De Tweede Ronde
tijdschrift zonder
literaire dogma’s
met 15 nieuwe werken
exposities
Gaudeamus Muziekweek
UIT.
agenda van
am5terdam
Nieuw initiatief van twee dichters
Musical Jesus
DE TAXICHAUFFEURS
STAAN ACHTER
DE VERTALERS
Christ Superstar
weg uit Londen
New Pop Festival
krijgt toch een
vierde editie
Herstellende Dali
weer aan de slag
Steenbergen terug
bij Haagse Comedie
19 8 0
12
wijzen
Manifestatie omvat negental concerten
DONDERDAG 14 AUGUSTUS
Troost
Vrijdenkers
Explosie
KUNST
-door Hans Plomp-
Toneel en muziek
AMSTERDAM. Het is vrij
wel onmogelijk om in Nederland
een rendabel literair tijdschrift
uit te geven. Verreweg de meeste
„grote” tijdschriften zijn verbon
den aan een uitgever of hebben
een geldschieter. En wat is
„groot” voor een Nederlands lite
rair tijdschrift? Als je er tweedui
zend verkoopt, dan behoor je al
tot de invloedrijke reuzen. Er valt
dus geen droge boterham aan te
verdienen.
I VJ
i
Bioscopen
A 3174
(Lijnbaangracht
Marko Fondse (links) en Peter Verstegen: ..Een beetje slachtoffer van ons idealisme, zou je kunnen zeggen
237460)
I
t
stelten gezet, vreselijk aardige mensen die
het heel lakoniek opvatten. Ik heb bijna
alle poëzie gezet, Peter meer dan de helft
van het proza. Als De Tweede Ronde er
niet zo fraai, wat amateuristisch uitziet, is
dat niet de schuld van Aljes bedrijf Jeka.
We moesten het vak, met wat hulp, zelf
uitvinden. Dat is een heel aparte kant van
dat eerste nummer.”
LONDEN (AP). De musical Jesus
Christ Superstar zal volgende week na
acht jaar niet meer in Londen worden
opgevoerd. De laatste van de 3.357
vertoningen heeft plaats op 23 augus
tus. Jesus Christ Superstar is uitslui
tend opgevoerd in het Palace Theatre,
dat was zo in de contracten vastge
legd.
VOORSTELLINGEN ALLE LEEFTIJDEN
Cineac Damrak 2 ..Doornroosje, wo. 14.15 uur.
za. en zo. 13.15 en 15.30 uur.
Du Midi „The great race”, za. zo. en wo. 13.30
uur.
Desmet „Tom Jerry 3”, za. zo. en wo. 14 uur.
Rivoli „Sjors en Sjimmie en het zwaard van
Krijn”, za. en wo. 14.30 uur, zo. 13 en 15 uur.
Amsterdamse Historisch Museum Kal-
vèrstraat 92, tel. 255822) Binnenplaats
do. 12.15 uur: Amsterdamse Politieka-
pel; zo. 14 uur: Muziekgezelschap „Wit
tenburg”.
Carré (Amstel 115. tel. 225225) vanaf wo.
20.15 uur: „Een kus van de rus” van Ray
Cooney door John Lanting’s Theater
van de Lach.
BARCELONA (AP). „Mijn herstel
vordert goed. Ik teken en ik schrijf een
toneelstuk”, staat in een vraaggesprek
met de bekende surrealistische schil
der Salvador Dali dat dinsdag ver
scheen in het Spaanse dagblad El Cor-
reo Catalan.
De bewuste.
spraakmakende
sticker.
Het blad is dus heel snel tot stand
gekomen. Hoe kregen jullie al die bijdra
gen bij elkaar, uit zulke verschillende
hoeken? Bijna al die auteurs zijn al eer
der aan de bak gekomen, sommigen zijn
al lang dood en bijgezet in het museum
van beroemdheden, maar toch is de in
druk heel fris. Alsof er een bepaalde
reserve is aangeboord, waarvan je het
bestaan niet meer vermoedde. Het doet
vooral kosmopolitisch aan, omdat jullie
al die muurtjes tussen verschillende lite
raire klieken genegeerd hebben en omdat
jullie het modieuze gelul vervangen heb
ben door goede teksten, uit welk land of
welke tijd ze ook stammen. Komt dat
doordat jullie als vertalers van wereldli
teratuur een veel ruimere visie op litera
tuur hebben dan de meeste mensen, die
alleen de laatste bestsellers bijhouden?
Fondse: „Onlangs heb je zelf ongeveer
het volgende geschreven: „Er is geen cri
sis in de literatuur, er is een crisis in de
distributie en de literaire kritiek”. Door
allerlei auteurs aan te schrijven, mis
schien wat te enthousismeren, kregen we
de nodige teksten los en Peter en ik heb
ben zelf veel bijgedragen. Wat mijn eigen
bijdragen betreft, die spreken voorname
lijk van grote frustraties en die heb ik
bovendien bijna twintig jaar verborgen
gehouden, verstopt achter mijn vertaal
werk.”
„Dat mijn teksten na twintig jaar toch
nog een zekere levensvatbaarheid blijken
te hebben en opgepakt worden, ik bedoel
dat ze nog herkenbaar zijn, dat is toch wel
een soort van troost: gevoelsmatig ben je
helemaal uitgewist door de tijd. Ik pak nu
de poëzie weer op. Dus weer: die tweede
Nu zal de musical „de provincie in
gaan”, te beginnen in maart 1981, en
gezien het aantal aanvragen wordt
daar ook veel van verwacht.
De musical was eerst op Broadway
in New York in première gegaan, en
toen naar londen gekomen. In die stad
hebben twee miljoen mensen de voor
stellingen gevolgd en bedroeg de op
brengst tot nu toe meer dan 7 miljoen
pond (ruim 30 miljoen gulden).
Superstar is vertaald in 11 talen en
opgevoerd in 22 landen.
I Het tableau de la troupe voor het nieu
we seizoen van het ensemble telt 42 na
men. Van deze acteurs en actrices zijn ook
Jules Royaards en Ellen Vogel „terug van
weggeweest”. Haar debuut bij de vaste
bespeler van de Koninklijke Schouwburg
I ’.maakt Arda Brokman.
DEN HAAG (ANP). De acteur en
F legisseur Paul Steenbergen is terug bij
de Haagse Comedie. Hij verliet het gezel-
l schap drie jaar geleden na er vanaf 1933
aan verbonden te zijn geweest, vele jaren
als directeur.
t De belangrijkste artiesten van Rotter
dam New Pop ’80 komen allen min of
meer uit de new wave, ska of no wave-
hoek: uit Groot-Brittannië komen The
Passions, Dexy’s Midnight Runners, New
Musik, UB’40, O-Tips, Ian Gomm, Bad
Manners. Uit de Verenigde Staten The
Ramones en James White and The Blacks
en Ierland zendt The Undertones af. Ver
der treedt een tiental groepen uit eigen
land op.
De organisatie van het festival, dat on
der auspiciën van de Rotterdamse Kunst
stichting plaatsheeft, raadt de bezoekers
aan in verband met de grote drukte per
^openbaar vervoer te komen en de auto
■thuis te laten.
terdamse Zuiderpark (nabij de Ahoy
Sporthal) zes podia opgesteld worden,
waarop niet alleen een groot aantal veel
belovende rockbands acte de présence
zullen geven, maar ook theatergroepen
en een dichterspodium terecht zullen
kunnen.
DEN HAAG (ANP). De Internationale Gaudeamus Muziekweek wordt van 30
augustus tot 7 september gehouden. De manifestatie omvat negen concerten en een
reeks werkbijeenkomsten van componisten en uitvoerenden, waarbij aandacht wordt i
geschonken aan voor de eerste keer te spelen werken.
St. Bavo. In het kader van de reeks
wekelijkse orgelconcerten in de
kathedraal basiliek St. Bavo (Leidsevaart.
Haarlem), valt komende zaterdag de beurt
aan Thijs Kramer om het Willibrord-orgel
te bespelen. Kramer zal verschillende
werken van Widor ten gehore brengen,
waaronder de derde Symfonie. Aanvang
15 uur.
Nieuw Vennep. In de serie
jazzconcerten in café De Kopermolen
(Venneperweg 485, Nieuw Vennep)
concerteert vanavond het kwartet van de
Amerikaanse, in Amsterdam
woonachtige, tenorsaxofonist Sandy
Mosse. Donderdag 21 augustus wordt de
reeks voortgezet met een optreden van het
Jubilee Kwartet dat een concert met
NACHTVOORSTELLINGEN
Alhambra 1 „La Strada”. toeg. 16 j., vr. en za. 24
uur.
Alhambra 2 „Manhattan”, toeg. 16 j„ vr. en za.
24 uur.
Calypso 1 „Break out”, toeg. 16 j„ vr. en za. 00.30
uur.
Calypso 3 „Fear over the city”, toeg. 16 j., vr. en
za. 00.15 uur.
Cinecenter Coraline Bugsy Malone”, toeg. 16 j..
dag. 12.15 uur. Peppe-Nappa „Kentucky fried
movie”, toeg. 16 j., dag. 00.30 uur. Pierrot
„Satyricon", toeg. 16 j., do. vr. en za. 00.30 uur;
„Sanjuro", toeg. 16 j., do. vr. en za. 24 uur.
Cinema International ..Fame”, toeg. 16 j„ vr. za.
en zo. 00.15 uur.
City 1 „The outlaw Josey Wales”, toeg. 16 j., vr.
en za. 00.15 uur.
City 2 „National Lampoon’s animal house”,
toeg. 16 j., vr. en za. 00.15 uur.
City 3 „Sexhuis Rosemarie”, toeg. 18 j., vr. en za.
00.15 uur.
City 4 „Halloween”, toeg. 16 j„ vr. en za. 00.15
uur.
Cine „D” „Porno heit de klok”, toeg. 16 j., do. vr.
za. en zo. 00.15 uur.
Desmet „Landhuis der verschrikking”, toeg. 16
j„ do. vr. za. en zo. 00.15 uur.
Leidsepleintheater „Midnight express”, toeg. 16
j„ vr. en za. 00.15 uur.
Nöggerath „The vampires", toeg. 16 j„ vr. en za.
24 uur.
Rex „De wraak der levende doden", toeg. 16 j„
do. vr. za. en zo. 24 uur.
Studio K „Rebel without a cause”, toeg. 16 j., vr.
en za. 00.30 uur.
The Movies „A day at the races”, toeg. 16 j„ vr.
en za. 00.15 uur; „Go West”, toeg. 16 j„ zaal 2
vr. en za. 00.15 uur.
(Foto Lex van Flossen)
ronde in het leven, ondanks alles nog
aansluiting vinden op het leven, ook al
ben je als rijpe veertiger niet meer in trek.
„Hetzelfde geldt voor veel van de bijdra
gende schrijvers. Bep Vuyk blijkt nog
springlevend. Jezus, er zijn wat auteurs
weggedrukt in de laatste twintig, dertig
jaar.”
Hoe kwamen jullie op het idee een
afdeling Anthologie op te nemen met
bijzondere teksten die vrijwel onvind
baar zijn geworden?
Fondse: „Dat was mijn idee. Op een
ontmoetingsavond met voornamelijk jon
ge vertalers droeg ik wat gedichten van
Jan Greshoff voor. Die jonge mensen ken
den Greshoff helemaal niet! Ze waren
gefascineerd. Dat was Greshoffs tweede
ronde, na een periode van onbekendheid.
Toen een aantal van hen de volgende dag
naar de boekhandel gingen om die gedich
ten aan te schaffen, bleek Greshoff niet
meer in druk te zijn. Dat is toch ongeloof
lijk?”
ken: Isolation van Rai Takayuki (Japan)
Ballade für Kontrabass allein van Rainer
Rubbert (Duitslandö, Lounge van Hideo
Yoshida (Japan) en Pathways: eight Sonic
Variations van Reynold Weidenaar (Ame
rika).
Het Radio Filharmonisch Orkest onder
leiding van Lukas Vis en het Radiokamer-
koor verklanken in Hilversum voor het
eerst: Iris van Michael Travlos (Grieken
land), La Selva Selvaggia van Joseph
Pelphrey (Amerika), Klanggesicht van Fa
bio Nieder (Italië), en Apokalypsis van
Patrick Cardy (Canada). Dit concert
wordt besloten met Sonatina Seconda van
de Italiaan Ferrucio Busoni.
(Van onze kunstredactie)
S ROTTERDAM. Het vorig jaar door
ruim 100.000 mensen bezochte Rotterdam
New Pop Festival krijgt ondanks budget-
taire problemen een vierde editie. Op
zondag 7 september zullen er in het Rot-
stoot heeft gegeven tot de oprichting van
het blad.
Het Nederlands Saxofoonkwartet en
het Oostenrijks Ensemble voor Nieuwe
Muziek onder leiding van Klaus Ager ver
zorgen in Den Haag de eerste uitvoerin
gen van Endless Summer van de Japan
ner Suguru Taninaka, Apollinaria van de
Fransman Francis Baguerre, Fog Waves
van de Italiaan Giuseppe Colardo en
Wandlungsphasen für Acht Spieler van
Hwang-Long Pan uit Taiwan.
In het Stedelijk Museum spelen het Ne-
derlans Fluitkwartet, het Gaudeamus
Kwartet, Harry Sparnaay, basklarinet, en
Baldrick Richard David Hames Nun
wenn schon: bei einem anstandigen Men-
schen lebt am Ende nur noch der Kopf
van de Duitser Cornelius Schwer, en de
monoloog voor basklarinet en strijkkwar
tet ...Tief unten Traum-versunken... van
de Duitser Joachim Kreos.
In de IJsbeker spelen het ASKO-Ensem-
ble en het Delta-Ensemble nieuwe werken
van jonge Nederlandse componisten. In
het muziekcentrum Vredenburg verzor
gen Harry Sparnaay, het Nederlands
Fluitkwartet en Fernando Grillo, contra
bas, de vertolking van vier nieuwe wer-
A
I
X
f77
Fej
Dit zijn vijftien composities die gekozen
zijn uit de 110 inzendingen. De Amerikaan
Günther Schuller, de Pool Marek Sta-
chowski, de Zweed Miklos Maros en de
Nederlander Theo Loevendie selecteer
den deze werken te zamen met vertegen
woordigers van de uitvoerende ensem
bles.
De muziekweek begint 30 augustus in
het Concertgebouw in Amsterdam. Onder
leiding van Eric Ericson zingt het Kamer
koor van Stockholm werken van Thomas
Jennefelt, Miklos Maros, Lars-Erik Rosell,
Ingvar Lidholm, Anders Hilborg en Sven-
David Sandström.
In het Muziekcentrum Vredenburg in
Utrecht wordt 31 augustus een elektro
nisch concert gegeven met medewerking
van Harrie Starreveld. fluit en Dinus Her-
rewijnen, trompet. De inleiding en de
techniek zijn voor rekening van Lars-
Gunnar Bodin. Uitgevoerd worden wer
ken van Grippe, Johnson, Ungvary, Par-
merund, Endström en Zwedberg.
Dezelfde dag musiceert het Maros-En-
semble in de Doelen in Rotterdam. Op het
programma staan werken van Sand
ström. Eliasson, Hermanson, Rozmann,
Böritz en Maros. Het ensemble verzorgt
ook 1 september het concert in Muziek
centrum Vredenburg in Utrecht. Het biedt
dan een ander programma met werk van
onder anderen Ahlberg, Lyne, Hemberg
en Rosell.
Het volgende weekeinde zijn er op vijf
concerten vijftien premieres: 5 september
in het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag, de zesde in het Stedelijk Museum in
Amsterdam, eveneens die dag in de Ijs
breker in Amsterdam, 7 september in het
Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en
ook 7 september in de Vara-studio in
Hilversum.
Zo treffen we in dit eerste nummer, niet
beperkt door de heersende mode of voor
oordelen, een groot aantal uitstekende 1
teksten aan, van Rilke tot Guido Golüke,
van Konstantin Paustovski tot een vrijwel
onvmdbarectasszc van Karei van het Re-
ve. Eindelijk een tijdschrift waarin kun
stenaars aan het woord zijn, en geen ran
cuneuze kritici of bloedeloze literatuurwe
tenschappers.
Fondse en Verstegen gaan ervan uit, dat
een gedicht van John Keats in een goede
vertaling even interessant is als de bijdra
ge van Nico Scheepmaker, waarin hij
briljant de kultus rond de mode-filmApo-
calypse Now doorprikt. Het resultaat is
een Volkomen ondogmatisch literair tijd
schrift. Geen publikatie van een literaire
kliek, maar een blad voor vrijdenkers.
Maar of het zich zonder solide uitgever
kan handhaven, moet worden afgewacht.
Op De Tweede Ronde kan in verband met
de risicofactor nog geen abonnement ge
nomen worden.
De redakteuren zijn Peter Verstegen en
Marko Fondse, niet alleen befaamde lite-
ratuurvertalers, maar ook dichters. Zij
i waren ook de geestelijke vaders van de
opzienbarende actie van de literaire verta
lers om een menswaardige honorering
van hun werk.
Ik tref de beide redakteuren in het café
van waaruit ook de actie „Geef ons he
den” werd gevoerd. Verstegen is somber.
„Ik geloof dat ik manisch-depressief ben,”
verzucht hij. „Dan ga je hemelhoog om
daarna in de diepste afgrond te plonzen.
Op die piek kon ik alles, dit tijdschrift, dat
we met ons eigen zweet gemaakt hebben.
Maar nu De Tweede Ronde eenmaal ver
schenen is, voel ik me ontzettend depres
sief. Je kunt me beter maar niets vragen,
want ik kan toch niets zinnigs uit
brengen.”
Ik probeer hem op te beuren, door erop
te wijzen dat zowel de aktie als het tijd
schrift een succes zijn geworden. „Ach, er
zijn er pas achthonderd verkocht. We zit-
ten met een gigantisch verlies.” Ik vertel
hem dat dat heel wat is voor een eerste
nummer van een literair tijdschrift, en dat
het er wellicht nog meer worden, maar hij
schudt zijn hoofd. „Laat Marko het maar
zeggen.”
Fondse: „De energie die Peter Verste
gen investeerde in de vertalersaktie „Geef
ons heden” had mij uit een grote lethargie
gehaald. Ik was toen al opgehouden met
vertalen, was arbeidsongeschikt ver
klaard, zag nergens' meer iets in. Peter
heeft me daaruit wakker geschud. Op een
avond liet hij mij zijn grote gedicht De
tweede ronde zien, dat grote indruk op me
maakte.”
Het gaat over iemand die omstreeks zijn
veertigste jaar de balans van zijn leven
opmaakt en eindigt op een zeer positieve
noot: Dat positieve, daar was hij tijdens
die aktie de ware belichaming van. Het
Des te verbazingwekkender als onaf-
hankelijke figuren met een nieuw tijd-
I schrift op de markt komen, dat niet alleen
l dik en boeiend is, maar bovendien in het
redaktionele voorwoord belooft „de au-
1 teurs aanzienlijk meer te betalen dan in
ons land gebruikelijk is”. Dat klinkt nogal
uitzonderlijk in deze tijd van versobering.
Maar het wordt duidelijker als we lezen
dat de vertalersactie „Geef ons heden” de
Het gesprek werd telefonisch ge
voerd met Dali en diens vrouw Gala,
die wonen in Cadaques.
Dali, die 76 jaar is, had in maart in
New York griep opgelopen en was,
teruggekeerd in eigen land, overge
bracht naar een ziekenhuis in Barcelo
na. Op 28 juni mocht hij naar huis
terugkeren om daar zijn herstel voort
te zetten.
„Ik heb een zenuwencrisis doorge
maakt, maar nu ben ik weer aan het
werk. Nog maar een paar uur per dag,
ik mag me niet te veel vermoeien maar
het voornaamste is dat ik weer bezig
ben”, zei de kunstenaar.
„Ik teken wat, ik ben nog te vermoeid
om weer te gaan schilderen. Het toneel
stuk dat ik schrijf zal Tragedie heten”.
was in feite een éénmans manifestatie,
wat des te indrukwekkender was, omdat
Peter in feite een nogal welbezoldigd le
ven leidt, (waartegenover hij vele en op
vallende prestaties heeft gesteld). Ik denk
niet dat een van de andere aktievoerders
me zal afvallen, als ik beweer dat wij, de
anderen, meelopers zijn geweest.”
„Peter zat in zo’n toestand waarin een
mens alles aankan, en dat kon hij ook. Ik
wist toen al dat hij er een terugslag van
zou ondervinden: het was als een hevige
creatieve explosie. Daarop volgt altijd uit
putting en dat is nu met hem ook het
geval. Maar goed, hoe we op het idee
kwamen voor dit tijdschrift: Peter kwam
ermee aan en ik deed direkt mee, ik voelde
me ertoe verplicht. We hebben samen veel
werk verzet, waar we geen cent beter van
zijn geworden en onze financiële toestand
is zeer precair een beetje het slachtoffer
van ons idealisme zou je kunnen zeggen.”
Het oude liedje: je wilt eens wat chics
doen en loopt meteen onder de wals van
de economische „wetmatigheden”. Maar
het leuke is toch wel dat het tijdschrift is
gemaakt door twee „veertigers”, die aan
een creatieve tweede ronde toe zijn. Het
duidt toch ook wel op een soort elan,
terwijl veel tieners juist nogal uïtgeblust
aandoen, helaas.”
„Peter heeft de hele zakelijke kant van
het tijdschrift afgehandeld. Hij vond in
Amstelveen een heel sympatieke drukker
van reclamedrukwerk, die heel snel die
waanzinnige sticker vervaardigde de taxi
chauffeurs staan achter dé vertalers. Die
sticker heeft de landelijke pers gehaald.
Alje Tamminga heet die drukker. Peter
I wilde hem ook het tijdschrift laten maken.
Er gebeurde iets ongelooflijks: hij kreeg
Alje warm voor de zaak. Maar Rinus, die
ons blad zou zetten, kreeg te maken met
allerlei spoedopdrachten, dusDe Tweede
Ronde moest wachten.”
„Maar we hadden haast. We kregen toe
stemming om zelf te gaan zetten, wat
eigenlijk helemaal niet mag, maar ja, Ri
nus moest ook nog met vakantie. Twee
weken lang hebben we dat bedrijf op
Alfa 1 (Leidseplein, tel. 278806) „A nous deux
toeg. 12 j„ dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13, 15.30.
19 en 21.30 uur.
Alfa 2 „American gigolo”, toeg. 16 j„ dag. 14.30.
I 19.30 en 22 uur. zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Alhambra 1 (Weteringschans, tel. 233192) „La
strada”, toeg. 12j., dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo.
13.30, 16. 19 en 21.30 uur.
I Alhambra 2 „Permette? Rocco Papaleo”, toeg.
16 j„ dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45,
16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstraat 400. tel.
234876) „De pelsjager”, toeg. 16 j„ dag. 14, 19
1 en 21.30 uur, zo. 13, 15.30, 19 en 21.30 uur.
Calypso 1 (Marnixstraat 402, tel. 266227) „La
Terrazza”, toeg. 16 j„ dag. 14.15 en 20.15 uur.
Calypso 2 (tel. 234876) „Zombie Holocaust”,
h toeg. 16 j„ dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo.
I 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur.
I Calypso 3 (tel. 266227) „De sheriff ziet ze vlie-
i gen", toeg. alle leeft., dag. 14, 19 en 21.30 uur,
zo. 13. 15.30, 19 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk 69, tel. 248933) „Hoe he
ter, hoe beter”, toeg. 18 j„ dag. 11, 12.45, 14.30,
16.15, 18, 19.45 en 21.30 uur, zo. vanaf 12.45 uur.
Cineac Damrak 1 (tel. 245648) „Caligula”, toeg.
18 j., dag. 14 en 20 uur.
i Cineac Damrak 2 „One flew over the cuckoo’s
nest”, toeg. 16 j„ dag. 14.15, 18.45 en 21.30 uur.
za. zo. en wo. 18.45 en 21.30 uur.
Cineac (Reguliersbreestraat, tel. 243639) „The
sound of music”, toeg. alle leeft., dag. 20 uur,
za. en zo. ook 14 uur.
Cinecenter-Cinema Coraline (Lijnbaangracht
238, tel. 236615) „Coup de tête”, toeg. 16 j., dag,
12.15, 15, 17.15 en 22 uur.
Cinecenter-Cinema Pierrot „Satyricon", toeg.
16 j., dag. 13, 16, 19 en 21.45 uur.
Cinecenter-Cinema Peppe-Nappa „Kentucky
Fried Movie”, toeg. 16 j., dag. 12, 14.30. 17. 19.30
en 22 uur; „Simone Barbez”, toeg. 16 j„ dag. 17;
19.30 en 22 uur; „Sanjuro”, toeg. 16 j„ dag. 12
en 14.30 uur.
Cinema International (Aug. Allebéplein 4. tel.
151243) „Fame”, toeg. alle leeft., do. vr. za. en
zo. 18.45 en 21.30 uur. ma. di. en wo. 20 uur. za.
en zo. 14.30 uur.
City 1 (Leidseplein tel. 234579) „Fame”, toeg.
alle leeft., dag. 14.30, 18.45 en 21.30 uur, zo. 13.
15.45, 18.45 en 21.30 uur.
City 2 „De linkshandige uitzendkracht”, toeg.
alle leeft., dag. 14, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45,
16.15, 19.15 en 21.45 uur.
City 3 „California surf’, toeg. alle leeft., dag.
14.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.15, 16, 18.45 en
21.15 uur.
City 4 „The Fóg”, toeg. 16 j., dag. 13.30, 19 en
21.30 uur, zo. 13.30, 16.15 19 en 21.30 uur.
City 5 „The Rose”, toeg. 12 j„ dag. 14.30, 18.45 en
21.30 uur, zo. 13, 15.45, 18.45 en 21.30 uur.
City 6 „Die Blechtrommel”, toeg. 16 j., dag. 14 en
20.15 uur
City 7 „De herrezen heerseres", toeg. 12 j„ dag.
13.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15
en 21.45 uur.
Cine D (Plantage Middenlaan 4a, tel. 226551)
„The great Mc. Gonagall”, toeg. alle leeft., dag.
19.45 en 22 uur.
Desmet (PI. Middenlaan 4a, tel. 226551) „Char
ley Warrick”, toeg. 16 j„ dag. 19.30 en 21.45 uur.
Du Midi (Apollolaan tel. 723653) „Taxidriver",
toeg. 16 j., dag. 19.30 en 21.45 uur.
Flora Disney Theater (Amstelstraat 24, tel.
230469) „Heksen en bezemstelen”, toeg. alle
leeft., do. en vr. 13.30, 16 en 19 uur, za. 10.30,
13.30, 16 en 19 uur.
Kriterion (Roeterstraat 170, tel. 231708) „l’Av-
ventura”, toeg. 16 j., dag. 20.30 en 23 uur.
Leidseplein Theater (tel. 235909) „Kramer ver
sus Kramer”, toeg. alle leeft., dag. 14, 19.30 en
22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Nöggerath (Reguliersbreestraat, tel. 230655) „De
vrek”, toeg. alle leeft., dag. 14.30, 19 en 21.30
uur. za. en zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Parisien Nieuwendijk 67, tel. 248933) „Deep
throat”, toeg. 18 j„ dag. 11, 12.15, 13.30, 14.45,
16, 17.15, 18.30, 19.45 21 en 22.15 uur.
Rembrandtpleintheater 1 (tel. 223542) „Caligu
la”, toeg. 18 j„ dag. 14.15 en 20.15 uur.
Rembrandtpleintheater 2 „Diepzee monsters”,
toes. 16 j., dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30.
16, 19 en 21.30 uur.
Rex (Haarlemmerstraat, tel. 246132) „De draken
van Bruce Lee”, toeg. 16 j., dag. 19.15 en 21.30
uur.
Rialto (Ceintuurbaan 340, tel. 723488) „Star
trek”, toeg. alle leeft., dag. 19 en 21.30 uur, za.
en wo. ook 13.45 uur en zo. 13.15 en 15.45 uur.
Rivoli (Ceintuurbaan 340, tel. 723488) „Shame
of the jungle”, toeg. 16 j„ dag. 19.30 en 22 uur.
Roxy (Kalverstraat, tel. 232809) „Zombies”,
toeg. 16 j„ dag. 14.30 19 en 21.30 uur, za. en zo.
13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Studio K (Roeterstraat, tel. 231708) „Monty Py
thon’s Life of Brian”, toeg. 12 j., dag. 17.45, 20
en 22.15 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk 161, tel. 245790)
„Permette? Rocco Papaleo”, toeg. 16 j., zaal 1
dag. 19.45 en 22 uur; „Der Kandidat". toeg. 16
j., zaal 2 dag. 19.45 en 22 uur.
Tuschinski 1 (Reguliersbreestraat, tel. 262633)
„De losbol”, toeg. alle leeft., dag. 14.30, 18.45 en
21.30 uur, za. en zo. 13.15,16,18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 2 „When a stranger calls”, toeg. 16 j.,
dag. 14.30. 19 en 21.30 uur, za. en zo. 13.30. 16.
19 en 21.30 uur.
Tuschinski 3 „Ten”, toeg. 16 j., dag. 14.30, 18.45
en 21.30 uur, za. en zo. 13.15, 16, 18.45 en 21.30
uur.
Tuschinski 4 „New York, New York”, toeg. alle
leeft., dag. 14.30, 18.45 en 21.30 uur, za. en zo.
13.15, 16, 18.45 en 21.30 uur.
Tuschinski 5 „Laura”, toeg. 16 j., dag. 14.30, 19
en 21.30 uur, za. en zo. 13.30,16,19 en 21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht 452, tel.
„Clair de femme", toeg. 16 j„ dag. 13.30, 19 en
21.30 uur, zo. 15, 19 en 21.30 uur.
In de Haarlemse Vishal is tot én met
14 september een eerste grote overzicht
stentoonstelling te zien van grafiek Van
wijlen Roger Chailloux. Deze kunstenaar,
geboren in Den Haag maar ook enige
jaren woonachtig in Haarlem, genoot
vooral bekendheid als graficus en ontwer
per van decors en kostuums voor theater
en ballet. In de Vishal zijn 80 etsen te
bezichtigen en ook een kleine selectie van
de decor- en kostuumontwerpen die
Chailloux van 1958 tot 1975 maakte voor
voornamelijk Toneelgroep Centrum.
De derde en laatste Felison-tentoon-
stelling dit jaar in de Santpoortse biblio- i
theek besteedt aandacht aan het werk van j
de Santpoortse kunstenaar Egbert de
Bock. Van 17 augustus tot en met 7 sep
tember zijn in de bibliotheek zeefdruk
ken, draadplastieken en objecten van
plexiglas van deze autodidact te bezich
tigen.
De uit IJmuiden afkomstige kunst
schilder Harry Donker exposeert zijn
werk tot 29 augustus in het gebouw van
TNO in Delft.
swing-, dixie- en evergreen-repertoire zal
verzorgen.