exposities Europees Jeugdorkest crème de la crème m Uitbundigheid in voortreffelijk optreden onder Abbado en Heath nieuw boek over Marilyn Monroe Hl Mailer schreef IL Hans Keiler weg bij R’damse kunststichting S Overzichtstentoonstelling gedreven kunstenaar in Vishal 17 1980 KUNST atrijz EN B 4 R I NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST ge- /oor Decors UI DE! pavoi Graphologie VRIJDAG 22 AUG U STÜS Gekwelde innerlijk HAARLEM. „Het decor heeft je gestolen”, zo luidt de eerste regel van een van de ge dichten van Gerrit Kouwenaar, die zijn opgenomen in het boek werk dat verscheen ter gelegen heid van de rondreizende ten toonstelling. gewijd aan het werk van Roger Chailloux (1931- 1977), die momenteel in de Vis hal te zien is. Na Haarlem zal deze tentoonstelling de komen de winter nog de steden Venlo, Zwolle, Nijmegen, Amsterdam en Dordrecht aandoen. Hoewel de dichter het waarschijnlijk niet zo bedoeld heeft (maar be doelen dichters niet altijd iets anders dan de gewone sterve ling leest?), vat de bovenaange haalde versregel de artistieke loopbaan van Roger Chailloux op frappante wijze samen. Een periode van twintig jaar vijftig theatervoorstellingen voorzien van decors en kostuums gaat een kunstenaar niet in de koude kleren zitten, en het kan bijna niet anders dan ten koste gaan van het andere, het zogenaamde vrije werk. Als er één ding is dat deze uitgebreide overzichtsten toonstelling duidelijk maakt, dan is het wel juist dat. Morgen begint de abonnementsverkoop van serie Z Chailloux gestolen Description d un mouvement IV, 1963. Ets/aquatint 475x618 mm. Roger Chailloux. ARTHUR BELMON VTEN 40 CLAUDIO ABBADO au- JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) et 023 gvai rise 1 oor! rebe- eels- )er wtl >er wt i De uitbundigheid die in de ouverture kon worden waargenomen, bleek een ken merk van het verder onder Abbado’s lei ding opererende ensemble te zijn en uitte zich in het vervolg mede nogal eens in de vorm van een ongeremd fortissimo, dat evenwel in een fluisterend pianissimo een des te effectrijker contract vond. Bartoks suite kreeg een overrompelen de, haast helse kracht, terwijl alle onder delen van Brahms’ „Tweede” op een heel spannende manier, elk hun eigen karak ter kregen. Dat dit ongekende resultaat kon worden bereikt, toonde overigens wel duidelijk aan dat het Europees Jeugdor kest uit de crème de la crème van de jonge musici bestaat. Berliner Philharmoniker. Thomas Bran di, als solisten waren aangetrokken. Al werd hier zowel in de solopartijen als in de begeleidingen steeds voor eerste klas vakwerk gezorgd; de van Abbado beken de, gladde doorsneestijl waarmee deze de muziek van Bach te lijf gaat, zorgde in artistieke zin onvermijdelijk voor een te leurstelling. Kassa Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem van 10-15 uur, telefonisch 023-32 09 94 van 12-15 uur. Franse nationaliteit nooit op willen ge ven) de dienstplicht worden vervuld. In de zes jaar, die Chailloux op de Rijksacademie doorbracht, heeft hij on getwijfeld veel opgestoken van mensen als De Kat, Campendonk, Clénin en Roe- lofsz, maar het belangrijkste bracht hij toch zichzelf bij: hoe zijn gevoelens aan de etspers in grafiek te vertalen. Als etser is Chailloux al direct nadat hij de Academie heeft verlaten een doorslaand succes. Waar hij zijn etsen ook maar exposeert, vallen hem jubelende bespre kingen ten deel. Niet alleen in Neder land, maar ook daarbuiten. Het werk sluit kennelijk goed aan bij de geest van de tijd, die bepaald werd door koude oorlogsdreiging. Zo er al menselijke ge daanten op voorkomen, zitten die elkaar stevig in de haren, dan wel worden zij als weerloze schepsels opeen gedreven door een vernietigende macht, die de mens wel zelf heeft opgeroepen maar niet meer kan beheersen, noch ontwijken. Maar vaker is het kwaad (de A-bom?) al geschied, en rest er niet meer dan wat versteende vormen in een desolaat land- schap. Het werk van Chailloux bood dan ook genoeg aanknopingspunten aan de kunstbeschouwers van zijn dagen om in bloemrijke bespiegeling nader op de voorstelling in te gaan. Een citaat uit een radiouitzending van Openbaar Kunstbe zit (1961): „Bij scherp kijken zien wij de opeenvolging van deze vormen, de bijna plantaardige woekering, de balken en spalken er in, de scherpe angels en vaker de lome sleping van hol en bol, de koes terende schelpen, de wuivende vleugels, de pathetische wijdheid van het gehele tafereel, het plotselinge en misschien wat te elegante einde aan de omtrekken, alsof ook een gevecht een sieraad was”. De redenaar van deze volzin, Wim Bee- ren, is inmiddels directeur van het Rot terdamse Museum Boymans-van Beu- ningen, dus mogen we wel aannemen dat die er enige kijk op had! Nu is het misschien een beetje kinder achtig om iemand nog met een radiop raatje van twintig jaar geleden te achter volgen, het toont wel aan hoe veel er veranderd is in die twintig jaar. Ook het werk van Chailloux, althans het vroeger werk, doet sterk gedateerd aan. Duide lijk is te zien waar Chailloux in de eerste tien jaar van zijn loopbaan de mosterd heeft gehaald: in Parijs. Invloeden van Miró, Jean Cocteau en vooral Carzou ROTTERDAM (ANP). Hans Keiler, directeur van de Rotterdamse Kunst stichting stapt op. Hij ziet het werken in Rotterdam niet langer zitten. Over de datum van vertrek wil Keiler nog praten met zijn medewerkers, het stadhuis en het stichtingsbestuur, maar hij wil zijn werk op korte termijn neerleggen. In het achterzaaltje van de Vishal wor den de scenografische bezigheden van Roger Chailloux belicht. De decoront werpen en kostuumschetsen zijn vaak dermate fraai uitgewerkt dat ze zich zonder problemen als op zichzelf staan de kunstwerken laten bewonderen. Veel knip- en plakwerk van tijdschriftplaat- jes en lapjes stof, bij wijze van materiaa- laanduiding voor de kostuums, zorgen voor een extra sfeervolle dimensie in deze tekeningen. Voor de regelmatige theaterbezoeker is het natuurlijk erg aardig om acteurs als Guus Hermus, Ton van Duinhoven of Cox Habbema weer eens in oude rollen terug te zien. In het stedelijk museum De Lakenhal (Oude Singel, Leiden) is van 22 augustus tot en met 6 oktober de tentoonstelling Schilderkunstig Realisme te zien. De ex positie, samengesteld door het ministerie van CRM en het Bureau Beeldende Kunst in Amsterdam, bevat werk van onder an deren Co Westerik, Herman Gordijn, Jan Beutener en Siet Zuyderland. (De expositie in de Vishal duurt nog tot en met 14 september. Dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur. De oeuvre- catalogus van Roger Chailloux, uitge geven door Van Spijk, kost 24,50). NEW YORK (DPA). Norman Mailer, de Amerikaanse schrijver die een biogra fie over Marilyn Monroe op zijn naam heeft staan, heeft een nieuw boek rond haar persoon geschreven: „Of Women and their Elegance”, waarin hij in de huid van Monroe kruipt. ring, nden 'isserij zeevai1 iddelb sn ii 1970 en MODE het a I. ie dii tade ooi) I J De auteur noemt zijn boek een „verzoe nen biografie”. Hij zegt zich altijd al in de gevoelswereld van een vrouw te hebben willen verplaatsen. Bijna conceptueel is de technische werk tekening te noemen, waarop we zien hoe Piet Romer in De Vrede, op de rug van een mestkever gezeten, bij Zeus op be zoek moet. Zwevend naar de top van de Olympos. Tijdens de repetitie van deze scène maakte Romer hiertegen bezwaar: „Ik hang daar voor gek”. Hans Roduin, destijds dramaturg ij Centrum, bracht hier fijntjes tegenin: „Ach, Piet, acteurs staan meestal voor gek, nu hang jij eens een keer voor gek”. Leuk om te lezen zijn de bijschriften die Chailloux rond zijn schetsen neerschrijft. Bij een ontwerp voor een buitengewoon ingewikkeld uit ziend transportmiddel zet hij bijvoor beeld lakoniek: „Nico, graag morgen klaar!”. Misschien is het wel vanwege het feit dat deze tekeningen niet voor de eeuwigheid gemaakt zijn, dat de tand des tijds er nauwelijks vat op heeft kun nen krijgen. Ter gelegenheid van zijn 60ste verjaar dag wordt in het Singer Museum in Laren van 31 augustus tot en met 21 september een tentoonstelling over het in de laatste jaren ontstane werk van de kunstenaar Pieter Wiegersma gehouden. De collectie omvat wandtapijten, gouaches en teke ningen. Geopend dinsdag tot en met zater dag van 10-17 uur, zondag van 13-17 uur. Keiler heeft het college van B. en W. te kennen gegeven, dat de sfeer rond de kunststichting te veel verambtelijkt. De stichting moet onderdeel zijn van een ambtelijke constellatie, schrijft Keiler. Daarin kan hij niet de creatieve bevredi ging vinden, die hij zocht toen hij op 1 mei 1979 in dienst trad. Een tweede reden is, dat de verstand houding slecht is tussen de kunststichting en het stadhuis, en met name dan de gemeentelijke secretarieafdeling kunst zaken. In 1971 maakt Chailloux een indruk wekkende zevendelige serie rode etsen, genaamd Graphologie. Vormtekens uit zijn vroegere werk worden in deze serie, sterk verkleind, in ritmische regels op de etsplaten neergezet, zodat ze associaties oproepen aan oude schriften als de hiëroglyfen of het Lineair B. Ondanks de strakke ritmiek, of misschien wel juist daardoor, geven deze bladen een verrassend inkijkje in de wisselingen in zullen het Chailloux ongetwijfeld graag vergeven dat hij in 1967 nauwelijks aan zijn grafische oeuvre heeft gewerkt. Dat Chailloux zijn creativiteit zo ongelimi- neerd naar het toneel heeft laten zuigen, heeft hij overigens gemeen met de door hem zeer gewaardeerde Nicolaas Wijn berg, die als schilder wel niet als twintig- ste-eeuwse Rembrandt de geschiedenis in zal gaan, maar wél jarenlang het gezicht, of althans de neus-met-halve- bril, van het Nederlandse theaterleven is geweest. Dat deze dirigent zijn wereldnaam des ondanks ten volle verdient en dat zijn, in romantisch repertoire zo uiterst tempera mentvol geladen intenties door het Euro pees Jeugdorkest op de meest overtuigen de wijze worden overgenomen, werd in de respectieve uitvoering van Bartoks suite De wonderbaarlijke Mandarijn en van Brahms Tweede Symfonie bewezen. Ab bado’s mening „dat jonge mensen met de moeilijkst speelbare muziek juist moeten worden uitgedaagd om topprestaties te leveren”, leek hier in de praktijk bewaar heid. De voorname, orgelende klank van het emsemble was al meteen te horen in het Wilhelmus en aansluitend in Alle Men- schen werden Brüder; de hymne van de Europese Gemeenschap. Aan de directie- lessenaar stond dan de voormalige Britse premier Edward Heath (die gisteren in een interview, naar aanleiding van zijn activiteiten bij het Europees Jeugdorkest, uitgebreid in deze krant aan het woord is geweest). Heath, pleitbezorger van de Europese eenwordingsgedachte in Groot- Brittanië en president van de stichting die dit 135 leden tellende, internationaal sa mengestelde orkest in het leven heeft ge roepen, dirigeerde ook nog de Zauberflö- te-ouverture van Mozart, na in een kort inleidend woord zijn voor tweeërlei uitleg vatbare mededeling te hebben gedaan dat het Europees Jeugdorkest er is „om har monie te brengen”. Edward Mintz en gramma: Brahms. Concertgebouw Amsterdam, 21 gustus 1980. De kunstenaar W. G. Hofker exposeert een aantal tekeningen gemaakt voor het boek Het mysterie van Muiden in het Muiderslot van 23 augustus tot en met 28 september. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag van 10-17 uur, zondag van 13-17 uur. zijn zelfs door een betrekkelijke leek als ondergetekende nog wel aan te wijzen. En vat u dit vooral niet op als een verwijt: Waar moest een arme kunste naar in die dagen anders naar toe om inspiratie op te doen als naar Parijs? Bovendien heeft in de Franse kunst ori ginaliteit nooit erg zwaar gewogen: Iemand vindt op een gegeven moment het Kubisme uit, en het volgende jaar schildert iedereen in die trant, om maar eens wat te noemen. Het stond Chailloux dan ook volkomen vrij om de stijlmidde len van de Ecole de Paris naar eigen goeddunken in zijn werk toe te passen. Als halve Fransman was hem dit overi gens wel toevertrouwd. toals. i bus- on.Hl jaarlijkse toernee langs een negental Europese steden, allerwege bewondering ring, gaans t-jaar pla- Het decor had Roger Al was er uiteraard niet meer de verras sing van de eerste kennismaking, toen iedereen met stomheid geslagen was van wege het ongelofelijke feit dat Mahlers Zesde - een van de moeilijkste symfoni sche partituren - op topniveau werd uitge voerd. tóch stond je ook nu weer paf over het voortreffelijke professionele musi- ceerpeil dat hier weer constant getoond werd. Een kwaliteit die niet alleen het vaste leiderschap van Abbado heeft opge leverd, maar die zelfs oververwende figu ren als Herbert von Karajan warm heb ben gemaakt om bij dit in alle opzichten 1 jonge orkest directiebeurten te willen maken. De vereniging Met pincet en penseel (een vereniging van artsen die de teken en schilderkunst beoefenen) exposeert werk van leden in het Singer Museum in Laren van 23 augustus tot en met 14 september. In de Singer Museumgalerie exposeert Wim van Aken schilderijen en aquarellen van 6 september tot en met 28 september. Het damesweekblad „Ladies’ Home Journal” publiceerde uittreksels uit het nieuwe boek, waarin Mailer vooral de nadruk legt op Marilyn Monroe’s betrek kingen met haar derde man, de toneel schrijver Arthur Miller. gemoedstoestand, waaronder de ver schillende etsen tot stand kwamen. Deze serie had de aanzet kunnen betekenen tot een geheel nieuwe ontwikkeling bin nen het werk van Chailloux, maar een ongeneeslijke ziekte is zijn sloperswerk dan reeds begonnen. In de laatste jaren van zijn leven maakt Chailloux niet veel meer, en het werk is sterk wisselend van inhoud, bij vlagen zelfs half-kosmisch. Het oude vuur, dat bij vlagen nog wel opvlamt, is duidelijk aan het doven. Tot het programmagedeelte dat bij de beschrijving ervan uitnodigt tot het ge bruik van superlatieven, behoorde overi gens niet het Dubbelconcert van Bach, waarvoor de 23-jarige violist Shlomo Mintz en de eerste concertmeester van de Voor zover u uit bovenstaande de in druk heeft gekregen dat Roger Chail loux een begaafd decor-ontwerper is ge weest, wiens grafiek totaal in het niet valt bij zijn werk voor het theater, moet ik toch even iets rechtzetten. Het overzicht, dat in de Vishal wordt gebo den, laat niet alleen zien dat Chailloux technisch gesproken een razend knappe etser was, het is ook nu nog steeds boei end om te kijken naar zijn worsteling, iets van het gekwelde innerlijk op papier te krijgen. Roger Chailloux werd in 1931 in Den Haag geboren uit een Parijse vader en een Haarlemse moeder. De eersttevier jaar van zijn leven bracht hij door in een Haarlems kindertehuis, waarna hij weer teruggehaald werd naar Den Haag. In 1939 verhuisde het gezin naar Parijs, waar het vanwege de oorlog ook al weer snel de wijk moet nemen naar het zuid en. De oorlogsjaren brengen de Chail loux’ door op diverse plaatsen in het Centraal Massief. In 1946 volgt een te rugkeer naar Nederland. In Haarlem bezoekt Roger de HBS, als voorberei ding op een gedroomde carrière als ar chitect. Maar ja, omdat Roger zo graag tekent, blijven de wiskundecijfers wat onder de maat, zodat dat feest niet door kan gaan. Een jeugdschilderprijs van de gemeente Haarlem valt hem in ’48 wèl te beurt; een troostprijs. (Let u er, zo bij het begin van het nieuwe schooljaar, wel even op welke treurige rol ons onder wijssysteem ook in deze biografische notitie weer speelt?). In 1949 doet hij toelatingsexamen voor de Rijksacade mie voor Beeldende Kunsten te Amster dam, maar het zal nog tot 1953 duren alvorens hij aan deze Academie de da gopleiding kan gaan volgen. Eerst moet nog in Frankrijk (Chailloux heeft de AMSTERDAM. Het Europees Jeugdorkest oogst op zijn derde achtereenvolgende, i en bijval. Zo ook in Amsterdam, waar gisteravond (in een overigens wat erg volumineus "programma; de slotaccoorden klonken pas tegen elven) onder leiding van de Italiaan se dirigent Claudio Abbado in het Concertgebouw voor een groot gehoor waaronder zich ook koningin Beatrix bevond, werd opgetreden. Bij COSA (Oude Delft 183b, Delft) ex poseren in de periode van 5 september tot en met 15 oktober: Frans van den Bighe- laar (plastieken), Pieternel Eisinga (tex tiel), Erwin Fasel (grafiek), Joke van Om men (sieraden), Henk Wolvers (keramiek) en Otto Zeegers (keramiek). Geopend op werkdagen van 13.30 tot 17.30 uur, zater dag van 10 tot 16 uur. Joop Visser en John Brunsden expose ren etsen in Galerie Tholen (Breelaan 28, Bergen, NH) van 31 augustus tot en met 19 september. Tijdens dezelfde periode zijn ook tekeningen van Jos van de Zee te zien. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag van 11-17 uur, zondag van 14-17 uur. Van 30 augustus tot 2 oktober expo seert Pieter Nieuwendijk een aantal schil derijen in het Cultureel Centrum van Am stelveen (Plein 1960). Dagelijks geopend van 10-24 uur. De tentoonstelling Hedendaagse Vlaamse aquarellen is van 20 september tot 20 oktober ingericht in het gemeentelij ke expositiecentrum Aemstelle in Amstel veen. Ongeveer 60 werken in diverse stij len met verschillende onderwerpen wor den in dit kader geëxposeerd. Nu doet het verschijnsel zich voor dat elke kunstenaar zijn vrije werk altijd het allerbelangrijkste vindt, terwijl het toe gepaste werk meer beschouwd wordt als een mogelijkheid om in de pauzes, tus sen de bedrijven waarin gewerkt wordt aan Het Grote Oeuvre, de huishoudpor temonnee te spekken. Wat overigens niet wil zeggen dat deze nevenbezigheden niet met zorg en inzet van volledige integriteit zouden worden uitgevoerd. Zeker in het geval van Chailloux is dat het geval geweest. De Haarlemse kunst minnaar, die in de jaren zestig en zeven tig wel eens naar de voorstellingen van Toneelgroep Centrum ging kijken, zal dat kunnen beamen. Diegenen, die zich een voorstelling als De Vrede (van Aris- tofanes) nog even voor de geest halen, Het Europees Jeugdorkest, onder leiding van Claudio Abbado en sir Heath. Solisten: Shlomo Thomas Brandis, viool. Pro- Mozart, Bach, Bartók,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 17