Wij vechten niet maar tegen de apartheid .Onze macht groeit’ .Natuurlijk willen wij olieboycot tegen de blanken, l 5 - £-• 1 Br'? 18- 1 TV RHODESIÉ BOTSWANA i AFRIKA ,Cri door Hans Rombouts ZUID- 7iiJiscbc Oost-Londen: Port Elizabeths Jccikiiï Wosselbaai^sr o: ‘W "'TRANSKEI: Umtataszrss: Thabo Mokoaledi krijgt een zak frites toegeschoven. „Dan eet je tenminste nog wat”, zegt Kier Schuringa van de Anti-Apartheids Beweging Nederland. Mokoaledi neemt amper de tijd om wat staafjes aardappel naar binnen te werken. Hij wil elke seconde aangrijpen om uit te leggen, wat het African National Congress is en doet. Hij zit op de dag van de herdenking van de massale moordpartij in Soweto, vier jaar geleden, nu in Amsterdam, als vertegenwoordiger van het ANC.Hij heeft de demonstratie bijgewoond voor de Zuidafrikaanse ambassade in Den Haag. Hij weet waarover hij praat als het om Soweto qaat: hij was erbij. Hij zag vrienden en collega’s neerschieten. Hij was één van de studentenleiders van de SSRC, de Soweto Students Representative Council. Toch maakt hij tijdens het gesprek, dat ik met hem had, niet de indruk vol haat tegen de blanken te zitten. Zo jong als hij is 23 jaar lijkt hij de situatie afstandelijk te bezien. „Het gaat het ANC, het gaat ons, niet om de koppen van de blanken. Wij vechten tegen het apartheidssysteem en dus tegen degenen, die dat systeem verdedigen. Wij willen een vredelievende oplossing. Wij zoeken geen terreur, geen oorlog, geen bloedbad. Wij willen de taal van het geweer niet spreken. Maar de apartheidsaanhangers dwingen ons. Wij kunnen niet anders meer. De doctrine van Ghandi, het geweldloos verzet, dat het ANC lang heeft aangehangen, hebben we moeten verlaten. Na Sharpville, na Soweto. De aanslagen op de benzine-opslagplaatsen, op de raffinaderijen van Sasol vormen nog maar het begin. Zij zijn incidenten. Men zal meer van ons horen”. Vakbonden Speer Ook schuldig Zwarte bourgoisie O Hl* s oo\ LESOTHO ^Pietermaritzburg /burban^^^ \o> H zSaldanha^’ ^KaapstadX> ^Hnonstadla^ Sishen ^^^JJpington REP./ VA X’ Zuid-Afrika staat de hele week al in het middelpunt van het nieuws. In het land zelf zijn de slachtoffers (700) van de moordpartij van Soweto in 1976 herdacht. In Soweto zelf gebeurde dat zonder grote inciden ten. In andere Zuidafrikaanse plaatsen werden gevechten geleverd en vielen er doden en gewonden. In Nederland werd Soweto ook herdacht. Tegelijk was er de actie om Negerleider Mandela vrij te krijgen. De Kamer sprak zich uit voor een olieboycot van Zuid-Afrika, maar de regering was er tegen. In het licht van al deze gebeurtenissen hadden we een gesprek met Thabo Mokoaledi, lid van de bevrijdings beweging ANC. AFRIKA, y ^Messinal ^fzPiHersburOj/^^%; WEST- Kimberley* Bloemfontein De Aar/ A Maleking x-^Johanneiburg h V t SWAZILAND J X; Richards- Intimidatie - W p F «LSOH r mahocla 1 C ie 400Z Wat zijn zijn woorden waard? Niets”. i- 1- „Ons volk wil zo’n boycot, zo snel en zo goed mogelijk. Het is hypocriet om zich te verschuilen achter dat argument van het lijden door het volk. De onderdrukten in Zuid-Afrika lijden toch al maximaal door al het onrecht en de rechteloosheid; door alle vernederingen (denk nog maar eens aan de uitspraak van minister Smit: zwarten zijn veel trager van begrip dan blanken). Wat kunnen wij nog meer lijden? Werkloosheid? Er is al een enorme werkloosheid onder de zwarte en gekleurde bevolking. Minder verdienen? Er wordt al zo laag mogelijk betaald aan de zwarte werknemers. De investeringen, die de multinationals in Zuid-Afrika doen, doen ze niet ten gerieve van de Afrikaanse bevolking, van de zwarten. Ze doen het alleen maar uit eigen belang, om de grote winsten, die in Zuid-Afrika te behalen zijn. Omdat de lonen voor zwarten zo laag zijn. Omdat de zwarte werknemers zich niet kunnen beschermen. Omdat er strenge regels zijn ten aanzien van de vakbonden”. De Zuidafrikaanse regering heeft vorig jaar de „Industrial Conciliation Amendment Act” samengesteld, een regeling, waarbij aan de zwarten ogenschijnlijk meer mogelijkheden voor eigen vakbonden werden gegeven. Dat gebeurde na het advies van een overheidscommissie-Wiehahn, die volledige vakbondsrechten voor alle Zuid-Afrika met de thuislanden Swaziland. Lesotho en Transkei. Op het Robbeneiland (kruisje boven Kaapstad) zitten leiders van de ANC vast, zoals Mandela. Thabo Mokoaledi (boven). Zwarte politie grijpt zwarte betogers in Zuid-Afrika; dienstneming is te verklaren uit sociale nood (links). van de bantoestanpolitiek van de regering. Dat wil zeggen: „zet de zwarten in thuislanden neer, zodat je ze onder controle kunt houden, maar laat ze werken in de rest van Zuid-Afrika”. Dan krijg je het probleem van de pendelaars, het probleem van geen werk in eigen thuisland, omdat dat gevestigd is op de slechtste stukken grond zonder agrarische of industriële mogelijkheden. Er is grote werkloosheid. Wat doe je dan als er wervend wordt opgetreden voor politie- of militaire dienst? Zo worden vele zwarten gedwongen om het politiepak aan te trekken”. Mokoaledi was bij de onthulling van een herdenkingssteen voor de slachtoffers van Soweto in Den Haag. Thabo Mokoaledi: „Het ANC kon niet anders meer. Aan het geweld van de Zuidafrikaanse overheid kon alleen geweld van ons nog een afdoend antwoord geven. De militante vleugel van het ANC werd opgericht, de Mkhonto-we- Sizwe, „de speer van de natie”. Zwarte leiders als Mandela, Kathrada, Mbeki, Mlangeni, Motsoaledi en Sisulu werden opgepakt, tot levenslang veroordeeld en op het beruchte Robbeneiland geïsoleerd”. Mandela, die één van de bekendste en invloedrijkste mannen is in de strijd tegen de apartheid, schreef bij de tot standkoming van Mkhonto: „Het geduld van het volk is niet onuitputtelijk. In het bestaan van iedere natie komt een moment, dat men nog slechts kiezen kan uit twee dingen: strijd of onderwerping. Dat moment is nu gekomen in Zuid- Afrika”. Sindsdien is de Mkhonto steeds strijdvaardiger geworden. Er kwamen trainingskampen in het buitenland, in Tanzania, Angola, wellicht in Libië (Mokoaledi grinnikt, maar bevestigt niets als we de namen noemen) en de Sovjet unie. Het zijn socialistische staten. Waarom zoekt men de steun daar en niet in het westen? Thabo Mokoaledi wordt nu echt vinnig: „Waarom? Waarom? Omdat het westen ons niet wilde helpen. Integendeel. Het Wat vindt het ANC van de houding van Nederland ten opzichte van Zuid-Afrika? Mokoaledi: „Ook de Nederlandse regering is schuldig aan alles wat de zwarte en gekleurde bevolking van Zuid- Afrika wordt aangedaan. Het leger dat tegen ons wordt ingezet, de politie ook, werkt met verbindingsmiddelen, die Philipsonderdelen bevatten, werkt met vervoer, tanks enz. die op Shell-vloeistof rijden. Wat kan ik dan van de Nederlanders zeggen? Van de Nederlandse regering?” De vraag dringt zich dan onmiddellijk op, hoe het niet-blanke deel van de bevolking tegenover een Nederlandse boycot van Shell staat? Er wordt namelijk bij deze vraag altijd de veronderstelling gevoegd, dat het volk door die boycot getroffen wordt en er vooral onder te lijden heeft. Mokoaledi, die zich wat dit betreft in goed gezelschap bevindt van bisschop Tutu, de secretaris-generaal van de raad van Zuid- Afrikaanse kerken, aarzelt geen moment: Botha koerst aan op het vormen van een stabiele zwarte bourgoisie, een zwarte middenklasse (wellicht in de geest van zijn partijgenoot Malan, die eens zei: de strijd in Zuid-Afrika is hoogstens maar voor 20 percent militair, voor 80 percent is het een gevecht om de harten van de zwarte bevolking te winnen). Hij wil daarmee verschillende doeleinden bereiken: een stabielere zwarte bevolkingsgroep, meer koopkracht, beter gespecialiseerde zwarte werknemers, waar groot gebrek aan is. Mokoaledi: „Dat klinkt ook weer zo mooi en aardig. Maar de overheid en het grootste deel van de blanken gaan aan de wortels van alle moeilijkheden voorbij: de apartheid. Pas als die opgeheven is, pas als iedereen gelijke rechten heeft in ons land, zal er vrede en stabiliteit komen. Wij zwarten, laten ons niet meer ringeloren. We komen op voor onze rechten. We hadden dat op vreedzame wijze willen doen, maar we kregen geen kans. Dus moet je wel naar andere middelen grijpen. We nemen de wapens op om in vrede te kunnen leven met iedereen, straks. Niemand is gebaat bij een bloedbad. Dat willen we ook niet. Nogmaals, we willen dezelfde rechten als de blanken. Het is ook ons land”. Is de zwarte en gekleurde bevolking niet verdeeld? Er is een ANC, maar er is ook een PAC (een rechtsere groepering, die zich afgescheiden heeft van het ANC). En hoeveel zwarte politiemensen zie je niet op foto’s van het onderdrukken van anti- apartheidsrellen? Ontstond er in Angola ook niet een zware onderlinge strijd? Of in Mozambique? Of in de vrijheidsstrijd om Zimbabwe? Mokoaledi stelt onmiddellijk, dat de situatie in Zuid-Afrika wat dat betreft duidelijk verschilt: „Het ANC is de ene grote bundeling van alle anti- apartheidsstromingen. Iedereen, die akkoord is met het Freedom Chartre, kan zich vinden in het ANC. Je treft er ook alle soorten Afrikanen in aan, zoals gekleurden, zwarten, Indiërs, Engelssprekenden, blanken ook, zoals Jenkins, Lee en Moumbaris. Toen, in Klipfontein, zijn we allemaal bij elkaar geweest, hebben we ons verenigd rond het Freedom Chartre. We streven allemaal één doel na: gelijke burgerrechten”. „Wat die zwarte mensen in het politiekorps of het leger betreft het volgende. Je moet alles plaatsen in zijn sociale context. Het is eigenlijk het gevolg x s Mokoaledi behoort tot de generatie van de jonge zwarte Zuidafrikanen, die steeds zelfbewuster worden, overtuigd van de uiteindelijke overwinning. „De jongeren zijn opgevoed in een sfeer van dreiging, geweld, van geweren. Onze ouders werden met de loop van het geweer in de rug gedwongen zich neer te leggen bij alle vernederingen; bij minderwaardig onderwijs, bij rechteloosheid op elk gebied. Onze ouders vertelden dat ons, maar wij zagen in Soweto pas goed wat ze precies bedoelden. Daar spraken de geweerlopen de taal van de apartheid. Ik zelf moest vluchten, heb overal ondergedoken gezeten, omdat de Zuidafrikaanse veiligheidspolitie me zocht. In die tijd heb ik gemerkt, hoe groot de invloed van het ANC is en hoe breed de basis, waar deze volksbeweging op steunt. Ik studeer nu in West-Duitsland, in Regensburg. Ik hoop die studie later in mijn land te kunnen gebruiken ten dienste van de gemeenschap. Voorlopig probeer ik de idealen van ons volk, van het ANC uit te dragen, hier in West-Europa. Vandaar ook dat ik in Den Haag was en bij andere protestdemonstraties tegen het apartheidsbewind. Ik ben trouwens de Nederlandse organisaties, die ons steunen, daar erg dankbaar voor”. Wat is het ANC en hoe groot is de invloed van deze bevrijdingsbeweging in Zuid- Afrika? Het African National Congress bestaat al lang, sinds 1912. Het speelde een grote rol bij het uitroepen van het Freedom Chartre op 26 juni 1955. In Klipfontein kwamen toen 2008 leiders uit alle lagen van de bevolking (behalve van de apartheidsaanhangers natuurlijk) bijeen om vast te leggen, dat Zuid-Afrika toebehoort aan alle inwoners, of ze nu zwart, blank of gekleurd zijn. Dat is de basis van de politiek van het ANC. De activiteiten van het ANC groeiden snel. Dusdanig, dat het Congress in 1960 werd verboden, werd „geband”. Dat was in het jaar van Sharpville, waar vele doden vielen. In dat jaar ook werd de lijn van geweldloze weerbaarheid verlaten. A Otanw X -Ho rassen wilde. Het leek allemaal mooi, maar de tactiek was om de niet-officiële bonden volledig onder controle te brengen. Ze moeten zich namelijk laten registreren in de nieuwe constellatie met het ministerie van Arbeid in een zeer machtige positie. De Federation of South African Trade Unions (Fosatu) sprak zich dan ook fel uit tegen de regeringsplannen. Bonden met leden van verschillend ras worden niet erkend. Trekarbeiders en pendelaars en dat zijn er nogal wat zoals 95% in Natal zijn uitgesloten van het lidmaatschap van zgn. erkende bonden. Het apartheidsregime kan naar willekeur weigeren vakbonden te erkennen. Militante bonden zijn daardoor in feite al kansloos. Mokoaledi: „Er zijn al een paar stevige conflicten losgebarsten. In Kaapstad weigerden de werkgevers in de vleesindustrie te onderhandelen met een vertegenwoordiging van arbeiders, die gesteund wordt door de onafhankelijke zwarte vakbond Western Province General Workers Union. De werkgevers willen alleen maar praten met de geregistreerde en onder overheidscontrole staande bonden. In Durban was het in de textielindustrie al niet anders. Militante leden van de onafhankelijke bonden werden opgepakt door de politie, zoals die van de Sactu. Ik bedoel maar te zeggen, dat er wel veel mooie woorden worden gesproken, vooral in tijden van crises, maar de apartheid blijft kaarsrecht overeind staan. Had Botha geen veranderingen toegezegd? westen steunt blank Zuid-Afrika openlijk of heimelijk op alle mogelijke manieren: economisch, moreel, diplomatiek, militair, zelfs nucleair. Op de campus Van Sharpville en in de straten van Soweto werden onze kinderen, mannen en vrouwen gedood met wapens van westelijke makelij. Wij hadden de westelijke landen gevraagd om ons te steunen bij het verdedigen van onze rechtvaardige eisen. Men was doof en hielp de apartheid zich te versterken. Hadden wij dan een andere keus dan ons te richten tot de socialistische landen, die ons wel wilden helpen, zoals de Sovjet unie? De „ruling circles”, de machthebbers in het westen, werkten alleen maar aan de versterking van Pretoria, tegen de wil van ons volk in”. DXUtf Heeft het Mokoaledi verrast, dat de herdenking van „Soweto” (waar hij nog zijn ouders en familie heeft wonen) althans daar in de zwarte wijk van Johannesburg zo rustig is verlopen? „Ik had dit eigenlijk wel verwacht. Er is zo’n grote intimidatie geweest van macht en geweld; er zijn zoveel leiders opgepakt en vastgezet, dat er juist op de gedenkdag van Soweto niets of weinig is gebeurd. Maar ik zegje: de toestand in Zuid-Afrika is explosief. Het apartheidsregime kan wel een zwaardere deksel op de uitlaatkleppen hebben gezet. Dat betekent alleen maar, dat de spanning er ergens anders en op een ander tijdstip toch uitkomt. Het kan een jaar, vijfjaar, tien jaar duren: de apartheid zal verdwijnen. Wij zullen winnen. Omdat wij het merendeel van het volk achter ons hebben, en niet alleen de zwarten, ook de gekleurden en een aantal blanken. Denk eens na: er zijn 22 miljoen zwarten, 2,5 miljoen gekleurden, 4,3 miljoen blanken. Onze macht groeit. Neem de kerken. Lang hebben die zich negatief en zeker passief opgesteld bij al het onrecht. Eindelijk hebben ze zich de laatste tijd laten zien. Zoals de kerkelijke leiders, met bisschop Tutu aan het hoofd. Wel laat trouwens. Maar natuurlijk zijn we blij met die verandering. We zijn niet tegen de kerk. We zijn niet tegen de blanken. We zijn tegen de apartheid”. W -w- - s x S' 1 x.fc L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19