Experiment met longtransplantatie
I
i
I
CHRISTUS OPENBAART ZICH NOG VOOR 1983
BOEKMOZAÏEK
I
Ki
Science fiction
it
F
door Kees Wiese
•Jr
Op initiatief van de vaste Kamercommissie voor de
volksgezondheid gaat een parlementaire commissie een
onderzoek instellen naar de praktijken van in ons land
opererende sekten als Unified Family, Children of God en de
Scientology Church. Klachten die verontruste ouders van
toegetreden kinderen in de loop der jaren aan het adres van
i
i
I
i
I
i
staatssecretaris Veder-Smit hebben gericht, sorteerden weinig
effect, aldus de Kamercommissie, vandaar dit onderzoek.
Over de omstreden religieuze (of pseudo-religieuze)
organisaties is recentelijk een boek verschenen van de hand
van Kai Köllen. Onze medewerker Th. J. Koeckhoven beveelt
het in onderstaande bespreking van harte aan.
Seksuele revolutie
Dat zegt dr. Z. J. de Langen (33
jaar) uit Paterswolde, die aan de
Groninger rijksuniversiteit
promoveerde tot doctor in de
geneeskunde op een proefschrift
over de mogelijkheden van de
dubbele longtransplantatie. Hij
deed naar die mogelijkheden eer
groot onderzoek tussen 1970 en
1975 met 54 honden (bastaarden
en labrador-retrievers); een van
hen bleef na de transplantatie
202 dagen in leven. „Höe
beperkt de resultaten ook zijn,
het feit dat de getransplanteerde
longen bij enkele proefdieren
goed functioneerden, geeft hoop
dat je eens tot een goede
„Een heleboel mensen geloven
helemaal niet in de transplantatie
van de longen. Maar toen men
met de niertransplantatie begon
nu een routinematige zaak
waren de resultaten daarvan niet
beter dan de resultaten van
longtransplantaties nu zijn. Toch
is de tijd nog niet rijp voor
longtransplantaties: er moeten
nog heel veel problemen worden
opgelost; er moet nog heel veel
onderzoek worden verricht”.
behandeling komt”, zegt dr. De
Langen.
Operatietechniek
Jezus als paus
In zijn boek Jeugdsekten in Nederland doet Kai Köllen een stevig
gedocumenteerd beroep op het gezonde verstand. Het zal voor de meeste
belanghebbenden wel vergeefs zijn, daar niets elkaar zo slecht verdraagt als
geloof en gezond verstand. Mede omdat bekende of beruchte (jeugd)sekten als
Sciëntologie, Children of God, Unified Family, Hare Krishna, Transcendente
Meditatie en nog wat andere sekten als ware multinationals onder een geestelijk
vaandel commercieel opereren, geeft Köllen zijn visie op de Nederlandse situatie
terecht vanuit een internationale samenhang. Sekten kennen geen grenzen. De
auteur wijst in zijn boeiende en vaak verbijsterende trektocht door sektenland op
de gevaarlijke kanten van de hedendaagse jeugdsekten die door hun autoritaire
structuur en hun dogmatische heilsleer een bedreiging vormen voor de
menselijke persoon. Wat de leider zegt, moet gebeuren en wat hij doet is
welgedaan. Eigen verantwoordelijkheid en bewust kiezen zijn ijzeren taboes.
Meedoen is eerste plicht, maar meedenken is streng verboden. Daarom noemt
Kai Köllen althans de hier met name genoemde sekten een ernstig gevaar voor
de aanhangers persoonlijk en voorde democratische waarden die onze
samenleving zich met veel moeite en strijd heeft verworven.
Infectie
J. Koe<>
Christus is er al
IK’
-
MB
Jeugdsekten tieren welig op
1
mestvaalt van de maatschappij
tr Een aanhanger van de Hare Krishna beweging spreekt een voorbijganger aan.
i
i
i
*4
I
i
Het boek van Kollen wil derhalve een
waarschuwing zijn. Hoogstwaarschijnlijk
gaat zijn werk aan de direct betrokkenen
voorbij of het wordt beschouwd als
klinkklare nonsens of laster, totdat het te
laat is. En toch blijft de jeugd toestromen
naar de sekten, kennelijk omdat de
kerken haar niets te zeggen hebben.
Duidelijk ook omdat de jeugd
hartstochtelijk op zoek is naar zekerheid
en geborgenheid, die zij zo mist in een
kille technocratische samenleving, die
bovendien militair, ecologisch en
economisch fundamenteel wordt
bedreigd. Het is daarom niet de bedoeling
dat de sekten als enige boosdoeners
worden aangemerkt. De schuld ligt
collectief. Onze samenleving graaft gretig
diepe gaten in de religieuze markt die
door sluwe sekteleiders onmiddellijk
worden gevuld.
Het verhaal van Köllen, uitgegeven door
Allert de Lange te Amsterdam (ƒ24.50),
berust op keiharde feiten, waarvoor
Henry van Engelen de documentatie heeft
aangedragen. De sekten waarover Köllen
schrijft, zijn geen afscheidingen van
officiële kerken. De moderne jeugdsekten
staan los van alle geïnstitutionaliseerde
kerken. Ze komen op uit het niets of liever
uit een verdorven fantasie en trekken
voornamelijk jeugdigen aan die geen
band met de kerk hebben. Hun karakter
wordt in de eerste plaats bepaald door de
strikt hiërarchische opbouw, de totale
onderschikking van de leden en de
onafhankelijkheid van de leerstellingen
of dogma’s. De schrijver ziet als de
gevaarlijkste sekte de Verenigingskerk
van de Koreaan Moon. Haar „theologie”
heeft onder meer geproefd van
christendom en boeddhisme, maar verder
Köllen zegt uitdrukkelijk dat hij slechts
een greep doet uit de bonte wereld van de
jeugdsekten. Hij heeft wel getracht de
werkwijze en activiteiten van deze
bewegingen in Nederland en België te
beschrijven. „Een beschrijving en geen
analyse van een fenomeen dat de wereld
na de slachting in de volkstempel van Jim
Jones in Guyana leidde, is opeens in de
belangstelling gekomen. Maar zoals zo
vaak probeert men de put te dempen als
het kalf al verdronken is.” Jarenlang,
is zij daarvan geheel onafhankelijk. Iets
dergelijks geldt ook voor de Kinderen van
God. Hun leider, David Berg, die zich liet
omdopen tot Mozes David, spreekt
volgens Köllen veel en graag over de
Bijbel, maar zijn eigenlijke leer heeft met
het Evangelie niets te maken. Ze is het
produkt van eigen fantasie.
Baghwan Rajneesh.
aldus Köller hebben deskundigen
gewezen op de gevaren van jeugdsekten,
maar een behoorlijke discussie is nooit op
gang gekomen. Toch gaat het om meer
dan om een randverschijnsel. „Maar
ouders, sociologen, psychologen zelfs
theologen, die uit eigen ervaring
betrokken waren bij de praktijken van de
jeugdsekten en de verandering in de
persoonlijkheid van de sekteleden hadden
gadegeslagen, waren niet verbaasd toen
er 914 lijken in Guyana begraven moesten
worden.”
En zo bidden, mediteren en zingen zij
voort achter het vaandel van de leider, de
Führer of de Duce. De naam van
godsdienst en christendom is intussen zo
verminkt dat een fatsoenlijk
christenmens de neiging krijgt op slag
atheïst te worden. Ik hoop dat de lezer na
dit alles nog moed heeft zich te verdiepen
in de wereld van mister Moon, de
Kinderen van God, de Transcendente
Meditatie, Hare Krishna, de sciëntologie
en alle andere sekten die natuurlijk niet
allemaal even slecht zjjn. Voorde details
verwijs ik graag naar het verhelderende
boek van Kai Köllen dat naar ik hoop
door velen zal worden gelezen.
Kollens boek is een moedige poging een
eerlijk antwoord te geven op angstige
vragen. Worden sekteleden
geïndoctrineerd, gehersenspoeld,
psychisch gedeformeerd of
geprogrammeerd? Het blijkt helaas dat er
technieken worden gebruikt om iemands
zelfbewustzijn te reduceren tot dat van
een kind. Innerlijke nood drijft de mensen
in de armen van jeugdsekten. „Daar
worden hun behoeften verder
gemanipuleerd, hun
afhankelijkheidsgevoel versterkt in
plaats van verminderd. In plaats van
volwassenen te vormen met een
zelfstandig oordeel, dat eeuwig tussen een
overvloed van mogelijkheden keuzen
moeten maken, versterken sekten het
onvermogen volwassen te worden en
vervangen zo het oude gezin door een
nieuw. Alle onzekerheid verdwijnt in de
stralende zekerheid die door de leider als
pasmunt tot het geluk wordt verstrekt.
„Duidelijker kan Köllen het niet zeggen.
Jeugdsekten worden verder gezien als
strijdgroepen tegen een verdorven
wereld. „Ze bloeien op de mestvaalt van
de industriële beschaving en leven van de
daar verkrachte waarden.”
„Dat was voor ons reden om op
proefdieren te experimenteren met
het transplanteren van beide
longen. Een andere reden was, dat
je daarmee een beter
onderzoeksmodel krijgt:
bijvoorbeeld bij de bepaling van het
zuurstofgehalte in het bloed is het
moeizaam onderscheiden welk
aandeel welke long daarin heeft.
Een nadeel is, dat als je beide
longen transplanteert en ze gaan
achteruit, het leven van het
proefdierdat met één long nog
wel zou kunnen leven direct
wordt bedreigd”, zegt dr. De
Langen.
Ik zal het maar eerlijk zeggen. Het
verhaal van Creme vind ik zonder meer
dwaas en de aanspraken van de heer
Maitreya goddeloos, maar ik sta vierkant
achter zijn programma van vrede en
gerechtigheid. Dat hij derhalve kome om
waar te maken wat hij in 1979 heeft
beloofd: „Slechts het accepteren van
samen delen is nodig. Het samen delen is
inderdaad goddelijk, het ligt ten
grondslag aan alle menselijke
vooruitgang. Door middel daarvan,
broeders en zusters, kan men in de juiste
verhouding tot God geraken en dat,
vrienden, vormt de grondslag van jullie
leven. Wanneer jullie samen delen dan
erkennen jullie God in jullie broeder.” Da>
klinkt voortreffelijk. Het zij zo.
tussen de menigte die de banieren van de
nieuwe Christus volgt.
Vanzelfsprekend is het boek van Creme
buitengemeen boeiend. Het is serieus van
toon en de schrijver lijkt oprecht alles te
menen wat hij schrijft. We komen zo iets
meer te weten van wat wordt bedoeld met
God, namelijk het bewustzijn achter alle
verschijnselen. Uiteindelijk is alles en
iedereen god, hetgeen dus pantheïsme is.
Onze God komt ook voor in het boek,
maar dan als een soort afdelingschef van
onze hoek van het heelal. Ook Jezus
komen we regelmatig tegen als een van de
grootste meesters. Hij krijgt onder meer
tot taak de huidige paus te zijner tijd op te
volgen.
1
l
l
1
l
j
i
x
s
c
I
l
Creme belooft ons een gouden
toekomst, mede door de inspanning van
een echte wereldregering die vrij spoedig
aan het werk kan gaan. Een kernoorlog
komt er niet, want alle goede krachten op
aarde zullen alle kernwapens
neutraliseren. Bovendien is ook de Sovjet
unie uit op vrede. Bij de gouden toekomst
behoort een eerlijke verdeling van alle
aardse goederen als voedsel, grondstoffen
en energiebronnen. Voor het overige heeft
het verhaal van Creme veel weg van
science fiction met tal van aardige
bijzonderheden over het leven op Mars en
Venus, een interstellaire broederschap,
ufo’s en het mannetje op de maan.
Overigens worden wij opgeroepen
bekendheid te geven aan de activiteiten
van Maitreya, de Christus, de
wereldleraar.
2
v
r
1
■v
c
z
g
I
u
p
D
v
h
e
b
g
g
g
ti
a
o
Zi
z<
h
g
s]
S
g
g
d
w
is
e<
k
d
k
g'
ai
Ik
va
ko
di
da
vr
ov
va
gr
va
fel
bu
wc
eei
dr
eri
zei
all
en
aa
mi
ik
StT
pa
wc
va
aa
mc
ke'
pe
nü
mc
de
ik
ze
ee?
gei
op
gei
I
I
Dat eigen werk van de stichter komt ook
naar voren bij Scientology, het
geesteskind van de voormalige science
fictionschrijver Ron Hubbard. Zijn
beweging werd later omgevormd tot een
kerk. Dat scheelt natuurlijk ook in de
belastingen. Köllen geeft verder aan dat
de aan het einde van de jaren zestig
aangewakkerde belangstelling voor
mystiek en oosterse godsdiensten haar
neerslag vond in talloze sekten.
Boeddhisme, hindoeïsme, zen en theosofie
kwamen massaal op in het westen. De
bekendste daaruit voortgekomen
bewegingen zijn de Transcendente
Meditatie van Maharishi Mahesh Yogi,
Hare Krishna van de in 1977 overleden
Bhaktivedanta Swami Prabhupada en de
sterk in opkomst zijnde neo-Sannyas-
beweging van Baghwan Rajneesh. Minder
bekend, aldus Köllen, zijn de Divine Light
Mission van goeroe Maharaj Ji en Ananda
Marga van Prabhata Ranjana Sarkar.
Ananda Marga is vooral bekend
geworden door drie gevallen van
zelfverbranding van aanhangers, de
kaping van een vliegtuig en andere
merendeels terroristische activiteiten. Dat
sommige wetenschappelijk gevormde
personen zich bij een van de genoemde
groeperingen hebben aangesloten,
bewijst niets aangaande hun
betrouwbaarheid, daar heel veel mensen
in zaken van geloof en wetenschap
volstrekt schizofreen zijn.
De auteur is uiteraard niet blind voor de
sterke onderlinge verschillen. Zo is Moons
Verenigingskerk een fascistische
strijdgroep tegen het communisme en
preekt Mozes Berg de seksuele revolutie,
waarvoor hij zijn „kinderen” prostitutie
laat bedrijven voor Jezus. Maar de
overeenkomsten zijn frappant. Alle
sekten hebben een heilige meester, een
reddend recept en een geredde familie.
Als wij maar worden gered, dan mag
verder de hele wereld barsten. De meester
is de absolute leider aan wie de
volgelingen totale onderworpenheid
verschuldigd zijn. De centrale rol van de
leidersfiguur wordt versterkt door de
hiërarchische opbouw. De heilige meester
brengt het reddende recept dat hem niet
alleen autoriseert als een werkelijke
heiland, maar dat ook de enig mogelijke
weg naar verlossing biedt. Het begrip
familie tekent de interne
verstandhouding. Men ziet elkaar als
broeders en zusters met de leider als een
vaderfiguur.
De sterkste beweegreden om toe te
treden is vooral de hoop in een nieuwe
familie te zijn teruggekeerd, die
bescherming, zekerheid en een schijn van
persoonlijke vrijheid garandeert.
Goed, wij staan op de drempel van een
nieuwe samenleving, Niet Jezus, maar ene
Maitreya zal ons hier binnenleiden.
Oorspronkelijk lag een later optreden in
de bedoeling, maar het tijdschema is
versneld om massale rampen als
wereldoorlog, honger en milieurampen te
verzachten en te voorkomen. Uit een en
ander blijkt dat Jezus niet dezelfde is als
de hier bedoelde Christus. In de visie van
Creme was de Palestijnse Jezus slechts
een voertuig voor de Christus, die nu dus
verder zou varen in Maitreya. Hoe het ook
zij, voor Creme en andere volgelingen van
de wijze meesters bestaan volstrekt geen
geheimen. De mens is een open boek en
alle geheimen van kosmos en omstreken
zijn hun nauwkeurig bekend. Alleen dit al
maakt het mij volkomen onmogelijk ook
maar enige waarde te hechten aan de
beweringen van Creme en Maitreya.
Intussen verneem ik echter met de
hoogste vreugde dat Maitreya een
beweging van mensen zal aanvoeren die
in korte tijd aanzwelt tot een
overweldigende meerderheid die zal
afdwingen dat er een einde komt aan
haat, gescheidenheid, onrecht en alle
ellende van de wereld. Wat mensen
geloven of beweren is namelijk
nauwelijks van betekenis. Maar als er
straks eindelijk een mensheid ontstaat die
gezegend is met recht, liefde, vrede en
welzijn voor elk mensenkind, ja, dan
beogen theosofen precies hetzelfde als ik
en in dat geval zal ik mij volgaarne voegen
I
In 1907 is voor het eerst longweefsel
getransplanteerd door de
Amerikaan Carrel, die ook de
vaatchirurgie ontwikkelde. Daarna
bleef het stil tot de Rus Demikhov
in 1947 opnieuw een poging
waagde. „Sindsdien is er enorm
veel onderzoek gedaan, maar,
terwijl de nier- en
levertransplantatie zich
ontwikkelden, bleef de
longtransplantatie ook
experimenteel veel minder
succesvol. Er zijn 35 transplantaties
van één long bij mensen gedaan en
het was steeds een fiasco: de langste
overlevingstijd was acht maanden”,
aldus dr. De Langen.
Longtransplantatie kan een
uitkomst zijn voor de kleine groep
patiënten met een silicoselong
(mijnwerkers, zandsteenwerkers)
en voor de veel grotere groep cara-
patiënten met een dusdanige
elasticiteitsverlies van de longen,
dat de longblaasjes tot grote
longzakken verworden.
Longkankerpatiënten zullen (nog)
niet kunnen profiteren van zo’n
orgaanvervangende ingreep: bij
komende 25 jaar nu zullen veranderingen
optreden die zo ingrijpend zijn, dat de
wereld geheel ten goede zal zijn
veranderd. Want vanaf de manifestatie
van Maitreya als Christus zullen
veranderingen in de wereld plaatsgrijpen
met een snelheid die haar weerga niet
heeft in de geschiedenis der aarde.
De transplantatie bleek een
stoornis in de totale bloedsomloop
van het proefdier te geven die nog
niet kan worden verklaard. De
stoornis wordt niet veroorzaakt
door het bloedverlies tijdens de
operatie. Een verklaring zou
kunnen zijn, dat de long na een
periode zonder bloeddoorstroming
beschadigd raakt als er weer
bloed doorheen gaat stromen.
Waarschijlijk is er ook een stoornis
van de werking van het hart. Het is
mogelijk dat zulks wordt
veroorzaakt doordat men bij de
operatie dicht in de buurt van de
hartzenuwen komt en die
beschadigd raken. De afstoting van
het nieuwe orgaan bleek te worden
tegengegaan door met zorg organen
van dezelfde weefseltypering uit te
zoeken.
„Een cruciaal probleem bij
longtransplantaties is de infectie.
De long is een orgaan dat in
voortdurend contact staat met de
buitenlucht. De long heeft wel een
afweermechanisme tegen infecties
(het trilhaarslijmvlies) en men
krijgt wel de indruk, dat dat na de
transplantatie functioneert. Als het
oppervlakkige slijm loslaat, gaat
het hele effect van het
reinigingsmechanisme verloren”,
aldus de promovendus.
hen is de problematiek (tumor,
uitzaaiing) veel ingewikkelder.
Bij transplantatie van één long
functioneerde die aanvankelijk wel.
De dood van ongeveer de helft van
de patiënten moet worden
toegescheven aan het achterblijven
van de eigen, zieke long. De sterfte
van een deel der patiënten bleek te
wijten aan de verstoring van het
evenwicht tussen beide longen: bij
de bloeddoorstroming en de
luchtbeweging in de longen is dat
evenwicht essentieel. Een ander
deel stierf door infectie van de
getransplanteerde long vanuit de
eigen long.
We zijn nu in de juiste sfeer om kennis te
nemen van de boodschap vanuit de
Himalaya, voor ons te boek gesteld door
Benjamin Creme. Als gelovig christen zou
ik tot het diepste van mijn ziel geroerd
moeten zijn, daar Creme ons bericht dat
de Christus sinds juli 1977 weer in ons
midden is. Hij leeft ergens in een grote
wereldstad. De wereld kent hem nog niet,
maar de dag nadert dat hij zich
wereldwijd bekend zal maken en zijn
aanwezigheid in de wereld zal verklaren.
Het is Maitreya, over wie ik het al meer
heb gehad in mijn verhaal over
Krishnamoerti. Maitreya nu zou de
universele wereldleraar zijn die zich
blijkens Creme reeds voor 1983 zal
openbaren. Dit alles en nog veel meer
staat bewogen en exact beschreven inDe
wederkomst van Christus en de meesters
van wijsheid. Het boek is een uitgave van
Sirius en Siderius uit Den Haag 24,50).
Wie het boek serieus neemt, zal beslist
optimistisch worden gestemd. Een nieuw
tijdperk staat voor de deur, de periode
van Aquarius of de Waterman.
Persoonlijk ga ik er trots op een
christelijke Waterman te zijn. Dat zal
zeker indruk maken op de heer Maitreya,
Alleen jammer dat ik hem niet geloof. De
X-