Aangrijpend verhaal ouders drugspatiënt Weten dat men gaat sterven La - I jat V ISB F CHRISTUS VAN DE IKONEN IN DIALOOG MET MARXISME V BOEKMOZAÏEK LA i Zoon van Maria til a-j ■ft' o 1 i I a, -III J. Koec Jood uit Nazareth Het wor gen aan Zon ruin Het deE opg Ult{ Coll Boe anru boe de ged regl alle Socialisme Er zijn zoveel beelden van Jezus de Christus als er mensen zijn die zich een beeld van hem vormen. In deze aflevering worden drie Jezus-beelden nader belicht. De eerste geeft het beeld van de Christus zoals hij voorkomt op ikonen. Hier wordt hij met alle verschuldigde eerbied gezien als de goddelijke Zoon, eniggeborene van de Vader, de god-menselijke gestalte uit de Allerheiligste Drieëenheid zoals hij ons aanblikt van vele verstilde afbeeldingen uit het boek De Zoon - Christus op ikonen, een uitgave van De Wyenburgh te Echteld in samenwerking met J. W. Richt te Hoeven 49,90)., ML., i Zoon van Allerhoogste Zelfportret van Manuel van Loggem V 1 HANS INVERNIZZI KEES CORNELISSE I l c T( st< Ti vc Er gaapt een onoverbrugbare af stand tussen de verheerlijkte Chris tus van de ikonen en de homofiele jood uit Nazareth, die voor ons le vend en diepmenselijk wordt be schreven in de roman Een jood uit profeet van de Heer, die het lot moet delen met alle oprechte pro feten. ze in de inleiding schrijft, de waar heid in haar eigen kleur en vorm, maar bijna alles wat zij opschreef is waar gebeurd. Ik waag me er niet aan een samenvatting te ge-, ven van de inhoud. Ik wil volstaan De heer en mevrouw „Jansen” bestaan echt. Zoals er honderden echtparen in Nederland wonen, die echt bestaan en dagelijks ge- on- beschrijflijke ellende die drugs te- van Len en Simon S. is ook echt. Het is het verhaal van een van die hon derden ouderparen. Daarom, is „De moeder van David S„ geb. 3 met u aan te raden ”De moeder van David S„ geb. 3 juli 1959” te kopen, te lezen en te herlezen. Te sp Te wi Wc zij Zi ik J d V 5 C L J l 1 i „Omgaan met de dood" is een uitgave van H. Meulenhoff, telt 264 blz. en kost 27.50. 11 c I l t Te vr Zi he Et mi Zi dc E u d Tei kij Tei vot Te'i rat Ik ter k o JEZUS: jood uit J; Ook al heeft u nog nooit iets met drugs te maken gehad en denkt u: dat overkomt mijn kinderen niet. U zou die buurman of buurvrouw kunnen zijn, die Yvónne Keuls be schrijft en die zich van Len en Simon afkeert, terwijl zij schreeu wen om hulp. Of die psychiater, die het echtpaar slechts als een interessant geval beschouwt en zich niet wenst te verdiepen in wat deze mensen door moeten maken. Hoewel u mogelijk bij het lezen van het boek zult denken: dit be staat niet, dit is overdreven, kan ik u verzekeren, dat Yvonne Keuls zich niet heeft laten verleiden tot het schrijven van een lekker sen sationeel verhaal. We ontmoeten geen klassieke Je zus zoals we die volgens een christe lijke traditie moeten afleiden uit de vier evangeliën. Deze Jezus lijkt meer authentiek evangelisch, ont daan van alle Griekse invloeden. Deze Jezus is menselijk, zoon van Maria en van een onbekende vader, homofiel, maar geliefd bij God van wie hij de welbeminde zoon wordt. Jezus wordt geplaatst in de onrusti ge sfeer van die dagen, het bezette en innerlijk verdeelde Palestina met een sterk verlangen naar de Verlosser. De vele tegenstellingen worden duidelijk: tussen geest en wet, Sadduceeën en Farizeeën, Ze loten en Essenen; de spanning rond de spoedig verwachte eindtijd met de komst van de Messias. Dit alles verraadt een intensieve studie van het nieuwe testament en van oud testamentische teksten met messi- aanse betekenis, vooral van Jesaja. De schrijver heeft ook kennis geno men van de Dode-Zeerollen. Hij te kent een sterke verwantschap tus sen Jezus en de Essenen, de zonen van Zadok. Zijn verhaal levert een zeer sympathiek Jezus-beeld op. Daar we hier te maken hebben met een roman, behoeven we ons verder niet te verdiepen in allerlei theologi sche aspecten van het verhaal. Het is vooral van belang dat deze Jezus tot bezinning stemt. Hij is mij meer verwant dan de Christus van de ikonen. God heeft zich sterk in hem be toond. Jezus wordt aangewezen om de boodschap van het nieuwe ver bond naar buiten te brengen. Hij wordt de vriend van tollenaars en zondaars. Hij kent de wet en de profeten, hij verkondigt de blijde boodschap en geneest de zieken. Mensen voelen zich nooit zo dicht bij God als wanneer zij hem bij zich weten. Door hem worden zij aange raakt met de geest van de Almachti ge. Jezus staat dichter bij God dan wie van ons. Hij weet dat de Vader van het heelal lankmoediger is dan de steile uitleggers van het koude woord. De stem van God weegt zwaarder dan zijn wet. Hij leert dat men zijn medemens moet liefheb ben zoals men God bemint. God heeft als onzichtbare geest bezit ge nomen van zijn hart en is als tastba re gestalte één geworden met het lichaam van Jezus. Pas langzaam wordt hij zich ervan bewust zo Gods geliefde zoon te zijn. ligste Drieëenheid? Maar dis alles is onvermijdelijk als men de jood Jes- joea uit Nazareth een maagdelijke geboorte meegeeft. Hij wordt dan een Christus van de ikonen, God van God, licht van licht, eniggebo ren Zoon van de Vader, ontvangen van de Heiüge Geest, geboren uit de maagd Maria. Ja, hij heeft ook gele den onder Pontius Pilatus, is ge kruisigd, gestorven en begraven. Hij is ten derden dage glorievol opgestaan uit de doden en zetelt aan de rechterhand van God de Al machtige Vader. Vandaar zal hij komen oordelen de levenden en de doden. Dit mysterie wordt verbeeld op de ikonen en de eerbied voor dit mysterievolle verhaal straalt vanaf iedere ikoon. Velthuis heeft de theologische en artistieke achtergronden duidelijk uiteengezet. Hij schetst een wereld van het oosters orthodoxe christen dom, waarin alle ikonen van de Drieëenheid, de Christus, van Ma ria, van alle heiligen en alle heilige momenten lichten zijn op de weg naar het Ware Beeld van God. Al thans het ware beeld in de ortho doxe zin. Het heeft niets meer weg van het ware beeld van de Naamlo ze van de joodse traditie, van wie de mens zich geen beeld mag maken. Ikonen gaan voorbij aan de heilige huiver van hebreeuwse patriarchen en profeten en tekenen een Triniteit als een theologische constructie die men niet uit de Schrift kan her leiden. Het voordeel van dit mooi uitge voerde boek bestaat uit de weder zijdse ondersteuning van tekst en beeld. De uitgave kan dienen als een goede inleiding tot de ikonogra- fie en tot de theologische traditie die de ikonenschilders heeft geïn spireerd. Het is uit haar aard een theologie die Jezus van Nazareth volkomen heeft verslonden. Het is een theologie die uitloopt op een Griekse god die mij als christelijk monotheïst wezensvreemd, ja we- zensvijandig is. Desalniettemin res pecteer ik de objectiviteit van Vel thuis en bewonder ik de artistieke waarde van de ikonen die vooral de Triniteit, Jezus en Maria in beeld brengen. Nazareth van Manuel van Loggem (uitgeverij Corrie Zelen - 29,50). Het boek getuigt van hetzelfde inle vingsvermogen en een even goede kennis van Schrift en geschiedenis als Mózes, de andere religieuze ro man van Van Loggem. De uitgever ziet in het tweede boek een logisch vervolg op Mozes, waarin de schrij ver de oorsprong van het joodse volk heeft geschetst. In het onder havige boek beschrijft hij de ge beurtenissen in het Heilige Land ten tijde van Jezus, waardoor een kleine joodse sekte kon uitgroeien tot een wereldgodsdienst. Tenmin ste, de aanzetten worden aangege ven, want Van Loggem stopt waar de triomf van het kruis zou begin nen. Dood en opstanding van Jezus worden niet opnieuw verhaald. Jezus blijft dus de jood uit Naza reth. De gekruisigde is in deze ro man niet gekruisigd, wel mislukt. Hij is niet opgestaan en geen god geworden. Johannes, de geliefde leerling van de rabbi, die optreedt als verteller van het verhaal, huilt aan het einde met zijn medeleerlin gen om de van God en mensen verlaten Jezus van Getsemane. Ze beséffen dat hij de Messias niet geweest kan zijn en dat de lange wachttijd van het joodse volk nog geen einde heeft genomen. Het is een joodse visie waarin wel plaats was voor een Messias die met macht en kracht zijn rijk zou hebben ge vestigd in het Romeinse Palestina van die dagen. Deze Jezus ziet zich wel als de door God geroepene, de gezalfde des Heren, de Messias of de Chris tus. De roeping ontwaakt langzaam en er verzamelen zich leerlingen rond deze rabbi, opvolger van Jo hannes de Doper en behorend tot de Essenen. Het verhaal werpt een hel der licht op de Doper en op de leerlingen, vooral op de apostel Jo hannes als de geliefde leerling, op voorman Simon Petrus, op knok- ploegleider en penningmeester Ju das van Karioth, de ongeduldige, die Jezus niet meer kan volgen als deze steeds maar blijft weigeren zich als Messias aan het hoofd te stellen van de opstand tegen de Ro meinen en de joodse priesterkaste. Jezus zelf tekent zich af in die vele relaties als een rusteloze zoeker, een Een jaar geleden heb ik de heer en mevrouw „Jansen” geïnter viewd, de ouders van een aan drugs verslaafd meisje. Een ge sprek, dat me is bij gebleven. Kort geleden heb ik het boek „De moe der van David S, geboren 3 juli 1959” gelezen. Een boek, dat me bij zal blijven. Het gesprek ging over de woede, de wanhoop, de machteloosheid, de uitzichtloos heid van twee mensen van vlees en bloed, die hun kind kapot za gen gaan. Het boek gaat over Len en Simon, twee andere mensen, romanfiguren, maar door Yvonne Keuls, de schrijfster, zo „levend” afgeschilderd, dat ook hun woede, wanhoop, machteloosheid en uit zichtloosheid voor mij werkelijk heid werden. De schok van her kenning, die ik ervoer, zullen ook ouders van andere drugsgebrui kers ondergaan als ze .het boek lezen. „De moeder van David S., geb. 3 juli 1959” is een fantastisch boek. Het is eigenlijk geen boek, dat je confronteerd worden mét de kunt recenseren. Wie maar een greintje gevoel in zijn lijf heeft zal weeg brengen. Het verhaal er, zomin als ik dat kan, afstand van kunnen nemen. Het boek is dan ook niet voor niets gebaseerd op de ervaringen van echte men sen. Yyonne Keuls verpakte, zoals juli 1959” meer dan een boek. Het is een verslag van de werkelijk heid. „Omgaan met de dood” is ge schreven voor iedereen die maar liever weet dat hij of zij gaat ster ven in plaats van (bijvoorbeeld) aan het lijntje te worden gehou den en plotseling voor die onver mijdelijke toekomst te worden ge plaatst. In dit boek, vertaald uit het Frans, speelt vooral kanker een grote rol. Het wil zijn „Een nieuwe benadering voor het door breken van de bestaande taboes rond ongeneeslijk zieken en ster venden”. Het begint met het verhaal van zestien kankerpatiënten: onver bloemd worden ziekte en het ster ven van twaalf van hen verslagen (drie kinderen, vier jongeren en vijf volwassenen, mannen en vrouwen van wie de oudste nog maar 45 jaar was). Ook het weder- De tekst van dit zeer rijk geïllus treerde boek is van drs. Bert Vel thuis, die scherp heeft ingezien dat achter de schilderingen van het hei lige een geheel eigen wereld schuil gaat. In deze wereld is geen plaats voor een te menselijke Jezus van Nazareth. Hier woont de Zoon Gods in volle macht en majesteit. Hij heeft juist nog menselijke trekken, omdat het goddelijke nu eenmaal niet kan worden afgebeeld en om dat gelovige mensen nu eenmaal verlangen naar een concreet voor werp van hun verering. Het boek put met zijn vele afbeeldingen on der meer uit de ikonencollectie en uit exposities van het Instituut voor de ikonenkunst, dat is gevestigd in het Echteldse kasteel De Wyen- burgh. Het boek met Christus-ikonen komt een half jaar na het succes van een boek met Maria-ikonen. Een derde deel is reeds in voorbe reiding. Hieruit kan blijken dat er voldoende aandacht bestaat voor het heftige in menselijke gestalte zoals dat ons in de ikonen tegemoet treedt. De heldere en afstandelijke tekst opent met de stelling dat alle ikonen teruggaan op het beeld van de Zoon, hoewel er nooit een au thentiek Christusportret is geweest. Toch is de Christus van de ikonen uit Rusland en Byzantium steeds onmiddelijk als zodanig herken baar. De gelovige herkent de Zoon, kijkt, wordt aangezien en opgetrok ken. In vertrouwen kan hij zich overgeven en bidden. Dit is religieu ze kunst, hoe primitief soms van vorm. De eenvoudige gelovige uit Ravenna, Constantinopel, Athene, Moskou of Novgorod heeft er waar schijnlijk geen vermoeden van ge had welke filosofieën of theologieën Jezus van Nazareth hebben ge maakt tot een Byzantijnse god. Wat zal hij hebben gedacht van de ver nuftige constructie van de Allerhei- varen van vier overlevenden, voorlopig genezenen, passeert de revue. „Omgaan met de dood” heeft twee auteurs: de een is dr. Leon Schwartzenberg, kankerspecia- list, die vertelt wat hij iedere dag weer ziet, voelt en meemaakt: ziekte, lijden, dood. De ander, een toonaangevend journalist, Pierre Viansson-Pointé, beschrijft het doen en laten van de arts en zijn patiënten, de smart en de laatste reis die iedereen moet maken. Het zijn twee verschillende be naderingen met een en dezelfde conclusie: Beter te weten dat men gaat sterven voordat het moment aanbreekt. Want mensen die we ten dat ze niet lang meer te leven hebben, willen bij het leven be trokken blijven, nog zoveel moge- Een derde Jezus-beeld kan indi- reet worden afgeleid uit het boek Theologie van het socialisme van Teije Brattinga. Dit levert het beeld op van een Jezus die inspireert tot maatschappelijke bewogenheid. Het christendom levert niet alleen een hemels perspectief maar heeft ook consequenties voor ons christe lijk handelen op aarde. Brattinga is op deze studie in maart gepromo veerd tot doctor in de godgeleerd heid aan de katholieke universiteit te Nijmegen. Promotor was prof, mag. dr. E. Schillebeeckx. Dr. Brat tinga heeft zich verdiept in de ver houding tussen het religieuze (in zonderheid het christendom) en het socialisme/marxisme. Met de theo loog Paul Tillich (1886-1965) meent hij dat christendom en socialisme bepaald niet rechtlijnig tegenover elkaar behoeven te staan. In hun fundament zijn ze sterk aan elkaar verwant. Brattinga stelt heel opti mistisch dat ook vandaag het idee terrein wint dat het religieuze en maatschappelijke, het christendom en het socialisme onderling verwe- .ven zijn. Zeker is dit het geval bij goedwillende denkers, maar zeker niet bij zich politici noemende figu ren en zeker niet bij de brede lagen van de bevolking. Het boek van Brattinga confron teert ons vooral met de denkbeel den van de Duits-Amerikaanse the oloog Tillich en met het Religieus Socialisme. Dit gaat in tegen een religieuze opvatting die de wereld opoffert aan het bovenaardse maar ook tegen een opvatting vah huma niteit die het religieuze offert aan de wil tot concrete maatschappelijke vormgeving. Met andere woorden tracht dit socialisme het evenwicht te bewaren tussen aardse en hemel se aspecten van het christendom, tussen de persoonlijke en de sociale dimensie van het geloof. Volgens Brattinga heeft Tillich het model gevonden, waarbinnen de mens re ligieus en socialist tegelijk kan zijn. Wanneer Tillich duidelijk wil ma ken wat de religieuze mens bedoelt als deze het woord God gebruikt, omschrijft hij dat als datgene wat ons onvoorwaardelijk aangaat. Bin nen het socialisme beluistert hij dit onvoorwaardelijke in de verwach ting van een toekomst die het marx isme zich denkt als een klassenloze maatschappij. Voor Tillich is deze maatschappij geen menselijke mo gelijkheid, maar is het de inhoud van de verwachting die de mens heeft en waarnaar hij zich richt. Tillich heeft er geen bezwaar tegen dat het woord God enige tijd uit de discussie verdwijnt, opdat we eens kunnen nadenken over wat inhou delijk met het woord God wordt bedoeld. Het gebruik van het woord God roept tegenstand op. Er zijn bij dit woord voorstellingen en begrip pen aangeslibd, die een juist ver staan kunnen verhinderen. Van mijn kant wil ik hieraan toevoegen ook het begrip „christelijk” voorlo pig maar niet te hanteren. Weinig termen zijn meer misbruikt. De in formatie over het derde boek werd ontleend aan het bureau pers en voorlichting van de Nijmeegse uni versiteit. Uitgever is het Witte Boek huis te Bolsward 49,50). dood (mei 1979, aan kanker; ad- junct-hoofdredacteur van het ge-' zaghebbende dagblad Le Monde. Als oud-verzetsstrijder schreef hij diverse boeken op politiek-histo- risch gebied.. Vianssons bijdrage is fel van toonzetting, hij komt onder meer op voor de positie en de rechten van patiënten, be spreekt ook de euthanasie. Om zijn opstelling te begrijpen dient men te weten dat hij, toen hij schreef, wist dat hij aan kanker leed en kon vermoeden te zullen sterven. Kennelijk heeft hij zijn eigen ervaringen in dit, niet altijd gemakkelijke, wel aansprekende boek verwerkt. „De moeder van David S., geb. 3 juli 1959”, door Yvonne Keuls. Uitg. Ambo. Prijs 25,-. J*' Nazareth, socialist, lijk maken van wat hun rest. En de naaste omgeving dient daartoe alle kans te geven, niet uit medelij den, maar omdat de stervenden er recht op hebben. Zo verdwijnen het stilzwijgen en de voortijdige rouw, waarmee vaak nog onge- neeslijk zieken en sterven worden omgeven. Schwartzenberg is een bekende kankerbestrijder, die zich vooral bezighoudt met de behandeling^ van de ziekteverschijnselen met chemische middelen en met im- munotherapie (behandeling door het opwekken van immunologi sche reacties in het lichaam). Hij heeft ook te maken met harttrans plantaties vanuit zijn specialisme en is om zijn wer internationaal vermaard. Viansson-Pointé was tot ziin L? i tiHuimurrr !tr<u

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 20