Muziekconcours Klaroen’80 kan niet meer stuk Trompetgeschal en tromgeroffel onder stralend blauwe hemel Eenakterfestival van start Ger Tabernals’ liefde voor het detail: WAT ZOU ZO’N MENS NOU TOCH DRAGEN?’’ Gezellige sfeer kenmerkt Klaroen mini-muziekconcours Santpoortse vijftig jaar actief bij amateurtoneel R »1 't 'Jl M Sé Eij 7 I IJMOND V R I JD AG 16 MEI 1980 Sterspeelster Regisseur Concertwedstrijd Goede orkesten sn (Van een onzer verslaggeefsters) SANTPOORT. „De kleding die je op het toneel draagt heb ik altijd heel belangrijk gevonden. Als ik twee weken m’n tekstboek je jn huis heb, loop ik al te pieke ren: wat zou zo'n mens nou dra gen? Een leuk jurkje alléén is niet genoeg, de kleding moet passen bij het karakter van de uit te beelden figuur en moet het in de zaal ook nog eens goed doen. Be halve op stijl moet je ook op kleur letten. In de loop der jaren heb ik heel wat kledingstrukken verza meld; op zolder is het net een klein C&A-tje. Toen we My Fair Lady gingen spelen en ik de kos tumering berzorgde heb ik daar veel profijt van gehad. Je wordt ook steeds vindingrijker, als het om bij elkaar zoeken of verma ken van kledingstukken gaat.” HEEMSKERK. Klaroen ’80 kan niet meer stuk! Ook gisteren ontrolde dit gigantische, feeste lijke muziekevenement op de zonneweide van het zwembad „De Waterakkers” te Heemskerk zich weer onder een stralend blauwe hemel. Tientallen bussen met muzikanten en supporters reden op Hemelvaartsdag, met hoopvolle verwachtingen op een goed resultaat, Heemskerk bin- nen, op weg naar het concours terrein dat de gehele dag weer zou daveren van het trompetge schal en tromgeroffel. JOKE DIEBEN-FRERICHS G. D. KONING Z De concertwedstrijden in de hal van het Sportcentrum Heemskerk begonnen gis terochtend ook reeds om 10.15 uur en Natuurlijk vielen er donderdag nog meer goede orkesten te beluisteren, zoals Irene-Ederveen dat er vier jaar geleden in slaagde de concertwisseltrofee te ver overen. In de twee gespeelde werken viel Ger Tabernakel: „Vooral in die beginpe riode heb ik bij ’’Jan van Dommelen” veel geleerd. De vereniging is vernoemd naar de oprichter en eerste regisseur, de be roepsacteur Jan van Dommelen die me Ger Tabernal, prachtig op dreef als de oude moeder in de ,,Jan van Dommelen -opvoering van ..Dwaasheid heeft haar eigen recht". Mevrouw Tabernakel heeft bij „Jan van Dommelen” in heel wat stukken ge staan en altijd met even positieve resul taten. Ze staat bekend als de onbetwiste sterspeelster van dit Santpoortse gezel schap, maar is veel te bescheiden om op De' fanfare St. Blasius-Cadier en Keer speelde Geusen in de Bomlerwaard mas siever en ook dieper van klankkleur dan voorganger Marum. Het samenspel was goed verzorgd met sterke muzikanten in alle sekties. Goed voor een eerste prijs met 304 punten. Onder leiding van H. J. M. Pittie zat met de Philharmonic Sittard een zelfverzekerd orkest op het podium. En niet ten onrechte want nadat ze United Youth van van Lijnschooten en Sinfonia Zaterdagavond wordt ze ter gelegen heid van haar gouden toneeljubileum ge huldigd in de toneelzaal van „Zomerlust” aan de Hoofdstraat in Santpoort-Noord. De door „Jan van Dommelen” aangebo den receptie duurt van 20 tot 21.30 uur. „Waarom ik zo dol ben op toneelspelen? Dat is moeilijk uit te leggen. Waarom is iemand dol op vissen, wat zie je erin om altijd maar langs die waterkant te zitten? Laat ik het zo zeggen; wil toneelspelen je boeijen dan moet je je er voor de volle honderd procent ingooien. Ik kan me ten minste niet voorstellen dat je er anders genoegen aan beleeft. Voor mij geldt, dat ik tijdens het spelen alles van me af kan zetten. Zorgen, beslommeringen, alles ben ik kwijt. Ik prakkizeer er voorlopig dan ook niet over om met acteren te stoppen. Er zal in de toekomst best nog wel eens een oma-rol te vergeven zijn,” glimlacht mevrouw Tabernakel. L. u- ?h ie ie >n de stabiele klankbalans van het orkest op. In Three Inventions van Pi Scheffer kon dirigent Harshagen niet verhinderen dat de inzetten niet altijd even zuiver waren, het stuk werd ook niet met volle overtuiging neergezet. Tableaux des Vos ges van Meindert Boekel kwam veel be ter uit de verf. De jury beloonde Irene met 308 punten en dat betekende een vette eerste prijs. De Harmonie-Marum speelde als verplicht werk Geusen in de Bomlerwaard van jurylid Henk van Lijn schooten (ongetwijfeld een van de meest gespeelde componisten op dit concours). Dit korps musiceerde zeer beschaafd, rit misch ijzersterk met uitstekend werk in het kleine en lage koper en behaalde daarmee 304,5 punt en eveneens een eer ste prijs. De 13-jarige pianiste Titia Joosen is woensdagmiddag in de hal van het sport centrum Heemskerk uitgeroepen tot win nares van het Minimuziekconcours van Klaroen 80. Ook in 1976 had zij dit evene ment op haar naam geschreven. De jury bestaande uit G. Eggenhuizen, Lorri Plet- ting en Jan Stoker kende Titia 312 punten toe. Katy Lips (blokfluit) werd met 297 punten een goede tweede. Tamboer Rob Tuinstra legde beslag op de derde plaats. De elf deelnemers ontvingen behalve een prijs een juryrapport, waarin hun presta ties kritisch en opbouwend waren be schreven. Het was een gezellige bedoening in de sporthal, ook burgemeester J. H. Kok van Heemskerk kwam er een kijkje nemen. De heer J. P. van Eerden praatte het programma geestig aaneen, daarbij de jeugdige muzikanten voor hun optreden met een bemoedigend babbeltje op hun gemak stellend. De liefde voor het detail is mevrouw Ger Tabernakel-Van Ham (dit seizoen vijftig jaar actief als amateurtoneel- speelster, voornamelijk bij de Santpoort se toneelvereniging Jan van Dommelen) vanaf het begin van haar carrière bijge bleven. Als zestienjarige stond ze in haar geboortedorp Assendelft voor het eerst op de planken in „Nana”. een koloniaal stuk van Johan Fabricius. Ze speelde de rol van het zoontje, die er als lid van de gegoede stand deftig uit behoorde te zien. Passende kleding was bij de laden van „Oefening Kweekt Kennis” niet direkt voorradig en dus stapte de jonge debu tante schoorvoetend op de doktersvrouw af, met het verzoek of ze het nette pak van het dokterszoontje mocht lenen. Ger Tabernakel bleef een kleine vijftien jaar bij O.K.K. spelen, ook nadat ze na haar huwelijk naar Santpoort was ver huisd en zelfs nadat ze meteen bij de oprichting in 1936 lid was geworden van „Jan van Dommelen”. Het dienen van twee verenigingen werd haar uiteindelijk echter toch te zwaar en vanaf dat moment mocht de Santpoortse amateurtoneelvere- niging op haar volledige inzet rekenen. Het B-orkest van de Hoogoven Harmo nie o.l.v. J. Moonen was aanwezig om enkele nummers te spelen, twee jeugdige toehoordertjes viel de eer te beurt ook het orkest te mogen dirigeren. Onder groot enthousiasme beklommen alle deelne mers aan het concours met hun verschei denheid aan instrumenten het podium om gezamenlijk met het orkest de Zilvervloot de spelen. Op de foto Yvonne Janmaat (dwarsfluit) en Desirée Blaken (piano) tij dens hun optreden. het inspelen was het zonneklaar dat er een orkest van uitzonderlijke klasse op het podium zat. Het vrije werk Quo Vadis werd na een voortreffelijke inzet impone rend vertolkt. Dirigent G. Heeringa liet het kleine koper zingen als violen. In dit technisch aartslastige werk werden alle voetangels en klemmen met speels gemak overmeesterd; de mooie ronde loonvor ming, het klankgehalte en de warme klankkleur van dit grandioze orkest wa ren voorbeeldig. In het verplichte werk de Suite in B-flat beluisterden we vloeiend passagespel en een kundig opvoeren van de spanning naar de climax. Met stijlvol musiceren en een minutieuze detailafwer- king werd het laatste deel van de suite neergezet. De jury stak haar bewondering voor dit grootse orkest niet onder stoelen of banken en beloonde de prestatie met 327 punten en lof van de jury. Dit beteken de tevens dat Oud-Beijerland van de com fortabele troon gestoten was. een dergelijke kwalificatie prat te gaan. Desgevraagd wil ze echter wel toegeven gedurende haar loopbaap „niet veel slechte kritieken te hebben gehad”. Waar mogelijk volgde ze ook cursussen, om haar techniek bij te schaven. het eenakterfestival „een fijn initiatief voor Beverwijk’’, waar bij hij de hoop uitsprak, dat deze amateurtoneelpresentatie binnen zijn gemeente zou mogen uitgroeien tot een jaarlijkse traditie. TIJDENS DE EERSTE festivalavond die jammer genoeg maar door een handjevol vertegenwoordigers van niet-deelne- mende amateurtoneelverenigingen werd bijgewoond, terwijl een dergelijk festival juist voor hen verplichte kost zou moeten zijn traden aan de Haarlemse toneelgroepen Alberdingk Thijm en Genesius en de Wijk aan Zeeër toneelwerkgroep Nieuw Leven. Vanavond en morgenavond zijn steeds vanaf 20.15 uur de prestaties van de overige zes deelnemende vereni gingen te bewonderen. Op de foto: Alberdingk Thijm in „De brief van Don Juan". Evenals tijdens de wedstrijden van het afgelopen weekeinde hanteerde de jury gevormd door P. Bakker, H. van Lijn schooten en W. Steyn een, zoals dat in muziekkringen wordt genoemd, stijve ju rering, hetgeen inhoudt dat men zuinig is met hoge cijfers. Voor deze opvatting is veel begrip, het is in ieder geval beter dan dat men achteloos en uit het losse handje negens en tienen rondstrooit. Weer viel ook de goede akoestiek van de sporthal op: een official van de Hoogoven Harmo nie vertelde, dat de nagalm in de hal gemeten is en dat deze mét publiek ter nauwernood een halve seconde bedraagt en dat is te verwaarlozen. De regelrechte sensatie van deze Hemel vaartsdag was de fanfare Eendracht Maakt Macht uit Oudega. Reeds tijdens alleen serieus bedreigd door Kunst na Arbeid uit Puiflijk, dat met lof van de jury 325,5 punt behaalde en St. Caecilia uit Heemskerk, dat een overtuigend op treden beloond zag met 324 punten en eveneens lof der jury. Die Wijckers uit Beverwijk behaalde met twee nog in op bouw zijnde bands twee derde prijzen met resp. 226,5 en 221,5 punt. Het Tam boer en Trompetterkorps Beverwijk sleepte met 293,5 punt een ruime eerste prijs in de wacht. Bij de majorettenwedstrijd onttroonde The Rainbows uit Roosendaal met 169,5 punt Oranje-Minnertsga dat zaterdag goed was voor 152,5 punt. In de showwed- strijden blijft Adest Musica uit Sassen- heim onveranderd leiden met 324,5 punt. Bij de tamboer Maitres is tot nu toe J. Grootenboer van de Harmonie Oud Beij- erland met 89 punten het hoogst gewaar deerd, met 93,5 punt is Marijke Tielen van de Rainbows-Roosendaal de te kloppen Miss Majorette. beloofden een spannende aangelegenheid te worden. Onder de vijftien ingeschre ven korpsen bevonden zich enkele gere nommeerde orkesten die wellicht een aanval zouden doen op de positie van het fanfare-orkest van de Harmonie Oud Beijerland, dat sinds vorige week zater dag met de toen behaalde 319 punten een serieuze kandidaat is voor de Sonmo- Klaroen trofee. dingen heeft bijgebracht, waar ik voor dien geen notie van had.” „De toneelvereniging in Assendelft was een pure gezelligheidsvereniging, waar je lid van werd om je vrije tijd zoet te bren gen - je ging erop omdat kennissen van je er aan verbonden waren (in mijn geval was mijn vader lid) en omdat buiten het verenigingsleven in zo’n dorp toch niets te beleven viel. De regie deed een oud-lid, die wat globale aanwijzingen gaf en verder moest je het zelf maar uitzoeken. Ik dar telde dan ook zomaar wat over het podi um rond en ging zitten of staan waar het me uitkwam. Jan van Dommelen echter vertelde precies tot waar je mocht lopen en hoe je je verde gedurende de voorstel ling te gedragen had, dus dat was wel even een overgang. Mijn enthousiaste verhalen moeten ze in Assendelft toch wel nieuws gierig hebben gemaakt, want na een paar seizoenen werd Van Dommelen verzocht ook daar de regie te gaan voeren.” De mars-, show- en majorettenwedstrijd .vingen reeds om 10.30 aan en duurden- voort tot in de avonduren. De jury, be staande uit; J. Camminga, J. Koops, S. •Egberts, Olivia Geerolff (België), K. Koke- laar en K. Smits had een drukke dag met het beoordelen van de ongeveer veertig bands. De veelomvattende, perfect voor bereide, organisatie liep ook deze dag. zowel buiten als in de concerthal, als de spreekwoordelijke trein en verdient dan ook alle lof. Talrijke bands hebben op de zonnewei de gedemonstreerd hoe goed ze kunnen musiceren en marcheren. Met grote bijval genoot het talrijke publiek op de tribunes van het fleurige schouwspel, men raakte geïmponeerd door een geroutineerde band vol bravoure of vertederd door het weifelende optreden van nog jeugdige majorettes. Er viel deze dag weer heel veel ,te genieten en de prestaties konden over het algemeen de toets der kritiek best doorstaan. Concordia-Berghem dat zondag zo overtuigend 332,5 punt toegewezen kreeg werd donderdag bij de marswedstrijden MET ALLE SOORTEN van genoegen luidde wethouder ir. J. Camfferman van Beverwijk gisteravond in een redelijk bezette Nieuwe Slof het eerste Kennemerland Eenakterfestival in. In het kader van dit festival voeren drie dagen lang negen amateurtoneelverenigingen uit Kennemerland en omgeving evenzovele éénakters op. Aan het festival is geen competitie- element verbonden: het gaat de organisatoren er vooral om een uitwisseling tot stand te brengen tussen de deelnemende ver enigingen onderling en tussen de deelnemende verenigingen onderling en tussen optredende groepen en het publiek. DIT ZOEKEN NAAR de reacties van het publiek bleek de wethouder enorm aan te spreken. Waar het er om gaat, nieuwe vormen in het amateurtoneel te introduceren achtte hij een wedstrijdelement ook niet op z’n plaats. De wethouder noemde für Blasmusik van Konghofer vertolkt hadden waren ze wel goed voor 302,5 punt. Dit laatste werk met een nogal plechtstatig karakter had overigens qua inhoud weinig om het lijf, maar er waren wel leuke effecten in verwerkt. In de ochtenduren had het B-orkest van de Beverwijkse Harmonie Kapel o.l.v. J. Moone en uitkomende in de vierde afde ling met uitvoeringen van Klokkenfeest en Ouverture de Mai bij de jury een posi tieve indruk achtergelaten; 278,5 punt en goed voor een ruime tweede prijs. De publieke belangstelling op deze prachtige concertdag was zeker bevredigend te noemen. De uitslagen van donderdag, met achter de puntentotalen tussen haakjes de behaalde prijs: concertwedstrijd - Soli Deo Gloria, Alkmaar 240 (3e), BHK B-orkest, Beverwijk 278,5 (2e), De Vriendschap, Schoort 277 (2e), Caecilia, S.cher- penzeel 274,5 (2e). Soli Deo Gloria, Alkmaar 288.5 (le), Stella Duce, Venlo 292.5 (le), SKylge. Terschelling 277 (2e), Kunst na arbeid, Puiflijk 277 (2e), Volharding, Borculo 281,5 <2e), Harmo nie, Marrum 304,5 (le), St. Blasius, Cadier en Keer 304 (le), Philharmonic, Sittard 302,5 (le). Irene, Ederveen 308 (le), Crescendo, Zuid Beij erland 290,5 (le), Eendracht maakt macht, Ou dega 327 (le); marswedstrijd - Die Wijckers, Beverwijk 226,5 (3e), Gusto, Schiedam 299,5 (le). Eendracht, Marrum 254,5 (2e), Soli Deo Gloria, Alkmaar 221,5 (3e), Die Wijckers, Beverwijk 221.5 (3e). Caecilia, Scherpenzeel 253,5 (2e). Sternse Slotlanders, Franeker 288,5 <le), Stella Duce, Venlo 300,5 (le), Blerickse Herten, Blerick 299.5 (le). Kunst na arbeid, Puiflijk 325,5 (le m.o.), Sternse Slotlanders, Franeker 312,5 (le), St. Caecilia, Heemskerk 324 (le m.o.), Show band, Alkmaar 266 (2e), St. Caecilia, Heemskerk 292 (le); ajorettenwedstrijd - Sternse Slotlan ders, Franeker 145 (le), Ground Girl Dancers, Amsterdam 100,5 (geen prijs), The Rainbows. Roosendaal 162,5 (le m.o.), Sternse Slotlanders, Franeker 148,5 (le), Turning Stars jgd.. Alk maar 137,5 (2e), Ground Girl Dancers, Amster dam 109 (3e), The Rainbows, Roosendaal 169,5 (le m.o Turning Stars, Alkmaar 133 (2e), Stella Duce, Venlo 119 (3e), The pretty girls, Roosen daal 126,5 (2e), Arma, Zeist, 137,5 (2e); showwed- strijd - Martini, Groningen 260 (2e), Sternfee Slotlanders, Franeker 299,5 (le), De Bazuin. Schoonebeek 269 (2e), Jong K&G. Leiden. 293 (le), TTB, Beverwijk 255 (2e). G. D. KONING 8

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 7