en SCHALKEN haarlcm Juiste tijdsfeer Mods Rockers in Quadophenia 'de School-en Studieboeken tijdig te bestellen! ZOMER INRUIL AKTIE C. VINK amsterdam ERNSTIGE WAARSCHUWING AAN BABYSITTERS IN WHERE A STRANGER CALLS GROTE DRAMATISCHE KRACHT IN CRIES AND WHISPERS VAN BERGMAN F SUBARU japans vernuft. {H1H.DEVRIES BOEKEN 15 VRIJ DAG 1 3 JUNI 1980 FILM ingen Charles Boost AUTOBEDRIJF :d J Mm 1 Gedempte Oude Gracht 27 (In de Kalfsvelpoort) 2011 GK Haarlem. Telefoon 023-319458 37 Met films als L’Aveu, Z, en L’E- tat de Siège die alle een politieke achtergrond hadden en waarin hij onder regie van Costa Gravas steeds het sympathieke slachtof fers van duistere intriges speelde, heeft Yves Montand zich zo geï dentificeerd met de „anatomie van een politieke moord” dat hij wel moest ingaan op een verzoek van regisseur Henri Verneuil om de hoofdrol te vertolken in diens I, comme Icare (i als in Icarus). Want Verneuil die een handige sensatiefilmer is, was na een lang stilzwijgen op het weinig origine le idee gekomen de geheimzinni ge moord op John F. Kennedy te parafraseren in een origineel sce nario, gesitueerd in een bedachte, eventueel Zuid-Amerikaanse re publiek. Uw bestellijst kunt u afgeven of opsturen aan: H. de Vries, studieboekcentrum van kenneinerland Antwoordnummer 277.2000VB Haarlem (een postzegel is niet nodig) Bernadottelaan 3 Haarlem-Schalkwijk Tel. 023-330660 Vergeet u niet uw ESSENLAAN 36 SASSENHEIM Tel. 02522-12231 Een viertal min of meer nieuwe films verlevendigt het Haarlemse bio- scoopprogramma van deze week, films die doordat ze ieder een eigen genre vertegenwoordigen onderling voldoende verschillen om voor afwis seling te zorgen. b.v. algemene boekhandel en antiquariaat studieboekcentrum van kennemerland -w oninteressant misdaadverhaal Icarus ’5.000, HUB (ADVERTENTIES) door k N nsen I aan k en. rus die met vleugels van was het labyrint probeerde te ontvluchten maar bij het naderen van de zon (in dit geval van de waarheid) moest ervaren dat zijn vleugels door de hitte smolten en hem niet langer voor een dodelijke val konden behoeden. Als Volney het laatste tipje van de sluier wil oplichten wordt hij in zijn werkkamer doodgeschoten. Het duurt erg lang voordat regisseur Verneuil toekomt aan de verklaring van zijn filmtitel en dan nog vraagt men zich af wat hij nu precies met zijn larigdurig onderzoek in de moordzaak heeft willen bewijzen. Op enkele momenten na weet En dan is er in Roxy op vrijdag en zaterdagnacht Ingmar Bergman’s onver getelijke Cries and Whispers, hier ook wel Schreeuw zonder Antwoord genoemd. Vier vrouwen zijn omstreeks de eeuwwis seling samen in een groot landhuis dat omringd ligt tussen statige bomen. In het huis ligt de eigenares Agnes (Harriet An dersson) die er sinds de dood van haar ouders gewoond heeft, op haar sterfbed. Ze heeft kanker en nu de ziekte een ernsti ge wending heeft genomen zijn haar zus ters Karin (Ingrid Thulin) en Maria (Liv Ullmann) overgekomen om haar in haar laatste ogenblikken bij te staan. De vierde aanwezige vrouw is Anna, de huishoud ster, een moederlijke figuur, zorgzaam en zwijgend. een mooifilmerij ontstaat die men zeker niet in een keiharde thriller verwacht. Ook de Frans-Poolse regisseur Valarian Borowczyk wil zijn ondeugend-erotische Een nieuw avontuur van Dik Trom met als titel Dik Trom en .het Circus vinden we op de kindermatinees van Cinema Palace. In zachte porno-kleuren wordt dit sum miere verhaal, met veel bedscènes aange vuld, door Borowiwczyk traag en wellus tig verfilmd. Datzelfde gebeurt met het tweede verhaal, dat omstreeks de eeuw wisseling speelt én dat gaat over de veer tienjarige Marcelina, die alleen nog maar houdt van haar konijn Souci waarmee ze op beperkte schaal haar kinderlijke liefde bedrijft. Als de niet begrijpende ouders in een poging haar naar de volwassenheid te leiden het dier slachten en Marceline er ongeweten van laten eten, dan overtreedt de wraak vap het ontgoochelde meisje alle grenzen. Waarna in het moderne verhaal over de kidnapping van de vrouw van een rijke kunsthandelaar in Parijs de opspo ring en wraak op de mannen overgelaten wordt aan de rashond César die zijn mees teres zowel bevrijdt van haar kidnappers als van haar verontruste echtgenoot. Meer dan ooit wordt Borowiczyk in dit bundeltje van schokkende verhalen ont maskerd als een wat decadente eroto maan die te weinig echte interesse heeft in zijn onderwerpen en in zijn gecreëerde sujetten om een publieke belangstelling gaande te houden. Te gauw vervalt hij in erotische beelden die dan in het geheel een heel andere functie gaan innemen en al gauw als zachte of harde pornografie geclassificeerd zullen worden. 12.500, - 4.000,- 4.000,- 2.500, - 7.250,- 6.500, - 6.000,- 6.000,- 5.000,- 4.500, - 4.750, - 6.750, - 5.000,- 2.500, - 0.000,- 0.500,- 0.000,- 8.750, - 0.250,- 0.000,- 6.750, - ovag- 0.000 eerd. )OR. 10.000,- 6.000,- 6.500,- 9.000,- 5.000,- 2.750, - 2.000,- 2.000,- 0.000,- 3.750, - 2.500, - 9.600,- 9.950,- B.750,- 7.500, - 9.000,- B.000,- 7.750, - 1.750, - 7.500,- 5.750, - 3.250,- 1.000,- 5.500, - 1.500, - 2.500, - 2.000,- 7.500, - 1.500, - 450,- Informeer bij de dichtstbijzijnde dealer5^^^^ Al eens aan 'n SUBARU dealer gevraagd wat u voor uw huidige auto terugkrijgt bij inruil? Niet te geloven! Niet te geloven ook de zuinigheid, het lichtgewicht (wegenbelasting!) en de zeer, redelijke prijs van uw nieuwe, wondermooie Subaru. In die nerveuze situatie past de stem van Stevie die boven in de vuurtoren een ra diostation bedient als disc-jockey, past eveneens het bezwerend stemgeluid van de dominee die al zijn parochianen om zich heen heeft verzameld voor het laatste gevecht en is het overspelige stelletje in de hotelkamer op zijn plaats dat nog niet op bed ligt of er wordt wild op de deur gebonsd. En wie kan beter een centrale schrikfiguur zijn dan Janet Leigh die on herroepelijk niet Hitchcock’s Psycho ver bonden blijft. Regisseur Carpenter is wel zo verstandig om althans op deze manier zijn naam met de grote „Hitch” te ver binden. De nu al weer bijna drie jaar oude James-Bondfïlm The Spy who loved Me is nog weer grootser en kostbaarder van opzet dan een van zijn voorgangers. In Cinema Palace kan men van die luxe ook wat betreft de ingenieuze vernieti gingswapens genieten als Roger Moore- Bond op jacht gaat naar een microfilm met de oplossing van de geheimzinnige verdwijning van twee kernonderzeeërs waarover de geheime diensten van Rus land en Engeland gealarmeerd zijn. Aan die jacht wordt ook deelgenomen door de Russen, vertegenwoordigd door de mooie Anya Amasova (Barbara Bach) en door Bond’s grote tegenstander Karl Strom berg (Curt Jürgens) die zijn „killer” afge vaardigd heeft naar het strijdtoneel waar deze onder de bijnaam Jaws (vanwege zijn gebit) opereert. Alle elementen van de ook nu weer komisch georiënteerde Bond film zijn dus aanwezig en liefhebbers van het genre zullen zeker niet teleurgesteld worden. Tenslotte Studio die met Quadrophenia nostalgische rock and roll-herinneringen ophaalt uit het begin van de jaren zestig toen Engeland opgeschrikt werd door rel len tussen jeugdbendes die zich meestal in badplaatsen als Brighton afspeelden en meer uit verveling dan door onderlinge rancunes ontstonden. Engeland was toen nog een welvaartsstaat, de Beatles had den op een overrompelde maniet laten zien hoe je als eenvoudige jongens via de popmuziek tot ongekende hoogtes van po pulariteit kon opklimmen en de verdiende jeugd had wel geld maar geen omlijnde plannen om er zijn energie op kwijt te kunnen. Wie bijvoorbeeld van autoraces en op windende achtervolgingen houdt, kan zijn heil zoeken in Frans Hals waar Eat my Dust (Raket op vier Wielen) draait. Hij krijgt daar het verhaal te zien van een jeugdige race-liefhebber die tijdens een plaatselijke baanwedstrijd de supersnelle Datsun van de vermaarde coureur Big Bubba Jones steelt, alleen maar voor een kort moment van Joyriding”. Als de dief stal ontdekt wordt begint de politie en later de aanwezige coureurs een grote jacht op de onverlaat die de zoon van de sheriff blijkt te zijn en tijdens de achter volging zoveel staaltjes van professionele coureurskunde ten beste geeft dat hij na terugkeer in dienst van de Big Bubba kan komen. De liefhebbers van het griezelgenre zijn daarentegen welkom in Lido dat The Fog op zijn programma heeft genomen, een thriller van John Carpenter die al dade lijk (en m.i. ten onrechte) als de opvolger van de onlangs overleden Alfred Hitch cock gedoodverfd is. Waarbij dan ter on dersteuning verwezen werd naar zijn de buut met Halloween. Maar in beide films werkt de ongetwijfeld bekwame Carpen ter te veel met oude schrikeffecten als piepende deuren, krakende planken, drei gende schaduwen en onverwachte gelui den om zich nu al een „master of suspen se” te mógen noemen. De titel van zijn nieuwste film verwijst naar de Californische mist die bij tijden heel dicht kan zijn en waarin ontvankelij ke geesten heel makkelijk allerlei spook achtige gedaantes menen te kunnen ont waren. Vopral als ze vooraf het griezelver haal van de verongelukte schoener Eliza beth Dane te horen hebben gekregen. Honderd jaar geleden is dat schip door verkeerd geplaatste lichtbakens veronge lukt waarbij zes zeelieden de dood hebben gevonden. Het verhaal wil nu dat de slachtoffers in vergelijkbare dichte mist zullen terugkeren om zich te wreken op de dorpelingen van San Antonio die het schip met opzet hebben laten vergaan om te voorkomen dat vervoerde lepralijders aan wal zouden gaan. Wij krijgen dat verhaal te horen nog voor de titels van de film op het doek komen. Een oude, verweerde zeeman (John Houseman) vertelt het op het strand aan wat kinderen die zich maar al te graag overleveren aan de dreigende mysteries van de spooklegende. En als daarna een zware mist op komt zetten die iedere dor peling herinnert aan het vergaan van de Elizabeth Dane dan is er maar weinig voor nodig om een sfeer van naderend onheil te doen ontstaan waarin ieder on verwacht geluid een gilreactie ten gevolge heeft. Talia Shire en Joseph Cortese in Windows. man is en in dit debuut als speelfilmer wat al te nadrukkelijk verliefd is gebleven op zijn eigen opnamen die hij daardoor te de maker van zoveel sensationele maar nooit diepgravende films niet bijzonder te boeien ook al omdat hij niet als zijn colle ga Gavras een sfeer van authenticiteit weet op te roepen waardoor het geheel in de sfeer van een geromantiseerde en onin teressant misdaadverhaal komt te liggen. Zelfs Yves Montand weet zijn levensecht heid uit vroegere films niet te benaderen, zoals men eventueel kan constateren bij een bezoek aan Calypso. Het griezelgenre is deze week goed ver tegenwoordigd in de Amsterdamse bio scopen. Zowel When a Stranger Calls in Tuschinski I als Windows in Alhambra I houden ernstige waarschuwingen in aan (Amerikaanse) baby-sitters en alleenwo nende vrouwen om toch alle voorzorgs maatregelen te nemen als zij eenzaam achtergelaten worden in een onbewaakt huis. In de eerste film die door Fred Walton gemaakt is, speelt Carol Kane een meis- Contes Immoraux nog wel eens afwisse len met wat gruwelijker verhalen. Hij heeft er drie ontleend aan de wereldlitera tuur die nu, gebundeld onder de aanmoe digende titel Les Heroines du Mal, de Heldinnen van het Kwaad, te zien zijn in Alfa 2. Begonnen wordt in de Renaissan ce. De mooie en uitdagende bakkersdoch ter Margherita Luti is in die tijd het model en de maitresse van veel schilders die aan het pauselijk hof in Rome hun kerkelijke broodheren inzage mogen geven in het vrouwelijk naakt om het daarna over te schilderen voor meer algemeen gebruik. Ondanks haar levenslustige natuur is Margherita genadeloos wreed in haar lief de als het om eigen voordeel gaat. En als dat gediend wordt door de dood van haar grote liefde, de beroemde schilder Ra phael Sanzio dan is ze gul met haar vergif tigde bonbons. In die stemming van onbehagen en doel loosheid ontstonden groepen als de Mods en de Rockers die hun ongebruikte krach ten op elkaar en op toevallige passanten in massale veldslagen uitleefden. Regisseur Franc Roddam weet de tijdsfeer en het levensgevoel van omstreeks 1964 goed te treffen en de muziek van de Who, speciaal voor de film geschreven, ondersteunt dit streven. Zodat een krachtig en tegelijk aandoénlijk beeld van een haast vergeten periode (die zich overal en tegelijk aan doénlijk beeld van een haast vergeten periode (die zich overal op een andere manier gemanifesteerd heeft) in Quadro phenia is vastgelegd. Van de films op nachtvoorstellingen is alleen nog Die Blechtrommel in Studio overgebleven en in de opengevallen plaat sen vinden we films terug als Bergman’s Cries and Whispers en Hitchcock’s Topaz naast eenvoudiger amusement als De Ge notzoekers in Lido en The Amsterdam Kill (over heroïnesmokkel via Amster damse kanalen) in Palace. Topaz in Luxor naar een ingewikkeld spionnage-roman van Leon Uris, is, ook Het samenzijn van de vier vrouwen on der deze drukkende omstandigheden moet wel leiden tot zelfonderzoek en le- vensoverdenking en tot de erkenning van eigen mislukking en eigen tekortkomin gen. En zo vult het sterfbed zich met zacht gefluister en gesmoorde kreten. Het verhaal begint als bij een feestelijke intocht de president die net zijn tweede ambtsperiode is ingegaan op die zwaar bewaakte rondtocht vanuit een hoog flat gebouw doodgeschoten wordt. Als na eni ge tijd een uitvoerig rapport over de moord verschijnt, wijzen alle gegevens op één schuldige, de jongeman die dood in de lift van het gebouw aangetroffen wordt en klaarblijkelijk na zijn daad zelfmoord heeft gepleegd. Procureur-generaal Henri Volney (Yves Montand) weigert het rap port te ondertekenen omdat het onder zoek te oppervlakkig zou zijn gebeurd en uitgegaan is van de overtuiging dat de gedode jongeman de dader is. Henru Vol ney begint met enige naaste medewerkers een eigen onderzoek waaruit steeds meer blijkt dat de oorspronkelijke conclusies wat al te makkelijk getrokken zijn. De zaak is veel gecompliceerder dan ze er eerst heeft uitgezien en hoe dichter Vol ney de waarheid nadert, des te omvangrij- ker wordt het complot achter de moordaanslag op de president. Maar de titel van de film verwijst niet voor niets naar de Griekse sage-held Ica- jesstudente die een avond oppast in een grote villa en een gruwelijk avontuur be leeft met een pathologische kindermoor denaar die zijn plannen via anonieme telefoontjes kenbaar maakt. Enkele jaren later als Carol zelf kinderen heeft, her haalt zich in haar huis het avontuur met dezelfde moordenaar die inmiddels ont snapt is uit de psychiatrische inrichting waartoe hij destijds veroordeeld was. In het eerste deel van de film weet regisseur Walton een ijzingwekkende thrillersfeer aan te houden maar in de tweede helft begeeft hij zich teveel op zijpaden om de spanning op pijl te blijven houden. Bovendien vinden dan in de her haling van het babysit-thema te veel on waarschijnlijkheden plaats waardoor de schrikeffecten meer gelach dan rillingen veroorzaken. De centrale rol wordt dan gespeeld door de korte, dikke Charles Durning als de vasthoudende privé-detec- tive die gezworen heeft de kindermoord uit deel I te zullen wreken. Nog moeilijker heeft regisseur Gordon Willis het in Windows om de spannings boog in tact te houden. Hij begint zijn film met een uitvoerige en veel te lang aange houden verkrachtingsscène waarvan een alleenwonend meisje in een huurkazerne onder bedreiging met een stiletto het slachtoffer wordt. Als de- politie er de volgende dag bij gehaald wordt, treft het meisje een sympathieke inspecteur die zich haar lot een beetje aantrekt maar toch weinig kan beginnen met de geheel uit het lood geslagen Emily Hollander (Talia Shire) die in haar zenuwen gaat stotteren of helemaal haar stem kwijt raakt. Op indringende wijze weet Bergman binnen het bestek van de film aan de vrouwen de achtergrond van een verleden te geven waardoor haar karakters en on derlinge verhoudingen verklaard worden, evenals haar reacties op het sterven van een onbegrepen zuster. Met grote drama tische kracht, gesteund door het indruk wekkende camerawerk van Sven Nykvist ontwikkelt de film vier vrouwenlevens waarvan er een onherroepelijke eindigt. Cries and Whispers kan men zonder overdrijving een hoogtepunt in het werk van Ingmar Bergman noemen dat toch al de nodige hoogtepunten gekend heeft. Op de matinees van Studio kan de jeugd en niet alleen de jeugd maar de hele familie genieten van de nieuwe Nederlandse film Q en Q, gebaseerd op de populaire tv-serie van Harry Geelen en Bram van Erkel met de muziek van Joop Stokkermans. Alle bekende figuren verschijnen nu op het witte doek: Aristides Quarles (Eric van’t Wout) en Wilbur Quant (Martin Perels), samen het jeugdige speurdersduo Q en Q vormend, Bob de Lange als opa Quarles, Onno Molenkamp als inspecteur Rikkert Swaan, Cor Witschge als agent Drak, Sac co van der Made als adjudant Mudde, Enny de Leeuwe als vrouw Fok, Tamar Baruch als Akkie Swaan, enz. enz. En allen zijn betrokken bij een ingewikkelde reeks misdaden die alleen met behulp van de jonge speurders en vooral van Akkie Swaan opgelost kunnen worden. Kari Sylwan en Harriet Andersson in een scène uit Ingmar Bergmans Cries and Whispers. naar het oordeel van de meester zelf de minst geslaagde Hitchcock. Na lang zoe ken naar een onderwerp viel eindelijk en met enige tegenzin Hitchcock’s keuze op Uris’ roman waarin het Cuba van Castro een voorname rol speelde. Door dit opont houd bij het vinden van een spannende intrige, kreeg de filmer onvoldoende tijd tot voorbereiding met als gevolg dat bij tijden min of meer geïmproviseerd ge werkt moest worden, een methode die Hitchcock haatte. Daar de tijd hem ook ontbrak om bekende acteurs te engage ren, moest hij zich bovendien tevreden stellen met een cast van weinigzeggende namen. Dat er toch een film is ontstaan die zich met de nodige spanningen ver plaatst van Kopenhagen en Parijs naar New York en Cuba, bewijst het altijd aanwezige talent bij Hitchcock bij wie ook een mislukte productie nog altijd een be- zienswaardige film oplevert. Ook hier is de inzet met de geheimzinni ge aanrander die later taxichauffeur blijkt te zijn, het beste deel van de film. Als daarna langzam onthuld wordt dat achter die verkrachting als aanstichtster Emily’s beste, maar lesbische en dus ja loerse vriendin Andrea (Elizabeth Ashley) schuil gaat, wordt ook nu weer de geloof waardigheid van het scenario wel erg op de tocht gezet en weigert men verder mee te blijven griezelen. Daarbij komt dat re- lang aanhoudt of heel langzaam laat gisseur Gordon Willis van origine camara- overgaan in andere beelden. Waardoor

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15