Theatergroep wil vrouwen houden een spiegel voor om een grote bek open te trekken expedities 10,85% D NMB I „Alsjij nog even een pilsje uit de koelkast haalt, let ik wel op dat ze geen doelpunt F F maken.” I- „Het is nooit een probleem geweest Negentig Wognummers zingen morgenavond in Haarlem Judith Herzberg krijgt opdracht Camperstichting Antiekdiefstal „Jullie herinneren je Shakespeare? Hier komen we oe Heerlijkhelder Heineken. ri - n weer” NMB Kapitaal markt-Renterekening Hoge rente en uw geld blijft dagelijks opvraagbaar.* -12 WOENSDAG 28 MEI 1980 13 99 10 Zelf tillen Te kleine borsten KUNST I 1 - door Alma Post - - door Johan van Kempen - THEATRE DES NATIONS l.app. Heineken e NMB Kapitaal markt - Rentereke- ning geeft een rente die een half procent boven het gemiddelde rende ment op aflosbare Ne derlandse staatslenin gen ligt. Een hoog ren dement dus. A geld blijft opvraagbaar. opgenomen berekent de NMB een geleidelijk afnemende retourrente. Folder met uitge breide informatie bij elk NMB kantoor ver krijgbaar. De NMB denkt met u mee. i tqeel, Tel *Uw dagelijks Over de bedragen een PROGRAMMA AMSTERDAM. In Amster dam is een vrouwentheatergroep verrezen, Spiegeltheater, opge richt door de actrices Marijke Frijlink en Wendela de Vos. De aanleiding was een programma dat ze bij hun vorige groep Poëzie Hardop hebben gedaan: Stel dat Shakespeare een zuster had, een collage van teksten van vrouwe lijke auteurs. „Dat bleek behoorlijk succes te hebben”, vertelt Marijke Frij link, „ook op plekken waar je het niet direkt zou verwachten. We deden het op een ochtend in Edam voor een vrouwengroep, op een middag voor een dagschool voor volwassenen, terwijl het toch een vrij literair programma was. We konden de aanvragen niet aan. We zaten toen met het idee misschien moeten we nog eens een vrouwenprogramma maken, ook omdat er nog veel materiaal lag, en omdat je een heleboel leert over wat je niet moet doen in een volgend pro gramma”. ik 1 (ADVERTENTIE) Rente voor de maand juni. (ADVERTENTIE) 1 023- Wendela de Vos: „Toen zijn we daar eens op door gaan denken, want het lag niet voor de hand om dat weer bij Poezië Hardop te doen. Door de poëzie is de Alle reden om aan te nemen dat alle grootse plannen tot het op de meest veel zijdige wijze aanpakken van het uitgebrei de repertoire, ook tijdens de op handen zijnde nieuwe buitenlandse toernees, in de meest succesrijke daden zullen worden omgezet. doen, meerstemmige liederen van Schu bert uit te voeren. Daarbij gaat het ten slotte ook eigenlijk meer om kamermu ziek, door Schubert voor eigen gebruik, in kleine kring met zijn vrienden, geschre ven. Zulke muziek is meteen een prima toetssteen voor zo’n groot koor. Je kweekt er beweeglijkheid mee aan, een lichte toets.” André Kaart kan naar zijn zeggen ook op de volledige inzet rekenen van alle koorleden, die soms wel veertig kilometer moeten rijden om naar de repetities in de kerk in Wognum te komen. Er is alle aandacht voor de stemvorming en de vor deringen in technisch en artistiek opzicht zijn volgens de dirigent enorm. „Zie je”, zo komt Kaart tot de slotsom, „want dat is nou m’n ideaal een groot mannenkoor te laten zingen als zes Kings Singers zal ik maar zeggen. Dat is pas echt imponerend”. formule daar toch vrij beperkt, met proza kan je wel heel direkte nieuwe dingen doen, bij poëzie ligt dat moeilijker. In Shakespeare was de poëzie ook ons zwak ste punt, het was niet voor niets dat we zoveep Vasalis deden.” Marijke Frijlink: „Dat was een van de redenen om het niet bij Poëzie Hardop te doen. Verder waren we toch al een beetje, nou ja, uitgekeken dat klinkt zo onaardig. Maar het is zo’n beperkte vorm dat je op een gegeven moment het gevoel hebt, ik heb nu laten zien wat ik binnen deze vorm kan. Voor jezelf is het dan welletjes, maar ook voor het gezelschap, want je voegt niets meer toe.” Steven van der Kruit exposeert schil derijen en Fredy Wolf roestvrij-staalplas- tieken in het museum Het Prinsenhof in Delft van 31 mei tot en met 6 juli. De tentoonstelling Haarlem ’44-’45, be zetting en bevrijding in het Frans Halsmu seum is wegens belangstelling verlengd tot en met 15 juni. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, zondag van 13-17 uur. alleen met vrouwen gewerkt. Er is een vrouwelijke technicus, en er wordt nog gezocht naar een vrouwelijke componist. In- en uitladen van de bus doet de groep gezamenlijk. Marijke Frijlink: „Je moet bij alles wat je maakt of bedenkt wel rekening houden met: ik moet het zelf tillen.” Een direkt emancipatorisch doel heeft Spiegeltheater niet. Marijke Frijlink: „Ik denk wel dat het indirekt werkt. Ons eerste programma moet een afspiegelen de werking hebben, waarin veel vrouwen zich kunnen herkennen, en dan moeten ze zelf maar kijken wat ze ermee kunnen doen. De keuze van de teksten bepaalt natuurlijk wel ons standpunt, maar ver der gaat het niet, met opzet.” Plannen voor de langere termijn zijn er wel, maar heel voorzichtig. Marijke Frij link: „Als je zo iets begint, dan denk je niet van, ik doe het een jaar en dan zie ik wel. Maar ik ben heel huiverig voor plannen als je in de verste verte nog niks doet. Dan denk ik, waar praat je over. Bewijs eens wat, doe eerst eens wat.” uitlaat t 40% Vaste ontage I c.c.. jaar staat. f 750., I trots op mag wezen dat je het hebt. We zoeken daarom naar ironie in de vormge ving. Je kunt een verschrikkelijk verhaal vertellen terwijl je aardappelen zit te schillen, en als het over dikzijn gaat moet degene van ons dat doen die het minst dik is.” vesti- NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK AAN- 00/100 emas- vagen 18088 Het lijfstuk wordt geregisseerd door Natasja van Praag, die niet vast aan de groep verbonden is. Voor de nieuwe im pulsen wordt gewerkt met wisselende re gisseurs. In principe wordt volgend jaar In Galerie De Bleeker (Bleekersvaart- weg 18, Heemstede) is op vier dagen in de komende weken een foto-expositie over Parijs te zien. Onder de titel Photogra phies de Paris stellen Leo Divendal en Harm Botman werk ten toon op 31 mei (14-17 uur), 1 juni (12-17 uur), 7 juni (10-17 uur) en 8 juni (12-17 uur). Tiëk ën ^kinderen krijgen? VöófM dicht bij huis. Er is veel over geschreven, maar het is vaak versluierd, weinig tastbaar”. Een boek dat ze zeker gaan gebruiken is Breasts van Daphna Ayalah en Isaac J. Weinstock, waarin vrouwen vertellen over hun borsten, die ze hoe dan ook lelijk vinden. Marijke Frijlink: „Ze zijn er alle maal heel droevig over. Dat is wel moei lijk. Als je een verzameling teksten ziet die we hebben geselecteerd op mogelijke bruikbaarheid, dan denk je, dat wordt vreselijk. Die heeft dat met d’r borsten, die vind zich te dik, die kan niet accepte ren dat ze ouder wordt. Daar moeten we nog veel aan doen”. - - - „Ik wil niet een klagelijk programma om te laten zien hoe erg we het hebben. Je moet er toch iets van over houden dat je er DEN HAAG (ANP) De schrijfster Judith Herzberg heeft dinsdagavond in het Hottheater in Den Haag van de Jan Campertstichting de opdracht gekregen een toneelstuk te schrijven. De Haagse wethouder Van Lier van kunstzaken maakte haar naam bekend nadat acteurs van de Haagse Comedie het stuk Het lijden van de jonge Werner hadden voor gedragen. Dit toneelstuk is geschreven door de Belgische auteur Leo Geerts die vorig jaar de opdracht van de Jan Cam pertstichting kreeg. literaire teksten, die voor het grootste deel nog geselecteerd moeten worden. Marijke Frijlink: „We zouden ook best stukken willen doen, maar die zijn niet voorhanden. En om toch te beginnen heb ben we gedacht, Shakespeare was een collegeprogramma, laten we nog een col- lageprogramma maken, om een overgang te hebben. Dan heb je meer tijd, je presen teert je toch en we kunnen nu nog zeggen: jullie herinneren je Shakespeare wel, nou hier komen we weer. Over een jaar kan dat niet meer.” Judith Herzberg schrijft niet, zoals vaak wordt verondersteld, alleen gedichten, maar werkte ook mee aan Nederlandse films en heeft enkele toneelstukken ge schreven. „De mindere bekendheid van haar toneelstukken is onevenredig aan de kwaliteit ervan”, aldus het juryrapport. Het was de vijfde maal dat de Campert stichting de opdracht en het daaraan ver bonden bedrag (15.600 gulden) heeft uitge reikt. Hel- m. n. BRIELLE (ANP) Bij een inbraak tijdens het pinksterweekeinde in het Trompmuseum in Den Briel is voor ton nen aan antiek gestolen. Het museum werd beroofd van meer dan de helft van alle op drie verdiepingen tentoongestelde waardevolle antieke voorwerpen, die voor een belangrijk deel afkomstig zijn van het eiland Voorne. Het museum staat sinds vorig jaar tijdens de weekeinden onbe heerd. Aan het Haarlemse concert van mor genavond zullen koperblazers, slagwer kers, de fluitiste Renée Hesmerg, de pia- Dirigent André Kaart van het Westfries Mannenkoor: ..Liedertafelstijl de rug toegekeerd t nist Dick Vet en solisten uit eigen koor meewerken om het musiceren van de Wognummers te completeren. BUITEN: 14.00 uur: Amsterdams Vuilhar- monies Orkest. 15.00 uur: I.O.U., Air Design, Flup Ju Bedrijf, Onk Theater Overal. 16.00 uur: Alberto Vidal. 17.00 uur: Beeldend Theater, Sheer Madness. 19.00 uur: Fanfare St. Juttemis. 22.00 uur: Guido Lauwaert. 23.00 uur: Dogtroep. FILM: Als op donderdag 29 mei. misschien dat daar dingen inzitten die in de theaterversie niet zitten. Dat sluit ik niet uit”. Het tweede programma van Spiegelthe ater wordt een scholenprogramma, dat in 1981 moet uitkomen. Het zal de vrouwen beweging vanaf de strijd om het vrouwen kiesrecht tot nu toe behandelen, niet zo zeer als geschiedenis maar in de vorm van impressies. De titel, Openbare vergade ring van DAMES, is ontleend aan een pamfletje in het bekende boek over de vrouwenstrijd: Vrouwen Vooruit. Marijke Frijlink: „Het moet niet zo sub tiel worden, een stevig programma, be stemd voor alle klassen van het voortgezet onderwijs, dat er tegen bestand is dat er tegenin geroepen wordt.” Donderdag 29 mei BINNEN: 14 uur: Environment, Dichters- café, Jazz. 19.30 uur: Toneelgroep Baal. 20.00 uur: Griftheater, Grupo de Arte Pou, Studio K. 20.30 uur: Openingsrevue. 20.45 uur: Be wegingsgroep Bart Stuyf. 21.00 uur. Hare Majesteit. 21.15 uur: Cartoon, Theater Ra- deis. 22.00 uur: Hauser Orkater. 22.15 uur: Benito Gutmacher. 23.00 uur: Georgo Peu- got. 24.00 uur: Theatrstu, Drs. P. BUITEN: 14.00 uur: Amsterdams Vuilhar- monies Orkest. 15.00 uur. I.O.U., Air Design, Varend Variété, Onk Theater, Overal. 16.00 uur: Opening met brassband. 17.00 uur. Flup Ju Bedrijf, Beeldend Theater. 23.00 uur Dog Troep. FILM: vanaf 15.00 uur: non-stopprogram- ma van Chris Welsby, Bob Fearns en Willi ams Raban. Vanaf 18.00 uur: animatiepro- gramma van Bruno Bozetto, experimenteel programma van Wilhelm en Brigit Hein, Klaus Telscher, Peter Rubin, toneel en video van Barbara Duifjes. In oktober aanstaande zal Spiegelthea ter - dat‘zijn naam ontleedt'aan de vorm van het vrouwenteken - zich voor het eerst presenteren met een stuk over vrouwen en hun lijf. Het wordt evenals Shakespea re een collageprogramma, maar zal niet veel poezie bevatten. Wel min of meer HAARLEM. Sinds het Westfries Mannenkoor uit Wognum onder lei- ding staat van André Kaart, is dit negentig leden tellende zangersgezel- schap bezig om een geheel nieuwe image op te bouwen. Er is met name, naast het werken aan een steeds gro tere vocale verfijning, een duidelijke ombuiging aan de gang wat het re pertoire betreft. De hier oorspronke lijk nog sterk heersende geest van de zogenoemde Liedertafelstijl wordt daarbij nu meer en meer de rug toe gekeerd. Er is een streven naar originaliteit en artistieke kwaliteit, met een wijd open oog voor wat er daarbij aan werk van Nederlandse componisten voor uitvoering in aanmerking zou kunnen komen. Zo is het mogelijk dat - op het al eerder in deze krant aange- kondigde concert van donderdag avond in het Haarlemse concertge bouw - zelfs een wereldpremière op het programma staat. Vrijdag 30 mei BINNEN: 16.00 uur: Genio de Groot. 19.30 uur: Toneelgroep Baal, Bewegingsgroep Bart Stuyf. 20.00 uur: Griftheater, Studio K. 20.15 uur: Deutsches Theater. 20.30 uur: The ater Porquettas, Cartoon Theater Radeis, El Hakawati. 20.45 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf. 21.00 uur: Hare Majesteit, Doetheater Footsbarn Theatre. 22.00 uur: Hauser Orka ter. 22.15 uur: Benito Gutmacher. 22.30 uur: Franz Jozef Bogner, Etherisch Strijkersen semble Parisiana. 23.00 uur: Steve Hansen, Mecano/interior. 24.00 uur: Bam Jam, Jango Edwards, Theatrstu. 10 pei 006 of vierstemmige zettingen van alles en nog vat. En dan maar tegen elkaar aan brullen!” André Kaart voorziet zijn uitspraken als altijd van een flinke dosis overtuigings- bracht en ernst, om er dan schijnbaar relativerend weer een holle lach op te laten volgen. Om aansluitend de serieuze atmosfeer weer terug te kunnen krijgen, intoneert de dirigent zijn (via een conser- vatoriumstudie geschoolde) baritonstem dan ineens weer veel milder: „Forte zin nen is geen kunst. Het is natuurlijk nog nooit een probleem geweest om een grote bek open te trekken. Maar kleurnuance beer forte moet zijn, dan nog een nobel hrte.” Kaart nadert nu duidelijk de kern van t(jn betoog. Want de lach blijft achterwe ge en de toon wordt steeds zachter en tegelijk stelliger „Om verfijning te berei ken is het daarom zo goed om, zoals wij Ze zochten er twee actrices bij, Janine Veeren en Celia van den Boogert, en stap ten naar het impresariaat Lumen, dat ook de zakelijke kant van Poëzie Hardop be hartigt. Marijke Frijlink: ^Ik dacht*. een,, groepje en een programma, dat heb ik allemaal wel geleerd, maar echt verkopen en theaters bellen gaat me te ver. Geluk kig blijft het goed lopen. Er zijn al voor stellingen verkocht op plaatsen waar we met Poëzie Hardop nooit geweest zijn, Hulst en Amersfoort, en twee keer in Leiden waar we met Poëzie Hardop nooit publiek kregen. Wat het is weet ik niet precies. Ik denk toch vrouwen, dat het het vrouwengebeuren is wat trekj”. Buiten de in het Festival of Fools programma vermelde activiteiten om, hebben er dagelijks straattheatervoorstellingen plaats in het centrum van Amsterdam. Ook op het Theatre des Nations/Festival of Fools terrein (het ADM-terrein in Amsterdam-Noord) zullen regelmatig, vaak improvisatorische activiteiten plaatshebben die hier niet kunnen worden vermeld. Voorstellingen in diverse tenten op het terrein zijn ook niet in het programma opgenomen. Er is geprobeerd het programma zo actueel mogelijk te houden door de dagelijkse wijzigingen, aanvullingen en vervallen voorstellingen er in op te nemen, doch aangezien de grootse en omvangrijke opzet van het festivalgebeuren is het mogelijk dat sommige van de vele veranderingen niet bijtijds vermeld kunnen worden. Behalve werken van Schubert, Bruck ner, een aantal Slavische componisten en niet te vergeten van de Haarlemmers Phi lip Loots en Jos de Klerk (als hoogst interessante bijdrag aan de aan Haar lemse muziek gewijde maand, in welk kader ook dit concert wordt gegeven), komt er namelijk in het programma een gedeelte uit een splinternieuw werk van Daan Manneke voor. André Kaart - drager van de Jos de Klerkprijs 1973 vanwege zijn activiteiten ten behoeve van de amateuristische mu ziekbeoefening in onze regio - zet zich als dirigent nu alweer vier jaar met geestdrift in voor de Wognummers, die een oude traditie op het gebied van de mannen koorzang vertegenwoordigen. Kaart spreekt opgetogen van „prachtig materi aal” dat hij hier voorhanden heeft en weet zijn bedoelingen ten aanzien van de koor zang, op de van hem bekende, plastische wjze te verwoorden: „Kijk die liedertafelstijl is geliëerd aan de gezelligheidsverenigingen van destijds en kwam dus zogezegd eigenlijk uit de Staatsieportret van de nieuwe toneelgroep Het Spiegeltheater. Voorste rij, v.l.n.r.: Janine Veeren, Natasja van Praag (regie), Marijke Frijlink. Achterste rij, v.l.n.r.: Celia van den Boogert en Wendela de Vos. (Foto Lex van Flossen) - Jullie eerste programma gaat over lijfelijkheid. Wendela de Vos: „Ja, over hoe de vrouw haar eigen lijf ervaart. Dat gaat van dik zijn tot te kleine borsten hebben, tot ero- - Lijkt het je niet storend dat er mannen in de zaal zitten? Marijke Frijlink: „Ik weet het niet, dat moeten we nog uitvinden. Bij Shakespea re vond ik het wel leuk dat er mannen bij zaten. Ze waren soms ontroerd en begre pen niet waarom vrouwen lachten. In Arnhem zat er een keer een man op de eerste rij, die heeft helemaal niet gekeken. Steeds als wij in de buurt kwamen zat hij zo.” Marijke slaat haar hand voor haar gezicht. Maar als het lastig of gênant blijkt te zijn, of er komen dubbele dingen in, dan moeten we daar onze conclusies uit trek ken. We gaan ook een kortere versie ma ken voor vrouwengroepen, die we zonder theateraccommodatie kunnen spelen. En idio-tv. lenboK- n. We- ;loten. >k s a- W F ■sstraat ~r^7- op alle laar komt het op aan. En als het dan een dus - door werclub voort. Het ging dan om het instu- n een deren van die goedkoop geharmoniseerde erij in 02295- TOE- □p- en iuto's. onder- /riiwa- 023- uur:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13