Orchestral Manoeuvres Oergevoelens benadrukt kan werkelijk boeien in Die Bacchantinnen Gezonde muzikaliteit bij Caecilia Consort Les Percussions naar ons land Over Dingen, Smaak en een beetje ergenis Topnamen op ji. Pinkpop ’80 w ■k si Guernica dit J)» najaar terug naar Spanje 17 1980 WOENSDAG 23 APRIL Nieuwe hoop voor electronica in de Schlosstheater geeft geen visie op Euripides Frisse aanpak van barokmuziek Vormgevers tonen ontwerpen bij Felison S V. NIEUWE KADETT HUREN? Bouwens Autoverhuur „pop” Je KUNST r 1 1 Bouwjaar 1979 27,50 per dag, inkl. 100 km en verzekering Excl. BTW en benzine Langere huurtijd op aanvraag Kampervest 23, Haarlem Tel. 312638 ,1 lil In de Boekenweek heeft uw boekhandel een gratis Boekenweekgeschenk voor u. En dat is dit jaar „De verdachte Verheugt” van Janwillem van de Wetering. Een boek vol avontuur en Amsterdamse humor met het politieduo Grijpstra en de Gier. De verdwenen dame, het vermoorde hondje, de heimelijke liefde van een bar meisje: schakels die leiden tot een onver wacht einde. Als u bij de erkende boekhandel voor ten minste 17,50 aan boeken koopt krijgt u „De verdachte Verheugt” cadeau. (Echter zolang de voorraad strekt.) 0ÜOQÜ I3OI:I<I:NWI:I:K Deze aanbieding geldt alleen tijdens de actie- periode van 17 t/m 30 april. ALMA POST Minfune Tsuji V XL i Lamp en tafel, ontwerpen van de Vormgevers Associatie te zien bij Felison. in (ADVERTENTIE) :et in it- in üu.. ’’W (Van onze kunstredactie) GELEEN. Het definitieve program ma van de elfde editie van het openlucht festival Pinkpop, dat op Pinkstermaan dag 26 mei in het Burgemeester Damen- sportpark te Geleen zal plaatsvinden, omvat optredens van de Amerikaanse hardrockgroep Van Halen, de Ameri kaanse r b-formatie J. Geils Band, de Briste new wavetoppers Joe Jackson en The Jam en de ska-verrassing The Speci als. Het spits van het programma wordt afgebeten door de Newyorkse rocker Garland Jeffreys en de Belgische caba ret-rocker Raymond van het Groene- woud. Toegangskaarten van het festival gaan vanaf 23 april in de voorverkoop a raison van 27,50. VW-kantoren en andere be spreekbureaus mogen voor reserverings- kosten niet meer dan een gulden per kaart berekenen. De totale voorverkoop bekoopt veertigduizend plaatsen en dat maakt het zeer waarschijnlijk dat het festival in kor te tijd uitverkocht zal zijn. Ook dit jaar zal de KRO Radio en Tv weer opnamen maken van het festival. Alle deelnemende artiesten, met uitzonde ring van Van Halen hebben daartoe hun medewerking toegezegd. De groep verzorgt donderdagavond in het Utrechtse Muziekcentrum Vreden- burg een programma, dat twee Neder landse premières omvat, te weten Aèra van de Franse componist Francois Ber nard MAche en de Pleiades van Iannis Xenakis. Les Percussions spelen vrijdag ih Eindhoven en zaterdag in Groningen in plaats van laatstgenoemde stuk werken van John Cage en Yoshihisa Taira. De voorstelling is meer bijzonder dan verhelderend. Over Euripides’ bedoeling Voorstelling: Die Bachantinnen van Euripides. Gezelschap: Schlosstheater uit Moers, West-Duitsland. Vertaling: Erich Fried. Regie: Hoik Freytag. Vormgeving: Jörg Domenik. Met: Volker Lippmann, Beat Gahwiler, Werner Heinrichmöller, Klaus Gamper, Gabriele Rolle, Beate Bauer, Marianne Dietz, Bettina Mucken- haupt. Gezien op 22 april in de Rotterdamse Schouwburg. met het stuk bestaan gissingen. Hij zou tot het stuk geïnspireerd kunnen zijn doordat hij toen hij het schreef in Macedonië leef de, een half-Barbaars land waar de Dio- hysus-cultus nog wildere vormen had dan in Athene. Hij zou het ook geschreven kunnen hebben als reactie op de Barbaar se godjes die in het oorlogvoerend Athene weer de kop opstaken (vergelijkbaar met de Baghwan nu). Aan een visie op Euripides en zijn tijd is het Schlosstheater echter niet toegeko men. Het lijkt of men überhaupt weinig naar de tekst heeft gekeken, en zich vast pinde op bepaalde oer-gevoelens. De ge baren zijn tenminste van een algemene, voor de hand liggende soort, en doen denken aan voorstellingen die De Appel al jaren geleden het zien (o.a. ook van de Bacchanten). Eén ding vond ik wel heel bijzonder, de behandeling van de vrouwen in het stuk. Naakt of in oranje overalls hebben ze nergens het beperkt vrouwelijke dat Bac chantes snel krijgen. Dat valt vooral op bij Agave, die als ze haar zoon heeft gedood niet de bedroefde moeder wordt. Gabriele Rohe speelt haar als een treurig kind, en dat past uitstekend, want de man die haar op de moord opmerkzaam maakt is haar vader. Vooral het moment vóór haar ont nuchtering is prachtig: rechtop zit ze in het waterbassin, nog geheel in haar roes, kletsend tegen haar vader als een kind in de badkuip. Mannen mochten altijd al kind zijn, in deze voorstelling mogen de vrouwen het eindelijk ook. Een vooruit strevend accent op een verder wat achter haalde voorstelling. Dit heeft het Museum voor Moderne Kunst in New York de Spaanse regering dinsdag schriftelijk toegezegd. Op 30 sep tember eindigt in het genoemde museum een grote Picasso-tentoonstelling waar voor werken uit de gehele wereld bijeen worden gebracht. VELSEN. Bestaat er zoiets als toeval? Er zijn heel wat levensbeschouwelijke stromingen, waar binnen deze vraag keer op keer aanleiding is voor een avondje vruchtbare discussie. Volgens de antroposofie bestaat het toeval in het geheel niet, de samenhang der Dingen is totaal. „Dingen” is toevallig (sic!) ook de titel, waaronder drie jonge ontwerpers, Hans Ebbing, Tom Haas en Paul Schudel, tezamen het buro Vormgevers Associatie, hun werk exposeren bij Felison. tieuzer de prietpraat er omheen: ,(Zig-zag stoel. Deze stoel is vorm geworden verzet tegen het dikke, weelderige meubel. We gebruiken. De ritmiek is vaak terugge bracht tot de eenvoud van een ritmebox, zodat maatwisselingen nauwelijks voor komen. Alle beweging en dynamiek moet komen van de vocalen en daartegen afge zet, een combinatie van toestinstrumenten die elk afzonderlijk waarneembaar die nen te zijn. Veel van die nieuwe elektronische mu ziek maakt een ontzielde, of bewust van emoties ontdane indruk door de koelheid van presentatie en compositie. Een zekere afstandelijkheid lijkt daarbij ingebakken. Bij Orchestral Manoeuvres, een Liver- pools duo dat al jaren lang met elektroni ca bezig is, lijken dergelijke terkortko- mingen adequaat te zijn ondervangen. De teksten van zanger-schrijver McCluskey ?n. jer tot en m- n- im De dag na de opening begon Kees van Kooten zich in de bescheurkalender het volgende af te dromen: „Soms zou ik best een Moderne Smaak willen hebben. Dat lijkt mij namelijk reuze makkelijk en enorm veel tijd schelen, als je uitsluitend Moderne Dingen Mooi vindt. Je hebt dan nomen door zijn plaatsvervanger, de uit Japan afkomstige violiste Mifune Tsuji. Een volkomen authentiek beeld kon men zich dus niet van het ensemble vormen, maar ik vraag me af of het nog beter had kunnen spelen dan nu het geval was. Er werd namelijk met zo’n verve, zo’n kennis van zaken en zo’n gezonde muzika liteit gespeeld dat het een genot was om te horen. Dat bleek al direct- in de frisse aanpak van muziek uit de barokperiode (Intoduttione Teatrale opus 4 nr. 5 van Locatelli en Concerto nr. 4 in A groot van Vivaldi) waar de muziek voor zichzelf sprak, niet gedwongen in welk opgelegd keurslijf ook. En ook het in aard en wezen helemaal op deze barokmuziek aanslui tende Vioolconcert in G groot (Hoboken Vila: 4) van Haydn was precies wat het zijn moest. Licht en elegant van beweging met een toch steeds zingende muzikale lijn. De soliste (Mifune Tsuji) ontpopte zich als een indrukwekkend violiste met soepele techniek, een steeds zuivere into natie en een feilloos gevoel voor het aan brengen van klankkleuren. Maar ook in de romantische muziek na de pauze kon het ensemble zich opperbest vinden. Een van de verrukkelijke jeugd- symfonieën van Mendelssohn (in dit geval de tiende) kwam in al zijn glanzende facet ten tot uitdrukking. De serenade voor strijkorkest opus 20 van Edward Elgar had precies die welige klankkleur die zo analoog is met de ronde, glooiende lijnen van het Engelse landschap en de twee walsen opus 54 van Dvorak waren één en al gratie. Dit alles in naadloos verlopende samenhang, stijlvol en gaaf. GEMMA COEBERGH MADRID (DPA). Het beroemde schilderij Guernica van de Spaanse schil der Pablo Picasso zal op 30 september met 57 voorbereidende schetsen en twee studies in olieverf van New York naar Spanje worden overgebracht. dolle Bachantes optreden, bij het vrouwe lijk publiek zijn gesitueerd, soms zelfs van de mannenhelft gescheiden door gaas doek. Daar bevinden zich bovendien aard se zaken als een bassin met water en modder, waarin de vrouwen zich wen telen. HAARLEM. In het puntgaaf uitgevoerde en uitgebreid opgezette programma boekje dat bij het optreden van het Caecilia Consort te verkrijgen was stond van alles, tot en met levensbeschrijvingen en foto’s van alle ensembleleden. Er stond alleen geen woord in over het Caecilia Consort zelf, terwijl daar toch ook wel wat wetenswaar- digs over zou zijn te vertellen. Al was het alleen al om te weten sinds wanneer het ensemble bestaat, door wiens initiatieven het is ontstaan, waarom zij deze naam hebben gekozen, of ze zich op bepaalde stijlperioden uit de muziek richten, waar ze zoal gespeeld hebben, enzovoorts. J gratuite beweringen, waar de begelei- brug moet komen. Op zich ook weer niets op tegen, natuurlijk. Ik voorspel zelfs dat de theedoek-hangertjes van het drietal, eenmaal in produktie genomen, in een (Van onze kunstredactie) UTRECHT. Voor het eerst sinds 1974 komt de Franse avant-garde slagwerk- groep Les Percussions de Strasbourg naar ons land voor enkele concerten. Het zeskoppige ensemble, dat in 1961 werd opgericht op instigatie van Pierre Boulez en leden van het Philharmonisch Orkest van Straatsburg en het Symfonie Orkest van de Franse omroep omvat, was het eerste westerse ensemble dat zich conse quent met het spelen van muziek voor Slaginstrumenten bezighield en zo een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van het specifiek componeren voor dat instrumentarium betekende. Concert: Orchestral Manoeuvres in the dark. In Paradiso; onderdeel van korte Nederlandse toemee. Bezetting: Andy McCluskey (zang, basgitaar en toetsen), Paul Humphreys (toetsen, synthesizer, taperecorder en koorzan ger) plus sessiemusici. Amsterdam, 22 april 1980. I Concert dooor het Caecillia Con sort: Mifune Tsuji, Ldsló Tucsni, Nico Brandon, Mary de Ligt, Kees Bandel, Lauri Bos, Peter Hoogeveen (viool), Zoltdn Benydcs en. Jouke van der Leest (altviool), Tadashi Tanaka en Max Werner (cello) en A. M. van der Klaauw (contrabas). Soliste: Mifune Tsuji. Programma: Locatelli, Vivaldi, Haydn, Mendelssohn, Elgar, Dvorak. Tuinzaal Haarlems Concertgebouw, 22 april 1980. kersgroepen benut, zonder dat nieuwe ge luiden of toepassingen zijn ontdekt. Ook typische synthesizergroepen van veelal Duitse komaf we noemen Klaus Schul ze, Kraftwerk en Tangerine Dream bleven steken in hol gegoochel of preten tieus muzikaal gemediteer. De nieuwe Britse groepen maar laten we ook niet klakkeloos voorbijgaan aan de Amsterdamse Minny Pops, die buiten onze grenzen veel lof krijgen toegezwaaid hanteren een minimum aan presentatie en een maximum aan klanken; je zou ook het Engelstalige begrip Sounds kunnen het geding. Waarom moet ik mij zo storen aan L dende folder vol mee staat? Ik zal u eens een voorbeeld gevent „Hoe rijker we wor den des te lelijker alles wordt.” Inder- daad, sinds mijn fiets gestolen is, smaakt grote behoefte zullen gaan voorzien. Maar is een expositie bij Felison de aangewezen weg om de industrie te benaderen? Nee. De ontwerpers dienen zich met hun ont werpen te bestemder plaatse te vervoe- kiezen omdat je bijna Alles Even Mooi vindt. Ik echter, verstoken van het gering ste greintje Moderne Smaak, kan niet kiezen omdat in mijn ogen bijna Alles Even Lelijk is”. Vervolgens doet Koot een vreselijke ontdekking: „Zou het sops we zen dat ik geen slechte of ouderwetse smaak heb, maar helemèal geen smaak. Dat zou me wat moois wezen, want ik ben nu natuurlijk al veel te oud om me er nog eentje aan te leren. Maar ik ga niks force ren; liever géén Smaak dan een Moderne Smaak!” Is het nog wel toeval te noemen dat uitgerekend ik door de krant naar Beeckestijn word gestuurd om het werk van deze drie „Fundamentalisten” uit de design-hoek te beoordelen? Nee, hier zijn willen hun werk graag onder de aandacht waarschijnlijk hogere, boze machten in brengen van de Nederlandse Industrie, het geding. Waarom moet ik mij zo storen ^ie vervolgens met opdrachten over de In feit zijn de ontwikkelingen sinds hal verwege de jaren zeventig zo ongelooflijk groot en zo gevarieerd dat er geen verge lijkbare periode in de geschiedenis van de lichte muziek aan te wijzen is waarin juist zoveel „gebeurde”. Enkele, op zich aan vechtbare termen zijn voldoende om even globaal aan te duiden, waarop we doelen: de punkexplosie van 1977, de ontwikke ling van de new wave, cold wave en no wave, de nang naar doowopmuziek en de rock uit de jaren zestig, enzovoort. I Vrij nieuw en nog onbepaald is de op komst van jonge formaties, die feitelijk breken met de geschiedenis van op rock geïnspireerde muziek en met een nieuw instrumentarium, dat een overmacht aan elektronische instrumenten bevat, trach ten nieuwe wegen en vormen te vinden, die eigenlijk nauwelijks nóg onder de noemt popmuziek zijn te vatten. Vreemd genoeg geven opnieuw Britse muzikanten daarbij de toon aan. Namen als Human League, Joy Division, Cabaret Voltaire, etc. raken al enigszins ingeburgerd. In het verleden zijn er ook voldoende pogingen geweest om elektronica te inte greren. Vaak leidde dat tot bombastische klanktaal. In veel symfonische rockbands worden synthesizers als eigentijdse strij- ademen tegen een koel geluidsdecor span ning uit; ze gaan over zijn emoties en hebben niets van de mystieke taal van een over het paard getilde muzikant als Gary Numan, die ook al in oude fouten vervalt. Bovendien is de muziek van Orchestral Manoeuvres boeiend en pulserend genoeg om als swingende dansmuziek getuige songs als Electricity en Dancing te kunnen worden aangemerkt. Bombast blijft verre van McCluskey en Humphries afstaan; en zoiets is bemoedigend voor de waarde van eigentijdse ontwikkelingen. JOHN OOMKES AMSTERDAM. Je kent „ze” vast wel. Het zijn vaak nog jonge mensen, maar hun dunk van de huidige ontwikkelingen in rock- en popmuziek is gering. 'Zonder überhaupt op de hoogte te zijn van de actualiteit zetten zij voor de zoveelste keer een oude Supertramp-elpee op, worden er enkele scherpe woorden aan The Ramones gewijd en mijmeren zij verder in hun voorkeur voor het verleden. Niets ten nadele van wie dan ook gesproken. Een ieder zijn meug natuurlijk, maar dat er „niets” zou gebeuren is een grote onwaarheid. sterk ruimtelijke vorm. Een minimum aan vorm maar eeri maximum aan ex pressie en komfort.” Hoeft het nog nader betoog dat de armleuningen het veld heb ben moeten ruimen, teneinde „de vorm te minimaliseren”? Ik voor mij laat deze zig- zag-roemer graag even aan me voorbij gaan, en ga zo aanstonds, na het tikken, nog een stukje lezen in mijn 'gebloemde crapaud. Weet u, wat volgens onze drie vrienden ook héél verderfelijk is? Als iets lijkt op wat anders. Dat de vorm als het ware wordt „toegevoegd” aan het pro- dukt, om het beter verkoopbaar te maken. „Zakradio's gaan lijken op scheerappa- raten, TV-toestellen zien eruit als 17de eeuws meubilair, of we hebben te maken met de onzinnige army-look. Het be staansrecht van deze dingen wordt ont leend aan de verkoopcijfers”Zal ik u eens een geheimpje verklappen? Ik heb eens voor de luttele somma van Hfl. 21,95 een klein radiootje gekocht. En weet u wat ik nog elke keer voel, als er weer iemand tegen me zegt „God, wat. een leuk foto- toestelletje heb je daar”? Ik voel me dan als een kind zo gelukkig! maar dit is dus geheel en al verkeerd, want de dingen mogen niet anders lijken dan ze zijn. Tenzij... ROTTERDAM. Bij Die Bachantin- fien van het Schlosstheater uit Moers (West-Duitsland) zitten de mannen uit het publiek in afzonderlijke hokjes, afge sloten door een halve deur waar ze merheen moeten hangen om de voorstel ling te volgen, als paarden over de stal deur. De hokjes vormen de twee lange en (ne korte zijde van een sluisvormige ruimte. De resterende korte zijde heeft een tribune, waarop het vrouwelijk pu bliek zit, op smalle banken bij elkaar. Zo’n scheiding heeft op mij een twee slachtige uitwerking. Ik vind de mannen zielig en contactarm, de vrouwen sociaal en knus. Maar ik vind ook dat de mannen bevoordeeld zijn in hun eenpersoonsver- blijven, als loges, terwijl de vrouwen als vee op elkaar gepakt worden. 'Eenzelfde tweeslachtigheid is terug te vinden in de voorstelling, die lange tijd Wankelt tussen de goede en de slechte kanten van de Dionysus-verering (Euripi des geeft dan ook aan): Is het beter een vrije Bachante te zijn zoals Agave, of is het verstandiger verzet te bieden tegen Bacchus, zoals Theseus doet? De traditio nele rink van het eerste met „vrouwelijk”, het tweede met „mannelijk” wordt aange dikt doordat de koorscènes, waarin de P verse spinazie mij beter. Maar de heren ontwerpers hebben aan mij een hele kwaaie, te allen tijde bereid hen een koek je van eigen deeg te presenteren. Daar gaat-ie: Hoe lelijker de stoel^ des te preten- gen stuur mijn artikeltjes toch ook - - rechtstreeks naar de krant, en niet eerst naar het Letterkundig Museum? ARTHUR BELMON hebben gezocht naar een^ uitgesproken (p)e expositie in het Noorderkoetshuis van Beeckestijn, Rijksweg 136, Velsen, duurt nog tot 27 april. Geopend 14-17 uur). Ik kan de lezer van deze kolommen dan ook niets anders meedelen dat dat het Caecilia Consort bestaat uit 13 bespelers van strijkinstrumenten (acht violen, twee altviolen, twee celli en een contrabas), dat het werkt onder auspiciën van Impresari aat Wolf uit Leusden en dat het (samen met het Dubinsky pianokwartet en het Gaudeamus strijkkwartet) is ingepro grammeerd in een serie concerten. Maar van het Caecilia Consort zullen we zeker meer horen, want het is zonder meer een uitstekend ensemble. Hierbij zij opge merkt dat concertmeester Maurits Bos man door ziekte dinsdagavond niet aan wezig kon zijn en dat zijn rol werd overge- Tenzij de Vormgevers Associatie anders beslist. Als het er om gaat een wandklok te laten lijken op een object van Von Grave- nitz, zijn de heren graag bereid het met hun werkfilosofïe op een akkoordje te gooien. En lijkt een stofzuiger nog wel op zichzelf, als men hém plaatst in de exposi- hooguit het probleem datje moeilijk kunt tieruimte van Felison? Nee, dan lijkt het gej3ruiitsvoorwerp ineens op KUNST. Mag toegepaste kunst dan niet in het museum worden tentoongesteld, zult u zich afvragen. Van mij wel. Als een stoel illustratief is voor het vorm- en stijlinzicht in een bepaalde periode, is er geen enkele reden deze niet te exposeren. Om een voorbeeld niet te ver van huis te halen: In het Stedelijk Museum plaatst men nog wel eens de stoel van Rietveld in het midden van de zaal. Deze stoel blijkt dan een verhelderende aanvulling te geven op het werk van Piet Mondriaan aan de wand. De tentoonstelling, die de Vormgevers Associatie het bestuur van Felison echter in de maag heeft gesplitst, dient een ge heel ander doel. De drie jonge ontwerpers (ADVERTENTIE) Spannend cadeau in de Boekenweek. - ‘U

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17