Publieke belangstelling neemt fors toe Led Zeppelin komt niet van de grond Paarde-zaterdag in Beusichem BUIKDANS BLOCK OP ALIAPARTY k 11 i tl Weinig geïnspireerd optreden in Ahoyhal 0) o 0) +- CD CO MAANDAG 23 JUNI 1980 8 1 HAARLEM. Door de bank genomen was het 33e Holland Festival, dat dit weekeinde afge sloten werd, een publiek en een artistiek succes. Het drie weken durende evenement zag een be- zoekerstoename van 30 procent in vergelijking met vorig jaar. Toen werd een belangstelling van 90 duizend gemeten, thans wer den 125 duizend bezoekers gere gistreerd voor 325 evenementen. Volgens de organisatoren was de opkomst in Amsterdam en Utrecht zeer goed, bleef de be langstelling in Rotterdam gelijk aan die in 1979, maar was die in Den Haag ditmaal beduidend beter. 9 :w H Holland festival 1980 artistieke uitschieters Flobert Plant (links) en Jimmy Page van Led Zeppelin. (Foto Lex van Rossen) JOt N OOMKES John Block in trance als buikdanser met de mooie Yonina. I I 1 Anders dan veel andere haevy metal- groepen heeft Led Zeppelin geschiedenis weten te schrijven door wel degelijk zin voor avontuur te tonen. Een langzaam in melodie, tempo en agressiviteit naar een climax toe spiralerend nummer als Stair way to Heaven vormt een mijlpaal in de ontwikkeling van de hedendaagse hard rock. Dat ditzelfde genre in de loop van de De bijna diabolische zang van Robert Plant die uit een andere wereld lijkt te komen, kleurt de harde muziek al even bijzonder als de lang uitgesponnen, vol gens meervoudige riffs in elkaar gesleu telde soli van gitarist Jimmy Page. Het totaalgeluid wordt gecompleteerd door een bijna zwaarmoedig gebruik van de stringsynthesizer en stevig-stroef drum men van John Bonham. ROTTERDAM. Eigenlijk vormt de naam Led Zeppelin al een aanwijzing voor de artistieke aspiraties van dit Brit se kwartet, dat ruim elf jaar de ontwik keling in de heavy metalrock de weg heeft gewezen of willen wijzen. Het loden karakter tekent zich duidelijk in het kei harde, op bluesthema’s gebaseerde groep- spel af, terwijl de referentie aan de vlie gende sigaren van Graf Von Zeppelin min of meer staat voor de wil om aan het aardse te ontstijgen. En oök dat element komt in ruime mate in de muziek van de groep aan bod. Toch moeten we nog even aanstippen dat dit kwartet in zekere zin er blijk van heeft gegeven in staat te zijn om open te staan voor invloeden van buitenaf. Zo is de muziek sinds de derde elpee niet alleen gebaseerd op bluesy ondergronden, maar speelt ook folkmuziek mee, zij het dan vaak sterk en tot in het duizendvoudige opgeblazen. De groep dankt zijn nog steeds grote populariteit verder aan het vermogen om sterke songs te schrijven, waarin de technische bekwaamheid van de voormalige Yardbirds-gitarist Page centraal staat en het vermogen om de eigen inteelt gedeeltelijk te verdoezelen. Sinds de laatste keer dat de band ons land aandeed, worden de albumproduk- ties door een toenemende mate van verve- jaren zeventig maar weinig opvallends heeft weten toe te voegen aan dit Zeppe- lin-concept staat net zo vast als de dood bloedende ontwikkeling binnen het kwar tet zelf. ling, vervlakking en misplaatste aspira ties gekenmerkt. Op welke ontwikkeling de laatste elpee In through the Outdoor ook al geen uitzondering vormt. Erg op merkelijk is het dan ook niet als live een zelfde mate van vervreemding van het publiek valt te constateren. Plant pres teert het tot viermaal aan toe het publiek welkom te heten omdat het te weinig reageert op het vertoonde spel. en de toegift nauwelijks in 1 l j 1 i 1 1 1 i i t i j 1 1 b h zi F a a B ti k E tc c i 1 c 1 c I 1 i l 2 V z< d J si ir V C Concert: Led Zeppelin in Ahoy te Rotterdam. Bezetting: Robert Plant (zang, mondharp), Jimmy Page (gi taar), John Paul Jones (bas, toetsen) en John Bonham (drums). Rotterdam, 21 juni 1980. DE ONLANGS VAN AERDENHOUT naar een Spaanse prominentenbadplaats geëmigreerde luchtreder John Block, manifesteerde zich vrijdag op een feestje van Alia, de Koninklijke Jordaanse Luchtvaartmaatschappij, als een volleerd buikdanser. Block werd op de planken getrokken door de wervelende Yonina, die, van Libanese komaf, met een Amsterdammer trouwde en sindsdien in de hoofdstad met succes een „buikdans-studio-’ heeft. Paarden en kermis onder de romaanse toren op de markt van Beusichem. heren van Beusichem waren machtiger dan die van Culemborg. Sterker nog, ze zijn de stichters van die stad. Maar wie zal zich vandaag de dag daar nog om bekommeren. DE DIRECTEUR NEDERLAND van Alia, de uiterst hoffe lijke Kamal Dafesh, bewaarde Yonina als de grote verras sing op zijn party, die hij gaf ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van zijn maatschappij in Nederland, n juni 1975 vloog de eerste Boeing 707 van Amman naar Amsterdam. De verbinding was tweemaal per week met stops in Brussel en Genève. Nu wordt met een Boeing 747 non stop gevlogen tussen beide hoofdsteden en vliegt de machine door naar New York. En ook daar moest vanzelfsprekend op geklonken worden. DAFESH VERWIJST een deel van zijn succes naar de Nederlandse reisindustrie. „Die hebben me enorm geholpen”, vertelde hij. Amman en de Golf van Akaba zijn dan ook te vinden in tal van gidsen. Dafesh had zijn feest, een groots opgezette barbecue met Jordaanse specialiteiten, gesitueerd in het imposante landhuis Dennenburg van handelsman Jack Z w i e r s in Driebergen. Zwiers stelt zijn huis sinds kort ter beschikking voor dit soort partijen en heeft onder meer afspraken met het caterbedrijf Maison Van den Boer uit Veghel. VOOR DE ALIA-PARTY fungeerde het. huis meer als een plezierig decor, in de tenten in de tuin speelde zich het eigenlijke feest af. Er werd gedanst op muziek van het orkest Rinus van Galen en cabaretier Robert Paul oogstte succes met zijn imitaties. In september begint hij een eigen show, die in Rotterdam in première gaat. Tegelijkertijd komt zijn eerste LP uit, een vervolg op zijn eerste single Toppers van toen, waarvan hij trots meldde dat er vijftienduizend van over de toonbank gingen. MAAR HOOGTEPUNT WAS zeker de met haar middenrif balancerende Yonina, die op haar beurt niet ontevreden was over de prestaties van Transavia-oprichter en oud-directeur John Block. Block kan het vliegen niet laten en werkt nog steeds aan zijn nieuwste plan, een charterverbinding tussen Amsterdam en New York, met machines van het type Boeing 727. Hij zou over dat plan afgelopen week ook contact hebben gehad met staatssecretaris Neelie Smi t-K roes. Insiders geven het plan niet al te veel kans, te meer omdat het toeristische Amerikavervoer, na de ongelofelijke „boom” van verleden jaar, weer geheel genormaliseerd is. Dat laatste overigens tot groot ongerief van heel wat reisorganisaties, die deze zomer met heel wat onverkochte stoelen naar en hotelka mers in Amerika, vooral Florida, blijven zitten. OOK NU WERD ER gehandeld en in mijn vertedering kocht ik bijna een mi- ni-pony, een soort uit de kluiten gewas sen tekkel. Ik heb het niet gedaan en maar een neut genomen en gedacht aan het Beusichem van vroeger, in de midde leeuwen, toen het aan de oude handels weg van Brussel naar Amsterdam lag. Het nam een belangrijke plaats in en de ze door ringsman Kavelaars, functionaris de groep en diens zoon Boudewijn. Zo gek is het concert op zich nog niet, in aanmerking genomen dat dertigers zich door middel van een wat traag tempo door bijna twee uur programma moeten werken, maar geïnspireerd spel valt er slechts nu en dan waar te nemen. Jimmy Page is bijvoorbeeld op dreef in een op zich warrig en uitgesponnen intro dat aan Black Mountain Side voorafgaat, Rain Song krijgt een zekere uitvoering mee en in Since I’ve been loving you breekt, het bluesy temperament door. In Stairway to Heaven blijkt echter dat de band staat is zich te verheffen tot het uitzonder lijke niveau dat je van een zo grote naam mag verwachten. Slordigheden in de zang en onregelmatigheden bij Bonham doen verder het vermoeden rijzen dat het leven voor de Zeppelin-leden al een aardige sleur is geworden. wisselden paarden en schapen van meester. Zoals ook toen gebeurde. Van Heuff: „In de laatste dagen van juni, als de boer zijn gefokt paard naar de Beusi- chemse markt brengt, dat gewoonlijk in de zuidelijke landen van Europa zijn aanstaande meester vindt, dan verkoopt hij gaarne zijn eerste vette ossen, en dan leveren hem de kerseboomgaarden de eerstelingen van den vruchtenoogst die hem te wachten staat”. Kamal Dafesh (tweede van links) en zijn Schotse vrouw Glenys ont vingen honderden gasten op de par ty in Dennenrust. Op de foto worden geflankeerd verzeke- Karel staf- van Providentia- en TOEN DE ZON DAALDE over het landgoed Dennenrust, ben ik zuid waarts getuft, richting West-Betuwe, naar Beusichem. Ik ontmoette het eer der op mijn tocht langs de „titels van Oranje”, het enz. enz. enz., waarover u elke week op mijn toeristische pagina kunt lezen. Beusichem geniet bekend heid om zijn paardemarkt, een eeuwen oude traditie die de Stichting Paarde markt manmoedig in stand probeert te houden. Elke derde zaterdag in juni. TOCH WERD IK LICHT onwel toen ik bij het vallen van de avond het piepklei ne plaatsje inreed en aan de voet van de tufstenen romaanse toren, uit 1200, van de hervormde kerk, stampend kermi- splezier ontwaardde. Eén hoek was gere serveerd voor het paardevolk. De poging om in het ook aloude Heerenlogement op de Markt een onderkomen te vinden mislukte. De baas heeft voor een restau rant gekozen en de kamers zijn niet langer voor passanten toegankelijk. Het zelfde geldt voor het Veerhuis aan de Lek, zodat ik nog zuidelijker moest, naar Geldermalsen. HET VERLANGEN OM MET HET hoefgetrappel van de aangevoerde paar den de eerste dag van de nieuwe zomer te beginnen, ging hiermee roemloos ten onder. Toch vroeg uit de veren en terug naar Beusichem, waar de paarden zich nerveus bewogen onder het gillende ge luid van de kermis. Toen de keuring begon, om tien uur, stroomde het gerste nat in de kroegen al volop. DE PAARDENMARKT werd al ge noemd in 1464. „Als in den zomder de dagen op het langst zijn, stroomen er uit het geheele land liefhebbers heen, en talrijke buitenlandsche, vooral Fran- sche, kooplieden toonen dat men in hun land het van ouds beroemde Betuwsche paardenras weet te waarderen”, schreef J. A. Heuff in zijn rond de eeuwwisseling verschenen studie over Het Graafschap Buren. ER KLONK HANDGEKLAP en ver- Het ligt niet in de bedoeling van de festivalorganisatie om volgend jaar weer zoveel kindertheater te brengen. De komst van GRIPS uit Berlijn met zes kindervoorstellingen viel onder de wisse lende onderdelen van het festival. GRIPS was vooral de moeite waard door het spel, waarin volwassenen de motoriek van het kind zo precies imiteren, dat je dan pas goed ziet hoe een kind eigenlijk beweegt. De belangrijkste muzikale bijdrage aan het Holland Festival betrof ongetwijfeld de kleurrijke en effectvolle opvoering door de Nederlandse Operastichting - m.m.v. het Amsterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Anton Kersjes - van de opera Thijl, waarmee Jan van Gilse, 37 jaar na zijn overlijden, als com ponist recht werd gedaan. Een voorstelling van Mozarts Zauber- flöte zoals die in dit zelfde kader door de Keulse Opera in het Haagse Congresge bouw te zien was, stak echter bepaald ongunstig af bij wat het Nederlandse pu bliek van zijn eigen operastichting ge wend is. Aap verslaat de Knekelgeest van Peter Schat bleek een nieuwe Nederlandse ope ra (in kleine bezetting) die eerder door de uitvoering en enscenering van het aardige libretto boeide, dan door de kwaliteit van de muziek. Met. de ASKO-uitvoering onder leiding van Reinbert de Leeuw, van de excentrie ke maar tegelijk onbeholpen opera Le Testament de Villon, werd duidelijk dat de dichter Ezra Pound ten enenmale on voldoende was toegerust om een partituur van dergelijke strekking samen te kunnen stellen. Het Nederlands Kamerorkest zorgde onder leiding van Kees Bakels voor een geslaagde bijdrage in de vorm van een uitvoering van Glucks opera L’Isle de Merlin, waarbij de door de acteur Henk van Ulsen gespeelde vertellersrol extra overtuigingskracht aan het geheel ver leende. Verder moeten we concerten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie-Orkest (Houtrusthallen), Ton Koopman, Gustav Leonhardt en de Cler- kes of Oxenford mee moreren in gunstige zin. Een eerbetoon aan de vorig jaar overleden componist Rudolf Escher toon de verfijning. In de sector muziektheater vielen als hoogtepunten nog ABCDEFG en Boven Drijven te noteren. Het Rotterdams Phil harmonisch Orkest en het RO Theater werkten perfect samen in het als AB CDEFG omgedoopte werkstuk Every Good Boy Deserves Favour van Tom Stoppard en André Previn, terwijl Willem Breuker zijn kollektief perfect door een lastige, boeiende, maar van losse gags aan elkaar hangende voorstelling loodste. In de balletsector kwam de meest ge slaagde Nederlandse dansproductie van het Nederlands Danstheater van Jiri Kyli- an, die met Soldatenmis een fascinerend werk maakte dat de onontkoombare on dergang van een contingent soldaten voel baar maakt. Een debuut van Mats Ek als huischoreograaf viel ongelukkiger uit, Het Nationale Ballet kwam met twee her halingen. Live van Van Manen bleek nog steeds een belevenis. Life (Van Dantzig/ Van Schayk) maakt thans een gladgestre ken indruk ondanks Clint Farha’s sublie me jazzdans. Een „herhaling” van het in kleine kring zeer gewaardeerde optreden van de Ame rikaanse groep Pilobolus in 1974 ook in het HF bleek nog zeer de moeite waard. De atletische dansers die een humoristi sche benadering niet vreemd is, vulden ditmaal ook de grote schouwburgen (en beeldbuis) met vitaal bewegingstheater. Met gemengde gevoelens werden de ver richtingen van het Stuttgarter Ballett ge volgd. Kameliendame bleek een nietszeg gende pretentieuze affaire. Het Cranko- programma viel beter uit, maar voor een groot deel meer door het aandeel van de dansers dan door het choreografische ver nuft. Poème de l’Extase was de grote sfeervolle (-positieve) uitschieter, mede dankzij de schitterende enscenering. DE KUNSTREDACTIE Volgens Frans de Ruiter, directeur van het Holland Festival, beweegt zich de in breng van de Nederlandse kunstinstellin gen - ook in vergelijking met het buiten landse aanbod - op een „zeer hoog ni veau”; dat zou vooral blijken uit de reac ties van buitenlandse critici. Bij hen zou ook zijn opgevallen dat het Holland Festi val zich in positieve zin onderscheidt van vele meer traditioneel getinte andere Eu ropese festivals. Voor de komende jaren blijft de festi valleiding bij een opzet langs „program matische lijnen” in plaats van het kiezen van een centraal thema. Voor het festival van 1981 werd al een tipje van de sluier onthuld. Zo brengt de Nederlandse Ope rastichting Wagners Parsifal onder Edo de Waart, komt het Operahuis Boedapest naar ons land voor het verzorgen van een Wagnertrilogie en is de componist Louis Andriessen aangetrokken voor een cen trale adviserende rol. Samen met de Ame rikaanse componist Frank Zappa bereidt hij onder meer diens inbreng voor. Het bleef ten aanzien van dit gezelschap thans de vraag of het interessant genoeg was om nog naar Nederland te worden gehaald. De Schaubühne biedt perfect gespeeld toneel, maar groot was de ver rassing per voorstelling niet. Waarschijn lijk zagen we hier niet de specifieke voor beelden die hebben bijged-agen aan de roem van regisseur Peter Stein. Het programma op theatergebied overziende blijft overeind staan dat Zo mergasten van het Onafhankelijk Toneel de meest opmerkelijke en indringende toneelproductie van het festival geworden is. Niet alleen in Beusichem gaven de paarden zaterdag de toon aan. Dat was ook het geval in Overveen, waar foto graaf Pieter van Pareeren deze sfeervol le opname maakte bij het huwelijk van ex-bloemenmeisje Marte Andriessen uit Overveen en de Noordwijkse Eric Kett- ner. Het huwelijk stond in het teken van het paard. Het bruidspaar werd door de vader van de bruid in een met Friezen bespannen open calèche naar het stad huis gereden, waar ruitertjes van Kenne- mer Forest een erehaag vormden. Dat gebeurde later ook bij de kerk. Ook de bruidsmeisjes en de familie arriveerden in rijtuigen. „Het was een prachtig ge zicht", aldus mijn fotografische spion. Veel geluk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 8