g
Geschenk voor Kennemer Oudheidkamer
Interieur van visserswoning
hardlopen
door kunstschilder uit Velsen
Water stijgt gemeentebestuur tot de lippen
Zwembad in Beverwijk niet
meer te stoppen financieel gat
t politienieuws J
De Schelp laat
strandbewoners
£1
i
w
1st
5
19 8 0
HOOGOVENS MAAKT JAARLIJKSE RAMADANVIERING MOGELIJK
Suikerfeest
Concurrentie
it
St
Vervaagd
Vertrek
de heer P. de Jonge heeft de laatste tijd
steeds meer aanvragen gekregen voor ge-
WOENSDAG 30 JULI
--- i
4
IJMOND
r
R
'ATB
11
(Van een onzer verslaggeefsters)
BEVERWIJK. Het Sport
fondsenbad in Beverwijk dreigt
een te groot financieel blok aan
het been van het gemeentebe
stuur te worden. Maatregelen zijn
te verwachten na een rapportage
van een werkgroep die inmiddels
is ingesteld om te onderzoeken
hoe de jaarlijkse tekorten van
rond negen ton tot normale pro
porties kunnen worden terugge
draaid. Waarschijnlijk kan dat al
leen maar via voor het publiek
onaangename maatregelen, met
in het ergste geval sluiting van
het bad.
(Van een onzer verslaggevers)
IJMOND. Met de werving
van buitenlandse werknemers in
de zestiger en zeventiger jaren
heeft Nederland ook de vaak
strenge religieuze gebruiken van
islamitische volkeren binnen de
grenzen gehaald. Bij Hoogovens
werken circa 500 islamieten van
voornamelijk Turkse oorsprong,
die ondanks de invloeden van on
ze westerse maatschappij de
hand weten te houden aan oude
gebruiken. Tussen de ploegen
diensten door concentreren de
Moslims zich momenteel op de
Ramadan, de jaarlijkse vasten
maand, die nogal wat aanpassin
gen van het staalbedrijf vergt.
(Van een onzer verslaggeefsters)
IJMOND. Ter gelegenheid
van het vijftigjarig bestaan kreeg
de Kennemer Oudheidkamer in
Huize Scheybeeck te Beverwijk
voor het eerst en tijdelijk meer
ruimte beschikbaar om tentoon
stellingen van het eigen bezit in te
richten. Dat heeft niet alleen
meer bezoek dan ooit opgeleverd,
maar ook enkele schenkingen.
Daartoe behoort een schilderij
met het interieur van een vissers
woning, die hier aan de kust moet
hebben gestaan. Het doek is ge
schilderd door Jan Jacobus Mat
hijs Damschreurder en naspeu
ringen hebben opgeleverd, dat
deze kunstschilder rond de eeuw
wisseling in Velsen heeft
gewoond.
'I
i
I* 'z i
i: -vt
Al
lei
AT
Religieus gebruik bij Moslimse
werknemers in ere hersteld
Islamitische werknemers wonen een dienst bij in een tijdelijke gebedsruimte in het ontvangstcentrum van Hoogovens.
Het nieuwe bezit van de Oudheidkamer, geschilderd door Damschreuder die rond de eeuwwisseling in Velsen woonde
I
(ADVERTENTIE)
is aangestoken
werd
snel
00
te gedaan.
twee ton méér dan was geraamd die nu
nog door de gemeenteraad moeten wor
den bijgepast via aanvullende kredieten.
De overschrijdingen nemen nu degelij
ke vormen aan, dat het naar de mening
van B. en W. niet langer verantwoord is de
gemeentelijke begroting te belasten met
aanvullende kredieten van jaarlijks enke
le tonnen. Dat zou betekenen dat de ge
meente nagenoeg de helft van alle voorzie
ningen die op de prioriteitenlijst staan wel
kan schrappen, omdat de zwembaduitga-
ven de vrije speelruimte in de gemeente
begroting tot een minimum zouden redu
ceren.
Energiebesparende maatregelen zijn al
vergaand toegepast in het bad (herbenut-
Hoewel het teruggelopen aantal bezoe
kers een landelijke tendens is, verheelt het
college van B. en W. niet, dat destijds bij
de opzet het Sportfondsenbad veel min
der concurrentie van zwembaden in de-
omgeving had te duchten. Heemskerk had
nog geen binnenbad, vanuit Castricum
kwam men zwemmen in Beverwijk en ook
in Velsen beschikte men toen over een
veel geringere accommodatie dan thans.
De nu ingestelde werkgroep zal vóór 1
november aan het gemeentebestuur rap
porteren welke mogelijkheden tot bezui
niging nog kunnen worden toegepast. De
werkgroep bestaat uit wethouder C. Bo-
dewes, de chef van de afdeling onderwijs,
de waarnemend chef van de afdeling fi
nanciën. de bedrijfsleider van het Sport
fondsenbad en een nog aan te trekken
technisch deskundige.
Niet ondenkbaar zijn maatregelen tot
gedeeltelijke of in het uiterst geval algehe
le sluiting van het bad, al wil men daar
vooralsnog niet aan denken.
Het zijn uiteraard mede de sterk geste
gen energieprijzen die de tekorten zo doen
oplopen.
Zij hebben een weinig benijdenswaardi
ge taak, te vergelijken met water putten
uit een lege regenton.
.90
.85
00
70
00
80
i, dat
naar
t ge-
istige
n da-
üten-
is de
igens
hon-
■nland-
;en in
'nesset
Igeme-
■oepen
e staat
en van
isteren
e Ver
en de
:h van
De Ramadan is een oud religieus voor
schrift dat ontstaan is naar aanleiding van
een visioen van Mohammed. Dit jaar is de
vastentijd 13 juli begonnen. Tot en met 11
augustus mogen de Moslims tussen zon
sopgang en zonsondergang niet eten, drin
ken, roken of vrijen. Het vasten wordt 12
■augustus afgesloten met de Ramadan-
feestdagen ook wel suikerfeest ge
noemd die drie dagen duren. Als alge
mene verzoening bieden de gelovigen el
kaar dan suikergoed aan terwijl voorge
schreven is dat de jongeren de ouderen
bezoeken om ze met de Ramadan te felici
teren. De Ramadan wordt bepaald door
jeugdigen
geblust.
In de Dr. Haverkampstraat in Heems
kerk is uit een voortuin een stenen sier-
beeld gestolen terwijl een muurtje werd
omgetrokken. Uit een flatbox aan de Be-
neluxlaan in diezelfde plaats zijn twee
ligstoelen ontvreemd.
IJMUIDEN. Het komende weekend
kunnen liefhebbers van een partijtje
hollen terecht op het strand van IJmui-
den bij strandvereniging De Schelp.
Zondag om -13.00 uur vindt de start
plaats van de elfde strandloop die zal
gaan over een afstand van 6 kilometer.
Om 14.00 uur is het de beurt aan de
jeugd die gaat uitmaken wie het snelst
de afstand van 3 kilometer kan afleggen.
Om 15.00 uur een trimloop voor „ieder
een” over een afstand van 3 kilometer.
bedsruimte. Mede door de inzet van de
Stichting Buitenlander „Peregrinus” zijn
reeds in Zaanstad, Alkmaar, Heerhugo-
waard en Hoorn gebedsruimten te vinden.
Onlangs hebben zich weer hele nieuwe
groepen islamieten tot de stichting ge
wend met een aanvraag; daarbij is ook
verzocht om hulp bij het organiseren van
de rituelen.
Tevens neemt het vertrek van Turkse
gezinnen naar het thuisland in verband
met de Ramadan toe. Vooral nu de vasten
periode samenvalt met de schoolvakan
ties zien velen een kans om de vastentijd
in Turkije door te brengen. Echter nu
vanwege de vakantietijd veel werknemers
Aan de vooravond van het holfestijn,
dus zaterdag 2 augugstus, speelt in pavil
joen Zeezicht de 7-mans dixielandgroep
„The Hot Peppers”. Aanvang 21.00 uur.
Naast de meerderheid van de Turken
die van het platteland afkomstig is werkt
bij Hoogovens een kleine groep die vanuit
de grote steden in Turkije naar ons land
kwam. In tegenstelling tot het platteland
werd daar in de twintiger jaren gevolg
gegeven aan de wens van Attatürk de
invloeden van de islam op het maatschap
pelijke leven te verminderen. Hierdoor
raakten de godsdienstige rituelen op de
achtergrond. Atilla Olgun, sedert begin
1979 werkzaam als tolk-vertaler bij Hoog
ovens en daarvoor lange tijd als smelter
komt uit Istanbul, het vroegere Constanti-
nopel. In zijn dagelijkse werk onderhoudt
hij nauwe contacten met de Turkse werk
nemers. Hoewel ook hij beaamt dat er
moeilijk achter te komen is hoe streng zijn
landgenoten zich aan de godsdienstige
verplichtingen houden, heeft hij de in
druk dat er veel losser met de regels wordt
omgeprongen. In het welvarende westen
is daarbij1 ook de achterliggende gedachte
van de Ramadan inleving in de situatie
van de armen vervaagd. Net zoals vele
Turken uit de grote steden heeft Atilla de
banden met het strenge islamitische leven
grotendeels verloren. Van vasten naar de
letter van de Koran is geen sprake. „Het is
voor mij niet haalbaar om 21 uur per dag
te vasten. Daarvoor zou ik dan vakantie
moeten nemen. Ik geloof met mijn hart en
werken is ook bidden”, en voegt daaraan
toe, „maar om respect te tonen aan het
heilige gebruik onthoud ik me van alcohol
en kijk tijdens de vastenperiode niet om
naar vrouwen terwijl ik zoveel mogelijk
de gebedsdiensten bijwoon. Echter roken,
drinken en eten, daar kan ik niet buiten”.
iedui-
i aan-
n van
1. Dit
ande-
;rana-
■nden
ebied
ieven
/ember
!emene
ad om
/ragen,
ig” en
solutie
solutie
r 1967,
■igtrek-
lige en
ten.
g „de
.anden
sur en
at van
idelijk
luropa
igeme-
hechts
hof’.
an de
willen
ar wil-
ouden
verd.
larkt-
t een
mdse
lewe-
s Ne
ri de
i ten
sinds
ast.
haring
daar blijft n mens gezond bij!
B. en W. hebben niet de illusie dat er nog
veel speling zit in de zwembadvergroting
om te bezuinigen via efficiency, energie
besparende maatregelen en dergelijke. De
Raad van Beheer van het zwembad voert
namelijk al een uitermate zuinig beheer
1 sinds de rekening over 1978 begrote tekort
al verre overschreed en over 1979 de te-
j korten opliepen tot negen ton; meer dan
aal bedoeld voor de nacht- en de ochtend
diensten omdat deze werknemers geen
gelegenheid hebben in hun woonplaats de
gebeden te volgen. In de afgelopen jaren
zijn in verschillende plaatsen waar islami
tische werknemers zijn gehuisvest mos
keen opgericht waar voorgangers en hulp-
voorgangers de diensten opdragen tijdens
het suikerfeest en andere religieuze da
gen. Ter gelegenheid van de Ramadan-
viering dit jaar is in Beverwijk een tijdelij
ke gebedsruimte gecreëerd in de aula van
de Kameleonschool aan de Drechtstraat.
Diefstallen Uit een alleenstaande
de Communicatieweg in
in andere oorden bivakkeren ziet Hoog
ovens geen kans alle vakantie-aanvragen
in te willigen. Verlofdagen om de feestda
gen na de vastenperiode te kunnen vieren
worden wel toegekend. Hiermee voor
komt men ongeoorloofd verzuim. Volgens
de heer De Jonge is er ondanks de facili
teiten die Hoogovens treft een samenhang
tussen' het aantal ziekmeldingen en de
Ramadan. Maar weinig werknemers we
ten vasten en tegelijkertijd meedraaien in
het dagelijkse werk langer dan een week
vol te houden. Wel zijn er islamieten die
uit principe geen aanspraak willen doen
op de uitkeringen krachtens de ziektewet.
De dagen worden dan voor eigen rekening
genomen. Niettemin toont de bedrijfslei
ding voldoende begrip voor het door de
grote profeet Mohammedin het leven
geroepen gebruik en maakt elk jaar weer
de afdelingschefs via circulaires attent op
de gevolgen van de Ramadan en past
waar nodig de dienstroosters aan.
de islamitische maankalender en ver
schuift elk jaar 11 dagen. Een islamitisch
maanjaar telt 354 dagen. Eén keer in de 36
jaar is de vastenperiode „het rondje om
geweest”.
Nadat in 1923 de islam in Turkije door
de heerser Attatürk als staatsgodsdienst
werd afgeschaft trad met name in de
grote steden een verval van het godsdien
stige leven en daarmee ook van de Rama
dan in. Op het platteland behield de islam
evenwel een grote invloed op het dagelijk
se leven. De bij Hoogovens werkzame
Turken komen grotendeels uit platte-
landsdorpjes en maken op enkele uitzon
deringen na dankbaar gebruik van de
mogelijkheden die het bedrijf biedt om
Tariefsverhogingen worden ook uitge
sloten, omdat daarmee het aantal bezoe
kers nog verder terug zou lopen en dat is
nu juist één van de oorzaken Van de
tekorten; overigens een landelijk ver
schijnsel.
der aan de Rijksstraatweg 75, Wijk G,
Velsen woonde. Hij overleed op 20 maart
1905. Hij was gehuwd met Carolina Mar-
garetha Roozeman, evenals Damschreu
der zelf geboren in Amsterdam. Zij be
hoorden volgens de burgerlijke stand tot
de Evangelisch-Lutherse kerk.
Damschreuder werkte als schilder in
Amsterdam, Den Haag, Etten en Leur in
Brabant, tot 1895 in Haarlem en daarna in
Velsen. Hij was een genre- en figuurschil
der, die in Amsterdam, Den Haag, Leeu
warden, Groningen en vele andere plaat
sen exposeerde. Bekende werken van
hem zijn volgens de P. A. Scheen-lexicon
van de Nederlandse beeldende kunst
(1750 tot 1950) de schilderijen met de titels:
„De godsdienstles”, „Het verhaal van een
soldaat”, „De ketelschuurster”, „De groot
vader”, „Het bezoek van grootmoeder”,
„Vrouw bezig met pannekoekenbakken”,
„De kaartspelers” en dan twee doeken die
verband houden met de zee, namelijk
„Het onderricht in de zeevaart” en „De
terugkomst en het vertrek van een
zeeman”.
Dat het schilderij dat de Kennemer
Oudheidkamer nu ten geschenke heeft
Nadat het erop leek dat de Ramadanvie-
ring in Nederland op de achtergrond
dreigde te raken is nu weer een opleving
te constateren. De heer P. de Jonge van de
Stichting Buitenlanders „Peregrinus” in
Beverwijk legt dit uit als een gevolg van
de gezinsherenigingen. Aanvankelijk
kwamen de Turkse werknemers zonder
gezin naar Nederland en werden in woon-
centra of individueel op kamers onderge
bracht. Ze namen het na verloop van tijd
niet meer zo nauw met de godsdienstige
regels. Hierin kwam verandering toen de
gezinnen óverkwamen en daarmee de so
ciale contacten werden uitgebreid waar
door het gebruik weer langzamerhand in
ere is hersteld. Het ontbreekt de heer P. de
Jonge echter aan gegevens waaruit blijkt
hoe streng de islamieten zich houden aan
de godsdienstige wetten. Voor de buiten
wacht en ook onderling wordt vaak angst
vallig verzwegen dat men zich niet meer
aan bepaalde regels houdt.
Uit de gegevens van de gemeentelijke
burgerlijke stand blijkt dat Damschreu-
tussen de werkzaamheden door de vasten
tijd te eerbiedigen. Als gevolg van de
Ramadan houdt Hoogovens rekening met
een grotere vraag naar verloven en vakan
ties in die periode terwijl na de eerste
vastenweken geen grote prestaties van de
islamitische werknemers kunnen worden
geëist. Om de Turken gelegenheid te bie
den aan de voorgeschreven gebedsdien
sten na het einde van de Ramadan deel te
nemen stelt de bedrijfsleiding een zaal in
het ontvangstcentrum beschikbaar waar
een tijdelijke moskee wordt ingericht.
Dinsdag 12 augustus vinden twee diensten
plaats. Om 5.45 uur ’s morgens het och
tendgebed en daarop aansluitend om 8.15
uur het Ramadan-gebed. Deze zijn speci-
gekregen van iemand die onbekend wenst
te blijven een vissershuis in beeld brengt
dat in deze omgeving aan de kust heeft I
gestaan leidt men af uit de kleding en I
enkele details.
Degene die het hoofd door het raam
steekt heeft een vissershoed op en de in
deze streek gedragen vissershoeden ver- I
toonden overeenkomst met de Zeeuwse
hoed maar waren minder langwerpig. De
hoed vertoonde overeenkomst met de
„Engelse bowler-hat” en deed ook denken
aan de Romeinse hoed van bepaalden
Roomse geestelijken. Een van de kenmer
ken van de kleding in deze streek was ook
het roodbaaien hemd, waarover men
meestal een jak met korte mouwen droeg.
De broekspijpen eindigen ver boven de
klompen, maar dat is op dit schilderij niet
te zien.
Het schilderij geeft een sfeervol beeld
van het interieur van zo’n kleine vissers
woning en is een waardevolle aanvulling
voor de Kennemer Oudheidkamer, waar
men op het ogenblik ook een fraai schilde
rij kan bekijken van het oude Wijk aan
Zee, waarop dezelfde kleding herkenbaar
is.
woning aan de Communicatieweg in
Heemskerk is een zwarte tas met 2300
gulden, rijbewijs en verzekeringspapieren
gestolen. Hiervan is dinsdagavond aangif-
Voor korte tijd heilige grond en verboden
terrein voor schoeisel.
J ting van warmte) en het zoeken naar nieu-
Brandje Maandagavond rukte een j we mogelijkheden daartoe blijft dus peu-
voertuig van de Beverwijkse brandweer terwerk.
uit naar een brandje aan het Slangeweg-
getje. Daar bleek een stapel houtafval te
branden. Het vuur dat vermoedelijk door I
Ook voor het jaar 1981 wordt een tekort
voorzien van rond de negen ton. Normaal
werd gemiddeld een aantal jaren lang zes
ton op de gemeentelijke begrotingen
gezet.
Zondag 10 augustus worden op het
strand touwtrekwedstrijden georgani
seerd. Aanvang 11.30 uur. Deelname
voor dames en heren per ploeg van 6
De start vindt plaats bij paviljoen Zee- personen die zich tot vrijdag 8 augustus
zicht waar men zich vanaf 12.00 uur kan kunnen opgeven bij Peter Duyn, strand-
laten inschrijven. huidje 412 op het IJmuider strand.