exposities c Anton Pieck viert in 85ste verjaardag De Efteling G Dubbel Bedrog Veghels festival Gasophoping en opgeblazen gevoel verdwijnen snel en betrouwbaar met Dave Swarbrick op Speciale elpee voor Canadese militairen BIJ DE TACHTIGSTE VERJAARDAG VAN EEN EIGENZINNIG KUNSTENAAR pttpost Overzichtstentoonstelling in Singermuseum Als u gevraagd wordt uw adres op te geven, noemt u er toch ook de postcode bij? B I 12 13 1980 ZATERDAG 19 APRIL KUNST - kwart eeuw geleden, Bloemstukken door H. L. Prenen n. n ien - )f en. Gebruik'm goed. schijnt hij daar zelf nauwelijks ooit last van te hebben gehad. Goedsmakende kauwtabletten Verpakkingen a 20 en 50 stuks in doordrukstrips •Lees vooraf de gebruiks voorschriften Uitsluitend bij apothekers en drogisten Jt, n of et ij- r r. n. n. ie le I-, T n. sn !e k. :n n. ij' Wim Verhagen zegt in zijn ver antwoording, vooraan in de cata logus, dat het noodzakelijk was dat de door de kunsthistorici op getrokken barrière van misken ning eindelijk eens zou worden doorbro ken of geslecht. Nu is het bekend, dat de officiële kunstkritiek zich nauwelijks met het werk van Anton Pieck heeft bemoeid, enkele uitzonderingen niet meegeteld. Maar om nu te spreken van een barrière van miskenning, dat lijkt mij wat al te pathetisch uitgedrukt. Het blijkt dan toch in elk geval een gemakkelijk te nemen /M HAARLEM. Zo’n toen Kees Verwey nog in het midden van zijn schildersloopbaan stond, was het in de kritiek bon ton geworden om hem vast te pinnen op zijn verwantschap met de Tachtigers en zijn bewondering voor de schilders uit die genera tie: Breitner, Witsen, Verster, en de schrij vers: Van Deyssel, Gorter, Kloos. Hij was niet alleen een geestverwant, maar bovendien ook nog een bloedverwant van die groep: hij, de neef van Albert Verwey en Berlage. Dus werd het etiket: „De Laatste der Tachtigers” op zijn voorhoofd geplakt en onder die naam stond hij voortaan ingeschreven in de stamboom van de Nederlandse schilderkunst in deze eeuw. Ik moet bekennen dat ik destijds ook aan die registratie heb meegedaan; zo’n korte leuze klinkt goed en is bovendien een makke lijk uitgangspunt voor een praatje met een plaatje. Maar het blijft wel de vraag of het niet een Jantje van Leiden is, waarmee de kritiek er zich van afmaakte om niet wat verder te moeten kijken dan haar neus lang is. Aaltje Mok Een wonderlijk fenomeen, zo luidt de titel van de catalogus, waarin de geëxposeerde werken zijn afgebeeld, op de reistekenin- gen na, met vermelding van de afmeting en de aangewende tech niek. Het woord wonderlijk wordt gebruikt door de kunsthis toricus dr. mr. O. ter Kuile, con servator van het Rijksmuseum in Amsterdam en auteur van 500 jaar Nederlandse schilderkunst, die door tentoonstellingsbegelei- der Wim Verhagen gevraagd is in een voorwoord (een der vele) het verschijnsel Anton Pieck in een aantrekkelijker kunstlicht te plaatsen dan critici en kunsthis torici tot nu toe deden. Want daar zat Pieck in een verdomhoekje, al n -Tf r- k£ Satire speelt in Kees Verwey bleef in Raffia hoofdrol de rij maar liep nooit in de pas (ADVERTENTIE) V. ie Portret van Aaltje Mok. V 1 (ADVERTENTIE) 3Dt. ir Anton Pieck hier gefotografeerd in het door hem ontworpen sprookjespark De Efteling. (Van onze kunstredactie) i/. I., VEGHEL. Op zondag 4 mei heeft het tweede folkfestival in Veghel plaats. Dave Swarbrick, voormalig lid van de inmid dels uiteengegaan formatie Fairport Con vection, zal samen met zijn band tijdens het festival optreden Anton Pieck mocht woepsdag in Laren het zogenaamde eerste exemplaar van de catalogus in ontvangst nemen. De eerste Het levenswerk van Verwey is zeer omvangrijk. Een belangrijk deel daarvan zijn de briljante aquarellen, vooral bloemstukken. De leuze „Haarlem Bloemenstad” krijgt in de kunst van deze Haarlemmer pas haar volle betekenis. Er bestaat een verhaal historisch gebeurd van een blind meisje, dat op latere leeftijd door een staaroperatie haar gezichtsvermogen terugkreeg. Toen zag zij de wereld, die zij alleen bij name kende. Glimmen de auto’s en andere bezienswaardigheden van onze tijd maakten niet de minste indruk op haar. Maar toen zij voor het eerst bloemen zag barstte zij in tranen uit. Dat had zij niet voor mogelijk gehouden. In Verwey’s bloemenaquarellen kan men iets Van de sensatie navoelen die dit meisje onderging. Daar gaat de waaier van het wonder open. Over de structuur van een bloem kan een botanicus ons alles vertellen, maar de schilder laat ons in een kleurenexplosie zien wat God er eigenlijk mee bedoeld heeft. De Amerikaanse predikant Henry Beecher heeft eens gezegd: „bloemen zijn de mooiste dingen die Go$ ooit gemaakt heeft, but forgot to put a soul into, maar Hij vergat er een ziel in te blazen”. Ook Lodewijk van Deyssel schreef zijn essay over de bloemen van Kees Verwey in deze toonaard. Verwey is in zijn mooiste bloemstukken een poeet op één lijn met de grote fleuristen uit het verleden, als Fantin Latour en Anne Valayer-Coster, of, excusez du peu, het vaasje rozen op een der prinsesseportretten van Velasquez. AMSTERDAM. In hun nieuwe duo-programma Raffia, een „opeenhoping van geRaffineerde stijlverwarringen, die tot niets leiden”, laten Teo Joling en Maarten (van Regteren) Altena de satire weer de hoofdrol spelen. Muzikale improvisaties en mime-spel vloeien in elkaar over, vullen elkaar aan, en vooral ook, verstoren elkaar. Alleen voor lief en leuk zijn deze twee heren niet te porren. Altena herhaalde zijn ijzersterke cello- nummer Papa Oewa tussen de verschil lende improvisaties door op contrabas. Vooral de persiflages op zijn eigen spel, die telkens weer opduiken, zijn in de loop der tijd uitgegroeid tot een uniek handels merk voor zijn wijze van musiceren. Anderhalf uur, inclusief pauze, duurt het programma, van de start met de on gein van de citherspelende Romeinen, tot de finale met de ontwapenende toktok- blues. Raffia is een op wonderlijke wijze prikkelende samenstelling van ontroering en plagerij. JAN BAART muziek, als toppunt van expressie, kregen een genadeloze overbelichting. 9. 3, il, a- i/. in wat Max Friedlander over Vermeer schreef: „de pigmen ten stralen eerder dan dat zij gloeien”. Een schitterend schilderij! De zaal waar hét hing was voor mij de „Salon Carré” van de expositie. Hier, in dit gezelschap althans, kwam hij tevoorschijn als de grootste schilder van zijn gene ratie. Verder zijn onder anderen June Tabor en Martin Simpson, Deroll Adams, Or- reck en Hazel Sergeant-King, Dave Evans, het Dommelvolk en Raymond van het Groenewoud gecontracteerd om op de twee podia in Veghel op te treden. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De Haagse konink lijke schouwburg biedt op 27 april de theaterliefhebber de unieke moge lijkheid om achter elkaar twee ver schillende versies van Harold Pin ter’s jongste toneelstuk Bedrog te zien, ’s Middags speelt het Amster damse Publiekstheater het stuk in de régie van Adrian Brine met Sigrid Koetse, Eric Schneider, Siem Vroom en Vittorio Dorigoni; ’s avonds staat de Haagse Comedie met „Bedrog” op de planken in de regie van Jo Dua met Anne-Wil Blankers, Guido de Moor, Kees Coolen en Paul van Gorcum. Tussen de voorstellingen wordt een maaltijd geserveerd en na afloop wordt er een discussie gehouden met beide regisseurs. Voor deze dubbele toneelhappening hoeft men één toe gangskaartje te kopen. Bij Heerkens Thijssen is tot en met 5 mei een expositie van lithografische wer ken van A. Th. Steinlen uit de Gil Bias van 1900 te zien. Gedurende dezelfde tijd stelt Rosemary van de Pieterman keramieke beeldjes tentoon in de Prentenkamer. 9 De tentoonstelling over het werk van de televisie- en videogalerie van Gerry Schum is van het Amsterdamse Stedelijk Museum overgenomen door Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. De expositie is daar van 3 mei tot en met 1 juni. Ter gelegenheid van de troonsbestij ging op 30 april van Beatrix wordt in de Atlas van Stolk in Rotterdam van 26 april tot en met 7 september een tentoonstelling gehouden onder de titel Koninklijke Re clame. De expositie is samengesteld uit reclame-biljetten, -êtiketten, enzovoorts die ten tijde van kroning van Wilhelmina in 1898 verschenen. Op zaterdag 10 mei organiseert het Cultiireel Centrum Zandvoort een kunst markt op het Gasthuisplein in Zandvoort. Een groot aantal kunstenaars zal op deze dag zijn werk in kramen laten zien en verkopen tussen 10 en 16 uur. Tekeningen en prenten uit de 16de en 17de eeuw worden van 19 april tm. 1 juni geëxposeerd in het Frans Halsmuseum in Haarlem. De werken komen uit het bezit van het Plantijn-Moretus' museum in Ant werpen. Aquarellen, pastels, tekeningen van Leo van Gestel zijn van 15 april tm. 24 mej te zien bij kunsthandel Wending, Rokin 154, Amsterdam. Het gaat om werken die Van Gestel in 1935 aan zijn vrienden Dirk en Trien Klomp schonk. Naast de intimiteit, die domineerde in hun eerste duo-programma Ploink, sober en puur gepresenteerd, heeft Raffia ook elementen van de dramatische theatrali- teit, die sterk aanwezig was in Willem de Zwijger, hun vorige groter opgezette pro- duktie. De solo-act van Joling in Raffia als handelsreiziger, met zomerkostuum en di plomatenkoffertje, gaf een aardige strijd tussen podium en publiek. Minutenlange spannende stilte hing boven het toneel en de zaal. Joling liet uitsluitend met fronsen, knikken, verbaasd opkijken, links en rechts speuren, het onbehagen opkruipen, vanuit de ingehouden adem van de toe schouwers tot nerveus geschuif, gesnuif en gegiechel. Een fraai gezamenlijk nummer van Jo ling en Altena is de satire op de dramati sche dans. In geel zeilpak gekleed, wordt de „danser” als een blinde het toneel opge voerd door de muzikale begeleider in don ker pak. Alle gewilde poses en gewrongen houdingen op de zware accenten van de en monochroom coloriet is het bijna een Spaans schilde rij geworden. „Eigenlijk is het stilleven de mooiste ui ting”, heeft Verweys leermeester Boot eens gezegd. Voor dit schilderij ben je het er een ogenblik mee eens. De grote jubileumexpositie bij Verweys tachtigste ver jaardag is volgende maand in het Museum van Dor drecht. Haarlem liet verstek gaan en bevestigt daarmee weer eens het oude evangeliewoord: „nemo propheta in terra sua”, niemand is een profeet in zijn eigen stad. Over tien jaar, als hij negentig wordt, kan het haar verzuim inhalen, want dan zal Kees Verwey wel definitief erkend zijn als de belangrijkste Haarlemse schilder van deze eeuw. barrière, want de belangstelling en waar dering van het grote publiek zijn al even fenomenaal als het fenomeen zelf. Pieck is met kapot te krijgen, en dat hoeft ook met. OVERVEEN.Anton Pieck viert vandaag met familie, vrienden en beken den zijn 85ste veijaardag en hij doet dat in zijn eigen sprookjeswereld in Kaatsheuvel. Want het was De Efteling die Pieck ontwierp, geïnspireerd daartoe door zijn illustraties bij de sprookjes van Grimm. Ter ere van zijn verjaardag en zijn groot vakmanschap als tekenaar en illustrator, kreeg hij een grote overzichtstentoonstelling aangeboden in het Singermuseum in Laren. Verdeeld over vier zalen hangen er zo’n vierhonderd werken van hem, die daar tot en met 15 juni te bezichtigen zijn. Wie het dan nog niet gezien heeft, zal een aangename compensatie vinden in de catalogus, die als ingebonden boekwerk van bijna 150 grote pagina’s op de markt gebracht is. nauwelijks bekend waren. Zo opgediend bemerk je met enige verbazing meer veel zijdigheid in Piecks beeldende wereld, dan je - door kerstkaarten en kalender, hoe fraai uitgevoerd ook - op een dwaal spoor gebracht wel vermoedde. Een der fraaiste voorbeelden daarvan is wel de Vlaamse Kermis, waar het naast de kerk en het kerkhof met open graven een feestelijke boel is. Er is een gemakkelijke gedachtensprong te maken naar Breu ghel; in opzet en in sfeer en er is verba zend veel op te zien. Een mooi tweede voorbeeld is een stemmingsvol winterta- fereel in olieverf, waarvoor Pieck de Mooie Nel in Haarlem model liet staan. Anton Pieck heeft meer dan eens laten weten dat hij zelf niet meer dan een liefde vol dilettant pretendeert te zijn. Wat dat •betreft hoeft niemand zich er druk over te maken dat de erkenning van de officiële kunstkritiek praktisch is uitgebleven. Al weten we aan de andere kant drommels goed dat deze gezelligheidsillustrator ver re van amateur is. Pieck verstaat zijn kunst en zijn kunst wordt door velen verstaan. Rest mij op te merken dat er in de fraai uitgevoerde eerste druk van de catalogus hinderlijk veel foutjes geslopen zijn, die met een errata-lijstje van 9 wijzigingen (correcties) worden rechtgezet. Mogelijk wordt dat bij de volgende druk aangepast. KO VAN LEEUWEN De catalogus Anton Pieck 85 - Een wonderlijk fenomeen kost 37,50. Over portretten gesproken: eigenlijk is Verwey geen typische portrettist (in de gelijkenis). Toch heeft hij zich altijd weer met dit genre beziggehouden, ook onder zijn portretten bevinden zich enkele van zijn mooiste werken. Toen ik onlangs bij hem op bezoek was, kwam hij aansloffen met een klein schilderij en zette het voor mij neer op de sofa: „Wat vind je daarvan?” Het was een aquarel uit 1936, het portret van een jonge vrouw „Aaltje Mok”, in haar mooiste jaren. Alleen de kop, bijna „en facë”, met een hoofddoek en onderaan nog net even de bovenrand van haar blouse. Wat ik er van vond? Een volmaakt klassiek portret, maar zonder de stijlmiddelen van het classicisme. Als Aaltje Mok allang tot het verle den zal behoren en niemand de gelijkenis meer kan beoordelen, blijft het een schitterend schilderij. Van een grote rust en evenwicht, maar zonder een spoor van de impressionistische toets. De sobere kleuren smelten in elkaar alsof er een glazuur over ligt. „Geheimnisvoll am lichten Tag” zou de Duitse dichter zeggen. De amandelo- gen kijken ons aan met een blik die tegelijk indringend en afwezig is. Wat in dit portret vooral opvalt is de sterke plastiek, als in de antieke kunst. Ze zou de zuster kunnen zijn van het meisje van Vermeer, in het Mauritshuis, dat onovertroffen voorbeeld van een klassieke Hollandse meisjeskop. Maar deze aquarel komt er toch dicht bij in de buurt. En dèt in de tijd toen ze nog dachten dat ze alles gezegd hadden als ze Verwey een Tachtiger noemden! Ook als stillevenschilder heeft hij zijn sporen verdiend. Zijn meesterstuk hierin is wel het grote stilleven van een brood en een Spaanse wijnkruik, in zijn strakke opbouw Programma: Raffia, konsert voor kijkers. Spelers: Teo Joling en Maar ten Altena. Kleine Komedie Amster dam, 16 april 1980. druk daarvan bedraagt 45.000 exempla ren en daarvan zijn er nu al 42.000 ver kocht. In één of twee dagen? Neen, uitge ver Van Holkema en Warendorf legde uit dat door een misverstand de eerste oplage al bij de boekhandel terechtgekomen was. Inmiddels is een tweede druk al in de iriaak. I Wie meent dat Pieck hoofdzakelijk kraakpanden, onbewoonbaar verklaarde woningen met wormstekige hanebalken en spinnewebben tekent, is slecht geïnfor meerd. Toegegeven, Pieck kijkt niet op een meter spinnewebdraad, maar mag hij voor zijn eigen gecreëerde sprookje ook niet het engelenhaar van zijn eigen keuze gebruiken? In de catalogus en op de tentoonstelling in het Singermuseum zijn veel werken van Pieck te zien, die tot nu toe niet of Op zondag 20 april van dit jaar 1980 krijgt ze achteraf voor één keer gelijk. Geboren in 1900 wordt Kees Verwey dan een échte tachtiger. Maar hopelijk en waarschijnlijk niet de laatste. Er zijn nog genoeg schilders en andere mensen die het ook willen worden, maar dan wèl in de geestelijke en lichamelijke conditie die Kees Verwey geniet. Hij is een evergreen, nog in volle bloei en winter vast. „II faut rester dans le rang”, heeft Renoir eens gezegd, ,je moet in de rij blijven”. De rij van de traditie. Dat klinkt uit de mond van een der grondleggers der moderne kunst niet erg modem. Maar er zit de wijsheid in van een lange ervaring. Verwey bleef in de rij (van de Hollandse traditie) maar hij heeft nooit in de pas gelopen. Daar is hij, goddank, te eigenzinnig voor. Begonnen inderdaad als een nazaat van de Tachtigers heeft hij zich echter in de loop der jaren steeds vernieuwd, want wie beseft wat de traditie is, moet haar verder doortrekken en er iets aan toevoegen; geen pas op de plaats maken. Tot in zijn hoge ouderdom heeft Verwey een lange ontwikkeling doorge maakt, een steile weg omhoog. Het klinkt als een para dox, maar nu hij een tachtiger is, is hij allang geen Tachtiger meer. De grote tentoonstelling het vorige jaar in het Stedelijk Museum, van de Atelier-serie, een twintig maal herhaald motief op imposante doeken, was het glorieuze bewijs tot welke hoogte zijn eigen weg hem gevoerd heeft. En niettemin toch „in de rij”. De rij van de meesters. Vanaf 1971 is hij daarmee bezig, een man in zijn achtste decennium! In de herfst van het vorige jaar bracht het Museum in Venlo een omvangrijke tentoonstelling onder de titel „De Generatie van 1900”, schilders geboren rondom de eeuw wisseling (van 1890 tot 1910) dus alle zeventigjarigen en ouder. Kees Verwey was in dat gezelschap vertegenwoor digd met een van de mooiste doeken uit de Atelier-serie, geschilderd in een toets die men voor het gemak maar „impressionistisch” noemt, bij gebrek aan een betere naam (what is in a name?). Noem het liever: „in het licht van Vermeer”. Want hier zag mén, in een geheel andere schildertechniek, het innerlijke licht van de Delftse mees ter weer opdoemen in de baaierd van dit Haarlemse atelier. Een stille parelglans over de gewone dingen, een rommelzolder' die tegelijk een schatkamer is. Hier geldt !9 (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Ten bate van het „Amsterdam danks zijn Canadezen”-pro- ject is er een speciale langspeelplaat ver schenen onder de titel Sentimental Jour ney. Een gedeelte van de opbrengst van de verkoop van deze plaat is bestemd om het bezoek dat de Canadese militairen, die Amsterdam in 1945 bevrijdden dit jaar aan de hoofdstad maken, te financie ren. De dubbele elpee, met hoesteksten van Simon Carmiggelt en Willem Duys, bevat een groot aantal liederen uit de oorlogs jaren van artiesten als Vera Lynn, Glenn Miller, Nat King Cole, the Mills Brothers, the Andrews Sisters en Bing Crosby. Kees Verwey 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13