Dodenmis van Berlioz wekt enthousiasme op Humboldt’s Current boeiend maar te weinig kritisch Gluren naar repetitie van Bram Vermeulens Toekomst Vrijheidsprijzen voor het eerst in Parijs toegekend Rijksmuseum heeft weer compleet drieluik uit 1530 Mammoetconcert in Haagse Houtrusthallen Hongaarse Woyzeck 17 WOENSDAG 4 JUNI 1980 KUNST THEATRE DES NATIONS HAARLEM. „De beste van ons beiden waren wij samen”, zei Freek de Jonge in zijn begrafe- nisspeech ter gelegenheid van het uiteenvallen van Neerlands Hoop begin dit jaar in de Toneelschuur. Zeker, het was een emotionele gebeurtenis, maar door deze uit spraak onderving De Jonge eigenlijk de speculaties over wat de afzonderlijke bestanddelen van Neerlands Hoop waard zou den zijn wanneer zij op eigen kracht en zonder eikaars steun moeten opereren. De Jonge heeft inmiddels met zijn solotheater- programma De Komiek zijn klas se ruimschoots bewezen. Aan Vermeulen, die altijd het muzika le aandeel van Neerlands Hoop voor zijn rekening nam, was het gisteravond de beurt. Fuga Fraaie beelden bij Ping Chong Voorstelling: Humboldt’s Current. verbinden FILM. 20 uur: Nederlandse animatiefilms (van onder anderen Raoel Servais en Gerrit van Dijk). 22 uur: videoregistraties Baal en Onafhankelijk Toneel. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nisch Orkest. 15 uur: Flup Ju Bedrijf, Air Design, Frans straatfeest. 16 uur: Dr. Tarre en Prof. Féthyr. 17 uur: Onk Theater Overal. 22 uur: Dogtroep. VONDELPARK. 19 uur: Bob Downes-Sha- ron Landau. AMSTERDAM. Charles Humboldt, de hoofdfiguur uit Humboldts Cur rent, is een gefingeerde nazaat van de natuuronderzoeker Alexander von Humboldt (1769-1859), naar wie ook een zeestroom in de Stille Zuidzee is genoemd. Charles, eveneens onderzoeker, wordt door Ping Chong gebruikt om een beeld te geven van het hele antropologen- en kolonisatiegebeuren, dat mede door het werk van mensen als Alexander zijn beslag kreeg. In een mooi ingehouden spel, als het ware beheerst door de stilte van het oer woud, spelen de acteurs scènes die Hum- zien hoe Jezus, te midden van de menigte, Lazarus uit de dood opwekt. Zo’n drieluik werd gemaakt voor een altaar en de gevers van het altaar staan op de luiken geportretteerd. Het drieluik dat het Rijksmuseum nu compleet heeft weten te maken is echter de eeuwen niet ongeschonden allen deel uit van het publiek. Spontaan lijkt zich een scène te ontwikkelen, die ondanks de Hongaarse taal, volkomen duidelijk de motieven en emoties van de hoofdfiguren blootlegt. Even natuurlijk als zo’n scène begonnen is, lost die ook op in het publiek, terwijl parallel alweer een volgende situatie opgebouwd wordt. Zappa nog met Joe’s Garage) dat het versleten is. boldts contactpogingen met inlanders la ten zien; zijn vrouw die dreigt gek te worden; een non van de missie die ontwij kend antwoordt op vragen. Associërend, zoals de bedoeling van John is, kun je hier het wel en wee van het onderzoekersleven omheen fantaseren. Het eindbeeld, een amateurfilmpje waarop Humboldt plus vrouw voor een casino, kan ik hier trou wens niet inpassen. Chong, uit New Spelers: Daarmee heb je het eigenlijk gehad. Alle pretenties die Vermeulen heeft geventi leerd komen er uiteindelijk op neer dat hij in een bandje wil spelen, al accepteert hij kennelijk niet de omstandigheden waar onder duizenden Nederlandse groepjes binnen de popscène hun muziek in prak tijk mogen brengen. bezielde covers speelt van hits uit de jaren vijftig en zestig. Het gedegen oefenen wordt daarbij dan telkens verstoord door Olga Zuiderhoek, die een draak van een huismoeder neerzet en overtuigend zeurt. Een, Jeannie Hutchins, Martin Baum- gold, Pablo Vela, Tone Blevins, Erica Bilder, Charles Horne, Rufus. Gezien op 3 juni in het Mickery Theater, Am sterdam. Daar nog te zien tot en met 21 juni, behalve zondag en maandag. De 73-jarige, blinde, mevrouw Tsjoe- kovskaia kreeg de prijs voor haar Ge sprekken met Anna Akhmatova en Wegen van Uitsluiting. In dit laatste werk be schrijft zij hoe zij in 1974 uit de Russische schrijversbond werd gezet omdat zij een aantal vervolgde schrijvers had verde digd. Humboldt’s Current, gemaakt in 1977, is heel wat boeiender dan Lazarus, uit 1972, dat afgelopen september in Mickery is gespeeld. De problematiek had iets scher per gekund, zeker als de Vietnamese oor log ter sprake komt - wat een keer gebeurt - als veelzeggend gevolg van kolonisatie. Wie dat voelbaar wil maken, moet er uit- gebreider op ingaan. ALMA POST Chong bedoelt een kritisch beeld te ge ven, maar maakte een voorstelling van zulke mooie plaatjes dat eerder de voorde len dan nadelen van antropologisch veld werk in het oog springen. H et hoofd van Charles Humboldt is afgebeeld op een oosters altaar, terzijde van het toneel gedurende de hele voorstel ling, en beschenen door kaarsen en kit- scherige lampjes. Dat zal bedoeld zijn als een cynisch eerbetoon aan Humboldt, die een mislukking was. Zijn hele onder- (zoeksleven lang heeft hij gezocht naar een De 43-jarige Armando Valladares, die al twintig jaar in de gevangenis zit, kreeg de prijs voor zijn werk Gevangene van Cas tro. De Marokkaanse dichter, die in 1972 tot een gevangenisstraf van tien jaar werd veroordeeld, werd bekroond voor zijn werken De Geschiedenis van de zeven kastijdingen van de geschiedenis en De Heerschappij van het onmenselijke. De luiken zijn van 6 tot en met 22 juni te zien in de aanwinstenvitrine van het museum. Daarna gaan ze voorlopig naar het restauratie-ate- lier. De Rijksmuseumstichting heeft de aankoop gefinancierd. De verpakking blijkt bij De Toekomst helemaal en dan letterlijk op theater te berusten als na de pauze via de handige formule „we doen even alsof het publiek daar zit”, het decor en het decorum ner gens meer op gebaseerd is. Waar we eerst nog zaten te gluren naar een oefenruimte, waar de muziek niet op een showmatige manier verpakt mocht worden om de re- petitiesituatie geloofwaardig te houden, zijn we dan getuige van een verkapt op treden. Als die hele constructie nou nog ergens toe zou leiden, dan zou dat nog tot daar zijn, maar het geheel komt dankzij de krampachtigheid van het gegeven ner gens boven het niveau van schuifdeuren- Voorstelling: De Toekomst gaat het helemaal maken. Muziektheaterpro- gramma, bedacht, geschreven en gere gisseerd door Bram Vermeulen en Rik Zaal. Arrangementen: Jakob Klaasse. niet nader omschreven dier. Z Twee schimmenspelscènes dat zoeken van zijn kindertijd tot zijn ouderdom. De ene toont Humboldt als jongen bij een kooi met een guinees bigge tje, achter de rug van zijn schrijvende grootvader (Alexander?). Humboldt pro beert vergeefs de aandacht van grootva der te trekken voor het beestje. We horen PARIJS. In Frankrijk is maandag voor het eerst de Prijs van de Vrijheid toegekend, een prijs bestemd voor een buitenlandse schrijver, die, in zijn land, de vrijheid van meningsuiting beli chaamt. De prijs is dit jaar naar drie schrijvers gegaan: de Russische schrijf ster Lydia Tsjoekovskaia, de Cubaanse dichter Armando Valladares en de Ma rokkaanse dichter Abdellatif Laabi. De jury die de prijzen toekende, stond onder voorzitterschap van Eugene Ionesco. Het is alsof het publiek als gluurders getuige mag zijn van de in de garage repeterende Toekomst, die in schijnbare tegenspraak met zijn naamgeving voort durend fraai gearrangeerde, maar weinig ne ruimte wordt geleid om als zwijgende deelnemers aan het stuk te fungeren. Het drama van de soldaat Woyzeck, die de waanzin ingedreven wordt door on menselijke militaire discipline, kleine ringen en eenzaamheid wordt gespeeld in een soort kamermuziekstijl. Woyzeck, zijn vrouw Marie, de kapitein, de tam- boer-majoor en Marie’s minnaar, de poppenspelers, ze maken aanvankelijk Vrijdag 6 juni BINNEN. 15 uur: Pistol Theatern. 16 uur: Volker Spengler, Theatar Roma. 19.30 uur: Toneelgroep Baal, Bewegingsgroep Bart Stuyf. 20 uur: Les Enfants du Paradis, Beel dend Theater, Studio K. 20.30 uur: Wespethea- ter, Cartoontheater Radeis, San Francisco Mi me Troupe. 21 uur: Rashomon, Hoketus, Car rousel, Wilhelm en Birgit Hein, Footsbam Theatre. 21.30 uur: Stichting Dansproduktie. 22 uur: People Show. 22.30 uur: Parisiana. 23 uur: Wee Wees, Theatre Manarf, Steve Han sen, Nola Rae. 23.30 uur: Patrick Beckers. 24 uur: Sail Joia, Bob Downes. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nies Orkest. 15 uur: Flup Ju Bedrijf, Air Design, Guido Lauwaert, Dr. Tarre en Prof. Fethyr, Frans straatfeest. 17 uur: Forkbeard Fantasy. 17.30 uur: Onk Theater Overal. 19 uur: Teatro Equatoriano. 22 uur: Dogtroep. FILM. 20 uur: experimentele films van Per Rubin. 22 uur: Anthony Please. VONDELPARK. 21 uur: Black Theatre Cooperative. Donderdag 5 juni BINNEN. 15 uur: Pistol Theatern. 16 uur: Volker Spengler, Theatar Roma. 19.30 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf, Toneelgroep Baal. 20 uur: Les Enfants du Paradis, Studio K, Beeldend Theater, Steve Hansen. 20.30 uur: Wespetheater, San Francisco Mime Troupe. 20.45 uur: Wilhelm Birgit en Hein. 21 uur: Rashomon, Padit Noidet, Termiek, Footsbarn Theatre. 21.15 uur: Cartoontheater Radeis. 21.30 uur: Stichting Dansproduktie. 22.15 uur: People Show. 22.30 uur: Chataille et Chocolat. 23 uur: The Tapes/Mini Pops, Bob Downes, Theatre Manarf, Nola Rae. 23.30 uur: Patrick Beckers. 24 uur: Adams Jazzorkest. Spelers: Bram Vermeulen, Olga Zui derhoek en Rini Oudhuis. De Toe komst: Bram Vermeulen (zang, toet sen, gitaar), Rini Oudhuis (zang, Frans Hendriks (drum), Peter Warnier (bas), Jan de Hont (gitaar, zang), Erik Mooijman (zang, gitaar), Jakob Klaasse (toetsen, zang). maar niemand heeft ze ooit in ver band gebracht met het middenpa neel, totdat de heer G. Lemmens van het Nijmeegse „Commanderie van St. Jan’” in 1976 met behulp van foto’s het verband tussen middenstuk en zijluiken vaststelde. Zijn onder zoek zet ook vraagtekens bij de toe schrijving aan Aertgen van Leyden. AMSTERDAM (ANP) Het Rijks museum in Amsterdam heeft op een Londense veiling twee zijluiken kun nen verwerven van een drieluik dat omstreeks 1530 werd geschilderd. Het middenstuk hangt al sinds 1946 in het Rijksmuseum. Zo is dit kunst werk, dat tot nu toe werd toegeschre ven aan Aertgen van Leyden (1498- 1564), weer compleet. Het werk toont links de man, met de palmtak van de Jeruzalemvaar- ders, begeleid door de heilige Jaco bus, rechts de vrouw met de heilige Catharina. Het middenpaneel laat toneel uit; met uitzondering dan van Olga Zuiderhoek, die een moeilijke constructie, waarin haar psychiater en haar geschei den man meespelen, op redelijke en komi sche wijze geloofwaardig kan maken. Het theatermilieu waarin De Toekomst het moet maken werkt weinig bevorderlijk voor het muzikale bestanddeel, waarin bovendien de teksten er eigenlijk even weinig of even veel toedoen als bij de gemiddelde Engelstalige popsong. Het geheel resulteert zodoende in een tamme voorstelling/show, waarin covers als Here comes the Weekend (Dave Ed munds), I only wanna be with You (Dusty Springfield) en Mendocino (Sir Douglas Quintet c.q. Doug Sahm) echt niet zwak ker zijn dan Vermeulens eigen materiaal, dat doordrenkt is van Amerikaanse rock en popvoorbeelden, variërend van de countryrockballad (Pendelaars), reggae (Doe 't niet alleen, Politiek) tot en met Supertramp (Centraal Station). Afrondend zou ik willen opmerken dat Vermeulen beter zou afzijn als hij zijn motieven minder verhulde, in plaats van in een doodgewoon doorsneebandje te spelen, dat afgezien van de specifieke kwaliteiten van Jakob Klaasse, Peter Warnier, Frans Hendriks en Jan de Hont echt niet met kop en schouders uitsteekt boven de groepen die thans het Neder landse clubcircuit bevolken. Als voorstel ling is De Toekomst vlees noch vis. Wie voor theater komt is teleurgesteld, wie goed muziektheater wil zien kan elders (Hare Majesteit, Jango Edwards, Hauser Orkater) veel beter terecht en wie van pop houdt, hoeft omwille van Vermeulen ook niet opeens koers te zetten naar de schouwburg. Veel betekenend lijkt me dat elk van de betrokkenen in andere situaties Ver meulen in Hoop, Olga bij het Werkteater en de PeeWee’s in hun eigen bandje beter tot hun recht kwamen. JOHN OOMKES doorgekomen. Aan de bovenkant van de zijluiken is een stukje afgezaagd. Vermoedelijk is ook het middenpa neel verzaagd. In elk geval komen de vormen van zijluiken en middenpa neel niet meer overeen. Een ander verschil is - maar dat is volgens de museumdirectie te verhelpen -- dat het middenstuk is schoongemaakt en al zijn rijkdom aan tekening en kleur vertoont, terwijl de zijluiken nog erg vuil zijn en schoongemaakt moeten worden. De nu verworven luikjes (ongeveer 75 cm hoog) werden voor het laatst in 1912 op een veiling gesignaleerd Juist in het besef dat popmuziek in zijn betere verschijningsvormen Brams voor keur had en heeft, moeten velen dit de buut met nieuwsgierigheid hebben afge wacht. Voordien had Vermeulen boven dien in interviews lucht gegeven aan zijn artistieke opvattingen, die er in het kort op neer kwamen dat goede dwarsverbin dingen tussen muziek en theater de laatste tijd leken te ontbreken en dat maar weinig popgroepjes er in slaagden de eigen taal zinnig toe te passen. Een inmiddels ver schenen elpee gold daarbij als overigens weinig overtuigende illustratie van zijn betoog. Nog meer cachet had dit debuut van Vermeulens eigen groepje De Toekomst al bij voorbaat door de omstandigheid dat het maar weinig bandjes gegeven is om een tournee in neerlands schouwburgen op te mogen zetten. En daar kwam nog bovendien bij dat De Toekomst binnen het aanbod van het Holland Festival feite lijk de enige produktie in het Holland Festival bleek te zijn, waarbij popmuziek een rol van betekenis speelt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrek ken dat Bram Vermeulen van zijn reputa tie als oud-Neerlands Hooplid gebruik heeft gemaakt om min of meer te verdoe zelen dat hij met vijf leden van de Castri- cumse doowopformatie PeeWee and the Specials plus Neerlands Hoopgitarist Jan de Hont op zijn 33e leeftijd begonnen is aan zijn ideaalbeeld van het popgroepje, dat hij feitelijk tien jaar geleden al had moeten starten. De camouflage bestaat uit het op gefor ceerde wijze inbrengen van theaterele- menten. Met behulp van Rik Zaal (een gelijkgestemde leeftijdsgenoot) heeft Ver meulen een situering bedacht, waarin we zeker voor de pauze getuige mogen zijn van een in een garage aan zijn carrière schavend bandje. Irritaties, gespeelde on derlinge troubles en een archetype in de vorm van een hypernerveus moederdier bepalen verder de sfeer, die ook in thea- terzin weinig geloofwaardigheid bezit. Als een Nederlandse Kim Fowley hebben Vermeulen en Zaal gemeend de ontwikke ling van een bandje tot uitgangspunt van een voorstelling te kunnen nemen; een gegeven dat zo vaak is gehateerd (onlangs Nu doet zich dan toch zo’n unieke gele genheid voor. En wel in het kader van het Holland Festival, dat inderdaad ook aller eerst bedoeld is om kunstwerken die in de doorsnee omstandigheden geen kansen krijgen naar voren te brengen. Het Residentie Orkest vormde tezamen met de Philharmonie van Straatsburg, het Groot Omroepkoor en het Slowaaks koor uit Bratislava het kolossale uitvoerend apparaat, dat dit bijna anderhalf uur du rende werk, onder leiding van Alain Lom bard, in de Haagse Houtrusthallen tot klinken bracht. Een dergelijke gebeurtenis spreekt ge noeg tot de verbeelding van het grote publiek, om de Houtrusthallen te vullen. DEN HAAG. .Als al mijn werken met vernietiging werden bedreigd, op één na, dan zou ik mijn Requiuem willen bewaren”, aldus Hector Berlioz aan het eind van zijn leven. Daarmee is wel gezegd hoeveel waarde de componist aan dit veelomvattende opus toekende. Alle Berlioz-fans spreken de titel „Grande Messe des Morts” dan ook met groot ontzag uit. Ook al zijn weinigen met de muzikale inhoud ervan op de hoogte, doordat er bijna nooit gelegenheid is om dit gigantische werk, waarvoor een enorm aantal uitvoerenden worden vereist, in de praktijk te leren kennen. Het grootste gedeelte is dan ook homo foon geschreven en is eigenlijk (mede door de veelvoudige verdubbelingen van alle instrumentale partijen, waardoor nogal eens een donkere grauwgrijze klank ontstaat) in z’n oppervlakkigheid weinig aantrekkelijk voor de luisteraar die niet slechts door een opgeschroefd volume te imponeren is. Toch is er ook nog een staaltje van echte polyfonie in dit werk te beluisteren. Het Hosanna uit het Sanctus houdt namelijk een echte fuga in, die dan meteen tot de boeiendste bladzijden van de partituur behoren. Het overige van het Sanctus is even mierzoet, filmisch en kitscherig als de daarin voorkomende tenorsolo, die hier in Mario Lanza-stijl door Alain Vanzo werd gezongen. Het niet eens sterke Ag nus Dei betekent hierna toch nog een werkelijke verademing. Bij de première in 1837 is een publiek aanwezig dat zich te voornaam voelt om geestdriftig te kunnen zijn. Bij de uitvoe ring van gisteravond lag dat wel even anders. Zo’n elfduizend handen kwamen stevig op elkaar om uiting te geven aan groot enthousiasme. JOHAN VAN KEMPEN Behalve de 5500 bezoekers van het con cert van gisteravond, is eveneens het (her- halings-) concert van vanavond uitver kocht, terwijl ook de generale repetitie al drieduizend toehoorders trok. Zodat deze verklanking van Berlioz’ imposante parti tuur uiteindelijk door zo’n 14.000 mensen is aangehoord, geheel in overeenstem ming met de hang naar het massale, waar van de componist bezeten was. Een harts tocht voor groots en ongewoon effect ook, treffend gesymboliseerd bij de begrafenis van Berlioz, toen de paarden die de lijk koets trokken, op hol sloegen en verbijste ring en chaos veroorzaakten. Berlioz componeert zijn Requiem in 1837 ter nagedachtenis van de in 1830 gesneuvelden in opdracht van een be vriende minister. De partituur van deze dodenmis, die binnen drie maanden wordt voltooid, schrijft een bezetting voor, die bij uitvoering in een kerk mees tal geen ruimte meer overlaat voor publiek. Door Berlioz’ opgeblazen karakter en veruiterlijkte instelling ontstaat er een Requiuem waaruit eerder schrik en ont zetting spreekt, dan het besef van Gods oneindige barmhartigheid. Alphons Die- penbrock zal daarom later terecht als commentaar kunnen geven, dat het werk even goed op elke andere tekst gecompo neerd had kunnen worden. Alain Lombard, chef van de Philharmo nie van Straatsburg en vaste dirigent van het Residentie Orkest, is duidelijk wel gewend met uitgebreide bezettingen te werken; zijn orkest is immers het huis- ensemble van de Opéra du Rhin. Zo wist hij ook hier de diverse groepen musici inclusief de, voor een extra aan ruimte werking, op vier hoekpunten van de hal geplaatste dubbelkwartetten van koper blazers doorgaans redelijk te coördi neren. Over klankkwaliteit en dynamische schakering kun je bij zo’n muzikale mam- moet-manifestatie niet spreken. Zelfs een suggestieve uitwerking van het clair-ob- scur dat de partituur aangeeft, loopt dan al in gevaar. Berlioz moet zich ook terdege gerealiseerd hebben dat een teveel aan contrapuntische episodes het klankweef- sel in zulke omstandigheden onduidelijk, en de kans op déraillementen te groot zou maken. Schimmenspel scène uit The Fiji Company’s Humboldt's Current. (Foto: Bob van Dantzig) De sterk collectief werkende Studio K uit Hongarije brengt in een soort hoogte puntenversie Georg Büchners spel Woy zeck. Deze tien jaar oude groep speelt niet op een podium, maar temidden van het publiek, dat in een betrekkelijk klei- De aftakeling van Woyzeck, vooral na de openlijke vernedering door Marie’s min naar, geeft je als toeschouwer een mach teloos gevoel van medeplichtigheid. De moord op Marie, en het schizofrene ge drag daarna van Woyzeck, laat niet na een schuldgevoel op te roepen. Het ou derwets verzorgde spel van Studio K, die de toeschouwers bovendien betrekken in groepsscènes, geeft een verrassend realistische uitkomst. (J.B.). Theater als camouflage van doorsneepopbandje Donderdag 5 juni Scheveningen: Thijl (Circustheater, 19.30 uur). Rotterdam: ABCDEFG (Doelen - grote zaal, 21 uur). Amsterdam: Geoffrey Douglas Madge (Cen trum Bellevue, 20.30 uur); Humboldt’s Cur rent (Mickery Theater, 20.30 uur); De Ont dekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Jo zef van den Berg (Theater De Balie, 20.30 uur); Pilobolus Dance Theatre (Stads schouwburg, 20.15 uur). Den Haag: Kamermuziek Rudolf Escher I (Koninklijk Conservatorium, 20.15 uur); Dansers en musici van het koninkrijk Bhu tan (Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur). Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). Utrecht: Und die Liebe höret nimmer auf (RASA, 20.30 uur). Vrijdag 6 juni Amsterdam: De Toekomst gaat het hele maal maken (Stadsschouwburg, 20.15 uur); Concertgebouworkest I (Concertgebouw, 20.15 uur); Humboldt’s Current (Mickery Theater, 19.30 en 22 uur); De Ontdekking (Universiteitstheater, 20.30 uur). Muiderslot: Li Gieus de Robin et de Mari on (20.15 uur). Den Haag: LTsle de Merlin (Nieuwe Kerk, 20.15 uur); Max und Milli (Hot Theater, 19 uur). Rotterdam: Beiaardconcert (Stadhuis, 20 uur); ABCDEFG (Doelen - grote zaal, 21 uur); Werkcentrum Dans (De Lantaren, 20.30 uur). Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). Samengesteld door Ping Groep: The Fiji Compagny York. Regie: Ping Chong. Gail Turner, Paul Langland, Robert „La Grande Messe des Morts” van Hector Berlioz. Uitvoerenden: het Re sidentie Orkest, l’Orchestre Philhar- monique de Strasbourg, het Groot Om roepkoor, het Slowaaks Philharmo- nisch Koor Bratislava. Dirigent: Alain Lombard. Solist: Alain Vanzo, tenor. Houtrusthallen Den Haag, 3 juni 1980. Première: Stadsschouwburg Am sterdam, 3 juni 1980. Daar nog van avond en morgenavond te zien. De Toekomst speelt op 12 en 13 juni in de Stadsschouwburg Haarlem. dat hij is bestraft vanwege een clandestie ne expeditie. In het andere tafereel zie je de schim men van Humboldt en zijn geldschietster, Signora Hanes, beiden oud en krom voor een fraai blauw-geel-rood geschilderde achtergrond. Humboldt zegt dat hij het nu bijna heeft gevonden, maar kort daarna is het stuk afgelopen, wat het ergste doet vermoeden. Piepkleine, statig voorbij glijdende scheepjes geven een beeld van de vreug den van de reizende onderzoeker. Later toont een tekening hoe een schip een groep zonnende krokodillen de stuipen op het lijf jaagt. Er zijn ook tekeningen van gealarmeerde olifanten en tegen blanken zeurende inlanders. fel f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17