I I Johfra's hemelse wereld tussen waken en dromen Bwl Robert Smith creëert geen kopie Pink Floyd Pleidooi voor instandhouden van De Balie De Ontdekking: geraffineerde mengvorm toneel en film in Holland Festival Nederlander gaat minder vaak naar toneel en opera I AIRCONDITIONING O 023-320942 in 13 - DINSDAG 20 MEI i Metarealisten in galerieën Tholen en Kamp Computer Skyline 1980 KUNST I I door Alma Post i rivella? R I R I R B.V. INDUSTRIEWOLF - rns op zïi Zwitsers, lek^rzonderstiiker. x The Cure houdt sfeervol concept binnen de perken Flobert Smith, centrale man van The Cure. JOHN OOMKES De komst van Leviathan; olieverf schilderij van Johfra Bosschart. Publiek financiert Riante Films (ADVERTENTIES) JAN VAN DER WULP juden. I 479 479 598 598 Behalve van Johfra, worden werken getoond van zijn vrouw en leerlinge Ellen Lorién, die zich toelegt op natuuromrank- te dryaden en droomvrouwen in een ver stilde setting: voor een spiegel- of ook een schilderij?- zingen twee roodborstjes Een lied voor Saskia (’s ontwakende vrouwe lijkheid?). Of tikken ze vooreerst nog slechts tegen het raam? In de stilte wacht het antwoord, zoals de band van het geslo ten boek op Een stille namiddag vermeldt. 044 776 360 1128 1130 1041 '916 kwam te staan als bij The Police of een Joe Jackson. simpelweg ontstaan door bas en drums onverwachts te laten invallen. Een zekere, misschien wat al te nadrukkelijke mystiek is Smith niet vreemd. De teksten zoals hij die in Secrets, In Your House en At Night uitspuwt, zijn bijna surrealistisch. Niettemin wérkt die eigen aanpak van The Cure. Vreemd genoeg vallen te na drukkelijke verschillen tussen ouder en nieuw repertoire in concertuitvoering ge deeltelijk weg. Slechts de synthesizerbe- speler doet af en toe niet mee; fundamen teel wijzigt alleen de dynamiek waarmee ge peeld wordt zich. In een voortdurend sterk en volwassen optreden wordt een dwarsselectie uit het gehele oeuvre ge speeld, dus inclusief oudere singles en (Foto Lex van Flossen). Ë.P.-werk (dat onder meer te vinden is op de „Amerikaanse” Cure-elpee Boys don’t cry). Voortreffelijke uitvoeringen zijn er met name van Plastic Passion, Accuracy, Three Imaginary Boys, Fire in Cairo, Play for Today, Seventeen Seconds en Boys don’t cry te beluisteren. The Cure wordt door het dankbare pu bliek viermaal voor toegiften teruggeroe pen. Een eer, die de jonge Engelse groep The Passions in het voorprogramma een maal te beurt viel. Met haast minimale middelen en expressie en een bescheiden geluidsvolume was bij hen de gevoelsma tige aanpak nog duidelijker. '746 730 331 580 555 48 39 8 king Momenteel wordt er echter nog gewerkt zonder betaling. Renske Heddema: „Op 31 augustus gingen brieven naar alle subsi diërende instanties, en ik heb vanmiddag van CRM gehoord dat overmorgen ons geld in de computer gaat. Daartussen lig- seizoen op een geheel eigen wijze ge profileerd, zodat het aanbeveling ver dient deze voorziening ook na de her opening van de Brakke Grond (op 1 oktober a.s.) te handhaven. Ook de amateur-toneelstichting De Engelenbak heefh zich opgeworpen als gegadigde om de bespeling van De Balie te verzorgen. Zoals bekend is het gelijknamige theater aan de Nes op het ogenblik gesloten, in afwachting van verbouwing. Voor die plannen voelt de Kunstraad niet zo veel, omdat het de theaterkleuring niet ten goede komt, als De Balie afwisselend voor professi onele en amateur-activiteiten wordt ge bruikt. De Engelenbak moet zich daarom maar blijven behelpen tot de verbou wing van het theater aan de Nes is voltooid, zo meent de Kunstraad. Tot het zover is worden de amateur-voor- stellingen gegeven in heh jeugdtheater De Krakeling aan de Marnixstraat. AMSTERDAM(ANP). De Amster damse Kunstraad heeft B en W van de hoofdstad geadviseerd om theater De Balie aan het Kleine Gartmanplant- soen ook in het komende seizoen te laten bespelen door de Theaterunie. DEN HAAG(ANP). Het aantal men sen dat in het seizoen 1978-79 een toneel voorstelling heeft bezocht is met negen procent gedaald ten opzichte van het seizoen ervoor. Bijna 890.000 mensen be zochten 3.700 uitvoeringen van het zoge naamde repertoiretoneel en er werden ruim 200.000 bezoekers genoteerd van overige activiteiten. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS). De onderzoekingen, die zich voorname lijk beperken tot gesubsidieerde gezel schappen, zodat de bezoekersaantallen voor jazz en pop niet werden geregi streerd tonen aan dat ook de belangstel ling in de muzikale sector iets terugloopt. Het bezoek aan zowel (klassieke) concer ten als opera liep met vier procent terug naar 1,4 miljoen mensen, alleen de ballet uitvoeringen gaven hier een lichte stijging te zien. Met een toename van zes procent werden bijna 276.000 betalende toeschou wers genoteerd. Voor het eerst zijn ook de cijfers van het kinder-, poppen- en vormingstheater in de uitkomsten van het CBS opgenomen. De ruim 7300 voorstellingen van de honderd poppentheaters die aan het onderzoek meewerkten lokten 666.500 toeschouwers. De 34 kindertheaters konden zich in de grootste toename van bezoekers verheu gen: 72 procent meer dan in het vorig eizoen. De belang: telling voor het vor ming: theater nam met 21 procent af, ter wijl het aantal voorstellingen juist met eenzelfde percentage werd opgevoerd. Het aantal mimevoorstellingen tenslotte, steeg met 54 procent. Ook de publieke belangstelling nam hier ruimschoots toe: 28 procent meer bezoekers. Voor privé en kantoor/bedrijfsruimten SNELLE LEVERING Wagenweg 130, 2012 NK HAARLEM 1 In haar nieuwere werk legt Ellen Lorién nog meer nadruk op natuurmystiek; Droomvogels duiken op, een Koraalreis wordt gemaakt. In Zomerdroompje en Winterslaapje vertonen zich elfachtige wezentjes, opstijgend als uit bloemen- aura’s. De minutieuze fijnschilderijen worden bevolkt door bezielde gesteenten en ethe rische wervelingen, waardoorheen men sen, engelen, monsters en hybriden hun helse hebbelijkheden uitleven, dan wel hemelse banen beschrijven tussen antieke góden, moderne heksen en apocalyptische verschijningen. Zo herkennen we de Grote God Pan, zinnebeeld van vruchtbaarheid, onstuwd door myriaden menselijke nevelflarden op een ruim bemeten triptiek. We deinzen terug bij de komst van de schrikwekken de Leviathan en ondergaan het offer aan Cemunnas, voorloper van de Middel eeuwse Moenen, met gelatenheid. Uit de vlammende blik van de Cemunnas spreekt een in geestelijk vuur omgevorm de fallische lading; een verstrengeling, die uitbot tot een soort zonnevlecht in diens als een toorts oplichtende (een)hoom. Een oceanisch gevoel dringt zich op aan wie stil staat bij de Mona Lisa-glimlach van de verlokkelijke Pan. Johfra verleidt zjjn Muze, op het gelijknamige doek, af wisselend met olijke humor, fiolen van toom en ongeveinsde vriendelijkheid. Op het doek In Verwachting wordt het resul taat verbeid en reeds onderscheiden: ver spreid over een grottenlabyrinth houden zich op alle dagen lopende vrouwenfigu ren op, elk met een zandloper binnen handbereik. -- gen maanden van knokken en onzeker heid”. Toch is ze niet ontevreden over de be handeling van de aanvraag. De moeilijk heden hangen samen met het karakter van de voorstelling, die hem bij CRM in de ad-hoc pot en bij de gemeente bij Artistie ke mengvormen deed belanden, een pro bleem waar ook het muziektheater mee te kampen heeft. 45 Mille ondersteuning van het Holland Festival zijn inmiddels zeker. Verder wordt gehoopt op 180.000 van Rijk en Gemeente samen, plus 10.000 van filmza- ken, en misschien nog eens 10.000 van het Bumafonds voor de veertig minuten nieu we muziek gecomponeerd door Henk van der Meulen. Renske Heddema: „De moeilijkheden werkten niet ontmoedigend, integendeel. Het stuk heeft niet een enorme bood schap, maar wat er wel in zit is constant geharrewar over geld. Subsidieproble- men, men wil naar Amerika omdat het investeringsklimaat hier slecht is, iemand van de vakbond zeurt over arbeidsvoor waarden, wat de producent weer niet leuk vindt. In een brief aan de gemeente Am sterdam schreef ik over het Droste-cacao- effect. Dat de gemeente eigenlijk een heel creatieve club is, omdat zij ons in dezelfde situatie plaatsten als wij in het stuk af schilderen. Het grijpt allemaal in elkaar.” Achterop het toneel staat iemand hon derden piepkleine raampjes te knippen uit een afbeelding van torenflats. Het moet de skyline van New York worden, bestemd voor de finale, maar voor die tijd al af en toe te zien door het raam van een ander zetstuk. Stapels geschilderde doe ken staan tegen de muur. Gray: „In een filmstudio kom je dit soort decor’s tegen. Ze lijken eenvoudig, maar werken soms heel theatraal. Ik hoop dat het hier ook zo is. Het is een klein theater, maar het zal gevuld worden met de straten van New York, en weet ik veel wat. Het leuke van film is dat de omgeving constant wisselt. Dat zal hier ook op het toneel gebeuren. Decorwisselingen die op de set uren duren zullen hier in minuten, of, hoop ik, seconden plaatsvinden.” Toneel en film lopen dus door elkaar, en ik neem aan dat daardoor een ironi sche werking ontstaat? Gray: „Het is al ironisch dat het publiek zogenaamd naar een filmopname komt kijken, die puur als toneelstuk begint, met doek dicht, doek gaat open, enzovoort. Ironisch is ook dat het publiek getuige wordt van dingen die niet in eerste instan tie voor hen bedoeld zijn, zoals de ruzies op de set. Er ontstaat een wisselwerking tussen realiteit en fantasie, waarbij ik de filmopname fantasie noem, en het gepraat AMSTERDAM. Een van de deel nemers aan het komende Holland Festival is de filmmaatschappij Rian te. Een noodlijdende organisatie, ma ker van B-films, die om het Neder landse subsidieleed te ontvluchten zijn heil gaat zoeken in het buiten land, met de Engels-gesproken detec tivefilm De Ontdekking. De financië le problemen dwingen de maatschap pij om betalend publiek uit te nodi gen bij de opnamen ervan, in het Universiteitstheater in de Amster damse Nieuwe Doelenstraat. Riante Producties presenteert De Ontdekking. Onder meer „starring": Rezy Schumacher (links) en Huub van de Lubbe. Concert: The Cure in Muziekcen trum Vredenburg. Start tweede Ne derlandse toemee. Verder concerten in Tilburg (21/5), Paard van Troje, Den Haag (22/5), Paradiso, Amsterdam (231 5), Arnhem (2415) en De Lantaarn, Rot terdam (25/5). Bezetting: Robert Smith (zang, gitaar), Matthieu Hartley (toet sen), Simon Gallup (bas) en Lol Tol hurst (drums). Voorprogramma: The (Passions. Utrecht, 19 mei 1980. De Balie was oorspronkelijk bedoeld als tijdelijk onderkomen voor de Theaterunie, die in verband met de verbouwing van de Brakke Grond tot Belgisch cultureel centrum het veld moest ruimen. Volgens de raad heeft De Balie zich echter in het afgelopen dan opdrong omdat de zang op de plaat toch wat minder opvallend was uitgemixt en je daardoor een nogal zweverige in druk kreeg, stond ik niet dadelijk te jui chen over de koerswijziging. Een eigen tijdse Pink Floyd, wie heeft daar nou behoefte aan? Gelukkig niemand, zo blijkt tijdens het concert in Utrecht, en zeker Robert Smith niet. Zijn artistiek geladen voorkeur voorkomt bombasti sche geluidsexplosies en hij waakt ervoor om de muziek zowel sfeervol als dansbaar te houden. Vooral in zijn recente repertoire zijn Smith’s songs als het ware miniatuurver- haaltjes met een proloog en epiloog en daarbij passende maatwisselingen, die I Een voortreffelijk album, Three Imagi nary Boys, getuigt hiervan. Jumping so meone else’s train (één van Smiths’ songti tels) oftewel het gokken op een stijlrich ting die in de belangstelling staat, ligt Smith niet. Zo onopvallend als zijn achter naam is, zo opgeschroefd zijn ’s mans ambities. Hij streeft er naar muziek te maken die onmiskenbaar zijn eigen stem pel draagt in plaats van te worden verge leken met grote aantallen new wave bands. Bassist Michael Dempsey werd ingeruild voor Simon Gallup en het groepsgeluid werd verrijkt met een syn thesizer. Op een vorige Nederlandse toernee wa ren de eerste resultaten beluisterbaar en hield de aanhang zich enigszins op de vlakte. Thans is er een album (Seventeen Seconds) voorhanden, dat onmiskenbaar duidelijk maakt waar Smith naar streeft. Uitgesponnen, traag aangeslagen gitaar spel, tegen een achtergrond van een al dan niet contrasterende synthesizerzoem, krijgt reliëf door dat de bas puntig en bijna stevig boogiënd bespeeld wordt en de drummer in de positie van de menselij ke ritmebox wordt geschoven. De wanho pige kopstem van Smtih versterkt daarbij nog de associaties met symfonische rock a la Pink Floyd. Juist omdat die vergelijking zich nu en HAARLEM. Tot eind mei stelt Galerie Tholen, in samenwerking met de Amster damse Galerie Kamp, werk van enige metarealisten ten toon. Onder de naam metarealisme verenigden zich in 1974 zeven schilders ter gelegenheid van een rondreistentoonstelling door Nederland en België. De bekendste van hen is ongetwij feld Johfra Bosschart, in Tholen vertegenwoordigd met nieuwe visionaire gezichten (een zinvol pleonasme) op de wereld tussen waken en dromen, waar geest en stof in elkaar opgaan, waar mysterieuze symbolen, opwellend uit het collectief-onbewuste, de beschouwer uitdagen tot mythologische of diepte-psychologische interpretatie. Wie dit onwaarschijnlijk vindt klinken heeft gelijk. Riante is een toneelstuk, waarvan de volledige titel luidt: Riante produkties presenteert De Ontdekking. De filmmakerij is een spel in het spel, waarin de groep van merendeels jonge spelers zich echter volkomen heeft inge leefd. Men draagt Riante T-shirts, er is Riante postpapier, er zijn stickers, luci fersdoosjes, en zogenaamde „glamour fo to’s” van beroemde Riante acteurs. Mede werkers kunnen zelfs met een stalen ge zicht titels van „Vorige Riante films” op noemen. De voorstelling zal van 2 t.m. 22 juni (behalve maandagen) te zien zijn in het Amsterdamse Universiteitstheater, en het publiek is dan tegelijk het filmpubliek. Het stuk werd geschreven door de inspe- ciënt van het theater, Bruce Gray, van wie daar in de afgelopen jaren al meer te zien is geweest, onder andere de „Ring” van Wagner in driekwartier. Zijn liefde ligt bij opvallende decor- en lichtcomposities, die zijn voorstellingen iets van tableaux vi- vants geven. Hij is van oorsprong Ameri kaan en werkte tot 1968 in Hollywood als technicus en inspeciënt, toneel- en filmac teur. Gray: „Ik wilde een detective-toneelstuk maken, en kwam toen op het idee om dat in een bepaalde stijl te doen, die van de jaren veertig. Daardoor kwam toen het plan om een toneelstuk te maken over het maken van een film in die stijl.” Gray voert de regie van het toneelstuk, de regisseur van de film in het toneelstuk wordt gespeeld door Jéróme Reehuis. De rol was aanvankelijk in andere handen, maar door het uitblijven van subsidie - er is nog geen speler betaald, hoewel de toezeggingen er nu wel zijn - was er een groot spelersverloop. De groep die er nu is bestaat uit jonge acteurs, toneelschool- leerlingen, studenten, beeldende kunste naars, technici en musici. Ook de technici spelen een rol in de film, want de producent van Riante films kan zich maar twee echte acteurs veroorloven. Zo kan het komen dat iemand die in het van de filmregisseur tegen het publiek realiteit. Die twee dingen gaan door el kaar lopen, ook wat betreft de muziek en het licht.” Renske Heddema (zakelijk leider): „De muziek maakt een zelfde draai als de andere elementen in het stuk. Er zijn een paar musici, die moeten de filmbeelden ondersteunen. Ze spelen ook een keer een scène „als musici”, zittend in een café. Later gaat de muziek ook dingen onder steunen die bij de studiorealiteit horen, wat dus in feite niet zou kloppen, maar wat wel naar een heel theatraal iets toe gaat.” In de voorstelling zullen ook stukken film te zien zijn, met opzet klungelig, want het betreft nu eenmaal een Riante pro duct. In haar uiteindelijk positief advies aan de wethouder benadrukte de Amster damse kunstraad het elkaar ondersteu nen van film en toneel, en het technisch- beeldende karakter, waardoor de voor stelling naar verwacht zal afwijken van het gebruikelijke. Naast voomoemde kunstschilders valt bij Tholen ook nog fantastisch-realisti- sche keramiek te bewonderen, kleurrijk en fraai afgewerkt tot in de finesses van bloeiend gras en wemelend gedierte. Ook hier fabelwezens en sprookjesdraken, met zwier gemaakt door Lies Bossinade. Voor nader inzicht in achtergrond en samenhang van deze symbolisch-surrea- listische kunst, die zich via Franse symbo listen als Moreau en Duitse laat-Romanti- ci als Böcklin laat terugvoeren op de alle gorieën van Jeroen Bosch, kan men te recht in de (niet meer alom verkrijgbare) prachtuitgave 7 meta-realisten van de hand van Hein Steehouwer, de in 1977 overleden kunstcriticus van deze krant aan wie deze tentoonstelling is opge dragen. De expositie reist begin volgende maand af naar Basel, waar van 12 tot 17 juni de internationale kunstbeurs Art 11’80 wordt gehouden. Dus liefhebbers, Haast u! toneelstuk decors schildert, in de film een rol speelt, met gepaste onhandigheid ui teraard. Het toneelstuk laat het wel en wee op de set zien, en is daarin weer een afspiegeling van de film: de crew wordt belaagd door anonieme brieven en onver klaarbare vernielingen, een detective waardig. rivellais vemiei rd De samenstelling van suikervrije Rivella is veranderd. MÊg. Gevolg: méér smaak en nog minder kalorieën dan vroeger. Nu nog maar 10 per glas tegen 100 in een glas gewone frisdrank, UTRECHT. Langzamerhand pendelt de slinger van de klok weer terug. Zijn we de afgelopen jaren veelvuldig geconfronteerd met op rock gebaseerde muziek die vooral energiek overkomt, momenteel slaat de balans weer door naar bands die bewust op geluidservaringen en overdracht van emoties uit zijn. De grimmigheid maakt plaats voor de vage glimlach. Het opvallendste voor beeld van deze tendens vinden we bij de voortreffelijke Britse formatie The Cure, die na een wijziging in de bezetting van new wave getinte mu ziek overschakelde op een volstrekt eigen muzikale conceptie. Deze koerswijziging, die onder meer valt af te lezen uit de discografie van de groep, is het werk van één man. Zanger- gitarist Robert Smith bepaalt al sinds de tijd dat The Cure in het Engelse graaf schap Sussex samenklonterde de muzika le richting. Vorig jaar baarde de band als trio nogal wat opzien door afwisselend korte en wat langere composities, waarbij I de verhouding tussen de instrumenten R (bas, drums en gitaar) net zo op de tocht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13