Karige informatie over in intentie sterk uiteenlopend werk Circustheater verhuurd: Nederlands Danstheater Interessante eigentijdse kunst in 42 dagen op toernee zomeropstelling Van Abbe-museum n exposities J Hildebrand op vakantie wij ontvingen 11 VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1980 Karig Saenredam THEO KARS: AVONTUREN OP IBIZA Reclamewereld KUNST te twee V aking, T ik.ven »- EINDHOVEN. Zoals in elk museum kan het stil zijn in de zalen van het Van Abbe-museum, waar de zomeropstelling dit jaar de titel „Ik kijk er gewoon naar” (gezegde van een toevallige bezoekster) heeft gekregen. Maar die stilte is tegelijk een voordeel om de waarde van een juist aangekocht werk rustig te overwegen. Anderzijds wordt het plotsklaps en onverklaarbaar „gezellig” druk op het kruispunt waar de opgeknapte oudbouw en nieuwbouw ongeveer samenkomen. Aan die doorloop grenst een flinke zaal in het hart van het gebouw, waarin de Amerikaan John Chamberlain een reusachtig schuimrubberen bed, overtrokken met ruw laken, heeft opgesteld. 1 (Van 'tto Kokoschka Die Macht der Musik (1918), olie/doek 100 x 151 Gerhard Richter: Nr 429 (1977). olie/canvas 200 x 300 bibliotheek Loeb meent waarschijnlijk dat een lek kere verpakking gretig aftrek vinden goudgele citroenen blijken vervalste en niet te verteren knollen. De kunst van gedachten en taalbeelden, dus in woorden uitgebeeld, wordt nog steeds beoefend door Weiner, die vanaf het eerste begin van de concept-kunst (1967-’68) daarmee bezig was. Het Van Abbe-museum gaf hem een overzichtsex positie in 1976. Nu zijn er vier wanden van een flinke zaal ordelijk volgehangen met 9 maal 44 identieke teksten. Daarop valt, in het Engels, te lezen: Het is bekend dat directeur Fuchs’ acti viteiten vaak een intellectuele inslag heb ben, maar zijn directe inzet en betrokken heid bij de recente ontwikkelingen wer ken zeer stimulerend in het kunstklimaat. De discussies gaan weer over beeldende kunst en de waarden, die je daaraan kan ontlenen of de normen die je kunt stellen. geel krukje met doffe spiegel, een lange, lege ruwhouten kist, een jachtbuks die zich richt op een neerstortende zwaan, een voethoog opgehangen zinken lampekap boven een rond stuk grijs filt. Zwart en wit als de niet-kleuren schilder de zij op de twee buitenbanen in een vierkant. Gerhard Merz,, geboren 1947, een Duitse kunstenaar in New York, is tekenaar en De ervaring ter plekke gaat dus, mits je zintuiglijk goed bent uitgerust, over de relatie kleur- en lichtintensiteit .Licht sterkte is wisselend al naar gelang de hoeveelheid binnenvallend dag- of nacht licht, dat dus hier van boven komt. onthullend, schokkend. Overal verkrijg baar”. Bizar zijn de mensen in dezelfde mate als de biedermeiers uit de Camera Obscura, dat helse paradijs heb ik ner gens kunnen ontdekken. Spannend is Theo Kars: Avonturen op Ibiza. Amsterdam, 1980. Uitgeverij: Loeb. Prijs: 27,50. (De zomeropstelling in het Stedelijk Van Abbe-museum in Eindhoven, „Ik kijk er gewoon naar”, is tot 7 september ge opend. Openingsuren dagelijks van 10 tot 17 uur, zondags 13 tot 17 uur). reld'- i wij' <oont en 1 ig hei ■nbus. Vanuit die zaal, waarin nog drie zeef drukken van Andy Warhol aan de wand hangen met de identieke afbeelding van de nu verguisde Mao-Tsetung, kijk je dwars door de ingangshal en entree naar -buiten. Daar trekt verkeer als in een film uitgekaderd en geprojecteerd voorbij. Re aliteit als een uitgesneden kader om naar te kijken. temidden van al die ongetwijfeld fraaie personen moet u zich dan David Keiler voorstellen die, moederlijk opgetut door zijn twee vriendinnen, een avondje stap pen gaat, die rond loopt, kijkt, keurt, en observeert tot hij een interessante jonge dame gewaar wordt. De bedoeling is dan dat er met deze tante een verhouding wordt begonnen, die uiteraard iedere ochtend tot in details uit de doeken wordt gedaan aan Diane en Sarah, Da vids vriendinnen, maar die uiteindelijk toch onvermijdelijk in het bed dient te eindigen. En dan blijken de dames nogal moeilijk te zijn: de een is jaloers op de beide vriendinnen, de ander heeft een geslachtsziekte, een derde gebruikt lie ver heroïne, een vierde bevredigt zich liever zelf, etcetera. Interessant is het echter allemaal nauwelijks. Het enige positieve dat ik ervan zeggen kan is dat Avonturen op Ibiza een besloten wereld laat zien, waaruit geen ontsnapping mo gelijk lijkt. r zal. Maar laat u zich niet verleiden: de Het wordt echter wat anders als je na lezing van al een paar pagina’s, en er zijn er 326, het vermoeden krijgt dat er hier van een geweldig misverstand sprake is en dat het toch zeker niet de taak van de criticus mag zijn om dat te vergroten. Het derde misverstand ligt bij de uit gever. hoewel je als auteur, denk ik, ook voor diens fratsen verantwoordelijk blijft. Loeb zegt van de roman: „bizarre mensen in een hels paradijs. Spannend, De eerste zin van het boek: „Wie ge woon leeft, ontmoet ongewone mensen”. Ongetwijfeld zit er wat waarheid in die slogan, maar als je hem toepast op het boek, dat na die eerste zin volgt, dan is het tweede misverstand duidelijk. David Keller vindt zichzelf, en daardoor de zijnen, buitengewoon interessant. Van enige relativering, van enige humor ten aanzien van eigen doen en laten is geen sprake. Alles draait om de romanheld, die bijzonder tevreden met zichzelf is en die als een moderne Hildebrand goed doet, niemand kwetsen wil, die goede manieren heeft, maar die bovenal bui tengemeen saai is. En wie saai leeft, ontmoet saaie mensen. Dat wil dan in dit verband zeggen: mensen die ’n groot gedeelte van het jaar op Ibiza doorbren gen, die ’s ochtends tot een uur of tien, elf uitslapen, die ontbijten met koffie en een broodje ergens op 'n terras, vervol gens tot een uur of vijf op het strand liggen, ergens wat eten, zich opfrissen om tenslotte de dag na cafébezoek ’s ochtends om n uur of vijf in de een of andere zweterige disco te beëindigen. En Niettemin krijgen in Eindhoven de my- thisch-magische objecten van Joseph Beuys weer wél een volledige eigen tekst blad. Zijn opstelling heet „Voglio vedere le mie montagne” of „Ik wil mijn bergen zien". Het is uit 1950 en kreeg pas in 1971, vastere vorm in de plaatsing van beladen voorwerpen als een grote, bruine kast, een houten ledikant met koperen spiraal, een het boek voor geen centimeter, maar daar staat tegenover dat het inderdaad alles onthult wat het onthullen nauwe, lijks waard is, en dat schokkende zal hem wel zitten in die Jan Cremer-achti- ge verhoudingen uit het midden van de jaren zestig. Zo als het hoort, heeft Loeb er voor gezorgd dat het boek overal verkrijgbaar is: ik ben bang dat dat nog jaren lang het geval zal zijn. WIM VOGEL Daarnaast heeft Nordman als tweede werkstuk aan de overkant in een parkje langs het riviertje De Dommel twee tafels neergezet met elk vier zitbankjes. Ze zijn alle gemaakt van hetzelfde dikke hout en ze zien er oerdegelijk uit. Op je gemak kun je er de natuur of het daglicht bekijken, terwijl de geluiden van het riviertje en het verkeer dichtbij zich daarbij mengen. Na een museumbezoek is zo’n verademing nooit weg. Avonturen op Ibiza stoelt op ’n aantal misverstanden. Zo meent Theo Kars bij voorbeeld dat de relatie die zijn roman held David Keiler heeft met twee vaste vriendinnen en die doorspekt wordt met een aantal korte verhoudingen, dat die relatie „in deze moderne tijd zonder ta- Tot 8 september is in het Stedelijk Museum Schiedam de tentoonstelling Print Publishing in America ingericht. De expositie geeft een overzicht van de Ame rikaanse grafiek uit de jaren zestig en zeventig. Dagelijks geopend van 10-17 uur zondag van 12.30 tot 17 uur. Het museum in Eindhoven heeft aan de Iweg twee borden staan met daarop de £namen van drie uitgenodigde kunste naars. Maria Nordman. Gerhard Merz en ÏLawrence Weiner zal de voorbijganger op ttet eerste gezicht niet zo veel zeggen, ■JHaarom moet je toch eerst naar binnen gaan om te kijken. Maar direct voorbij de toegang klappert er iets onder de voetzo len. Dwars op de doorloop liggen er twee rechthoekige ijzeren platen, die op twee verschillende manieren door de maker Ulrich Rückriem werden doorgesneden. In het Gebouw Noord-Holland (J.J. Ha- melinkstraat, Haarlem) is tot en met 29 augustus een documentaire tentoonstel ling over het Hollandse landschap te zien. Onder de titel Land van Holland wordt door middel van tekst, foto’s, kaarten en reproducties van landschapschilderijen een beeld gegeven van de invloed van de Hollander op het landschap in de loop der eeuwen. Samengesteld door de Culturele Raad Noordholland. Geopend op werkda gen van 9 tot 17 uur. Vanaf 8 augustus is in het Nederlands Textielmuseum in Tilburg de tentoonstel ling Mola Art ingericht. Mola-applicaties worden alleen gemaakt door de Cuna Indianen van de San Bias eilanden en zijn samengesteld uit meerdere lagen stof (Mo la bloes). Deze expositie bevat enkele van de oudste originele molas en ook andere voorwerpen om een beeld te geven van deze indianenstam. Geoend: maan dag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, in het weekeinde van 14-17 uur, maandag avond van 19 tot 22 uur. Al deze symbolisch geladen objecten handelen over het privé-leven en de onbe wuste ervaringen van Beuys, over ener- giewisseling (geleiding door koper, waar op de voorwerpen geplaatst staan, warm- teopslag en stolling), over leven en dood, maar ik moet hier volstaan met een ver wijzing naar een artikel in nummer vier, 1980 van het Museumjournaal, waarin Beuys’ dierensymboliek aan de orde komt. onder je aandacht probeert te bren- l: gen. Als dat tot gevolg heeft dat goede waar beter verkocht wordt, ben ik er altijd voor want schrijvers en uitgevers moeten per slot van fr rekening ook leven. boes en Living Apart Together-verhou- dingen nog shockerend overkomt”. Nu zijn wij sinds Anton Heyboer wel wat gewend, maar belangrijker vind ik dat een verhouding op zich bijna nooit shoc kerend is. Wat mij betreft mag David Keiler honderd vrouwen en duizend avontuurtjes op welk Spaans eiland dan ook hebben. Mensen worden niet inte ressant door hun verhoudingen, verhou dingen worden interessant door de mensen. L-, Deze Rückriem typerende ingrepen lij- r ken enigszins op de vloerplateaus van de Amerikaan Carl Andre, maar Rückriem K hecht meer waarde aan de persoonlijke uitvoering van splijting of deling van het K materiaal. Daarentegen bestelt Andre zijn K jnaten kant en klaar op aangeven van de omtreksmaten. Het is het verschil tussen X de kunstenaar als handarbeider en de if.kunstenaar als opdrachtgever. Daarmee t'ls de steen of staal splijtende Rückriem 7 veel meer aan de Europese traditie van II» het beeldkappen gebonden dan de struc- -turen neerleggende Amerikaan Andre. Nog meer uitleg („men kan met dit werk omgaan zoals men wil. Men moet alleen bereid zijn zich voorstellingen te ma ken”) is te vinden op stencils, die het museum uitreikt bij sommige door gangen. Dat neemt niet weg dat deze keer de geboden informatie karig afsteekt bij wat de overige musea voor moderne kunst ervan gemaakt hebben. Zo geeft museum Boymans én gedrukte informatie én een uitvoeriger documentatie in dia’s, teksten en foto’s. Het Stedelijk in Amsterdam geeft de bladen van het bulletin uit en vervolgt zijn reeks educatieve teksten „Op het tweede gezicht” bij de kunstwerken op zaal. Rijksmuseum Kröller-Müller echter doet weer te weinig bij de nogal belang rijke groepsexpositie Pier Ocean (tot 8 september). schilder van grote formaten. Hij maakt heel concrete doeken als resultaat van de loop van zijn gedachten over wat schilder kunst eigenlijk zou moeten voorstellen. Hij meent: kleur stelt zichzelf als vorm voor, evenals een woord of een naam, met andere woorden elke duiding wordt zo veel mogelijk achterwege gelaten. Zo plaatst hij schuin over een grijsblauw kleurveld het woord: ROBOTER, of in een langgerekt tweekleurig veld stelt hij: AUTOMATISCH. Dat staat er in een recht-toe-recht-aan lettertype, dat afkomstig is uit de Ameri kaanse reclamewereld. In zijn werken zijn meerdere verwijzingen te vinden naar vroegere vormen van schilderkunst, bij voorbeeld op een Turksgeel veld met zijn eigen naam staan verspreid vijf kleur- blokken geschilderd; het is de meest neu trale aanduiding van de kleurabstracties van vóór 1940. De schaal van deze werken is natuurlijk aanzienlijk vergroot en dat is tevens een terugkerende trek in de hele verzameling, zoals die door Fuchs gefor meerd wordt. Met name is dat opmerkelijk in de zaal waar de vroeger gekochte „Fliegender”, uit 1967 door Larry Poons gecombineerd wordt met twee vertikaal gerichte doeken van Gerhard Richter, Graues Bild en Ab- straktes Bild, nr. 421, dan met het compac te, zware stapelwerk White dumb four van John Chamberlain en met het zwaar ge schilderde „Akt Elke” van Georg Baselitz. Deze vier werken werden door Fuchs ge kocht en ondanks het grote formaat zijn de werken kwalitatief zeer waardevol. De opstelling wordt verdedigd als „werk van strikt eigen karakter” in deze zalen van de oudbouw, terwijl er in de nieuwe vleugel veel meer gegroepeerd werd (Zero-reliëfs; structuralisten en intuïtieve abstracten; expressionisten; De Stijl). Mij viel op dat deze kleine formaten in de nieuwbouw veel beter tot hun recht komen dan op de grootschalige wanden van het hoofdgebouw. Zelden heb ik per soonlijk het bekende werk van Kokosch ka, Die Macht der Musik van 1918 zo goed bekeken op alle voorkomende kleurtonen. JAN ZUMBRINK Het historisch museum De Dubbelde Palmboom (Voorhaven 12, Rotterdam) herdenkt van 15 augustus tot en met 28 september met een kleine expositie het feit dat tweehonderd jaar geleden de Rot terdamse dichter Hendrik Tollens werd geboren. Behalve portretten en persoon lijke bezittingen van Tollens zal er een geluidsband met zijn gedichten te horen zijn. •jj Een nauwkeurig bepaalde blikrichting yheeft ook Jan Dibbets gekozen voor zijn •'camerawerk: Saenredam-Van Abbe, 1979 tin drie delen. Staande bij het raam van 'leen van de kleinere zalen richtte hij de .Hens op het perspectief wat de grijze vloer «tiaar biedt (zie detailfoto). De twaalf .pdeuropnamen die daaruit volgden, wer kten door hem in een boog van 180 graden .^gemonteerd op papier. De titel is een ^eerbewijs aan dé Nederlandse schilder «Pieter Saenredam, die het centrale per spectief als basis nam voor haast al zijn «schilderijen. Zie bijvoorbeeld het inte rieur van de Nieuwe Kerk te Haarlem in -het museum van Boedapest en Haarlem Tuit 1653 en 1652. Er is wel enige stilte voor nodig om zo’n gedachte na te gaan. Mij lijkt de tekst te verwijzen naar de oppervlakte zelf van het papier, waarop de informatie gedrukt staat. Door de herhaalde informatie wordt er in deze ruimte een vorm van tautologie opgeroepen. Die handelt over het „aantrekken” van elkaar afstotende delen, die alle samen die ruimte vullen. Tot en met 16 november is in het hoofd stedelijke Rijsmuseum een speciale ten toonstelling ingericht naar aanleiding van Sail Amsterdam 1980. Uit het bezit van het Rijksprentenkabinet is een rijke verzame ling van ongeveer 200 van de mooiste scheepsprenten gehaald voor de expositie die de titel Zeilschepen in de Nederlandse grafiek draagt. De prenten dateren uit de jaren van 1560 tot 1870 met het accent op gravures en etsen van de grote meesters uit de 17de eeuw. Zonder schoenen kun je erop ronddol len of lui liggend naar een van de twee tv- schermen kijken, waarop uitsluitend Amerikaanse tv-commercials verstrooi ing bieden (ook een vórm van cultuur). Dit is zo maar leuk, het is relaxen op een al te warme dag. Een aanbevelingsbrief van de uit- K gever, drie mooie zwartwitfoto’s, een gestencild interview met de schrijver en de voorkant van het - boek los bijgevoegd als een vergrote prentbriefkaart: de presentatie van de roman Avonturen op Ibiza van Theo Kars zou eenvoudiger kunnen zijn. Er is natuurlijk niets op tegen als zijn uitgever, Peter Loeb, het boek eens op ’n wat andere manier De inrichting van de daarnaast gelegen zaal is gemaakt door Maria Nordman (geb. 1943). Haar werk is gericht op de ervaring van kleur in relatie tot licht in een bepaalde ruimte. Zoals eerder Jan Dibbets en Daniel Buren gaat ook zij uit van de gegeven maten van de zaal. Het bovenlicht, een glazen plafond van negen stroken, herhaalde zij op de vloer in een parallel patroon van drie maal drie gelijke banen papier, die om en om oranje-rood, blauw en groen geschilderd werden. zijn creaties Psalmen symfonie, Dream Dan ces, Sinfonietta, Verklar- te Nacht, Symfonie in D, Soldatenmis en Glagoli- tische Mis. Tot 18 september zul len 27 voorstellingen worden gegeven in Ca nada (Ottawa en Van couver), de Verenigde Staten (Portland, Los Angeles en San Franci sco) en Mexico (Puebla, Mexico City, Guadalaja ra en Monterrey). De voorstellingen in Mexico City, zijn onderdeel van een grote Nederlandse manifestatie waaraan ook onder meer het Con certgebouworkest deel neemt. Dit gedeelte van de toernee kwam tot stand met financiële steun van het ministerie van CRM. „Scheidslijnen”, dichtbundel door Sal Ganor, uitgave Amphora Books 10,90). „Raadpleeg de meerval”, sprookjes door Anton Koolhaas, uitgave Van Oor schot 17,25). „Kaleidoscopisch”, een selectie uit de verzamelde verzen 1920-1980, door Jan H. de Groot, uitgave De Beuk 35). „De jongste dag”, dichtbundel door Theo Olthuis, uitgave De Beuk 9,50). „De prijspoes van het jaar” door Art Buchwald, uitgave Tiebosch 14,90). „Wacht even met snurken”, korte ver halen door Guus Dijkhuizen met teke ningen van Hans Kanters, uitgave Tie bosch 16,50). ..Sail Ahoy” door Hans Beukema, uit gave De Boer Maritiem 19,90). „Meisjesgenade”, kwatrijnen, door Driek van Wissen, uitgave Aarts 10.). „De onbevoegdheid der Hollandsche Literaire kritiek”, facsimile, door Wil lem Kloos en Albert Verwey in de serie Amsterdamse Schotschriften, uitgave Aarts 10). „De wonderbaarlijke reis van Jacob Maneschijn en Sientje Zeester”, ge schreven door Willem Wilmink, gete kend door Willem Vleeschouwer, uitga ve Aarts 10). „Merlijn”, door Robert Nye, uitgave Bruna. „Poging tot nabijheid” door Hans Jo achim Schadlich, uitgave Meulenhoff 26,50). „Marxisme van de hoop- Hoop van het marxisme?”, uitgave essays over de filosofie van Ernst Bloch, samengesteld door H. van den Enden, uitgave Het Wereldvenster 29,50). „Nefertete en de cruise-vaarders”, ro man door Martien Carton, uitgave De Kern 16). ting. Deze omstandig heid stelt het Dans Theater voor grote productionele proble men; de acht wereld premières die in sei zoen 1980/1981 uitge bracht moeten wor den kunnen nu slechts met een sterk verminderde voorbe reidingstijd en ruim twee maanden te laat op het podium wor den gepresenteerd. Het Nederlands Dans Theater, dat de reis in vrijwel volledige bezet ting maakt, zal tijdens de toernee vier verschillen de programma’s bieden, waarin totaal zeven bal letten van artistiek leider Jiri Kylian worden uitge- voerd. Het handelt om onze kunstre dactie) DEN HAAG. Vandaag begint het Nederlands Dansthe ater aan een 42-dagen durende toernee door Canada, de Verenigde Staten en Mexico. De reden van het onder nemen van een der mate lange en onge bruikelijke voorstel lingenreis moet ge zocht worden in het niet beschikbaar zijn van het Circustheater in Scheveningen, de vaste zaal van het NDT. Dit gebouw is voor een periode van drie maanden ver huurd aan de Neder landse Opera Stich- „De mate van aantrekking van het ene voorwerp tot het andere zoals bepaald door de hoeveelheid hinder door elk voorwerp ervaren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 11