samen s Clous en Kemming op expositie bij SBK i I 3.75 i Heerlijk, helder Heineken. Muziek als een spannende puzzel Enthousiaste toeschouwerstaferelen vergelijkbaar met Beatles-concerten I - i R Schilderij Dieric Bouts brengt acht miljoen op HVaticaan: Satre leermeester van ^verwarring en mislukking iels tSfll Kunstenaars die hun sporen verdiend hebben 100 1100 UW rk UITGEWASSEN GRINDTEGELS j £rk KUNST 19 80 1 7 D QNDERDAG voile Massaal. Uit ling door Joost Niemöller 1 Rob Clous g en ie-af- ittes- ondi- sves- wijk. \/ER- )089, uur: SCHOEHUIJS B.V. 5» nand illedi- om. Iss Invloeden Puzzel I I IHI APRIL ROTTERDAM. Er valt een hoop te speculeren omtrent de vraag waarom juist een groep als The Police in korte tijd zo razend populair is geworden. Vergelij- i kingen zijn al getrokken met The J Cream, The Rolling Stones en The Beatles. Anderen wezen op J het kennelijk zo indrukwekkende charisma van Sting. Tja. 'Gister- avond werd in ieder geval een i onverwachts element toege- t voegd: die muziek van The Police daar kun je ontzettend goed op meezingen. En dat was wat er in f het uitverkochte Ahoycomplex gebeurde. Massaal. Uit volle borst. ---- The Police: massaal meezingfestijn Sting igere dien- (ADVERTENTIE) was geweest van verwarring en misluk- Het pas- en meetwerk van The Tapes i aken Zaken ïs, die >r div. inpak- lien u indag- Uitzicht op zee. kleur-ets van Rob Clous Op de bovenverdieping geeft Rob Clour Rolf Hermsen van The Tapes. wel ken Bij The Tapes wordt er toch vrij nuchter over gedacht. U heeft een keuze uit meer dan 50 verschillende soorten en kleuren Alleen van invloed heb ik zelf weinig gemerkt. Zeker, er zijn overeenkomsten, het funky ritme bijvoorbeeld, de manier van zingen, het soort teksten, maar dat is toch meer toevallig. Dat blijkt trouwens wel: wij zijn al evenlang bezig als genoem de voorbeelden. Zelf luister ik veel naar Frank Zappa en Captain Beefheart en vanuit die kant merk ik veel meer beïn vloeding”. dat je die muziek maakt. Gewoon door regelmatig iets anders uit te proberen en bepaalde elementen uit te diepen. De openheid van onze muziek heeft enorme voordelen. Je laat steeds op andere mo menten gaatjes vallen en zo kun je er veel mee spelen en schuiven. Stilten, ritmen en accenten zijn enorm belangrijk”. „Je moet niet al te moeilijk gaan doen over de manier waarop zo’n num mer tot stand komt. Lucebert zei laatst nog in de Haagse Post dat dat hele zogenaamde creatieve proces toch in de eerste plaats gewoon werk is. En zo zie ik het ook: pas- en meetwerk”. Buiten het concert van vanavond in Paradiso volgen hier de dichtst bijzijn de optredens van The Tapes: Drieluik, Zaandam, op 19 april; Heerenloge- ment, Purmerend op 25 april; Tagrijn, Hilversum op 2 mei; De Uilenstede, Amstelveen op 14 mei en in De Melk- (De exposities bij de SBK duren nog tot het eind van deze maand. Voorstelling: Radeis wegens ziekte, teater zonder veel cinema. Groep: Ra deis uit Gaasbeek (België). Spel en regie: Jan de Bruyn, Jos de Paul, Dirk Pauwels en Pat van Hemelrijck. Ge zien op 16 april in Shaffy, Amster dam, daar nog te zien t.m. 19 april. weg Amsterdam op 18 mei. The Tapes bestaat naast Rolf Hermsen uit Peter Meuris (drums), Igor Roovers (basgi taar) en Michel Brandes (gitaar). Afm. 60 x 40 cm reeds va (btw inbegrepen) bben ;gen- Voor aanvraag kleurenfolder prijs lijst bel 02206-2690. Showroom opslag verkoop HOOGDORPERWEG 2 G - HEEMSKERK Alleen showroom: Herenweg 38. Egmond- Binnen, tel. overdag 02510-31205. 's avonds 02206-2690 (tot 22.00 uur) I we be- ook en. tentie dat zoiets ons niet gauw zal gebeu ren al was het alleen maar omdat we geen al te slechte Engelse teksten schrij ven maar je moet er toch mee uitkijken. Amerika is natuurlijk erg groot, alleen tussen Los Angeles en New York heb je een enorme leegte. Zelfs voor grote Engel se bands is daar nauwlijks gelegenheid tot optreden. Er zijn bij ons wel plannen voor optredens in Amerika, maar op dit mo ment is er nog niets concreets. Ik zou het veel belangrijker vinden om in Engeland Op te treden”. The Tapes wordt nogal eens een intel lectuele band genoemd. Vaak werd er geschreven dat ze beïnvloed zouden zijn door The Talking Heads en XTC. Rolf: „Die intellectuele image is voornamelijk gebaseerd op onze achtergrond. Dat we van de Kunstacademie afkomen is voor veel mensen kennelijk meteen aanleiding in zo’n hoekje te plaatsen. Eigenlijk draai je daarmee om de hete brei heen, want waar het toch om gaat is alleen of je muziek leuk klinkt. We willen zeker wel afwijken van de clichés in de popmuziek, maar het moet niet zo worden dat je het alleen kunt begrijpen met een begelei dend stencil”. HAARLEM. Twee kunstenaars, die hun sporen zeker in het Haarlemse al ruimschoots verdiend hebben, exposeren deze maand recent werk bij de SBK aan de Gedempte Oude Gracht 121. In de regel nemen we bij de bespreking van de SBK-exposities eerst de bovenzaal door, om daarna af te dalen naar het keldertje, waar meestal keramisten de ruimte wordt geboden hun werk te laten zien. Ditmaal is er alle reden deze gang van zaken eens om te draaien. Zoals wij op een drinkavondje immers ook het alco holpercentage geleidelijk opvoeren (Bier na wijn geeft chagrijn, naar het schijnt), zo kunt u ook nu beter beginnen met de lichtfruitige gouaches en keramische te gels van Mieke Kemming, om daarna over te stappen op de HARD LIQUOR kleur-etsen van Rob Clous. een stroom van atheïstisch existentialis me, van wanhoop en nietsheid”, en later was hij het marxisme toegewijd ge worden.” „Hij vertegenwoordigde de diepgaande angsten en galmende tegenspraken, de fouten en de belangrijkheid van een zeke re cultuur die geconfronteerd was met de problemen en zaken der hedendaagse we reld.” „Hij was, ofschoon dat op dit moment meedogenloos moge klinken, een van de leermeesters van verwarring en misluk king.” Waarmee we dan zijn waar we wezen moeten. Bij de muziek, de teksten, de wisselwerking daartussen. Kenmerkend voor de muziek op Party is niet alleen de droge opnametechniek, maar vooral de wendbaarheid, die ontstaat door onregel matige stiltemomenten, en steeds weer onverwachte akkoord- en ritmewisselin- gen. daardoor krijgt de muziek een oncon ventionele geladenheid. Heel vanzelfspre kend mengen zich het kale, maar tegelijk geëmotioneerde stemgeluid van Rolf, het springerige drumwerk en de kort afgeme ten gitaarpartijen door elkaar tot een brokkelige, haast wiskundige structuur. The Tapes zijn misschien het best te ver gelijken met een spannende puzzel die onafgebroken in en uit elkaar geschoven wordt. Volgens Rolf is die kenmerkend „Tapes- stijl” voornamelijk onbewust ontstaan „Op een gegeven moment kom je erachter „Ik ben heel blij dat jullie dit portret hebben willen aanvaarden en dat Jacques Commandeur het voor jullie in ontvangst wil nemen. Ik heb bijzonder veel respect voor hem en vooral voor de manier waarop hij Keefman speeltsprak Aleid Slinger land woensdagmiddag, toen zij in het theatercafé van de Toneelschuur het door haar geschilderde portret van Jan Arends aan dit Haarlemse theater schonk. Aleid Slin gerland heeft Jan Arends, dichter en auteur van de ee nakter Keefman, in 1967 ge portretteerd. In het portret, dat een plaatsje zal krijgen in de benedenzaal van de To neelschuur, heeft mevrouw Slingerland ook een nauwe lijks zichtbare foetus geschil- „Er is veel over-en-weer wisselwer king tussen tekst en muziek. Het zijn een soort brokken reserve die elkaar op een gegeven moment bereiken. Stukjes tekst, die ik op kaartjes heb geschreven kunnen dan opeens gecom bineerd worden met een muzikaal idee dat tijdens een repetitie wordt uitge werkt. Dan pas ga ik dat verder uitwer ken. Het is erg moeilijk uit te leggen hoe zo’n nummer gemaakt wordt. In ieder geval is het elke keer anders”. „Over de teksten zeg ik liever niet te veel. Tenslotte schrijf je het op een bepaalde manier op, en dat doe je niet voor niks. Als je eerst nog eens allerlei diepzinnige verhalen zou moeten hou den over de eventuele achtergronden had je het beter anders kunnen schrij ven. Het is ook helemaal geen bezwaar als onze teksten niet helemaal begre pen kunnen worden. Iets verhullends blijft er altijd in, dat houdt het boeiend. In ieder geval gaat er een bepaalde sfeer vanuit en het belangrijkste is dat die overkomt”. Vrouw met Siamese poes en vis, gouache van Mieke Kemming (Foto: Lex van Rossen) zijn aanwezigheid, want de geluidskwali teit van de band was toen erbarmelijk slecht. Alle interessantmakende nuances op gebied van percussie en teer gitaarspel, zo opvallend op de plaat, gingen volledig ten onder in de grote brei van overbeken de dreunen zodat alleen het skelet van The Police overeind bleef. Alsof er een jukebox in een praterig café aanstond. Bij Deathwish kwam er (hoe ironisch) verbetering. Hole In My Life, Cant’ Stand Losing You, Roxanne (ach, het hoeft alle maal nauwelijks meer genoemd te wor den) volgden op een nergens briljant maar niettemin draagbaar en stabiel niveau. Maar een nummer als Walking On The teerd omdat Arends, die zich zelf in 1974 van het leven benam, zelf verklaard had 230ste zich reeds voor zijn geboorte uit tot zover je kon kijken. Overal in extase verwrongen gezichten. Badges, stickers, vlaggen, sjaaltjes met de naam van de superformatie. En dan dat eige naardige meezingen: niet zomaar alleen die door Bie zo knap geïmiteerde jodel- kreet, niet alleen de refreinen, nee, elke regel van begin tot eind. Zulke taferelen zijn inderdaad alleen maar te vergelijken met The Beatles. Al was het alleen maar om al die duizenden gillende meisjes tus sen de nummers door. En dan werd er ook nog muziek ge maakt. Het was maar goed dat het publiek tijdens de eerste twee nummers (Next To You, So Lonely) zo duidelijk blijk gaf van Moon, wat zijn kracht toch voornamelijk dankt aan uitgekiende meerstemmigheid in de vocalen en opvallend ingewikkeld ritmewerk verloor in de feestvreugde to taal zijn unieke karakter. Bij Message In A Bottle was dat dan weer helemaal geen probleem want dat nummer is gewoon zo simpel dat er weinig aan mis kan gaan. The Bed’s Too Big Without You (het zijn eigenlijk allemaal van die treurige liedjes en ze werden toch zo vrolijk gezongen) kreeg een lange improvisatiesolo mee waarin veel psychedelica, dat wil zeggen grapjes met echo en vervormde stemmen. Op dat moment stak iedereen zijn aanste ker aan en verandere het Ahoy-gebouw in één reusachtige deinende kerstboom. Er was nogal wat nieuw werk te horen maar door alle herrie viel daar weinig meer uit op te maken dan dat het hier „typische Police-songs” betrof. In de tweede toegift kreeg gitarist Andy Sum mers voor het eerst en laatst enige ruimte toebedeeld toen hij het gesproken ver haaltje bij Be My Girl-Salla mocht decla meren. Maar ook daar kon Sting het niet laten nadrukkelijk de aandacht op te ei sen, in dit geval middels een etalagepop waarmee hij over het podium zeulde. In ieder geval werd er in de Maastunnel nog gejodeld. Waarmee maar gezegd wil zijn. JOOST NIEMÖLLER. Hoofdmoot van Mieke Kemmings ten toonstelling is een serie van zeven goua ches, getiteld ’Leven en sterven van een geliefde Siamese poes”. Voor de liefheb bers van het dromerige, sprookjesachtige werk natuurlijk gesneden koek. De anek dotiek loopt door de hele serie heen, zodat de toeschouwer aan de hand van tal van kleine voorvallen kan meebeleven hoe de liefde van de kunstenares voor haar huis dier zo gegroeid is. We kunnen ons wel indenken dat het in Huize Kemming geen vrolijk moment geweest moet zijn toen een fantasie-uil, met een rouwenveloppe in de snavel, naar binnen kwam zeilen. Maar ziet, de serie gouaches wordt beslo ten met een tafereeltje, waarop we zien hoe de Siamese poezeziel opstijgt naar de hemel, nagestaard door bevriende, ach terblijvende tweevoeters. De fraaie nuan cering in kleur en voorstelling (herkent u op bijgaande illustratie ook Picasso’s Da me met de Vishoed?) zorgen ervoor, dat deze gouaches gevoeligheid uitstralen, zonder ooit tot drakerige sentimentaliteit te vervallen. Vanwege de serene sfeer en het frisse pleisterwerk in het SBK-kelder- tje kan Tompie tevreden zijn over de plaats, waar het door het vrouwtje aan hem opgedragen requiem wordt tentoon gesteld. De keramische tegels, die hier als een omlijsting omheen gegroepeerd zijn, ade men een zeer landelijke sfeer. En een dagje op de boerderij, wie zou dat in dit jaargetijde niet willen? Als u maar niet raar opkijkt, wanneer u te midden van de veestapel van Mieke Kemming ineens een varken ontwaart met de kop van een herdershond, of een vogel met een violon cel onder de arm! Rolf Hermsen, als zanger, componist, tekstschrijver en gitarist, is zonder twijfel het meest dominant aanwezig binnen de groep. Nuchter en relativerend laat hij zich over de ontwikkelingen binnen The Tapes uit. Hermsen: „Kijk, je kunt het allemaal natuurlijk erg gaan opkloppen: The Ta pes gaan het maken in Amerika en zo. In Nederland maakt dat altijd veel indruk. Je krijgt er in ieder geval veel aandacht van de pers door, maar ik houd daar toch niet zo van. Een groep als Golden Earring is met al die poespas ook behoorlijk door t de mand gevallen. Nu heb ik wel de pre- L Concert: The Police. Bezetting: Sting, basgitaar, zang. Andy Sum mers, gitaar, zang. Stewart Copeland, drums. Ahoy-sportcomplex, Rotter dam. 16 april 1980 „En dan die vergelijkingen met Talking Heads en XTC, ach ik kan dat wel begrij pen, je moet het toch ergens plaatsen. Ook voor, betontegels, bielsen, kei tjes, oude straatklinkertjes, beton- schuttingen en schuren, straatklin kers, patioblokken enz. Boven 250,- afname, franco gelost naast de wagen. Betaling aan de chauffeur „Gajij maar even'n pilsje drinken, kan ikopmngemak winketen? ons een indruk hoe hij de vorige zomer in Zweden heeft doorgebracht. Van uitrus ten zal er voor Clous wel niet veel geko men zijn, ben ik bang, getuige zijn grote produktie aan kleuretsen, die deze reis heeft opgeleverd. Etsen, overigens, die door hun felle kleur (groen, roodbruin, hemelsblauw) soms wel litho’s lijken. De manier van werken van Rob Clous mag dan realistisch zijn, met dit realisme blijkt hij nog heel wat kanten op te kunnen. Als hij door het raam van zijn houten vakan- J tiebungalow het watersportplezier op een bergmeer vastlegt, werkt dat zeer aanste kelijk. Portretteert hij echter een moder ne landbouwmachine, die zich een weg baant over een Zweedse akker, dan lijkt het wel een plaatje uit een aardrijkskun deboek. Deze gave, om ingewikkelde tech nische processen verhelderend weer te geven, toont hij ook in zijn tweedelige ets „Onder- Opgang van de Wasa”. Gefa seerd wordt hier de teloorgang en de latere berging van het fiere zeilschip in beeld gebracht.Mensen, die niet zoveel boodschap hebben aan dit educatieve, il lustratieve werk, kunnen echter ook bij Clous terecht. Omdat de kunstenaar ge durende deze tentoonstelling veertig jaar wordt, heeft hij een speciale Jubileum- prent” vervaardigd. Bij dit „Uitzicht op Zee” wordt de fantasie van de toeschou wer volop de ruimte gelaten. ARTHUR BELMON R (Van onze kunstredactie) LONDEN. Bij Sotheby in Londen heeft het schilderij De verrijzenis van Christus, van de 15de-eeuwse Nederland se meester Dieric Bouts, 1,7 miljoen pond opgebracht. Dat is ongeveer acht miljoen gulden. Het is het hoogste bod dat ooit bij het veilinghuis werd uitgebracht. Het schilderij is gekocht door de Ameri kaanse actrice Jennifer Jones. Zij stelt het ter beschikking van een museum in Cali- fornië. Dieric (of Dirk) Bouts de Oude werd in 1410 geboren in Haarlem en is in 1475 gestorven in Leuven. Hij geldt als een der belangrijkste oud-Nederlandse primi tieven. derd. Deze kunstzinnige vrij- bewust te zijn geweest van heid heeft zij zich gepermit- het moeilijke leven dat hem beschoren was. Het portret werd aangeboden na de voorstelling van Keefman. Aan de groep zelf was goed te merken >dat het eind van een uitputtende wereld- r'toernee was aangebroken: vermoeidheid ^straalde van alle leden af en vooral in het i begin was de stem van Sting zo schor en £vaak zo vals dat het wel leek alsof dat ^gigantische meezingen zijn melodielijnen ^'telkens weer op het rechte spoor moesten houden. Het publiek was dan ook eigen- Jlijk veel leuker dan de groep zelf. Een grote zee van deinende armen strekte zich (ADVERTENTIE) g- AMSTERDAM. De Amsterdamse tï. muziekformatie The Tapes gaat een uit- gT gebreide concerttoer door ons land ma- X ken. Te beginnen met het eerste concert, - vanavond in Paradiso, zal een reeks van 21 optredens in het verschiet liggen. Aan- leiding daartoe is het verschijnen van de elpee Party, de tweede welke van The Tapes op het Amerikaans Passport-label uitkomt. Een grammofoonplaat op een 1 Amerikaans label, uitgebracht in Neder- t land, de Verenigde Staten, Canada en Duitsland. Zeker voor een Nederlandse formatie klinkt dat allemaal erg mooi. p... m-- I VATICAANSTAD (AP). - De Osser- vatore Romano, het dagblad van het Vati- caan’ schreef woensdag dat de dinsdag overleden Franse filosoof en schrijver Je- an-Paul Sartre ..een van de leermeesters IM X was geweest van verwarring en misluk- king”. gSM C.' „Sartre werd oorspronkelijk be- schouwd als een „vertegenwoordiger van .O"-.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19