Superieure soulperformer komt alleen in finale tekort Niet bang zijn voor manupilatie door onze visuele presentatie Devo verkoopt niet zomaar fantasie Merlijn biedt jonge poppenspelers kans Tsjaikovski’s 1812 verknald POPPENTHEATER MERUJN Je uergeet ie nengeitie toch zeker ook niet! Je uergeet ie bergschoenen toch zeker ook niet! CAML fe Kunstenaars vragen vrijlating Havel in c Elsje Zwart en Max Verstappen i Manipulatie Orwell u 13 KUNST DINSDAG JULI 19 8 0 1 1 door Joost Niemöller O- Niemand naar de fjorden zonder vakantieslof. Niemand de alm op zonder vakantieslof. AMSTERDAM. Grote soul- performers zijn dun gezaaid. Het lijkt alsof het geringe aantal top- krachten in dit specifiek zwarte muziekgenre een bewijs vormt van het enigszins uitstervende ambacht om met behulp van een kopstem en kant en klare vormen sentimenten en emoties over te brengen. Ook dat is een schaduw zijde van de discorage: onder de moordende mechaniek van de vierkwartsmaten verdween veel subtiliteit bij zwarte vocalisten. Zr Marvin Gaye: bloedtransfusie komt oud repertoire ten goede (ADVERTENTIE) ca'ö*’0 ,5 5 (ADVERTENTIE) .rirnin (Foto Lex van 2^ uitgezonderd de krachtige ballad Distant Lover - afgemeten, zou je dat ook zeggen. Maar het lijkt mij dat dat een vertekening van de werkelijkheid zou zijn. Gaye heeft, ook al komt het er ditmaal niet zo uit, nog steeds ook compositorisch veel in zijn marS' JOHN OOMKES Bob: „Mensen vinden het prettig om beelden voorge schoteld te krijgen. Ik zie niet in wat er verkeerd zou zijn daaraan te voldoen. Momenteel is zelfs het geluid van videobanden beter dan dat van een plaat. In Japan - waar we net twee weken lang getoerd hebben - is de videoma nie al echt losgebarsten. Daar zijn grote koffiehuizen waarin zo’n twintig beeldschermen opgesteld staan die continu live-shows van rockbands laten zien. Ik denk trouwens dat Devo als videogroep populairder is dan door middel van haar platen.” Maar het nadrukkelijk gebruik van video werkt ook als manipulatie. Heel wat promotiefilmpjes op de televi sie zorgen ervoor dat de mensen platen gaan kopen, niet door de muziek zelf, maar doordat ze geïmponeerd zijn door wat ze gezien hebben. Bob: „Dat is wat de mensen zelf leuk vinden. Met muziek kun je verschillende kanten op. En deze vorm van associatie is er één van.” Is het dan niet belangrijk dat mensen zelf de gelegen heid krijgen kun eigen beelden te maken bij de muziek Beide jonge spelers beamen de woorden van Baartmans, die met „de enige reden dat je niet kunt spelen is, als je al een voorstelling hebt”, goed duidelijk maakt hoe zwaar de verplichtingen kunnen we gen in het poppenspelersvak. Ze zijn blij dat ze thans de kans hebben om ervaring op te doen, te meer waar een fatsoenlijke praktijkopleiding nog altijd ontbreekt. maal gek van het poppentheater”. Zijn activiteiten met deze uit de hand gelopen hobby frustreren wel zijn studie. „Ja ze ker. Je kunt maar half je aandacht bij het een houden, zodat je geen van beide goed kunt verrichten. Eigenlijk doe je dus niets goed”. Hij vertelt hoe het maken van een voorstelling hem aanzienlijke vertraging in zijn studie oplevert, maar ,je bent er gek van, dus doe je het”. Verstappens voorstelling is een avontuurlijke, waarin een klein mannetje aan de hand van een actualiteitenrubriek de wereld verkent. ZOMERK VOORSIELUNGEN Deze, uit Akron (Ohio) afkomstige vijfmansformatie maakte tot nu toe drie langspeelplaten, waarvan vooral de eerste (Q:Are we not men?A:We are Devo!) algemeen geprezen werd om zijn vernieuwingspogingen. Afgelopen zaterdag gaf Devo een performance in Carré. Dat vorm de aanleiding om eens met twee leden te gaan praten, te weten Mark Mothersbaugh (zanger, synthesizerbespeler, gitarist en componist) en Bob Casale (gitarist en voorts het meest belangrijk als visueel vormgever van de groep). De twee Devo-leden zijn zich ervan bewust dat ze zo langzamerhand met hun groep onderdeel beginnen te worden van een hele beweging binnen de rockmuziek die zich op speelse wijze bezighoudt met vooral de technolo gische kanten van de moderne, westerse samenleving. Synthesizergroepen als Kraftwerk, een muzikaal grens- verlegger als Brian Eno (die ook Devo’s eerste plaat produceerde), maar ook nieuwere bands als The Human League, Tubeway Army, Suicide en The Orchestral Ma noeuvres in the dark kunnen rekenen op veel belangstel ling van de Devo-leden. Zowel Bob als Mark zijn geïnteresseerd hoe het met de ontvangst van dergelijke muzikale exponenten hier ten lande gesteld is. Ook zijn ze opvallend nieuwsgierig naar de ontwikkeling van de Nederlandse rockmuziek. Een vorm van interesse die je bij popmuzikanten toch niet al te vaak tegenkomt. Het is duidelijk dat Devo de popmu ziek niet in de eerste plaats ziet als „een manier van leven” of iets dergelijks, maar in de eerste plaats als een belangwekkend cultureel verschijnsel wat wel degelijk serieuze aandacht verdient. De dag voor hun concert in Amsterdam stond Devo in Parijs. Mark vertelt dat hun optreden aldaar zo’n 21/z uur uitgesteld moest worden omdat er via het plafond van de zaal licht naar binnen viel. Het belangrijke effect van hun lichtshow zou daarmee teniet gedaan zijn, terwijl tevens de „tussendoorfilms” niet vertoond konden worden. Zoiets geeft goed aan hoe essentieel de visuele elementen bij Devo zijn. Wanneer onderwerpen als film, video en andersoortige visuele vormgeving aan de orde komen, is het vooral Bob Casale die daarover met veel gemeend enthousiasme begint te vertellen. Concert: Marvin Gaye in Theater Carré. Begeleid door een veertien- mans orkest onder leiding van Gordon Banks. Voorprogramma door Edwin Starr. Vanavond nog optreden in De Doelen te Rotterdam. Amsterdam, 30 juni 1980. die ze horen? Met video pers je de fantasie van je publiek in vooral bepaalde banen. Dat is dezelfde vorm van voorprogrammering die ook plaatsvindt bij strip verhalen waarbij het beeldend vermogen van de lezer ontnomen wordt. Bob:„Tja, maar waarom is men zo succesvol geweest bij het omvormen van boeken tot films? Mensen krijgen nu eenmaal liever een beeld voorgeschoteld dan dat ze zelf hun inbeeldingsvermogen moeten gaan gebruiken. Maar er is wel degelijk verschil tussen een groep als Devo en de veel grootschaligere aanpak van beeld- en geluids- combinaties die je overal om je heen merkt, of je het wil of niet.” „Bij The Commodores bijvoorbeeld, die eveneens veel gebruik maken van beelden tijdens hun shows, is er alleen sprake van ergens veel geld inpompen om er nog meer geld uit te kunnen halen. Wij gebruiken de beelden om een grotere concentratie bij het publiek te verkrijgen, om ze bewust te maken van onze boodschap, niet om ze te overbluffen. We proberen onze show dan ook zo sober mogelijk te houden, om met zo weinig mogelijk middelen een zo groot mogelijk effekt te bereiken.” „Kijk, een tijdlang, was de persoonlijkheid van een artiest voldoende om zijn publiek te boeien. Toen kwa men er groepen als Kiss die met een grote dosis aan effecten probeerden het publiek te overdonderen. En ik denk dat de mensen van dat soort overdoses zo langza merhand wat overvoerd raken.” Maar het is toch erg moeilijk om in de praktijk het verschil te weten tussen concentratie en manipulatie? Bob: ..Ik ben er niet bang voor dat we die grens zullen overschrijden. Het gaat erom, dat je de mensen een realiteit presenteert. Kijk, een groep als Van Halen presenteert een realiteit die niet bestaat. Zoiets vind ik ongezond. Ik denk dat mensen door onze show veel van hun eigen beleving van de werkelijkheid zullen herken nen. Wij verkopen niet zomaar fantasie. Zolang je wat dat betreft integer blijft hoef je ook niet bang te zijn voor manipulatie.” Mark moet om al dat manipulatiegedoe maar een beetje lachen. Hij ziet het al voor zich: „Stadions, gevuld met tienduizenden mensen, die er precies zo uitzien als wij op het podium, gek worden wanneer wij dat willen, elkaar doden wanneer wij dat willen. Maar ja, dat is voorlopig nog toekomst.” Oké, een grapje. Voorlopig zal het er trouwens nog niet naar uitzien dat Mark’s niet serieuze toekomstdromen werkelijkheid zullen worden. Maar dat hij ze uitspreekt is belangrijk genoeg. De krankzinnige overdrevenheid waarmee Devo haar gedisciplineerde Orwell-wereld over het voetlicht brengt maakt in ieder geval het beangstigen de duidelijk van al die mensen die er wel serieus zo over denken. Wat dat betreft zal Devo een belangrijke waar schuwende vinger blijven. Misschien wel, totdat wij men sen ook werkelijk geDEVOlueerd zijn tot eenvormige massawezens met omgekeerde plastic bloempotten op het hoofd. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. „Jonge spelers hebben weinig gelegenheid om praktijk ervaring op te doen in het poppenspelersvak. Dat hangt samen met de eisen van het vak. Als je het wilt maken, zul je je er helemaal in moeten storten. Max kan dat niet vanwege zijn studie, Elsje heeft een gezin. Om die reden leek het me een aardig idee om hen tijdens de zomermaanden de beschikking te geven over de faciliteiten van Poppentheater Merlijn”. Rien Baartmans, bespeler van Merlijn voegdt de komende weken de daad bij het woord. Zelf reisde hij af naar Frankrijk voor een welverdiende vakantie na zo’n 250 voorstellingen tijdens het afgelopen seizoen te hebben gedraaid, terwijl Max Verstappen uit Santpoort en Elsje Zwart uit Haarlem zijn plaats tijdelijk innemen. Elsje Zwart, die de spits afbijt met de zomervoorstellingen, is altijd al met pop penspel bezig geweest. Toen zij als kunste naar in het onderwijs bezig was ging zij min of meer toevallig tot het vervaardigen van poppen over. „Vanuit de poppen is het gekomen. Het is dan nog maar een kleine stap om ook te gaan spelen. Het is een prachtig middel om kinderen te berei ken”. Elsje speelt niet alleen met hand- poppen, in haar voorstelling komt ook een stokpop voor. Haar voorstelling heeft een sprookjesachtig karakter. Behalve zondags vinden de zomervoor stellingen elke dag (14.30 uur) in Merlijn plaats. Telefonisch reserveren kan op nummer 023-316961. Marvin Gaye: snel uit evenwicht gebracht. improviseert hij binnen zijn eigen strakke regiem. Bij de vorige kennismaking klopte het allemaal niet zo. Een uitgebreide strijkers- sectie van Britse herkomst kleunde ver scheidene malen en op pijnlijke wijze mis. Zulke factoren halen veel artiesten uit hun evenwicht, maar het is voor Gaye dodelijk. Hij is het type gentleman dat volstrekt geshockeerd kan raken als de service in zijn vijf sterrenhotel op minie me, ondergeschikte punten niet optimaal is. De oprechtheid van Gaye ligt verankerd in zijn natuur. Persoonlijke problemen vinden daardoor een spiegelbeeld in zijn muziek (Here my Dear) en concerten kun nen tot pareltjes van communicatie uit groeien als Marvin zich maar vertrouwd en geliefd voelt. Ditmaal loopt het lang zoals het moet. Mede doordat een onge meen zelfverzekerd reagerende band een ideale voedingsbodem voor de eigen Mo- town-aanpak vormt, krijgt de zanger de trein in het spoor. Via Moving your Body, Dream Machine en Come get to this wordt het concert al snel naar een emplacement gerancheerd waar de echo van het verle den weer klinkt. De lichtelijke overdreven manier waar op Gaye een zwarte gigolo uithangt in Lets get it on en I want you is evenwel overtuigend genoeg. Via gehaaide arran gementen krijgt de wat verouderde mu ziek voldoende bloedtransfusie toege diend. Vooral de koorzang, de sax- en trompetbreaks alsmede het puntige, Johnny Guitar Watson-achtige guitarpic king van Gordon Banks bieden weerwerk aan Gaye’s zwoele aanpak. In een medley van oude successen als If this World were Mine, Ain’t nothing the Real Thing, How sweet it is, Ain’t that peculiar, I’ll be doggone en met name I heard it through the Grapevine legt Gaye zoveel bezieling dat het lijkt alsof zijn waarde vooral in het verleden te vinden is. Aan de mislukte finale van het concert - AMSTERDAM (ANP) Een aantal be kende Nederlandse kunstenaars heeft in een brief aan president Husak van Tsje- choslowakije er op aangedrongen de Tsjechoslowaakse toneelschrijver Va clav Havel vrij te laten. De brief is geschreven door Joris Ivens, W. Sandberg, Willem Breuker, Fons Ra- demakers, Rudy Fuchs, Georges Sluizer, Louis van Gasteren, Wim Verstappen, Hans Boswinkel, Jan Sierhuis, Max Wa gener, Misha Mengelberg, Jurriaan Schrofer en Loek Dikker. Het initiatief is uitgegaan van Aida Nederland, een orga nisatie die zich inzet voor de bescher- (ADVERTENTIE) Vanaf vandaag tot en met 9 juli staat Elsje Zwart met Het Geheim onder de Spiegelzee in het theatertje aan het Hasse- laersplein 35 te Haarlem, vanaf 10 juli tot 22 juli neemt Max haar taak over. Elsje, opererend onder de naam Poppentheater Pandora staat er met Het geheim onder de Spiegelzee, Max schreef een stuk dat De staf van Saron heet en brengt dat onder de naam Poppentheater De Spotvogel. Max, die aan de lerarenopleiding teke nen en handvaardigheid volgt, „is hele- Kijkend en luisterend naar Marvin Gaye - voor het eerst sinds een jaar of vier weer in ons land - besef je je dat opeens. Gaye is namelijk nog steeds een eerste klas kracht, een man die hooguit concur rentie krijgt van Stevie Wonder, Smokey Robinson, Al Green of een Bobby Bland. En ook dat zijn artiesten met een rijke historie. Al sinds 1957 zit Gaye in het vak. Oor spronkelijk deed hij de nodige bühne- ervaring op bij The Rainbows, een vocaal trio uft Washington waarin ook Don Co- vay en Billy Stewart zongen. Later vorm de hij zijn eigen Marquees, en nog later The Moonglows onder het bezielende voogdijschap van Bo Diddley, aan welke betrekkelijk succesrijke loopbaan een einde kwam toen Marvin door het juist toen de vleugels uitslaande platenimperi um van Motownbaas Berry Gordy als sessiedrummer werd gecontracteerd. Motown heeft Gaye nooit meer verlaten. Zijn latere schoonvader Gordy onderken de al vrij spoedig Gaye’s vocale kwalitei ten en aan de hand van legendarische producers als Harvey Fuqua en song- schrijvers als Nick Ashton en Valerie Simpson zette de jonge, atletische ge bouwde zanger zijn eerste schreden op het pad van de showbusiness. In de jaren zestig vestigde hij naam door duetten op te nemen met zangeressen als Tammi Fer rell, Mary Wells, Kim Weston en Diana Ross. Enkele jaren later, vrijwel samenval lend met de ook bij Stevie Wonder en Diana Ross (eveneens Motownsterren) le vende wens tot een grotere eigen artistie ke inbreng, stond Gaye definitief op eigen benen. Hij ontpopte zich tot een sfeervol componist, een man die de zachtaardige sophisticated soulmuziek nu eens als een voertuig van sociale bewogenheid (zoals op het superbe album What’s going on), dan weer als een vehikel voor erotische flemerij benutte. Dat alles vond plaats binnen de strikte grenzen van het genre. Marvins eigen, hoge stemgeluid verleen de evenwel aan al zijn platenprodukties een onmiddellijk herkenbaar element. En juist de wijze waarop hij zich van dat unieke instrument bedient, bepaalt ook de sfeer van zijn optredens. Naarmate de performer zich meer op zijn gemak voelt, wisselt hij met meer gemak en overtuiging van toonhoogte, schakelt van falsetto naar sotto voce of naar growl, kortom AMSTERDAM. Het is voor een hedendaagse rock groep niet eenvoudig meer om de aandacht te trekken van een publiek dat al aan erg veel extremiteiten gewend is geraakt. Een manier om in te gaan tegen de algemeen optredende verzadiging, waarvan met name de platenmaatschappijen momenteel last hebben is de toevoeging van visuele middelen. De opkomst van heel wat rocktheatergroepen accentueren die ontwikkeling. Devo, bijvoorbeeld opereert nu al zo’n zes jaar op de grens van beeld en geluid. Devo: een groep die zich op speelse wijze bezighoudt met de technologische kanten van de moderne, westerse samen leving. WINDSOR, ONTARIO (UPI). Tweeënveertig muziekminnaars zijn licht gewond toen voortijdig het zwarte kruit ontplofte waarmee het kanon had moeten worden afgeschoten dat een rol speelt in Tsjaikovski’s Ouverture-1812. De realistische uitvoering had plaats op de oever van de rivier de Detroit in Wind sor in de Canadese provincie Ontario, waar het plaatselijk symfonie-orkest optrad. De verwondingen bleven beperkt tot oppervlakkige snijwonden. ming van kunstenaars, die van overheidswege worden onderdrukt. Onlangs heeft een aantal internatio naal bekende kunstenaars eveneens op initiatief van Aida een soortgelijke brief geschreven. Hiertoe behoorden onder meer Ingmar Bergman, Volker Schlön- dorf, Günther Grass, Tomm Stoppard en Julio Cortazar. Op beide brieven wordt gewezen op het schrijnend lot van de politieke gevange ne Havel, die zelfs in de gevangenis niet mag schrijven. In een bijeenkomst van de internatio nale vereniging Aida vorige week is be sloten tot nieuwe acties voor vrijlating van Havel en andere door Aida geadop teerde onderdrukte kunstenaars, zoals de in Columbia gevangen gehouden Urugu- ayaanse pianiste Alba Gonzales Souza. ML)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13