in een nieuwe ordening Straatleven in New York gevat in snel dagboek Nieuw blad hardrock Dreamrock ’80 in Roosendaal g Lollige Billy Joel: geslaagd entertainment Boymans met eigen bezit moderne kunst wij ontvingen p L pttpost JAN MAKKES di Kasteel Aldenghoor |nu een kunstcentrum Jeugdbelevenissen van jonge dichter md Live optreden bevestigd talent de Schilderij Karei Appel in Amsterdam gestolen Gebruik m goed. ZATERDAG 5 APRIL KUNST 13 1980 Uitgebreide selectie over twee verdiepingen nieuwe vleugel aan- I F' it. fs, Groeten aan die meneer uit Winterswijk die ons schrijft dat hij altijd de postcode vermeldt in z'n eigen adres èn dat van de geadresseerde. En aan die miljoenen anderen die dat óók doen. Het helpt bij het sorteren. Nouveau réalisme Museumboerderij en Museumkapel in de Hofgeest te Santpoort beide paasdagen expositie van 2e Paasdag, 17.00 uur orgelspel b 0 ROTTERDAM. Tot 20 mei loopt in het museum Boymans een expositie, over twee verdie pingen, van de enorme verzame ling beeldende kunst uit eigen be zit. Het mag hierna duidelijk wor den dat het driemanschap Cor Blok, Martin Visser als conserva tors, en Wim Beeren, als directeur van het gehele museum, een an dere visie en overzicht op de ont- wikkeling geven dan de vroegere directeur en conservatrice (Eb- binge Wubben en Hammacher). Keer op keer werd dit duidelijk in een gedeeltelijke presentatie van het eigen bezit (zomer 1979) en in de keuzes voor exposities: de be vlogen jaren zestig; A. R. Penck; tekeningen van Joseph Beuys als aanloop op nog te organiseren diskussies en, vanaf 5 mei de hier vrijwel onbekende Zweed Oy- vind Fahlström. 14 I yfe I -T I I T ^bibliotheek i Cage, object van Bruce Nauman uit 1974. JAN ZUMBRINK. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) in Mercatorfonds Er is nu duidelijk sprake van een nieuw (be)wind, die niet uitsluitend uit Zuide lijke hoek waait, zoals onder Hammacher, of, zoals te verwachten viel, uit westelijke richting: kunst komt van alle kanten. Bij het binnenkomen rechts is er de grote voorzaal, waar nu, heel toepasselijk, aan de Oostzijde de rituele schilderijen van PENCK, de Oost-duitse schilder, hangen. Aan de Westzijde hangt het werk van BASELITZ, die op kleurachtige wijze al gemeen aanvaarde thema’s uit de schil derkunst maakt: stilleven en naakt, maar dan ondersteboven verbeeld. Ruimtelijk en ook letterlijk hangen er werken van KIEFER tussen, die historisch-mithologi- sche onderwerpen schildert of als houts nede vervaardigt. Nergens eerder in Ne derland in een museum zag ik dat, als het om grote uitgaven gaat zoals hier, er open lijk tekstbordjes naast de werken hangen met de vermelding: voorstel tot aankoop, echter zonder prijsopgave! Het wordt hier inderdaad duidelijk dat de verzameling schilderkunst niet alleen in beweging is, als gevolg van een levend proces met subjectieve ondertonen, maar ook een heel andere kant uitgaat dan de vroegere aankopen suggereerden. Visser/ BeerenZBlok staan een veel minder realis tische traditie voor dan het vroegere duo. Realistische tendensen doen zich na tuurlijk altijd voor in de beeldende kunst, maar je treft ze ook uitgedrukt in andere dan louter schilderkunstige vormen, zoals fotografie en video-opstellingen. De eerste verdieping: Boven aangeko men is er rechts een ruime hoek met de Nog steeds beganegronds huist de oost kant de „Nederlandse” schilder- en reliëf- kunst van Mondriaan, Schoonhoven, Ad Dekkers, en Struycken. De intuïtieve or deningen van de reh4efs van Maaskant horen hier ook zeker bij, maar hij zit er niet tussen. Zij vertegenwoordigen het zoeken naar harmonische composities, de evenwichtige schoonheid van de mathe matische berekening (Dekkers), de exacte formulering en uitvoering van rationele principes (Struycken) met mogelijkheden tot toevallige afwijkingen (Schoonh oven). Heel goed sluit daarbij een werk van Mangold, Amerikaanse schilder, aan, dat om de hoek hangt. Het schilderij vertoont cirkelsegmenten, die als ongelijke boog- graden vertrekken uit de vier hoeken van het doek. De licht bruin-oranje kleurtoon van de ondergrond sluit aan bij de „ma- roon”-horizontaal (kastanjebruin) op het dichtbij opgehangen werk van Rothko, het enige doek van hem in deze verzame ling. werelden. Het is niet ten onrechte dat in dit geheel ook de schilderkunst van Co Westerik en die ene Francis Bacon werd ondergebracht. flauw, maar door de snelheid waarmee alles elkaar opvolgde (het Freek de Jonge- effekt), bleef het toch boeiend. Ook tij dens de nummers kon Joel het niet nala ten continu te grapjassen. Zo rende hij tijdens het keihard uitgevoerde Big Shot al zingend de zaal in om en passant (en kennelijk zonder hoogtevrees) de ballus- trade te beklimmen. Kreeg het meer jazzy NewYork State of Mind een overdreven lang uitgerekt eindstuk mee, waarin een haast eindeloze saxofoonsolo zonder be geleiding. Soms leek het wel of Joel van gekkigheid niet wist wat hij moest doen. Probleem bij al die lol is natuurlijk wel dat zoiets als dramatiek consequent afwe zig blijft. Een nummer als Sometimes a Fantasy (van het nieuwe album) is inhou delijk helemaal niet zo vrolijk, maar ook hier kon Billy Joel het zieken niet laten, in dit geval door veel overdreven gehijg. Maar ja, voor hem is Rock nu eenmaal niet meer dan amusement. En eigenlijk moet je hem daar gelijk in geven. Een van de hoogtepunten was zonder meer All For Leyna, wat door het swin gende ritme en direkt onthoudbare melo die en grote hit kan worden. Van het meer oudere werk kunnen Honesty en Movin’ out genoemd worden. In de begeleidings band vervulde vooral saxofonist/toetsen- man Richie Cannata een belangrijke rol. JOOST NIEMÖLLER AMSTERDAM (ANP). Uit een gale rie aan de Keizersgracht in Amsterdam is woensdagmiddag een schilderij van de hand van Karei Appel gestolen. De poli tie heeft dit donderdag bekendgemaakt. Voorstellende optocht der dieren heeft volgens de politie een waarde van 50.000 a 75.000 gulden. Het doek was dezelfde dag aangekomen en stond in de galerie gereed om te worden tentoongesteld. (Foto: Dick Wolters) figuratieve fantasieën en het zogeheten „nouveau réalisme” van de jaren zestig; de Italiaan Piero Gilardi met zijn schuim rubberen bed van pompoenen springt er uit, evenals het messen-relïef van Daniel Spoerri, zo ook de „bevroren” plastic vlag van de Rotterdammer Wim Gijzen, die intussen zelf allang naar de schilderkunst is teruggekeerd. Waarom Jan van Mun ster hier ontbreekt met zijn zaadmachines uit dezelfde jaren (1968) ontgaat me. Een afgesloten, wit kabinet, restant van de grote Penck-expositie, is gereserveerd voor de schilder uit Schiedam, Daan van Golden. Dit werk, met een enkele uitzon dering, werd aan het museum in brui kleen gegeven door de gemeente Rotter dam. Na zijn verblijf in Japan, in 1964, werden zijn lakverf-werken hier in Neder land zeer bekend, maar de konsekwente steun van de bekende kunstkriticus Blot- kamp uit Utrecht heb ik nooit begrepen, als het gaat om van Golden’s meer recente werk van cliché-portretten, rasters en pas tels van exotische bloemen. Aparte belangstelling legt de conserva tor Visser, verantwoordelijk voor de aan- koopvoorstellen, aan de dag voor het ver volg van de Amerikaanse Minimal-art. Zijn vroegere, directe betrokkenheid is bekend. De minimale en geometrische vormen van Carl Andre, Sol Lewitt, Don Judd Judd. De vroege Robert Morris en de huidige Bruce Nauman behoren hier toe. In tegenstelling tot de grote kleuren- Concert: Billy Joel. Bezetting: Rus sel James, ritmegitaar. David Brown, sologitaar, Richie Cannata, saxofoon, toetsenbord, Doug Stegmeyer, basgi taar, Liberty Devitto, drums, Billy Joel, piano, zang. Concertgebouw Den Haag, 4 april 1980. Een vergelijking met het afgekeurde kooi-monument voor Haarlem van Joop van Rijs is hier best op zijn plaats. Daar in het museum Boymans staat een dubbele, stalen omheining van „het niets”, het ver wijst nergens naar dan slechts naar onze visie en gevoelens, het is ontoegankelijk bij mijn weten, maar niet afstotend want je kijkt dwars door de mazen van de corridors. Hier in Haarlem een kooi van wat optimistischer allure (kleur was er op het model) en ook liet ontwerper Van Rijs toe dat je door de buitencorridor kon lopen; als zodanig een meer toegankelijke konstruktie dan het gevaarte in Rotter dam. Ik prefereer niet het ene boven het andere; beide werkstukken zijn goed in zich zelf en het is daarom jammer dat Haarlem Rotterdam niet vóór is geweest in de aankoop van zo’n monumentale sculptuur. Jim Carroll: The Basketball Diaries. Ban tam Books. Prijs ƒ9,- TEEKE BIJLSMA en het Haarlemse meisjeskoor PUELLAE CANTATE aarfe? irt. G m. vi 22 UQ DEN HAAG. Het toch wel indruk wekkende succes van zanger/pianist Bil ly Joel is moeilijk te begrijpen wanneer je alleen afgaat op zijn plaatwerk. Daar op zijn best wel aardige liedjes te horen, die verder weinig opzienbarends bieden: stukjes Rock Roll, stukjes Beatles, stukjes Elton John, maar niets eigens. De kritieken over zijn laatste album „Glass Houses” waren daarover wel eenslui dend. Maar vooral live blijkt Joel’s ta lent. Iets wat gisteravond weer eens be vestigd werd. Billy Joel leek zich goed bewust van zijn funktie als entertainer. Tussen haast elk nummer werden veel grapjes gemaakt met een typisch Amerikaans gevoel voor humor. Meestal was het allemaal nogal (Van onze kunstredactie) ROOSENDAAL. Op 30 april zal Roosendaal het Dreamrock rockfestival voor de tweede keer plaatshebben. Twee buitenlandse formaties en een aantal ge contracteerde Nederlandse topgroepen zijn voor optredens tussen 10 en 24 uur in de Rekreon-Leysdream Sporthal in Roos endaal. Het gesprek van de dag in de New Yorkse rockscene lijkt momenteel be paald te worden door het pasversche- nen dagboek van een jonge Amerikaan se dichter. Het dagboek heet The Bas ketball Diaries, de dichter Jim Caroll. Rolling Stone, Amerika’s grootste rock- magazine besteedde nogal wat lovende aandacht aan hem, bij de presentatie waren onder anderen Mick Jagger en Keith Richards aanwezig en Caroll staat nu al genomineerd voor de Pulit zer prijs. Dat is nogal wat voor iemand, die pas 22 jaar is. „puur te zijn” blijft op het eind van het boek als een onhaalbaar ideaal hangen. In samenwerking met Rockzangeres Patti Smith verscheen van Carroll eer der een boek met prozagedichten, ge naamd The Book Of Nods. Binnenkort zal er op het Rolling Stone-label ook een eerste elpee van hem verschijnen. Aan vankelijk zou deze geproduceerd wor den door Lou Reed, maar door weder zijdse eigenwijsheid is deze samenwer king gecanceld. Nu zal de produktie ver zorgd worden door Earl McGarth en Bob Clearmountain. JOOST NIEMÖLLER r plas- ?tsela a wei art. 1 ■asmu rijkdom van schilders als Hockney, Kitaj, Jim Dine, Noland en Flavin met zijn neon- buis installaties, alle uit dezelfde periode en kuituur, heeft het uiterlijke karakter van de Amerikaanse sculptuur een wat grimmige sfeer: Serra, Judd, Andre (niet: Lewitt) hebben de oppervlaktes van hun materialen als ijzer, lood, cor-tèn staal gelaten voor wat ze waren. Hoogstens beschermt een laagje roest of galvanisatie het uiterlijk van hun konstrukties tegen toekomstig verval. Een expositie over Ser ra is aangekondigd voor september. De eenvoudige cirkel van een x-aantal stuk ken strandhout, gevonden en neergelegd door de Engelsman Richard Long, straalt al dezelfde soberheid uit. Dat is een este- tisch probleem, dat de wat minder inge voerde bezoeker van deze afdeling moder ne kunst zal ontgaan. Een bescheiden waarneming namelijk van een wat ouder paar, dat zonder op of om te zien, recht tussen de Judd-sculptuur en de Andre- vloer-kompositie door loopt, geeft mij te denken. Men verwacht blijkbaar symboli sche of herkenbare beeldhouwkunst,, waarvan dit museum veel in zijn kelders heeft, maar dat in dit beleid zeker niet gauw op zaal komt te staan; deze sculptu ren van Andre, Judd en Morris zeggen mij iets over ruimte en vooral, mijn verhou ding en kijk op het ruimte-perspectief: waar sta je ten opzichte van deze sculp tuur, wat is je bewegingsrichting en hoe verandert daarmee je overzicht op het perspectief van deze werkelijkheid? Die vragen liggen minstens zo voor de hand als vroegere overwegingen bij een figura tieve sculptuur! Het is met name weer je loop- en kijkgedrag, en de psychologische uitwerking daarvan, bij het zien van die enorme, dubbele stalen Cage (kooi) uit 1974 door Bruce Nauman. Die doet je visie op ruimtelijke vormen als deze stalen kon struktie veranderen. Nauman heeft de vroegere rolpatronen omgedraaid: het ding kijkt ons als het ware aan en het krijgt zijn uitwerking op onze geest. Op nieuw is dit werk een voorstel tot aan koop. Het valt me in dat een gekombineer- de opstelling met het beeld: lopende reu- ze-man van Rodin, dat staat op Het Doe lenplein in dezelfde stad, niet zou mis staan, maar deze nieuwe kunst, hoe oer sterk ook van zich zelf, blijft kwetsbaar voor bekladders. Janssen, uitgave Corrie Zelen 18,90). 9 „Gevangene van Stalin en Hitler”, een vrouw tussen rode en bruine terreur, door Margarete Buber-Neumann, uitga ve De Haan 29,50). 9 „Natuur en beschaving”, over het continuüm van menselijke behoeften en instinctief gedrag of welke waarden wij aan primitieve culturen kunnen ontle nen, door Jean Liedloff, uitgave A. W. Bruna 24,90). 9 „Oponthoud”, novelle door J. G. Sie- belink, uitgave C. J. Aarts. 9 „De vrouw met de vogelkop”, roman door Inez van Dullemen, uitgave Em. Querido 19,90, tweede druk). 9 „Hoogspanning”, roman door Arthur Hailey, uitgave Van Holkema Waren dorf 34,50). 9 „De meute van de dood”, roman van Robert Calder, uitgave De Kern 18,50). 9 „Het aflossen van de wacht”, thriller door Oliver Jacks, uitgave De Kern 18,50). 9 „Door het oog van de naald”, spiona geroman uit de Tweede Wereldoorlog, door Ken Follett, uitgave Van Holkema Warendorf 24,90). 9 „Voddeweven, oud textiel tot nieuw verweven” door Mac Ruth Thiadens, uitgave Kosmos 35,-). 9 „Franse wijnen” door Tim Holland en Arthur Bone, uitgave Het Spectrum in de serie Compact Boeken 10,25). 9 „Brood en banket bakken” door Glynn Christian, uitgave Het Spectrum in de serie Compact Boeken 10,25). 9 „Fotojaarboek 1980” samengesteld door R. H. Mason, uitgave Focus Else vier. 9 „Fotografie, van opname tot foto” (deel 1 en 2) door Michael Langford, uitgave Focus Elsevier. 9 „Fotograferen met 400 ASA in zwart wit en kleur” door Hans Götze, uitgave Focus Elsevier. 9 „200 Macrotips” door Güner Spitzing, uitgave Focus Elsevier. 9 „Over diaseries”, handleiding voor het maken van diashows voor huiska mer en kleine zaal met een of meer projectoren en geluidsband, door Hans Götze, uitgave Focus Elsevier. 9 „De nagelaten papieren van De Pick wick Club” door Charles Dickens in een vertaling van Godfried Bomans, uitgave Het Spectrum in de serie Prisma Klas sieken 19,50). 9 „De fabels van Aesopus”, bijeenge bracht door Phaedrus in verzen verteld en ingeleid door Johan van Nieuwenhui zen, uitgave Het Spectrum in de Prisma- reeks 6,90). 9 „Het gelukkige leven” van Seneca, ingeleid, vertaald en geannoteerd door drs. Ivo Gay, uitgave Het Wereldvenster 19,50). 9 „Von Daniken weerlegd” door Ro nald Story, uitgave Het Spectrum 17,50). 9 „De zwendelaars”, de meest bizarre oplichterspraktijken van deze eeuw, ge redigeerd door Colin Rose, uitgave Tie- bosch 17,50). 9 „Ouders van onze toekomst”, kinde ren in de wereld van vandaag, door Matthijs de Vreede, uitgave Het Wereld venster 29,50). 9 „De Joodse wereld”, Openbaring, profetisme en geschiedenis, onder re dactionele leiding van Elie Kedourie, uitgave Mercatorfonds Antwerpen 145,-) 9 „De Taalshow”, een verzameling tek sten over taal en wat daar allemaal mee te maken heeft, gebaseerd op bijdragen aan het wekelijkse NOS-radioprogram- ma De Taalshow van Jan Roelands, uit gebreid met enkele nieuwe artikelen, bijeengebracht, geordend en geredi geerd door Betty Sluyzer, Fred Mar schall en Jan Roelands, uitgave Het Spectrum 14,50). 9 „Dat is allemaal komedie”, door Bert van der Zouw, uitgave Martinus Nijhoff. 9 „Kerstmis in Brabant” door Ben Het festival trok vorig jaar 8000 bezoe kers, aanleiding voor de organisatoren om van Dreamrock een jaarlijks terugkerend evenement te maken. Dit jaar worden tussen de 10.000 en 15.000 bezoekers ver wacht. Uit Engeland doen twee rock-formaties mee - de van oorsprong Amerikaanse bas- gitariste en vocaliste Suzy Quatro en haar band en de steeds meer aandacht winnen de new wave groep Fischer - Z. Optredens zijn ook te verwachten van de volgende Nederlandse groepen: White Honey, Pho ney The Hardcore, The Nits, Vitesse, Turbo, Massada, New Adventures en de nieuwe kabaret-rock formatie ruit. Ver der zijn nog optredens te verwachten van enkele Roosendaalse groepen. Dreamrock 1980 zal door de KRO „live” worden uitgezonden op de radio. Kaarten voor het festival zijn verkrijgbaar bij de V.V.V.’s in Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom of bij Rekreon-Leysdream, Com- mandobaan 10 in Roosendaal (teL 01650- 38030). Heavy, een nieuw muziekblad voor hardrockliefhebbers, wil aandacht beste den aan platen, concerten, verhalen en biografieën van de betere, en vooral onbekende groepen van de hardrock. De inhoud van het eerste nummer bestaat uit plaatrecensies, een bespreking van de verschillende „hardrocklanden”, een beoordeling van de muziekprogram ma’s op radio en televisie, en een „heavy-rebus”. De samenstellers doen ook een dringende oproep aan de lezers om door suggesties en opmerkingen de kwaliteit van het blad te verbeteren. Een verstandi ge instelling, die erop wijst dat de initiatiefnemers naast goede bedoelingen, ook beschikken over de nodige zelflpitiek. Voor het volgende nummer wordt o.a. the AC/DC story, met complete discogra fie, aangekondigd. Opmerkelijk in Heavy: het enthousiasme van de medewer kers, het slordige gebruik van de Nederlandse taal, de grote aandacht voor grammofoonplaten, maar vooral het totaal ontbreken van concertverslagen. Voor inlichtingen en suggesties: Heavy, postbus 507, Beverwijk. JAN BAART Niettemin heeft dit exposé aan de west zijde een grote hoek met illussionistische schilderkunst (Salt, Johnson, Kanovitz, Cottingham) en een enkel realistisch ob- jekt (boze jongetje van Duane Hanson); daar horen dan ook andere privé-realitei- ten thuis zoals van Jean Le Gac, Ben d’Armagnac, Gilbert George, Dennis Oppenheim: hun herkenbare, fotogra- J fisch gemaakte kunstwerken vertegen- woordigen een grote stroom van besloten 'p'r'* I- u I I HAELEN (ANP). Burgemeester G. van Riet van de Middenlimburgse ge- meente Haelen (bij Roermond) heeft don- derdag in het acht eeuwen oude kasteel 4 Aldenghoor een zogeheten „kreatorium” geopend. Deze aanduiding dekt volgens hem het best de nieuwe activiteiten in het grotendeels gerestaureerde kasteel, dat enige jaren heeft leeggestaan. Aldenghoor zal voortaan dienst doen als centrum voor beoefenaars van alle mogelijke kunstvormen, zowel op ama- teur- als op beroepsniveau. Geregeld hou- I den deze kunstbeoefenaars er exposities. Hun uitingen zijn van zeer uiteenlopende I aard. Permanent is er een documentatiecen trum gevestigd over de stand van zaken met berekking tot de bestudering van de i Lijkwade van Turijn. Vanaf Pasen is het kreatorium onder leiding van Johan Lens dagelijks (met uitzondering van maan- j dag) voor bezoekers geopend. 9 „Duitsland (Bondsrepubliek)”, een reiswijzer compleet met taalgids, door Nancy Tingey, uitgave Het Spectrum in de Prisma-reeks 4,90). 9 „Deense spraakkunst voor iedereen” door Alis Mailing, uitgave Het Spectrum in de Prisma-reeks 9,50). 9 „Portret van de boer”, fotoboek van John Herstein, uitgave Corrie Zelen (ƒ35,-). 9 „Gids van de Belgische musea”, re pertorium van 499 musea, samengesteld door J. van Remoortere, uitgave Heide land te Hasselt (België). 9 „Teksten voor toeschouwers”, inlei ding in de dramatheorie, door Hans van den Bergh, uitgave Dick Coutinho te Muiderberg 19,50). 9 „Het kleurenfotografieboek” met meer dan 700 afbeeldingen in kleur door Adrian Bailey, Adrian Holloway en Gert Ebeling, uitgave Zomer Keuning 62,50). 9 „Bomen, bos en hout”, een herken- ningsgids voqr meer dan 250 boomsoor ten, door Herbert L. Edlin, uitgave Zo mer Keuning 49,50). 9 „Reisgids voor Thailand”, door Peter Steinmetz, uitgave in eigen beheer door de auteur, Hofstraat 5 in Petten 17,50). 9 „Vliegen, handboek voor luchtreizi gers”, gids voor luchthavens, vliegtuigen en luchtverkeer, uitgave Zomer Keu ning 29,90). 9 „Groot weekendboek Benelux”, gids voor honderd weekends, door Julien van Remoortere, uitgave Lannoo 49,50, tweede geheel herziene druk). 9 „NRC-Handelsblad kookboek” (Wat eten we vandaag of morgen, deel 1) door Berthe Meijer, uitgave De Bezige Bij 25,-). 9 „Thuis Indisch eten”, 151 echte rijst- tafelgerechten, door Sarina Awang en Jesmina Hartley, uitgave Zomer Keu ning 34,50). 9 „De fijne keuken”, door Henri-Paul Pellaprat, uitgave Zomer Keuning 49,90). 9 „Het Schotse kookboek” door Ameli McLeod-Grant, uitgave De Viergang (ƒ29,-). Hoewel de belangstelling voor The Basketball Diaries in eerste instantie afkomstig is van prominenten uit de popwereld, gaat het boek helemaal niet over popmuziek. Het beschrijft de erva ringen van een 13-jarige jongen, die op groeit in de straten van New York. Al op deze leeftijd wordt hij geconfronteerd met zaken waar de meeste mensen pas veel later, of helemaal niet direkt mee in aanraking komen; drugs, misdaad, sexuele perversiteiten, enfin het welbe kende rijtje „onbehoorlijkheden” dus. Door de stijl waarin het boek geschre ven is, dringt zich onmiddellijk de verge lijking met On the road van Jack Kerou ac op. Net als bij Kerouac is er in het dagboek van Carroll sprake van een grote serie gebeurtenissen die elkaar in sneltreinvaart opvolgen. Haast nergens wordt onderbroken voor diepzinnige be schouwingen of beschrijvende uitwei dingen. Het is wat dat betreft dan ook een boek zoals het alleen in een grote stad geschreven kan worden. Het dramatische en tegelijk schokken de van The Basketball Diaries wordt veroorzaakt door de contrasterende te genstelling tussen vorm en inhoud. Jim Carróll (om wiens eigen ervaringen het gaat) schrijft helemaal vanuit de op schepperige bravourhouding van iemand die alles en iedereen maar bela chelijk vindt en het eigenlijk allemaal wel zo’n beetje bekeken heeft. Maar de realiteit van de ik-persoon is er een waarover toch niet zoveel op te schep pen valt: steeds nauwer sluit zich de kring van de misdaad, drugsgebruik en noodgedwongen hoererij om hem heen, steeds moeilijker wordt het om zijn ta lent als basketbalspeler en tegelijk dich ter te ontplooien. Alleen de wens om

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13