Galerie Tholen houdt zomertentoonstelling te u i r r t “i far k 0 s w Osibisa: organisch luisterplezier Publieke waardering voor Le Testament de Villon Makonde-cultuur Afrikaans octet maakt live reputatie volledig waar I Aanstekelijke dansvormen uit Royal Opera House moet bezuinigen .1 f f f Vogels van zeer diverse pluimage i Pocket Theater Bob Carroll Kr VRIJDAG 13 JUNI 1980 17 KUNST "A I PROGRAMMA I - L’* F THEATRE DES NATIONS F. AMSTERDAM. „Voor musici met enig benul zal duidelijk zijn, dat de technische kant van „Le Testament” rot en grof in elkaar zit en vanuit de moderne muzika le technieken bekeken zelfs ver velend is kg t1 - F Opera van Ezra Pound muzikaal gestumper Le Testament Bootje. Aquarel van Evert van Hemert (A.P.) (A.P) ARTHUR BELMON i LONDEN (AP). Door de stijgende kosten van de operaprodukties ziet The Royal Opera House, Covent Garden, zich genoodzaakt het programma voor het ko mend seizoen in te krimpen. Dit is don derdag door de operastichting in Londen bekend gemaakt. Daarnaast zullen de prijzen stijgen met 30 procent. Dit houdt in dat voor de beste plaatsen in september tijdens de ope- ningsproduktie, Richard Wagner’s Ring- Cyclus, 30 pond (130 gulden) zal moeten worden neergelegd. inspiratie, live-reputatie name de beide blazers duidelijk functio neerden als meest naar voren geschoven blik- en oorvangers leed de groep niet in het minst aan egotripperij. Naar goed Afrikaans gebruik staat het kollektief nummer één en daarbinnen krijgt ieder een op speelse wijze een eigen plaats toe gewezen. Osibisa draait nu al zo’n 11 jaar mee. Hun composities beginnen inmiddels aar dig het karakter van bescheiden traditio nals aan te nemen. Een goed voorbeeld in dat verband is een over-en-weer-zang- werkje als Aiyko Bia. Maar ook de meer slaan, zonder dat de bedoeling daarvan duidelijk is, en drijft hem weer autori tair naar zijn plaats. Wie dit weekend iets met de kinderen wil ondernemen kan beter het Werktheater uitzoeken. Dit gezeldschap speelt zaterdagmiddag om 15 uur nog een keer de voorstelling Wel terusten. Gaat over een jongetje dat voor het eerst alleen thuis moet blijven, als zijn ouders naar een feestje gaan. In bed krijgt hij de vreselijkste dromen. Span nende zotternij, in losse speelstijl uitge voerd. Zondag 15 juni BINNEN. 15 uur: Prague Pocket Theatre, Leerlingen van ds Academie voor Expressie, Les Clowns Macloma. 16 uur: Schlicksupp Theater Trupp. 17 uur: Theatre on a String. 19.30 uur: Toneelgroep Baal. 20 uur: Beel dend Theater, Farid Chopel, Piccolo Teatro de Pontedera. 20.30 uur: Jango Edwards Slotmanifestatie, Black Theatre. 21 uur: Pa- risiana. 24 uur: Hans Dulfer. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nies Orkest. 15 uur: Air Design, Varend Variété, Theatre de l’Unité. 17 uur: The Barreys. 18 uur: Amsterdams Ballongezel- schap i.s.m. Condor, Gebroeders Flint 22 uurf Dogtroep. 23 uur: Flup Ju Bedrijf. 24 uur: Firesculpture (op het IJ). Het aardige van een dergelijke tentoon stelling is dat jonge kunstenaars eens een kans krijgen te laten zien wat ze maken. Nu het galerie-wezen zulke slechte tijden doormaakt is het immers niet meer zo gemakkelijk een eenmans-expositie te krijgen. Om de kassa nog enigszins te laten rinkelen moet het risico gespreid worden. Van de esthetische etsen van Jan Montijn verkoop je natuurlijk altijd wel iets, en dat geeft de galerie weer net de moed om ook een aantal bronzen kikkers van Joke Nienter neer te zetten. Je weet maar nooit of er iemand de winkel bin nenvalt, die de herinnering aan een zwoe le zomeravond in de tuin tastbaar wil maken, en besluit zo’n kwakende vriend op zijn schoorsteenmantel te zetten. Of (De tentoonstelling bij Tholen, Ane- gang 31, duurt nog wel even, maar het is niet precies bekend hoe lang) tuurgetrouwe dronkemansboeren kracht werd bijgezet. Ondanks een soms wel suggestieve be handeling van de tekst en een paar ople vingen in muzikaal opzicht (die ik dus aan de invloed van Antheil toeschrijf) zoals het kwalitatief onverwacht veel sterkere, besluitende Koor der Gehangenen, dat met grote intensiteit door de (in het bij deze recensie behorende kader met name genoemde) vocale solisten gezamenlijk werd voorgedragen, is het mijns inziens heel begrijpelijk dat destijds niet iedereen het geduld heeft kunnen opbrengen om de première ten einde toe uit te zitten. De historie vermeldt namelijk dat bij die eerste uitvoering, die nu meer dan een halve eeuw geleden op 29 juni 1926 plaats had in de oude Salie Pleyel te Parijs, de met Pound bevriende dichter T.S. Eliot voortijdig de zaal uitsloop. Uw recensent heeft die verzoeking omwille van zijn functie kunnen weerstaan. Het overige publiek scheen er geen moeite mee te hebben en toonde zich na afloop zelfs bijzonder enthousiast. JOHAN VAN KEMPEN Zondag 15 juni Rotterdam: Le Testament de Villon (De Doe- len-kleine zaal, 21 uur); Jozef van den Berg (Theater Zuidplein, 20.30 uur); Poetry in het Park (Het Park, 12-18 uur); Lindsay Kemp Company (Luxor Theater, 20.15 uur). Amsterdam: Thijl (Stadsschouwburg, 19.30 uur); Aap verslaat de Knekelgeest (Tent Fran- kendael, 14 uur); Collegium Vocale (Oude Kerk, 20.15 uur); De Ontdekking (Universi- teitstheater, 20.30 uur); Nationale Ballet (The ater Carré, 20.15 uur); De Dans voorbij I A (De Ijsbreker, 20.30 uur); Chhau-dansen - India (Tropeninstituut - grote aula, 14 uur). Den Haag: Collegium Vocale (Nieuwe Kerk, 11 uur); Stérker als Superman (Hot Theater, 14 uur); Stuttgarter Ballett I (Congresgebouw, 14.30 en 20.15 uur); Diablada del Oruro (Boli via) (Hot Theater, 20.30 uur). Zaterdag 14 juni BINNEN. 15 uur: Werkteater, Prague Poc ket Theatre. 16 uur: Schlicksupp Teater Trupp. 19.30 uur: Toneelgroep Baal. 20 uur: Farid Chopel, Piccolo Teatro de Pontedera, Theatre on a String, Beeldend Theater. 20.30 uur: Jango Friends, Wee Wees. 20.45 uur: Bewegingsgroep Bart Stuyf. 21 uur: Punk- concert, Werkteater. 21.30 uur: Black Thea tre. 22 uur: Dichters, CFR, Footsbam Thea tre, Parisiana. 22.30 uur: Theatre National de Bucarest. 23 uur: Les Clowns Macloma, Sail Joia, Graziella Martinez, Busby Berke leys, Bam Sisters. 24 uur: Xoro-roxo, Cvoci. BUITEN. 14 uur: Amsterdams Vuilharmo- nies Orkest. 15 uur: Veulpoepers, Air De sign, Zimba, Theatre de ‘Unité, 18 uur: Am sterdams Ballongezelschap i.s.m. Condor, Dr. Tarre en Prof. Fethyr. 20 uur: Flup Ju Bedrijf. 22 uur: Dogtroep. FILM. 20 uur: films van Raquel Servais i.s.m. Holland Animatie. 22.30 uur: Films over Jango Edwards. VONDELPARK: 14 uur: Stage Space en Foolsschool. 21 uur: Bloolips. Op een steeds voller en vuiler wordend festival, waar nu ook bezoekers clow nesk uitgedost rondstappen, zag ik ’s- middags een tegenvallende voorstelling van het Pocket Theater uit Praag. Het beoogt kinderen van 5-10 de wereld van de „theatrale magie” binnen te leiden, Bob Carrol is voor Mickerybezoekers geen onbekende. Zijn optreden heeft het meest weg van vertellen, op een heel spe ciale, bijna rituele manier. Terwijl zijn stem zingzeggend omhoog en omlaag gaat blijft hij zich met voeten, benen of zijn hele lijf ritmisch begeleiden. De short pieces waarmee hij op het festival te zien is gaan over twintigste eeuwse mensen en dingen: Jean Genet, Mao, Sartre, Colette, de Chinese revolutie. Het zijn meer sfeer tekeningen dan verhalen. In Sartre bij voorbeeld speelt hij de moeder van de filosoof, Annemarie, die door haar ouders werd kortgehouden. Bordurend beeldt hij uit hoe ze thuis achter de ramen haar schoonheid zit te verspillen. Hij eindigt in een hoge klaagtoon, die het leed van alle meisjes met bekrompen ouders uitdrukt. Bij Carroll is het een druk in- en uitlopen van bezoekers, en iedereen wordt door hem begroet of uitgeluid. Daarvoor on derbreekt hij zonder moeite zijn verhaal. Ook voor het geven van uitleg, om te vragen hoe een woord in het Nederlands luidt, om een foto door te geven. Sierlijk wipt hij door de ruimte, lang blond haar golvend achter hem aan. Bob Carroll is een persoonlijkheid en alleen al daarom waard om gezien te worden. Dat kan nog zaterdag om vier uur. Bij Tholen in Bergen (Breelaan 28) opent 15 juni een tentoonstelling onder de naam „15 keramisten”, en omdat de potte- bakkersovens deze winter kennelijk op volle toeren gedraaid hebben, is een deel van het aanbod overgeheveld naar de Anegang. Hoewel het een beetje tegen mijn principes indruist (u bent immers mans genoeg om zelf uit te maken wat u mooi vindt of niet) zal ik nog even vertel len wat ik zelf mooi vond op deze exposi tie: de miniatuuraquarellen van Evert van Hemert. Niet alleen buitengewoon fraai van kleur en verfbehandeling, maar ook in al zijn bescheidenheid, uitgekiend van compositie. En of dat nog niet genoeg is stopt Van Hemert ook nog kleine grapjes in zijn voorstellingen. Maar dan zonder dat deze grapjes op zelfgenoegzame wijze hinderlijk zijn. Over een gracht hebben we uitzicht op het kasteel Haarzuilen. Het kasteel wordt in het water weerspiegeld als een boom, terwijl de bomen aan de waterkant zich reflecteren als transen, torens en kantelen. Of kijkt u eens goed rond naar het bootje op bijgaande illus tratie, dat schijnbaar onbemand ronddob bert. Zo zout heeft u het vast in Giethoorn nog nooit gegeten! HAARLEM. Wat vliegt de tijd! Rondwandelend op de zomerexpositie van Galerie Tholen drong het tot me door dat de uitverkoop al weer voor de deur staat. Een galerie is een winkel, en vanzelfsprekend moet ook daar van tijd tot tijd het magazijndn het kunstbedrijf „Stock” geheten) worden gezuiverd van winkeldochters. Tholen brengt een hoeveelheid grafiek, aquarellen, tekeningen en keramiek van wel zeer diverse pluimage. Gelukkig wordt de tentoonstelling zonder enige pretentie gebracht. Het is meer een laten zien van wat er zoal in de mappen en kasten lag en stond, dan dat men de indruk wil wekken een revolutionair overzicht te geven van de moderne kunst anno nu. De liefhebbers van de kunstmarkten zullen in Tholen dan ook wel aan hun trekken komen. Le Testament de Villon, opera van Ezra Pound. Uitvoerenden: ASKO-en- semble en ASKO-koor. Muzikale lei ding: Reinbert de Leeuw. Vocale solis ten: Rita Dams, Lucia Meeuwsen, Jard van Nes, Marius van Altena, Harry van der Kamp, Charles van Tassel, Lieuwe Visser. Centrum Belle vue, Amsterdam, 12 juni 1980. In het kader van Jiet Holland Festival. Ondanks de inkrimping staan ook een aantal nieuwe produkties op het program ma. Een daarvan is de opera van Hof- finan’s Vertellingen van Jacques Offen bach, die een eeuw geleden overleed. Concert: Osibisa. Bezetting: Teddy Osei; saxofoon, zang, percussie. Mac Tontoh; trompet, zang, percussie. Sol Amarfio; drums, zang. Potato; conga's, zang, percus sie. Emmanuel Rentgoz; toetsinstrumenten, zang, percussie. Kari Bannerman: sologitaar, zang, percussie. Abia: ritmegitaar, zang, percussie. Dikoto Mandengue: basgitaar, zang, percussie. De Hoeksteen, Amsterdam. 12 juni 1980. Reinbert de Leeuw dirigeert het ASKO-ensemble tijdens de uitvoering van de Villon Op de achtergrond de zeven vocale solisten. maar wat ze te zien krijgen is een num mer pantomime uit de oude doos, dat bovendien niet eens goed, want bijzon der slecht getimed, wordt uitgevoerd. De speelster, een vrouwelijke clown, lijkt maar wat rond te huppelen, en als ze bijvoorbeeld moet schrikken zien de kin deren eerst heel lang dat ze moet schrik ken, en dan komt de schrik pas. Ze speelt een paar sprookjes, begeleid door Nederlandse tekst die op domineestoon uit een luidspreker klinkt. Ik kan er met de beste wil niets leuks over bedenken. Ze haalt een driejarig toeschouwertje op het toneel, laat hem even op een belletje misschien heeft een kunstminnaar op het Festival of Fools een paar grammetjes Rode Libanon op de kop kunnen tikken. De beschilderde bijouteriedoosjes van Lies Bossinade kunnen wellicht dienen als veilige bergplaats voor de zojuist ver worven geestveeruimende schat. Weer een ander heeft in een Amerikaans tijd schrift net een artikel gelezen over de grootste Picasso-tentoonstelling ever die New York momenteel in zijn greep houdt, en zal in de kleurentekeningen van Wim Vellekoop de nagalm van het kubisme horen doorklinken. Een citaat uit het schriftelijk commen taar dat de Amerikaanse componist Geor ge Antheil gaf op de partituur van Ezra Pounds opera „Le Testament de Villon”. Woorden die bij de, overigens bijzonder gewetensvolle uitvoering ervan onder Reinbert de Leeuws leiding in het huidige Holland Festival, inderdaad maar al te waar bleken te zijn. Antheil assisteerde Pound destijds nota bene zelf bij de notatie. En het lijkt mij daarom ook niet onwaarschijnlijk dat de ietwat meervoudig samengestelde gedeel tes uit dit - ten onrechte „opera” genoem de - muzikaal declamatorium, het nodige aan Antheils bemoeienis te danken heb ben. Want al hetgeen Pound aan monolo gen aan de orde stelt is niet alleen op zich zelf al van een schrijnende muzikale ar moede, ook de opvallend summier gehou den orkestbegeleidingen zijn hoogst onbe holpen, stumperig te noemen. Ezra Pound (1885-1972) - Amerikaans dichter die zich met het Italiaanse fascis me encanailleerde - zoekt duidelijk naar een middeleeuwse sfeer, die het uit 1460 daterende en aan Francois Villon ontleen de autobiografische gegeven „Le petit Testament”, in de moderne en statische toneelbewerking moet ondersteunen. Hij houdt daartoe de melodische intervalso- peenvolging klein en voor de hand lig gend, terwijl hij wanneer er een priester in het betreffende veertiendelige gedicht aan het woord komt, in een quasi-gregori- aans vervalt. Antheil spreekt in dit verband dan wel weer vergoelijkend van een soort „Middeleeuwse intelligentie die vrij is van intellectualisme”, maar anderzijds even eens van een „ongetraind talent”. En dat laatste is in de praktijk bepaald sterker te voelen dan de primitieve originaliteit die in zekere zin ook wel aan deze muzikale escapades ten grondslag ligt. Al was het bijvoorbeeld ook best leuk om met het geluid van een neusfluit uit de door het ASKO gevormde begeleidings groep (blazers, strijkers, slagwerk, koor) W' W Rense Royaards en Hans Man in 't Veld van het werkteater als de twee verschrikkelijke tantes in de droom van het jongetje in het stuk Welterusten. geconfronteerd te worden, de instrumen tale stemvoering was dermate ongeluk kig, ook ten aanzien van de half-unisono, half-tegensprekende accompagnementen van de vocale partijen, dat buitenmuzika le elementen de aantrekkelijkheid van de ze opvoering moesten gaan uitmaken. Daartoe behoorde - zonder de zes ande re, stuk voor stuk op hun taak berekende vocale solisten tekort te willen doen - de acteerprestatie die Lieuwe Visser leverde als de beschonken Bozo; een toch al volko men levensechte uitbeelding die door hem nog eens door een aantal walgelijk na- De dansen moeten gezien worden als het symbool van lotsverbondenheid tus sen de levende bevolking en de overleden voorouders. Ondanks alle beperkingen die een „theateruitvoering” van deze ritu elen met zich meebrengt, wist de groep uit Dar es Salaam iets van die verbondenheid uit te dragen. Langzaam maar zeker ont stond door de directe en niet van humor ontblote uitvoeringswijze uiteindelijk zelfs een hartverwarmend contact tussen dansers en musici uit Afrika en een dol enthousiast publiek uit Nederland. JAN BAART AMSTERDAM. Ook de maskerdan- sen van het Makonde-volk, grotendeels woonachtig in Tanzania, die woensdag avond vertoond zijn in de Lichthal van het Tropenmuseum, vormen onderdelen van initiatie-ceremonies, de gebruikelij ke geheime riten voor bescherming en instandhouding van de traditionele Afri kaanse levenswijzen. Bij de eerder vertoonde dansvormen uit Zambia beslaan de rituelen alleen de mannelijke bevolking; voor de Makonde- cultuur worden jongens én meisjes be kendgemaakt met regels en gebruiken, achtergronden en denkwereld van de leef gemeenschap. In afgesloten kampen vindt deze inwijding plaats, voordat de twaalf jarigen, na besnijdenis, feestelijk in de volwassen wereld opgenomen worden. Op de feesten verschijnen Midimu, geesten van voorouders, voorgesteld door indrukwekkend lange steltdansers, waar van de identiteit niet bekend mag worden. Felrode, primitief-expressieve maskers zorgen voor een onherkenbare vermom ming. Zeer effectieve, strakke tromritmen leveren de bezwerende geluidskadans. recente hitjes als Sunshine Day en Pata Pata hebben door hun vanzelfsprekende, bijna kinderlijke melodielijnen iets wat hen tot volksmuziek in de goede zin van het woord maakt. Wijsjes die in je hoofd blijven hangen en die je op straat kunt fluiten. Centraal staat bij Osibisa uiteraard de overdaad aan percussie-instrumenten, waaruit een golf van syncopische ritmen tevoorschijn wordt getoverd. Alle groeps leden (met uitzondering van de drummer) nemen om de haverklap een of ander rammel-, ratel- of schuurding in de hand en van tijd tot tijd maakt dan de vertrouw de Afro-rock plaats voor een authentiek doorzinderend oerwoudgebeuren. Overi gens is dit maar een van de voorbeelden die duidelijk maken hoe goed de groep begrijpt dat afwisseling broodnodig is voor geslaagd muzikaal entertainment. Steeds verschillend gestructureerde zang arrangementen en korte maar functionele soli (voornamelijk op gitaar en trompet) doen de rest. Voeg daar nog eens aan toe de kleurrijke Afrikaanse kleding en de zowel energieke als humoristische mini- dansjes van toetsenman Emmanuel Rent- gos en je hebt het perfecte recept voor een avond organisch luisterplezier. In het voorprogamma was treurigheid troef.De Haarlemse funkformatie L-seven deed een plompe poging Joan Armatra- ding te imiteren en dat had als enige resultaat dat het heel gezellig werd in de wandelgangen. De zaal bleef vrijwel leeg. JOOST NIEMÖLLER Zaterdag 14 juni Amsterdam: Boven Drijven (Stadsschouw burg, 20.15 uur); Michaels Jugend/Michaels Heimkehr (Concertgebouw, 20.15 uur); Hum boldt’s Current (Mickery Theater, 19.30 en 22 uur); De Ontdekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Nationaal Ballet (Theater Carré, 20.15 uur); De Dans voorbij II (De Ijsbreker, 20.30 uur); Diablada del Oruro (Bolivia) (Tro penmuseum - Lichthal, 20.15 uur). Muiderslot: Li Geius de Robin et de Marion (20.15 uur). Utrecht: Le Testament de Villon (Muziek centrum Vredenburg, 22 uur); Jozef van den Berg (Centrum ’t Hoogt, 20.30 uur); Stérker als Superman (Stadsschouwburg - grote zaal, 14.30 uur). Den Haag: Zomergasten (Koninklijke Schouwburg, 19.30 uur); Spaghetti mit Ket chup (Hot Theater, 14 uur); Chhau-dansen - India (Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur). Rotterdam: Spring! (Theater Zuidplein, 14 uur); Nederlands Dans Theater (Schouwburg, 20.15 uur); Yo Kagura - Japan (De Doelen - grote hal, 20.15 uur); Lindsay Kemp Company (Luxor Theater, 20.15 uur). Schiedam: BEWTH (Scheepswerf, 22 uur). Utrecht: Spaghetti mit Ketchup (Stads schouwburg - blauwe zaal, 15 uur); Yo Kagu- ra-Japan/Krishnattam-IndiaZMakonde dan- sen-Tanzania (Muziekcentrum Vredenburg, 12-18 uur). AMSTERDAM. Welke pechhebbers ten grondslag lagen aan de magere op komst die Osibisa gisteravond ten deel viel, daarover valt veel te gissen en wei- nig zekerheid te verkrijgen. Maar wan neer een muziekformatie ondanks sfeer loze accommodatie en slechts een hand jevol aanwezigen een concert weet te geven dat van begin tot eind krachtig en boeiend blijft, en wanneer die potentie zelfs overslaat op dat handjevol aanwe zigen, dan mag toch zeker getekend wor den voor doorwrocht vakmanschap en onverwoestbare inspiratie. Osibisa maakte haar live-reputatie volledig waar. Slechts drie leden van dit van oorsprong Ghanese octet spelen nog mee in de huidi ge formatie. Groepsleider Teddy Osei, meest markante vocalist en daarnaast saxofonist, trompettist Mac Tontoh en drummer Sol Amarfio vormen die oor spronkelijke kern. Hoewel daarvan met

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17