Fietsconcerten in N.-Holland Ellen Helmus sessiemusicus van het jaar Vijfhuizer slagwerker toert door Californië „Het is gewoon een man met een band om zijn kop” SCHILDER PYKE KOCH BETWIST FASCISTISCHE SYMBOLIEK IN ZIJN WERK Trends begint carrière in Amerika Jubileumconcert Dutch Swing College Band in Amsterdam □rt >ers, oter laha If VRIJDAG 15 AUGUSTUS KUNST 1980 (Van onze correspondent) door Hans van Straten t tf'r n r UTRECHT In 1938 bestond het Centraal Museum te Utrecht, althans de „stedelijke kunstcol lectie”, honderd jaar. Dat moest gevierd worden. Wat gebeurde op 5 september werd in de Nico- laikerk aan de directrice, freule Carla de Jong, een schilderij aan geboden. En niet zomaar een schilderij, maar een werk dat representatief mocht heten voor de kunst van die dagen. Het was Zelfportret met kzwarte band, dat de Utrechtse magische realist Pyke Koch een jaar teerder had gemaakt. Het Genootschap Kunstliefde, waarvan Pyke ÏKoch toen lid was, had hiertoe het initiatief genomen, enkele vermo- Igende Utrechtse burgers hadden ervoor in de buidel getast. Reacties Bezems De schouw 579204 n )l ;n Marschzang zelfportret uit ca 1940 dat Koch zelf vernietigde. Trends, v.l.n.r.: Tom Hoog, Nick Gardner en Jan Koster. De 23-jarige fluitiste, die onder meer San dy Mosse en Fred Leeflang onder haar (Van onze kunstredactie) OAKLAND. De achttienjarige Vijf huizer drummer Jan Koster maakt met zijn driemansgroep een voor een Neder landse rockmuzikant opmerkelijke tour nee langs bekende, invloedrijke clubpo- dia in Californië. Zijn band Trends, waarvan verder de Engelse zanger-bas- sist Nick Gardner en de Nederlandse gitarist Tom Hoog deel uitmaken, heeft de ongebruikelijke stap genomen om niet in eigen land, maar in de Verenigde Sta ten de eerste schreden op het pad van de popmuziek te zetten. van de band wordt als schreven. Zelfportret met zwarte band het omstreden schilderij uit 1937 nu weer geëxposeerd in Utrecht. e >t s, em. Te gar. iotor 4 1S d still atuurlii het schilderij uitging. Een martiale kop, „een kop als een vuist” om met Wouter Kotte te spreken, getooid met een zwarte band, dat betekende iets! Dat was de doorbreking van een taboe. En zulks nota bene op een schilderij, dat door het aan vaarden als geschenk door een museum officiële sanctie had verkregen! De overheid, die zichzelf in verlegenheid bracht! ker-licht. Dit was het best geslaagd van de drie”. Van dat andere schilderij met een zwar te band, Marschgezang, zegt hij: „Dat is niet terzake dienend. Het heeft maar een maand bestaan, toen heb ik ook dit vernie tigd. Het is nooit mijn atelier uit geweest. Ik was geïnspireerd door die koppen met open monden van Mantegna en in die trant heb ik mezelf zingend afgebeeld. Er moet iemand geweest zijn die er buiten mijn weten een foto van heeft gemaakt. Ik denk dat het Voorhoeve is geweest”. Over zijn relatie met Wichman zegt hij: „Dat was een amusante man, geestig, bij tend. Wij spraken niet alleen over het fascisme, maar ook over de techniek. Hij heeft mij een eerste notie gegeven van het belang van de techniek in de schilder kunst, hij heeft mij ook verwezen naar het boek van Max Doerner, „Malmateriaal und seine Verwendung im Bilde”. Wich man zei mij een keer: er is niet één rood betrouwbaar. Eigenlijk moesten alle schil ders met elkaar afspreken geen rood meer te gebruiken. Dat was typisch Wichman”. In 1964 verklaarde de schilder in de Haagse Post, gevraagd naar zijn fascisti sche overtuiging, dat hij als dwangarbei der in Duitsland had gedacht: „Als Euro pa de oorlog maar wint, met de Duitsers rekenen we later wel af’. Enkele dagen na de publicatie van dat stuk werd er ’s avonds gebeld. Toen de schilder open deed, stond er een grote vent op de stoep, een beetje zielige man. Hij rook lichtelijk naar de drank. „Het bleek een oud-SS’er te zijn, die mij kwam bedanken om wat ik had gezegd”, zegt Koch. „Ik ben de eerste soldaat geweest die Rusland is binnengemarcheerd”, zei hij. Hij kende ook dat zelfportret, dat in De Schouw had gestaan. Dat was voor hem de hele oorlog door een symbool geweest. Ik heb hem een biertje gegeven en gezegd: het spijt me dat ik je moet teleurstellen, maar het is helemaal geen symbool. Je hebt je vergist. Het is gewoon een man met een band om zijn kop”. PYKE KOCH ELLEN HELMUS leraren telt, volgt aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag de afdeling lichte muziek. Van Ellen Helmus’ inzet tijdens de sessie-avonden wordt gezegd dat zij veelvuldig aanwezig was, in tal van genres meespeelde en zich uitermate col legiaal opstelde. De prijs van beste sessiemusicus van het jaar, bestaande uit een plastiek dat door Remco van der Gugten werd ver vaardigd, zal aan Ellen Helmus in septem ber of oktober door de Haarlemse wet houder van culturele zaken, Tinus van de Water, worden overhandigd. Ellen zal dan ook in de gelegenheid worden gesteld een concert in de HJC te verzorgen met een ensemble, waarvan zij de samenstelling bepaalt. De Haarlemse maakt overigens deel uit van de L H Band die afgelopen weekeinde tijdens het amateurconcours van het Internationaal Jazz Festival Am sterdam in de prijzen viel. kust op, daarbij onder meer gerenom meerde clubs als Old Waldorf en X’s in San Francisco, Madame Wong’s West, The Starwood en Blackies in Los Angeles en omgeving aandoend. Rond de 26e augustus keert de band terug naar Vijfhuizen voor het maken van opnamen voor een demo (demonstratie- band). Daarna zullen er enkele optredens in de Benelux worden verzorgd. De stijl 2. -2 -1. _2> powerpop om- In de catalogus van de komende exposi tie kan men lezen: „Voor de kunstenaar was naar zijn zeggen het beoefenen van een nieuwe techniek de reden om dit zelf portret te schilderen. Wij hopen in het volgende aan te tonen dat voor Koch ook de inhoudelijke aspecten van het schilde rij belangrijk zijn geweest. Tevens willen wij nagaan hoe verschillende, vaak tegen gestelde reacties op het zelfportret tot stand kwamen en in hoeverre de politieke gezindheid van de schilder bepalend is geweest voor de etikettering van niet al leen dit zelfportret, maar ook van zijn gehele oeuvre. Men kan niet zeggen dat Annemiek Ouwerkerk en Louis van Tilborgh hun werk niet grondig hebben verricht. Ze hebben opgespoord wat er sinds 1938 over het zelfportret en zijn maker is gepubli ceerd en men krijgt aldus een goed inzicht hoever de interpretatie vaak ook een kwestie van elkaar napraten! is gegaan. Een naprater is in elk geval Jan van Geest, die in 1975 in Vrij Nederland schreef: „Wilskracht, leiderschap, grim migheid en andere fascistische deugden lijkt Koch op zichzelf te transplanteren”. Lijkt, jawel. De samenstellers wijzen er terecht op dat deze „deugden” ook terug te vinden zijn bij andere politieke partij en. „Brede kaken”, een vastberaden blik en een stevig gespierde nek waren niet alleen voorbehouden aan de arbeiders, die in nationaal-socialistische of fascisti sche affiches werden getoond; socialisten waren er evenzeer van overtuigd dat man nen, die volgens hun idealen zorg droegen voor het ontstaan van een betere wereld, dergelijke kwaliteiten moesten hebben. Veelvuldig werd hun heroïsch uiterlijk geaccentueerd door hen hoog uittorend boven de beschouwer weer te geven”. Een typisch voorbeeld hiervan was de bronzen kop van de Amsterdamse wet houder F. M. Wibaut door Tjipke Visser, een beeld dat tot 1970 in de hal van het gebouw van De Arbeiderspers in Amster dam heeft gestaan. De socialist Tjipke Visser bekeerde zich overigens tijdens de oorlog tot het nationaal-socialisme. Maar In zijn huis Oudegracht 341, waar hij al bijna een halve eeuw woont, vertelt Pyke Koch mij: „Ik ben nooit ergens lid van geweest. Zeker niet van de NSB, die ik altijd heb gezien als een stelletje incapa bele lummels, enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Rost van Tonningen en mijn oude repetitor Van Genechten. Ze hebben mij natuurlijk wel uitgenodigd, speciaal Ernst Voorhoeve, die hier nog in huis heeft gewoond, maar ik ben er nooit op ingegaan. Er zat mij te veel ideologie bij, en daar heb ik de pest aan”. „Waar ik wel voor voel, ook nu nog, dat is Groot-Nederland. Nederland samen met Vlaanderen. Ik vind de Belgen erg aardig. Dat is mij sterk opgevallen in de jaren dat ik nogal eens in Brussel kwam, toen mijn jongste zoon Floris bij Béjart danste”. De in Nederland woonachtige, Ameri kaanse boekingsagent Ron Annakin speelde een belangrijke rol in het besluit van Koster c.s. om in de VS van start te gaan. Hij verklaart: „Daar wordt een band uit Nederland als een zeldzaamheid beschouwd en kun je van de verbazing gebruik maken om een paar stapjes hoge rop te beginnen. Maar je moet Trends niet als een Nederlandse groep zien, maar als doodgewoon een prima band. De nationa liteit doet er niet toe”. Trends fungeert in Californië voorna melijk als support-act, als voorprogram ma dus. Zo heeft het drietal gezamenlijk met bekende namen als The Flamin Groovies, John Hiatt, Greg Kihn, The Ru- binoos, Secret Affair, Earth Quake, Squeeze, The Ramones, The Tasmanian Devils, Pat Benatar en The Romantics op het affiche gestaan. Tot de 24e van deze maand treedt het trio nog regelmatig aan Amerika’s west er worden meer voorbeelden aangegeven. Doorslaggevend voor de samenstellers is de monografie Pyke Koch van Jan Engelman, die in 1941 is verschenen in een serie, waarin ook aan Willink, Raoul Hynckes en Willem Schuhmacher studies werden gewijd. Het was een reeks die er veel toe heeft bijgedragen het werk van de magisch realisten bij een ruimer publiek bekend te maken. Engelman heeft de drukproeven van zijn boek door Koch laten corrigeren de schilder kan zich dit niet herinneren, maar de drukproeven zijn bewaard geble ven en daarop staan correcties in Kochs handschrift. De samenstellers spreken dan ook van een door Koch „geautoriseer de” tekst. Het is nu maar de vraag hoever Koch in zijn correcties is gegaan. Heeft hij alléén en daar lijkt het toch wel op feitelijk heden rechtgezet en de rest van de inhoud voor rekening van Engelman gelaten? In dit geval kan men moeilijk van „autorise ren” spreken. Veel aandacht wordt in deze studie be steed aan een ander werk van de schilder, een grisaille uit 1940 die Marschgezang heette, maar die door de schilder vernie tigd is. Volgens Engelman was dit werk te beschouwen als „een zelfportret van den kunstenaar, maar tevens als zijn beteke nis tot het nationaal-socialisme”. Wat opvalt in Marschgezang zijn de bezems, die zijn vastgemaakt aan de vlag gen op de achtergrond. Tegen de samen stellers zei Koch: „De bezempjes waren als een hommage bedoeld aan de vroeg gestorven Erich Wichman”. Ook op dit werk ziet men de hoofdfi guur afgebeeld met zwarte band om het hoofd. Volgens Engelman moet de band worden opgevat als een fascistisch em bleem. Koch zelf echter zei tegen de sa menstellers: „De vraag waarom een doek om het hoofd, en waarom is deze doek zwart, is een zinloze vraag. Even zinloos als de vraag: waarom heeft het zelfportret i t Kortgeleden werd in hetzelfde Centraal I’Museum een kleine expositie geopend, de zesde en laatste in de serie Een schilderij ■centraal. Het schilderij dat ditmaal cen- I? traai staat, is Zelfportret met zwarte band k van Pyke Koch. E Maar een andere zaak wordt door de samenstellers van de expositie, de kandi- E daten in de kunsthistorie Annemiek E Ouwerkerk en Louis van Tilborgh, cen- *traal gesteld. Dat is de vraag of dit zelf portret mag worden opgevat als van poli tieke betekenis. Anders gezegd: is het Zelfportret met zwarte band een symbool van Pyke Kochs fascistische overtuiging? De samenstellers komen tot de conclu sie, dat dit inderdaad zo is. Zulks wordt echter door de 79-jarige schilder met grote stelligheid ontkend. Niet omdat zijn overtuiging sinds de jaren dertig veel ver anderd zou zijn, maar omdat hij bij het schilderen geen moment aan een dergelij ke interpretatie heeft gedacht. De zwarte band betekende voor hem geen symbool, die was voor hem uitsluitend een techni sche oplossing van een schilderkunstig probleem. Zoveel is zeker: er hebben in Europa nooit lieden rondgelopen die aan hun poli tieke overtuiging uitdrukking gaven door het dragen van een zwarte band om hun hoofd. Wel was zwart de kleur van het fascisme. In Italië droegen de volgelingen van Mussolini zwarte hemden. Erich Wichman (1890-1929), de eerste Neder landse fascistenleider en vriend van Pyke Koch, sprak van zijn „zwarte benden”, zijn aanhangers groetten elkaar met de kreet „Zwart front!” Ook de Nationaal-Socialistische Bewe ging (NSB) van ir. A. A. Mussert ging in het zwart gekleed, evenals de concurre rende fascistische groepering Zwart Front van de Brabantse ex-seminarist Ar nold Meyer. Voorts moet men de associa tie zwarte band-fascisme zien tegen de achtergrond van het uniformverbod, dat sinds 1934 in Nederland gold. Het politieke uniform was daarmee in de taboesfeer getrokken, in die mate zelfs dat om een willekeurig voorbeeld te noemen toen een Amsterdamse beeld houwer om een geenszins politieke zaak voor de kantonrechter moest verschijnen en bij die gelegenheid een rood overhemd droeg, hij onmiddellijk werd geconfron teerd met de vraag: „Is dat rode hemd van u een uiting van politiek streven?”. Men begrijpt dus welke suggestie er van (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Na Bob Rigter, Henk Scheffer en Peter ten Have is de Haar lemse fluitiste Ellen Helmus de vierde jazzmusicus die de sessieprijs van de Haarlemse Jazz Club heeft gekregen. De prijs is enkele jaren geleden door de club ingesteld om het aanzien van de sessie- avonden wat op te krikken. dat er aan voorafging géén doek om het hoofd?” Het politieke, intellectuele en artistieke milieu, waarin Pyke Koch verkeerde, wordt in de catalogus uitstekend beschre ven. Het Italiaanse fascisme, dat zich in 1922 van de macht had meester gemaakt, vond in Utrecht al vroeg sympathisanten. Daarbij was natuurlijk Erich Wichman, die in 1923 in Milaan had gewoond, maar ook de redactie van het studentenblad Vox Studiosorum, dat al in januari 1924 lovende woorden aan het fascisme had gewijd. Pyke Koch, die van 1920 tot 1927 rechten studeerde in Utrecht en daarna schilder werd, was bevriend met fascisten als Wichman, G. C. Labouchère en wat later Ernst Voorhoeve („Rijksorganisatielei- der” in Nederland van het Vlaamse Verdi- naso, in de oorlog aan het Oostfront), een oom van zijn vrouw. Merkwaardig genoeg werd zijn werk in NSB-kring allerminst bejubeld. Maarten Meuldijk, de politieke cartoonist van het NSB-weekblad Volk en Vaderland, schreef in 1941 over kunstenaars die „on geneeslijk” waren omdat het woord „volksch” hun een beetje banaal in de verfijnde oren klonk. Tot hen rekende hij ook Pyke Koch, die „onverantwoordelijke dingen” had gedaan, en wiens werk vol gens hem tot de „ontaardingsverschijnse- len” behoorde. En: „Pyke Koch heeft een lang leven van hard werken nodig om goed te maken wat hij met zijn kunst misdeed”. Meuldijk kreeg onverwacht zijn zin toen de schilder in het laatste oorlogsjaar bij een razzia werd opgepakt en in Duitsland te werk gesteld. Na de bevrijding is Koch ongemoeid gelaten door de bijzondere rechtspleging, al nam men hem in kunstenaarskringen wel het een en ander kwalijk, in het bij zonder de serie postzegels met elementen uit de volkskunst, die hij in 1943 had ontworpen, en die door sommigen voor nationaal-socialistische symbolen werden aangezien. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Dutch Swing Col lege Band geeft op maandag 25 augustus een jubileum-concert in de Amsterdamse Stadsschouwburg ter gelegenheid van zijn 35-jarig bestaan als internationaal bekend dixielandorkest. Aan het concert werkt mee de Ameri kaanse oudestijl veteraan Bud Freeman. De Dutch Swing College Band bestaat uit Peter Schilperpoort die de formatie in 1945 oprichtte, Dick Kaart (trombone), Ray Kaart (trompet), Bob Kaper (clarinet en saxofoon), Henk Bosch van Drakestein (bas), Fred Murray (piano) en Huub Jan sen (drums en vocals). Na vijf van dergelijke succesvolle series in de provincie Utrecht is besloten deze concerten voor het eerst naar Noord-Holland te brengen. De verzamelnaam is ontleend aan de mogelijkheid voor mensen of gezinnen de fiets te pakken om zo’n concert bij te wonen dat altijd wordt gegeven in een historisch interessante omgeving. De reeks concerten in deze provincie zullen gegeven worden in de Ruinekerk in Bergen (31 augustus), Het Oude Slot in Heemstede (7 september), Kasteel Radboud in Medemblik (14 september), N.H.Kerk in Castricum (21 september), de Witte Kerk in Heiloo (28 september) en de N.H.Kerk in Schagen (5 oktober). Daar zullen dan korte programma’s met oude muziek ten gehore worden gebracht door respectievelijk ensemble Musike Merlant, ensemble La Morisque, duo Sanssouci, Quinck Vocaal Ensemble (in Castricum en Heiloo) en weer Musike Merlant. Aanvang van alle concerten is 15.30 uur. (Van onze kunstredactie) UTRECHT. De Stichting Coördinatie Muziek (COMU) organiseert tussen 31 augustus en 5 oktober een reeks zogenoemde fietsconcerten in de provincie Noord-Holland. Over Zelfportret met zwarte band zegt hij: „Ik kan mij voorstellen dat men aan een fascistische interpretatie heeft ge dacht en ik weet ook wel hoe dat komt: door De Schouw”. (In 1942 verscheen een cultureel maandblad van de NSB, getiteld De Schouw, op fraai papier, een zeld zaamheid in die dagen. Het eerste num mer toonde op het omslag een reproduktie van het zelfportret). „Maar ik had niets met die publicatie te maken, ik wist er zelf niets van”. De Schouw gebruikte uw schilderij dus om het propagandistisch effect, dat er mogelijk van uitging? „Dat is heel goed mogelijk, maar daar heeft men mij niet over ingelicht”. Was die zwarte band dan geen fascis tisch symbool? „Het heeft er niets mee te maken. Het schilderij was het derde in een reeks tech nische proefnemingen. Er gingen twee zelfportretten aan vooraf, waarvan ik er één heb vernietigd. Ik vond mijn voor hoofd niet mooi, daarom heb ik die band er omheen gedaan. Op die manier kreeg ik ook een ritmische afwisseling, licht-don-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17