Jean-Paul Belmondo als Losbol: charmante liefdeskomedie 10 haarlcm amsterdom film Huiveringwekkend beeld Franz Josef Strauss in Der Kandidat VOOR TECHNISCHE SCHOLEN hensen vakkleding en vrijetijdsmode ken A i: 1 3 VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1980 FILM Charles Boost 1 1 OVERALLS sanfor BLAUW-KHAKI vanat maat 36 J LABORATORIUMJASSEN Haarlem geniet het twijfelach tig genoegen met nog 21 andere plaatsen in het land uitverkoren te zijn de nieuwste film van Jean- Paul Belmondo als première te mogen uitbrengen. Le Guignolo is de Franse titel wat zoiets als Jan Klaassen of poppenkast kan betekenen en dus maar terecht in het Nederlands vertaald is met De Losbol. Er zijn films die niet na te vertellen zijn omdat ze te ingewikkeld van structuur zijn, maar ook omdat ze nergens over gaan. De Losbol gaat nergens over en voor wie, ongehinderd door enig verhaal kan genieten van een reeks onsamenhangende gebeurtenissen die gemeen heb ben dat Belmondo er in voor komt, zal zijn hart in Cinema Pa lace kunnen ophalen. STOFJASSEN sanfor if g|| Uitbundig plezier in Donna Flor Bo Derek een van de sterren in 10. Jean-Paul Belmondo in De Losbol. allemaal doet blijft gro- Interessante reprises van Italiaanse meesterwerken Monica Vittl in L'Avventura van Antonioni. 597. Guilletta Masina en Richard Basehart in Fellini's La Strada. (ADVERTENTIE) I* sr-City, er. Te res en In contrast met dit aarzelend maar veel belovend debuut van Bertolucci staat An tonioni’s zeer persoonlijk en perfect in beeld gebrachte visie op een uitzonderlij- Wat is er nog meer voor nieuws in Haarlem? Luxor heeft Disney’s Jungle Boek afgestaan aan Studio (die de film nu op de dagelijkse matinees vertoont) en heeft de ontstane leegte gevuld met het tegenovergestelde van een Disneyfilm, na melijk de geestige komedie 10, het rap portcijfer dat de Hollywood-componist George Webbers van populaire songs in een overmoedige bui geeft aan de vrouw van zijn dromen, Jenny (Bo Derek). Nu weet nagenoeg iedereen wel dat Bo een niet te verwaarlozen schone is en men kan Door de hele film loopt een spanning die bij Hitchcock „suspense” zou worden ge noemd maar hier toch van een heel ande re orde is. Antonioni weet deze aarzelende stemmingen en onvoorspelbare situaties in een sobere en beheerste stijl voelbaar te maken, waarbij hij prachtig gebruik maakt van het barre landschap dat de vulkanische eilanden als decor leveren en In de nachtvoorstellingen zijn Hitch cock’s Dial M for Murder in Luxor en Salo van Pasolini in Roxy gebleven. Nieuw is Invasion of the Body Snatchers, een scien cefiction-film van Philip Kaufman waarin een zaadregen, afkomstig van een afster vende planeet aanleiding wordt dat licha- Natuurlijk is La Strada een melodrama tisch volksverhaal maar Fellini gaat dat gevaar niet uit de weg. Met grote bewo genheid en een sterk gevoel van verbon denheid met die wonderlijke wereld van circus, clowns en kermisgasten maakte hij een aandoenlijke film vol eerlijke sen timenten die nu nog, 25 jaar na datum als een hoogtepunt in de Italiaanse filmge schiedenis beschouwd kan worden. men van slapende mensen gedupliceerd worden. 'Wat uiteraard tot grote conster natie aanleiding geeft. Maar haar'verlangen naar de overlede ne is zo intens dat er een wonder gebeurt. Vadinho keert terug naar de aarde, zij het onzichtbaar voor de buitenstaanders en Donna Flor komt in een ideale situatie te verkeren. Ze blijft fatsoenlijk voor haar omgeving maar leeft met twee mannen, en wat de een niet heeft dat heeft de ander. Vergeten we niet dat in Studio Take the Money and Run terug is, de eerste film waarin Woody Allen optreedt onder eigen regie. Het is een kostelijke klucht van een mislukte kleine misdadiger die voortdu rend tegen de lamp vliegt. Een film vol knappe komische vondsten die als voor studie tot verdere successen door iedere Woody- Allen-fan gezien moet worden. Voor de jeugd geeft Palace Dik Trom knapt ’t op en Studio Disney’s Jungle Boek. Beide theaters draaien iedere dag, Palace om 1.30, Studio om 2.00. Het iets te lang uitgevallen betoog kan men deze week in The Movies zien, waar na de VPRO een vertoning op de beeld buis aan het voorbereiden is. Voor poli- tiek-geïnteresseerden een onmisbare aan vulling van hun kennis, voor meer neutra le kijkers een onthullend en droefstem- mend document. DTTRAI- br. vee- 02207- 3844. VISBO /erhaar ÏNB.MO- irude, f 265450 125 r 69. ir redd irsport, SPEED- 350) mei p.k., Va- iterski’s, 300. Tel W In het kort komt het basisverhaal dat Antonioni voor deze film (als zijn gewoon te is) heeft ontworpen er hierop neer dat tijdens een boottocht van een groepje goed gesitueerde vrienden en hun vrou wen (of vriendinnen) naar enige vulkani sche eilanden ten noorden van Sicilië, r, 5 mtr. in zeer :tr. star- >00. Tel. voor heren band- en knoopsluiting voor dames in diverse modellen en uitvoeringen. Haarlem: Paarlaarsteeg 1 - tel.: 023-326750 Gen. Cronjestraat 76-tel.: 023-271552 Goed voorbeeld wil nog weleens doen volgen. Nadat Kriterion een goed zomersei zoen heeft weten af te dwingen door een schrandere programmering, van klassieke film-hoogtepunten waaron der vooral de reprises opvielen van Italiaanse meesterwerken uit de ja- ren vijftig en zestig (Umberto D, I Vitelloni, Primo della Rivoluzione) komt Alhambra deze week aandra gen met La Strada, een film van Federico Fellini die in dat Kriterion- rijtje had thuisgehoord. Men kan hier moeilijk spreken van oneerlijke con currentie, eerder van een eerlijke beïnvloeding, waardoor in dezelfde week in Kriterion Antonioni’s uit 1960 stammend l’Awentura en in Al hambra het in 1955 uitgebrachte La Strada van Fellini kunnen worden vertoond. Op een heel andere manier geldt dat ook voor La Strada waarmee Federico Fellini in ’55 zijn naam maakte. Ook nu een volstrekt origineel en niet aan enig genre gebonden gegeven. Het is het verhaal van een wat kinderlijk en geestelijk onvolwas sen gebleven meisje (Giulietta Masina) dat door haar moeder (onder veel tranen) verkocht wordt aan een rondreizende boeienkoning (Anthony Quinn) die op ker missen en jaarmarkten optreedt. Gelsomi- na heet ze en ze wordt gauw ingewijd in het leven en in de rol van een komisch clownsnummer die ze tijdens het optre den van de brute boeienkoning Zampanó ten beste moet geven. Ze overleeft de wrede overgang van beschermd familiele ven naar een onveilig bestaan van ambu lant kermisnummer en ze begint langza merhand zelfs enig plezier te krijgen in haar optreden dat bij de plattelandsbewo ners succes heeft. Een ontmoeting met een koorddanser II Matto, de gek (Richard Basehart) die haar wat meer inzicht geeft in haar bestaan, verleidt haar bijna Zam panó in de steek te laten maar uit een soort hondetrouw blijft ze bij haar eerste meester waardoor zij getuige is van de dood van II Matto die in een gevecht met de boeienkoning fatale verwondingen op loopt. Als ze over dit verlies niet heen kan komen en voortdurend Zampanó’s gewe ten in onrust brengt, laat hij haar zonder iets te zeggen in de steek om jaren later te horen dat ze onbekend, ergens in een dorpje dat hij passeert gestorven is. verhaal van een oudheidkundige (Charl ton Heston, onmisbaar in een rampen film) die bij opgravingen van een vergeten Egyptische koningin zijn zwangere vrouw verwaarloost en verliefd wordt op zijn eeuwenoude ontdekking waardoor hij al lerlei gruwelijke wraaknemingen over zich afroept, is van een moeilijk te volgen waanzin die vooral tegen het einde lach wekkende vormen aanneemt. Van opgewekter aard is de nachtelijke film in Studio waar Donna Flor en haar twee mannen voor uitbundig plezier zorgt. De film komt helemaal uit Brazilië, niet bepaald een vaste leverancier voor Neder land van film-amusement. En amuse ment, zacht pornografisch getint geeft Donna Flor die te vroeg weduwe wordt als haar losbandige en ontrouwe echtgenoot tijdens het jaarlijkse carnaval aan uitput ting bezwijkt. Zij hertrouwt met een brave apotheker die haar juist het gemis van haar levendige Vadinho eens zo sterk doet voelen. TEN en ■en. arantie. chtwerf Weer- n. Tel. rdainde Tel. ndiana keldaks, tahoog- onge el. 023- Waarom hij dat tendeels in het duister, maar zolang hij maar in actie blijft zal niemand naar het waarom van zijn activiteiten vragen. Een Jan Klaassen vraagt men toch ook niet waarom hij zijn Katrijn slaat. ke liefdesdriehoek die hij als Het Avon tuur omschreef. De film werd in 1959 gemaakt, twee jaar na II Grido en een jaar voor La Notte, en toen hij in mei 1960 in Cannes vertoond werd was de ontvangst ervan door een zondagmiddagpubliek zo afwijzend dat Antonioni, volgens getuigen met tranen in de ogen het Festivalgebouw verliet en naar Italië afreisde. Een groot Frans dagblad maakte de volgende dag in een groot opgemaakt artikel zijn excuses aan de filmer over het onhebbelijke en van domheid getuigende gedrag vah de bezoekers die door het aanheffen van fluitconcerten en het maken van luidruch tige opmerkingen de voorstelling ver stoord hadden. Zelf oordeelde de schrij ver van het artikel dat het hier ging om een meesterwerk dat zijn tijd tien jaar vooruit was. En inderdaad is een enigszins bekorte versie van l’Awentura (van drie uur ver- toningsduur teruggebracht tot 21/2 uur) een jaar later wèl geaccepteerd, zij het door een relatief klein publiek en door de pers die drie verschillende criticiprijzen aan de film toekende nadat deze in Can nes de Juryprijs had gekregen. Later kwam daar nog bij de Grote Prijs van het Londens en van het Venetiaans Filmfesti val. Niettemin blijft l’Awentura ook nu nog een gecompliceerd werkstuk dat met grote aandacht moet worden bekeken om Antonioni’s bedoelingen te kunnen vol gen. Ondanks de twintig jaar die inmid dels zijn verstreken en die toch van in vloed móeten zijn geweest op de kijkge- voeligheid van het bioscooppubliek. Der Kandidat tenslotte in The Movies is een politiek manifest van het Duitse vier tal Volker Schlöndorff, Stefan Aust, Alexander Kluge en Alexander von Esch- wege dat ook betrokken was bij Deutsch land im Herbst. Dat betekende toen de herfst van ’77 toen de film gemaakt werd, nu heeft men de herfst van 1980 op het oog wanneer de parlementaire verkiezingen zullen plaatsvinden die moeten uitmaken of Franz Josef Strauss kandidaat van de CDU en CSU al dan niet bondskanselier gaat worden. Als bijdrage om dit te ver hinderen hebben de filmers, afkomstig uit het Filmvertrag der Autoren een goed bekend als de Liparische Eilanden, een van het gezelschap verdwenen blijkt en ondanks alle zoekacties, waarbij ook de politie wordt ingeschakeld verdwenen blijft. Het is de mooie Anna (Lea Masari) die een weinig geslaagde relatie heeft met de architect Sandro (Gabriele Ferzetti) en die eerder aan haar vriendin Claudia (Mo nica Vitti) haar verlangen kenbaar heeft gemaakt eens een tijdje „onzichtbaar” te zijn om daarna een wat betere kijk te hebben op haar situatie. Daar zij onvind baar blijft, wordt een verdrinkingsdood aannemelijk geacht. Het gezelschap breekt in een depressieve stemming op, alleen de architect en de trouwe vriendin Claudia blijven op Sicilië achter om op de definitieve berichten van de politie te kun nen reageren. Ze logeren daar in hetzelfde hotel en na korte tijd onthult Sandro aan zijn metgezellin dat hij al enige tijd ver liefd is op haar. In eerste instantie wil Claudia die nog rouwt om haar vriendin niets van enige toenadering weten maar uiteindelijk geeft ze zich gewonnen en er ontstaat een verhouding waarin de ver dwenen Anna een bepalende rol blijft spelen. Na eerst het verdwijnen van haar vriendin diep betreurd te hebben, overvalt Claudia nu de angst dat Anna terug kan komen en haar pas veroverd geluk kan bedreigen. Deze onzekere en snel wisselende gevoelens blijven tot het einde de film beheersen en gevoegd bij de spanningen van het eerste deel van de film bepalen ze de labiele sfeer van het werk dat als een psychologische thriller zou kunnen worden omschreven. gelijkend portret van de rechtse kandi daat Strauss samengesteld uit filmmateri aal Uit de periode 1945 tot nu en de conclu sie daaruit aan de kijkers overgelaten. Het geeft een ironisch, lachwekkend, maar soms ook huiveringwekkend, beeld van het na-oorlogse Duitsland waarin een fi guur als Strauss tot hoge en invloedrijke ambten kon doorstoten. De film onthoudt zich van goedkope grappen (hoewel Strauss daartoe uitnodigt) en bepaalt zich tot bewezen dingen. Zodat alle leugens en verzinsels en intriges die Strauss in dit document aangewreven krijgt op waar heid berusten al hebben ze de carrière van deze corrupte politicus en CDU-kandi- daat niet kunnen stuiten. zich de gevoelens van George (Dudley Moore) wel voorstellen, vooral als men weet dat hij 42 is en bezig is-te ontdekken dat zijn huwelijk met de zangeres Julie Andrews niet ideaal genoemd kan wor den. Hij gaat dus Bo achterna, ongeacht de duidelijk zichtbare omstandigheid dat ze net bruid is en op weg naar de kerk. Dat hij haar toch in bed krijgt is het resultaat van een te ingewikkeld proces van char me, verlegenheid en toeval om hier uit de doeken te doen. Dat hij niettemin uitein delijk teleurgesteld door de moderne op vattingen omtrent liefde en de liefdesdaad terugkeert naar zijn vrouw is uiteindelijk te wijten aan de willekeur van de scena rioschrijver die waarschijnlijk de Ameri kaanse burgermoraal niet al te nadrukke lijk buitenspel wilde zetten. Maar voor een pittige en charmante liefdeskomedie, ge maakt met de routine van old-timer Blake Edwards (de laatste jaren vooral bekend door zijn Pink Panther-variaties) moet men naar Luxor. Jean-Paul is nu achter in de veertig en men moet hem nageven dat hij goed in conditie is gebleven al is hij wat gevulder geworden vergeleken bij zijn optreden in De Hel van Duinkerken die maandag op tv te zien is geweest. Maar hij hangt weer als Vanouds (alleen zijn onderbroek is nieuw) aan een helikopter, schiet ihet een speedboat de hal van het deftige Veneti- aanse Danieli-hotel binnen of rijdt onbe suisd het bekende fruitstalletje omver dat bij achtervolgingen nooit mag ontbreken. pak e 0. Favo imperia ƒ1251 met m fs te one en Cati c hoener ken v.a emawej mpolder an Bas Tel. 023 van de architectonische pracht aan oude gebouwen die Sicilië te bieden heeft. Ook nu nog is l’Awentura een unieke film die voor hen die nog niet helemaal bedorven zijn door het gemakkelijke en gemakzuch tig makende filmamusement van het ogenblik een ongekende ervaring zal kun nen betekenen. JACHT- iet bui- MOOO De hoge waardering voor dit „oude” werk stijgt nog aanmerkelijk als men het vergelijkenderwijs ziet tussen de premiè res van het ogenblik. Na weken van stil stand komt dan nu (in 22 theaters!) De Losbol aanzetten (in Tuschinski) en ver der Diepzeezombies in Rembrandtplein- theater en of dat nog niet genoeg is Zom bie Holocaust in Cinerama. De herrezen Heerseres (The Awakening) is dan ten minste nog plezierig om naar te kijken dankzij het soms te fraaie camerawerk van Jack Cardiff. Maar het gezwollen r La Commare secca is dus niet een thril- Ier die oploopt in spanning tot een climax maar meer een moraliteit over de al dan jniet bewuste onbetrouwbaarheid van ge- J tuigen en ze is als zodanig een onthullend document. Tegelijk levert ze stof voor enige boeiende korte films over het kleuri ge leven langs de oevers van de Tiber. i.g.s Spnt gehet de voo 00. Te I Wat Kriterion betreft, l’Awentura sluit op de voorstellingen van 20.30 en 23.00 uur •een dagelijks programma af dat om 15.00 ïbegint met La Commare Secca, het de- fbuut van Bernardo Bertolucci en in de ^vooravond om 18.00 voortgezet wordt met Ide vorige week besproken film van Fran- Jcesco Rosi, Il Momento della Veritö. Eerst teven terug naar Bertolucci van wie Primo f.della Rivoluzione uit 1965 al eerder ver- Aoond werd in het zomerprogramma van Kriterion in samenwerking met Film In ternational. La Commare Secca werd hier dn ’63 vertoond en zorgde in beperkte kring dat de naam Bertolucci een eerste bekendheid kreeg. Die zou pas veel later .van meer algemene aard worden met gro ter en internationaler werk als 1900, Last Tango in Paris en La Luna. Bij zijn debuut werkte Bertolucci naar een scenario van zijn vriend en leermees ter Pasolini dié de debutant ongetwijfeld Tijdens het filmen van de nodige advie: en voor: ien al hebben. De Nederlandse titel. Het gebeurde aan de Tiber slaat zeer direct op het gegeven dat begint met het vinden van het lijk van een prostituée in ■een park aan de oever van de Tiber. Om ’achter de identiteit van de dader of daders te komen ondervraagt de politie de men sen die op diezelfde middag in het park "zijn gezien waar de vermoorde haar be roep uitoefende. De film bestaat nu voor namelijk uit een reeks getuigenverklarin gen die, terwijl ze uitgesproken worden, '„gecorrigeerd” worden door beelden van .wat de personen in kwestie werkelijk op dat ogenblik hebben uitgevoerd. De mees te getuigen hebben namelijk altijd wel iets te verbergen over de reden van hun aan wezigheid in het park op dat bepaalde uur en ze vervalsen in grote of kleinere mate de hen onaangename werkelijkheid zoals die in de begeleidende beelden getoond wordt. Ook dè dader van de moord op de prostituée bevindt zich onder de getuigen en legt een hem ontlastende verklaring af l .maar wordt later, min of meer toevallig herkend door iemand die getuige was van de moord. BLAUW-KHAKI-RAF vanaf maat 36 pr pl. aan >k nog ipl. t.h. >an. Te entrum Was- rmond MB Z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13