Een humanist voor wie de mens maatstaf voor alle waarden was 4 5 allure bij Frankl Ger van Elk AIDA op de bres voor bedreigde kunstenaars 4 op Biennale - b BWOSOS - O i "7 Grote pianistische i 1 I0W 6 Mens-zijn De kern Niet ernstig Meeslepend maar lichtvoetig recital I f Existentie II 19 8 0 ^WOENSDAG 16 APRIL KUNST 1 1 n. door Th. J. Koeckhoven Sartre is teruggekeerd naar het Niets, waarin de werkelijke vrijheid wordt geboren. Jean-Paul Sartre is dus dood. Zijn laatste levensjaren die hem vele beperkingen oplegden moeten hem heel vertrouwd met de dood hebben gemaakt. Steeds meer teruggeworpen op zichzelf, kon hij steeds meer afstand nemen van dingen die in een mensenleven belangrijk lijken. Men leert de dingen nooit zo helder zien als wanneer men blind is. i) 4 N /“k /"k/'k 19 S/i eC/ Jean-Paul Sartre, een leven voor het naakte bestaan i uur (ADVERTENTIE) £3 asjeop p) f 2,50. Haarlem. De expansieve natuur van Peter Frankl komt volledig tot zijn recht in extraverte, technisch veeleisende pianomuziek. Vitaliteit, snelheid en een (niet altijd ten volle benut) vermogen tot het aanbrengen van kleurver schillen waren wel de in het oog springende aspecten van Frankl’s spel, dinsdagavond, in de grote zaal van het Haarlems Concertgebouw. jewski en ook bij atheïsten als Sartre. Allen beantwoorden zij aan een algemeen kenmerk van deze filosofie. Zij denken na over het bestaan van de mens die in het middelpunt van het denken staat. Nu moeten we helaas hoogfilosofisch worden: alles wat niet zuiver Zijn is, is Paul Sartre. consequent atheïst. Na dit alles is men geneigd Sartre een tragische figuur te noemen. Hij schijnt het niet geweest te zijn. Misschien doordat hij alle levensernst verwierp. Een man die zo intens leefde als hij, schijnt het leven zelf niet ernstig te hebben genomen. Zelfs J. P. Sartre was voor hem in de grond geen ernstige zaak. Simone de Beauvoir na tuurlijk wel. Sartre kent geen gebondenheid, wel ver bondenheid. Geestelijke vrijheid verkrijgt de mens, wanneer hij gerijpt is tot inzicht in zijn situatie van samen met en voor de ander in de wereld te zijn als vrij en verantwoordelijk wezen. Sartre was een ontwikkeld man met open oog voor de sociale en politiek-economische omstan digheden waarin de mens van vroeger tot heden heeft verkeerd, aldus prof. Carp in zijn boek Teilhard, Jung en Sartre over evolutie. Vrijheid bestaat niet uit het op heffen van alle gebondenheden, maar is veeleer een compromis tussen zijn voor de ander en zijn voor zichzelf. Het in Sartres denken uitgeperkte vrijheidsbesef omvat zowel het economische, het sociale als het geestelijke leven. Wat dit laatste betreft is hij humanist voor wie de mens maatstaf van alle waarden is. Maar meeslepend en aanstekelijk wer den (zoals reeds gezegd) de Polonaise in cis, vier mazurka’s (in fis, cis, E en es) en twee walsen (in Es en As) van Chopin geraliseerd, benevens de in het kader van de Praag-maand aan de orde gekomen Dans van de Kobold opus 85 nr 8 van Dvorak en de Polka in F van Smétana. En indrukwekkend was Frankl’s greep op de bijna orkestrale twee Romeense dansen opus 8a van Béla Bartók, waar hij zijn pianistische capaciteiten volledig in posi tieve zin kon benutten. GEMMA COEBERGH Jean een amma ■V. Politiek is hij uiterst links, maar hij wordt geen communist daar het marxis me in de praktijk heeft gevoerd tot dicta- tuur. Overheersing van velen door weini gen wijst hij even sterk af als de suprema tie van de massamens, waardoor de mens wordt tot een massaprodukt. Carp typeert Sartre juist waar hij opmerkt, dat Sartrè’s individualisme doordrenkt is van een ge meenschapszin welke de waarde van het mens-zijn boven alles stelt. Zijn levens taak is het geworden de massamens ohne Ich zijn geestelijke vrijheid te openbaren. Ogenschijnlijk heeft Sartre dus voor niets geleefd? Nee, want zijn gedachten leven nog, zullen zich verder verspreiden. De denker ziet niet de abstracte mens, maar de mens in zijn individuele bestaan. Zijn kijk is niet objectief, maar komt yoort uit een eigen subjectieve zienswijze op de eigen zijnswijze van de ander. De fenomenoloog gaat zich niet onmiddellijk te buiten aan abstracte theorieën over het Zijn, het zijnde of God. Zij de filosofen als Sartre willen in direct contact door stoten tot de kern van mensen, dingen, geschiedenis en een wereld die voortdu rend in beweging en ontwikkeling is. Niets staat stil, niets staat voor eeuwig en altijd vast; mensen bewegen zich in de tijd en veranderen. De fenomenoloog kijkt naar die mensen in hun concrete situatie, in hun verbondenheid daarmee en met el kaar. Hij kan dus wel wijsgerig de enkele mens bezien, maar steeds als een manier van bestaan in de wereld met anderen. Het is onmogelijk na te gaan hoe de wijsgeer tot juist deze en zijn manier van denken is gekomen. Van Sartre wordt wel gezegd dat zijn denken ontspruit uit een algemeen gevoel van walging. Dit is ook de titel (La< nausée) van- een van zijn boe ken. Naast dit gevoel leven ook bij Sartre de bedreiging van de mens in zijn bestaan zelf, de bedreiging van de enkeling, de bedreiging van de mensheid als geheel. Het grote voordeel van Sartre is dat zijn filosofie niet alleen wordt teruggevonden in dikke en schier onleesbare handboeken zoals bij Heidegger. Sartre’s manier van denken en leven vinden we ook in de realiteit, in zijn leven met zijn vriendin Simone de Beauvoir en haar boeken en verder in zijn romans en toneelstukken. En die handelen over de naakte waarheid van de naakte bedreigde mens. Wie theo rie van Sartre wil lezen, kan te rade gaan bij L’etre et le néant (Het zijn en het niets) en bij Critique de la raison dialectique. Het is goed dat Carp Sartre’s geestelijke verwantschap met Buber aantoont, met Buber van het meesterwerk Du und ich. Hieruit spreekt een eerlijke waardering van die gemeenschapsvormen waarin het scheppend vermogen van de individuele mens naar voren komt. Het leven van Sartre is één verkondiging van de mense lijke waardigheid. Hoezeer hij soms ook aan Dostojewski doet denken, hij heeft beslist niets gemeen met diens uitspraak: als God niet bestond, zou alles geoorloofd zijn. Dan is Sartre veel meer verwant aan het verantwoordelijk geloven, alsof God niet bestond, van Bonhoeffer. Dit is een wijslijk Godverlaten wereld. Met of zon der God, de mensheid kent een universele verbondenheid, waarin- eenheid en vrij heid de plaats moeten innemen van oneer lijke begrippen als sociale bewogenheid en democratie. Vrijheid is het fundament van alle waarden, daar slechts waarachtig handelen in vrijheid geschiedt. Over het graf geef ik Sartre de wens mee dat na hem een wereld volgt, vrij van vooroorde len en geestelijke gebondenheden, met een algehele rechtsgelijkheid en met een rechtvaardige verdeling van alle behoef ten. Dit is het ideaal van Sartre. Zonder droomwereld kan ook hij niet bestaan. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Nederlandse inzending naar de Biennale van Venetië, die deze zomer wordt gehou den, zal bestaan uit een overzicht van werk dat de beeldend kunstenaar Ger van Elk heeft gemaakt in een periode van 1972 tot nu. De commissie die Van Elk heeft geko zen, bestond uit drs. Gijs van Tuyll, van het bureau buitenland van het ministerie van CRM, de grafisch ontwerper Wim Crouwel en dr. Wim Beeren, directeur van Museum Boymans-Van Beuningen in Rot terdam Ger van Elk, geboren in 1941 in Amster dam, kreeg zijn opleiding van het Insti tuut voor Kunstonderwijs in Amsterdam en studeerde kunstgeschiedenis in Gro ningen en Los Angeles. Vanaf 1962 heeft DEN HAAG. (ANP). In de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag heeft zich dinsdag de vereniging AIDA-Nederland gepresenteerd. De vereniging is op 1 april opgericht. Zij is een onderafdeling van de Association Internationale de Défense des Artistes, die in Parijs is opgericht en zich ten doel stelt via concrete acties op te komen voor bedreigde kunstenaars in alle delen van de wereld. De organisatie werkt daarbij nauw samen met Amnesty Inter national. AIDA-Nederland zal op 19 april in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een concert geven ten bate van de Urugue- se pianiste Alba Gozales Souza. Zij verzet te zich tegen het regime in haar land en moest in 1973 vluchten naar Argentinië. Toen zij ook daar werd vervolgd, nam zij de wijk naar Colombia. Omdat zij met valse identiteitspapieren dat land was bin nengekomen, werd zij op 3 januari 1979 gearresteerd. Binnenkort zal ze samen met tweehonderd anderen terecht moeten staan. Tijdens het concert in het conservatori um zal AIDA-Nederland handtekeningen verzamelen onder een petitie, die later op de middag zal worden aangeboden aan de ambassadeur van Colombia. Op zaterdag middag zullen ook in Parijs en Hamburg AIDA-concerten worden gehouden. Aan het concert in Den Haag werken o.a. mee: Leo Cuypers, Daniel Wayenberg, Stanley Hoogland en Maarten Mon. De presentatie is in handen van Freek de Jonge. In 1964 kende de Zweedse Academie de. Nobelprijs voor letterkunde toe aan Sartrq, maar de Franse filosoof en literator weigerde deze „om per soonlijke en objectieve redenen”. Hij lichtte toe dat zijn houding in deze gebaseerd was op zijn opvattingen als schrijver. Sartre merkte bij zijn moti vering op: „Een schrijver die een poli tiek, sociaal of literair standpunt in neemt moet alleen werken met zijn middelen dat is het geschreven woord. Alle onderscheidingen die hij zou kunnen ontvangen, stellen zijn lezer bloot aan druk die ik niet wense lijk acht. Het is niet hetzelfde als ik mij kenbaar maak als Jean-Paul Sar tre of als Jean-Paul Sartre, de Nobel prijswinnaar”. Sartre heeft zijn wijsgerige ideeën niet slechts als kamergeleerde be leefd. Hij verwoordde ze in tal van publikaties, onder te verdelen in zijn wijsgerige werken en zijn literaire scheppingen. Onder de laatste catago- rie vallen ook zijn toneelstukken. ni Recital door de pianist Peter Frankl. Programma: Mozart, Schu mann, Chopin, Dvordk, Smétana, Bartók. Concertgebouw Haarlem, 15 april 1980. DUNHILL jrA O Sartre, geboren in 1905, hoort thuis bij de grote filosofen en theologen van de laatste honderd jaar, die zin en betekenis zoeken voor het menselijk leven dwars door de chaos van de geschiedenis, tegen alle objectieve zekerheden, dwars door de gevestigde meningen heen, te midden van de schijnbare zinloosheid van het mense lijk bestaan en van de menselijke geschie- f denis. F Hij behoort bij mensen van het kaliber Évan Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty, g* Buber, Bonhoeffer, Jung, Einstein, F Schweitzer en Barth. Onder deze bevin- E den zich de grote filosofen van de fenome- EüDlogie als Husserl en Heidegger. Ligt de E. diepste zin bij Bonhoeffer en Schweitzer F in de geschiedenis die God in Jezus met de mensen heeft gemaakt, Sartre heeft zich niet door het christendom laten inspire ren. Christenen leven immers in het ge- loof dat God deze wereld aan de mensen heeft toevertrouwd. Hij volgt het christen dom wel als de christen werkelijk durft geloven in de aardse geschiedenis en in zijn verantwoordelijkheid voor de ge schiedenis van de aarde en van de mens heid. Sartre staat bekend als een existentiefi losoof. Deze wijsgeer kijkt als het ware om zich heen, schouwt in zichzelf, gaat 2- niet te rade bij de abstracte waarden en - waarheden van DE filosofie en DE theolo- gie. Hij stelt zich de vraag: wat betekent de wereld concreet voor mij en wat bete ken ik concreet voor de wereld. Het gaat om het naakte bestaan zelf, niet om wat mag of moet of om wat verboden of ver plicht zou zijn. Deze manier van denkèn en leven vinden we meer of minder sterk bij gelovige christenen en joden als Bon- hoeffer, Barth en Buber, ook bij Dosto- Satre niet heeft kunnen handelen als Bon hoeffer die ook vrijheid onmiddellijk kop pelt aan verantwoordelijkheid. De Godge lovige mens moet zo handelen, zo verant woordelijk zijn en leven, alsof God niet bestond (etsi Deus non daretur). God en mens zijn bij Bonhoeffer eikaars rivalen niet, bij Sartre jammer genoeg wel. Bij hem is persoonlijke verantwoordelijkheid toch ook gebonden aan deze mens in deze situatie. Sartre zal dus niemand voorhou den hoe dan en dan te handelen. Objectie ve maatstaven bestaan niet. Toch kun je niet spreken van een typi sche klavierleeuw, want de dramatische en pompeuze wegen worden door deze in Boedapest geboren en in Londen wonen de en werkende pianist niet bewandeld. De persoonlijke inkleuring van de muzi kale materie is niet zwaarwichtig, veel eerder lichtvoetig. En zou je hier en daar rwat meer nuance wensen of juist bepaal- »de vertragingen en versnellingen niet bij riedere herhaling op precies dezelfde ma- jnier willen terughoren (iets wat tenslotte ^altijd gekunsteld aandoet), dan geldt dat ‘Vooral voor Mozart en Schumann (sonates KV 331 en opus 11 nr. 1). Polonaises, mazurka’s, walsen, polka’s en hoe al die •’wervelende en oervitale dansen in het /gedeelte na de pauze ook getiteld waren /worden door deze pianist aanstekelijk en ;met grote pianistische allure gebracht. In oktober 1979 was Frankl met de I violist György Pauk en de cellist Ralph Kirshbaum (met wie hij een zeer succes- lllllllllllMii.. vo^ trio vormt) in Kleine Zaal in Am sterdam te horen, en in vergelijking met ~~wat hij dinsdagavond in Haarlem ver toonde zou je kunnen zeggen dat hij zich in trio-verband wat minder uitbundig op stelt. Dat ligt ook voor de hand, want als solist is je vrijheid van expressie geheel voor eigen rekening. Waar Frankl mijns inziens te veel wilde was in de Sonate in A van Mozart (de bekende met de variaties en de Turkse mars). Hier werd de even wichtige struktuur en klaarheid van lijn yerdoezeld door te veel maniertjes, die er een wat gekunstelde versie van maakten, ‘pr was hier trouwens ook een tendens naar slordigheid, die dan wel barmhartig werd toegedekt door pedaalgebruik, maai bij zo’n overbekend werk niet gemakke lijk is weg te werken. De hoge tempi in de snelle delen van Schumann’s Sonate in fis vervlakten het geheel, hoe knap ook gerealiseerd, omdat er ook in dynamisch opzicht buiten fortis simo ook al weinig te beleven was. En de finesses in het tweede gedeelte (Aria) ble- Iven ook wel eens liggen of werden ter loops aangeroerd zonder uitdiepen. IIIIIIIIIU In een omschrijving van H. Störig (Ge schiedenis van de filosofie) vinden we Sartre gekenmerkt als een leerling van Heidegger die echter belangrijk van hem afwijkt. Existentie is voor Sartre niet meer dan het bestaan van de concrete enkeling. Existentie of bestaan is puur, eenvoudig, naakt zijn, zijn op zichzelf, iets wat zelfs niet is wat het is, maar een voudig is. Dit is meteen een mooi voor beeld hoe moeilijk filosofen schrijven over filosofen. Sartre doet daaraan zo niet mee. Störig verwijst ook naar La Nausée, waarin dieren, mensen, dingen bestaan, voor elkaar/hun bestaan onthullen, bloot géven. Hierin geen abstracties als water is H2O, maar water is leven en dood. Sartre heeft voordurend gezocht naar de pure ontmoeting met zijn omgeving in de be reidheid daarin onder te gaan, de nabij heid van de ander te ervaren, te onder gaan. Als hij geen onmiddellijk contact kan hebben met de „zijnden” zijn ze er gewoon niet, bestaan ze niet. Jean-Paul Sartre werd qp 21 juni 1905 geboren in Parijs. Hij studeerde wijsbegeerte. Hij werd de geestelijke vader van het existentialisme. Na zijn studie, wijsbegeerte gaf hij korte tijd les aan middelbare scholen, maar voelde zich nooit wezenlijk bij het onderwijs betrokken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam Sartre ac tief deel aan het verzet. hij in een grote serie publikaties zijn op vattingen over kunst naar buiten ge bracht. In zijn werk, dat vooral wordt geken merkt door ironie en vaak visuele com mentaren, maakt hij veel gebruik van fotografische technieken. Samen met de schilders Jan Dibbets en Reinier Lucas- sen richtte hij in 1967 het Internationale Instituut voor Herscholing van Kunste naars op. Van Elk is docent aan Ateliers 63 in Haarlem. De inzending van Van Elk bestaat uit 17 werkstukken, waarvan er zes speciaal voor deze Biennale zijn gemaakt. Na de Biennale zal deze inzending worden uitge breid met nog eens veertig werken en een reis maken langs museums in Basel, Pa rijs en Rotterdam. Het tweede deel van de Nederlandse inzending naar Venetië bestaat uit eer. documentatie in tekst en foto’s over het kunstbeleid in Nederland. De samenstel ler ervan is drs. Th. van Velzen, directeur van het Gemeentemuseum in Den Haag. De Biennale van Venetië, waaraan meer dan twintig landen deelnemen, wordt van 1 juni tot 29 september gehouden. Niets. Het menselijk bewustzijn ont springt volgens Sartre in het Niets. De menselijke existentie is haar eigen Niets. Menselijk bestaan is aan niets gebonden, is vrijheid in verbondenheid. Dat is heel in het kort de filosofie van Sartre. Filosofie moet positief handelen mogelijk maken. De mens is vrij. Hij kan zich in de wereld begeven, zich engageren. In het handelen, aldus Störig, kan hij waarden scheppen. Alleen op die manier bestaan er voor Sartre waarden. Waarden hebben bij hem geen tijdloos wezen, dat ergens onafhan kelijk zou bestaan of wij er naar streven of niet. „Mijn vrijheid alleen is de grond van de waarden”, aldus Sartre. In deze zin is de vrije mens verantwoor delijk voor zichzelf en de wereld. Hij heeft zelf gekozen. Sartre noemt het onzin iemand anders verantwoordelijk te stel len, ook God niet. Hierin is hij consequent atheïst. En juist hier is het jammer dat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19