Heath dirigeert
Expositie Op de Bakstenen in Frans Halsmuseum
jeugdorkest
in Amsterdam
exposities J
Spiegelbeeld van Erwin Blumenfeld overrompelt de lezer door schlemieligheid
bibliotheek
agenda van
am5terdam
I fc
l'fe
llr
fc
f
i
1
te
i
B
I f|R
i i
1
fez
llllfe<.’
Volle vrachtwagen
Onafhankelijk Toneel
gestolen
I'
Wijzen
20
9
DONDERDAG 31 JULI
19 8 0
KUNST
8
ornjaal
L" w
•3
;ijn.‘
ikjejs
■fema
noj 2
SS'
Berkowitz en zijn spel met kunst
Tijdsdocument vol opwekkende treurnis
Noordwijk. Het voorlaatste
orgelconcert in de serie zomeravond
concerten die door de Stichting
Jazz. Morgen gaat het jaarlijkse
oudestijl festival Jazz behind the Beach
van start in Zandvoort. Het driedaagse
gebeuren zal zich op en rond het
Gasthuisplein afspelen. Het festival
St. Bavo. In het kader van reeks
wekelijke orgelbespelingen in de
kathedrale Basiliek St. Bavo
(Leidsevaart, Haarlem) concerteert
zaterdagmiddag de organist Ton van Eek.
Hij zal werken van Dupré, Franck, Vierne
en Alain en een eigen compositie ten
gehore brengen. Aanvartg 15 uur.
Lisse. Op donderdag 7 augustus (20.15
uur) zal Charles de Wollf een
orgelbespeling geven in de St. Agathakerk
in Lisse. Zijn programma is samengesteld
uit werken van onder anderen H.
Andriessen, Reger, Franck, Messiaen en
Anton van der Horst.
Teyler. Organist Wim Daim verzorgt
komende zondag een concert in het
Teylers Museum (Donkere Spaarne,
Haarlem) in het kader van de serie 31-
toonsmuziek van de Stichting Huygens-
Fokker. Op het programma staan werken
van onder anderen Sweelinck,
Frescobaldi en Alan Ridout en ook enkele
improvisaties. Aanvang 15 uur.
Orgelcentrum in de Grote Kerk in
Noordwijk-Binnen wordt georganiseerd,
zal morgenavond gegeven worden door de
Kampense organist Willem Hendrik
Zwart. Op het programma staan werken
van Jan Zwart, Bach, Handel, Franck en
Mendelssohn. Aanvang 20.15 uur.
hoort waarover een mens beschikken
kan: zijn jeugd.
Eenzelfde ambivalentie komt men te
gen in de beschrijving van de twee oorlo
gen. Blumenfeld diende in de eerste oor
log als ambulancechauffeur in Frank
rijk; in de tweede werd hij door de
Fransen geïnterneerd om als hapklare
brok aan de Duitse bezetter te worden
overgeleverd. Dat is nog eens wat anders
dan het veelgeroemde Franse verzet.
Blumenfeld stelt het met nadruk en niet
zonder bittere humor.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Het Europees Jeugd
Orkest zal op 21 augustus een concert
geven onder leiding van gastdirigent Sir
Edward Heath in het Amsterdamse Con
certgebouw.
Nachtvoors tellingen
Alhambra 1 „Dimenticare Venezia”, vr. en za. 24
uur, toeg. 16 j.
Alhambra 2 „Kentucky fries movie”, toeg. 16 j.,
vr. en za. 24 uur.
Calypso 1 „Night of the living Dead”, toeg. 16 j„
vr. en za. 00.30 uur.
Calypso 3 „Mean streets”, toeg. 16 j„ vr. en za.
00.15 uur.
Cinecenter (Lijnbaansgracht 236, tel. 236615).
Zaal Coraline: „Beuk broeder beuk”, do., vr.
en za. 00.15 uur; zaal Pepe-Nappa „Boemelstu-
denten”, do., vr. en za. 00.30 uur. Beide voor
stellingen toeg. 16 j.
Leidsepleintheater „Midnight Express”, toeg.
16 j„ vr. en za. 00.15 uur.
Rex (tel. 246132) „Take a hard ride”, toeg. 16 j.,
do. t.e.m. zo. 24 uur.
Studio K „The Damned”, toeg. 16 j., vr. en za.
00.30 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk, tel. 245790) „A
day at the Races”, toeg. 16 j., vr. en za. 00.15
uur; Zaal 2: „Go West”, toeg. 16 j., vr. en za.
00.15 uur.
ROTTERDAM (ANP). Het Onafhan
kelijk Toneel in Rotterdam begint zater
dag gehandicapt aan een toernee langs
een aantal Nederlandse musea, omdat de
vrachtwagen van de groep met daarin
alle rekwisieten en foto-apparatuur is
gestolen in Rotterdam.
even te plaatsen in een passende contekst,
wel een aanzienlijk visueel verschil met de
ook onpersoonlijk bedoelde zeefdrukken,
reliëfs en structuren, kortom de composi
ties van de leden van de „nouvelles ten-
dences” in Europa, een esthetische bewe
ging met zeer duidelijke formuleringen
over de voorwaarden waaronder een com
positie tot stand kan komen. Het was een
stroming, die zich tussen 1961 en 1969
manifesteerde met exposities in Zagreb,
Milaan, Parijs, Londen en Amsterdam.
JAN ZUMBRINK
uitspraken doet over „de” mens die aan
geen klasse gebonden is, zegt daarmee
impliciet iets over „een” mens, functio
nerend binnen welk maatschappelijk of
ideologisch kader ook. Literatuur heeft
nog wel iets op wetenschap of weten
schappelijke pretentie vóór.
Deze overwegingen speelden me door
het hoofd bij het lezen van de autobio
grafie van de Amerikaans-Duitse foto
graaf Erwin Blumenfeld, bekend van de
bladen Vogue en Harper’s bazaar uit de
jaren vijftig. In zijn autobiografie die hij
in het Duits Einbildungsroman noemde
- een ironisering van het wat pedant
klinkende Bildungsroman - en die in het
Nederlands verscheen onder de titel
Spiegelbeeld, treffeh we een oudere
man die er eens voor gaat zitten om uit
de doeken te doen wat hij zoal beleefd
heeft. In feite niet veel anders dan de
spreekwoordelijke oude baas uit het
buurtcafé die blijft volhouden dat als hij
zijn leven eens op schrift zou stellen dat
de boeiendste roman aller eeuwen op
zou leveren. De oude baas vergeet dan
dat schrijven en leven twee geheel ver
schillende zaken zijn en ach, gelukkig
maakt hij zijn voornemen nooit waar.
Blumenfeld wèl. En wat blijkt? Hij heeft
wel degelijk wat meegemaakt en hij kan
zijn belevenissen nog tot literatuur om
zetten ook. Enerzijds de naïeve onbevan
genheid van „opa vertelt”, anderzijds de
sluwheid van de man die weet dat schrij
ven, als iedere kunst, ambacht is: tech
niek en kunde.
Blumenfelds leven valt globaal in vier
delen uiteen: zijn Berlijnse kinderjaren,
zijn Nederlandse periode, zijn verblijf in
Frankrijk gedurende twee wereld
oorlogen en tenslotte zijn Amerikaanse
tijd. Wat de auteur over zijn jeugd in
Berlijn schrijft mag zondermeer bij de
klassieken in het rijtje Jeugdherinne
ringen” worden ingedeeld. De observa
ties van zijn benauwde joodse wereldje,
de typering van zijn ouders als spitsbur
gers eerste klasse, liegen er niet om.
Zelfvoldane kreten, Pruisische waar
den, halfverteerde culturele brokstuk
ken, ze vliegen de kleine Erwin om de
oren tot hij er dol van wordt. Het joodse
kleinburgerlijke milieu blijkt al geen
haar beter dan dat van de arische tegen
hanger; eerder erger omdat men er
krampachtig probeert dat van de gojiem
te imiteren.
Niettemin ligt de fascinatie voor de
lezer niet in deze constatering maar juist
in de ambivalentie waarmee Blumenfeld
zijn kinderjaren beschrijft. Want on-
damks zijn soms bittere kritiek blijven
het jeugdherinneringen en hangt er het
waas van de heimwee over. Hij breekt
zijn vader af tot de grond, maar men
krijgt sterk het gevoel dat alleen hij, de
zoon, daar het recht toe heeft. Bestaat er
zoiets als liefdevol slopen? Nu ja, in de
literatuur in ieder geval en wat dat be
treft zijn Blumenfelds Berlijnse jaren
tot literatuur geworden. Al afbrekend
vanuit zijn persoonlijke rancune bouwt
de auteur liefdevol het beeld op van een
wereld die misschien gelukkig voorbij is
maar die toch tot het kostbaarste be-
Lading en auto zijn zij elkaar een halve
ton waard, maar hebben volgens een
woordvoerder voor de dieven nauwelijks
waarde. Het Onafhankelijk Toneel voelt
zich wel gedupeerd. „We proberen zo snel
mogelijk nieuw materiaal bij elkaar te
krijgen, maar van de oorspronkelijke op
zet zal weinig overblijven”.
Vorig jaar trok het Onafhankelijk To
neel wat aandacht met een reizende expo
sitie, waarbij op de plaats van de tentoon-
steHing de omgeving werd nageschilderd.
Deze doeken werden vervolgens geëxpo
seerd. De toernee van deze zomer was op
een soortgelijke manier opgezet.
Dit jaar start Onafhankelijk Toneel in
het Groninger Museum met geleend mate
riaal.
Het orkest staat gewoonlijk onder lei
ding van de Italiaanse dirigent Claudio
Abbado maar zal in Amsterdam worden
gedirigeerd door de voormalige Britse
premier. Het concert zal worden bijge
woond door koningin Beatrix en diverse
personen uit de Nederlandse regering die
betrokken zijn bij de EEG.
Op het programma staan De wonder
baarlijke Mandarijn (Suite) van Bartók,
de tweede Symfonie van Brahms en het
Concert voor twee violen van Bach. Voor
dit laatste werk zijn de solisten Schlomo
Mintz en Thomas Brandis aangetrokken.
Het concert in Amsterdam maakt deel
uit van een Europese tournee die het or
kest voert langs steden als Belgrado, Si
ena, Luzern, Luxemburg, Edinburgh en
Salzburg. In Salzburg zal het Europees
Jeugd Orkest concerteren in het kader
van de Salzburger Festspiele onder lei
ding van Herbert von Karajan.
Vermoedelijk naar aanleiding van de
ze oorlogsherinneringen heeft de buiten
landse kritiek de naam Céline laten val
len. Voorstelbaar, commercieel zelfs
heel interessant (de jood Blumenfeld
contra de antisemiet Céline) maar mijns
inziens nogal misplaatst. Het is waar, de
beschrijving van oorlogs- en kamperva
ringen, met als absoluut hoogtepunt het
uitruimen van een kelder vol lijken, doet
in zijn visionaire kracht sterk aan de
omstreden Franse auteur denken. Men
weet niet of men lachen of huilen moet
om het menselijk vertoon van onmense
lijkheid. Maar de haat die de drijfveer
was van Céline, ontbreekt bij Blumen
feld. Waar Céline om hier te ver voeren
de redenen tot een alles verpletterend
nihilisme verviel, daar wordt Blumen
feld gered door de tradities van joods
humanisme en waarachtig ook Duits
idealisme. Hij mag dan afgeven op zijn
vader die te pas en vooral te onpas
Schiller citeerde, iets van deze grote
Sturm und Drang-dichter moet toch zijn
blijven hangen. En het is hier alweer die
tweeslachtigheid, dat laveren tussen
wanhoop en hoop, die de oorlogspassa-
ges tot klassiek stempelt.
Voor ons HoHanders is het aardig te
weten dat „mijn beste vriend” uit deze
biografie de Nederlandse tekenaar Paul
Citroen is en dat Blumenfeld met een
denmaatschappij
Waarmee maar gezegd wil zijn: het is
niet persé de marxistische bril waardoor
een schrijver de menselijke situatie het
beste kan blootleggen. Integendeel,
vooringenomenheid, vooroordeel, parti
cularisme of domweg de behoefte een
wereld naast de bestaande te creëren
blijken evenzovele methodes de maat
schappij op aansprekende en overtui
gende wijze open te leggen. Wie immers
De tentoonstelling van Amnon Berko
witz is nog t.m. 11 augustus te zien in de
nieuwe vleugel van het Frans Hals
Museum.
„Spel is een synthese van leven en
cultureel materiaal. Kunst is een spel om
die synthese van leven en cultuur te ver
werven. In het spel van kunst is het doel
om je object te herkennen zodat het ob
ject van je belangstelling jou zal herken
nen. Ik speel kunst om niet verveeld te
raken.
„Ik denk kunst om niet over het leven
na te denken, dus maak ik kunst als een
dagelijkse oefening in het bestaan. Om
dat alleen dan een vraag over de beteke
nis uitdraait op de uitkomst van de
vraag” oktober, 1978, A. Berkowitz.
LOUIS FERRON
Erwin Blumenfeld: Spiegelbeeld. Verta
ling: Huib van Krimpen. Uitgeverij: De Har
monie.
HAARLEM. Grote vermoeidheid
overvalt me de laatste tijd als ik de
zoveelste roman uit het Duitse taalge
bied in handen krijg waarin het wereld
beeld vanuit gootsteenperspectief aan
ons wordt voorgeschoteld. Grauw zijn
daarin de belevenissen van de hoofd
personen en, wat erger is, grauw schijnt
ook de taal te moeten zijn waarin deze
beschreven worden, ’t Is duidelijk: lite
ratuur is geen lolletje en mag dit ook
niet meer lijken. Verbeelding heeft
plaatsgemaakt voor agogie. Structuren
moeten verhelderd, maatschappelijke
tegenstellingen aangetoond.
NU heeft de literatuur dat altijd al
gedaan en dat heeft altoos adembene
mende romans opgeleverd. Van Stend
hal tot Fontane, van Conrad tot - wat
kan mij ’t schelen - Maarten ’t Hart.
Echter, al deze schrijvers vertoonden en
vertonen in ideologisch opzicht een mate
van onbevangenheid, naïviteit, zo men
wil, waarin ze aan vooropgezette analy
ses en de daaruit voortvloeiende bloe
darmoede geen boodschap lijken te heb
ben. Fris van de lever roepen ze een
subjectief wereldbeeld op dat door een
mengeling van verbeeldingskracht en
talent bij de betreffende auteur resul
teert in een voor de lezer objectief geldig
wereldbeeld. Literatuur, bepaald door
de klasse van oorsprong, maar deze te
vens aan het licht brengend.
In het geval Stendhal blijkt Julien
Sorel niet meer het alter ego waarin de
schrijver zijn privé-conflicten met het
Frankrijk van de restauratie uitvecht,
maar wordt deze hoofdpersoon uit Le
rouge et le noir tot het prisma waardoor
alle kleurschakeringen van een periode
geleid en ontleed worden. Joseph Con
rad verwerkte zijn hoogst persoonlijke
passie voor scheepvaart en avontuur tot
een aantal romans en verhalen waarin
de duistere aandriften van „een” mens
naar het algemeen plan van „de” mens
worden geheven. Fontane tenslotte ob
serveerde zijn Pruisische milieu met on
miskenbare liefde, wat voor de lezer
niettemin resulteerde in een vlijmscher
pe analyse van die merkwaardige stan-
In het Noordbrabants Museum in Den
Bosch is van 1 augustus tot 29 september
een tentoonstelling te zien over opgravin
gen in Den Bosch. De expositie gaat met
name over het stadskernonderzoek. Den
Bosch heeft daarvoor als een der eerste
Nederlandse gemeenten al in 1979 een
stadsarcheoloog aangesteld. Stadsker
nonderzoek is erop gericht meer duide
lijkheid te scheppen in de historische ont
wikkeling van oude binnensteden.
In het Bouwcentrum in Rotterdam
wordt van 7 augustus tot en met 4 oktober
een expositie van grondstoffen gehouden.
De tentoonstelling laat onder meer zien
hoe zand, kalk en gips de grondstoffen
vormen voor andere steenachtigen als be
ton, kalkzandsteen, baksteen en dergelij
ke. Veel aandacht bij de tentoonstelling
ook voor natuursteen. Er zuHen onder
meer toepassingen te zien zijn zoals zwerf
stenen voor de hunebedden in Drenthe,
stukken van de Boroboedoer en een in de
Westerschelde gevonden huisaltaar uit de
Romeinse tijd. De tentoonsteHing is tot
stand gekomen in samenwerking met het
Rijksmuseum voor Geologie en Mineralo
gie in Leiden.
Galerie Icon in het voormalige Raad
huis van WHlemstad toont van 2 augustus
tot en met 30 september werk van het
Franse kunstenaarsechtpaar Joel en Da
nielle Roche. In Frankrijk hebben zij sa
men en afzonderlijk een reeks tentoon
stellingen en bekroningen op hun naam
staan. Zij zijn verder bekend als boek
illustratoren op het gebied van het fantas
tische, surrealistische, erotische en poëti
sche.
Museum Mr. Simon van Gijn in Dor
drecht toont tot 6 september 14 schilde
rijen uit het depot uit de 16e-19e eeuw.
Het is een verrassend simpel object met
zeker enige poëtische kracht.
Enkele grote golvende tekeningen, bij
voorbeeld „Kau is Moo”, links en rechts
een ritmisch patroon van rood en blauw in
lange en korte potloodstrepen trekken de
aandacht. Herhaling van dezelfde hande
ling, het uit de hand trekken van lange,
buigende lijnen levert een vorm, een beeld
dat in zijn geval niet zo gauw superfraai
is, zoals menige textuur en/of op-art pa
troon dat kunnen zijn. De manier waarop
Berkowitz vasthoudt aan het verdubbe
len, overlappen en herhalen kenmerkt
zijn persoonlijke impulsen, kenmerkt het
altijd zich herhalen van de bewegingen
van de hand. De resultaten geven, om ze
begint morgen met tal van optredens in elf
Zandvoortse café’s. Zaterdag bieden de
festival-organisatoren een hoogtepunt
met zeven podiumattracties waaronder de
Engelse jazzvocalisten Beryl Bryden en
Jane Sutherland, de Nederlandse
zangeres Milly Scott, de Harlem Hot
Peppers en de Savoy Jazzband. Na het
podiumgebeuren zullen diverse artiesten
ook nog in verschillende zalen in
Zandvoort spelen. Op zondag hebben
twee evenementen plaats; ’s ochtends een
interkerkelijke dienst met medewerking
van Müly Scott, Ruud Jansen en de
predikant ds. Boeyinga, en ’s middags
(14.30 uur) een kindervoorstelling.
Joseph Lam. In het café de
Kopermolen (Venneperweg 485 in Nieuw
Vennep) gaat donderdag 7 augustus een
serie jazz-programma’s van start. Als
eerste treedt de dixieland, ragtime en
vaudeville groep de Joseph Lam Jazz Men
op.
HAARLEM. De reeks gevarieerde
exposities „Op de bakstenen” van het
museum wordt deze zomer afgesloten
met een expositie van tekeningen, kolla-
ges en twee objecten van Amnon Berko
witz (geboren 1950). Eenmaal eerder, in
november 1978, stelde hij zijn werken
(fotografie en objecten) solo ten toon in
galerie Van in Haarlem, maar mij is hij
toen zo goed als geheel aan de aandacht
ontsnapt, omdat ik die expositie niet
gezien heb.
Een terugblik op dat recente verleden
bezorgen ons een paar opmerkingen, die
hij door de galerie liet drukken op de
uitnodiging. Die zinnen geven nu nog een
goede karakteristiek van zijn denkwijze
over het maken van zijn werk:
van het beeld is een gevolg van het rit
misch herhaalde principe. De structuur is
meestal los, omdat ze niet ontstaat uit het
hanteren van exacte gevens, maar omdat
ze ontstaat uit het doen zelf, uit het simpel
uitvoeren van een tekenproces.
De aldus ontstane vormen duiden op
niets anders dan de eigen structuur en
vorm. Ik wil nog eens voor degenen, die er
schouderophalend aan voorbij gaan, ha
meren op het feit dat deze vormen van
verbeelding aan zichzelf en aan het toege
paste materiaal genoeg hebben om moge
lijk tot kunst te worden. Dat heeft Berko
witz gemeen met een groot aantal andere
jongere tekenaars, schilders en reliëfma-
kers in Nederland en elders. Dus een
verwijzing naar iets anders, een herken
baar beeld buiten het werkstuk zelf moet
je er weer niet in zoeken of erin willen
projecteren. De wil van een willekeurige
kijker kan en mag niet dezelfde zijn als
die van de maker. En verder, de houding
van deze jongere generatie kunstenaars,
ook die in Haarlem (Bouwman, Berko
witz, Brasser, Benjamins, Edens, Klap
wijk, de Vries, Frieda en anderen) is niet
gericht op bewogenheid met buitenartis-
tieke gebeurtenissen. Het proces van hun
arbeid geeft als resultaat al dan niet toe
vallige composities, die hoe dan ook voor
zichzelf kunnen spreken. Daar is veel mee
gezegd, maar lang niet alles. De overtui
ging omtrent kunstwaarde zal moeten
spreken uit hun fundamentele handelin
gen en zal, in het geval van Berkowitz,
kunnen gaan groeien uit de resultaten van
zijn spel.
Bij het binnenwandelen van de tentoon
stelling liggen er ineens een aantal kleine
en grote, met de hand gevormde bootjes
van lood op de baksteen. Hij noemt het
stelsel van bootjes „Hollands landschap
1980”. Ze zijn alle gevuld met water en
daarop drijft opdrogende olieverf, dat uit
gegoten werd in de volgorde van het een
voudige kleurenspectrum; van zwart over
blauw en groen naar geel, dan van oranje
naar rood en wat mislukt weer zwart.
Bloemendaal. Het Limburgs
Jeugdtoneel Tijl Uylenspiegel verzorgt
zaterdagmiddag een kindervoorstelling in
het Openluchttheater Bloemendaal.
Aanvang 14.30 uur.
Z.’.
Waarom dit cicaat in zijn geheel hier
weergegeven? Omdat eruit blijkt dat Ber
kowitz volstrekt ontheoretisch, maar niet
geheel en al onsystematisch bezig is in het
maken van kunstwerken. Hij hanteert zijn
materiaal (papier, kleurpotloodlijnen,
olieverven) volgens een aantal handelin
gen, die als begin een eenvoudige aanlei
ding hebben, bijvoorbeeld het delen van
een oppervlak van papier. Daarna loopt
een teken- of plakproces van stapel dat
logisch, maar intuïtief volgt uit de eerste
handeling. Er ontstaan laddervormige pa-
pierstructuren, stapelingen van lijnen,
overlappingen van patronen. De omtrek
i
nichtje van hem trouwde. Vervelender is
dan weer dat de „beste vriend” er niet zo
vreselijk best afkomt en dat de Neder
landse periode in een enkel kort hoofd
stuk wordt afgedaan. De later zo succes
volle fotograaf die in Duitsland contac
ten onderhield met dadakringen, dreef
gedurende meer dan tien jaar een leder
warenzaak in de Kalverstraat, maar er
over schrijven doet hij nauwelijks.
Iets in Nederland moet hem danig
hebben tegengestaan en juist dat moet
de kunstenaar definitief tot leven heb
ben geroepen: „De vertwijfeling van
deze duistere Hollandse „leer”jaren
dreef me naar de kunst. Overdag
schreef ik in mijn piepkleine privé-kan-
toortje korte verhalen en knoopte
vriendschappen aan met het vrolijke
kunstenaarsvolkje van Amsterdam. Als
het tegen half vijf in de middag on
draaglijk stil werd in de winkel, vlucht
te ik naar café Winkels om met zwaar
wichtig zwetsende burgerprollen bij
Voorburgjes, Slappe Katz en Oude Kla
re op laag niveau te leuteren”. Waar ons
land al niet goed voor is. Toch moest het
twaalf jaar duren voor Blumenfeld
naam als fotograaf begon te maken. Als
die naam er eenmaal is en hij aan zijn
Amerikaanse carrière begint is het fasci
nerende van de biografie ook meteen
verdwenen.
Het is, zoals dikwijls in de kunst, de
schlemieligheid en de beschrijving daar
van die overrompelt, vertedert of an
derszins de lezer bij de lurven grijpt. Het
succes is een obligaat verhaal waar zelfs
Blumenfeld met zijn grote talent geen
kanen van weet te braden. Gelukkig is
de Amerikaanse periode ook maar een
toegift. Een verkeerd happy end aan een
boek vol opwekkende treurnis, een per
soonlijk levensverslag dat een adembe
nemend tijdsdocument is geworden. Een
boek tenslotte vol flitsende taalacroba
tiek waar vertaler Huib van Krimpen
zich bijzonder knap uit heeft weten te
redden.
K.
I lil Ir
11 II Ilu***1'
i 11
II
k
Alfa (Leidseplein, tel. 278806) „The Baltimore
Bullet”, toeg. alle leeft, dag. 14,19 en 21.30 uur;
zo. 13, 15.30, 19 en 21.30 uur.
Alfa „American Gigolo”, toeg. 16 j„ dag. 14.30.
19.30 en 22 uur; zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Alhambra 1 (Weteringschans, tel. 233192) „La
Strada”, toeg. 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30 uur; zo.
13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
Alhambra 2 „What’s new Pussycat”, toeg. alle
leeft., dag. 21.45 uur. „De zwarte hengst”, toeg.
12 j„ dag. 14.30, 19.15; zo. 13.45, 16.15, 19.15
uur.
Bellevue Cinerama (Mamixstraat 400, tel.
234876) „Zombie Holocaust”, toeg. 16 j„ dag.
14,19 en 21.30 uur; zo. 13,15.30,19 en 21.30 uur.
Calypso KMarnixstraat 402, tel. 266227) „De
sheriff ziet ze vliegen”, toeg. alle leeft., dag.
14.30, 19.30 en 22 uur; zo. 13.30, 16, 19.30 en 22
uur.
Calypso 2 „Star Trek”, toeg. alle leeft., dag.
14.15, 19.15 en 21.45 uur; zo. 13.15, 16, 19.15 en
21.45 uur.
Calypso 3 „Shame of the Jungle”, toeg. 16 j„
dag. 14, 19 en 21.30 uur; zo. 13, 15.30, 19 en
21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk 69, tel. 248933) „Mid
night Desires”, toeg. 18 j„ dag. 11, 12.45, 14.30,
16.15, 18, 21.45 en 21.30 uur; zo. vanaf 12.45
uur.
Cineac Damrak 1 (tel. 245648) „De herrezen
heerseres”, toeg. 12 j„ dag. 14.30, 19 en 21.30 u„
za. en zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Cineac Damrak 2 „One flew over the Cuckoo’s
nest”, toeg. 16 jr„ dag. 18.45 en 21.30 uur.
Cineac (Reguliersbreestraat, tel. 243639) „The
sound of music”, toeg. alle leeft., dag. 14 en 20
uur.
Cinecenter-Cinema Coraline (tel. 236615) ,,’n
Trap na”, toeg. 16 j„ dag. 17, 19.30 en 22 uur.
Cinecenter-Cinema Pierrot (Lijnbaansgracht
236, tel. 236615) „Satyricon”, toeg. 16 j„ dag.
16, 19 en 21.45 uur.
Cinecenter-Cinema Peppe-Nappa (tel. 236615)
„De vrouw met de vilten hoed”, toeg. 16 j„ dag.
17.15, 19.45 en 22.15 uur. „Deserto Rosso”,
toeg. 16 jr„ dag. 12, 14.30; do., vr. en za. 24 uur
„Ugetsu Monogatari”, toeg. 16 j„ dag. 17, 19.30
en 22 uur.
Cinema International (Aug. Allebéplein 4, tel.
151243) „Once upon a time in the West”, toeg.
12 j„ dag. 20 u„ za. en zo. 14 uur.
City 1 (b.h. Leidseplein, tel. 234579) „De links
handige uitzendkracht”, toeg. alle leeft., dag.
14, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en
21.45 uur.
City 2 „De herrezen heerseres”, toeg. 12'j., dag.
14.30, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
City 3 „Twee door het dolle heen”, toeg. 12 j„
dag. 14.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.15,16,18.45
en 21.15 uur.
City 4 „Vrouwen van Parijs”, toeg. 16 j„ dag.
13.30, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16,15, 19 en
21.30 uur.
City 5 „The Rose”, toeg. 12 j„ dag. 14.30, 18.45 en
21.30 uur, zo. 13, 15.45, 18.45 en 21.30 uur.
City 6 „Die Blechtrommel”, toeg. 16 j„ dag. 14 en
20.15 uur.
City 7 „The Fog”, toeg. 16 j„ dag. 19.15 en 21.45
uur: „De Muppet Film”, toeg. alle leeft., dag.
13.30 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur.
Cine „D” (PI. Middenlaan 4a, tel. 226551) „Blood
line”, toeg. 16 j„ dag. 19.30 en 21.45 uur.
De smet (PI. Middenlaan 4a
tel. 226551) „Bloodline”, toeg. 16 j„ dag. 19.30
en 21.45 uue.
Du Midi (Apollolaan, tel. 723653) „The Car”,
toeg. 16 j„ dag. 19.30 en 21.45 uur.
Flora Dusney Theater (Amstelstraat 24, tel.
230469) „Heksen en bezemstelen”, toeg. alle
leeft., dag. 13.30, 16 en 19 uur, za. 10.30, 13.30,
16 en 19 uur.
Kriterion (Roeterstraat 170, tel. 231708) „La
Commare secce”, toeg. 16 j„ dag. 15 uur: „II
Momenta Della Verita”, toeg. 16 j„ dag. (beh.
zo.) 18 uur; „T Awentura”, toeg. 16 j„ dag.
20.30 2n 23 uur.
Leidseplein Theater (tel. 235909) „Kramer ver
sus Kramer”, toeg. alle leeft., dag. 14, 19.30 en
22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Nöggerath (Reguliersbreestraat, tel. 230655)
„De vrek”, toeg. alle leeft., dag. 14.30,18.45 en
21.30 uur, za. en zo. 13.15,16,18.45 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk 67, tel. 248933) „Janice,
een vurige brunette”, toeg. 18 j„ dag. 11.15, 13,
14.45, 16.30, 20 en 21.45 uur, zo. vanaf 13 uur.
Rembrandtpleintheater 1 (tel. 223542) „Diepzee
monsters”, toeg. 26 j„ dag. 14.15, 19 en 21.30
uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 iir.
Rembrandtpleintheater 2 „Tom Horn”, toeg. 12
j„ dag. 14.15, 19 en 21.30 uur; zo. 13.30,16, 19 en
21.30 uur.
Rex (Haarlemmerstraat, tel. 246132) „Drunken
Master hou je botten bij elkaar”, toeg. 16., dag.
19.15 en 21.30 uur.
Rialto (Ceintuurbaan 340, tel. 723499) „Cactus
Jack”, toeg. alle leeft., dag. 13.45. 19.30 en 22
uur; zo. 13.15, 15.45, 19.30 en 22 uur.
Rivoli (Ceintuurbaan 340, tel. 723488) „I... Van
Icarus”, toeg. alle leeft., dag. 19 en 21.30 uur.
Roxy (Kalverstraat, tel. 232809) „Zombies”,
toeg. 16 j„ dag. 14.30, 19 en 21.30 uur; za. en zo.
13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Studio K (Roeterstraat, tel. 231708) „Monty Py
thon’s Life of Brian”, toeg. 12 j„ dag. 17.45, 20
en 22.15 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk 161, tel. 245790)
Zaal 1: „Der Kandldat”, toeg. 16 j„ dag. 19.45
en 22 uur. Zaal 3: Histoires extraordinaires”,
toeg. 16 j„ dag. 19.45 en 22 uur.
Tuschinski 1 (Reguliersbreestraat, tel. 262633)
„De losbol”, toeg. alle leeft., dag. 14.30, 18.45
en 21.30 uur; za. en zo. 13.15, 16, 18.45 en 21.30
uur.
Tuschinski 2 „When a stranger calls”, toeg. 16 j„
dag. 14.30. 19 en 21.30 uur; za. en zo. 13.30, 16,
19 en 21.30 uur.
Tuschinski 3 „Ten”, toeg. 16 j., dag. 14.30, 18.45
en 21.30 uur; za. en zo. 13.15, 16, 18.45 en 31.30
uur.
Tuschinski 4 „New York. New York”, toeg. alle
leeft., dag. 14,30, 18.45 en 21.30 uur; za. en zo.
13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 5 „Laura”, toeg. 16 j„ dag. 14.30, 19
en 21.30 uur; za. en zo. 13.30, 19 en 21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht 452. tel. 237460)
„Clair de Femme”, toeg. 16 j., dag. 13.30, 19 en
21.30 uur; zo. 15, 19 en 21.30 uur.
B en
T
Deze foto geeft een indruk van twee werken van Berkowitz, geëxposeerd in de nieuwe
vleugel van het Frans Halsmuseum Links een sculptuurachtige vorm van opeengestapeld
hout (untitled) en rechts een felrode v-vorm van papier
■>'y'
ERWIN BLUMENFELD