Spanning en emoties in Kramer vs. Kramer
Kermit krijgt zijn grote
kans in de Muppet Film
haarlem
Het Verschil: over
Film
discriminatie tegen
in reklame
vrouwen
See how she runs een gezellige komedie
ap. SHOWROOMS
[^amsterdam J
filmhuizen
-'BEZOEK DE OMAR
o
1-
e
Hamadan
60 x 40
10,-
"Luchtalarm”
in uw maag?
NEDERLANDS GROOTSTE SPECIAALZAAK IN OOSTERSE TAPIJTEN
Joanne Woodward speelt charmante jogger met lichte zelfspot
225,-
n
tl
B
f
Gedramatiseerde documentaire van Van Brakel
J
125,-
995,-
1-100,-
1.995,-
995,-
89,-
795,-
k
19
FILM
VRIJDAG
1 6
M E I
19 8 0
B
LUI
1
■m
Koopavonden:
Winkelcentrum
”De Bever”,
Beverhof 40-41
aan de
Breestraat,
Beverwijk.
Tel. 02510-2 61 24
een héle opluchting!
Deze week zal de belangstelling van het Haarlemse bioscooppubliek
wel voor een groot aandeel uitgaan naar Kramer versus Kramer, een
première voor Haarlem, door Luxor dagelijks vertoond op zijn
voorstellingen van 14.00, 19.00 en 21.30 uur. De film van Robert Benton
die in Holywood onlangs onder de Oscars bedolven is en ook in
Europa warm ontvangen werd, gaat voornamelijk over het stukgelo
pen huwelijk van Ted Kramer die het te druk heeft in zijn functie bij
een groot reclamebureau om oog te hebben voor de moeilijkheden
waarin zijn vrouw Joanna in stijgende mate is gaan verkeren na de
geboorte van hun eerste kind Billy.
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□ODD
i i i i i
Overzichtelijk! Gerieflijk! Gezellig! en... veel voordeliger!
- -
Miss Piggy en Kermit in de Muppet Film
Charles Boost
Mi
Joanne Woodward bezig met haar training voor de Boston-marathon in See how she runs
'18185
(ADVERTENTIES)
Saveh 300 x 200
Heriz 240x170
Hamadan 160 x 90
China-Super 250 x 150
Shiraz 120 x 70
Afshar 240x170
Saveh 240x170
Hamadan 120 x 70
t?
-
dat hem allerlei gevaarlijke avonturen te
wachten staan. Vooral Doe Hopper die
hem nodig heeft voor een reclamecam
pagne valt hem op die reis voortdurend
lastig en pas als er groeipillen aan te pas
komen die een Muppet-figuur tot grote
proporties kunnen laten uitgroeien, ont
staat een mogelijkheid om de misdadigs
Doe en zijn helpers voor goed weg te
jagen. Er zijn ook in de film speciale
gasten, niet één als in een show op tv maar
een hele lijst van Hollywood beroemdhe
den zoals Mel Brooks, Bob Hope, Telly
Savalas, Orson Welles, James Coburn,
Dom DeLuise en Ellioth Gould. De pret
kan dan ook niet op in Lido, waar De
Muppet Film op de middagvoorstelling en
op de beide avondvoorstellingen te zien
zal zijn.
Roxy komt met een oude, uit ’67 stam
mende klucht van Gérard Oury, La gran
de Vadrouille of in het Nederlands Samen
uit, Samen thuis. De reden van vertoning
is waarschijnlijk dat Oury’s klucht iets
met de laatste wereldoorlog te maken en
er dus voor de variatie sprake is van een
lachfilm over de oorlog. De intrige draait
om drie Engelse piloten, onder wie de
Engelse komiek Terry Thomas die met
hun parachutes een noodlanding in Parijs
maken, waarna twee Fransen, Bourvil en
Louis de Funès hen laten onderduiken
maar daardoor in allerlei moeilijkheden
verstrikt raken.
Palace houdt 1941 aan en Studio heeft
Life of Brian overgenomen van Lido en
Frans Hals laat Bruce Lee onder de slag
zin Bruce Lee is niet dood, maar vecht
onverdroten voort, optreden in Nieuw-
Guinea.
Van de nachtvoorstellingen is Magnum
Force met Clint Eastwood gebleven in
Palace en is Die Blechtrommel van Luxor
verhuisd naar Studio. Een nieuwe reprise
Zeer fijne Bochara
100 x 60 vanaf
295,-
Onze showrooms staan
ook donderdagavond
voor u open
Uitsluitend verkrijgbaar bij
apotheker en drogist
Lees vooraf de gebruiksvoorschriften
S
(0
cp
o
s
g
I
In de Filmschuur, Haarlem blijft tot en
met zaterdag 17 mei Die Verrohung des
Franz Blum, waarover we de vorige week
schreven. Daarna als nieuw programma
van 22 tot en met 24 mei Alambrista, het
speelfilmdebuut van de Amerikaanse do
cumentaire filmer Robert Young.
Young die nu 56 is heeft een groot aantal
documentaires over diverse onderwerpen
gemaakt die voor hem aanleiding tot een
sociaal protest waren. Hij maakte tv-pro-
gramma’s over de burgerrechten van de
Amerikaan en filmde in Angola, op Sicilië
en bij de Eskimo’s. Tot hem een onder
werp opviel dat zich eigenlijk vlak bij huis
afspeelde. Het ging om Mexicaanse arbei
ders die clandestien de grens met Ameri
ka overtrekken om in „God’s own coun
try” wat geld te verdienen. Als ze betrapt
worden krijgen ze met de Californische
politie te maken en dus gaan ze tegen de
nacht weer terug naar eigen land.
Dit armzalige bestaan van Mexicaanse
paupers die willen werken maar van alle
kanten belet worden zich verdiensteljk te
maken heeft Young in een speelfilm met
documentaire inslag aangrijpend vastge
legd. Wel wetend dat ook in deze vorm zijn
speelfilm even weinig kansen in de bio
scoop maakt als zijn documentaires.
meer volleerde hardlopers aan de start en
tienduizenden nieuwsgierigen en aanmoe
digen langs de lijn brengt.
Met die martelende langloop, uitvoerig
verfilmd in de stijl van „zal ze het halen,
zal ze vroegtijdig stoppen?” eindigt See
how she Runs waarin Joanne Woodward
met lichte zelfspot een bijzonder char
mante rol speelt en ook de bijfiguren goed
zijn ingevuld. Geen grote film maar wel
een typisch Amerikaanse film, geboren
uit de prestatiedwang die daar meer dan
elders een bepalende factor is. Ze bepaalt
ook dé gang van zaken in deze film maar
dat gebeurt gelukkig zonder hinderlijk
fanatisme.
Verder draait ook hier De Muppet Film
(zie Haarlem) en wel in Tuschinski 5 en
City 1, terwijl spanning en sensatie te
vinden zijn in Cinema International en
Bellevue Cinerama bij Het laatste Ultima
tum (North Sea Hijack) met Roger Moore,
James Mason en Anthony Perkins en in
Tuschinski 1 bij de mistige thriller The
Zoals Hoffman in de rol van Babe Levy
zichzelf wil bewijzen in een sportieve
prestatie, zo probeert Joanne Woodward
als Betty Quinn haar doorzettingsvermo
gen te testen door iedere avond, ondanks
slechte weersomstandigheden en nachte
lijke bedreigingen van sexmaniakken
haar jogging-rondje met enkele tientallen
meters te verbeteren. De dochters klagen
dat ze moeder zo weinig te zien krijgen, op
school maken haar leerlingen grapjes
over hun sportieve lerares en de buren
waarschuwen haar voor de gevaren on
derweg. Maar Betty zet door en besluit
zelfs mee te doen aan de jaarlijkse Bos
ton-Marathon die over een parcours van
meer dan 40 km loopt, honderden min of
lutie en de nieuwe verhoudingen in het
boerenbedrijf duidelijk te maken. De
filmtrein was samengesteld uit drie wa
gons, de eerste was bestemd als woon- en
eetgelegenheid voor een bemanning van
32 personen, de tweede als opslagplaats
voor de filmapparatuur en als kleine pro-
jectiekamer en de derde als studio en
laboratorium, waar tekenfilms gemaakt
konden worden en films ontwikkeld.
Fog. Deze laatste film, gemaakt door de
regisseur van Halloween, gaat over zeelie
den die honderd jaar geleden omkwamen
bij een scheepsongeluk veroorzaakt door
de zware mist aan de kust van Californië
en die nu, als de mist weer ondoordring
baar opzet, terugkeren als spookgestalten
en wraak nemen op hun te vroege dood.
De lieve Jongens van Paul de Lussanet
hebben hun drievoudige Amsterdamse
première (in Alhambra, Nöggerath en Ci-
necenter) overleefd en zijn in genoemde
theaters aan hun tweede week begonnen.
Verder in Cinecenter, een complex van
drie kleine theaters, voor de zesde week
Mama cumple 100 Anos (Mama wordt 100
jaar) van Carlos Saura met diens vrouw
Geraldine Chaplin, verder voor de vijfde
week Fassbinders Dritte Generation en
als première Le Bonheur (Het Geluk), een
Russisch filmexperiment, voorafgegaan
door De Trein op Weg van de Franse
documentarist Chris Marker.
Beide films hebben een stuk Sovjet-
Russische filmgeschiedenis gemeen. We
moeten daarvoor teruggaan naar 1931,
toen de eerste Sovjet filmtrein geïntrodu
ceerd werd met de bedoeling de betekenis
van het treinverkeer in ver afgelegen pro
vincies van Rusland en Siberië aan boe
ren en nomaden uiteen te zetten en tege
lijk met films de vorderingen van de revo-
Joanna voelt zich dodelijk ongelukkig
omdat ze zich steeds meer overbodig vindt
in het kleine huishouden. Ze heeft gezorgd
voor een „troonopvolger” maar sinds de
zesjarige Billy naar school gaat en haar
man zich meer en meer afsluit in zijn baan
die mooie vooruitzichten op promotie
biedt, is haar gevoel voor eigenwaarde zo
teruggelopen dat ze nog maar één oplos
sing ziet, een al dan niet tijdelijke schei
ding.
Voor Ted Kramer komt dit besluit als
een volkomen verrassing, wat al als een
bewijs kan gelden dat er iets fundamen
teels mis is met zijn huwelijk. Maar het is
te laat om daarover nog te discussiëren,
Joanna verlaat abrupt huis, man en kind
en laat Ted in een moeilijke situatie
achter.
Tot zover bevat de problematiek van
Kramer versus Kramer niets nieuws, of
he moest zijn dat het ditmaal niet de man
is die het eerst ontdekt dat zijn huwelijk
vastgelopen is en daaruit dan bepaalde
consequenties trekt, maar dat de vrouw
eerder tot die ontdekking komt en haar
man vóór is in het nemen van maatrege
len. De film werkt nu de situatie verder uit
door vooral aandacht te besteden aan Ted
die zijn overdruk leven nu ook nog belast
ziet met de opvoeding van zijn zoontje.
Hoe vader en zoon langzaam aan elkaar
beginnen te wennen is een proces dat een
aanzienlijk deel van de film en voor velen
ongetwijfeld het meest menselijke én ont
roerende deel in beslag neemt. En juist als
dat proces gunstig verlopen is komt Joan
na terug. Ze heeft haar evenwicht en
greep op het leven hervonden en voelt zich
nu in staat haar kind op te voeden, met
andere woorden: zij eist haar zoontje op.
Ted Kramer is daartoe niet voetstoots
bereid en het komt tot een proces, het
proces Kramer versus Kramer.
Dit slotgevecht is vol spanning en emo
ties verfilmd en tegelijk met alle hardheid
en indiscretie van Amerikaanse rechtszit
tingen en het geeft alle kans aan beide
partijen om opnieuw en voor het laatst
hun uitzonderlijke acteertalenten te to
nen. Uiteraard heeft Dustin Hoffman als
Ted Kramer daartoe de beste kansen ge
kregen, hij is bijna voortdurend in het
beeld en in steeds wisselende situaties en
stemmingen. Dit in tegenstelling tot Meryl
Streep als Joanna Kramer die aan het
begin en tegen het einde haar grote scènes
te spelen krijgt, en daarom bij de Oscar-
regen de veel begeerde onderscheiding
kreeg voor „best supporting actress”.
Voor regisseur Robert Benton betekent
Kramer versus Kramer de grote door
braak naar internationale erkenning. Tot
dan genoot hij enige bekendheid dank zij
zijn in 1977 gemaakte film The late Show
en verder vooral door de door hem ge
schreven scenario’s waarvan dat van Bon
nie and Clyde uit ’66 en What’s up Doc
voor Peter Bogdanovich uit ’72 tot zijn
topprestaties worden gerekend. Maar nu
hij zowel als beste regisseur van ’79 is
uitgeroepen en tegelijk als beste scenarist,
kan Benton op z’n gemak en zonder
overhaasting wachten op een volgende
kans om een film te maken.
Er staat nog een première ditmaal
tegelijk een landelijke op de Haarlemse
bioscoopagenda en dat is De Muppet
Film, een mooie gelegenheid om de beken
de figuren uit de Muppet Shows op televi
sie, zoals Kermit de Kikker, Miss Piggy en
Fozzie Bear op een groot doek en in een
lang verhaal terug te zien.
De film begint om een advertentie waar
in Hollywood vraag om talentvolle kik
kers. Dat betekent de grote kans voor
Kermit die onmiddelijk op reis naar de
filmstad onderneemt, niet vermoedend
Een opmerking over haar figuur doet
haar besluiten in haai- vrije tijd wat meer
aan sport te doen, wat uiteindelijk neer
komt op een half uurtje Jogging” door de
nachtelijke buitenwijken van Boston. Op
een drafje lopen dwars door het stadsver
keer, maar ook door parken en stille stra
ten is vooral in Amerika een rage. Mits
niet overdreven beoefend is jogging ge
zond, werkt afslankend en is in drukke
steden de vlugste methode om ergens te
komen. De nieuwe sport werd al in ’75 op
de film geïntroduceerd in Marathon Man
van John Schlesinger door Dustin Hof
fman die iedere dag na zijn studie traint
om met jogging in vorm te blijven en die
later als hij in moeilijkheden verzeild is
geraakt dankzij deze training zijn achter
volgers de baas weet te blijven.
ce continueert op de matinees Sjors en
Sjimmy en Studio laat dan een samenvat
ting van tekenfilms zien onder de titel
Feestelijke Revue van Tekenfilm Sterren.
Maar daar is nu bij gekomen De Muppet
Film die dagelijks om 14.00 u. in Lido
vertoond wordt.
Een Van de aardigste films die deze
week in Amsterdam te zien zijn is See
how she Runs, een gezellige komedie
over de prijs die betaald moet wor
den voor een sportieve prestatie. Jo
anne Woodward, voormalige echtge
note van Paul Newman, speelt er de
rol in van een gescheiden moeder met
twee dochters, die overdag een ener
gieke en populaire lerares is, ’s
avonds probeert een goede moeder
voor haar opgroeiende kinderen te
zijn maar haar leven toch niet hele
maal bevredigend gevuld vindt.
Het geheel dat overeenkomsten ver
toonde met de Agitprop-treinen die tij
dens de burgeroorlog van 1917-1918 pro
pagandamateriaal verspreidde in alle uit
hoeken van het voormalige Tsarenrijk,
stond onder leiding van Alexander Med-
vedkin, een origineel en kluchtig filmta
lent en de maker onder meer van Het
Geluk. In een groteske stijl wordt daarin
het verhaal verteld van de arme Khmir
die de film lang op zoek is naar een beetje
tevredenheid maar noch onder de Tsaren,
noch onder het nieuwe bewind, noch in de
tussenliggende periode van de eerste
wereldoorlog het geluk ontmoet. Hij
wordt altijd uitgebuit door krachten die
sterker zijn dan hij. Beide films zijn uitge
bracht door Fugitive Cinema en dat ze zo
vlug onderdak gevonden hebben in een
van de Cinecentrumtheaters mag een
streep aan de balk zijn.
Andere opmerkelijke programma’s zijn
deze week te vinden in The Movies, die
Dimenticare Venezia (Om Venetië te ver
geten) van Franco Brusati in zaal I en
Dersoe Oezala van de Japanse meester
Akira Kurosawa in zaal 2 vertoont, in
Studio K waar ter nagedachtenis van Al
fred Hitchcock Dial M for Murder (uit
1954) en Topaz uit 1969 vertoond worden
en in Kriterion die naast zijn „iedere dag
een ander film”-programma, ’s avonds om
17.30 uur Antonioni’s II Grido en om 22.30
uur Der junge Törless van Volker Schlön-
dorff, bekend door zijn Blechtrommel,
vertoont.
Blijft nog over even de aandacht te
vestigen op Superstar Goofy in Flora-
Disney en Cineac Damrak, waarin de
tweede „man” in de Donald Duck-teken-
films eens extra in het zonnetje wordt
gezet.
Overmatige luchtophoping
m maag of darmen kan een
vervelend, opgeblazen gevoel
en pijnlijke spanningen ten
gevolge hebben. Dat is vaak
het geval na het eten van
bepaalde spijzen. Neem dan
Ceolat. Ceolat kauwtabletten
zijn aangenaam van smaak
en gemakkelijk m te nemen.
Ceolat helpt snel en doel
treffend.
DEN HAAG. Vrouwen worden nog
steeds erg achtergesteld in onze samenle
ving. Dat is de boodschap achter de voor
lichtingsfilm. Het verschil van cineaste
Nouchka van Brakel, die dinsdag in pre
mière ging. De rolprent toont hoe vrou
wen worden gediscrimineerd in de rekla
me, voorlichting, brochures en adverten
ties. De film probeert duidelijk te maken
dat in al het materiaal dat ons dagelijks
wordt voorgeschoteld, de vrouw steeds
weer wordt afgeschilderd als een weer
loos schepsel dat in dienst staat van de
man en die een gezin hoort te verzorgen.
Ook op de arbeidsmarkt zouden vrouwen
het vaak zwaar te verduren hebben. De
film, die in opdracht van het ministerie
van CRM is gemaakt, wil een ander beeld
scheppen van de vrouw en laten zien dat
bijvoorbeeld de voorlichting over dit on
derwerp best wel anders kan.
In 1978 verscheen een rapport met de
titel Vrouwenemancipatie en overheids
voorlichting. In dit door de emancipatie-
commissie van CRM opgestelde rapport
werd de mening uitgedragen dat vrouwen
bij overheidsvoorlichting achtergesteld
werden en niet wordt uitgegaan van gelij
ke kansen voor man en vrouw in het
arbeidsproces. Dit rapport was de directe
aanleiding voor CRM om Nouchka van
Brakel een film te laten maken over de
problematiek die vrouwen op de arbeids
markt, bij voorlichting en in de reclame
ondervinden.
De dertig minuten durende, gedramati
seerde documentaire is in eerste instantie
gemaakt voor voorlichtingsmensen, jour
nalisten en het reclamewezen, met als doel
een inzicht te geven in de problematiek
van de vrouw. Uit de film valt af te leiden
dat de vrouw in het dagelijks leven hele
maal niet zo gelukkig is met het beeld dat
de media van haar scheppen. Grote adver
tenties tonen de vrouw dagelijks als sex-
object; een autoreclame bijvoorbeeld
toont naakte vrouwen op peperdure
sportwagens of een half ontklede vrouw
die in de armen van een stoere man ligt
om sigaren van een bekend merk aan te
prijzen.
Het verschil begint in een huiskamer,
waar een jonge vrouw, net van de meubel-
makersschool, naar werk blijkt te zoeken.
Zij ziet op de tv een reclamefilmpje van
het arbeidsbureau dat zegt voor iedereen
te zijn, maar wel in het spotje alleen de
man in het arbeidsproces laat zien. De
enige zichtbare vrouw is een meisje dat
achterop de brommer van een jongen
naar het arbeidsbureau rijdt. Ze is nog
niet echt verbaasd; dat komt pas als ze
voorlichtingsmateriaal aanvraagt waar
van blijkt dat het geheel op mannen is
afgestemd.
in de nachtelijke uren is de ter herdenking
van de zojuist overleden Hitchcock op
nieuw uitgebrachte film Torn Curtain (ge
scheurd Gordijn) die in Luxor vertoond
wordt.
Torn Curtain was Hitchcock’s vijftigste
film die in 1966 uitkwam en een uiterst
spannend verhaal vertelt over een jonge
Amerikaanse atoomgeleerde (Paul New
man) die in Oost-Duitsland terecht komt
op zoek naar een geheime formule. Hij
doet dit door voor te wenden dat hij naar
het Oostblok is uitgeweken en in Leipzig
wil samenwerken met zijn beroemde col
lega prof. Lindt. Dit leidt tot een reeks
spannende verwikkelingen vooral ook als
gevolg van het feit dat ds verloofde van de
atoomgeleerde, ontsteld over de onver
wachte politieke koers van haar aanstaan
de, hem in de DDR gevolgd is. ’n Typische
opeenhoping van verwarringen en onbe
grip waarin de „master of suspense” een
meester is.
Voor de jeugdige bioscoopbezoekers is
een grote keuze aan passende films. Pala-
T
Amsterdam - Beverwijk - Den Haag - Eindhoven - Hilversum - Utrecht.