J. Ritsema: Aandacht gevestigd op diverse rollen orkest Russische composities suggestief vertolkt Slechts gedeeltelijke revanch Stuttgarter Ballett Romantiek sterk uitgewerkt in Cranko choreografieën Voor kunsten moeten meer faciliteiten komen' PO B?. Schilderij Verwey geaccepteerd door B. en W. Haarlem InB i g I Winnaar violistenconcours soleert in Tsjaikovski Première Fiesta Seria ter gelegenheid jubileum 13 1980 KUNST VRIJDAG 20 JUNI i (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Culturele Raad Noord-Holland heeft giste ren zijn zorgen uitgesproken over de handelingen van de rijksover heid betreffende culturele voor- zieningen.Aan het begin van een overigens feestelijke dag ter gele genheid van het 25-jarig bestaan van de raad, gekoppeld aan de opening van de Toer-in, heeft voorzitter J Ritsema gewaar schuwd dat de noodzakelijke be zuinigingen niet ten koste moeten gaan van bestaande voorzie ningen. Ft a i, Peter Zazofsky Rotter- i Een duet uit Brouillards, het openlngsballet van het Cranko programma JOHAN VAN KEMPEN (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het Haarlemse gemeen tebestuur heeft het schilderij van konin gin Juliana, dat de kunstschilder Kees Verwey de gemeente Haarlem heeft aan geboden, geaccepteerd. Het schilderij, dat een voorstudie betreft van een definitief werk dat in het Gouvernementsgebouw in Willemstad, Curasao hangt. Het portret is door Verwey in 1953 ge schilderd, toen hij samen met Otto de Kat De Gebroeders Flint trekken de aandacht aan de noordzijde van de Grote- of St. Bavokerk en professor Van de Berg op Soestdijk een proeve van bekwaamheid mocht ko men tonen. Het leek aanvankelijk geen Het Noordhollands Philharmonisch Or kest verzorgde een programma waarin de aandacht werd gevestigd op de verschil lende rollen- die een symfonie-orkest kan spelen. Zo vertolkte de blazersgroep delen uit de Serenade opus 44 in d klein van Antonin Dvorak, de strijkers delen uit de Serenade opus 48 in C groot van Tsjai kovski, werd de Symphönie classique van Prokofieff in de vereiste kamerorkest- bezetting gespeeld en speelde het NPO de begeleidende rol in het Kyrie en Sanctus Eigenlijk niets meer of minder dan een puur romantisch duet, laat Aus Hobergs Zeiten een veel evenwichtiger, zij het niet eigentijdse, indruk achter. De technische perfectie van het Stuttgarter Ballett komt in combinatie met zo’n romantisch opge zet show-stuk, gelukkig zonder overdre ven naturalistische poespas, eindelijk wel weer goed uit de verf: Een weldadige streling van het oog, al zodra het doek opgaat, geeft Poème de De perfectie van de dansers en de fabel achtige eenheid in stijl van vorm en uit voering, maken dit werk tot een onweer staanbaar geheel. Decadent, lichtvoetig en sfeervol balanceert Poème de l’Extase weliswaar op de rand van de kitsch, maar laat zich niettemin schaamteloos genieten. JAN BAART De overrompelende kracht van dit nog niet volledig gerijpte talent, bleek te lig gen in de intensiteit waarmee ingekeerde episodes als van de melancholieke Canzo netta (middendeel uit Tsjaikovski’s con cert) vanuit een emotionele puurheid tot klinken konden worden gebracht. Jam mer dat het RPhO zich hier in de begelei dingen vaak niet van zijn subtielste kant liet zien, waardoor de waardevolste muzi kale intenties van de violist dan niet in het orkestspel weerspiegeld konden worden. 1 ROTTERDAM. Een belangrijke trek pleister voor het promenadeconcert dat gisteravond een zeer goed bezette grote zaal in de Rotterdamse Doelen oplever de, vormde ongetwijfeld het solistisch optreden van de violist Peter Zazofsky; tweede prijswinnaar van het enkele we ken geleden in Brussel gehouden interna tionale Koningin Elisabeth-concours. De ze 26-jarige Amerikaan toonde zijn kwa liteiten in het Vioolconcert van Tsjai kovski, als onderdeel van het geheel uit Russische muziek bestaande programma dat het Rotterdams Philharmonisch Or kest hier in het kader van het Holland Festival onder David Zinmans leiding verzorgde. l’Extase. Het symbolische en decoratieve kleurenspel van de Weense kunstenaar Gustav Klimt, exponent van jugendstil en fin de siècle, heeft ontwerper Jürgen Rose geïnspireerd tot een weergaloos staaltje van esthetische prachf in decor en kos tuums. K Goud, zijde, oosterse motieven, stilering en decoratie, vormen de entourage, waar in èen gevierde diva op een soirée in het middelpunt van de belangstelling staat. HAARLEM. Een stad die feest viert - heeft altijd iets bijzonders. Zo ook Haar lem ter gelegenheid van het 25-jarig be staan van de Culturele Raad Noordhol- land, in combinatie gevierd met de ope ning van de jaarlijkse Toer-in. Allerlei evenementen hebben 's middags de toch altijd vrij rustige binnenstad doen vibre ren van aktiviteit: een sfeer die gister avond in het Haarlemse Concertgebouw 1 onverminderd voelbaar bleef. Jeugdige belangstelling voör het poppen theater van de Haarlemse Marijke Kots mens, levert vijftien jaar na het ontstaan te veel pathetische beelden op om volledig te overtuigen. Mooie theatrale effecten, atletisch en expressionistisch van karak ter, moeten het in dit ballet bovendien nog opnemen tegen potsierlijkheid. Zes danse ressen Worden het ene moment als sierlij ke zwaantjes op de schouders rondgedra gen, om een oogwenk later als vuil was goed op schouders gedragen en over de vloer gezeuld te worden, ter illustratie van het goede en slechte in de mens. Holland Festival. Stuttgarter Bal lett met programma van John Cranko choreografieën. Brouillards, Cranko/ Debussy, 1970. Opus I, Cranko/We- bern, 1965. Pas de Deux Holberg, Cranko/Grieg, 1967. Poème de TExta- se, Cranko/Scriabin, decor en kos tuums Jürgen Rose, 1970. ge geaardheid ten volle door het publiek werd gewaardeerd. Toch vormde dit populaire gedeelte niet het belang van dit concert van Russische composities. Het bijzondere van dit pro gramma werd bepaald door het feit dat Rimski-Korssakovs Tweede Symfonie, bij revisie omgedoopt in symfonische suite „Antar”, tot de hier uitgevoerde werken behoorde. „Antar” Is een „vrije muzikale schets”- zoals de componist het noemde - waarvan de programmatische inhoud door de verwerking van een steeds weer kerend thema bijeen wordt gehouden. Die eenheid is er geen geworden van architectonische allure en krachtige vormgestalte. Maar de diverse onderdelen bieden helder zicht op het bijzondere ta lent dat Rimski-Korssakov had op het gebied van klank- en sfeerschilderen. De gedreven uitvoering van de door Zinman gekozen oorspronkelijke versie van dit uit 1868 daterende werk (de componist com primeerde de partituur - terecht; gezien de hoeveelheid stoplappen - in 1897) bevestig de dit in rijk gedifferentieerd orkestkoló- riet. Een krachtige en soms ietwat ruwe en jachtige manier van spelen, die daarente gen in bepaalde passages een verrassend contrast vond in een bezonken musiceer- trant van de tederste soort, waardoor Tsjaikovski’s lyriek dan ineens op z’n in nigst naar voren kon worden gebracht. Zazofsky’s keuze van een virtuoos solos tuk van uitgesproken onbeduidend kali ber - dat hij in antwoord op de enthousias te publieke hulde, voor zijn spel in Tsjai kovski, als toegift liet horen - stelde ten aanzien van zijn artistieke smaak enigs zins teleur. Dat zijn techniek van grote klasse is, was immers in de voordracht van het vioolconcert al duidelijk gewor den, in een weliswaar onevenwichtige pre sentatie maar waarbij toch staaltjes van fijne nuancering in een vaak betoverende loonvorming, in wél artistiek verband ge noten konden worden. Er werd nu namelijk niet zozeer eqn zo hoog mogelijke vorm van cultuur geno ten, maar men werd in de gelegenheid gesteld te ervaren op wat voor uiteenlo pende manieren cultuur kan worden be dreven. Hierbij kreeg niet alleen het prof- fessionele, maar vooral ook het amateu ristische bezig zijn met cultuur (amateu ristisch in de goede zin des woords, uiter aard) veel aandacht. Voor trouwe bezoekers van klassieke concerten wa|s het bijvoorbeeld nu moge lijk behalve naar het Noordhollands Phil harmonisch Orkest ook te luisteren naar een amateur-fanfareorkest. In dit geval het Stedelijk Orkest Purmerend onder leiding van de heer J. Schaap. Met enthou siasme en op zeer gedisciplineerde wijze werd een voorbeeld gegeven van de ver schillende soorten muziek die door zo’n fanfareorkest kunnen worden gespeeld. Naast pittige marsmuziek en een aanspre- kelijke uitsmijter van country - en wes tern muziek ook wat rustiger genre van meer melodieuze aard. Dat ook het amateurtoneel in onze regio een vruchtbare zaak is bewees de als altijd goed beslagen ten ijs komende to neelgroep Genesius met twee eenacters De Groot Vizier en Eduard en Agrippine van Obaldia, een gebeuren dat in de Tuin zaal plaats vond. Ondertussen werden de wandelgangen van het gebouw opgesierd met wonderlijk uitgedoste en/of fantasierijk geschminkte lieden die ongetwijfeld ’s middags de schminktent op de Grote Markt hadden bezocht. In de foyer zorgde de DOGtroep voor de nodige opwinding met bizarre taferelen en voor wie naar wat rust ver langde bood de bovenzaal soelaas met een educatieve tentoonstelling Kijk en Verge lijk en een diaserie met als onderwerp 25 jaar Culturele Raad. Toen de eerste plensbuien vielen gis termorgen liepen er wat zorgelijke medewerkers van de Culturele Raad Noord-Holland en de Toer-in rond. Want voor de middaguren was iets gepland dat bepaald geen regen nodig had. Voor het eerst zou de officiële opening van de Toer-in, tevens de vie ring van het 25 jarig bestaan van de Raad, een heel toegankelijk en open baar karakter hebben. In tegenstel ling tot voorafgaande jaren was ei genlijk iedere man-in-de-straat uitge nodigd om de festiviteiten op de Grote Markt bij te wonen, en niet alleen genodigden. Snel werd het programma geschudt voor het geval dat...., De Vleeshal was een mogelijkheid, en het Concertge bouw. En er werd uitvoerig gebeld met De Bilt. Maar net op tijd kwam de weersverbe- tering en alles kon doorgang vinden zoals voorbereid. Na de officiële ope ning en toespraken in het Concertge bouw werd de Haarlemse Grote Markt een openbaar podium voor muziek, theater, dans, poppentheater, draai orgels en meer. En na een enigszins lege start begon de Haarlemmer in de loop van de middag deze massale ge beurtenis in grote aantallen bij te wo nen. En zo kon de stadsbewoner gister middag toch nog op uiterst aangena me wijze, ondanks steeds dreigende regenwolken, eerstehands kennis ma ken met de activiteiten van de Toer-in en de Raad. succes. De kóningin poseerde al pratende met een hofdame. Verwey had een zelfge maakt tafel-ezeltje meegebracht, dat in latten uiteen viel, zodra hij begon te schil deren. Een lakei snelde toe óm de schilder behulpzaam te zijn, maar Verwey heeft het portret op tafel afgemaakt, terwijl het doek plat lag. Het resultaat was dat de Haarlemse kunstenaar tenslotte de op dracht kreeg. De voorstudie, ingelijst ach ter glas, krijgt een plaats in het stadhuis van Haarlem. Ook in de overige programma-onderde- len was het orkestspel trouwens niet altijd even afgewogen en daarbij weleens ietwat weifelend van attaque. Maar aan suggesti- viteit in de vertolking ontbrak het evenwel nergens. Niet in Glinka’s kleurrijke ouver ture Roeslan en Ljoedmilla en zeker ook niet in de beroemde Polowetser dansen van Borodin, in een veelal juichende weergave waaraan ook het Rotterdamse Toonkunstkoor het nodige bijdroeg en die door z’n folkloristische en meeziger-achti- Een jongeman wordt verliefd op haar en zij laat zich zijn attenties welgevallen. In een grote droomscène komen haar vroe gere minnaars ten tonele, als vier gerijpte faunen in strak nylon, borduurwerk en zijde, waarna zij de jongeling afwijst. „Wij weten weliswaar dat wij mogen reke nen op de volledige steun van het provin ciaal bestuur als het er, om gaat ons werk te kunnen voortzetten en verder uit te bouwen, maar op die steun kunnen wij in een verdere toekomst in redelijkheid al leen maar blijven vertrouwen als de rijks overheid de lagere overheden hiertoe in staat blijft stellen. De praktijk van de afgelopen jaren heeft ons nu juist op dit punt met zorg vervuld,” zei de heer Ritse ma. Gevreesd wordt dat de decentralisatie een terugloop in kwaliteit en omvang van voorzieningen onvermijdelijk maakt. „Tot nu toe is van de zijde van de rijks overheid veel te weinig begrip getoond voor de noodzaak om juist in een tijd van economische teruggang de welzijnsvoor zieningen niet alleen op peil te houden maar verder uit te bouwen,” aldus Ritsema. „Vooral voor de kunsten zullen veel meer faciliteiten moeten komen. De ver nieuwing van ons kunstaanbod heeft alle aandacht van adviescolleges en ambtena ren, maar zonder het beschikbaar stellen van meer financiële middelen dreigt een varstarring, die het gevaar inhoudt van een drastische vermindering van de kwa liteit van ons bestaan. Ritsema stelde dat het de taak van de overheid is om de voorwaarden te schep pen waaronder de kunst tot grotere bloei kan komen waarbij dan wel de vrijheid van de kunstenaar gewaarborg moet worden. Lid van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, C. J. Korver, Rotterdamse Schouwburg, dam, 19 juni 1980. Brouillards, gezet op Debussy’s negen preludes voor piano, opent nog veelbelo vend met het titeldeel. Tegen eên zwarte achtergrond dansen in witte kleding twaalf dansers en zes danseressen een sterk ruimtelijke compositie. Cirkelvor mige en liniaire bewegingspatrorien krij gen diepte door dubbelbeelden en sugges tief gestrekte arm- hoofd- en beenpartij- en. Een grapje, kleine ronddraaiende be wegingen, verandert de strakke werking van gespannen ledematen effectvol in een collectief van levende mobiles. uit de mis in Es groot van Schubert, gezongen door de Haarlemse Koorunie. Het volledige orkest liet zich op niet mis te verstane wijze horen in de (speciaal voor deze gelegenheid geschreven) Festa Seria van de in 1922 geboren componist Nico Schuyt. Tenslotte kon men zich in tuinzaal en foyer door de karakteristieke popmuziek van de groep Los Bandos op allerlei ma nieren in beweging laten brengen. GEMMA COEBERGH. Zaterdag 21 juni Den Haag: Die Zauberflöte (Congresge bouw, 20.15 uur); Concertgebouworkest II (Koninklijk Conservatorium, 20.15); Zomer gasten (Koninklijke Schouwburg, 19.30). Utrecht: de Toekomst gaat het helemaal maken (Stadsschouwburg grote zaal, 20 uur). Amsterdam: The Clerkes of Oxenford II (Zuiderkerk, 20.15 uur);' Humbildt’s Current (Mickery Theater, 19.30 en 22 uur); De Ont dekking (Universiteitstheater, 20.30 uur); Nationale Ballet (Theater Carré,'20.15 uur). Rotterdam: Pauline de Groot/Pooh Kaye (Museum Boymans, 15 uur); Poetry Interna, tional (De Doelen, 20.15 uur). Scheveningen: Nederlands Dans Theater (Circustheater, 20.15 uur). Zondag 22 juni Amsterdam: Aap verslaat de Knekelgeest (Tent Frankendael, 20.15 uur); Concergebouworkest II (Concertgebouw. 14.30 uur); De Ontdekking (Universiteitsthe ater, 20.30 uur); Stuttgarter Ballet III (Stads schouwburg, 20.15 uur). Den Haag: The Clerkes of Oxenford III (Nieuwe Kerk, 11 uur). Utrecht: Slotmanifestatie Holland Festival (Muziekcentrum Vredenburg, 19-02 uur). Feestprogramma ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de Cul turele Raad Noord-Holland. Mede werkenden: Stedelijk Orkest Purmer end onder leiding van J. Schaap, to neelgroep Genesius onder regie van Gelijn Molier, DOGtroep, het Noord hollands Philharmonisch Orkest on der leiding van Peter Serpenti, de Haarlemse Koorunie onder leiding van Anton de Beer, popgroep Los Ban dos. Concertgebouw Haarlem, 19 juni 1980. Opening Toer-in trok veel belangstelling belast met het officiëje openen van de manifestatie, gaf te kennen het niet eens te zijn met sommige standpunten van Rit sema. Maar vanwege problemen met zijn stem kon hij hier niet op ingaan bij deze gelegenheid zo zei hij. Voorafgaande aan het avondconcert door onder andere het Noord-Hollands Philharmonische Orkest, hield de com missaris van de koningin, drs. R. J. de Wit, een toespraak waarin de toekomst van de Culturele Raad weer kort ter sprake kwam. De Wit liet weten dat er binnen afzien bare tijd zal worden gekeken naar een ander ruimer onderdak voor de Raad en de Toer-in. Beide zijn nu gevestigd in een gedeelte van Huize Beeckestijn waar de ruimte uiterst beperkt is. Een verhuizing zou ook in het voordeel zijn van Beecke stijn, om het museale karakter te hand haven. Rotterdams Philharmonisch Or kest: promenadeconcert in het kader van het Holland Festival. Dirigent: David Zinman. Solist: Pet’er Zazofs ky, viool. Programma: Glinka, Tsjai kovski, Rimski-Korssakov. Borodin. Grote zaal van de Doelen, Rotter dam, 19 juni 1980. ROTTERDAM. Het Stuttgarter Ballett heeft met óen programma, gewijd aan choreograaf John Cran ko, maar gedeeltelijk revanch geno men voor het holle vertoon van Ka- meliendame, de zo teleurstellende in troductie van deze dansgroep op het Holland Festival. Choreograaf Cran ko, in 1973 overleden tijdens een vliegtocht, heeft, tussen Pagoden prins uit 1960 en Le Chant du Rossig nol uit 1972, met drieënvijftig werken het artistieke gezicht bepaald van dit gezelschap. Vijftien balletten staan nog op het repertoire. De kennisma king in Rotterdam met vier werken uit dit oeuvre heeft maar beperkt enthousiasme opgeleverd. Met uitzondering van Christopher Bo atwright (ook uitblinker in Kamelienda- me) met zijn ongelooflijk soepel en na tuurlijke aandeel in het heldere Bruyères, vervallen de andere preludes snel tot een sentimentele, of zelfs kinderachtige, pan tomimisch aangedikte variant op de Ba- lanchinestijl. Opus I, een twaalf minuten durende impressie van de levënscyclus van de ..V F? U. S - S»- - S j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13