Prachtig debuut van vocaal trio voor sensatie uit Haarlem Haarlemse liedkunst bijzonder facetrijk Kennis van kunstgeschiedenis belemmert eigen inventiviteit Juiste greep op goed kunstidee bij Yolanda Prinsen vaak afwezig Zuiver zingende Roches bevreesd Parijs ziet kunstwerken si Haarlemse componistenmaand Huilbui 13 ZATERDAG 3 1 19 8 0 M E I KUNST voortreffelijk, ja zelfs uniek zingen. Door John Oomkes THEATRE DES NATIONS PROGRAMMA AMSTERDAM/DELFT. Het overkomt je niet al te vaak dat je zo door een artiest gegrepen wordt dat je morgen als de voorzitter van zijn of haar fanclub zou willen functioneren. Bij wijze van spreken dan. The Roches, een Amerikaans vocaal trio, zijn drie zusjes uit New York, die zulke goede songs schrijven over man-vrouw-relaties, con tactarmoede en het twijfelen aan de eigen bekwaamheid, dat je wel voor hun charme moet vallen, als je ontdekt dat ze bovendien HAARLEM. Miep van Luin speelde feitelijk de gewichtigste rol op de aan de Haarlemse liedkunst gewijde avond. Deze pianiste begeleidde drie vocalisten in werk van twaalf verschillende componis ten, met elk een eigen signatuur, en toonde daarin een gevoelige intelligentie ten opzichte van de hier vereiste souplesse inzake de steeds wisselende sfeerbepaling. Met grote concentratie vervulde zij haar veelzijdige en zware taak en droeg daarmee als het ware al hetgeen er op vocaal gebied gepresteerd werd. Maggie. Terre en Suzzy Roche (v.l.n r.): ..We hebben ons te radicaal opgesteld tot nu toe (Foto Lex van Rossen) George en, eu- HAARLEM. Werk van drie Haar lemse en een Amsterdamse kunste naar is opgenomen in de tentoonstel ling Salon Comparaisons die tot en met 29 juni in het Grand Palais in Parijs te zien is. een naam, die een materialist als de kun stenaar Carl Andre wel zal aanspreken, maar die in de oren van schilders of grafici foeilelijk zal klinken. Het mag als bekend verondersteld worden dat de serie exposities opgezet is voor Haarlemse kun stenaars, en daarin zijn de kunstenares sen goed vertegenwoordigd (J. Gijsbers, M. Bouman, Y. Prinsen). □r- ixe <a- VONDEEPARK. 14 uur: Alberto Vidal. 15 uur: Jango Edwards. 16 uur: muziek. Maandag 2 juni Geen voorstellingen. ner ka- let. er- ka- 31)- ge ge )U- )F. :ht, au- 2e HAARLEM. Eind oktober 1978 rang schikte Yolanda Prinsen aan de wand van galerie VAN een serie cassette-recor ders met geluiden van persoonlijke ge sprekken. Zij noemde die opstelling „uto pische identiteit” met de waarschijnlijke bedoeling om een demonstratie te geven van een nooit haalbaar karakter van haar persoon. Ik meen te mógen stellen dat het mislukt was, niet als idee over de eigen identiteit, maar als beeldend werk stuk, omdat zij als kunstenares beproef de visuele technieken onaangeroerd liet. Op de idee afgestemde kunstenaars heb ben, door de betrekkelijke populariteit van de conceptkunst, wel meer de neiging de zichtbare kant van kunst op de achter grond te plaatsen. Zondag 1 juni BINNEN: 15 uur: Pistol Theatern, Fanfare St. Juttemis, Poppentejater Otto van der Mieden, Stage Space Theatre Cooperative. 17 uur: Hare Majesteit. 19.30 uur: Toneel groep Baal. 20 uur: Katie Duck en groep, Studio K, Beeldend Theater. 20.30 ’uur: Franz Jozef Bogner, Cartoon Theaterradeis, El Hakawati. 20.45 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf. 21 uur: Loek Dikker Oktet, Onaf hankelijk Toneel, Footsbarn Theatre. 22 uur: Benito Gutmacher, Hauser Orkater. 22.30 uur: Georgo Peugot, Etherisch Strij- kersensemble Parisiana, Rashomon. 23 uur Sharon Landau. 24 uur: Bam Jam, Theater- stu, Bogners Workshop. 0.30 uur. John Schuursma, Kaslux. BUÏTEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nies Orkest. 15 uur: On Theater Overal, Air Design. 16 uur: I.O.U., Pigeon Drop, Sheer Madness.17 uur: De Veulpoepers. 17.30 uur: Flup Ju Bedrijf. 19 uur: Steve Hansen. FILM. 20 uur: experimenteel programma van Klaus Telscher. 22 uur: cinema Moniek Tnobosch. georganiseerde) avond de allure van het Haarlemse componeren. Eerder was dit het geval met Schemerliedje en Ritzelput- zel in de uitvoeringsversie van Jorine Samson van Gerard von Brucken Fock, met welke componistennaam het pro gramma geopend, en nu deze recensie afgerond wordt. (Door een misverstand op de zetterij is de naam Von Brucken Fock in het jongst leden donderdag in deze krant versche nen artikel over deze componist, steeds ten onrechte van een umlaut voorzien.) JOHAN VAN KEMPEN Eric de Nie, Michel van Overbeeke, Ma- rinus Fuit en Jan Verburg zullen allen dit weekeinde naar Parijs reizen om de ope ning van de expositie waarin hun werk is opgenomen, bij te wonen. Christhilde Klein, de organisatrice achter deze Haar lemse vertegenwoordiging in de Franse hoofstad, zal ook meereizen. Verder zal er op deze tentoonstelling werk te zien zijn van diverse Franse en nog een klein aantal Nederlandse kunste naars. ’s Middags ontmoette ik het drietal in Amsterdam; althans twee van de drie tij dens een gesprek over de achtergronden van hun songschrijven. Maggie ontbrak, terwijl Terre vrijwel voortdurend het woord voerde en Suzzy becommentarieer de. „Maggie doet geen interviews meer. In Dublin had ze een incident met een d.j. die haar in feite volkomen negeerde tijdens een gesprek en haar woorden vrolijk om draaide. Ze stelde zich prompt vijandig op en kreeg een huilbui”. al aan dat de muziek nauwelijks van een noemer is te voorzien. Hooguit valt de verwantschap met de folk op, al worden de grenzen daarvan ruim overschreden. Close-harmony, maar ook driestemmig zingen gaat het trio spelenderwijs af, maar ze hebben in dit genre een aantal zo eigen kenmerken ontwikkeld dat je van een aparte stijl kunt spreken. Zo ontbre ken vibrato- en tremolozingen zo opval lend, dat de stemmen jongensachtig, krachtig en lenig klinken zonder aan warmte te verliezen. Er wordt verder on danks een variatie aan dynamisch schake ren zonder enige terughoudendheid ge zongen, bij tijd en wijle zo explosief dat het lijt alsof hun leven er van af hangt. Dit Dinsdag 3 juni BINNEN. 16 uur: Toneelgroep Centrum. 20 uur: Les Enfants du Paradis, Poppenteja ter Otto van der Mieden. 20.30 uur: Dichters- avond, Alberto Vidal. 20.45 uur: Bewegings groep Bart Stuyf. 21 uur: Forkbeard Fanta sy. Schroeder Roadshow, Termiek, Foots barn Theatre, 4L 12. 21.30 uur: Shusaku. 22 uur: Bob Downes, John Melville, People Show, Madness. 24 uur: Gilius Haagse Hofje. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nies Orkest. 15 uur: Air Design. 16 uur: Flup Ju Bedrijf, Guido Lauwaert, I.O.U. 19 uur: Onk Theater Overal. 22. uur: San Francisco Mime Troupe, Guiso Lauwaert, Dogtroep. FILM. 20 uur: animatieprogramma van Bruno Bozetto, Beeldend Theater. 22.15 uur: Cinema Mirror met Bam Sisters. soort vocale krachtpatserij, ook al omdat die niet uitermate geschoold aandoet, geeft een bijzondere kick. Een optreden van dit trio bijwonen is helaas nog voor een klein aantal mensen weggelegd. Een enkel kennismakingscon- cert in het intieme Delftse Waagtheater werd gisteravond door honderden en thousiastelingen uit het hele land bijge woond. Daar blijkt dat niet alleen de zang stijl, de teksten of het karakter dat daar uitspreekt bijzonder zijn, maar ook de vlotte, bijna cabareteske presentatie met veel crosstalk zo’n concert tot een gebeur tenis van de eerste orde maakt. Het ene moment lach je je daarbij een aap, een volgend ogenblik ben je geroerd. Nog steeds past hier de opmeriking, bij voortzetting van de reeks en in afwach ting van de laatste verbouwing in het museum, dat ook deze jonge kunstenaars een betere zaal verdienen. In mijn bespreking in het H.D. van 14.2.80 van Prinsen’s ballroom (in Galerie Van) stelde ik als conclusie dat de beteke nis van het werk niet buitensporig naast de paden van de eigentijdse kunst loopt. Hetzelfde geldt voor de beelden in dit nieuwe exposé; er staat onder andere de punniktafel uit 1974/75, waarvan een deel een nieuw verfje kreeg. Het karakter van het uitvergrote breisel past precies in de omschrijving die ik toen gaf. Het werk is een vervolg op de objectkunst uit de pop art sfeer, toen het gewoon-zijn van alle daagse voorwerpen herhaaldelijk door kunstenaars (van Warhol tot Schippers) als thema gekozen werd voor tekenkunst, ready-mades of schilderkunst. Prinsen nu grapt verderop in de ten toonstelling wat af met het letterlijk ne men van het bekende knoopjes tellen (ja- Met de sopraan Jorine Samson trok zij op die manier onder meer de aandacht in de temperamentvolle vertolking van twee Frans getinte liederen opus 10a van Ber nard Bartelink en in de even verfijnde uitvoering, in intieme voordracht, van „Zomerregen” uit 1978, van Henri Carf, waarbij de kern van Carfs persoonlijke schrijfstijl zeker werd getroffen. Zo ook wist zij met de alt Annett An- driessen op hoogst sfeervolle en kleurrijk genuanceerde wijze drie proeven van de /liedkunst van Sas Bunge over het voet licht te dragen, met diens Berceuses uit 1971. En met de bas-bariton Rom Kalma wekte de liederentrits van vreugde en ■'minne, in 1944 geschreven door Albert de Klerk, evenzo treffende indrukken. Het hierboven aangehaalde is overigens slechts een klein gedeelte van het op dit recital gebodene, aangezien zangpedago- ge Coby Riemersma bij de samenstelling van het programma een uiteindelijk zeer geslaagde poging had ondernomen om in een verantwoorde selectie de Haarlemse liedkunst in een zo breed mogelijk pers pectief te plaatsen. Opvallend was daarbij, hoe het leeuwe- deel van de Haarlemse componisten een duidelijke oriëntatie op de Gallische geest verraadt. Wat dat aangaat is ook het werk Pvan Paul Chr. van Westering wiens licyclus „Lié ou libre” doorvoèld door An- *nett Andriessen gezongen werd en na tuurlijk ook dat van Hendrik Andriessen; de nestor van zowel de Haarlemse als de Nederlandse toondichters wiens Cantique spirituel in Jorine Samson een bijzonder artistiek vertolker vond. Dat er eveneens Haarlemse componis ten zijn die totaal andere uitgangspunten voor hun werk kozen, bleek onder meer in de door Rom Kalma naar hun aard voor gedragen onderdelen uit „Zwanzig Lie- der” van Rob du Bois. Composities uit de jaren vijftig, waarin de atonaliteit hoogtij viert. Hans Kox daarentegen liet zich, met Annett Andriessen als medium, in zijn Drie Coplas van een meer spontaan-speel- I se kant zien, waarbij dan soms een ritmi sche vreugde a la Gershwin de kop opstak. Annett Andriessen eerde ook de in 1971 overleden Jan Mul in diens cyclus „Liede ren met een pruik op”, waarin de lichtvoe tigheid en dramatische spanning verwe ven zijn. En op de meer Germaans gerich te liedkunst van de in 1969 gestorven Henk Bijvanck, werd met de voorname voordracht van Tien Japanse impressies ook al een helder licht geworpen. I Niet het door Kalma gezongen en hilari teit verwekkende „Haarlems Tempe” van de vroeg 18de-eeuwer Jacob Nozeman be paalde overigens op deze (door het Con certgebouw Haariem in samenwerking met de vereniging Vrienden van het Lied Nu is het dan wél zover dat ze toegang heeft met haar werk in het kader van de reeks Op de bakstenen. Dat is trouwens „We are Maggie and Terre and Suzzy. Maggie, Terre and Suzzy Roche. We don’t give our ages and we don’t give out our phone numbers. Sometimes our voices give out.” Autobiografische regels uit het eigen lijflied We, dat ons verder verteld dat The Roches opgegroeid zijn in een middleclass milieu in een voorstad van New York en dat twee zusjes (Maggie en Terre) al eens eerder een plaat hebben gemaakt. We is te vinden op het door Robert Fripp geproduceerde debuutal bum van het trio; een opname die vorig jaar door velen ten onrechteover het hoofd werd gezien. De muziek van The Roches is zo ver verwijderd van wat thans gangbaar is, dat een eerste kennismakeing met hen haast altijd negatief uitvalt, op een lichte teleur stelling uitdraait. Wie evenwel hun mu ziek tijd tot bezinken geeft, merkt hoe fraai, vrij lijzig, maar loepzuiver er wordt gezongen en hoe een interessant stembe- reik je dwingt te luisteren. Veelal zit er in hun trage songs een vreemd soort schwung, zoals je die ook bij een zangeres als Rickie Lee Jones of the Andrew Sis ters kunt aantreffen. Beide namen geven nee, ja-nee....), met „Haarlems stof’ dat nooit opwaaide, met het satirische werkje „kunst is de trots van de natie”: op de wijze van Henk Peeters, dan wel Piero Manzoni rangschikte zij rood-wit-blauwe tampons in een doosje. Hier vallen drie zaken samen in één object: keuze voor een ready-made, die alleen vrouwen gebrui ken (feministisch aspect?), dan een uit haal in de titel op de underdog-positie van de beeldende kunst in Nederland (de drie kleur) en de voor de hand liggende schik king van 30 dezelfde, zachte vormpjes met dito houtje-touwtje. Het „schilderij” met de bruine vlek in het midden vind ik een zwakke persiflage op de brandvlekken van de ZERO-kunste- naar met de gasbrander, Otto Piene (zie zijn werk in de kollektie van het Stedelijk museum, Amsterdam). Wellicht heeft ze er een andere verwijzing voor, maar dan nog. Het kan zijn dat bij de schrijver de kennis van de eigentijdse kunst teveel in de weg zit om deze expositie op de eigen waarde in te schatten, maar ik vind dat elke scheppende kunstvorm door tijd en plaats gebonden is aan de vergelijking met andere vormen uit de eigen of vroege re kuituur; dat is met name de sociale kant van beeldende kunst; niet alleen de inhoudelijke, afbeeldende ook de kwalita tieve waarde van de vorm van het kunst werk zal de toets van de vergelijking moe ten doorstaan. Zo deed ook de vertaling in kleurkruis- Met name Terre en Suzzy maken elkaar en de ervaringen die tot het schrijven van de respectievelijke songs aanleiding heb ben gegeven, tot mikpunt van spot. Daar door blijft een loodzware sfeer zoals bij The McGarrigle Sister gelukkig achterwe ge. Van het eigen debuutalbum wordt bijna al het materiaal gezongen, zo nu en dan knap door fingerpickin’ of rudimen tair pianospel begeleid. Prachtig is met name de wijze waawp de arrangementen gebruik maken van de verschillende stem- hoogten, zodat de koortjes blijven kleuren bij de melodielijn. De hoge sopraan van Terre en de lage stem van Maggie, die het gebied van een tenor haast overlapt, zijn het interessantst in songs als West-Virgi- nia, waarin Terre’s stem nu eens zilver achtig dan weer iets hees aandoet, of Hammond Song dat dankzij Maggie on vergetelijk blijft. Ten nadele van dit trio zou je hoogstens kunnen zeggen dat enkele songs te lang zijn uitgeschreven en daardoor misschien wat gelijkmakig overkomen. Dat nu lijkt enkel een kwestie van tijd. Een tweede, inmiddels opgenomen album, geeft aan dat The Roches afstappen van hun thans nog zuiver akoestische aanpak. Terre: „Als we gehoord willen wórden, dan moe ten we ons met een ruimer repertoire meer toepassingsmogelijkheden veroorlo ven. Tot nog toe hebben we ons ook te radicaal opgesteld”. Tijdens het concert ontwikkelde met name de solostukken als West-Virginia, Pretty and High, de a capella gezongen Halleluiah Song, Cole Porter’s Bad at Me, Dylan’s Closeline Soggar en Loudon Wainwright’s Bobby’s Song zich tot ju weeltjes en bewijzen van vocaal vernuft en kracht. jes van een reproduktie naar het schilde rij Vrolijke drinker (door Judith Leyster, Rijksmuseum) rne te veel denken aan de cliché-schilderijen van Franse figuratie- ven die dit sjablone-werk al eerder uitpro beerden. Een Nederlandse variant daarop doet wat sleets aan. Haar kennis van de kunstgeschiedenis lijkt me daarom eerder een handicap om zelf inventief bezig te zijn. Weliswaar kan geen enkele object maker, noch figuratief beginnen op een absoluut schone lei, maar, het variëren van vormvondsten uit het einde van de jaren vijftig en zestig of nog later (bijvoor beeld Ger van Elk) is pas het begin van het kunstenaar zijn. Toch, meest eigen leek me het volume van het fotografische „wolkendek”, dat eerder te zien was in een gemeentelijke expositie en, in iets mindere mate, de aan trekveren afzakkende „guillotine”, die waarschijnlijk ontstaan is als variant op het met hechtstripjes opgehangen textiele doek. Kortom, Yolanda Prinsen grijpt probleemloos naar volumes (Zie de kera mische torsen) of naar het platte werk stuk, dan wel het fotografisch vlak, echter de juiste greep op een goed idee voor een kunstwerk is nog redelijk vaak afwezig. JAN ZUMBRINK (Yolanda Prinsen in de reeks Op de bak stenen in het Frans Halsmuseum, t/m 29 juni. Fotografie, textiele patronen, kera mische objecten). Bij die gelegenheid gaf galerie Van een kaart uit met de afbeelding van het beken de verkeersbord voor ’’verboden in te rijden: eenrichtingsverkeer”. Daarop kwam haar voornaam voor. Haarlemmers nu konden deze fotosituatie herkennen als het einde van het Groot Heiligland, aan de westkant waarvan de toegang tot het mu seum ligt. Tot op dat jaar was die exposi- tieplaats voor Yolanda Prinsen gesloten gebied, waar ze als menig ander jong kunstenaar, zo graag (té snel) wilde expo seren. Afgezien van onbegrip van de kant van een deel van de pers zal dat de zusjes Roche vaker overkomen. Hun songmate- riaal laat een zo grote maten van openheid zien en straalt een bijna tastbare naïevi- teit uit. Terre: „Dat klopt. Je bedoelt dat als je je ervaring zo „te grabbel” gooit, je wel rechtstreeks gestelde vragen kunt ver wachten? En ook dat het publiek je daar op aanspreekt? Dat gebeurt keer op keer. Maar je moet niet vergeten dat wij niet als trio of als artiesten begonnen zijn. We zongen'nadat de carrière van Maggie en mij op een mislukking was uitgelopen voor ons plezier. Schreven songs, maar niet met de bedoeling om die vanaf een, podium te brengen. Dat is pas later ge komen”. „Je moet niet vergeten dat er dus niet van een concept sprake is. We zijn geen band. De songs zijn spontaan tot stand gekomen. Het publiek ziet ook maar drie meisjes op het podium staan, stemmen materiaal, droog, ongekunsteld stemmen materiaal. Geen show. Je moet aandacht opbrengen omdat te kunnen waarderen. Er is dus geen camouflagemogelijkheid. We zijn kwetsbaar”. „Pas nu gaan we inzien hoe kwetsbaar we zijn”, zo vertellen Suzzy en Terre. „Niet zozeer uit reactie, maar wel sinds we een plaat konden uitbrengen, zijn we met onszelf geconfronteerd geworden. We schrijven nu songs waarin we het over die nieuwe ervaring hebben”. Terre: „Je moet niet vergeten dat we iets meer dan twee jaar geleden, toen we als trio gingen ope reren gewoon op een Newyorkse straat zongen. Kerstliederen, Christmas Carols. We hadden die zo gearrangeerd met ge compliceerde harmonieën dat de voorbij gangers vanzelf bleven staan. Dat gaf gesodemieter met de politie, die je achter je gat aanzaten. De mensen werden dan vaak link op de agenten; de politie kreeg dan te horen: pak echt tuig! „Pas later kwamen we in het clubcircuit terecht. We wilden in het begin elke dag onder een ander naam opereren, zodat je publiek je niet op een bepaalde stijl kon vastpinnen en je de vrijijeid tot opereren behoudt. Gewoon alleen muziek maken om de muziek. For the Sake of what it takes”, aldus Suzzy. De carrière kwam desondanks. Een platenconcert, clubtoer- nees door de Verenigde Staten. Het trio werd als naïef, schattig en hartveroverend ervaren. Terre: „Onze grootste probleem is het hanteren van ons eigen succes en de onmiskenbare loopbaan die nu voor ons weggelegd lijkt nu ook in Europa de be langstelling groeit. Hoe hou je de sensatie zucht op een afstand. Hoe richt je je uitsluitend op je werk?”. Suzzy vertelt eigenlijk dat het al zo moeilijk is om je met je eigen ontwikke ling bezig te houden en daarnaast ook nog met die van een loopbaan. „Vrijheids drang kenmerkte ons sterk. Weg, weg naar New York wilden wij. Eigen kleding, weg uit de engte van Parkridge, New Jersey. Als ik aan die plaats en de mensen die daar woonden terugdenk word ik mis selijk. Ik haat het”. In New York zijn The Roches inmiddels bij een grote groep liefhebbers van ver schillende muziekstijlen en -genres geac cepteerd, hoewel de reacties op de muziek en de teksten blijven verschillen. Terre: „Naïef, romantisch, onzeker; dat zijn de begrippeh die voor onze begrippen vaak worden gebruikt. Ik heb er geen bezwaar tegen. Zo zijn onze teksten ook. Ik moest laatst aan mijn vader denken, toen ik over een jeugdvlam sprak alsof het de liefde van zijn boezemriend betrof. Het ging wel om een situatie waarin hij zelf zes maan den lang vijf mijl met de autobus was omgereden om elke dag een bepaald meis je te kunnen zien. Aangesproken heeft hij haar nooit, erover verteld eigenlijk pas later. Kijk, dacht ik, dat zou ook voor mij kunnen gelden”. Programma Zondag 1 juni Amsterdam: Vertrouw nooit trol (Stadsschouwburg, 14 uur); Holland Festival opening/ Elly, of het beroemde stuk (Theater Carré, 21 uur); Utrecht: Geoffrey Douglas Madge (Mu ziekcentrum Vredenburg, 14.30 uur); Circus Emma (Stadsschouwburg - Blauwe Zaal, 15 uur). Den Haag: Spring! (Koninklijke Schouw burg, 14 uur). Rotterdam: Dialog Curious George (Schouwburg. 20.15 uur). Maandag 2 juni Den Haag: Circus Emma (Hot Theater, 19 uur); Pilobolus Dance Theatre (Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur). Amsterdam: Vertrouw nooit een trol (Stadsschouwburg, 19 uur; De Ontdekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Und die Liebe höret nimmer auf (De Smederij, 20.30 uur); Dansers en musici van het koninkrijk Bhutan (Tropenmuseum - Lichthal, 20.15 uur). Rotterdam: Dialog Curious (Schouwburg, 20.15 uur). Dinsdag 3 juni Amsterdam: De Toekomst gaat het hele maal maken (Stadsschouwburg, 20.15 uur); De Ontdekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Und die Liebe höret nimmer auf (De Smederij, 20.30 uur); Huboldt’s Current (Mickery Theater, 20.30 uur). Den Haag: Residentie-orkest (Houtrust- hallen, 20.15 uur); Pilobolus Dance Theatre (Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur); Circus Emma (Hot Theater, 19 uur). Rotterdam: Dialog Curious George (Schouwburg, 20.15 uur); Dansers en musici van het koninkrijk Bhutan (Doelen - Grote Zaal, 20.15 uur). Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). nte

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13