid van het pu bliek doorbreken. Dat is natuurlijk al va ker door artiesten geprobeerd. Waisvisz' De componisten vinden het principieel onjuist, dat de verplichtingenstop zonder meer werd toegepast op de regelingen met betrekking tot opdrachten en stipendia voor componisten. Volgens het genoot schap heet de verplichtingenstop uitslui tend betrekking te hebben op het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen als bijvoorbeeld subsidies. Het verlenen van opdrachten en stipendia door de overheid heeft volgens de componisten echter een continu karakter. gaat bekommentarieren. Hij zou enerve rend kunnen zijn als zijn kommentaren leuk waren, maar dat zijn ze niet. Spannender wordt het als hij een ge vecht met een sok levert die hij niet aan krijgt. Hij speelt dan de clown, zet voor het eerst in de voorstelling zichzelf te kijk, en opeens vibreert er iets op het podium. Het laatste deel kent nog een paar van die momenten, bijvoorbeeld bij oorlogsge weld dat Waisvisz heel klein maakt (en ons ook). Maar zo’n scène waarin hij op een of ander electrisch instrument een grammo foonplaat met muziek van Liszt vals bege leidt is dan weer knap vervelend. Het lijkt wel of Waisvisz niet wil zien dat alleen maar gek doen op toneel tegenwoordig niets verrassends meer heeft, en dat para doxaal genoeg anarchistisch Theater-the ater alleen maar werkt als het nauwkeu rig is uitgekiend. ALMA POST Ook als de grote zaal van de Toneelschuur tot de nok toe met publiek vol zit, drukt de voorstelling op het programmeringsbudget Deze foto werd gemaakt na de eerste voorstelling in de grote zaal (Schuur 1), op 1 januari 1976. AMSTERDAM. Michel Waisvisz is bekend van optredens, alleen of met Moniek Toebosch, waarin geen spaan heel blijft van de verwachtingen waarmee het publiek naar het theater komt. Zijn nieuwe soloprogramma Het Anarchistenbal omschrijft hij als: Theater-theater. Supertheater dus, of nog eerder fictie in het kwadraat: op het toneel theatertje spelen. Behalve tegen theatertradities wil Anarchistenbal ook aanschoppen tegen de wijze waarop ons leven op aarde geregeld is. aanpak is dat hij individuele toeschou wers op video laat uitlichten, die hij dan HAARLEM. Zowel het sextet opus 36 van Brahms als het octet opus 20 van Mendelssohn kunnen tot de meesterwerken uit de romantische kamermuziek worden gerekend. Beide (vierdelige) werken wedijveren met elkaar in schoonheid van melodische lijn en gaafheid van vorm. groepjes. Kwaliteit moet je betalen en als er geen geld is, dan kan het niet. Het is een beetje vervelend, ik moet ieder jaar weer hetzelfde zeggen. Het gaat helemaal niet om nieuwe dingen, het gaat er gewoon om op het niveau te blijven waarop we nu zitten”. De Toneelschuur is al een avond per week meer dicht dan wenselijk is. Mocht de structurele verhoging er niet doorko men, dan zal de Schuur niet meer dan vier avonden per week gedeeltelijk gepro grammeerd kunnen worden. Frans Lommerse heeft daar ook zo zijn gedachten over. Lommerse vindt het hele maal niet zo vanzelfsprekend dat Haar lem via Centrum een bijdrage aan het landelijk toneel levert. „Is dat wel zo?”, vraagt hij zich af. Hij noemt het landelijk affect door de subsidiëring van Centrum erg mager. „Daarmee wil ik niet zeggen dat je Centrum moet opdoeken, via Cen trum hebben we in de Toneelschuur het wat oudere publiek binnen gekregen en daar ben ik erg dankbaar voor. Maar dat er iets niet klopt is wel duidelijk”. Als de Toneelschuur de gevraagde tach tig mille niet krijgt, zal dat volgens Lomer- se ernstige consequenties hebben voor de programmering, de voorstellingen in de Toneelschuur, Gehele of gedeeltelijke sluiting van een of meer van de drie zalen zal het gevolg zijn. Dan maar een paar voorstellingen minder? Lommerse: „Zo simpel ligt dat natuur lijk niet. Het betekent vooral een vermin dering van kwaliteitsaanbod, want je kunt natuurlijk verschillende kanten op. Voor wat minder geld heb je wat meer mindere halve buiten beschouwing) betekent een recette van 2400,-. De voorstelling kost f 6500,- uitkoopsom. Dat wil zeggen in één week meer dan tien procent van het totale budget dat voor uitkopen beschikbaar is. Het conflict dreigde al lange tijd. De musici ontvangen voor hun „werkkle ding” maandelijks een bedrag van 3.000 lire (circa ƒ7,50), terwijl zij, naar hun zeggen, voor het gebruikelijke rokkos- tuum een miljoen lire (ongeveer 2.500) moeten betalen. In een poging de gemoederen te kalme ren heeft de directie voorgesteld, de musi ci geleidelijk „in het nieuw te steken”. Zij zouden direct vier overhemden, twee das sen en twee paar schoenen kunnen krij gen, terwijl hun voor de opening van het seizoen op 7 december een nieuw rokkos- tuum in het vooruitzicht werd gesteld. De orkestleden vinden dat niet voldoende. Zij eisen een maandelijks kleedgeld van 20.000 lire 500). Een voor woensdagavond aangekon- dlgd concert met werken van Stravinsky, Bartók en Schonberg is ook geannuleerd. Geopend wordt met Anthonius en Cleo patra van William Shakespeare. Vervol gens wordt het enige volksstuk van Ber tolt Brecht Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti uitgebracht. De reeks klassieke tragedies wordt voortgezet met Antigone van Sophokles. Groot en klein, het nieuwste stuk van Botho Strauss, staat genoteerd als mo dern eigentijds drama. Voor het Nieuwe de la Mar-theater is Wie is bang voor Virginia Woolf van Albee voorzien. Voor het Holland Festival ’81 wordt Naar Da mascus van Strindberg gespeeld. i Mendelssohn was 16 jaar oud toen hij zijn octet schreef. In dat licht bezien is het bijna vanzelfsprekende, probleemloze evenwicht dat de vorm en de muzikale inhoud karakteriseert verbazingwek kend. Kenmerkend voor de op zuivere ontvangst ingestelde antennes van een jong genie dat het alleen maar zo en niet anders kan doen. Een genot om naar te luisteren, dit octet, vooral het lichtvoetige Scherzo dat bijna gewichtsloos tot stand komt als een klinkend ballet. Naar de plaatselijke politie woensdag meedeelde, brak er dinsdagavond tijdens het optreden een reusachtige vechtpartij uit, toen de politie een Amerikaanse mili tair aanhield die hasj verkocht. Behalve de gewonden die in dit gevecht vielen, brak een bezoeker een arm toen hij op het toneel wilde klimmen. Een ander liep bij een dergelijke poging een ernstige bloe ding op. Voorts moesten enige mensen wegens een alcoholvergiftiging worden behandeld. Vorig jaar december vielen bij een op treden van The Who in de Amerikaanse stad Cincinnati elf doden. Het fabriekspand werd afgelopen maandag gekraakt door ongeveer 40 kun- AMSTERDAM (ANP). Het Pu bliekstheater in Amsterdam heeft zes nieuwe stukken op het repertoire voor het komende seizoen. Voorstelling: Het Anarchistenbal, van en door Michel Waisvisz. Gezien op 2 april in theater De Balie te Am sterdam. Daar nog te zien tot en met 5 april. Op 6 mei in de Toneelschuur in Haarlem. In galerie Asselijn. Lange Leidse- dwarsstraat 131, Amsterdam, exposeert Clara de Jong van 5 april t.m. 1 mei aquarellen. Bij Asselijn komt in de maand mei een tentoonstelling van Doris Groene- veld: Ierse landschappen. Na een verblijf in Ierland maakte zij een aantal zeefdruk ken, waarvan zij twee mappen samenstel de. Proefexemplaren liggen vanaf 5 april bij Asselijn ter inzage. Gouaches van Pieter Stoop zijn van 5 april tot 2 mei te zien bij de Wetering Galerie Lijnbaansgracht 288, Amsterdam. In de Bergense vestiging van galerie Tholen exposeren van 13 t.m. 30 april Evert van Hemert (schilderijen en aqua rellen) en Joke Nientker (bronsplas- tieken). Ikonen en vroeg-christelijke kunst heeft de tentoonstelling die nog tot 28 april te zien is in het Stedelijk Museum Prinsenhof in Delft. De tentoonstelling Waaiers en mode in het Nederlands kostuummuseum op de Lange Vijverberg in Den Haag is verlengd tot 28 april. Van 5 tot 21 april exposeert Han Privee schilderijen en aquarellen in het museum Panorama van Mesdag in Den Haag. Fundatie Kunsthuis Amsterdam, Lijn baansgracht 54, houdt van 5 april t.m. 3 mei een overzichtstentoonstelling van werken van Jan Voss. De Toneelschuur is voor Haarlem en Noord-Holland van vitaal belang. De op- stapfunctie (voor nieuwe mogelijk voor de theaterontwikkeling interessante groe pen) ligt evenals bij het Amsterdamse Shaffytheater voor de hand. Vanuit Shaf- fy en de Toneelschuur ontstaan initiatie ven om nieuwe groepjes ook in de provin cie te presenteren (Shaffy-Toneelschuur- circuit) en Noord-Holland legt daar per voorstelling de helft bij. Vanzelfsprekend kan de gemente Haarlem het uitstralings effect dat de Toneelschuur heet op de provincie Noord-Holland niet aan. Van daar dat de provincie ook terecht bij springt. De Toneelschuur is meer dan een schouwburg in zakformaat. De activitei ten vanuit dit theater illustreren dat. De workshops (ook al een voorziening die zich door financiële krapte niet kan ont wikkelen) bezitten een grote populariteit an zijn practisch altijd meer dan volge boekt. De begeleiding van nieuwe groepen vergt energie die niet in geld wordt uitge drukt. Een groep als het Wespetheater vond zo’n twee jaar onderdak in het To- neelschuurgebouw. Als je alles overziet, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat er al in een veel eerder stadium een vaststelling had moeten komen van het belang van een theatercentrum als de Toneelschuur. Het ontbreken van een gemeentelijk kunstbe leid is er debet aan dat zoiets niet is gebeurd. Recital door het Amsterdams Strijkkwartet, bestaande uit Jeanne- lotte Hertzberger en Jan Hulst, viool, Rena Scholtens, altviool, Ben de Ligt, cello. Verdere medewerkenden: Jan Erik van Regteren Altena, viool, Maarten Veeze, viool, Bé Feldbrugge, altviool, Henk Lambooy, cello. Pro gramma: Brahms, Mendelssohn-Bar- Tuinzaal Concertgebouw Haarlem, 2 april 1980 (matinee- en avondrecital, deze recensie behandelt de matinee).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 11