Geloof en politiek hebben alles met elkaar te maken n H Boeiende psychologische kijk op nieuwe mens |i uh BOEKMOZAÏEK =i: G door Dick Kraay Cultuur der zinnen In 1968 gaf de Wereldraad van Kerken vanuit de vergadering in het Zweedse Uppsala de injectie aan de kerken om voor de veranderingen in de wereld bij de eigen gemeenschap te beginnen. In Nederland werd het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) opgericht, waarin onder meer de Rooms-Katholieke, de Nederlandse Hervormde, de Gereformeerde en de Evangelische- Lutherse Kerk en de Doopsgezinde Broederschap samenwerken. Initiatieven van het IKV zijn de jaarlijks in september georganiseerde Vredesweek en de uitgave van de Vredeskrant en andere brochures. Van 1968 tot 1977 stonden in de georganiseerde Vredesweken steeds andere thema’s centraal. In 1977 echter is het IKV de campagne tegen de kernwapens gestart; een campagne die poogt de discussie over de kernbewapening op een ander spoor te zetten. Na de Vredesweek 1977 ontstonden in het gehele land ongeveer tweehonderd kerngroepen, die op hun beurt weer zorgden voor een stevige infrastructuur voor het vredeswerk in de kerkelijke gemeenten en parochies. Deze groepen worden via een Kernkrant en een Logboek regelmatig op de hoogte gehouden van zaken die voor de campagne relevant zijn. De oplagecijfers van de Vredeskrant liepen snel op van 260.000 in 1977 tot 350.000 in 1978. Een dubbele geboorte Woorden in de stroom „In kriji we wa: pa; om Aai Vel nat hei Niet alle parken zijn paradijzen, zegt auteur Jos Ghoos met de titel van zijn boek over gelovig leven in huwelijk en gezin. Ghoos is hoogleraar in de theologische ethiek aan de katholieke universiteit van Leuven, die in de Vasten van 1979 een aantal causerieën heeft gehouden in een Brusselse kerk. Deze vinden we terug in zijn boek waaruit blijkt dat prof. Ghoos meer heeft gedaan dan vanaf kansel of katheder wat schone theorieën over huwelijk en gezin ten beste te geven. Zijn boek getuigt enerzijds van respect voor de traditionele r.k. opvattingen, anderzijds toont Ghoos inzicht in de moderne samenleving en in de moeilijkheden van de gewone gelovigen die in hun huwelijk leven en leer tot harmonie moeten brengen. Een van de goede dingen van Ghoos is zijn aandacht voor activiteiten als marriage encounter die de gehuwden tot een betere harmonie kunnen brengen en voor pastorale zorg vanuit de kerk als echtscheiding onvermijdelijk is geworden. Onlangs besprak de Gerefor meerde Synode de relatie van de Gereformeerde Kerken met het IKV. Over die discussie en het IKV in het algemeen een gesprek met Jos van Oord, afgestudeerd theo loog en full-time medewerker van de Hervormde Jeugdraad (HJR) en het Landelijk Centrum voor Gere formeerd Jeugdwerk (LCGJ), beide in Driebergen. In Amersfoort is hij lid van de stuurgroep Politiek Avondgebed (PAG) en van de plaatselijke kern van het IKV. Eerste vergezicht Trouwen voor kerk J. Koec^ Illustratie bij Boccaccio’s Decamerone door Danchenko lil Ds. Jos van Oord Met vele gehuwden is Ghoos van harte blij dat het huwelijk thans in de eerste plaats wordt gezien en beleefd als een liefde- en leefgemeenschap. De seksuele beleving van hun intimiteit wordt gelukkig niet langer gedicteerd door seksvijandige voorschriften, zodat er ruimte komt voor de cultuur der zinnen en de innige taal der lichamelijkheid in de zuiverste stijl van Evenmin als alle parken paradijzen zijn, zijn alle gehuwden engelachtige wezens. Ook in het huwelijk is het niet allemaal rozegeur en maneschijn. Vandaar de titel. Ter aanmoediging van de lezers dient te worden vermeld dat de causerieën van Ghoos werden aangehoord door een zeer groot publiek van gelovigen, kerkelijken en onkerkelijken. Het boek zal eveneens velen aanspreken, vooral daar de gehuwden in hun concrete situatie centraal staan. De auteur tracht voorzichtig antwoord te geven op drie hoofdvragen: Waarom trouwen voor de kerk? Biedt het evangelie een eigentijdse boodschap voor gehuwden? Heeft het nog zin kinderen op te voeden? Tenslotte biedt hij een gelovige kijk op het falende huwelijk. „De gereformeerden halen de band met het IKV aan”, schreef Hervormd Nederland. Is dat inderdaad gebeurd? „Ja, gelukkig wel. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de stroom van reacties die loskwam. Bij een deel van de synode bestond de neiging om het IKV steeds meer los te koppelen van de Gereformeerde Kerken, omdat het IKV in plaats van een beraad meer actiegroep is geworden en aan politiek deed”. „Met de hete adem van een paginagrote advertentie in het dagblad Trouw in de nek (onder de kop „Oproep aan de Gereformeerde Synode bijeen op 24 april”), heeft men besloten om te komen tot een compromis. De hele zaak wordt nu begeleid door het Deputaatschap Oorlog en Vrede van de Gereformeerde Kerken. Er is in elk geval duidelijk gekozen vóór het IKVmen heeft erkend dat het IKV een beraad van de kerken is en blijft”. Toch zijn er veel gereformeerden die zich meer kunnen vinden in de inhoud van bijvoorbeeld de alternatieve vredeskrant Shalom, die vorig jaar september tegelijk met de IKV- Vredeskrant verscheen. „Het standpunt dat daarin naar voren komt leeft ontzettend, ja. De synode wilde ook de ruimte laten voor andere groepen die zich bezig houden met vredesvraagstukken. Gevallen is de naam ICTO, dat wil zeggen: het Interkerkelijk Comité voor Tweezijdige Ontwapening. „Soms creëren wij ons een vijand om onze bewapening te kunnen beargumenteren. Vorig jaar heb ik Oost-Duitsland bezocht. Het is verbazingwekkend om te zien dat ze daar precies hetzelfde over ons denken als wij over hen. Men is daar gewoon bang voor ons. Kennismaking met de tegenstander—ik spreek opzettelijk niet over „vijand” is het allerbelangrijkste”. Maar die naam suggereert een tegenstelling die er volgens mij niet is!” „Natuurlijk wil ook het IKV tweezijdig ontwapenen. Maar ik heb geen invloed op wat daar achter het Ijzeren Gordijn gebeurt. Ik heb me druk te maken om wat er hier aan de hand is. De situatie is nu zo dat beide machtsblokken, vóórdat ze om de tafel gaan zitten om voor de zoveelste keer te praten over ontwapening, eerst nog flink wat wapens aanmaken. Bewapening om te kunnen ontwapenen! Daar moeten we van af. Laten we zien wat daar gebeurt als wij hun de andere wang toekeren”. Het IKV gaat door op de ingeslagen weg? Men blijft het IKV verwijten, dat het politiek zeer links zou zijn. TROS-Aktua noemde het IKV enige maanden geleden een „communistische mantelorganisatie”. Is het nog de moeite waard te vragen hoe u daarover denkt? Is het dan niet erg wat de Russen doen vooral nu in Afghanistan? „Uiteraard. Maar Amerika is tot nog toe altijd de voorloper geweest. Een actie vanuit het Westen gaf een reactie vanuit het Oostblok. De bewapening is nu een groter risico dan ontwapening. Ga maar na: we beschikken over bommen die per stuk achthonderd maal meer aanrichten dan de bom die op Hiroshima is gevallen. We moeten oog krijgen voor de slachtoffers; ga maar met de ooggetuigen in Japan praten, dan raak je wel bekeerd”. „Als ik zie dat er na 1945 bij zogenaamde „lokale conflicten” dus in Latijns- Amerika, Afrika, het Midden-Oosten al vijftig miljoen doden zijn gevallen, dan moet ik constateren: die Derde Wereldoorlog is allang begonnen. Het afschrikkingsevenwicht functioneert helemaal niet! De grootmachten vechten hun ruzies in de Derde Wereld uit”. „Vanuit wat we hebben geproefd van Jezus van Nazareth uit het evangelie worden we op ’t spoor gebracht van de bevrijdingsgeschiedenis van mensen. Tot de ontdekking komen dat het zó niet langer meer kan”. mens heeft de wereld gewonnen, maar zichzelf verloren. Mens en wereld zullen nooit meer die eenheid bereiken waarin onze voorouders van het jaar 1000 of daaromtrent gedoemd waren te leven. Vele mensen van 1980 komen gelukkig tot bezinning. Er is perspectief, want juist door zijn technisch kunnen kan de afstandelijke mens een betere wereld scheppen. Inmiddels ben ik geneigd Claes’ benadering meer filosofisch dan psychologisch te noemen. Het is wellicht goed hier even te verwijzen naar de fenomenologie die de mens in staat stelt zijn blik op de omgeving en de hele wereld in te stellen op elke willekeurige afstand tussen nul en oneindig. Francesco Petrarca In een tijd, waarin mensen nauwelijks meer durven te ademen of alle gewone dingen te doen tussen geboren worden en sterven, zonder de deskundige begeleiding van agogen en psychologen, verschijnt er een boek dat een licht tracht te werpen op de aanwezigheid van de mens in zijn wereld. Jacques Claes schetst in Psychologie, een dubbele geboorte, aan Is het IKV landelijk georganiseerd en in welke mate? „Er is een landelijke organisatie. Van daaruit zijn ongeveer tweehonderd plaatselijke kernen ontstaan, die vrij autonoom werken. Ze zijn zelfstandig, voeren een eigen beleid, organiseren eigen acties, terwijl ze staan achter de landelijke campagnes”. „De onderlinge verschillen zijn soms nogal groot. Sommige IKV’ers zijn heel erg zeker van hun zaak, bij anderen leeft vaak veel twijfel. Maar iedere IKV’er is ervan overtuigd dat het anders moet. Misschien neemt niet iedereen de leuze „Help de kernwapens uit de wereld om te beginnen uit Nederland” tot uitgangspunt, maar dan toch zeker wel als kapstok om de discussie aan op te hangen”. Dichterlijke ontboezemingen en rustieke tekeningen maken samen een welverzorgde uitgave van De Nederlandsche Boekhandel te Antwerpen/Amsterdam 21,90). Auteur is de Belgische priester Karel Staes die zijn tekst de titel heeft meegegeven Woorden in de stroom. Hij nodigt de lezer uit er even naar te luisteren met een aandachtig oor, dan kunnen de woorden weer verdwijnen. Staes ziet aandachtig en gelovig naar de mens en zijn omgeving. Deze inspireren hem tot poëtische overwegingen over mensen en wat zij zoeken, over het samenzijn van mensen of hun eenzaamheid, over hun dromen, hun armoede of rijkdom, over hun hoop en verwachting, want elke dag brengt een morgen om verder te gaan. Staes schetst mensen in herkenbare situaties, vaak heel gewone gebeurtenissen die echter een verrassend perspectief vertonen. Woorden in de stroom confronteren de lezer met anderen en met zichzelf tussen de waarden en de waanzin van het leven. De woorden van Staes laten liever de mens nadenken over de waarheid achter mensen en dingen dan dat zij de Waarheid met name noemen. Zij staan in een fijn boekje datje zo af en toe eens moet pakken. Het is ook een uitstekend geschenkboekje. He aar dre we Int jaa nat dat ter bel mi: zijl eer stu Me 191 wo Ve nei doi pei vo lol op Hc Te lei Ge na de ni( sp< bij scl we m( aa: Da aai br; scl wc on die IKV: met gebalde tuist protesteren Oj „Nationaal vind je overal bondgenoten, maar niet alleen bij de PSP! Wij doen aan politiek, niet alleen aan partijpolitiek. Geloof en politiek hebben alles met elkaar te maken. Denk eens aan het leven van de profeet Elia. Hij ziet het helemaal niet meer zitten. Alles loopt hem tegen. Juist dan krijgt hij een ervaring wat die ervaring ook moge zijn, een soort godservaring maar daar mag hij niet in blijven steken. Hij krijgt de opdracht om een koning te gaan zalven; dat is nota bene een puur politieke missie! Met de geopende hand en de gebalde vuisten mogen en moeten wij protesteren”. het Hooglied. Seksueel goed blijft wat ons samenzijn werkelijk goed doet, zowel de afzonderlijk^ personen als de partners samen. Werkelijk genot is pas volledig als het samen-genieten is. Intussen geef ik Ghoos geheel gelijk, maar ik begin te vermoeden dat hij (gelukkig) wat wejnig oog heeft voor nog levende Romeinse opvattingen die nog niet overal zijn gestorven, zelfs niet in recente pauselijke uitspraken over huwelijk en gezin. Vanzelfsprekend heeft het zin om kinderen op te voeden. Ghoos adviseert dan de eigenheid van elk kind te eerbiedigen, voor een goede gewoontevorming te zorgen, onze kinderen te begeleiden, genegenheid en geborgenheid te bieden, voor te leven wat ouders van hun kinderen verlangen. En tenslotte: ouders erken uw fouten en probeer ervan te leren. Heb geduld met de fouten van uw kinderen en help hen om het beter te doen. Ghoos is voorstander van de, onontbindbaarheid van het huwelijk. Maar vanuit ethisch standpunt lijkt de echtscheiding zedelijk verantwoord als iemand aan zijn huwelijk menselijk ten onder gaat. De onverbreekbaarheid van het huwelijk als een evangelische opdracht tot menselijkheid moet onverkort worden nagestreefd. Dat betekent niet dat een kerkelijk gesloten huwelijk in elk geval moet worden aangehouden, zelfs wanneer het eigen geluk en dat van de kinderen eraan ten onder gaan. Verder geeft Ghoos in zijn boek aan op welke gronden (bijvoorbeeld homofilie of dwang) een bestaande relatie nietig kan worden verklaard. Voorts lezen we met instemming dat ook na een echtscheiding de christelijke liefde het inspirerende beginsel van alle kerkelijk handelen behoort te zijn. Het boek van prof. dr. J. Ghoos mag hier worden aanbevolen voor verloofden en gehuwden. Het biedt een weidse blik op het wezenlijke van het christelijk huwelijk. (Uitgeverij Patmos, Antwerpen/ Amsterdam, 21,90.) nieuwe, andere wijze aanwezig gaat zijn bij zichzelf en bij de dingen. Claes heeft die momenten van verandering willen betrappen. Hij is dus metabletisch bezig geweest. Claes gaat daarvoor verder terug in de geschiedenis dan 1850, waarin psychologie een moderne wetenschap is en ook verder dan 1590, waarin de term psychologie voor het eerst opduikt. De nieuwe mens begint met Petrarca die bij de beklimming van de berg Ventoux in 1336 een uitzicht krijgt op een wijkende wereld. De mens krijgt een panoramische blik. Lorenzetti schildert in perspectief (1344). Hij beoefent dus de techniek van de afstand. De schrijver Boccacio ontwikkelt een nieuwe kijk op mens en cultuur. In 1316 voert Mondino dei Lurzi te Bologna de eerste openende snede uit in een dood menselijk lichaam. In 1345 geeft diens leerling Guido de Vigevano een geïllustreerd anatomisch werk uit. De analytische anatoom is geboren. De wereld en de dingen verliezen hun geheimzinnigheid doordat ze verklaarbaar worden. De mens wordt anders, ook in schilderkunst en literatuur. Hij ontdekt zichzelf. Zelfportret (Martini) en (auto)biografie (Dante) duiken op in de veertiende eeuw. En zo vervolgt Claes zijn moeilijke maar boeiende reis door de geschiedenis via De Anima van Melanchton, de Vita van Cellini, de schilderijen van El Greco, de Don Quichote van Cervantes, de kunstwerken van Bemini, de ideee van Leibniz, Newton, Hume en Doppler. Aan de hand van deze en andere bekende namen bewijst Claes onze groeiende afwezigheid van de wereld, de ontwikkeling naar een volledige afwezigheid waarin de mens volstrekt subject kan zijn en de poging van de mens tot een nieuwe aanwezigheid sinds de zeventiende eeuw. Het loopt uiteindelijk uit op een hinderlijke aanwezigheid, waarin de mens een katastrofale greep krijgt op de hem omringende wereld, een wereld waarin juist daardoor steeds meer behoefte is ontstaan aan psychiaters. De de hand van historische lijnen de ontwikkeling of de geboorte van de nieuwe mens. (De Nederlandsche Boekhandel Antwerpen/Amsterdam, 32,50.) De mens van 1980 is een totaal andere mens dan de vroege middeleeuwer. En uiteraard is een psycholoog meer dan wie ook geïnteresseerd in het menselijk gedrag en de veranderingen daarin. De oude mens van het jaar 1000 of daaromtrent was als het ware één geheel met zijn wereld, zag geen perspectief, kon ook niet afstandelijk zijn omgeving bekijken. De mens bestudeerde niet analytisch een object. Kortom, hij had zichzelf nog niet ontdekt als subject en hij leefde nog zonder psychologen. Vandaag heeft de mens zoveel afstand van zijn wereld genomen, dat hij die wereld technisch kan vernietigen. Het boek van Claes is een psychologische en historische visie op de menselijke aanwezigheid in de wereld en op het menselijk gedrag dat hiermee onmiddellijk samenhangt. De aanwezigheid van de mens bij zichzelf gaat gepaard met de wijze waarop de mens aanwezig is in de wereld en deze wordt mede bedongen door de manier waarop de dingen aanwezig kunnen zijn in de wereld. Het boek is geschreven vanuit het vermoeden dat er momenten zijn in de geschiedenis waarop de mens op een „Nee, bepaald niet. Die televisie uitzending van TROS-Aktua is een grof schandaal geweest. In de eerste plaats is er op een geweldige manier in geplukt, geknipt en geplakt. In de montagekamer bestaan er allerlei mogelijkheden om feiten te verdraaien; Wibo van de Linde c.s. heeft dan ook op een ongelofelijke manier demagogie gepleegd. Ten tweede wil ik dit benadrukken: als er ergens géén communisten in zitten, dan is het wel in het IKV. Wij hebben mensen op de been gebracht die nooit de straat op gingen ook en vooral CDA’ers en oudere mensen. Verder hebben we helemaal geen relaties met de CPN. Ik kan volstaan met te zeggen dat het gewoon een lachertje is wat men ons in de schoenen schuift. Maar triest genoeg ’t werkt wel; ook bij de Gereformeerde Synode heeft het gewerkt”. De vraag van jonge mensen waarom zij voor de kerk zouden trouwen, komt volgens Ghoos voort uit ongeloof, godsdienstige onzekerheid of onkerkelijkheid. Hij wijst op de sociale dimensie van het huwelijk en hij beveelt een kerkelijk huwelijk aan als uiting van gemeenschap met de kerk en Jezus Christus. Overigens is het voor de kerkelijke gemeenschap ontzettend moeilijk een juist huwelijksbeleid te voeren daar zij te maken heeft met allerlei mensen, van mensen die God ontkennen tot mensen die zijn gekomen tot het rijpe geloof in Jezus Christus. Ghoos verdedigt de opvatting dat een kerkelijk huwelijk al of niet uit menselijk opzicht nauwelijks zin heeft als de huwenden de menselijke en/of christelijke diepte van hun stap amper aanvoelen. Voor hen behoort een aangepaste kerkelijke plechtigheid tot de mogelijkheden. Van de huwenden wordteen liefdevolle gezindheid gevraagd en een eerlijke bereidheid voor de toekomst samen de huwelijksgemeenschap in al haar uitzichten waar te maken. Dat is de materie van het sacrament. Het kerkelijk huwelijk rust op twee pijlers: de menselijke aanzet tot een rijpe liefde en het christelijk geloof dat Jezus’ liefde voor zijn kerk actief inwerkt in het dagelijks leven van mensen die getrouwd zijn. Volgens Ghoos trouwen verloofden voor de kerk omdat de christelijke gemeenschap hun klaarheid brengt in wat zijzelf ervaren als een ingrijpende beslissing voor hun verdere leven. Zij trouwen voor de kerk om als gehuwden samen met andere christenen hun liefde gaaf te houden. Ghoos confronteert zijn lezers onder meer met de vraag of onze christelijke visie op huwelijk en gezin wel een absolute verworvenheid is, waaraan wij te allen tijde moeten vasthouden. Is ons model van monogame, blijvende en allesomvattende leef- en liefdegemeenschap wel het beste type van huwelijk, het enige moreel verantwoorde? Ter vergelijking houdt de auteur ons bepaalde Afrikaanse modellen voor en de kerkrechtelijke moeilijkheden hiermee. Maar gelukkig is Ghoos geen kerkrechter, maar een gelovig christen die juist in het huwelijk het leven boven de leer stelt en die de christelijke liefde als enig uitgangspunt neemt. Deze sluit iedere vorm van zelfzucht uit. Daarom ook wijst Ghoos een ongehuwd samenleven af, omdat deze individualistische beleving van seksualiteit geen echte en blijvende intimiteit waarborgt aan man en vrouw. Verder houdt hij ons voor dat trouwen voor de kerk moet worden voltooid door een blijvende voeding met eucharistie en kerkelijk leven. Dan vinden gehuwden inspiratie voor een dynamische christelijke levensstijl. Tussendoor doet Ghoos een aanbeveling voor marriage encounter-groepen als mogelijkheid tot het uitwisselen van wederzijdse gevoelens om de groei naar intimiteit te bevorderen. Juist in het huwelijk gaat het leven boven de leer 2 CTj I Don Quichot en zijn knecht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 20