Het goochelen bleef
voor Fred Kaps hobby
The Police toch
niet vanavond
FEBO F
E
VOORDEEL BIJ
v. dVELDEN
Nerveuze
spanningen
rusteloosheid, examenvrees.
Valdispert
een zuiver natuurprodukt
uit de valeriaan wortel.
Sterk programma op
Amsterdam Jazz’80
agenda van
amsterdam
GROOTSE ROL IN BEING THERE MOET NOG VERTOOND WORDEN
12
Vingervlugheid van een stijlvol entertainer
mtie.
reau
E
Voortzetting traditie
eau
ƒ1500,- KORTING
BEL 023-375241
I
E
'eau
Stromen zout
Jazz Podium
Exploderende accu
Tuinman
Laren” in De Meervaart
I *4
1980
DONDERDAG 24 JULI
13
KUNST
I
door Charles Boost
m
van:
b wij
ede
Opel Rekord Silver
I
Ook u kunt kalmer leven met
Kijk.lekker ruim, schoon. Proef.heerlijke hapjes,
zalige snacks. Da’s nu typisch Febo. Altijd topkwaliteit.
Altijd vers. Altijd bovenste beste ingrediënten. Ontdek
ook de aparte klasse
van ’n Febo snackbar.
AMSTERDAM. Men heeft
hem willen indelen in de catego
rie grote komieken van het witte
doek, vergelijkbaar met een Cha
plin en een Keaton, maar Peter
Sellers zelf heeft dit soort verge
lijkingen nooit willen accepteren.
„Ik ben geen ster”, zo heeft hij bij
herhaling in interviews ver
klaard, „ik ben een karakterspe-
ler. Ik moet mijn talent aanpas
sen aan de rollen die mij worden
gegeven”.
(Van onze kunstredactie)
Kracht Peter Sellers lag
nummer
in creëren van karakters
KI
drijven
idel in
5
Lees vooraf de gebruiksvoorschriften.
JACQUES J. D’ANCON A
l
riem,
en.
thuis,
ie tijd
moet
Binnen die door hemzelf aangegeven
beperking heeft Peter Sellers in een groot
aantal films het publiek versteld laten
staan door het gemak waarmee hij steeds
weer een nieuw karakter wist te creëren;
een karakter dat uiterlijk, maar vooral
ook in gebaren en stemintonatie volledig
verschilde van al zijn vorige rollen.
vrijdag 8 tot en met zondag 10 augustus
in het cultureel centrum De Meervaart in
Amsterdam-Osdorp plaatsheeft, kan bo
gen op een sterk en evenwichtige pro
grammering. Dit evenement, dat in de
plaats komt van het sinds 1973 jaarlijks
in Laren geënsceneerde festival, brengt
dit jaar concerten door een zestal Ameri
kaanse jazzgroepen en een negental jazz
formaties. naast een uitgebreid podium-
concours voor jonge amateurgroepen.
Peter Sellers was in 1979 de gast van de Muppets en werd toen wet
degelijk gehinderd in pogingen om zoveel mogelijk vermommingen te
tonen, zoals hier door Gonzo.
Sellers pas naam maakte met zijn eigenlij
ke filmdebuut The Mouse that Roared,
waarin hij een eerste-minister, een leger
bevelhebber en een aartshertogin speelde.
Wat later, in 1963, herhaalde hij dit kunst
stuk in Kubrick’s Doctor Strangelove,
waarin hij opnieuw drie sterk contraste
rende rollen speelde.
land .Kwintet, Gerry Mulligan and his
Concert Orchestra, Teddy Edward^ Quar
tet en Mr. Slim’s Wonderland Steeiband.
Tussen de verschillende programma
onderdelen door treedt elke avond een
Nederlandse jazzformatie in de foyer van
De Meervaart als entr’acte op. Op vrijdag
is dat het Thijmen Hoolwerf Kwartet,
zaterdag het Rob Agerbeek Trio en zon
dag het Hans van Leeuwen Trio. De juiste
tijden van de radio-uitzendingen van NOS
en VARA vallen elke avond verschillend,
maar worden elk door Aad Bos gepresen
teerd. Op vrijdag 8 augustus van 20 tot
22.30 uur en van 23.30 tot 1.30 uur (Hilver
sum 2). Zaterdag 9 augustus van 20.03 tot
1.30 uur (Hilversum 1). Zondag 10 augus
tus van 22.05 tot 1.30 uur (Hilversum 2),
maar ook de programma’s De Zeven Pro
vinciën (11 tot 13 uur, Hilversum 4) en
NOS-Jazz (20.02 tot 21 uur, Hilversum 3)
besteden op zondag aandacht aan Am
sterdam Jazz.
landhuis van zijn meester is geweest en
alle kennis over het leven heeft ontleend
aan wat hij op televisie heeft gezien. Als
zijn baas sterft komt deze Chance op
straat te staan, waar hij zijn onkunde
omtrent het leven handig weet te camou
fleren en door zijn originele reacties en
geïmproviseerde antwoorden maatschap
pelijk snel opklimt.
Hij eindigt zelfs met kandidaat gesteld
te worden voor het presidentschap. De
kritiek noemde deze creatie de beste die
Peter Sellers ooit gespeeld had, toen niet
wetend, hoogstens vermoedend, dat het
zijn laatste rol zou worden.
In het variété, het cabaret, de revue, in
een sjiek gezelschap van genodigden, voor
de televisie met de camera’s op zijn vin
gers, overal heeft Fred Kaps gewerkt.
AMSTERDAM. Een verrassingscon-
cert dat The Police vanavond incognito in
het Amsterdamse Paradiso zou geven,
gaat om niet nader bekendgemaakte rede
nen niet door. Mogelijkerwijs geeft dit
Engels-Amerikaanse trio later dit jaar nog
een identiek optreden. Als vervangende
formatie is The Meteors aangetrokken,
terwijl Mark Foggo and the Secret Mee
ting het voorprogramma verzorgt (aan
vang 21 uur). Houders van toegangskaar
ten kunnen evenwel desgewenst restitutie
krijgen.
ge jaren
■uctie en
i, wegen
bedrijf te
■4
Het is
maan-
uis in
innen
teken
een
at we
364
(ADVERTENTIES)
De aparte klasse.
In zijn sierlijke conference werkte Kaps
vaak met terzijdes, waarbij hij zich de rol
toeëigende van de magiër die zijn krach
ten niet meer onder controle houdt en
overdonderd wordt door wat hij nu weer
aanricht. Zelf speelde hij de verrassing uit
in een vrolijke, soms opwindende wissel
werking met de zaal, als wandelstokken of
ontembare stromen zout uit het niet te
voorschijn bleven komen.
i die net
e moge-
d.v. er is
n op het
De man van de vermommingen als (links) President Muffley van de Verenigde Staten en (rechts) als de excentrieke Dr Strangelove in de film Dr Strangelove.
Uitsluitend bij
apotheker en drogist.
Zijn fabelachtig vakmanschap als tafel-
goochelaar met de kijkers op een mgter
afstand, stempelde hem tot een stijvol
entertainer, juist omdat hij met zijn ont
spannen „uitleg” van zaken, waar geen
mens wijzer van werd, zijn kunst met
humor wist te relativeren.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Het Internationaal
i Jazz Festival Amsterdam 1980, dat van
Wie aan zijn films terugdenkt, ziet een
galerij van portretten voor zich, die onder
ling niets met elkaar gemeen hebben, al
weet men dat achter al die maskers dezelf
de acteur schuilgaat, Peter Sellers.
Peter Sellers werd in 1925 geboren uit
een Londense familie van musichallar-
tiesten. Zijn leerschool werd het variété
theater, waar hij al zijn kennis opdeed en
vooral het vak van populair komiek leer
de. Zijn bekendheid naar buiten kreeg hij
omstreeks 1950 via de radio. Zijn daar
ontwikkelde vaardigheid van het stem-
I men imiteren bracht hem in contact met
de film. Daar debuteerde hij met een
kleine rol in The Lady Killers en maakte
hij kennis met Alec Guiness, die hij daar
na als zijn grote leermeester en lichtend
voorbeeld beschouwde.
Ook Guinness was een groot imitator,
die met veel genoegen verschillende rollen
in eenzelfde film speelde (Kind Hearts
and Coronets, bijvoorbeeld).
Het mag dan ook geen wonder heten dat
Het heeft geen zin alle rollen op te
sommen van een kunstenaar, die zich van
zijn collegae onderscheidde door wat de
Engelsen „vocal mimicry” noemen. Men
kan bij een terugblik denken aan zijn
Inspecteur Clouseau uit de diverse Pink
Aan het Jazz Podium, het concours voor
amatéurgroepen, nemen dit jaar maar
liefst 16 formaties deel, waaronder de L
H Band uit Haarlem en Big Band Loenen.
De voorronden van het Podium hebben
vrijdags en zaterdags tussen 12 en 18 uur
plaats. Van de finale, waarvoor ten hoog
ste vijf deelnemers worden geselecteerd
door een jury die door Wim van Eyle,
Henk Kleinhout, Willem Kühne, Han Rei
ziger en Juul Anthonissen wordt ge
vormd, maakt de VARA-radio traditiege
trouw opnamen die op donderdag 28 au
gustus (15 tot 16 uur, Hilversum 4) zullen
worden uitgezonden. Het Podium kent
geen winnaars; het blijft bij de finalisten.
Gedurende het festival worden twee
workshops gehouden in de bovenzalen
van De Meervaart. De ene workshop
wordt geleid door componist-muziekdo-
cent-saxofonist Theo Loevendie, de ande
re door tenorist Teddy Edwards en de
leden van zijn kwartet, en is bestemd voor
meer gevorderde instrumentalisten. Ed
wards verwierf faam als sideman van
Charlie Parker. Amsterdam Jazz omvat
verder een dia-show en diverse tentoon
stellingen.
Wie hem ooit meemaakte vlak voor een
optreden, beleefde met Fred Kaps de
spanning waarin hij verkeerde. „Ik laad
me op als een exploderende accu. Dat is
het moeilijkste moment van een voorstel
ling, wanneer ik het toneel op kom lopen”,
aldus Kaps. Zo intensief bereidde hij zijn j
show voor, dat hij zich tot in elk detail
bezig hield met de begeleidende muziek,
die functieversnellend en suggestief kon
werken.
Op 54-jarige leeftijd is hij na een zwaar
ziekbed gestorven. Betreurd door zijn
vakgenoten, die op internationale con
gressen en lezingen van hem leerden, zijn
bijdragen aan de literatuur volgden en
zijn bezetenheid voor dit magische vak
probeerden te evenaren.
Fred Kaps was geen „gewone” gooche
laar, geen man die een toneel volsmeet
met bloemen of aanrukte met groot mate
riaal. In de kleine goochelkunst, het mani
puleren, was hij onovertroffen. Hij be
hoorde niet tot de mentalisten, de arties
ten die met pseudo-gedachtenoverbren-
ging werken. Was geen illusionist die op
draafde met luipaarden, doorgezaagde
weesmeisjes, konijnen of duiven. Deed
ook amper iets met kisten en kastjes. Zijn
grote specialiteit als manipulator leefde
hij uit met speelkaarten, kaarsen en mun
ten. Kleine voorwerpen waarmee hij zijn
virtuoze timing en techniek uitleefde.
Kunstjes vertonen lag Fred Kaps niet.
Met grote zorgvuldigheid en doorzettings
vermogen oefende hij nog dagelijks op de
nummers die bij hem pasten. De pure
techniek was voor hem middel, geen doel.
Zijn grote kracht lag in zijn persoonlijk
heid op de bühne. Dagen en nachten door
dacht hij op welke wijze hij het beste over
zou komen. 1
Het vak is hij in feite steeds als hobby
blijven beoefenen en het zal daaraan heb
ben gelegen dat zijn ontwapenende char
me hem onderscheidde van zijn collega’s.
Niemand was er die, zoals Fred Kaps, een
zaal beet wist te nemen zonder de mensen
belachelijk te maken. Hij overrompelde
zijn publiek met zijn trucs vol onverwach
te wendingen, en altijd was de uitkomst
applaus èn een lach van verbazing.
Panther-films, aan de toneelschrijver
Quilty in Lolita, aan What’s New Pussycat
of aan zijn Monsieur Topaze, maar waar
schijnlijk zal men ruimte moeten laten
voor zijn laatste rol in de hier nog niet
vertoonde film Being There van regisseur
Hal Ashby (bij de laatste Oscar-toeken-
ningen in de prijzen gevallen).
De vingervlugheid van zijn handen, in
combinatie met losweg praten en gecon
centreerd denken, maakten Fred Kaps tot
een bijzondere theaterpersoonlijkheid.
Wim Kan was een van degenen die dat
aanvoelden. De tournee in het program
ma van Kan heeft Kaps ervaren als een
bewijs van erkenning, en als een van de
hoogtepunten in zijn carrière. „Bij Wim
Kan kwam je in aanraking met een heel
ander publiek. Vroeger dacht men dat
goochelen iets was voor een kindervoor
stelling. Wim Kan bood me de kans het
vak te tonen aan mensen die dit soort
fijnigheidjes apprecieerden”, herinnerde
Kaps zich.
Hij heeft nooit de angst gekend dat er
iets verkeerd zou gaan. „Alles wat ik doe,
is terdege voorbereid. Er kan niets mislo
pen en als ik dat zou voelen, werk ik toe
naar een ander sloteffect, zodat het pu
bliek het niet merkt”. Bij Kaps duurde het
ontzettend lang voordat hij een truc op het
toneel durfde brengen. Pas wanneer hij
volledig zeker van zichzelf was na uit
puttend mentale en technische training
vertoonde hij de toer aan het publiek. „Ik
ken veel meer trucs dan ik de mensen laat
zien”, zei hij altijd.
In deze verfilming van een roman van
Jerzy Kozinsky speelt Sellers een weinig
ontwikkelde, maar uiterlijk zeer be
schaafde tuinman, die nooit buiten het
Leidseplein theater (tel. 235909) „Kramer ver
sus Kramer” toeg. alle leeft., dag. 14, 19.30 en
22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Nöggerath (Reguliersbreestr., tel. 230655) „Lau
ra” toeg. 16 j., dag. 14.30, 19 en 21.30 uur, za. en
zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk, tel. 248933) „Midnight
Desires” toeg. 18 j., dag. 11.15, 13, 14.45, 16.30,
18.15, 20 en 21.45 uur, zo. vanaf 13 uur.
Rembrandtpleintheater 1 (tel. 223542) „The
sound of music” toeg. alle leeft., dag. 14 en 20
uur.
Rembrandtpleintheater 2 „Tom Horn” toeg. 12
j., dag. 14.15,19 en 21.30 uur, zo. 13.30,16, 19 en
21.30 uur.
Rex (Haarlemmerstraat, tel. 246132) „De stalen
arm van Shaolin” toeg. 16 j., dag. 19.15 en
21.30 uur.
Rialto (Ceintuurbaan, tel. 723488) „De bruid van
de Hulk” toeg. alle leeft., dag. 13.45,19.30 en 22
uur, zo. 13.15, 15.45, 19.30 en 22 uur.
Rivoli (Ceintuurbaan, tel. 723488) „I.van Ica
rus” toeg. alle leeft., dag. 19 en 21.30 uur.
Roxy (Kalverstraat, tel. 232809) „Zombies” toeg.
16 j„ dag. 14.30, 19 en 21.30 uur, za. en zo. 13.30,
16, 19 en 21.30 uur.
Studio K (Roetersstraat, tel. 231708) „Monty
Python’s life of brain” toeg. 12 j., dag. 16.45, 20
en 22.25 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk, tel. 245790) „His-
toires Extraordinalres” toeg. 16 j., dag. 19.45
en 22 uur. Zaal 2 „Harakiri” toeg. 16 j., dag.
19.30 en 22 uur.
Tuschinski 1 (Reguhersbreestraat, tel. 262633)
„De Vrek” toeg. alle leeft., dag. 14.30, 18.45 en
21.30 uur, za. en zo. 13.15,16,18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 2 „When a stranger calls” toeg. 16 j.,
dag. 14.30, 19 en 21.30 uur, za. en zo. 13.30, 16,
19 en 21.30 uur.
Tuschinski 3 „New York New York” toeg. alle
leeft., dag. 14.30, 18.45 en 21.30 uur, za. en zo.
13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 4 „Ten” toeg. 16 j„ dag. 14.30, 18.45
en 21.30 uur, za. en zo. 13.15, 16, 18.45 en 21.30
uur.
Tuschinski 5 „Dimenticare Venezia” toeg. 16 j.,
dag. 14.30, 19 en 21.30 uur, za. en zo. 13.30, 16,
19 en 21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht, tel. 237460) „Clair
de femme" toeg. 16 j., dag. 13.30, 19 en 21.30
uur. zo. 15, 19 en 2L30 uur.
St. Bavo. De organist Jacques van
Oortmerssen, docent aan het Sweeiinck
Conservatorium in Amsterdam en aan het
Twents Conservatorium in Enschede,
concerteert komende zaterdagmiddag in
de Kathedrale Basiliek St. Bavo aan de
Leidsevaart in Haarlem. Van
Oortmerssen, die vele jaren deelnam aan
de Zomeracademie voor organisten in
Haarlem en die in 1977 de eerste prijs op
het Nationaal Orgelimprovisatieconcours
in Bolswaard won, presenteert dan een
programma met werken van Franck,
Gigout, Dupré en Jehan Alain. Aanvang
15 uur.
Waalse kerk. Komende zaterdag geeft
Kees Rosenhart een orgelconcert in de
Waalse Kerk aan het Begijnhof 30 in
Haarlem. Op het programma staan
werken vermeldt van Butehude,
Scheidemann, Scheidt, Guilain, Wilhelm
Friedemann en C. Ph. E. Bach. De
collectie-opbrengst van dit concert, dat
om 20 uur begint, is ten bate van de
restauratie van het kerkgebouw.
Noordwijk. In de serie
zomeravondconcerten, die onder
auspiciën van de Stichting Orgelcentrum
in de Grote Kerk te Noordwijk-Binnen
plaats heeft, wordt morgenavond een
orgelconcert gegeven door Charles J. de
Wolff. Het programma van de nationaal
en internationaal bekende organist is
gewijd aan de nagedachtenis van Johann
Sebastian Bach die op 28 juli 1750
overleed. Naast een aantal van diens
bekendste orgelkoralen worden ook het
Concerto in G; de Sonate in Es-groot, de
Preludium en Fuga in a-moll en de
Toccata en Fuga in F uitgevoerd.
Aanvang 20.15 uur.
Ome Willem. Edwin Rutten
presenteert de komende zaterdag in het
Openluchttheater Bloemendaal een
vernieuwde versie van De Film van Ome
Willem. Aanvang 14.30 uur. Een
aantrekkelijke kindervoorstelling.
Grootste trekkers op het programma
zijn Arthur Blythe Quartet plus Hamlet
Bluiett, blueszanger Jimmy Witherspoon
and the Earle Warren Quintet, het Red
Holloway Quartet, Gerry Mulligan, Teddy
Edwards, en de Nederlandse formatie
Meeting Nine, die rond Gijs Hendriks is
opgebouwd.
De eerste editie van dit nieuwe Amster
damse jazzfestival wordt gepresenteerd
door de NOS in samenwerking met onder
meer de VARA, de BRT en het Noorse
Molde Jazz Festival. „Laren” en nu dan
„Amsterdam” had en heeft de reputatie
een evenement voor fijnproevers te zijn,
brengt niet zelden enigszins vergeten jazz-
coryfeeën opnieuw vóór het voetlicht en is
verder een voortreffelijk podium voor
nieuwe genres. Het unieke van het festival
ligt verder in het feit dat een belangrijk
deel van de podiumbeurten rechtstreeks
op de radio wordt uitgezonden, zodat ook
buiten de concertzaal een groot deel van
jazzminnend publiek in staat is om getui
ge te zijn van de sets.
Het precieze programmaschema voor
de drie achtereenvolgende festivaldagen,
die elk om 20.30 uur aanvangen en duren
tot circa 3 uur ’s nachts, luidt als volgt:
vrijdag 8 augustus: Just Friends, Arthur
Blythe Quartet plus Hamiet Bluiett, Mee
ting Nine en Jimmy Witherspoon and the
Earle Warren Quintet. Zaterdag 9 augus
tus: Free Fair 8, Jack Wilkins Trio
featuring Red Rodney and Ira Sullivan,
Herbie White Kwintet, en het Red Hollo
way Quartet featuring George „Big Nick”
Nicholas. Zondag 10 augustus: Het Water-
FoAci'e
In zijn gedaante als inspecteur Jacques Clouseau won Sellers
internationaal faam.
Alfa 1 (Leidseplein, tel. 278806) „Shame of the
jungle” toeg. 16 j>dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo.
13, 15.30, 19 en 21.30 uur.
Alfa 2 „American Gigolo” toeg. 16 j. dag. 14.30,
19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16,19.30 en 22 uur.
Alhambra 1 (Weteringschans, tel. 233192)
„What’s new pussycat” toeg. alle leeft, dag.
14.30, 19.15 en 21.45, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en
21.45 uur.
Alhambra 2 „De zwarte hengst” toeg. 12 j„ dag.
14, 18.45 en 21.30 uur, zo. 13.15, 16, 18.45 en
21.30 uur.
Bellevue Cinerama (Mamixstraat, tel. 234876)
„The Baltimore Bullet” toeg. alle leeft, dag. 14,
19 en 21.30 uur, zo. 13, 15.30, 19 en 21.30 uur.
Calypso 1 (Mamixstraat, tel. 266227) „De sheriff
ziet ze vliegen” toeg. alle leeft, dag. 14.30, 19.30
en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Calypso 2 (tel. 234876) „Star trek” toeg. alle leeft,
dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.15, 16, 19.15
en 21.45 uur.
Calypso 3 (266227) „De bruid van de Hulk” toeg.
alle leeft., dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13, 15.30,
19 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk, tel. 248933) „Oriental
Blue” toeg. 18 j. dag. 11, 12.45, 14.30, 16.15, 18,
19.45 en 21.30 uur, zo. vanaf 12.45 uur.
Cineac Damrak 1 (tel. 245848) „De linkshandige
uitzendkracht” toeg. alle leeft, dag. 14.30, 19
en 21.30 uur, zo. en za. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
Cineac Damrak 2 „One flew over the cuckoo’s
nest” toeg. 16 j., dag. 18.45 en 21.30 uur.
Cineac (Reguliersbreestraat, tel. 243639) „The
Rose” toeg. 18 j„ dag. 21.30 uur.
Cinecenter-Cinema Coraline (tel. 236625) ,,’n
Trap na” toeg. 16 j., dag. 18, 19.30 en 22 uur.
Cinecenter-Cinema Pierrot (Lijnbaansgr. tel.
236615) „Satyricon” toeg. 16 j. dag. 16, 19 en
21.45 uur.
Cinecenter-Cinema Peppe-Nappa „De vrouw
met de vilten hoed” toeg. 16 j. dag. 17.15, 19.45
en 22.15 uur. „Strategie van een spin” toeg. 16
j. dag. 12, 14.30 uur, en do. vf. en za. 24 uur.
„Ugetsu Monogatari” toeg. 16 j., dag. 17, 19.30
en 22 uur.
Cinema International (Aug. Allebépl., tel.
151243) „Once upon a time in the west” toeg.
12 j. dag 20 uur, za. en zo. 14 uur.
City 1 (Leidseplein, tel. 234579) „De linkshandi
ge uitzendkracht” toeg. alle leeft., dag. 14.30,
19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en
21.45 uur.
City 2 „Twee door het dolle heen” toeg. 12 j. dag.
14.30, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
City 3 „Feed back” toeg. 16 j., dag. 14, 19.15 en
21.45 uur, zo. 14, 16.30, 19.15 en 21.45 uur.
City 4 „Vrouwen van Parijs” toeg. 16 j„ dag.
13.30, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16.15, 19 en
21.30 uur.
City 5 „De Muppet film” toeg. alle leeft., dag.
14.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.30, 16, 18.45 en
21.15 uur.
City 6 „Die Blechtrommel” toeg. 16 j., dag. 14 en
20.15 uur.
City 7 „The Fog” toeg. 16 j., dag. 13.30, 19.15 en
21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Cine „D” (PI. Middenl., tel. 226551) „The great
mcGonagall” toeg. alle leeft, dag. 19.15 en 22
uur.
Desmet (PI. Middenl., tel. 226551) „Bloodline”
toeg. 16 j„ dag. 19.30 en 21.45 uur.
Du Midi (Apollolaan, tel. 723653) „Escape from
Alcatraz” toeg. 16 j„ dag. 19.15 en 21.30 uur.
Flora Disneytheater (Amstelstraat, tel. 230469)
„Feestelijke revue van tekenfilmsterren”
toeg. alle leeft., dag. 13.30, 16, 19 uur, za. 10.30,
13.30, 16 en 19 uur.
Kriterion (Roetersstraat, tel. 231708) „Prima
della revoluzione” toeg. 16 j., dag. 15 uur. „I
Vitelloni” toeg. 16 j„ dag. 18 uur. „H momento
della Verita” toeg. 16 j., dag. 20.30 en 23 uur.
AMSTERDAM. Waarschijnlijk is het
goochelen een van de meest onderschatte
facetten van het amusementsbedrijf in
ons land. Zo dat het geval is, dan geldt
dat niet voor de man die niet meer terug
zal keren op het podium: Abram Pieter
Adrianus Bongers, die als pseudoniem de
naam Fred Kaps koos, omdat hij als
jongen van negen jaar het vak bij de
kapper leerde. Hij was een van de groot-
sten in zijn kunst, de Rotterdammer die
al vroeg Utrechtenaar werd en de hele
wereld bereisde. Een goochelaar van
grandioze klasse, gewaardeerd met drie
wereldtitels: in 1950, 1955 en 1961.
X
sf F™
cn’
i -0
rrj