Volckaerts vioolspel hoogtepunt NPO-concert Thematische variatie in etsen Peter Bes Sa 3 ?9- 195 Alain Resnais briljant, Fellini vervalt in herhalingen Onderzoek voor nieuw beleid monumentenzorg or- „Gaat u rustig slapen.’ Zomer danscursus lóten met 31 mei f22,50. Daarna f 10,- duurder. Haarlemse Beethovencyclus besloten Geestige keramiek van Margreet Huisman bij SBK Ordinairste truc r» WOENSDAG 21 19 8 0 M E I KUNST l door Pieter van Lierop F m v.a. 14,95 Het boek werd samengesteld door de bekende journalist Evert Werkman en de geschiedkundigen Madelon de Keizer en Gert Jan van Setten. Het is een bijzonder boek geworden, waarin de wonderlijke sfeer van die dagen tot leven komt. Ook al hebt u die met zelf meegemaakt. a CANNES. De afgelopen twee dagen heeft het toch al niet beste hoofdprogramma van Cannes 1980 een absoluut dieptepunt bereikt, t om vervolgens naar de vermoedelijke climax op te klimmen. Als coördinaten van deze curieuze curve fungeerden de films La citta delle Donne (van Fellini), Out of the blue (van Dennis Hopper), Een 7 dag als alle andere (Van Mrinal Sen) en Mon oncle d’Amérique (van Alain Resnais). Om bij het begin te beginnen: Fellini’s film bleek een teleurstelling die ernstig te denken geeft. I ’t Leek allemaal zo ver van ons bed. Maar voor we goed en wel wakker waren, rolden de tanks al door de straat. Vielen de Duitsers letterlijk uit de lucht. De oorlog was ons leven binnen getrokken. Het lijkt 40 jaar later misschien onvoorstelbaar; maar, ondanks alle gruwelen, ondanks alle terreur, probeer den we er toch het beste van te maken. We pasten ons wonderwel aan. En we bleken vindingrijker dan we dachten. Over de geschiedenis van het dage lijks leven in de Tweede Wereldoorlog gaat het nieuwe Boek van de Maand. Verteld aan de hand van anecdotes, persoonlijke verslagen en dagboekfrag menten. Zichtbaar gemaakt door talloze foto’s en afbeeldingen, waarbij nooit eerder gepubliceerd materiaal uit privé-bezit. De aanbieding is geldig van 1 t/m 31 mei. Echter zolang de voorraad strekt. ■111 X Violiste Edith Volckaert FREDERICO FELLINI. mei m v.a. 5jS (ADVERTENTIE) 4^ in_ v.a. 39,7! c v.a. 3,7 X ARTHUR BELMON (De expositie duurt tot eind mei) itchinson. aer stuk extra De ideale tube. Bij een onberispelijke instrumentale be heersing, blonk het spel van deze Belgi sche violiste uit, door een magnifieke toonvorming vol minieme fluctuaties. Ui terst fijne pianissimo’s die toch tooninten- Een groot aantal binnen- en buitenland se dansers en choreografen zal lessen, workshops en voorstellingen geven gedu rende de cursus die van 2 tot en met 21 juni plaats heeft. Onder de medewerken de docenten zijn Pauline de Groot, Katie Duck, David Woodberry, Amy Gale, Mary Fulkerson, Albert Reid, Jenn Ben Yakov en John Rolland. s v.a. id- r i N den worden geschokt als op zekere dag de oudste dochter niet thuiskomt. De gezins leden (en hun buren) worden ten voeten uit getekend door middel van hun reacties op de plotselinge verdwijning van het meisje, dat tenslotte weer braaf op het oude nest terugkeert, maar de verhoudin gen daar zijn dan niet meer dezelfde als voorheen. En vervolgens zagen we Mon oncle d’A mérique, van Alain Resnais. In een paar opzichten de interessantste film die Can nes tot dusver te presenteren had. Als inspiratiebron fungeerde het oeuvre van Henri Laborit, een bioloog die met zijn speciale interesse voor de functies van zenuwen en hersens, terechtkwam op het gebied van de etologie. Vanuit bestude ring van diergedrag trekt hij conclusies voor het gedrag van mensen. Een aantal van zijn denkbeelden heeft Resnais nu aanschouwelijk gemaakt aan de hand van een prachtig script van Jean Gruault, die in het verleden scenarist geweest is voor waarlijk niet de minste films van onder meer Godard, Rivette, Rossellini en Truf faut. De film introduceert drie personages, afkomstig uit volstrekt verschillende soci ale klassen. Gerard Depardieu als boeren zoon, die priester had moeten worden, maar terechtkomt in het bedrijfsleven. Nicole Garcia als meisje uit een commu nistisch milieu, waaruit ze losbreekt om actrice te worden. En Roger Pierre als telg uit een Bretonse bourgeois-familie, be stemd om het ver te schoppen in de poli tiek, maar verzeild rakend in de letterkun de. Drie mensen die van huis uit al in bepaalde richtingen werden gedwongen en falen in hun pogingen zich daaraan te ontworstelen. En de rest van hun gedrag en ontwikkelingsgangen wordt verklaard vanuit wetmatigheden die volgens Labo rit bioloisch vast staan. ervaringen met vrouwen en de onvervuld gebleven verlangens. En het eindigt met de ordinairste truc die er in de vertellende literatuur of cinema bestaat: „En toen werd ik wakker De film heeft onloochenbaar scènes die de meesterhand verraden (bijvoorbeeld een bioscoop met een naar erotische scè nes koekeloerend publiek, verandert in een gigantisch ledikant met masturberen de kereltjes), maar de film heeft qua in tentie niets, maar dan ook helemaal niets toe te voegen aan wat we al meenden te weten over Fellini’s fixaties, nu dus hele maal beperkt tot ’s mans honger naar het liefst de meest oermoederlijke voluptueu ze vrouwenlijven. Meest deprimerende conclusie na het zien van Citta delle donne is niet eens dat Fellini vergeten schijnt te zijn hoe je een film meeslepend moet opbouwen, maar vooral dat deze kunste naar is uitgepraat. Dat hij verkrampt is tot enkel epaterende circustoeren, waar mee hij zichzelf kopieert. En dat brengt me in herinnering dat ik een maand geleden toevallig, een tot dus ver in Nederland niet uitgebrachte, uit 1975 daterende film zag van Jean Yanne: Chowbizzenes was de titel. Een slechte film overigens, maar er zat een frapperen de scène in, met een dirigent die geen vat kreeg op zich ernstig misdragende orkest leden en die dan uitvalt in een furieuze tirade, die uiteindelijk overgaat in een Duitsgesproken schreeuwparty. Ik wil dus zeggen dat Fellini’s Provo d’Orche- stra vier jaar tevoren al eens gemaakt was in Frankrijk en qua idee dus volstrekt onorigineel is geweest. En nadat eerder Casanova al een bittere teleurstelling was gebleken, bevestig nu Citta Delle donne nog eens het vermoeden dat Fellini’s genie is verworden tot hokus pokus zonder visie. Waar echter Citta delle donne met on derdelen nog wel eens de mond wagen wijd had doen openvallen, daar bleek een andere competitiefilm slechts enkel weer zin te kunnen oproepen: Out of the blue, van Dennis Hooper. Deze door festivaldi recteur Gilles Jacob, buiten de selectie commissie om binnengehaalde film, blijkt een lebberige smartlap over een Ameri kaanse vader die voor vijf jaar de bak was ingedraaid, omdat hij een fataal ongeluk had veroorzaakt met een schoolbus. Moe der bewijst zich nadien zeer overspelig en gaat aan de heroïne, terwijl het tiener- dochtertje op de punktoer gaat en haar ouders en zichzelf uiteindelijk op gruwe lijke wijze het leven beneemt. Ik heb geen idee wat er met Out of the blue bedoeld kan zijn en ik heb er helemaal geen notie van wat voor kwaliteiten Gilles Jacob hierin ontdekt mag hebben. Een verademing was het daarna om te kijken naar een dag als alle andere, een film van de Indiase regisseur Mrinal Sen. Een bescheiden, maar warm voelende ze densatire over in hecht familieverband levende kleinburgers, die in hun zekerhe- We krijgen dus drie verschillende ver halen die naast elkaar worden verteld, maar ten laatste toevallig komen samen te vallen. En die verhalen worden dan telkens gespiegeld aan experimenten met ratten en tevens (speelser) aan filmci- taten met Daniel Darrieux, Jean Marais en Jean Gbain, die de respectievelijke idolen van de personages geweest zijn. Een uiterst gecompliceerde structuur kortom (zoals altijd in de films van Res nais), maar ongelooflijk helder, spiritueel en fascinerend tot leven gebracht door een werkelijk briljant regisseur. De zwakte van de film ligt evenwel in de conclusie van wetenschapper Laborit, die met zijn commentaren zo deprimerend doordraaft over de biologische en sociale beperktheden van de menselijke vrijheid, dat het tegenvalt dat Resnais hem niet meer tegenspel heeft gegeven met accen tueren van ook de punten waar dierlijk gedrag en menselijk gedrag nou juist es sentieel verschillen. Het is weliswaar duidelijk dat Resnais voor zichzelf een relativerende veilig heidsklep heeft ingebouwd door Laborit in de film op te voeren als feitelijke vierde hoofdrolspeler, die dus eigenlijk eveneens „fictief’ is, wat de film betreft. Maar het stempel van Laborit op de film is alleso verheersend en met je irritatie daarover (als je zijn theorieën niet wenst over te nemen) kun je in de film dus geen kanten uit. Tijdens zijn persconferentie bevestigde Resnais mijn vermoeden dat hij zich uit gedaagd heeft gevoeld om te kijken of hij in staat was een wetenschappelijk betoog op artistiek verantwoorde wijze om te zetten in drama. Het blijkt zijn voornaam ste motivatie voor het maken van deze film te zijn geweest, waarbij het er voor Resnais nauwelijks toegedaan schijnt te hebben of hij het zelf wel met dat betoog eens was of niet. In zijn opzet is Resnais op werkelijk superieure wijze geslaagd. Mon oncle d’Amérique is de meest inge nieuze film van dit festival en misschien ook wel de best gemaakte film van Can nes 1980, maar het is helaas tevens een film met erg weinig hart. En dat waren we bij Alain Resnais anders gewend. De kleuretsen van Peter Bes zitten zo vol verwijzingen, dat ik ze zou willen betitelen als ingrediënten-grafiek. Het is net of David Hockney, Vincent van Gogh, Toulouse-Lautrec en Edward Hopper in een cocktailshaker zijn gestopt met een flinke scheut foto-realisme, en een half glaasje Pieter Holstein. Een gewaagde on derneming, als je dat zo leest. Maar het vakmanschap van Peter Bes staat er borg voor dat er een fantasierijke mix ontstaat, waarin de afzonderlijke onderdelen in hun waarde gelaten worden en het eind produkt een geheel eigen gezicht mee krijgt. Toevalligerwijze kwam ik de avond, voor ik deze expositie ging bezoeken, een jongen tegen, die werkte bij de SBK in Amsterdam. Al snel kwam het gesprek op de kunst terecht. Hij vertelde dat werk van Bes zeer goed bij de Amsterdamse SBK liep. Nu ik het werk gezien heb, kan ik me dat levendig voorstellen. Het lijkt me met gemakkelijk iemand te vinden, die niet bereid zou zijn een ets van Peter Bes aan de wand te hangen. Zelden ziet met zo een grote verscheidenheid in thematiek, terwijl elke ets afzonderlijk toch duidelijk het stempel van de kunstenaar draagt. Voor de een zullen de taferelen in nacht clubs het best aansluiten bij de eigen belevingswereld, terwijl een ander mis schien weer meer valt voor de koele esthe tiek van een 19de-eeuws Zwitsers hotel of een eigentijds benzine-station. In een tweetal etsen doet Bes verslag van de kunstreis van zijn vriend Olof naar Ar les. De melancholie van deze Olof blijft voelbaar, ook door de betrekkelijk vrolij ke tinten heen. Treurig lijkt me de jonge man er aan toe, die in een modern, leeg interieur wat zit te peinzen op een Metz- bank. Geld maakt misschien niet geluk kig, maar hi-fi is ook niet alles, zo te zien. Keramiek werkt bij mij, om het u maar (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Staatssecretaris Wallis de Vries van CRM wil laten onderzoeken hoe een toekomstig beleid ten aanzien van de monumentenzorg er uit moet zien. Hij moet daarvoor cijfers boven water krijgen op het gebied van restauratiebe- leid in beschermde stads- en dorpsgezich ten. Onderhoudsproblematiek, werkgele genheidsaspecten, het decentralisatie- vraagstuk en de coördinatie tussen stads vernieuwingsbeleid en het natuur- en landschapsbehoud. HAARLEM. Met de vertolking van het Vioolconcert, zette Edith Volckaert gisteravond de kroon op de NPO-Beethovencyclus, die met dit derde concert in het betreffende kader besloten werd. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Amsterdamse Theaterschool Opleiding Moderne Dans organiseert dit jaar voor het eerst een Zomer Danscursus hoofdzakelijk be stemd voor studenten en professionele dansers, choreografen en dansdocenten. ik sch. Steunpunt ien draaibaar :e 30 cm. ar tot 1,3 ton. I Mon Oncle d’Amérique ingenieus Noordhollands Philharmonisch Or kest; derde en laatste concert Beetho vencyclus. Dirigent: Jerzy Katlevicz. Soliste: Edith Volckaert. viool. Pro gramma: Overture König Stephan, Tweede symfonie, Vioolconcert. Concertgebouw Haarlem, 20 1980. akse slijper mm schijt 1150. Vermogen toerental pschijf 115 mm, ijsJ&h w- overal stroom gbare Kawasaki ki generator S. Max vermogS t Weegt slechts oor camping, rekreatie en L3KT 50: aki generator XJB.Max. ver; 1000 watt. Weel Bijzonder ge- voor verlicntino arisch gereed- eens eerlijk te vertellen, vaak nogal op de lachspieren. Maar meestal ben ik wel ge dwongen mijn lachen in te houden. Ik kan het dan wel hoogst vermakelijk vinden, al dut geploeter met klei, glazuur en bak ovens om uiteindelijk te resulteren in wat onbeduidende pulletjes, het is lang niet altijd zeker dat de mensen in de expositie ruimte om mij heen er net zo over denken. Integendeel, kun je bijna zeggen. Het pot- tenbakkersgilde heeft zo een sfeer van ernst om zich heen gecreëerd, dat je ge woon bang bent dat er zelfs van een glimlach al barsten in de keramiek sprin gen. Bij Margreet Huisman hoefde ik hier geen angst voor te hebben. Zij gaat zelf al zo wild met haar materiaal om, dat zelfs de meest gulle lach de schade niet meer kan vergroten. Met zeer eenvoudige middelen; kopjes, schotels, dienbladen en logge theepotten maakt zij stillevens, die een vaak komi sche situatie weergeven. Een gat in de wand van een theepot biedt uitzicht op een bungelend theezakje („Kijkpot”). Of een theepot zit met zijn tuit aan zijn eigen deksel („Egoïst”). Een kopje staat op een dienblad, treurig te kijken naar een foto lijstje waarin een portret van een pot („Weduwe”). Of een theepot heeft een van zijn bijbe horende kopjes verstoten voor een glim mend bebloemd exemplaar uit de Hema. Bij dit interne servies-drama is het dien blad geheel aan gruzelementen gegaan. En zo zijn er nog veel meer tafereeltjes, die de tragiek van het ondermaanse op buitengewoon geestige wijze vertalen naar de porseleinkast. U zult het begrepen hebben: Niet alleen Peter Bes, maar ook Margreet Huisman kan bij mij een potje breken. siteit behielden, stonden evenwel vaak lijnrecht tegenover fors aangepakte pas- sages, die in hun tegenstelling een gevoeli ge expressiviteit dienden, doch gelukkig nooit iets van koketterie of overdreven raffinement in zich droegen. Edith Volckaert is al geen onbekende meer in Haarlem. En in haar hernieuwde samenwerking met het NPO, kon haar artistieke visie in het algemeen ook in de orkestpartijen klankrijk genuanceerd weerspiegeld worden. Dirigent Jerzy Katlevicz zorgde dat het orkest de solopartij in elk geval ook maar nergens enigszins in de verdrukking bracht en stond borg voor een goede coör dinatie, zoals die vanaf het begin van het concert, in de overigens onbelangrijke, König Stephan-ouverture, kenmerk van het musiceren was. Bij de Tweede Symfonie, geplaatst tus sen deze opgeklopt-heroïsche ouverture en het terecht zo beroemde Vioolconcert, beperkte de dirigent zich nogal eens tot het aangeven van de globale lijnen. On danks zijn veelzijdiger gebarensuggesties, kwam het althans in de praktijk niet tot een zodanig genuanceerde uitvoering, dat van een werkelijk geïnspireerde vertol king gesproken zou kunnen worden. De fierheid scheen het trouwens in deze, in technisch opzicht respectabele versie, overal te moeten winnen van de lyriek. Door ’iet aanbrengen van bepaalde accen ten zonder overtuigende muzikale beteke nis, deed Katlevicz, speciaal in de boekde len, het spirituele en onbekommerde ka rakter van deze symfonie daarbij zelfs weleens min of meer geweld aan. Maar de uitstekende keuze van de tem pi, en de evenwichtige ademing van het geheel, konden toch zeker wel voor het nodige luistergenot zorgen. JOHAN VAN KEMPEN 1 'yen '■Viii&ja Visies en meningen onder particulieren, organisaties en overheden zullen geïnven tariseerd moeten worden. De staatssecre taris hoopt dat aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door een Amsterdams bureau, veel medewerking zal worden gegeven. De Monumentenwet is twintig jaar gele den in werking getreden. In die periode zijn meer dan 41.000 bouwkundige objec ten van rijkswege beschermd. Ook wer den 160 gebieden aangwezen tot be schermd stads- of dorpsgezicht. In de ko mende jaren zullen nog eens 170 gebieden voor aanwijzing worden voorgedragen. Daarnaast zal vooral de bescherming van Jongere” monumenten aandacht krijgen. HAARLEM. -— Een fraaie en gevarieerde collectie etsen van Peter Bes in de bovenzaal, en humoristische keramiek van Margreet Huisman in het keldertje, maken de mei-tentoonstelling bij de Stichting Beeldende Kunst (Ged. Oude Gracht 121 te Haarlem) tot een plezierige gebeurtenis. Ik zal eens proberen deze twee exposanten in een aktueel filmisch kader te plaatsen. (Het Festival om de Gouden Palm in Cannes is immers in volle gang.) Waar de etsen van Peter Bes qua sfeer doen denken aan Amerikaanse B-films, is het werk van Margreet Huisman pure slapstick. Koplampen van iets gedateerde limousines, die zich door een dreigende nacht boren, versus aardewerk, dat het in het atelier van Margreet Huisman kennelijk zwaar te verduren heeft gehad. dat kan ons niet^beuren Helinde Watt»*** Citta delle donne (Vrouwenstad) werd drie jaar geleden al in Cannes aangekon- digd als de nieuwe grote Fellini, maar het project werd op alle mogelijke wijzen gestagneerd. De Italiaanse maestro stuk- kelde met zijn plannen van de ene produ cent naar de andere en besloot toen om eerst toch maar even provo d’orchestra te gaan maken, want dat kan goedkoper, amper begonnen aan de opnamen voor Vrouwenstad, kwam de eerste tegenslag: hoofdrolspeler Marcello Mastroianni werd ziek. Een paar maanden later werden de op namen opnieuw stil gelegd. Het draaische- ma was vreselijk uitgelopen en het be- J schikbare geld was op; er moesten nieuwe 7: financiers worden gevonden. Het Franse J concern Gaumont ging zich ermee be- 1 'moeien. Amper was men weer aan de slag, toen Ettore Manni (die een belangrijke bijrol speelde) doodgeschoten werd ge- Ivonden: moord of zelfmoord, men is er Lnog steeds met achter Het script moest worden omgewerkt om L het bestaande materiaal met Manni toch I. te kunnen gebruiken. En toen de film K; uiteindelijk in Italiaanse première werd gebracht, ontstond er opnieuw schandaal. L Met name een gezelschap van feministen tildat zich door Fellini tot figuratie had laten l bewegen, ontstak in woede om de uitein- delijke film, waarvan de strekking als t' juist anti-feministisch werd ervaren. L Als er nu iets aan citta delle donne X meevalt, dan blijkt dat nu toch de anti ic feministische strekking te zijn, want de film zegt niets over vrouwen in het alge- 17,95 meen, maar dus wel alles over Fellini. En als er iets tegenvalt aan de film, dan is dat 2g 7 eigenlijk het ontbreken van welke algeme- -1 ne strekking dan ook. Fellini heeft een film gemaakt die, op het laatste half uur na, spuugvervelend is: enkel samenge- steld uit versmalde Fellini-clichés. die al- va- leen in de finale een vlucht nemen met tenminste visueel-aantrekkelijke allure. In Citta delle donne zien we Mastroianni -terug: de hoofdrolspeler uit La dolce vita en Otto Emezzo, met in zijn bagage een paar herinneringen uit Amarcord, pro- I beert zich te gedragen als Casanova en J ..wordt geconfronteerd met een erotisch I schimmenspel (via ook nu een glijbaan) als in Giuletta degli spiriti, waarvoor en kele beelden al eens gebruikt zijn voor onder meer Satyricon. Het geheel is ont worpen als een soort natte droom, die Mastroianni overrompelt als hij gezeten TftI tegenover een inspirerende mooie vrouw M per trein een tunnel binnenrijdt. Het T' dan volgende visioen brengt Fellini’s alter ego in bedreigend conflict met militante feministen en in retrospectie van de eigen „Dat kan ons niet gebeuren” is het nieuwe Boek van de Maand. Veerf/g /aar trouwe dienst, keramische theepot van Margreet Huisman. 1%)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 21