Avontuurlijke new Filmers eisen wave uit Canada Bolhoedmannen naar Festival te Nancy opheffing van bestedingsstop dat kan ons niet^beuren Michel Rieu, kunstenaar die zijn weg zoekt „Gaat u rustig slapen.’ I Klankjuwelen fonkelden elk naar eigen aard Muzikale mix bij Martha the Muffins Vertrekvisum voor Sovjet-schrijver loten met 31 mei f22,50. Daarna f 10,-duurder. KVÉTÏNY Expositie in een veelvoud van stijlen in Joannes de Deo Succes tijdens tentoptreden in Mannheim F 1 Gerald Oskamp wint dirigentenconcours I I I I I I I I I f" KUNST 1980 M E I 1 3 Het boek werd samengesteld door de bekende journalist Evert Werkman en de geschiedkundigen Madelon de Keizer en Gert Jan van Setten. Het is een bijzonder boek geworden, waarin de wonderlijke sfeer - van die dagen tot leven komt. Ook al hebt u die niet zelf meegemaakt. HAARLEM. In de pianoserie georganiseerd door de Stichting Stadsschouwburg en Concertgebouw Haarlem vond maandagavond het optreden plaats van de pianist Youri Egorov, geboren en opgeleid in Rusland, maar al sedert enkele jaren wonende te Amsterdam. Dat hij niet alleen onder vakgenoten bekend staat als buitengewoon en veelzijdig begaafd, maar dat ook het publiek een optreden van hem naar waarde weet te schatten bleek uit het verheugend aantal toehoor ders dat in de grote zaal van het Concertgebouw bijeen was gekomen. Het programma rechtvaardigde in alle opzichten deze ruime belang stelling die de verwachting inhield van een avond vol verfijnde pianistiek op zeer hoog niveau. ’t Leek allemaal zo ver van ons bed. Maar voor we goed en wel wakker waren, rolden de tanks al door de straat. Vielen de Duitsers letterlijk uit de lucht. De oorlog was ons leven binnen getrokken. Het lijkt 40 jaar later misschien onvoorstelbaar; maar, ondanks alle gruwelen, ondanks alle terreur, probeer den we er toch het beste van te maken. We pasten ons wonderwel aan. En we bleken vindingrijker dan we dachten. Over de geschiedenis van het dage lijks leven in de Tweede Wereldoorlog gaat het nieuwe Boek van de Maand. Verteld aan de hand van anecdotes, persoonlijke verslagen en dagboekfrag menten. Zichtbaar gemaakt door talloze foto’s en afbeeldingen, waarbij nooit eerder gepubliceerd materiaal uit privé- bezit. De aanbieding is geldig van 1 t/m 31 mei. Echter zolang de voorraad strekt. DINSDAG ,10 I Youri Egorov: fenomenaal pianist Bloemenkiosk uit Tsjechoslowakije, olieverfschilderij. (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES naar Martha Johnson (links) en Martha Ladly van de Canadese groep Martha and the Muffins: zang alsof de tafel van zes wordt opgedreund. Trattnern, werd uitgegeven gelijk met de Sonate in c kleine terts K.V. 457 waarvan de Fantasie wel de „Prelude” werd ge noemd. De verfijnde dynamiek en het geraffineerde toucher maakten de vertol king tot een bijzondere gebeurtenis. Het introverte andante voerde naar het alle gro, waarvan de fellere accenten in vol maakt evenwicht waren met de ingehou den melancholie die het hele werk ademt. Met wisselende expressiviteit en innerlij ke geladenheid volgden het andantino en Eén enkel concert is voor Martha and the Muffins in ons land gepland. Het zal voldoende zijn om de band aan een onge lofelijke live-reputatie te helpen. In een Oskamp, in 1976 winnaar van het inter nationale John Players Dirigentencon cours en momenteel dirigent van het Sin- fonietta-orkest van Bournemouth (Enge land), werd door de internationale jury van muziekdeskundigen gekozen als beste onder de 49 deelnemers uit 17 landen. afgeladen Melkweg zorgt een uitzinnig publiek voor zulke spreekkoren na afloop van de tweede toegift, dat de daar altijd wat landerige en hangerige stemming voorgoed naar het verleden wordt verwe zen. Na minuten van aanhoudend gejuich verschijnen de Canadezen, zoals eerder deze maand hun oudere landgenoten bij een herinneringsbijeenkomst op de Dam, voor een derde encore. Wie de muziek van Martha the Muf fins bestudeert, moet wel wezensvreemde elementen bespeuren. Het basistrio van de band (drums, gitaar en bas) speelt niet zelden polyritmisch. Daar overheen wordt de sax van Andy Haas als een slechts in maatsoort beperkt instrument toegevoegd op een wijze die je alleen in de free jazz tegenkomt en tenslotte zorgen twee onder nemende zangeresjes voor de finishing touch. Hun gelijkstemmige vokalen dreu nen de coupletten als de tafel van zes op en verder voegen zij aan deze imposante formule nog simpele orgelharmoniën toe, die je ook bij The B-52’s zou kunnen verwachten. Martha and the Muffins zijn een band die experimenten niet schuwt en strikt genomen de grenzen van de rock door breekt. Voeg daar nog het hoogst ongewo ne repertoire aan toe en je hebt voldoende argumenten om je licht eens op te steken. De songs behandelen een groot aantal onderwerpen, waarbij de band getuigt van een scherpe, eigentijdse visie op het huidige maatschappij beleid. Maar zowel de individuele vertwijfeling (revenge en Indecision) als een onverwacht roman tisch trekje (Echo Beach) komen verder in de ongebruikelijk getoonzette liedjes van de beide Martha’s aan bod. Met scherpte en precisie weet de band de op zich gecompliceerde opdracht te vervullen. Met een veelvuldig gebruik van kopstemmen, saxbreaks en een vergelijk bare voorkeur voor het creëren van onge bruikelijke geluidsstemmingen (sound, zou je kunnen zeggen) blijft de set vanaf het begin af alle aandacht eisen. Niet alleen het materiaal van de debuutplaat, die met Hide and Seek, Monotone en het aardige Cheesies and Gum het best aan bod komt, maar ook nieuw repertoire is er te horen. Halfway thru the Night, In the Dark, Symptomatic Love, A.R.U., Primal Weekend en een interessante cover van Lennon McCartney’s Daytripper getui gen eveneens van de avontuurlijke zin van dit zestal. Met name de improvisatie in A.R.U. doet de band meer op een free jazzgroep lijken dan een rockband. Knal harde tromboneboeren van de rondborsti ge Martha Ladly versterken nog de heer lijke vervreemding. BOEDAPEST (AP). De Nederlander Gerald Hubertus Oskamp is maandag uitgeroepen tot winnaar van het derde Internationale Concours voor jonge diri genten, dat de Hongaarse televisie tussen 18 april en 11 mei heeft gehouden. becommentariëren de voorstelling, even als de teksten, die er doorheen geschreven zijn: How Nice! Veel knip-en plakwerk ook in „piskvorky”, een soort Tsjechisch boter, kaas en eieren. Een werkstuk, waar men gemakkeljjk voorbijloopt zonder het op te merken is „Hoe ik een amaryllis kan worden om trots op te zijn”, een met acryl aangevulde fotomontage, die slechts 14 centimeter breed is. Maar er staat wat tegenover: over een lengte van drie en een halve meter schiet dit alom gewaardeerde bolgewas als een vuurpijl een trappenhuis in. Voor diegenen, die in het ziekenhuis verder niets te zoeken hebben: Joannes de Deo vormt de snelste verbinding tussen de Maerten van Heemskerkstraat en de Vel- serstraat. Althans indien u te voet bent. ARTHUR BELMON sie en dromerige fragmenten werden uit gevoerd met een virtuositeit, die nergens doel in zichzelf was, maar volstrekt dienstbaar bleef aan de muzikale gedach te. Kortom een herschepping van grootse allure. piü allegro, waarna wederom een adagio de indrukwekkende afsluiting vormt. De Fantasie in C grote terts van Schu mann, door hem opgedragen aan Franz Liszt, behelst naar hij in een brief aan zijn geliefde Clara Wieck schreef „een klacht om jou”, waaruit de wisselvalligheid van sfeer van de compositie, geheel in overeenstemming met de psychische ge steldheid van de componist, te begrijpen is. Grillig en hartstochtelijk in de aan vang, vervolgens een ballade-achtige epi sode met onstuimige passages die tot een geweldige apotheose voerden, aan Chopin herinnerende gedeelten van brede expres- De schilderijen van Michiel Rieu han den nog tot het eind van deze maand in het ziekenhuis Joannes de Deo) Vooropgesteld moet worden dat het ei genlijk overbodig is om met betrekking tot het fenomeen Youri Egorov uit te wijden over de technische aspecten van zijn pianospel, omdat iedere opeenstape ling van moeilijkheden schijnbaar spelen derwijs werd overwonnen en dat met een muzikaliteit die geen wens onvervuld liet. Mozarts Fantasie, geschreven in 1785 voor zijn leerlinge mevrouw Thérèse von Ho dagelijks fcwc in Concert: Piano-recital door Youri Egorov in Haarlemse Concertgebouw. Programrha: Mozarts Fantasie in c kleine terts K.V. 475, Schumann Fan tasie in C grote terts opus 17 en 12 Etudes opus 10 van Chopin. 12 mei 1980. De naam Etudes, oefeningen dus, die Frédéric Chopin aan de twaalf korte stuk ken verzameld onder opus nr. 10 gaf, is welbeschouwd een understatement. De technische moeilijkheid, die het uitgangs punt voor zo’n compositie vormde, leidde telkens tot de schepping van een muzikaal meesterwerkje, steeds met eigen inhoud en karakter. De werkelijk fabelachtige technische beheersing van Youri Egorov deed elk van deze klankjuwelen fonkelen naar de eigen aard: heroïsch of liefelijk, demonisch of weemoedig, speels of dra matisch. Terecht volgden hierop storm achtige bijvalsbetuigingen, waarvoor Youri Egorov dankte met een verstilde toegift: Reflets dans l’eau uit „Images” van Claude Debussy als slot van een on vergetelijke pianoavond, voorwaar een hoogtepunt van dit seizoen. P. ZWAANSWIJK voor een kantine. Tribune op de achter grond. De geschilderde voorstelling wordt omlijst door plakplastic Delftsblauwe te geltjes, een materiaal dat inderdaad in de meest troosteloze horeca-gelegenheden nog iets van gezelligheid moet suggereren. Is het hier nou zo leuk? Wie weet, we doen ons best. Een hele wand in het ziekenhuis wordt gevuld met een werkstuk, dat een impressie geeft van het HogeJTatra-ge- bêrgfë/ op"de grens van 'Polen en'Tsjecho- Slowakjje. Vijf doeken van incourant for maat, waaronder een kwartcirkel en een parallelogram, zorgen hier voor een ui terst ruimtelijke sfeer. Het idioom is hier duidelijk ontleend aan de firma Dibbits Van Elk. (Ateliers ’63).De drie meest re cente werken moeten het al helemaal heb ben van het idee. Een gouache, waarop de croquetwedstrijd van Manet onnauwkeu rig is nagepenseeld, is door Rieu in 96 segmenten geknipt, alle afzonderlijk inge lijst. Foto’s van Rieu, liggend in het gras, MOSKOU (AP). De vooraanstaande Sovjet-schrijver Vasili Aksjonov heeft maandag meegedeeld dat zijn verzoek zijn land te mogen verlaten, is ingewilligd. Een maand geleden had hij om een vertrekvisum gevraagd zeggend dat zijn loopbaan als schrijver „was vastgelopen”. Hij zal eind juni Moskou verlaten, korte tijd in Parijs blijven en dan doorreizen naar Los Angeles. De rector magnificus van de Universiteit van Califomië had hem daartoe uitgenodigd. Aksjanov die 47 jaar is, zal de Sovjet-Unie verlaten samen met zijn vrouw Maja en drie andere familieleden. De schrijver Aksjanov steunt de verbannen natuurkundige dr. Sacharov. Hij heeft ook meegewerkt aan de „ondergrondse” letterkundige almanak „Metropol”. Concert: Martha and the Muffins in De Melkweg. Bezetting: Martha Ladly (zang, toetsen, trombone), Marthe Johnson (zang, toetsen), Andy de Haas (saxen, fluit), Mark Gane (gi taar, zang), Carl Finkle (bas) en Tim Gane (drum). Amsterdam, 12 mei 1980. HAARLEM. Ziekenhuisbezoek is voor niemand een pretje. In de eerste plaats geldt dit natuurlijk voor de pa tiënten, die voor kortere tijd moeten wor den opgenomen. Maar ook voor diegenen, die gehospitaliseerde verwanten hebben, is de gang naar het ziekenhuis er vaak één, die met lood in de schoenen wordt ondernomen: Zorg om de zieke, Kafkaes- que architectuur en een alom tegenwoor dige lucht van ontsmettingsmiddelen. Om de zinnen bij al deze narigheid enigs zins te verzetten, zijn er in de beneden gangen van het ziekenhuis Joannes de Deo momenteel schilderijen te zien van de jonge Haarlemse schilder Michiel Rieu. Een prijzenswaardig initiatief, want op deze manier worden zowel am bulante patiënten, als bezoekers eraan herinnerd, dat er ook buiten nog een wereld is. Een wereld waarop Michiel Rieu vaak verrassende vensters opent. r De tentoonstelling in Joannes de Deo laat werk zien, dat Rieu de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt. In deze periode heeft hij al heel wat stijlen doorlopen, of liever gezegd: aan heel wat stijlen gesnuffeld. Op het eerste gezicht maakt de tentoon stelling dan ook de indruk van een weinig samenhangend allegaartje. Maar Rieu staat op het standpunt dat iedereen gerust mag zien onder welke invloed hij in be paalde periodes gestaan heeft. Hij is een onderzoekend en reislustig type, veel van zijn schilderijen ontstonden in het buiten land, en ook binnen zijn werk mag Rieu natuurlijk uitstapjes maken in de kunst wereld. Er gaat trouwens wel iets ontwa- penends uit van het feit dat Michel Rieu zo zonder schaamte ook zijn minder geslaag de werkstukken ophangt. Iemand van 27 jaar staat nog pas aan het begin van zijn artistieke loopbaan, en het zou niet erg redelijk._zijn, van hem te eisen.zich. bjj één en dezelfde schildertrant te houden. De kunstenaar zoekt zijn weg, en het publiek wordt ruimschoots in de gelegenheid ge steld zijn gangen te volgen. In het oudere werk is goed te zien dat Rieu nog voornamelijk bezig is zijn tech niek te oefenen. In sommige doeken heeft dat tot gevolg dat de compositie niet hele maal uit de verf komt. Het werken op grote formaten stelt altijd eisen, waarvan een van de belangrijkste is: zelfbeperking. Op het doek „Onze vakantie in Bulbik (toen we nog samen waren)” zien we bij voorbeeld dat Rieu heeft geprobeerd te veel dingen tegelijk in één schilderij te stoppen. Niet alleen wordt de inrichting van het vakantiehuisje gedetailleerd 1 weergegeven, we zien ook Rieus vriendin buiten met een vlieger spelen (symboliek! X terwijl de kunstenaar op de canapé het naderend onheil van een verbroken rela tie zit af te wachten. Veel geslaagder is een portret van een vriendenpaar aan een piano. Hoewel dit doek nog veel groter is, heeft Rieu de verleiding kunnen weer staan de grote open vlakken op te vullen met zaken die de aandacht maar zouden afleiden van de hoofdvoorstelling. Een aardig sfeerstuk uit de vroege periode is een stilleven met een grote aardappel op een tafel voor een open raam. Uit 1975 stamt een geschilderde sequentie van vijf doeken, waarop we de schilder in aktie zien. Eerst de schilder met palet, vervol gens twee „bewogen” doeken, een voor- stellingloos schilderij in zachte tinten, en tot slot een uiterst vlak, realistisch portret van de kunstenaar, tevreden na gedane arbeid. Deze serie is ontstaan in Frank rijk, wat aan de kleuren goed te zien is. Een verblijf van een jaar in Tsjechoslowa kije leverde een aantal doeken op, waar onder de hierbij afgebeelde kiosk. De sfeer van David Hockney, gekoppeld aan het kleurenpalet uit de Oosteuropese snoepwinkel. Op deze schilderijen ont breekt de menselijke figuur. Staat er toch een mens op, dan op de rug gezien, zoals een dame die zich spiegelt aan een stand beeld in het park. In het recente werk zien we hoe Michiel Rieu steeds meer de kant op gaat van de idee-kunst. Een tussenfase vormt een schilderij, waarop we Rieu als een soort John Lennon zien poseren (met zonnebril) AMSTERDAM. Het blijft gissen naar de geografische omstandigheden. De op het miniscule Dindisc-labeltje uitgebrachte debuutelpee Metro Music brengt weliswaar een deel van de kaart van de wereldstad Toronto in beeld, maar het blijft een raadsel in hoeverre deze Canadese plaats van invloed is op de aldaar merkwaardig samenges telde muziek van Martha and the Muffins. Er komt namelijk al sinds jaar en dag goede muziek uit Canada, maar voortreffelijke new wave met een uitgesproken „stedelijk” karakter werd tot nog toe niet geëxporteerd. „Dat kan ons niet gebeuren is het nieuwe Boek van de Maand. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Theatergroep Perspekt heeft vorige week vrijdag op succes volle wijze het tiendaagse theaterfestival in de Duitse stad Mannheim ge opend. Het festival, dat gehouden wordt in verband met het tweehonderdjarig bestaan van het National Theater, schenkt aandacht aan nieuwe theateront- wikkelingen en nodigde in dat verband ook Perspekt uit. De Haarlemse theatergroep gaf er een opvoering van De Bolhoedmannen. Michael Helmerhorst, een van de ac teurs in deze produktie, toonde zich na afloop enthousiast over de manier waarop in Mannheim werd gespeeld. Perspekt trad daar namelijk niet op in een theater, maar in een speciaal voor het festival geplaatste theatertent. Het spelen in een tent brengt technische beperkingen met zich mee en juist voor een voorstelling als >De Bolhoedmannen, waarbij aan de tech niek hoge eisen worden gesteld, had een optreden buiten een technisch goed geou tilleerd theater funest kunnen zijn. Helmerhorst: „Er was door de festival leiding alles gedaan om het ons technisch naar de zin te maken. Wat de ruimte voor het spelen betreft hadden we geen klagen en technisch moest er natuurlijk het een en ander worden geïmproviseerd, maar we zijn er goed uitgekomen. Een ander punt was dat we vanwege de sfeer van de voorstelling moesten wachten tot het don ker was en dat betekende dat we niet voor half tien ’s avonds konden beginnen. Maar het publiek, ongeveer 250 mensen, toonde zich bijzonder enthousiast”. Nog twee andere trips naar het buiten land staan Perspekt te wachten. Het gezel schap is uitgenodigd voor het jaarlijks terugkerende theaterfestival in Nancy, waar tal van prominente gezelschappen ook dit jaar weer vertegenwoordigd zijn. Nancy duurt van 14 t/m 26 mei. Perspekt speelt er driemaal een voorstelling van De Bolhoedmannen. Dat gebeurt op 20, 21 en 22 mei in het Maison des Jeunes et de la Culture Rencontre. Tegen het einde van het jaar gaat Perspekt opnieuw Frankrijk. Eind november-begin decem ber speelt men dan De Bolhoedmannen een week lang in Nanterre, even boven Parijs, en dat gebeurt dan in het kader van het Festival de l’Automne, in het Théêtre des Amantiers. De Franse contacten van Perspekt date ren van vorig jaar, toen de groep in België optrad tijdens het Kaai-theater in Brussel. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Onmiddellijke op heffing van de bestedingsstop; volledige compensatie van alle produktiekosten- stijgingen; geen stuiver bezuiniging op de Nederlandse filmproduktie; uitbrei ding van overheidssubsidie voor de korte en lange film. Zo luiden de eisen van cineasten, producenten, technici en labo ranten aan CRM. Maandagavond waren zij bijeen op een protestbijeenkomst te gen de verplichtingenstop, in de Amster damse Filmakademie. De bijeenkomst was belegd door de Kunstenbond FNV en het Initiatiefcomité van Filmers. Tijdens de bijeenkomst werd een verklaring aangenomen, waarin bo vengenoemde eisen vervat zijn. Deze zal aan de ministers van CRM en Financiën ,ter kennis worden gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15