Kerk moet machtelozen be vrij ding kunnen bieden 5 L ld A H Uk door Th. J. Koeckhoven do Opvoeding door Louis Engelman - Als hem naïviteit wordt verweten, is hij daar helemaal niet van ondersteboven. „Man, het christendom is toch vreselijk naief. Jezus was de grootste naïeveling die je je kunt voorstellen. Daarom moeten mensen zoals ik, die proberen in zijn voetsporen verder te gaan, ook kinderlijk zijn. Want kijk nou wat die zogenaamde volwassenen ervan maken. Op die manier gaat de wereld toch kapot?” De Alkmaarse deken C. F. Geraets pretendeert niet een waterdichte oplossing te hebben voor het probleem van de illegale gastarbeiders die zich uit angst voor de politie in kerken schuil houden. Wel vindt hij dat staatssecretaris Haars elk menselijk gevoel ontbreekt, wanneer zij vasthoudt aan haar standpunt dat de politie gerechtigd is de buitenlanders uit de kerken weg te halen en over de grens te zetten. Orde van de Ster Loi Vo de' en afg zul Op He Jul zot Na On AB ma gig def Soms denkt een mens dat zijn weg recht is, maar tenslotte leidt die toch naar de dood. Een lankmoedig man is meer dan een groot strijder en wie zichzelf bedwingt is meer dan wie een stad verovert. De dwaas is niet gesteld op inzicht, maar hij loopt graag met zijn gevoelens te koop. Al heeft men goud en een massa koralen, verstandige lippen zijn het kostbaarste kleinood. Wie gerechtigheid nastreeft en goedheid, hij vindt leven, heil en glorie. Ziet gij een man die wijs is in zijn eigen ogen, dan is meer hoop voor een dwaas dan voor hem. Deze wijsheid is niet afkomstig van een girohoudende goeroe. We vinden haar in het bijbelse boek der Spreuken. Ik ben daarin gaan lezen na een verhaal over weer een Indiase wijze, Krishnamoerti genaamd, die er kennelijk onvoldoende bezwaar tegen uit dat hij .wereldleraar’ als titel draagt. De ware wijsheid leert dat dezulken de ware wijsheid niet bezitten. Meditatie 1$ l'i'J »i :ll|i A Krishnamoerti de wijze leraar Krishnamoerti Jean Paul Sartre Martin Buber Q Voor de VPRO-televisie ontpopte de deken zich onlangs als een kerkelijk gezagsdrager die tot verbijstering van zijn opponent in het interview, hef CDA- Tweede-Kamerlid Van Dam een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid in deze kwestie toelaatbaar vindt. Deken Geraets is zich niet plotseling met de zaak van de buitenlandse werknemers gaan bezighouden omdat twintig Marokkanen van pastoor Van Kan op Hemelvaartsdag onderdak hebben gekregen in de Plus X-kerk in Alkmaar. Sedert 1956 kent hij de problematiek van de gastarbeid van nabij. Hij werd toen gevraagd als aalmoezenier op te treden voor de Spanjaarden en Italianen die bij Hoogovens kwamen werken. „Een totaal andere situatie dan nu”, meent hij. „Het ging onze samenleving alleen om het rendement van die lui. De mannen werkten hier, de vrouwen bleven nog in hun eigen land. Bovendien stond hun cultuur veel dichter bij die van ons”. Volgens Geraets is dat beeld sterk veranderd met de komst van de werknemers uit de verder weg gelegen landen. „Ze hebben een heel andere Hij werd geboren in 1895 in de buurt van Madras in India. Een theosoof „ontdekte” in 1909 dat de toen dertienjarige jongen de nieuwe wereldleraar zou worden, die binnen de kring van de theosofie destijds werd verwacht. Hij werd samen met een jongere broer opgevoed en voor zijn toekomstige taak voorbereid, eerst in India en later in Groot-Brittannië. Voor dit doel werd de Orde van de Ster in het Oosten opgericht. De orde moest de komst van weer eens een nieuwe wereldleraar voorbereiden. In 1921 kwam hij naar Nederland, waar de orde de beschikking had over het kasteel Eerde in Ommen. De dood van zijn broer omtrent deze periode leidde tot een ommekeer in zijn denken en tot de opheffing van de Orde van de Ster. De onmiskenbare diepte van zijn gedachteleven mag blijken uit regels als deze: „Als gij van elke kluister zijt bevrijd, uw lijf met losse teugel in bedwang, wanneer uw ogen elk ding kunnen aanzien, naakt, zoals het is, wanneer uw hart sereen is en met liefde zwaar beladen, uw geest in stevig evenwicht, Dan, o wereld, zijn de poorten open van die Gaarde, de poorten van het Rijk van het Geluk.” Gedachten als deze zijn diep en rijk, ze zijn nergens origineel. Denk maar aan de bijbelse boeken der Spreuken en der Wijsheid. Krishnamoerti zelf lijkt mij een voortreffelijk men., een zuiver soort heer, een edele denker die zoveel mogelijk en liefst alle mensen gelukkig wil maken. Ik heb een zeer sterk vermoeden dat hij niet goed raad weet met een titel als wereldleraar, als hij die tenminste nog draagt. Ook hij zal door schade en schande wijs zijn geworden. Ongetwijfeld zal hij bitter teleurgesteld zijn geweest in sommigen uit zijn naaste omgeving. hij vooreerst geen nieuwe gedachten verkondigt en dat hij noodzakelijk in de schaduw moet blijven van Jezus Christus en diens evangelie van een waarachtige nieuwe werkelijkheid. Hoewel de opvattingen van Krishnamoerti niet oorspronkelijk zijn en elders zoals in jodendom of boeddhisme rijker worden aangetroffen, zijn bepaalde gedachten voldoende van belang om hier opnieuw te worden weergegeven. moeten we christenen zijn, niet alleen op zondag”. Het kerkelijk asielrecht biedt, aldus de deken, onder meer de ruimte om het meegevoel tegenover de naaste daadwerkelijk te tonen. „Opgejaagden, rechtelozen, weerloze mensen krijgen daardoor een plaats om tot rust te komen. Dat moet gerespecteerd worden”, zegt hij. „Ik vind het vreselijk jammer dat in dit land zo’n kerkelijke wet niet wordt geaccepteerd”. Geraets gelooft dat het menselijk gevoel in de moderne maatschappij sterk wordt onderdrukt. „Deze samenleving redeneert alles stuk. Het moet allemaal strikt juridisch, maar we vergeten daarbij dat de mens in zichzelf irrationeel is. Denk maar aan de liefde, dat valt toch ook niet te beredeneren”. De kerk als vrijplaats („niet voor alles en iedereen”) zou volgens de deken met grote kracht moeten worden verdedigd. „Die kerk is een bijzonder huis, een heiligdom waar hemel en wereld elkaar ontmoeten. In de kerk doen we dingen zoals elkaar lief hebben waar we in de maatschappij vaak nog niet aan toe zijn. Het geheime, het mystieke van zo’n kerk moeten we bewaken. Dat mag je niet ontmythologiseren. Je kan jezelf er niet van afmaken door met korte gedingen enzovoort het recht aan je zijde te krijgen. Het gaat hier om mensen.’Mannen, die -vrouwen en kinderen hebben. Mannen die bang zijn omdat hier de opvatting dreigt van „schoonhouden dit land”. De deken is er des te meer van overtuigd hoe fout de beslissing van Haars is vanwege het feit dat Hoogovens om werknemers zit te springen. Mensen die graag willen werken mogen niet, dié worden de grens over gezet, zegt hij. Verzet daartegen acht hij op zijn plaats. ligt het Koninkrijk van de Eeuwigheid. In de crisisjaren ging hij naar Engeland, India en de Verenigde Staten. De kampen in Ommen werden opgeheven en de binding met de theosofie verdween. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef hij in de Verenigde Staten en na de oorlog reisde hij weer regelmatig door de wereld, waarbij ook ons land enige malen werd bezocht. Zijn toespraken werden meer realistisch en rationeel van toon. Het hoofdthema is dan de zelfkennis. Hij behandelt de ervaring, de angst, de agressie en de begeerte. Ook benadrukt hij de gevaren van het denken. Hij bekritiseert de sociale moraal, maar hij wijst erop dat een verandering van de samenleving met een verandering van het individu moet beginnen en deze verandering kan alleen van binnen uit komen. Het is aardig hier te Buitenlanders sjouwen voor de zoveelste keer met hun spullen een kerk binnen, in dit geval de Mozes- en Aaronkerk in Amsterdam. Maar met medestanders arm in arm de politie opvangen ziet Geraets toch niet zo zitten. „Ik moet omwille van anderen het juiste pad verlaten maar graag wel geweldloos. Ik houd niet van theatrale dingen, ik wil niet de martelaar uithangen. Wel zal ik mijn stem verheffen en blijven vechten voor de legalisering van zoveel mogelijk van deze mensen. Ik hoop dat er in de Het is treffend bij Krishnamoerti gedachten te ontmoeten over opvoeding en onderwijs die in het Westen steeds meer veld winnen. We denken met name aan personen als Illich en Steiner. Pas nog heb ik een katechetisch werk van Tjeu van den Berk bestudeerd. De titel daarvan was Vluchten kan niet meer. Wederom tot mijn vreugde heb ik ontdekt dat de opvattingen van de wijze uit het Oosten wonderwel overeenstemmen met de westerling Van den Berk. Ook Krishnamoerti’s kritiek op de maatschappij en met name op het bestaande stelsel van prestatie en concurrentie komt sterk tot uitdrukking in zijn opvattingen over onderwijs en opvoeding. De huidige tendensen daarin zijn volgens hem sterk gericht op een eenzijdige ontwikkeling van de mens, op aanpassing van jonge mensen aan een systeem van economische en technologische groei dat in hoge mate destructief is. komende dagen een golf van goedheid en begrip door Nederland gaat zodat deze illegalen geen angst meer voor de toekomst hoeven te hebben. Die dimensie van mededogen met de weerlozen kan je niet altijd in wetten gieten, dat moet spontaan van de mensen zelf uitgaan". Wellicht kan de Stichting K. eens praten met de Vrije Scholen van de Antroposofen. Ze zijn tenslotte nog familie. Tenslotte wil ik graag de aandacht vestigen op enige video- avonden van de stichting K. op 29 mei, 5,12,19 en 26 juni 1980 in de Prinsenhof, Glipperweg 57 te Heemstede, aanvang steeds te twintig uur. Kennis maken met Krishnamoerti is zeker de moeite waard. Ik ben blij dat ik hem iets beter heb leren kennen. Van bevoegde theosofische zijde heb ik inmiddels vernomen dat Krishnamoerti een eminent persoon is, maar de wereldleraar is ene Maitreya. Ik kom erop terug. Het onderwijs moet de jeugd vormen tot vrije en zelfstandig denkende mensen met een brede levensvisie, die niet alleen schoolvakken hebben geleerd maar ook levensvreugde en gevoel voor schoonheid, voor muziek en andere kunstvormen. In scholen die werken volgens de opvattingen van Krishnamoerti wordt hieraan veel aandacht besteed, zo ook aan de levende natuur en aan onderlinge relaties. Dergelijke scholen zijn bijna als vanzelfsprekend anti- autoritair. Ze hebben wel leefregels en ook bepaalde vormen van leren zijn onvermijdelijk. Centraal staat steeds het ontwikkelen van het eigen inzicht van de leerling die kritisch staat tegenover alles wat hem wordt voorgehouden. Momenteel functioneren volgens deze principes scholen in India, Engeland, de Verenigde Staten en Canada. Oprichting van een school in Nederland wordt overwogen. Blyd men hoof palei maai mag als zi wanl dat h Blyd hekk stelt nooil maal mani mens Vana felici verja „In Bly defi pas Ook toet ook met febr duic ven laat: aan; plot muz eem „Bu het maa en h Soes „bui als a troo vree defil voor WOK burg Ook kan ik mij niet voorstellen dat hij aanspraak zou maken op originaliteit en dat hij meer te bieden zou hebben dan bijvoorbeeld Sartre, Baha Allah, Gandhi, Mozes, Benedictus of Teresa van Avila. Krishnamoerti moet ik dus hoog waarderen en ik heb daarmee niet de minste moeite. Ik heb alleen moeite met de manier waarop hij wordt verkocht. Krishnamoerti leert ons verder dat de waarheid een land zonder pad is en dat een georganiseerd geloof in de vorm van een godsdienst of een sekte het ontdekken van die waarheid slechts kan belemmeren. De Orde van de Ster, intussen een wereldorganisatie geworden, werd opgeheven. Dat strekt hem tot eer. De waarheid kan volgens hem niet worden georganiseerd en elk spiritueel gezag kan de mens slechts beperken en belemmeren in zijn persoonlijke ontwikkeling, zo wordt ons voorgehouden. Hij wilde daarom geen volgelingen, maar hij ging wel door met zijn toespraken om degenen die willen luisteren te helpen zichzelf te bevrijden van angst en in zichzelf de weg naar de werkelijkheid te ontdekken. Niemand heeft de sleutel tot het Koninkrijk van Geluk. De sleutel ligt in ons eigen zelf en alleen in de ontwikkeling en de zuivering en in de onomkoopbaarheid van dat zelf zij be i eg, no ha lek stc stc Eli Kc vet, kr< I va i ra: EU vo> ka kei bel Da de get I no{ I (mi doe kei. dai mij sla i alU I sch dn hoe I ben i alle zijl of ten rij broi Ik zegt zogi red I het achtergrond, hangen de islam-religie aan. Maar tegelijkertijd is hun machteloosheid veel groter. Vooral de illegalen. Die mensen zijn hierheen gekomen omdat ze thuis bittere armoe kenden. En er waren werkgevers genoeg die ze in dienst wilden nemen. Ze werkten voor hun geld, maar worden nu opeens ontslagen als gevolg van de nieuwe wet die verbiedt illegalen in dienst te hebben. Wat is het resultaat? De werkelijke schuldigen de werkgevers komen weg met een boete van pak weg 75 gulden, terwijl de werknemers naar huis worden gestuurd. Zij zijn de echte slachtoffers”. Geraets vindt het fantastisch dat de parochieraad van de Pius X-kerk twintig Marokkaanse illegalen in Alkmaar asiel heeft aangeboden. De mannen slapen rond het altaar op matrassen. Het is goed dat de christengemeenschap deze mensen een handreiking geeft”, aldus de deken. „Wij als christenen moeten verlossing en bevrijding brengen aan mensen die niet aan hun recht komen. Dat is onze opdracht”. In het verleden is de kerk, zo meent Geraets, te sterk naar binnen gericht geweest. „De liturgie en alles wat daarmee samenhing werd het belangrijkste gevonden. Maar het gaat natuurlijk om de kerk aan de basis. Ook door de week herinneren aan de hoofdspreuk van de Bond zonder Naam „Verbeter de wereld, begin bij je zelf’. Krishnamoerti is het derhalve ook niet eens met de marxistische opvatting dat een andere samenleving min of meer vanzelf een ander mens oplevert. Tot mijn vreugde waarschuwt Krishnamoerti tegen spirituele organisaties en tegen oosterse goeroes die de ontstane leemten op geestelijk gebied in het Westen proberen te vullen. De meditatie wijst hij niet af, maar hij geeft hieraan een wezenlijk andere betekenis dan gebruikelijk is. Meditatie vereist de hoogste vorm van discipline die ontstaat door zich steeds bewust te zijn van hetgeen zich in en om de mens afspeelt. Meditatie is derhalve geen afzondering, maar handelen in het leven van iedere dag, dat samenwerking, gevoeligheid en intelligentie vraagt. Om deze opvatting moet Krishnamoerti hoog worden geprezen. Ik herken hierin de gulden middenweg tussen bidden en werken, het juiste evenwicht dat de Benedictijnse Orderegel kenmerkt. Benedictus vluchtte aanvankelijk naar de eenzaamheid, maar Godsliefde heeft ook mensen nodig. Ook Krishnamoerti waarschuwt ervoor dat meditatie geen vlucht mag zijn. Meditatie is bij hem vrijheid en vrijheid is de overwinning van het ik, de grootste belemmering tot de ontdekking van de waarheid als het Andere. Een schone gedachte als deze treffen we ook in de christelijke mystiek van het Westen en bij grote joodse wijsgeren als Martin Buber. Overwinning van het ik wordt verder uitgedrukt in de christelijke waarheid dat het ik moet sterven om ruimte te openen voor de ander. Krishnamoerti omschrijft de overwinning van het ik als liefde, medegevoel en inzicht. Met deze en andere voorbeelden hoop ik te hebben aangetoond dat de leer van Krishnamoerti overal en altijd al is verkondigd in Oost en West, voor en na Christus. Ik heb tevens laten zien dat deze wijze uit India toch een waarachtige en oprechte wijze moet zijn. Maar als denker en leraar is hij niet meer dan een van vele duizenden. Dat geeft ook niet, want ieder die in deze dwaze wereld inzicht tracht te brengen verdient onze aandacht en onze eerbied. Nieuwe wijzen van onderwijs en opvoeding kunnen leiden tot verandering van het maatschappelijk waardenpatroon, waardoor mensen opgroeien die niet zozeer zijn opgeleid tot het verrichten van maatschappelijk nuttige functies, maar die door hun opvoeding en opleiding kunnen uitgroeien tot geïntegreerde, harmonische en veelzijdig ontwikkelde mensen. Het gaat bij hem niet zozeer om het verwerven van kennis als wel om het verkrijgen van intelligentie, het vermogen derhalve om zo zuiver en zo objectief mogelijk te denken over zoveel mogelijk aspecten van het leven. Eerste voorwaarde hiertoe is het ontbreken van angst, waarop het hele onderwijssysteem middels cijfers, proefwerken en examens is gebaseerd. Verdraagzaamheid en plicht tot veelzijdigheid van informatie vergen dat thans ook wordt bericht over Krishnamoerti en wel aan de hand van documentatie die afkomstig is van de stichting Krishnamurti Nederland, waarvan het secretariaat in Bennebroek is gevestigd. Hieruit mag ik vernemen dat wij leven in een periode van oorlogen en crises en van morele verandering. De traditionele, uit de religie voortkomende voorstellingen verliezen hun waarde, terwijl nieuwe denkbeelden, met name die op wetenschappelijke en politieke grondslagen, niet in staat blijken het menselijk leven een fundamentele betekenis te geven. Technologische vooruitgang en moreel verval zijn de kenmerken van een overgangstijd waarin de mens opnieuw naar zijn oergrond begint te zoeken. Tot zover de stichting K. Iedere psycholoog en theoloog moet weten dat iedér mens van elke tijd op zoek is naar zichzelf, naar zijn oergrond, naar de grond van zijn grond, naar grond onder zijn voeten, naar houvast. In deze onzekere tijd grijpt de even onzekere mens maar al te graag naar alles wat hem als zekerheid en wijsheid wordt aangeboden, zeker als deze vloeien uit de mond van een wereldleraar. De zoekende mens vergeet dan dat hij kan putten uit de eeuwenoude wijsheid van de Bijbel, dat hij zich mag verlaten op de wijsheid van misschien zijn eigen vader of van een marktvrouw uit Haarlem of Krimpen aan den Lek. Maar zij komen niet uit India. Krishnamoerti wel. Zoals zovelen voor hem heeft hij een nieuwe benadering van de waarheid gezocht door alle gangbare denkwijzen los te laten. Tenminste dat wordt van hem beweerd. Hij zou aldus een werkelijkheid hebben ontdekt, die boven ruimte en tijd uitstijgt en die de kern is van aüe religie, van alle kennis, van het bewustzijn, van medegevoel en van liefde.’ Hiermee is heel veel en tegelijk niets gezegd. Dit alles sluit niet uit dat Krishnamoerti geen groot denker en geen goed mens zou zijn. Maar als mijn persoonlijke overtuiging teken ik hierbij aan dat ifmnrnmu.il

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 20