Grijze pubers heel treurig in Mythologische maskerdansen in Bhutan Demonstranten tegen opera aangehouden Vrolijke discipline kindermusical Spring Spel in De Ontdekking schiet pijnlijk tekort Studentenproject rond Horvathteksten I Kinderen en beroepsacteurs samen Beloften blijven onvervuld Kostelijke Hamlet Crazy Locomotive THEATRE DES NATIONS DEN HAAG. Acrobatische composities met twee of meer li chamen, ogenschijnlijk in een ste riele stijl, maar met een ontegen zeggelijk sensuele, warme uit straling, kenmerkten de voorstel lingen die danstheater Pilobolus gaf in het Holland Festival van 1974. Zes jaar lang kwam de groep niet in onze contreien, maar het drong wel tot ons door, dat Pilobolus een andere richting was ingeslagen bij het maken van hun gezamenlijke choreogra fieën. KUNST Leden van het Pilobolus Dance Theatre in Molly 's not dead (Foto Jaap Pieper) 1 ALMA POST KO VAN LEEUWEN i Het is maar een bescheiden uitzien- Rezy Schumacher en Huub van der Lubbe in De Ontdekking. (Foto Marjan Lambers) De Kindermusical Spring is op een heel vrije manier tot stand gekomen. Vanuit het gezelschap werd een openbare oproep gericht aan kinderen om mee te doen aan een muzikale theaterproduktie. De tek sten en de speelscènes zijn pas ontstaan nadat de hele groep compleet was. Samen met de beroepskrachten hebben de kinde ren hun verhaal zelf bedacht en uitge werkt. ZÜRICH (Reuter). De politie van Zürich hield maandag 35 jongelui vast na een weekeinde dat geken merkt werd door geweld dat aan een hoge politiefunctionaris het leven kostte en elf politiemannen verwon dingen deed oplopen. Verveling in Spring is er niet. De musi cal is kennelijk terdege ingestudeerd en zal vóór de Haagse première vast wel wat opvoeringen hebben doorstaan. Onder lei ding van de spelers Jakob Beks, Raymond Bossaerts en Mia Grijp kwam er welis waar afgepast, maar toch levendig toneel op de planken. De strakke regie van Eva Bal bereikt in een fraaie belichting ver scheidene uitgekiende spelsituaties. De scène met de mijnwerkerskinderen vormt daarbij een onbetwist hoogtepunt. De demonstranten, die zich hadden ver enigd in een overkoepelend orgaan dat twee maanden geleden werd opgericht, beschuldigden de politie ervan de vrijdag avond begonnen confrontatie te hebben uitgelokt door 120 leden van de mobiele brigade uit te sturen tegen een volgens hen vreedzame menigte van 200 mensen.. politie die was gestuurd om de toegang vrij te houden. We konden in het nieuwere repertoire meer theatrale elementen verwachten. In de praktijk blijken die veranderingen te bestaan uit gimmicks, die qua effect ver- publiek zit aan weerskanten van de gang, voor de lege cellen. Daar tussenin het spelvlak, opgebouwd uit slordig cafémeu- bilair. Twee uur lang blijft het thema dansen, vrijen, vechten, Horvath, zich met kleine varianten herhalend. Weinig afwis selend, maar door de constante jukebox- muziek en de rook kom je zelf in een soort verdoving waardoor het, mij althans, niet ging vervelen. De Ontdekking is een produktie gewor den zonder echte spanning, waarin tel kens een aanzet tot iets boeiends voor speld wordt, doch waarin de vervulling achterwege blijft. Jammer van de inspan ning en de prettig klinkende muziek van Henk van der Meulen, live uitgevoerd door een pittig spelend orkestje. KO VAN LEEUWEN B l Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). Utrecht: Und die Liebe höret nimmer auf (RASA), 20.30 uur). Door de consequente toepassing van de satirische gedachte was de humor hier wel volkomen op zijn plaats. Walklyndon uit 1971 is één van de oud ste choreografieën van de groep. In kleu rige korte sportbroekjes zien we vier dan sers, de oorspronkelijke bezetting van de groep, atletisch het thema lopen uitwer ken. In 1974 zagen we dit werk ook al. Shizen (1977) en Untitled (1975) vormen artistiek het hoogtepunt van het program ma. Zuiver gericht op de werking van lichamen in beweging, in evenwichtsstan- den, in spanning oproepende houdingen laten de dansers van Pilobolus op bijzon der zuivere wijze danskunst, beeldhouw kunst, sensualiteit inéén smelten, perfect op muziek gezet, perfect van lichaamsbe- heersing. De reputatie die de groep ver worven heeft, maakt ze in ieder geval met deze werken volkomen waar. JAN BAART delen overtuigen meer. Vooral de conditi oneel zeer beproefde Jonathan Wolken, één van de oprichters van Pilobolus, maakt indruk, door zijn acrobatische ei genschappen, maar niet minder met zijn zeer natuurlijke expressie. Moses Pendleton, de andere oprichter van Pilobolus, trad als solodanser aan voor Momix, een werk uit 1980. Op reg gae- en funkmuziek gaf hij een parodie zo weinig interessant is. Om de onderlinge verwisselbaarheid ervan te laten zien knipten ze een aantal dialogen los uit de stukken (Kasimir und Karoline; Italieni- sche Nacht; Glaube, Liebe, Hoffnung en Geschichten aus dem Wienerwald), en leg den ze in de mond van een groepje onge schoolde jongeren, die samen in een café hangen. Dat soort bijeenkomsten, waar vrijen, drinken en vechten troef zijn en de con versatie miniem, zijn vaker op toneel uit gebeeld. Edward Bond beschreef al in de jaren ’60 de taalarmoede van pubers. Nieuw is echter het effect, teweegge bracht door Horvaths teksten. Ik zag ach ter de punkies en glittermeisjes ineens de vermoeide arbeiders en sloverige huis vrouwen die ze later ongetwijfeld zullen worden. Grijze pubers, nu de plechtige DEN HAAG. Het Holland Festival 1980 schenkt ruime aandacht aan theater voor kinderen en de gemeente Den Haag doet er zelf een schepje bovenop met een speciaal kinderfestival. Het achterlig gende weekeinde ging dat tegelijk met het Holland Festival van start. Dat ge beurde in de Koninklijke Schouwburg met de opvoering van de musical Spring door een ensemble van beroepstoneelspe lers en kinderen. Een Belgische theater- samenwerking uit Gent, mogelijk ge maakt door een speciale opdrachtsubsi- die van het Ministerie van Nederlandse Cultuur in België. Een samenwerking die rijpe vrucht afwierp en de Haagse ope ning tot een aantrekkelijk kinderfeestje maakte. De Koninklijke Dansers en Musici uit Bhutan, een bergrijk koninkrijk aan de voet van de Himalaya, vertoondèn een programma van korte mythologisch ge tinte dansen en een tweetal dansdrama’s. Het naïeve element overheerst bij deze dans- en theaterkunst. De dansgroep brengt de boeddhistische kloosterkunst, zoals die uitsluitend door monniken in Bhutan zelf uitgevoerd wordt. In tegen stelling tot bijvoorbeeld de Tibetaanse volkskunst, die nauw verwant is met de Bhutanese, kan de getoonde folklore nog als authentiek beschouwd worden. De muziek heeft bij de voorstelling een ondergeschikte rol en dient voornamelijk om de dansen te accentueren. Spectacu lair zijn de instrumenten overigens wel. Er worden blaasinstrumenten gebruikt van twee meter lang. Schril en oorverdo vend klinken de bekkens en trommen. Zowel musici als dansers zijn mannen. Ook de vrouwrollen worden door mannen vertolkt. In dergelijke culturen heeft men geen weet van emancipatie. jochie in een sloppenbuurt van weleer wordt belicht. Er zijn verscheidene morele ondertonen in de musical waar tè nemen. Aan de ene kant bijvoorbeeld ontdekken de kinderen via een terugblik in de historie dat kinde ren het in vroeger tijden, waarin gedwon gen arbeid voor velen gewoon was, beslist niet prettiger hadden. Anderzijds wordt aangemerkt dat er voor het hedendaagse kind wel erg veel van te voren geregeld is, waardoor verveling troef wordt. Wie het gelukt om voor de voorstel lingen binnen het Festival kaarten te bemachtigen - de publieksruimte per theater is te beperkt voor de enorme toeloop - kan genieten van aantrekke lijke voorstellingen. Zo maakte het uit Polen afkomstige Teatr Stu in druk met een vooral groots opgezette voorstelling. In The Crazy Locomoti ve, een musical gebaseerd op een selectie uit werk van Stanislav Wit- kiewicz (ook wel kortweg Witkacy genoemd) zien we de belevenissen van een kleine spoorwegambtenaar, die via een mythologie-achtig verhaal op weg is naar zelfbevrijding. De Polen brengen bruisend theater, zin gen en acteren voortreffelijk en al is de voorstelling wat tekst betreft niet te volgen, er blijft door een schitte rend beeldend element voldoende over om de enkele kleine inzinkingen te overbruggen. AMSTERDAM Een leerjongen die een punkmeisje aanspreekt met: „Juffrouw, luistert u nu eens goed naar me”, is niet alledaags. Het valt te beluisteren in de voorstelling Und die Liebe hort nimmer auf, een project van studenten van de Hochschule der Kunste, een Berlijnse toneelschool, onder leiding van regisseur Roberto Ciuli uit Dusseldorf. De teksten zijn afkomstig uit vier volks stukken van Ödön von Horvath (1901- 1938), die naar de mening van de makers onderling verwisselbaar zijn en louter die nen als clichématige kapstokken, waar de armoedige mensen die Horvath beschrijft hun contactpogingen aan ophangen. Dat lijkt me juist gezien, en het is mijns inziens ook de reden waarom Horvath heden nog Voorstelling: Riante Produkties pre senteert De Ontdekking. Auteur en regisseur Bruce Gray. Belangrijkste spelers: Jeróme Reehuis, Rezy Schu macher, Huub van der Lubbe, Hans Daalder, Louise Robben, Han Kerk- hoffs. Universiteitstheater, Doelen straat 16 Amsterdam. Première 2 juni 1980, Holland Festival. Nog te zien tm. 22 juni. Het stadsbestuur van Zürich verklaarde zondag op een spoedvergadering dat men zich niet zou laten intimideren door straatterreur. Het bood nieuwe gesprek ken met de organisatie van jongeren aan. Riante Produkties presenteert De Ont dekking. Zo luidt de complete titel van een voorstelling die een aantal niet onaardige vondsten samenbrengt, waarin soms heel redelijk tot goed wordt geacteerd, maar waarin het merendeel van de spelers groep nauwelijks kan voldoen aan de ver- wachtingen die zijzelf oproept. De Ont dekking heet uitgebracht te worden door een maatschappij die zo arm is, dat er maar drie echte acteurs in dienst zijn. De rest van de rollen moet gespeeld worden door de technici en andere medewerkers. Maar schijn en werkelijkheid draaien in een pijnlijke vicieuze cirkel rond: wat verhaal moet zijn wordt realiteit als de spelers de door Gray bedachte grappen niet helemaal blijken aan te kunnen. Dan wordt duidelijk dat zelfs het spelen van mislukkingen moeilijk kan zijn. De Ont dekking zit boordevol archetypes die in elke Amerikaanse speurdersfilm van voorheen voorkwamen. Louche gangster types de speurder zelf de blonde sexy aangestipte vrouw die beschermd moet worden enzovoort. Allemaal clichés, wat op zich geen enkel bezwaar hoeft te zijn, mits er sprake is van artistieke hoogstand jes die het uitbeelden ervan rechtvaar digen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het thema masker- kunst bindt zeven niet-westerse dans groepen. afkomstig uit Azië, Latijns- Amerika en Afrika, bij hun kleurige ver schijningen op de podia van het Holland Festival, als een soort promotietournee voor hun folklore. De eerste kennisma king voor Nederland met de cultuur van Buthan vond maandagavond plaats in de Lichthal van het Tropenmuseum. Alle goede bedoelingen daargelaten, ontkom je niet aan de indruk dat het er wat dat laatste betreft niet zo rooskleurig uitziet. Er zijn leuke vondsten, maar de spelers komen steeds juist iets te kort om ze briljant te kunnen uitvoeren. Eigenlijk is alleen Jeróme Reehuis in staat zijn aandeel tot in perfectie af te leveren. Reehuis speelt een blaaskaak van een regisseur, die zijn tekort aan artistiek ver mogen naar holle hunbug ombuigt. Aan vaardbaar, met leuke uitschieters zijn de Belgische actrice Rezy Schumacher a’s de blonde diva en Huub van der Lubbe als haar tegenspeler, de detective Strong. De overkoepelende organisatie, ver noemd naar een fabrieksgebouw van rode steen dat in 1972 door de overheid was gekocht om als cultureel centrum te wor den ingericht, eiste een los van het esta blishment gebouwd jongerencentrum en concertzaal in Zurich. Woensdag 4 juni Rotterdam: Dialog Curious George (Schouwburg, 20.15 uur); Circus Emma (Thea ter Zuidplein, 14 uur). Amsterdam: De Toe komst gaat het helemaal maken (Stads schouwburg, 20.15 uur); Jozef van den Berg (Theater De Balie, 20.30 uur); Humboldt’s Cur rent (Mickery Theater, 20.30 uur); De Ontdek king (Universiteitstheater, 20.30 uur;) Und die Liebe Höret nimmer auf) De Smederij, 20.30 uur); Den Haag: Vertrouw nooit een trol (Konin klijke Schouwburg, 19 uur); Residentie-orkest (Houtrusthallen, 20.15 uur). Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). Utrecht: Pilobolus Dance Theater (Stads schouwburg, 20 uur). Donderdag 5 juni Scheveningen: Thijl (Circustheater, 19.30 uur). Rotterdam: ABCDEFG (Doelen, grote zaal, 21 uur). Amsterdam: Geoffrey Douglas Madge (Cen trum Bellevue, 20.30 uur). Humboldt’s Current (Mickery Theater, 20.30 uur); De Ontdekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Jozef van den Berg (Theater De Balie, 20.30 uur); Pilobolus Dance Theatre (Stadsschouwburg, 20.15 uur). Den Haag: Kamermuziek Rudolf Escher I (Koninklijk Conservatorium, 20.15 uur); Dan sers en musici van het koninkrijk Bhutan (Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur). de tent, waarin de uit Cornwall af komstige groep Footsbarn Theatre speelt. Groot is daarom de verrassing als je er de sterk ingekorte versie van Shakespeares Hamlet gaat bekijken. Nog geen twee uur en toch een „com plete Hamlet” en zelfs een waarom je zonder gêne smakelijk kunt lachen. Met grote energie komt Footsbarn onder regie van de gezamenlijke spe lers tot een heldere en spirituele op voering. Humor en relativering gaan hand in hand en de vindingrijkheid van de groep, die spelers van uitmun tende kwaliteit bezit, werkt hartver warmend. Zo kon een afwisselende fantastisch opgebouwde voorstelling ontstaan met juweeltjes van korte scènes. Uitschieters zijn de scène waarin Polonius zijn zoon Laertus onderhoudt, de kostelijke doodgra- versscène en het slotgevecht tussen Laertus en Hamlet. Footsbarn Thea tre speelt op een heel lijfelijke manier en maakt gebruik van knappe, acro- batiekachtige lichaamsbeheersing, zonder hinderlijke overdrijving. Al thans in deze voorstelling, die ik warm kan aanbevelen. (K.v.L.). Woensdag 4 juni tslNNEN. 15 uur: Steve Hansen. Stage Space Theatre Cooperative, Pistol Theatern, Wespetheater. 16 uur: Toneelgroep Centrum, Theatar Roma. 19.30 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf, Toneelgroep Baal. 20 uur: Les Enfants du Paradis, Studio K. 20.30 uur: Theatre Manarf, San Francisco Mime Troupe. 20.45 uur: Wilhelm Birgit en Hein. 21 uur: Forkbeard Fantasy, The Rousers, Termiek, Footsbarn Theatre. 21.15 uur: Cartoontheater Radeis. 21.30 uur: Shusaku. 22 uur: People Show. 22.30 uur: Chatouilleet Chocolat, Fischer Z, 4L12. 23.30 uur: Patrick Beckers. 24 uur: Jango Edwards, Waso Quintet. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmonies Orkest. 15 uur: Air Design. Varend Variété. Onk Theater Overal - Frans Straatfeest. 19.30 uur: Flup Ju Bedrijf. 21 uur: Dogtroep. FILM. 20 uur: experimenteel programma van Klaus Telscher, Beeldend Theater. 22 uur: The Fool van Jacques Kadtmor. VONDELPARK. 12 uur: Wavoo. 15 uur: kindervoorstelling. Donderdag 5 juni BINNEN. 15 uur: Pistol Theatern. 16 uur: Volker Spengler. Theatar Roma. 19.30 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf, Toneelgroep Baal. 20 uur: Les Enfants du Paradis, Studio K, Beeldend Theater, Steve Hansen. 20.30 uur: Wespetheater, San Francisco Mime Troupe. 20.45 uur: Wilhelm Birgit en Hein. 21 uur: Rashomon, Padlt Noidet, Termiek, Footsbarn Theatre. 21.15 uur: Cartoontheater Radeis. 21.30 uur: Stichting Dansproduktie. 22.15 uur: People Show. 22.30 uur: Chatouilleet Chocolat. 23 uur: The Tapes/Mlni Pops, Bob Downes, Theatre Manarf, Nola Rae. 23.30 uur: Patrick Beckers. 24 uur: Adams Jazzorkest. FILM. 20 uur: Nederlandse animatiefilms (van onder anderen Raoel Servais en Gerrit van Dijk). 22 uur: Videoregistraties Baal en Onafhankelijk Toneel. Vondelpark. 19 uur: Bob Downes-Sharon Landau. Spring is een aantrekkelijk en gedisci plineerd opgevoerde produktie geworden met een sociale ondertoon. Uitgaande van onze welvaartsmaatschappij belandt de toeschouwer samen met een groepje kin deren op het toneel in vier historische situaties waarbij kinderarbeid centraal stond, waarin een rijkelui’s kind het al evenmin gemakkelijk heeft en waarbij ook het onaangenaam bestaan van een De jongelui trokken nadat zij verspreid waren de stad in en richtten vernielingen aan ter waarde van naar schatting twee miljoen gulden. De politie verklaarde dat de jongelui op amok uit waren, omdat zij bezoekers van de opera bekogelden met eieren en zakjes verf. Er werd niemand aangehouden tot dat een agent door een projectiel werd getroffen. teksten je door hun jeugdig elan heen laten kijken. Een treurig gezicht. Het is de ouderwetsheid van de teksen die het hem doet. De pretentie dat ook andere kwaliteiten van Horvaths dialogen belangrijk zouden zijn voor de voorstel ling lijkt me te ver gaan. De studenten probeerden ze als voorwerk uit op reizi gers in de Berlijnse ondergrondse, en, wa ren verbaasd over de tamme reacties. Tja, wat willen ze, na tien jaar publiekspartici patie en -beschimping? Met dit soort ideeën, verwoord in het programmaboek je, doet de voorstelling wat ouderwets aan. Voor het jongerencafédecor is een treu rige lokatïe gekozen: de voormalige ge vangenis aan het Amsterdamse Kleine Gartmanplantsoen, voor de gelegenheid De Bajes gedoopt (naast de balie). Het Holland Festival. Voorstelling: Pilo bolus Dance Theatre, Verenigde Sta ten. Molly’s Not Dead (1978), Momix (1980), Walklyndon (1971), Shizen (1977), Untitled (1975). Moses Pendle ton, Jonathan Wolken, Alison Chase, Michael Tracy, Georgiana Holmes, Jamey Hampton, Richard Korngute. Koninklijke Schouwburg, Den Haag, 2 juni 1980. Pilobolus maakt reputatie waar wantschap vertonen met cabaretachtige elementen, die in hun uitwerking nogal contrasteren met de oorspronkelijke stijl van het gezelschap, die ook in het reper toire van de Holland Festival voorstellin gen van dit jaar vertegenwoordigd is. Pilobolus opent het programma met twee recente werken, Molly’s Not Dead en Momix. Het twee jaar oude Molly’s Not Dead vertoont in een zeer lijfelijke pre sentatie, zowel elementen van de oudere plastische stijl, als meer op slapstick lij kende situaties. De vier dansers en twee danseressen gebruiken daarbij niet alleen ongegeneerd hun lichaam in allerlei facet ten, maar plukken ook aan maillots en knijpen in wangen als het zo uitkomt. Toch komt die humor op den duur een beetje willekeurig over. Het duurt boven dien allemaal net even te lang om echt leuk te blijven. De meer op het totale verbruik van het lichaam gerichte laatste ten beste op de huidige gezelschapsdans. Voorstelling: Spring. Gezelschap: Kindermusicalensemble, Gent. Re gie Eva Bal. Première Holland Festi val 1 juni 1980. Speeldata Spring: 7 juni Stadsschouwburg Amsterdam, 8 juni Stadsschouwburg Utrecht, 14 juni Theater Zuidplein, Rotterdam. Het geweld vloeide voort uit een besluit van de plaatselijke overheid een lening van 74 miljoen gulden te verstrekken aan SW Opera in Zürich. De tegenstanders willen dat de lening in een plaatselijke volksraadpleging komend weekeinde wordt afgewezen. Gesteund door de jonge socialisten in Zürich en randbewegingen verstoorden de demonstranten een optreden van een aantal koren, braken geluidsinstallaties af en eisten meer punk-rockconcerten. An dere betogers verzamelden zich voor het operagebouw en gooiden stenen naar de Und die Liebe hort nimmer auf... Door Düsseldorfer Schauspielhaus- Hochschule der Kunste, Berlin. Sa menstelling: Roberto Ciuli-Helmuth Schaefer, op basis van teksten van Ödön von Horvath. Regie: Roberto Ciuli. Dramaturgie: Helmuth Scha fer. Kostuums: Claus Arzberger- Franz Lehr. Toneelbeeld: Gralf-Ed- zard Habben. Geluid: Markus Meyer. Spelers: Frank Arnold, Manuele Brandenstein, Hannes Hellmann, Sabine Herken, Rainer Homann, Cornelia Kempers, Muzzu Lini, Christine Sohn. Gezien op 2 juni in De Bajes te Amsterdam, daar nog op 3 en 4 juni, 5 juni Utrecht RASA. AMSTERDAM. Toneel en film, twee toch zo verschillende media waarin acte ren meestal cemtraal staat. Het Universi teitstheater heeft zich daarin verdiept en met steun van CRM. de gemeente Amster dam, Holland Festival en Buma kon een toneelproduktie worden gemaakt met film als onderwerp. Bruce Gray, die zelf de hand in diverse film- en televisiepro- dukties heeft gehad, Schreef het stuk De Ontdekking, dat door de gefingeerde kleine filmmaatschappij Riante Produk ties wordt uitgebracht. De Ontdekking moet een detectivefilm worden, ge schoeid op Amerikaanse leest, want Amerika is het beloofde land voor het broodarme maatschappijtje, waar het hier om gaat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9