Koninklijke treinen geestig te kijk k Klein meesterwerk vol onverwachte facetten wij ontvingen „Ik zal wel blijven schrijven tot aan mijn dood” Pieter Terpstra, meer dan alleen Havanks opvolger 11 Herinneringen aan het Japanse kampleven lip 1 s 15 BIBLIOTHEEK 1980 MAANDAG 12 MEI door Henk Kuipers LEEUWARDEN. Als Pieter Terpstra uit Leeuwarden niet op past, heeft hij straks net zoveel Havank-boeken geschreven als de echte Havank ofte wel de in 1963 overleden Hendrik van der Kallen. Pieter Terpstra, die de legendarische reeks van Havank heeft voortgezet, heeft nu twintig detectives op zijn naam staan, Van der Kallen is tot dertig geko- Production, men. En nog altijd is hoofdin specteur Charles C. M. Carlier alias De Schaduw, de hoofdper soon. De zestigjarige Pieter Terp stra schat dat er van zijn twintig Havanks ruim één miljoen exem plaren verkocht zijn. - -tW A WW I x F 1(11 d 1 «UW4 Ontwerp voor een nooit gebouwd stoomsalonrijtuig voor koning Willem III. I bibliotheek sn - 12,10 De journalist Henk Leffelaar, momen teel redacteur te Londen van de regiona le dagbladcombinatie G.P.D., voordien voor dezelfde groep bladen redacteur te Washington en reisredacteur, was in zijn jongere jaren ter redactie van Haarlems Dagblad werkzaam als voorbereiding op tijn journalistieke oriëntatie in de Ver enigde Staten. Een doorgewinterd jour nalist, vlot scribent en talentvol taalkun- ttenaar, maar niet een romanschrijver, noch wat zijn ambities noch wat zijn voornaamste vaardigheid betrof. Toch explodeerde zijn schrijflust nu en dan in boeken - zeer leesbare, informatie ve en boeiende creaties die achtereenvol gens toch slechts inleidingen moeten zjjn geweest tot dit „oorlogsboek”. Want ver- De eerste Havank-Terpstra’s waren ge heel volgens het Van der Kallen-recept, daarna heeft Pieter Terpstra er zijn eigen stempel op gedrukt. En hij heeft hier eri daar een bepaalde figuur die niet in zijn straatje te pas kwam weggelaten. Heel nauwkeurig snuift Terpstra „ter plaatse” de voor zijn Havanks benodigde „couleur locale” op. Een voorbeeld: volgend jaar verschijnt „Schots en Schaduw”, waar- vooor Terpstra een reis naar Schotland heeft gemaakt. Om rustig en geconcen treerd te kunnen schrijven, trekt Terpstra zich vrijwel altijd terug in zijn vakantie huis in Dwingeloo. De plots voor zijn detectives vindt Pie ter Terpstra vaak in de krant. „Ik las ning uitzien naar eventuele volgende wer ken van zijn hand, waarbij we echter wel moeten bedenken dat het maken van een dergelijk boek natuurlijk een enorme hoe veelheid spit- en graaftverk in allerlei ou de archieven e.d. vereist, zodat we waar schijnlijk nog wel een héél flinke tijd geduld zullen moeten hebben. UKIf 0 o o M 0a 0 0 0 o 0 o <0 o o o o io 10 10 10 10 •o •o V to 10 10 w w to w 10 w w 10 10 10 >0 >0 10 w >0 w w n - to 70 1,55 5,00 7,50 7,25 4,00 gelijkenderwijs voerden zijn reportages van rassenverhoudingen in de zuidelijke Amerikaanse staten en de Israëlische oor log van 1967 in steile helling naar wat men een culminatie van journalistiek en arti stiek talent zou kunnen noemen: bovenge noemd boek, voortreffelijk van kwalita tieve diversiteit, waarin Leffelaar zich dan eindelijk ontpopt als prozaïsch dich ter of dichterlijk prozaïst, die de volheid van zeer uiteenlopende maar elkander injecterende talenten baart en daarmee ongetwijfeld de critici verrast. Het is moeilijk een treffende kenschet sing te geven van de vorm, waarin Leffe laar zijn herinneringen aan het Japanse kampleven gestalte heeft gegeven. Het is geen journalistiek verslag, geen geroman tiseerd of gedramatiseerd epos, het is in „Majesteit, Uw trein staat gereed” 39,75 een uitgave van Kluwer Technische Boeken te De venter. Auteur G. F. van Reeuwijk. ding. Het bevat namelijk van alle materi eel dat als koninklijk materieel dienst heeft gedaan een tekening. Er wordt tevens het een en ander uit de doeken gedaan over de periode, helemaal in het prille begin van de „ijzeren spoor weg”, dat men hier in Nederland met breed spoor werkte, en over de gevolgen daarvan toen men enkele decennia later toch maar lever overging op normaal- spoor. door Nina en Jean Kéhayan, uitgave Am- boboeken 24,50). „De biecht” door Marianne Philips, uit gave Agathon 19,50; herdruk). „Imperial 109”, een avonturenroman door Richard Doyle, uitgave Het Spec trum 26,50). „Tranen over Babylon”, roman door Nelson De Mille, uitgave Het Spectrum 29,50). „Het maansteenrif’, wandelingen door de antieke wereld, door F. L. Bastet, uitga- ve Em. Querido 29). In de bekende Salamander-serie zijn In het boek Majesteit, Uw trein staat gereed belicht de Rotterdamse fotograaf -< G. F. van Reeuwijk op boeiende en geesti ge wijze de geschiedenis van het konink- lijk spoorwegmaterieel in Nederland. Aan alle mogelijke zaken rond de com binatie koningshuis-spoorwegen zaten in 1 de vorige eeuw de nodige haken en ogen. Zoals in dit boek uit de vele citaten en anekdotes blijkt. Het leuke van het boek is dat het een uiterst onbekend en als het ware vergeten facet van een vrij recente geschiedenis uitvoerig behandelt, zonder dat dit tot het, voor de hand liggende, onleesbare en gortdroge resultaat heeft geleid. „In de hemel zijn geen monniken”, uitspraken en gesprekken verzameld en bijeengeschreven door Bruno-Paul De Roeck, uitgave De Toorts 19,50). „In liefde weer mens worden”, door Phil Bosmahs, uitgave Lannoo 19,90). „Jungleboek” naar de oorspronkelij ke Mowgli-verhalen van Rudyard Kip ling met tekeningen uit de gelijknamige film van Walt Disney, uitgave Oberon 16,50). „ABC-leesboek” met illustraties van Mary Cartwright, uitgave Free Spirit Productions 14,90). de eerste plaats een realistische lyriek, een in de tijd heen en weer golvende expressie, altijd feitelijk maar nergens de sporen van een reportage vertonend. Hoe kan men deze vorm van gepersonifieerde geschiedschrijving noemen? De inhoud van dit boek geeft geen antwoord op die vraag, zoals hij ook nergens de vraagstel ling beantwoordt waarom de schrijver nu, na zoveel jaren, zonder zwaarwichtige aanleiding in zijn onbewust bewaarde herinneringen duikt en bovenkomt met een klein meesterwerk van zoveel onver wachte facetten. Laten wij het een document noemen een documentaire van bonte en toch egale verscheidenheid, waarin de herinnerin gen en gewaarwordingen tijdelijk elkan der vinden. Hun ontmoetingsplaats is het Voor wie in de geschiedenis van de spoorwegen en de ontwikkeling daarvan belang stelt is dit boek natuurlijk zonder meer een „must”, maar ook voor model bouwers biedt het zeer veel van hun ga- „Ieder heeft zijn eigen dromen”, door J. W. Ooms. Uig. Zomeren Keuning 24,50). „Leven met een bestseller”, door Sheila Haily (echtgenote van de auteur Arthur Hailey). Uitg. Unieboek 27,50). „Het onzichtbare front”, door Anthony Cave Brown. Geheime diensten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Uitg. Meulenhoff 59,50). „Flitsen onderweg”, door G. M. H. Veeneklaas. Uitg. Omniboek 27,50). „Handboek voor de jachtschipper", door Geoff Lewis. Uig. Hollandia 29,50). „Bomen in de winter”, door W. de Her der en C. van Veen. Uitg. Zomer en Keu- ning 29,90). „Links-Handig”, door J. Neggers. Uitg. De Sikkel (112 Belg. Fr.) „Bob Dylan, het volledige platenver haal”, door Alan Rinzler. Uitg. Becht - 29,5?). „Panda en de meester-superman; Pan da en de wijze meester”, door Maarten Toonder, Uitg. Panda (per deel 9,90). „Ik heb óók een moeder”, door Diet Verschoor. Uig. Omniboek 13,90). „Poemel trekt naar de Pool”, door Max Kruse. Uitg. Omniboek (/ae 19,90). open. Nou, daar is dus wel wat mee te doen. Dat heb ik dan ook gebruikt voor „De Schaduw en de zwarte hond”. Hoe het afgelopen is, weet ik niet meer. Da's te lang geleden”. Terpstra tenslotte: „Ik ga gewoon door. Ik denk dat ik tot aan mijn dood toe zal blijven schrijven”. „Maar de laatste jaren doe ik er niet zoveel meer aan. Vroeger schreef ik zo’n twee Havanks per jaar, nu misschien één in de twee jaar. Mijn belangstelling gaat veel meer uit naar het schrijven van boe ken met een documentaire inslag, zoals „Opkomst en strijd van de arbeidersbe weging in Friesland”, een boek over Le lystad en volgend jaar een werk over vijftig jaar Wieringermeer. Dat doe ik op dit moment toch liever dan romannetjes schrijven. Daar zijn er al zoveel van. Ik ben misschien wel een goede schrijver, maar zeker geen groot schrijver. Ik weet wat ik kan en vooral wat ik niet kan. Als ik die documentaire werken niet zou schrij ven, zouden ze misschien helemaal niet geschreven zijn. Dat vind ik toch wel een voordeel boven het maken van Havanks”, zegt Pieter Terpstra in de werkkamer van zijn geheel uit hout opgetrokken Oosten rijkse woning in een buitenwijk van Leeu warden. Pieter Terpstra is van huis uit journa- list. Hij is omstreeks vijftien jaar noorde lijk correspondent van de NRC geweest, schrijft in „Kijk op het Noorden” en ver blijdt de lezers van het Nieuwsblad van het Noorden elke week met zijn Friese rubriek „Frysk van de lever”. Kortom, een veelschrijver deze Pieter Terpstra. Ja, dat zeggen ze wel eens van mij. Ach, als je al veertig jaar schrijft en je hebt niet veel gepubliceerd, vinden ze je een luilak. Theun de Vries en Johan Fabricius zijn toch ook nog altijd actief? Alleen die druk van de journalistiek, dat haastige, ben ik nu gelukkig kwijt”. Het is integendeel een gemakkelijk te lezen geheel geworden, dat, mede door de vele en vaak prachtige illustraties, zeer veel informatie geeft. Hierdoor ontstaat bj de lezer niet alleen een goed inzicht in de spoorweggeschiedenis in de behandel de periode, maar ook een heel aardige indruk van de sfeer van die tijd en van de wijze waarop men toen met personen van koninklijke bloede placht om te gaan. dichtbundel door Santen, uitgave Agathon weer vijf herdrukken verschenen. De ti tels zijn: „Laatst ging ik spelevaren’, door Alfred Kossmann; „Wilde lantaarns” door Theun de Vries; „Madame Tussaud in Berchtesgaden” door Jaap Harten; .Juf frouw Brodies beste jaren”, door Muriel Spark en „Goena-goena” door P. A. Daum. De deeltjes kosten 6,50 per stuk. Z „Zeilen op zee”, de beginselen van het zeezeilen, door Alain Gree, uitgave De Boer Maritiem 34,50). „Zeilen en verstaging” door Bruce Banks en Dick Kenny, uitgave De Boer Maritiem 27,50). „Siamezen en Oosterse korthaarkat- ten”, aanschaf en juiste behandeling, door Dagmar Thies, uitgave Thieme 12,90). „Beschermde planten en dieren”, uitga ve Staatsuitgeverij 15, derde druk). „Midden-Oosten kookboek” door Clau dia Roden, uitgave Het Spectrum in de Prisma-reeks 12,90). „Borduren” door Nora Jones, uitgave Het Spectrum in de reeks Compact Boe ken 10,25). „Schaken” door Paul Langfield, uitgave Het Spectrum in de reeks Compact Boe ken 10,25). „Back gammon” door Robin Clay, uit gave Het Spectrum in de Prisma-reeks 6,90). „Encyclopedie van de zeilvaart”, uitga ve De Boer Maritiem 85). „Genetische manipulatie, waarom wel?, waarom niet?” door prof. dr. ir. A. Rörsch en G. Douwes, uitgave Stafleu’s Weten schappelijke Uitgeversmaatschappij in de serie Medisch Biologisch Perspectief 35,00). „De markt van welzijn en geluk”, een kritiek van de andragogie, door Hans Achterhuis, uitgave Ambo 32,50). „Bouwstenen voor opbouwwerk” door Piet Winkelaar, uitgave H. Nelissen 23,90). „Effektief ouderschap”, praktijkboek voor het omgaan met kinderen, door Frans M. Gerards, Toon Gordebeke en Jeanne Brouwers, uitgave H. Nelissen 18,90). „Beschouwingen van een ondernemer” door mr. G. A. Wagner met een voorwoord van prof. dr. J. Pen, uitgave J. H. Kok 22,50). „Autotest 80”, elfde Benelux-editie met uitgebreide overzichten van ruim 1500 au tomodellen, waaronder personenauto’s, buggy’s en bestelwagens, uitgave Kluwer Technische Tijdschriften 22,50). „De kruidendokter”, de barre avontu ren van Willem van de Moosdijk, roman door Arie van der Lugt, uitgave Teleboek 18,90). 9 „Westers”, gedichten van Emily Dickin son vertaald door Elly de Waard, uitgave Kwadraat te Vianen 18,50). „plaatselijke tijd”, een keuze uit de gedichten van Jaap Harten, uitgave Em. Querido 27,50). In de Boekvink-reeks verschenen bij uitgeverij Em. Querido „Kenteringsson- netten” van Herman Gorter en de dicht bundel „Het vaderhuis” van Karei van de Woestijne. Beide bundels kosten 9,90 per stuk. Studium „Het vrije woord” bracht twee dichtbundels uit van Henriëtte Bekkers en Baptista van Laerhoven, respectieve lijk onder de titels „Levenspiegel” en „Ontmoeting met mezelf'. De bundels kosten 7,50 per stuk. „Een absoluut muizegat” door Arie van den Berg, uitgave Reflex in Utrecht 10). „Bloed van anderen” door Simone de Beauvoir, vertaald door Ernst van Alter- na, uitgave Agathon 24,50; negende druk). „De naam van mijn moeder” door Han nes Meinkema, uitgave Elsevier Manteau 14,90). „Beatrix onze jonge koningin”, fotoal bum met een inleidend artikel van dr. Willem Drees, uitgave Zomer Keuning 13,90). „Moordenaars onder ons”, verslag van 35 jaar jagen op oorlogsmisdadigers, door Simon Wiesenthal en ingeleid door Floris B. Bakels. Deze nieuwe editie is door Wiesenthal geheel bijgewerkt en aange vuld met de laatste resultaten van zijn nimrher aflatende speurwerk. Deze her druk werd door Elsevier Focus uitgege ven en de prijs is 29,50. „Winkler Prins encyclopedie van de Tweede Wereldoorlog”, deel 1. Het tweede deel verschijnt in april. Deze encyclopedie wordt uitgeven door Elsevier en kost bij voorintekening 175, daarna 195. „Het schaap van Nederland” door S. Bottema en A. T. Clason, uitgave Thieme 39,50). ,De zwarte magiër”, middeleeuws Engels verhaal, door Richard Carlyon met illus traties van Pauline Ellison, uitgave Free Spirit Productions. „Chrisjan, de Krummele”, een Gelderse roman door Ben Bekker, uitgave Streng- holt 24,50; derde druk). Pieter Terpstra zet, omdat zijn vrouw er niet is, zelf koffie en vraagt als Fries met enige nadruk: „Een plakje Groninger koek erbij?” Hij is Fries in hart en nieren. „Ik ben nooit uit Friesland weg geweest. Het is fijn in dit stadje, al moet je niet te veel aan de weg timmeren, anders krijg je gegarandeerd een klap op je kop”. Toch hééft Terpstra aan de weg getimmerd. Hij schat zijn totale oeuvre op zo’n tachtig titels en het einde is nog lang niet in zicht. Opzienbarend is ook het plan van Marissa een Amerikaans-Liechten- steinse filmmaatschappij om Terpstra’s Friese roman „De dei is forroun” (De dag is voorbij) te verfilmen. „Ze zouden er volgend jaar mee begin nen, maar er kan best weer wat tussenko men. Ze hebben in elk geval een claim op de filmrechten, er zijn scripts gemaakt, ze hebben er al enkele honderdduizenden guldens aan uitgegeven”, zegt Pieter Terpstra zonder een spoortje zelfgenoeg zaamheid. Dat uitgerekend een buiten landse maatschappij belangstelling toont voor een in het Fries geschreven roman komt volgens Terpstra, doordat een topfi guur van deze filmmaatschappij van Frie se afkomst is. Natuurlijk komt ons gesprek zo nu en dan op de Havank-reeks. Wijlen Hendrik van der Kallen was, net als Pieter Terp stra, stamgast van Amicitia in Leeuwar den. Toen Van der Kallen plotseling overleed, maakte Pieter Terpstra „Menu et te middernacht” af. En later ook nog „De erven Mateor” en „Mysterie op Mal lorca”. De laatste twee detectives werden van de wat merkwaardige auteursnaam Havank-Terpstra voorzien. En zo is het gebleven. Niet alleen om commerciële re denen, maar volgens Terpstra ook om de naam van Van der Kallen in ere te houden. Het laatste statiebezoek van een rege rend vorst in de periode dat Juliana nog J koningin was, betrof dat van de Spaanse honing Juan Carlos. Het leek of de tijd even werd teruggedraaid, want de ko- ning kwam per trein aan in de hoofdstad. Wat tegenwoordig tot de hoge uitzonde ringen behoort, was in vroeger jaren ge- woon. Er waren zelfs koninklijke treinen, ware juweeltjes van langs spoorstaven tUjdende suites. <r Pieter Terpstra, de man die Havank in leven hield. bijvoorbeeld een berichtje over een ern stig verkeersongeluk. Er was een autow rak langs de weg gevonden met daarin het lijk van een man. Aan de hand van zijn papieren heeft de politie toen zijn adres achterhaald om zijn vrouw van zijn overlijden op de hoogte te kunnen stellen. Bellen ze daar aan en doet die man zélf De genoemde tekeningen zijn, mede in verband met de uiterst bescheiden afme tingen van het in die tijd gebruikte spoor wegmaterieel, voor het grootste deel uit gevoerd op schaal 1 op 43,5 (spoor 0), alleen de tekeningen van het meer recente materieel zijn op hO (1 op 87) weergegeven. Hierdoor kan de modelbouwer zich na tuurlijk heerlijk in details uitleven. Dit spoorwegdebuut van deze schrijver (althans in boekvorm) doet ons met span- „Overspel”, roman door Marianne Ben- ninck, uitgave Strengholt 19,90; tweede druk). „Door een zonnebril achtervolgd”, dichtbundel van Cees de Jong, uitgave Elsevier Manteau. „Een eigen dood”, een autobiografische roman door Gerda Lemer, uitgave We reldbibliotheek 24,90). „De doem van de mals” door Miguel Angel Sturias, uitgave Wereldbibliotheek <'c* 27,50). •„Laatste oproep”, Louise van f (ƒ15). „Eskimo’s mensen zonder tijd” door Frans van de Velde met een reisverslag van H.K.H. prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven, uitgave Van Holkema Wa rendorf 34,50). „Ivanhoe”, televisie-editie van de be kende avonturenroman van Sir Walter Scott, uitgave L. J. Veen 16,90). „Oranje zonder mythe” door Anton Constandse, uitgave Pamflet 7,50). „De staat van de rode proletariër”, twee Franse communisten in de Sovjet Unie, prikkeldraad, waaraan zich de flarden van een menselijk avontuur hebben ge hecht en die na bijna veertig jaar met karakteristieke journalistieke zorgvuldig heid zijn verzameld, om met een al even karakteristieke lyrische bewogenheid te worden prijsgegeven in 170 bladzijden vol woorden en beelden. Misschien is dit, na alles, de enige manier om een oorlog te beschrijven die nooit verdween, een be schrijving waaruit de chronologie samen met de Japanners en Duitsers is wegge vallen en slechts datgene gebleven is wat nog (en dan slechts door een enkele be gaafde) verteld kan worden. J. Lodewijks De Japanse Regering Betaalt Aan Toonder, door H.L. Leffelaar. Uitgeverij A.W. Sljtboff, Alphen a/d Rijn. Prijs 1940. „Dieren zijn ook mensen: Neem nou die dierentuindieren”, door Hanne en An dries van Foreest. Uitgave Tiebosch 11,50). „Speelse motiefjes in kruissteek”, 85 strooimotieven in kleur, met teltekenin- gen, Uitgave Zomer en Keuning 19,90). „Emaille borden”, de geschiedenis van een ijzersterk reclamemedium, door Jac ques Stakenborg en Jaap van Zadelhoff. Uitgave De Viergang 32,50). „Kijk op kerken”, door C. W. Mönnich. Uitgave Elsevier. „Dóórvliegen koetsier”, geschiedenis van de regionale luchthaven Eelde, door Harm R. Reinders. Uitgave Oniboek 36). „Autogids 1980 Prisma”, Uitgave Het Spectrum 9,90). „Reiswijzer Schotland”, door J. J. M. Veltman. Uitgave Het Spectrum (ƒ5,25). „Dood van een generaal”, door John Ralston Saul. Uitg. Sijthoff 14,50). I w I I j i 7 7 7 7 7 7 7 7 - 9 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15