Expositie toont mens Moderne schrijfstijl van Martien Carton Grote diversiteit aan indrukken op laatste Orgelmaandconcerten s s als boeiend schepsel wij ontvingen Bintangs mogelijk later in Duits tv-programma Circus OZ in Rotterdamse Schouwburg Expositie over Grieks theater Skidmark speelt in Osnabrück i i MAANDAG 21 JULI 1980 Vijfendertig fotografen en hun portretkunst Detectiveroman Apollo en de kunstenmakers Cursisten Zomeracademie musiceren in Haarlem en Alkmaar Alkmaar ff KUNST bibliotheek TED DOBSON. MARTIEN CARTON 7/i JAN VAN DER NAT 1 Mor- Hilver- Gerard onder- fijdens streeks i hagen tionale gehou- n over eman- De tentoonstelling is te zien in de Canon Photo Gallery, Reestraat 19 in Amster dam. Tot het eind van deze maand. Ope ningstijden: dinsdag t/m zaterdag van 12 tot 18.00 uur. zien het hier de weergave van werk van de desbetreffende 18de-eeuwse Franse mees ter betrof. De man in de kelder van Ursula Cur tiss en Een kuil voor een ander van Ngaio Marsh tot het meer klassieke type van de misdaadroman, waarvan de eer ste zondermeer de beste is. Ook Sijthoff heeft het dit keer in her drukken gezocht. Het gaat hier om drie uitgaven van Martin Mons, in de vijfti ger jaren een zeer bekend en gewaar deerd auteur. Martin Mons was het pseu doniem van de zusters Marga Wierdels- Monsma en Hilda Paauwe-Monsma. Het is een drietal avonturen van hun vaste speurder Pieter Auguste Perquin. De Carnavalsmoord en De Moord op Derk Alland spelen in Brabant, De Kralen- moord in Amsterdam, waar Perquin na promoties terecht kwam. De eerste twee hebben het nadeel, dat zij voor een deel in het Brabantse dialect zijn geschreven, MN atwijk- 30 uur van de )ernee 5, vier it naar huilen en de i con- week i. Het ;t erg seerde Toch as ge- ij was feest- cesvol -KRO. ir via komt waar confe- >roken ensch, 19.30 21.00 22.10 caanse 5 Spe- 19.30 ;en en News- jntaire 23.15 Jour- „De kunst van het verliezen”, dicht bundel door J. Bernlef, uitgave Em. Que- rido 18,50). „Julia”, roman door Joan Aiken, uit gave L. J. Veen 28,50). „Een waanzinnig feest”, roman door Agnes de Haas, uitgave Leopold 24,90). „De waanzin en de liefde”, een roman door Stanley Mann, uitgave Tiebosch 16,50). „Een zomer lang”, roman door Karin Kramer, uitgave Oberon 7,90). „Twintig avonturen van Sherlock Hol mes” door Arthur Conan Doyle, uitgave L. J. Veen 27,50). „Jeroen”, stripverhaal van Jaap Veg- ter, uitgave Bert Bakker 19,50). „Joch, Lotje en Minimi”, samen lezen en praten over de baby, door Grethe Fa- gerström en Gunilla Hansson met illustra ties van Gunilla Hansson, uitgave Meulen- hoff Informatief 7,90). „Zevenklappers en lampions”, Chinese kinderrijmen in het Nederlands bewerkt door Theun de Vries, uitgave Omniboek 14.50). „De tijger die zijn strepen kwijt was”, kinderverhaal door Anthony Paul met il lustraties van Michael Foreman, uitgave De Harmonie 14,90). „Het sprookje”, verhaal voor kinderen vanaf zes jaar door Otfried Preussler met illustraties van Ingrid en Dieter Schubert, uitgave Lemniscaat 16). „Mijn vader is werkloos”, jeugdroman door Leif Esper Andersen, uitgave Lemni scaat 11,50). „De les van mijn leven”, jeugdroman door Dieter Pflanz, uitgave Lemniscaat 12,50). „Mijn tijd met Birthe”, jeugdroman door Max Lundgren, uitgave Lemniscaat 13,50). In de Boboreeks, uitgegeven door Obe ron, zijn weer twee nieuwe delen versche nen. De titels zijn: „Rommel op reis” door Simone Schell met tekeningen van Thet pa” door Henk Raaff, uitgave Bert Bak ker 14,90). „Drenthe monumenteel”, D’olde lant- schap in foto’s van nu, door Karei Janssen en Cees Ippel, uitgave Zomer Keuning 19,50). „Verhalen en recepten uit het Verre Oosten (China)” door Jan Pieters, uitgave Tiebosch 19,50). „Mijn vriendin eet viooltjes” door Anne Biegel, uitgave J. H. Gottmer 17,50). „Vlot koken, lekker eten”, smakelijke gerechten in 30 minuten, door Ina Hoff man, uitgave Zomer Keuning 24,90). „Salades en koude voorgerechten” iri de itferie Praktisch Koken, uitgegeven door Time-Life Boeken 35,75). „Gezondheid”, een boek voor het hele gezin, door William en Janet Horwood, uitgave Ideeboek 30,75). 18.30 serie, jntaire ey, tv- imma. Een oude schuld door Edgar Wallace, En ze leefden nog lang en gelukkig (Wallace), De rode hand (Wallace), Heden is van ons heenge gaan door Ruth Rendell, Een kuil voor een ander door Ngaio Marsh en De man in de kelder door Ursula Curtiss. Uitgever: Het Spectrum (Prisma). Prijs per stuk: 5,90. Inspecteur Perquin en de Kralenmoord, de Carnavalsmoord en de moord op Derk Al land. Schrijver: Martin Mons. Uitgever: Sij thoff. Prijs 12,90 per stuk. Apollo en de kunstenmakers. Schrijfster: Martien Carton. Uigever: De Kern Prijs: 17,50. id om )e Toe- n Shei- er ver- ir Hen- schan- gekre- gehad fijdens n afge- vreem- (Van onze kunstredactie) HAARLEM/ALKMAAR. Ter afsluiting van de Haarlemse Orgelmaand 1980, werden zoals gewoonlijk de prestaties van de deelnemers aan de Zomeracademie getoond. In totaal 22 muziekstudenten uit tien verschillende landen, verzorgden dit weekeinde daartoe de programma's, waardoor een beeld van het algemene niveau via een grote diversiteit aan indrukken kon worden verkregen. Bij een aantal portretten is de mens slechts een onderdeel van zijn omgeving maar geeft op die manier juist een prach tig beeld van de zich steeds maar verande rende samenleving en krijgt daardoor so ciale betekenis. Een der portretten op de expositie Het Portret door 35 Nederlandse fotografen, gemaakt door Harm Botman. Zoals door de eeuwen heen gebleken blijft de vrouw voor een groot aantal kunstenaars het meest geliefde model. Een van de mooiste portretten vond ik wel de foto’s die Harm Botman van zijn vrien din maakte, een zacht erotische prent, en de foto bij dit artikel. Eén van de kenmerken van een goede detective-roman is. dat de lezer in één ruk de finish kan halen. Een aardige tijdspassering voor een in het water gevallen vakantiedag dus. De diverse uitgeverijen hebben de slechte vakantiemaanden kennelijk voorzien, want het aanbod is zowel kwantitatief als kwalitatief behoor lijk. In de bekende „rooie ruggen-serie” gooide Prisma er een drietal herhalin gen van Edgar Wallace tegenaan, een schrijver die, hoewel al bijna vijftig jaar dood, nog steeds leeft bij de liefhebbers. Prisma kwdm ook niet een drietal nieu we uitgaven, waarvan Ruh Rendells He den is van ons heengegaan de meest opvallende is. De Britse schrijfster meest bekend door haar politieromans, maar blinkt ook uit in psychologische thrillers. „Heden is van ons heengegaan” is er daarvan een. Een aangrijpend re laas over een nauwelijks geslaagde, amateuristische bankoverval, dat zeer de moeite waard is. AMSTERDAM. De portretkunst is een van de oudste kunstvormen uit onze geschiedenis. Reeds vijf eeuwen voor Christus hakten Griekse beeldhouwers de beeltenis van hun heersers en góden uit marmer. Een eeuw later volgden de Romeinen met een lange reeks van redenaars, dichters en filosofen, Vooral in de romeinse kunst nam het portret een belangrijke plaats in en gold het als de origineelste vorm van beeldhouwkunst. Pas in de renaissance legden een aantal kunstenaars zich er op toe de mens zó uit te beelden als hij werkelijk was. Voor die tijd werd door middel van symbolen en lichaamshoudingen de kij ker geattendeerd op (veelal) ’s mans hoge positie. In die tijd schilderde Jan van Eyck portretten die wereldberoemd zijn geworden, niet alleen om hun antiquari sche waarde maar vooral omdat van Eyck er in slaagde om op voortreffelijke wijze de persoonlijkheid van zijn model vast te leggen. Toch was het laten maken van een portret slechts weggelegd voor de zeer rijken of beroemden, al kwam er lang zaam maar zeker een „democratisering” in de portretkunst. Specifieke voorbeel den hiervan zijn de schutterstukken van Rembrandt en Frans Hals. Maar voor de gewone man bleef het portret min of meer onbereikbaar, tot in 1837 Louis-Jacques Daguerre een methode ontdekte voor het vervaardigen van fotografische beelden op zilveren platen. De „Daguerrotypie” was geboren en bracht een revolutionaire draai aan de portretkunst. Heden ten dage is het fotografische portret niet meer weg te denken uit onze samenleving, immers, iedereen heeft hoe dan ook ooit iets met het portret te maken gehad, denk maar eens aan de pasfoto. En is een mens nog maar een paar seconden «oud, dan wordt er niet zelden al een portret van gemaakt, ter opluistering van de geboorteaankondi- ging. Ook komen we het portret dagelijks tegen op postzegels, muntgeld en in de krant. Toch is het bezoeken van een tentoon stelling als het portret door 35 Nederland se fotografen een belevenis op zich. Het is te vergelijken met het zitten op een terras om onder het genot van een consumptie naar het langstrekkende volk te kijken. hetgeen de leesbaarheid niet bevorderd. Voor alle drie de verhalen geldt, dat zij traag op gang komen en pas in het tweede deel interessant worden. Daar pas blijkt de kwaliteit van Martin Mons,. die wel degelijk aanwezig is, af moét Jê er een bladzij of tachtig op wachten. Tjong Khing en „Wij zijn van Gisteren”, geschreven en getekend door Co Loerak ker. Prijs per deel 12,50. „De wederkomst van de Christus en de meesters van wijsheid”, door Benjamin Creme, uitgave Sirius en Siderius 24,50). „Imago Christi”, Christusbeeltenissen in de sculptuur benoorden Alpen en Pyre neeën, door prof. dr. Frits van der Meer met foto’s van Hans Sibbelee, uitgave J. W. Richt 145). Voor het eveneens door cursisten ver zorgde slotconcert was de Grote of St. Laurenskerk in Alkmaar gekozen, waar ook de openingsmanifestatie van deze Or gelmaand (vanwege de huidige onbruik baarheid van de oude Haarlemse Bavo) plaats had. Met het riante uitzicht op het door bouwmeester Jacob van Campen in 1723 ontworpen, klassiek-monumentale pij- penfront, hoorde het als steeds in roya le getale opgekomen publiek het daar achter schuilgaande Schnitger-orgel in werken van Bach (drie Schübler-koralen, de Pastorale en de Fantasie in G), vooraf gegaan door composities van Sweelinck en Van Noordt. Een feestelijke Bran de Champagne uit het Klavierboek van Susanne van Soldt, die op het gotische koororge} gerealiseerd werd, fungeerde als opmaat tot dit laatste Orgélmaandconcert van dit seizoen. Het enige verschil is dat het volk stilstaat en de kijker langs hem loopt en ongege neerd in de ogen kijkt, maar nu door de ogen van 35 verschillende mensen. Eigen lijk is het teveel, maar zoals gezegd, op een terras heb je ook niet de zeggenschap over hoeveel en wat voor mensen langskomen. Ook niet of ze wel of niet mooi zijn, je hebt het maar te accepteren. Feit blijft dat de mens een van de boeiendste en meest interessante schepsels is om naar te kij ken, en dat er in het portretwezen weinig veranderd is. Ook nu portretteert de kun stenaar een heerser, zijn lief of iemand die op een bepaalde manier zijn aandacht trekt. Ook nu zijn er portrettisten die zichzelf vereeuwigen, zij het dat ze er een „magische” draai aan geven zoals Paul de Nooyer. Van een heel ander kaliber is de derde Tonia van Dijk-roman van Martien Car-- ton, een veelzijdig publiciste. Apollo en de kunstenmakers is van hetzelfde ni veau als de twee voorgangers Medusa en de groene weduwen en Nefertete en de Cruise-vaarders. Avonturen van een journaliste bij een damesblad (Vivace), die onder de meest merkwaardige om standigheden met een moord wordt ge confronteerd. De schrijfstijl van Mar tien Carton is modem en hier en daar gewaagd. Een vloek en een „schuttings- woord” gaat ze niet uit de weg. Dat gekoppeld aan een zeer verrassende ont knoping maakt Apollo tot een bijzonder boek. -KRO. ir via ending jnder- m het nende drank, ag bij blijven ■echte- nische „Vrouwen van zekere leeftijd” door Lillian B. Rubin, uitgave Amboboeken 27,50). „Een wonder komt ongemerkt”, in drukken van een psychiatrisch patiënte in groepstherapie, door Annemarie Som- mer-Wehrli, uitgave Dick Coutinho te Muiderberg 12,50). „Je hoeft niet altijd te glimlachen”, openhartig relaas van een lichamelijk ge handicapte, door Hans Bergman, uitgave Zomer Keuning 14,50). „Geslagen mensen, de zorg voor oor logsgetroffenen”, door Annelies van den Houten, uitgave Omniboek 11,90). „Krijgt pappie geen nachtzoen?”, vrou wen over incest, door Louise Armstrong, uitgave Anthos 29,50). „De psychologische revolutie”, massale manipulatie van de menselijke geest maakt argeloze burgers tot willoze slacht offers, door Alan W. Scheflin en Edward M. Opton jr„ uitgave Het Spectrum 27,50). „Sigmund Freud”, door Ralph Stead man, uitgave Wouter Wagner (gebonden 45; ingenaaid 35). „Het hardlopers dagboek” door Jan Fixx, uitgave De Kern 16,50). „Fietsen in Nederland, deel 2”, 23 mi lieuvriendelijke tochten door Noord- en Zuid-Holland, door Meta de Visser-Ame- ling, uitgave Van Gennep 22,50). „Stappen, twaalf voetpaden door Euro- Het traditionele Wandelconcert dat al tijd tussen drie kerkgebouwen verdeeld wordt, had ditmaal ook het Haarlemse concertgebouw als pleisterplaats. Hier werd het romantisch geaarde Cavaillé- Coll-orgel bespeeld in composities van Liszt en Reger, terwijl er eveneens impro visaties op door leerlingen gemaakte the ma’s ten beste werden gegeven. Aan dit programmagedeelte vooraf gaand, kwam in de nabij gelegen Waalse Kerk, naast het daar aanwezige Friede- richs-orgel dat in een improvisatie en in werken van Clérambault en Boëly had geklonken, ook het klavecimbel aan bod. Een door de Haarlemmer Theo de Haas nagebouwd, in de middentoonsstemming staand Rückert-klavecimbel werd hier na melijk bespeeld in composities van Fro- berger en Tomkins. Het volgens Werckmeister gestemde neo-barokorgel in de Doopsgezinde Kerk leende zich goed voor de naderhand gege ven uitvoering van muziek van Scheide- mann en Couperin. Maar hier klonk het klavecimbel, nu via een (eveneens door Theo de Haas gebouwde) Dülcken-kopie, ditmaal in de Rameua-stemming aange- Claudia Jonas; „Een patiënt met kuren” door Suzanne Pairault en „Nancy en het geheim van de 99 treden” door Carolyn Keene. „Dagdromen in Berlijn, Amsterdam en elders” door Günter Kunert, samenstel ling, vertaling en nawoord door Martin Mooij, uitgave Meulenhoff 29,50). „Zie je wel”, verhalen over vrouwen door vrouwen, samengesteld door Hanne- mieke Stamperius, uitgave Bert Bakker 25). „Martha Quest”, eerste boek van een vijfdelige romancyclus onder de titel „Kinderen van het geweld” door Doris Lessing, uitgave Bert Bakker 24,50). „Wilt u mij maar volgen?”, kritieken en profielen over het proza van de jaren zeventig, door Wam de Moor, uitgave De Arbeiderspers 32,50). „Het Hannibal Spiel”, het sinistere spel tijdens de Tweede Wereldoorlog van de contraspionagedienst van de Kriegsmari- ne, door Jan van Lieshout, uitgave Van Holkema en Warendorf. „Een opstand”, een keuze uit de verha len van Willem van Toorn, uitgave Em. Querido (ƒ28,50). „Waanzinnig Truken en andere verha len van J. Kneppelhout”, toegelicht door Marita Mathijsen, uitgave Em. Querido 15,90). „Catacomben”, een keuze uit de ge dichten van F. L. Bastet, uitgave Em. Querido 23,90). „De zin van een liguster”, dichtbundel door Toon Tellegen, uitgave Em. Querido 17,50). Haarlemse Orgelmaand: Wandel concert en Slotconcert, verzorgd door cursisten van de Zomeracademie. Haarlem; Waalse Kerk, Concertge bouw en Doopsgezinde Kerk, 19 juli 1980. Alkmaar; Grote of St. Laurens kerk, 20 juli 1980. „Een wonder als ontbijt”, negen ge dichten door Elizabeth Bishop, uitgave Kwadraat 18,50). „Rembrandt, de monsters en andere verzen” door Gerard den Brabander, met een voorwoord van Theun de Vries, uitga ve Pegasus 20). „Tomickovi”, facsimile-uitgave van het door Bedrich Fritta in Theresienstadt vervaardigde tekenboek voor zijn zoon Thomas op zijn derde verjaardag op 22 januari 1944, uitgave Omniboek 55). „De dag dat Tommy drie werd”, pren tenboek van Bedrich Fritta met tekst van Mies Bouhuys 19,90). „Het land achter mijn schaduw”, dicht bundel door Nout Muller, uitgave Harle kijn 14,80). „Uit hart voor Brabant”, dichtbundel samengesteld door Dorette van Kalm- hout, uitgave Opwenteling. „20 Vlaamse dichteressen”, dichtbun del samengesteld door Norbert de Winne, uitgave Opwenteling. „Cynische deodorant van licht”, verza melde poëzie (1968-1976) van René Alfred, uitgave Opwenteling. „Een teken van leven”, dichtbundel door Loes Flendrie, uitgave Opwenteling. „Een ets met toebehoren”, dichtbundel door Georges Fukkink, uitgave Opwente ling. „Antilliaans literair logboek” door Jos de Roo, uitgave De Walburg Pers 15). „Vóór de volgende bocht”, streekro man door Dolf Kloek, uitgave Zomer Keuning 17,90). „Olie en zweet, een traan, een lach”, levensroman door Wil de Jongh, uitgave Moesson 29,50). Bij uitgeverij Oberon verscheen een nieuwe serie onder de verzameltitel „Tina Boeken”. De eerste vier deeltjes zijn nu in roulatie gebracht en kosten ƒ3,95 per stuk. De titels zijn: „Jenny en de wilde merrie” door Patri cia Leith; „Internaat Wespennest” door (Van onze kunstredactie) HAARLEM, De Bintangs gaan defi nitief niet op 25 juli naar Duitsland voor het maken van tv-opnamen voor het pro gramma Rockpalast, omdat drummer Harry Schierbeek niet tijdig bereikt kon worden in zijn vakantieland Marokko. De invitatie is hiermee in tegenstelling tot wat eerst verwacht werd, niet van de baan. De producenten van dit binnen en bui ten de Bondsrepubliek dicht bekeken live- programma hebben de Haarlemmer Ben van Vueren, die de zakelijke belangen van de Haarlems-IJmondse groep behartigt, laten weten, begrip te hebben voor zijn problemen met het opsporen van Schier beek. Van Vueren: „Kennelijk hebben ze respect voor onze beslissing om niet met een plaatsvervangende slagwerker op te komen dagen. Er wordt nu over een uit zending in september onderhandeld”. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. In de Rotterdamse Schouwburg treedt van 6 tot en met 20 augsutus het circus-theatergezelschap OZ uit Australië op. Deze uit Melbourne afkomstige groep van veertien artiesten combineert circus-acts met een moderne vorm van theater. Circus OZ brengt een show vol fantasti sche elementen, waaronder gevaarlijke acrobatiek aan de trapeze, op torenhoog opgestapelde stoelen en op het slappe koord. Er zijn parodistische nummers met „menselijke” dieren en vanzelfsprekend ontbreekt de kangoeroe in dit Australi sche gezelschap niet. De nummers van Circus OZ hebben bijna alle een dubbele bodem. Zo citeren de koorddansers Sha kespeare tijdens hun optreden en levert een drummer zijn slagwerkprestatie met de voeten tegen het plafond. De groep is voortgekomen uit The New Circus en The Soapbox Circus, twee groe pen, die beide naar alternatieven zochten voor het traditionele theater. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In het Allard Pier son Musum, het Oudheidkundig Museum van de Universiteit van Amsterdam, is van 2 augustus tot en met 19 oktober 1980 de tentoonstelling Toneel Ten Toon te zien. Als ondertitel kreeg deze expositie mee: Grieks Theater Toen en Nu. De tentoonstelling schetst een beeld van de manier waarop in de oudheid tragedies en komedies in Griekenland werden opge voerd en hoe het antieke Griekse toneel tegenwoordig wordt benaderd. Vanaf de vijfde eeuw voor Christus moet het Griekse theater een bloeitijd hebben beleefd. Bewijs daarvoor zijn de grote stenen theaters, die tot op heden in Griekenland te bewonderen zijn. Buiten deze theaters is niets bewaard gebleven, geen decors, kostuums, maskers of muziekinstrumenten. Alles wat bekend is over deze periode, wordt ontleend aan boeken van oud-Griekse schrijvers over toneel en dankzij afbeeldingen van toneel opvoeringen op kunstvoorwerpen als va zen, mozaïeken en muurschilderingen. Een aantal van die voorwerpen, uit het eigen bezit van het Allard Pierson Mu seum, wordt nu tentoongesteld. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. In het kader van de jume- lageregeling tussen Haarlem en de West- duitse stad Osnabrück vertrekt de Haar lemse funkrockgroep Skidmark over twee weken voor het geven van een, mo gelijk twee, concert naar de Bondsrepu bliek. Skidmark zal zaterdagmiddag 2 augus tus om 15.00 uur een openluchtoptreden verzorgen in de Grosze Strasse, in het winkelcentrum van Osnabrück. Voor een concert in het jongerencentrum Hyde Park kon nog geen definitieve bevestiging worden verkregen. Skidmark bestaat uit bassist Frits Bosch, zangeres Natascha Sajtschenko, gitarist Ron Knotter, toetsenman Wim Spook en drummer Auke Kok.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 7