Problemen voor
Nederlandse
platenindustrie
:ilo
E
Auteur Talmon
overleden
Festival of Fools
succes bij de gratie
van het tijdelijke
K
1
i'v
Draaiorgel en kunstvogels
bepalen opening orgelmaand
is
w
Gewestelijk Orkest
in gevarenzone
Internationaal orgelconcours voor de eerste maal buiten Haarlem
w
T
8»
2
13
D O NDERDAG 1 9 JUNI
KUNST
19 80
door Johan van Kempen
Door Paul van Gageldonk
S:
Klem
srk-
l
»nd.
>eleg of
<ilo 9,20
Margetheater, daar kan je vraagtekens achter zetten”
irlijk
lijke
In memoriam
md.
nge
174,
[t:
ITW
=N
AMSTERDAM. Het Festival
of Fools annex Théatre des
Nations is achter de rug. De rust
is ingetreden op het terrein van
de ADM in Amsterdam-Noord,
waar ruim twee weken sprake
was van een levendige theater-
kermis. Ds belangstelling van het
publiek was overweldigend en de
kritiek van dat publiek hield daar
gelijke tred mee. Lange rijen
wachtenden, vele teleurgestelden
die niet aan een begeerd toe
gangsbewijs konden komen. Tal
loze programmawijzigingen lar
deerden de goede stemming met
irritatieprikkels. Kritiek was er
ook vanuit de groepen, waarvan
sommige niet meer wilden optre
den vanwege de geluidshinder
van andere voorstellingen of con
certen. De grote opkomst van
groepen en publiek leek zich te
gen het festival te keren. Steve
Austen, een der grote inspirato
ren van het festival, en Cor
Schlosser, in gewone doen pro
jectleider bij theater De Melk
weg, praten er over na.
ET
RD
aan de vraag van het publiek”.
Een serinette.
g
1
ir
1.900,-
1.900,-
1.950,-
De Haarlemse Orgelmaand-agenda ver
meldt verder een concert ter nagedachte
nis aan de vorig jaar overleden Weense
Organist-componist Anton Heiller, die 24
jaar lang als docent aan de Internationale
Zomeracademie te Haarlem verbonden is
geweest. Als plaats voor dit muzikaal In
MEMORIAM is de Utrechtse Nicolaï-kerk
gekozen. Heillers leerling Peter Planyavs-
ky bespeelt daar het orgel in diverse wer
ken van de hand van zijn leermeester,
terwijl de sopraan Gertraud Schmid enige
van Heillers liederen zal zingen.
Onder de in Haarlem te geven concerten
valt ook het optreden van het ensemble
Pro Cantione Antiqua London (een vocaal
kwartet met begeleiding van luit), dat op
12 juli een programma van Engelse Re-
naissance-muziek verzorgt in de Bakenes-
serkerk. Twee toetsinstrumenten worden
bespeeld op 18 juli in de Haarlemse Nieu
we Kerk, waar Kees Rosenhart (orgel en
klavecimbel) en Bernard Winsemius (or
gel) met medewerking van de hoboïst Pie
ter d’Hont en de celliste Lidewij Scheifes,
18de eeuwse sonates ten gehore zullen
brengen.
De docenten nemen ook nog een zestal
concerten in de Orgelmaand voor hun
rekening. Louis Toebosch bespeelt op 8
juli het Ademaorgel in de Haarlemse Jo-
sephkerk in een romantisch programma,
Harald Vogel verzorgt op 9 juli een con
cert op het oudst bespeelbare orgel in
Nederland, namelijk het uit 1521 dateren
de instrument in de Nederlands Hervorm
de Kerk in Oosthuizen, Piet Kee laat op 10
juli het Schnittger-orgel van de Grote of
St. Laurenskerk te Alkmaar klinken in
Duitse barok en romantiek, Ewald Kooi
man verdedigt de Franse orgelkunst op 11
juli in de Grote Kerk van Vlaardingen,
Giesbert Schneider bespeelt op 13 juli het
door Marcussen gebouwde neo-barokor-
gel van de Utrechtse Nicolaï-kerk in een
gemengd programma en Kenneth Gilbert
tenslotte, geeft op 15 juli in de Gravenzaal
van het Haarlemse Stadhuis een klave-
cimbelrecital, waarop onder meer delen
uit Bachs Wohltemperierte Clavier te ho
ren zullen zijn.
Hebben jullie nou ook een ander soort
publiek gezien, dat normaliter naar der-
gelijke evenementen komt?
(Cor) „Ja, dat moet eigenlijk wel, want
zoiets heeft nog nooit plaatsgevonden, (la
chend). Nee, maar zonder gekheid, er zijn
mèer en dus andere mensen gekomen dan
normaal gesproken. Je zag vooral ’s mid
dags hele gezinnetjes langs alle aktivitei-
ten kuieren. Het had soms wel iets weg
van een NS-dagtochtje.”
Wat zien jullie zelf als de groozste
winst van het festival?
(Steve) „O jee, phoe-oe! Nou ja, het
opvallendst is natuurlijk de enorme op
komst van het publiek. We hadden het
festival geraamd op zo’n slordige 30.000
toeschouwers, dan waren we al zeer tevre
den geweest. Het zijn er uiteindelijk ruim
70.000 geworden. Maar dat is maar één
aspect. Ook het aantal inspanningen is
groter geweest. Van de medewerkers ja.
Het is afschuwelijk wat die mensen alle
maal hebben moeten doen. Daarom alleen
al zeg ik: dit is niet meer haalbaar, althans
niet meer met deze hoeveelheid medewer
kers”.
Dat zou pleiten voor een meer profes
sionele aanpak in de toekomst?
(Steve) „Je moet ontzettend uitkijken
met zo’n term, laat staan met het daad
werkelijk gebruik van zo’n aanpak, want
voor je het weet heb je het dan over een
soort veredelde Efteling. Niet dat daar
wat op tegen is, maar dan ben je toch met
iets anders bezig dan wij beogen”.
Rotterdam: Pauline de Groot/Pooh Kaye (Mu
seum Boymans, 15 uur); Poetry International
(De Doelen, 20.15 uur).
Scheveningen: Nederlands Dans Theater (Cir
custheater, 20.15 uur).
probleem ziet Buma/Stemra in de omstan
digheid dat de platenhandel de laatste
jaren de groei vooral gezocht heeft in het
Uit het jaarverslag blijkt dat de situatie in
andere Europese landen en in de Ver
enigde Staten niet veel anders is. Buma/
Stemra bepleit een „grondige aanpak” om
deze „zorgelijke situatie” op te lossen.
De problemen op de geluidsmarkt gel
den overigens niet alleen voor Nederland.
Is het massale bezoek aan het festival
nou een graadmeter voor verhoogde be
langstelling voor deze vorm van cultuur?
Moet je dat zien als een kentering in
het cultuurbeleid?
(Steve) „Misschien wel, misschien ook
niet, ik weet het eigenlijk niet. Maar ze
moeten zich wel meer rekenschap gaan
geven van de steeds groter wordende pu
blieke belangstelling voor dit soort evene
menten. Dat moet ze toch wel aan het
denken zetten”.
AMSTERDAM (ANP). —De Nederland
se platenindustrie gaat moeilijke jaren
tegemoet. De problemen worden voor een
groot deel veroorzaakt door piraterij, het
privé-kopiëren en het in Nederland be
staande prijzensysteem. Dit schrijft de
auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra
in het jaarverslag over 1979.
U
>.850,-
r.900,-
i.340,-
0)
s
co
I
.450,-
.900,-
.500,-
.400,-
.500,-
.000,-
.500,-
600,-
.900,-
.000,-
.400,-
.500,-
.500,-
.450,-
.200,-
.250,-
.950,-
.900,-
.400,-
.950,-
.950,-
.950,-
.750,-
.450,-
.800,-
.250,-
.600,-
1.450,-
1.450,-
1.850.-
Maar dat soort opmerkingen vanuit
het publiek, dat moet de theaterwereld
toch te denken geven?
(Steve) „Nou kijk, ik kan me de reacties
ook wel indenken, maar zulke uitspraken
zijn toch wat te idealistisch, te irrealis-
tisch. Als je het’volgend jaar het weer zo
zou gaan doen, dan wordt het natuurlijk
voor een groot deel een kopie van dit jaar,
omdat er in die korte periode toch te
weinig wijzigt in die situatie. Als je het
dan ook nog praktisch bekijkt, dan blijkt
dat alles heeft gedraaid bij de gratie van
het tijdelijke. Het terrein werd vrijgege
ven omdat men wist dat het maar voor
drie weken was, de techniek werd gedaan
door de theatertechnici en de brandweer
kneep een oogje toe, alles omdat het maar
voor even was. Als je het naar de letter
van de wet zou gaan doen, dan zie je dat er
eigenlijk geen reet van klopte. Maar drie
weken, dat kan net hè. Het enige wat je
zou kunnen doen is om je heen kijken
naar oude panden, waar je iets mee zou
kunnen doen. Maar dan moet je ook heel
ander aspiraties hebben dan met zo’n gi
gantisch projekt als dit festival. Je moet
realistisch zijn en erkennen dat dit, al
thans in deze vorm en omvang, niet meer
te herhalen is.
Vooral het privé-kopiëren heeft volgens
Buma/Stemra een enorme omvang gekre
gen, omdat naar schatting in ons land per
jaar tussen de 30 en 40 miljoen blanco
cassettes verkocht worden. Een ander
Is die term margetheater nu eigenlijk
nog wel op z’n plaats?
(Steve) „Ja, daar kun je vraagtekens
achter zetten hè. Er zijn vijfenzeventigdui
zend toeschouwers geweest, die zich ver
schrikkelijk hebben ingespannen om zo
veel mogelijk voorstellingen te zien. Je
zou dan kunnen zeggen dat als er meer
voorstellingen waren geweest er nóg meer
toeschouwers zouden zijn gekomen, dus
marginaal is het dan allang niet meer. Dat
geldt in ieder geval voor dit festival, waar
we unieke mogelijkheden hadden met het
terrein en waar we een verschrikkelijk
goede voorpubliciteit hebben gehad, in
tegenstelling tot voorgaande jaren, waar
in we altijd werden weggedrukt door het
Holland Festival. Die verhoogde belang
stelling van de media en vooral van het
publiek, dat duidt op een bepaalde erken
ning, in ieder geval op een voor ons posi
tieve ontwikkeling”.
organisten zijn: onze landgenoot en win
naar van de concoursen van 1979 en 1978,
Jos van der Kooy (eveneens uit Nederland
en leerling van Piet Kee), de West-Duitser
Egidius Doll (die ook al in 1974 aan het
concours deelnam) en de Fransman Jac
ques Taddei, leerling van Jean Langlais
en Pierre Cocherau.
De avond voorafgaand aan die van de
wedstrijd, zijn (op 2 juli) de deelnemers al
te beoordelen op hun interpretatieve ver
mogens, in een door hen eveneens in de
Domkerk te beluisteren concertprogram
ma. En de juryleden: Marie-Claire Alain
(Frankrijk), Franz Lehrndorfer (West-
Duitsland) en Albert de Klerk (Neder
land), tonen hun kwaliteiten als concert-
gevers op de zelfde plaats dan op 4 juli.
Betekent dat, dat er grotere kansen
komen voor theatergezelschappen, die
tot nu toe in de marge moesten rom
melen?
(Steve) „Ja, dat geloof ik wel. In Neder
land is het beleid er gelukkig steeds meer
op gericht kleinere gezelschappen voor
kortere periode te gaan ondersteunen. Ik
denk dat dat ook de reden is, waarom
CRM er zo happig op was om dit festival
te sponsoren, want nu hadden ze eindelijk
iets om aan het buitenland te laten zien.
Zo van: kijk eens, hoe goed wij op cultuur-
Wat staat bij jullie voorop? De vraag
bepaalt het aanbod of omgekeerd?
(Steve) „Het laatste en dat is ook altijd
zo geweest. Het gaat ons om de kwaliteit,
niet om wat het meeste publiek zal trek
ken. Het aanbod voor dit festival lag vier
keer zo hoog als het aantal groepen, dat
we uiteindelijk hebben toegelaten. We
hebben dus een heerlijke selectie kunnen
maken, waarbij we er ook op gelet hebben
of een groep geschikt was voor een optre
den voor een massaal publiek. Je kunt het
in ieder geval niet omdraaien en zeggen
dat wat wij hier geboden hebben voldeed
0$
Ja, maar je ziet aan de andere kant,
dat grote groepen uit het publiek toch
naar een ster komen kijken, zoals Jango
Edwards, die dan ook precies doet wat
het publiek van hem verwacht....
(Cor) „Daar heb je ten dele gelijk in.
Veel mensen kennen Jango nu wel via
radio en televisie en kwamen speciaal
naar het festival om hen te kunnen zien.
Maar ik geloof, dat ze toch ook voor
andere dingen kwamen, in ieder geval
nieuwsgierig waren. En die inloop, ja, dat
kon dit jaar ook veel gemakkelijker, nu
alle aktiviteiten op één terrein geconcen
treerd waren. We hebben er alles aan
gedaan om ook de kleinere groepen wat
meer naar voren te halen. En dat is ook
gelukt, want de theatervoorstellingen wa
ren bijna allemaal uitverkocht. Eenzijdig
is de belangstelling dus zeker niet ge
weest”.
Wat gaat er dan gebeuren met het
Festival of Fools? Keert het in deze vorm
weer terug?
(Cor) „Nee, zeker niet, we overwegen
om het Festival of Fools nu om de twee
jaar te gaan houden. Ten eerste houden
we dan meer tijd over voor de eigen
aktiviteiten van de Melkwag, Shaffy en
Paradiso en ten tweede kan je dan wat
langer gaan nadenken over de vorm,
waarin je het gaat gieten. Want we voelen
er niets voor om elk jaar met hetzelfde te
komen”.
AMSTERDAM. Ondanks het feit dat de Grote of St. Bavokerk te Haarlem
onlangs wegens bouwvalligheid werd gesloten, zal de Haarlemse Orgelmaand ook dit
jaar doorgang vinden. Voor de diverse evenementen is gezocht haar adequate
vervangingsmogelijkheden, die werden gevonden in Alkmaar, waar het officiële
openingsconcert van 1 juli in de Grote of St. Laurenskerk plaats heeft, en in Utrecht,
waar op 3 juli in de Domkerk het internationaal improvisatieconcours zijn beslag zal
krijgen. (Voor komende jaren, zolang de ophanden zijnde restauratie van de Haar
lemse Bavo zal duren, worden overigens weer andere uitwijkplaatsen overwogen.) De
overige concerten in dit kader zullen worden gegeven in Haarlem, Oosthuizen en
Vlaardingen.
Dat brengt mij meteen op de kritiek,
zoals die door anderen, de mensen van de
Foolschool, is geuit op het festival, name
lijk dat dit eigenlijk geen Festival of
Fools meer was, maar meer een gevestigd
theatergebeuren, geprogrammeerd naar
publieke smaak...
(Steve) „Nou. die kritiek is zwaar
overdreven uitgemeten in de media. Je
Steve Austen: „Je moet realistisch zijn en erkennen dat dit in deze omvang niet meer
mogelijk is".
kunt alleen zeggen, dat er bij een aantal
mensen uit die school een totaal ander
beeld omtrent het Festival of Fools be
staat dan wat het in werkelijkheid in de
loop der jaren is geworden. Vanuit hun
gezichtspunt hebben ze gelqk. Maar het
festival is geëvolueerd. Terwijl de attitude
van leerlingen van de Foolschool nog de
zelfde is als die van vier jaar geleden”.
(Cor) „Ik kan me dat verzet, die kritiek
wel een beetje voorstellen. Die mensen
zien het als hün festival en als zij dan zelf
in de rij moeten gaan staan voor een
kaartje, ja, dan zien ze dat al gauw als
gevestigd theater”.
(Steve) „Nou je het zegt, als je op een
gegeven moment met een voorstelling
meer dan twee man en een paardekop
trekt dan is dat eigenlijk een reden om
alles in twijfel te trekken, daar ben ik
zeker voor, hoor. Maar de naam Festival
of Fools doet een bepaalde categorie men
sen denken aan een gezellige voorstelling
met clownerie en dergelijke. Maar dat is
natuurlijk al lang voorbij, gelukkig wel,
het is allemaal veel breder van opzet ge
worden”.
(Cor) „Kijk, technisch is het beter ge
worden en wat is daar nou op tegen? Er
zijn knappe shows vol goochelarij en
acrobatiek gegeven, heel goed uitgevoerd.
Dat is dus wel iets anders dan een paar
mensen die grapjurkend wat balletjes om
hoog staan te gooien”.
(Steve) „Kijk, de victorie van het theater
is ook maar relatief, want is er toch nog
grote onbekendheid van het publiek met
dit soort theater. Het succes van dit festi
val is eigenlijk een uitzondering en te
verklaren vanuit het feit, dat je hier een
aantal dingen kunt aanbieden, waardoor
de drempel verlaagd wordt. Zo van: ik ga
vanavond niet van huis voor iets, wat me
kan tegenvallen, maar ik ga wel ergens
naar toe, waar ik uitwijkmogelijkheden
heb. Die gedachte is verschrikkelijk be
langrijk.
(Cor) „Er gaan stemmen op om het
terrein in deze staat te laten net zoals je
nou bijvoorbeeld in Venetië hebt. De men
sen hebben de sfeer van een groot feest
geproefd en willen nu elke dag feest. Ik
vind dat een beetje overdrijven, maar
begrijpen doe ik het wel”.
Naar aanleiding van het enorme succes
van het concert op 10 juli 1979 in de
Haarlemse Grote of St. Bavokerk, waar
meer dan tweeduizend toehoorders getui
ge waren van de première van Piet Kee’s
compositie Confrontatie, waarbij voor het
eerst in de geschiedenis door het kerkor
gel een dialoog met draaiorgels werd aan
gegaan, zal nu het openingsconcert in het
teken van diezelfde instrumentale combi
natie staan.
Piet Kee heeft voor dit doel een nieuw
maar aanverwant werk geschreven, dat
de naam Integratie meekreeg. De instru
mentale bezetting van kerkorgel en draai
orgels, zoals men die dus van Confronta
tie kent, wordt door Kee in Integratie nog
uitgebreid met de toepassing van serinet
te, flageolet en kunstvogels.
De serinette is een slechts tien pijpen
tellend doosorgeltje dat door middel van
een slinger wordt bediend en dat in vroe
ger eeuwen werd gebruikt om gekooide
vogels liederen te leren zingen. Speciaal
voor deze gelegenheid wordt door het
Nationale museum Van Speeldoos tot Pie
rement te Utrecht, een dergelijk instru
ment naar oude principes geconstrueerd.
Volgens uit de barokperiode overgelever
de aanwijzingen zal hierop de 18de eeuw
se melodie van La Barqelonette worden
genoteerd en gestoken; het thema waarop
Piet Kee de in zijn nieuwe compositie
voorkomende variaties baseert (zoals hij
in „Confrontatie” het 20ste eeuwse lied
Daar komt de Orgelman, van Willem Pa
rel toepaste).
De eveneens bij de uitvoering van Inte
gratie betrokken flageolet is een soort
sopranino-blokfluit, die als voorloper van
de serinette (ook wel flageolet-organisé
genoemd) kan worden beschouwd. Dit
oude blaasinstrumentje, dat evenzo voor
het onderwijs aan zangvogels diende en
waarvan het hier gebruikte Specimen af
komstig is uit de collectie van Frans Brug
gen, mengt zich danook bijzonder goed
met het geluid van de serinette.
Het principe van de in Integratie voor
komende mechanische zangvogels ofte
wel kunstvogels; te weten de kanarie en
de kardinaal, berust op de 17de eeuwse
uitvinding van de zuigerfluit (een pijpje
waarin een afsluitdop - in verbinding
staand met een tandwiel - snel op en neer
bewogen kan worden, waardoor bijzon
der subtiele nuances in klank en toon
hoogte kunnen ontstaan). Deze hier door
Kee gebruikte en speciaal in de 18de eeuw
zo populaire instrumenten met het uiter
lijk van een (bewegende) vogel in een kooi,
zijn eveneens afkomstig uit het eerder
genoemde Utrechtse museum.
Bij de betreffende compositie, die op
het openingsconcert van 1 juli in de Grote
of St. Laurenskerk te Alkmaar zal worden
uitgevoerd, zijn verder de volgende draai
orgels betrokken, die elk een eigen klank
karakter vertegenwoordigen: de uit het
begin van de eeuw daterende, Frans ge
aarde Gasparini uit het museum Van
Speeldoos tot Pierement (het oudste boek-
orgel in Nederland), de Rotterdamse Ce-
fnentmolen (een typisch Nederlands
straatorgel, in de jaren dertig gebouwd
door Carl Frei) en het grote Mortierorgel
uit 1912, afkomstig uit Antwerpen en
thans eigendom van het Openluchtmu
seum in Arnhem.
Behalve deze draaiorgels en de eerder
genoemde serinette, flageolet en kunstvo
gels, zal ook het Nederlands Kamerkoor
een aandeel in de uitvoering van Kee’s
integratie hebben, terwijl onder meer
door het zingen van Chansons van Tiel-
man Susato ook nog een a capella-bijdra-
ge door dit gemengde koor wordt gele
verd.
Voorafgaand aan de Orgelmaand 1980,
komt er, ook alweer traditiegetrouw, op
zondag 29 juni een draaiorgelmanifestatie
öp de Haarlemse Grote Markt, waar dan
negen pierementen uit verschillende de
len van ons land te horen zullen zijn.
Het jaarlijkse improvisatieconcours
wordt dus op 3 juli in de Utrechtse Dom
kerk uitgestreden. De vier deelnemende
JERUZALEM (UPI). Jacob Talmon,
hoogleraar moderne geschiedenis aan de
Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem
en internationale autoriteit op het gebied
van hedendaagse totalitaire regimes, is
maandag overleden tijdens een hartope
ratie, twee dagen na zijn vierenzestigste
verjaardag. Hij is dinsdag in Jeruzalem
begraven.
Is dat de verandering, die is opgetre
den in het Festival of Fools?
(Steve) „Ja, de belangrijkste althans. Er
is ook een duidelijke verschuiving geko
men naar theaterprodukties. Als je ziet
wat er dit jaar aan theateraanbod is ge
weest, dan overstijgt dat de kwaliteit van
een clownsfestival. Dit was het grootste
theaterfestival van Europa, qua aanbod,
maar ook wat betreft de verscheiden
heid”.
hit-gevoelige wegwerprepertoire. Het ge
volg hiervan is een verschraling van het
aanbod in de platenwinkels en bovendien
is bij de winkeliers geen bredere deskun
digheid meer aanwezig.
Hebben jullie een verklaring voor het
enorme succes van het festival?
(Steve) „Volgens mij waren de belang
rijkste oorzaak van het succes de unieke
mogelijkheden, die we dit jaar hadden,
het feit, dat alle aktiviteiten op één, groot
fantastisch terrein konden plaatsvinden.
En ook de bijzonder lage toegangsprijzen,
relatief gezien dan”.
(Cor) „We zijn voordat het festival be
gon best bang geweest dat de locatie van
het terrein, over het IJ, best wel eens een
barrière zou kunnen zijn, temeer ook om
dat de gemeente geen extra mankracht bij
de ponten kon inzetten. Maar achteraf
gezien lukte het ook heel best met die ene
pont, de Tolhuispont. Dat heeft het pu
bliek er blijkbaar toch wel voor over
gehad”.
Wat zou het beleid op langere termijn
dan moeten zijn?
(Steve) „Ik denk dat er heel goed gelet
moet gaan worden op de kwaliteit. We
hebben nu een periode gehad van: het
bestaan op zich is al heel wat en je mag in
je handen klappen als je het volhoudt. Nu
moet maar eens gelet wordne op wat ze
doen. Dat hebben wij hier ook gedaan.
Vroeger heten we Jan en Alleman toe, met
als gevolg een groot verschil in kwaliteit.
Dus je krijgt hier nu dezelfde ontwikke
ling als die bij het grote toneel, namelijk
dat je duidelijk moet maken waarom je
bestaat”.
politiek gebied zijn. CRM is daar apetrots
op. De directeur-generaal van het ministe
rie zou bij de opening van dit festival een
toespraak houden. Die man was er niet,
maar ik heb wel zijn toespraak gezien en
daar stond onder andere in hoe vooruit
strevend Nederland is met zijn cultuurbe
leid. Je moet echter wel bedenken, dat we
hier jaren en jaren voor hebben moeten
vechten”.
°(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG Het Gewestelijk Orkest
van Zuid-Holland dreigt dit jaar in een
tekort van zeven ton te geraken. Gedepu
teerde Staten hebben om die reden alle
gemeenten van meer dan tienduizend in
woners verzocht het orkest te willen sub
sidiëren. Tot dusver werd alleen van de
Zuidhollandse gemeenten met meer dan
twintigduizend inwoners een subsidie
verwacht. Dat geld is niet opgebracht.
Nog steeds geldt de regeling dat de
provincie 55 procent van de tekorten
dekt en de Zuidhollandse gemeenten de
resterende 45 procent voor hun rekening
nemen. Omdat die 45 pet nooit is binnen
gekomen, is nu ook de kleinere gemeen
ten om financiële steun gevraagd. De
gemeenten willen, aldus mevr. Gunther,
wel aan steun denken, maar alleen als er
zekerheid bestaat dat het rijk de helft
van de salariskosten betaalt. Mevrouw
Gunther zal er eind augustus een gesprek
over hebben met de minister.
Talmon, wiens carrière als leraar en
auteur 31 jaar heeft bestreken, was gebo
ren in Rypin in Polen. Het laatste werk
van Talmons hand was een artikel in het
dagblad Ha’aretz van 31 mei, waarin hij er
bij premier Menachem Begin op aan
drong af te zien van zijn nederzettingen
politiek voor bezet Arabisch gebied.
Onder zijn boeken over totalitaire regi
mes zijn The Origins of Totalitarian De
mocracy en The Age of Violence.
Voor de 26ste maal nemen afgestudeer
de organisten uit binnen- en buitenland in
juli tevens deel aan de Internationale Zo
meracademie in Haarlem, waar cursussen
over improvisatie en over bepaalde deel
gebieden van de orgelliteratuur worden
gegeven. Voor deze pedagogische doelein
den is het, tegen vallend gesteente afge
schermde Müller-orgel in de Grote of St.
Bavokerk, wl beschikbaar. Als docenten
zijn aan deze academie verbonden: Louis
Toebosch (improvisatie), Kenneth Gilbert
(Klavecimbel), Piet Kee (Bach), Ewald
Kooiman, Franse orgelliteratuur), Harald
Vogel (Sweelinck e.a.), Gisbert Schneider
(Reger, Reda e.a.). Enkele deelnemers zul
len zich laten horen op 19 juli in de Waal
se-, Doopsgezinde-, en St. Josephkerk te
Haarlem, terwijl het zogenoemde slotcon
cert in de Grote Kerk te Alkmaar wordt
gegeven. In de toekomst, en dan al vanaf
volgend jaar, zal de cursus overigens -
naar thans eveneens bekend werd ge
maakt - een geheel nieuwe; thematische
en dus meer gespecialiseerde opzet
krijgen.
De Haarlemse organist, en componist van
Integratie, Piet Kee.
Vrijdag 20 juni
Haarlem. Jozef van den Berg (Concertge
bouw, 20.15 uur).
Amsterdam: Aap verslaat de Knekelgeest
(Tent Frankendael, 20.15 uur); Nederlands Ka
merorkest (Concertgebouw, 20.15 uur); Hum
boldt’s Current (Mickery Theater,. 19.30 en 22
uur); De Ontdekking (Universiteitstheater,
20.30 uur); Nederlands Dans Theater (Stads
schouwburg, 20.15 uur); Nationale pallet (The
ater Carré. 20.15 uur).
Den Haag: Die Zauberflöte (Congresgebouw,
20.15 uur); Zomergasten (Koninklijke
Schouwburg. 19.30 uur).
Rotterdam: A Handel Pasticcio (De Doelen -
grote zaal, 20.15 uur); Stuttgarter Ballett II
(Schouwburg, 20.15 uur); De Dans voorbij IB
(Museum Boymans, 20.30 uur); Poetry Inter
national (De Doelen - kleine zaal, 20.15 uur).
Utrecht: Thijl (Stadsschouwburg - grote zaal,
19.30 uur); De Dans voorbij I B (Centrum ’t
Hoogt, 20.30 uur).
Zaterdag 21 juni
Den Haag: Die Zauberflöte (Congresgebouw,
20.15 uur); Concertgebouworkest II (Konink
lijk Conservatorium, 20.15 uur); Zomergasten
(Koninklijke Schouwburg, 19.30 uur).
Utrecht: De Toekomst gaat het helemaal ma
ken (Stadsschouwburg - grote zaal, 20 uur).
Amsterdam: The Clerkes of Oxenford II (Zui-
derkerk, 20.15 uur); Humboldt’s Current (Mic
kery Theater, 19.30 en 22 uur); Nationale Bal
let (Theater Carré, 20.15 uur).