bleyle-shop Veel vrouwennamen bij repertoiregezelschappen Compromis tussen aandacht en werken in anonimiteit Sacharov-concert Sterke bijdragen Dick Box aan expositie Facet '80 Hofactrice Weinig oorspronkelijk Nederlandstalig toneel in het komend seizoen Albach-Retty overleden 5" ilitair- ant in I. Residentie Orkest Kombineren in herfsttinten met de verrassend-nieuwe Bleyle-Kollektie o,- o,- I i IP* s Im 11 1980 WOENSDAG 27 AUGUSTUS KUNST Hoe prettig u zich er in voelt. Haagse Comedie Modieus en aantrekkelijk voor de vrouw die niet overdreven, maar wel volgens de laatste mode gekleed wil gaan. Kombineren biedt ongekende mogelijkheden: slanke vesten, korte spencers, sportieve pulli’s, allen met bijpassende blouses, rokken en pantalons kreëren een sportieve chic naar eigen smaak. L zult verrast zijn hoe geweldig de nieuwe Bleyle modellen u staan en... I t, □r ;n. Anegang 26 Haarlem Ro-Theater HAARLEM. Onder een wat oubollige titel Facet ’80, een woord dat een kwart eeuw gele den in zwang was in het wereldje van de musea, is er een podium vrijgemaakt voor een groep kun stenaars uit de regio. Het H.D. van 9 augustus j.l. gaf er een voorbeschouwing van: „Facet ’80 is een nieuw platform...” Elf kun stenaars uit de regio. Op 9 augus tus j.l. gaf deze krant er een voor beschouwing van: „Facet ’80 maar wel hun recht zoeken op zo goed mogelijke presentatie van hun arbeid. De eerste verdieping van de Vleeshal, die beschikbaar gesteld werd door het museum, is minder geschikt voor dit doel. Theater Globe Centrum Publiekstheater Kinetisch ob/ect van Dick Box: balans in voortdurende beweging tussen gelijke onderdelen JAN ZUMBRINK (ADVERTENTIE) onderverde- repertoireto- t Peter Het is dus een compromis tussen opti male aandacht en het werken in de anoni miteit. Verder is het zo dat de verschei denheid van deze groep niet de verwach ting kan wekken dat de andere groepen van kunstenaars in Haarlem sterke con currentie wordt aangedaan. Ze hebben allen een zeer gavariëerd aanbod gemeen van verkoopbare kunst. Ook hier zijn de meeste werken te koop, al dan niet in overleg. Henk Klijn, bekend van zijn gekromde staalplastieken in de Gemeente-aanko- pen, keert zich hier evenwel naar de aqua- reltechniek. Zijn patronen in blauw en roze/oranje zijn niet meer dan een eenvou dig geometrisch stramien, waarbij onder linge overlappingen voor nog meer kleur tonen zorgen. Van Frank Masion is alleen de eerste tekening het vermelden waard. De angstvalligheid, waarmee hij het ab straheren op smetteloos wit papier pre senteert als uitdrukking van een gemoed- Voorbeelden zijn Lataster. Freymuth, Gij- zen, Daniels, H. Peters en anderen. Krijt nu knalt zijn emotie eruit in vijf doeken die hij Agressies I-V noemt (niet gesig neerd, niet gedateerd, maar wel van re cente datum). Op nummer één bijvoor beeld schiet een acryl-rode vuist rechts uit de rand van het doek. In nummer twee komt een been met felle hak en rode voet neer op een piramidale vorm van kleur- golven. Naar mijn smaak vallen zijn doe ken te vaak schril, hard en druk uit. Corrie Borst is aanwezig met sierstuk jes van edelsmeedwerk. De kleine objec ten zijn alle zelfstandig ontworpen en heb ben niet het karakter van draagbare siera- Rickey of Von Graevenitz, de belangrijke aangevers van de konstruktieve kineti sche kunst, past Box een spilscharnier toe dat loopt op kogellagers. Daardoor komen de gelijke elementen van de konstruktie in een cirkelvormige beweging. Vooral het diagonaal aan een balk bevestigde object maakt vloeiende momenten mogelijk die de altijd wisselende standen van de drie buizen tot een heel spannend geheel ma ken. Na de uitloop van de beweging die met een klein duwtje van de hand in gang gezet wordt, staat het object met zijn onderdelen in nagenoeg parallelle stand, en dat onder invloed van de werking van de zwaartekracht op inwendig gemonteer de gewichten. Kohout en Molière’s Tartuffe met Willem Nijholt in de titelrol. In het licht van de jaren zestig en zeventig gezien mogen deze objecten niet zo erg nieuw zijn, kundig zijn ze wel gemaakt door Box, die hiermee een krachtige bij drage levert aan deze groepsexpositie. WENEN (AP/UPI). Rosa Albach-Ret ty, de laatste in leven zijnde actrice van het Oostenrijks-Hongaarse hof, is dins dag op 105-jarige leeftijd in Baden, nabij Spa, overleden, zo is door de familie bekendgemaakt. i met 520.- jrclips 270.- e-ring 3 kar. g van ervan van an j met oor Geheel onverwacht en lang na de eerste erkenning van de kinetische kunst, zo tussen 1964-’66, doet zich hier weer een vorm daarvan voor. Voor Haarlem zijn er genoeg aanknopingspunten in het musea le verleden te vinden om dit principe van de kinetische konstruktie niet af te doen als de zoveelste gag in de beeldende kunst. Peter Oosthoek regisseert nog Rolstoel Ronnie (Wheelchair Willy) van Alan Brown, in Londen als schokkend ervaren, en door Centrum zelf omschreven als apo- calyps van de welvaartsstaat: een ander Engels stuk: A mad world, my masters van Barrie Keeffe, werd door dramaturg Rob Scholten omgezet naar Nederlandse toestanden, het gaat Morgenrood Oranje zon heten, en de Dam, het Binnenhof, krakers en Mobiele Eenheid komen er in voor. HAARLEM. Wat het eerst opvalt bij het doornemen van de verschillen de repertoireoverzichten is het grote aantal vrouwennamen, relatief be zien uiteraard. Maar liefs vier schrijf sters worden gespeeld, waaronder de bijna vergeten Jo Simons-Mees, een tijdgenote van Heijermans. den. Zij komponeert de monturen met halfedelstenen in een bepaalde opstelling. Een tweede edelsmid in het geheel is Karei Niehorster, die scheef geprojecteer de wandobjecten in miniatuur uitvoert. Hij gebruikt daartoe dure materialen als goud en titanium. Enige art-deco-invloed is er niet vreemd aan. De draagbaarheid van zijn ringen lijkt mij niet erg groot. De keramist Wim Borst presenteert zich met keramiek, gekleurd in grijs-blauwe tonen. Schuin weglopende vlakken verhogen dit estetische effect. De gekozen steensoort leent zich uitstekend voor heel subtiele lijnen. De meeste aandacht trekken hier wel de drie konstrukties van verchroomd staal/ ijzer door Dik Box, uit de Cruquius. Zijn technisch vakmanschap doet niet onder voor die van de Japanner maar dit wordt door Box voor een heel ander doel aange wend. Hij bouwt een balans in voortdu rende beweging tussen gelijke delen van een kinetisch object. Anders dan Calder. vriend Patroclos gedood is. Gerrit Komrij vertaalde het stuk, en het kreeg de Globi- aanse karakterisering mee: „Madurodam ontploft, op de puinhopen gillen traves tieten”. In een nieuw Eindhovens theatertje an nex repetitieruimte speelt Globe rond de kerst een legende van Felix Timmermans: „En waar de ster bleef stille staan”. Ge- rardjan Rijnders regisseert Troilus en Suus, Paul Vermeulen Windsant Chinchil la en Cécille, Peter de Baan (van Sater) Het Atelier is een gastregie. Mevrouw Albach-Retty, de grootmoe der van de Oostenrijkse actrice Romy Schneider, trok zich in 1958 terug uit het beroemde Burgtheater te Wenen. Zij verscheen voor het laatst op het toneel in 1974, ter gelegenheid van de viering van haar honderdste verjaardag. Er worden werken van Borodin, Bruch en Beethoven ten gehore gebracht. De opbrengst is bestemd voor de bestrijding van de kosten van de conferentie, die geopend wordt door burgemeester Schols van Den Haag. Barshai, die vrijwel alle grote Russische orkesten leidde, emigreerde in 1977 naar Israël, waar hij chef-dirigent is van het Nieuw Israëlisch Symfonieorkest in Tel Aviv. De laatste jaren heeft Barshai con certen gegeven met bekende westerse or kesten als de Royal Philharmonic en de BBC Symphony in Londen, het Orchestre de Paris en de Wiener Philharmoniker. Het is voor het eerst dat hij een Neder lands orkest leidt. Belkin (32), die in 1973 het Sowjet Natio naal Vioolconcours won, vertrok in 1974 naar Israël. Hij is solist geweest bij ’s we relds meest vooraanstaande orkesten. Op 16 september is Belkin solist in Sibelius’ Vioolconcert met het Amsterdams Phil- harmonisch. De spelers in Hoe laat is 't van H. Lutgerink dat Toneelgroep Centrum komend seizoen zal brengen. Ann Hasekamp, Ingeborg Elzevier, Lettie Oosthoek, Coby Stunnenberg en Henriette Stol. Ook het Ro-Theater gaat Tartuffe spe len, en brengt het iets eerder in première dan de Haagse Comedie. De gezelschap pen hebben hier geen problemen over: op de Haagse theaterbeurs 7 september, zul len beide Tartuffe’s, Willem Nijholt en Paul Röttger (voor het Ro-Theater) zich presenteren. Het Ro-Theater heeft zijn tableau aan zienlijk uitgebreid, van 8 naar 17 vaste spelers. John Kraaykamp is vast aan het gezelschap verbonden, en Franz Marijnen kreeg de steun van een dramaturg, Karst Woudstra. Het gezelschap zal komend sei zoen weinig reizen, en de tijd die daardoor vrijkomt besteden aan trainingen in spraak en zang. Naast Tartuffe regisseert Marijnen Shakespeare’s Een Midzomer- nachtsdroom met Peter Tuinman als Puck, Lou Landré als Theseus en John Kraaykamp als Spoel de Wever. Da nahm der Himmel auch die Frau is het eerste stuk van de Duitse acteur Klaus Pohl (27). Het gaat over een relatie tussen een gesettelde man en een linkse studente, en wordt door Pohl zelf geregisseerd. Re né van Asten speelt de man, Annelies van der Bie, net van de Maastrichtse toneel school, de studente. In de kerstvakantie komt het Ro-Theater met een serie kinder voorstellingen, Pinokkio, naar een Duitse versie van W. D. Sprenger en vertaald door Peter Verstegen. Franz Marijnen re gisseert, Paul Röttger, de jongst ogende Nederlandse acteur, speelt Pinokkio. Als laatste ensceneert Globe Troilus en Cressida van Shakespeare, een sombere liefdesgeschiedenis bij het belegerde Tro- je, met als nevenverhaal de koppige wei gering van Achilles om te vechten, een koppigheid die hij pas loslaat als zijn De rechthoekige of kubusvormen onder gaan aan de oppervlakte een vertikale deling, die uitgespaard wordt in het mate riaal. Om de mogelijkheid tot verkoop niet te ontlopen, heeft hij een sokkel wel erg vol gezet. Luut de Gelder maakt in de aloude traditie afgeknotte anatomische vormen, die na enig zoeken vrij snel uit de vorm van een blokje marmer tevoorschijn wil len komen. Deze figuratieve beeldjes zijn helaas van een experimenteerloos karak ter. Een achterhaalde estetische gramma tica. Een ander aanzien bezitten de platte stenen beelden van de Japanner Fuji! uit Wenen. Hij doet op uitnodiging mee. Het werk laat een zin voor geometrische strengheid zien die toch sierlijk kan zijn door al te scherpe kanten af te ronden. De artistieke leiding van Theater uit Arnhem, bestaande uit Jochen Neuhaus en Ger Thijs, lijkt met één oog te lonken naar een gedurfdere opzet dan voorheen, zoals vorig jaar al bleek bij de niet geheel geslaagde maar wel eigengereide vormge ving van In de jungle van de Steden van Brecht (regie Karl Kneidl), en nu in een stukkeuze als De Voetwassing van Marie- Luise Fleisser, De Anderen van Martin Sherman en twee regies door jonge regis seurs. Het andere oog van Theater staart echter strak naar de provincie, en moet dat misschien ook wel, met Schakels van Heijermans, met een komedie van Courte- line (De Stukken) en ook wel met Pygmali on van Shaw, hoewel die keuze zeker iets leuks heeft. Bea Meulman, Eric van der Donk en Bernhard Droog gaan er resp. Eliza, Higgings en Doolittle in spelen. De Anderen van Martin Sherman gaat Aanzienlijk is het aantal stukken waar in een actrice een mooie kans krijgt, Anti gone bij het Publiekstheater, Pygmalion bij Theater, Hemel en Aarde, ook bij The ater, plus de vele stukken die daarenbo ven ook nog vrouwenproblematiek als on derwerp hebben: Groot en klein, zowel door Publiekstheater als Baal gespeeld. Een Moeder van Jo Simons-Mees, Suss van Achtembusch, Het Atelier van Jean Claude Grumberg, Cécile van Mia Meijer, Hoe laat is ’t van Herman Lutgering. To neelgroep Globe krijgt de eer van de grootste producent van vrouwenstukken, met zowel Suus als Het Atelier en Cécile. Rest nog de opmerking dat de jonge regis seuse Vonne van der Meer dit seizoen twee regies in de repertoiresector doet, bij Centrum en Theater. stoestand, heeft naar mijn idee nog maar weinig interessants opgeleverd. Het inge houden betekenen van het papier levert te weinig spanning op. De vrijehid, die hij daarbij zou moeten nemen, is te gering. De composities van Martijn Smith, twee sjablone-drukken in kleur, vertonen een nogal willekeurig patroon volgens een na drukkelijke flguur-grondrelatie. Het lij ken vertalingen van fotografische schadu wen die ergens een moment vasthouden van de projectie van licht. Loes van Goor toont een aantal ets- en reliëfdrukken uit 1979-1980. Ze stellen een snelle schriftuur tegen textuur-beelden voor. Een soort Ja- pans-Franse expressie die zeer in trek was ten tijde van het tachisme. Bij inscriptie X heeft zij de reliëftechniek van Chillida uitgeprobeerd. Vastomlijnde, toevallige stukken metaal worden in de druk gekom- bineerd met doorgeëtste krabbels en en kele kleurvlekken met de duim. Cor Krijt knoopt wat laat aan bij het nieuwe Nederlandse expressionisme. Dat zijn vormen van schilderkunst, waarin niet alleen figuratieve elementen als the matische aanleiding maar ook overwe gend abstract kleurgebruik voorkomen. gevormd echtpaar dat elkaar in de puntig- ste dialogen ooit geschreven te lijf gaat. Elise Hoomans, vorig jaar met pensioen gegaan als regisseuse en artistiek leidster bij Theater, regisseert. Met Antigone van Sophocles sluit het Publiekstheater aan bij de lijn uitgezet door de dubbele Oidipusvoorstelling van twee seizoenen terug, Oidipus Rex en Oi- dipus in Kolonos. Antigone is de dochter van Oidipus, die met haar oom Creon in de clinch raakt over de tegenstelling tus sen principieel of pragmatisch handelen. Christine Ewert speelt Antigone, regie Ton Lutz. Globe, eens samen met Baal een pionier wat het spelen van Duitse stukken betreft lijkt het verderop te zoeken nu ook ande ren het Duitse theater gaan ontdekken. Ze komen nu alleen met Suus van Herbert Achternbusch, oorspronkelijk schrijver van romans en filmscenario’s, waaruit hij voor zijn toneelstukken rijkelijk put. Suus is aan het begin 17 jaar en wordt in vijf fases steeds ongeveer tien jaar ouder, waarbij ze ook steeds meer verstomt. Bij Globe wordt ze gespeeld door vijf actrices van verschillende leeftijden. Achtern busch’ stuk Ella, ook over een vrouwenle ven en gespeeld in een ren met levende kippen, was op het vorige Holland Festi val een van de indrukwekkendste gebeur tenissen. Chinchilla van Robert Davis MacDo nald gaat over de Russische impresario en stimulator van muziek en ballet Serge Diaghilev: Het Atleier van Jean Claude Grumberg over een joodse confectienaai- ster die na de oorlog vergeefs wacht op de terugkeer van haar man. Cécile van Mia Meijer is een vrouwen stuk, gewijd aan de 19e eeuwse schrijfster Cécile Goedkoop De Jong van Beek en Donk (van Hilda van Suylenburg), en han delend over feminisme, literatuur, katho licisme, Alphons Diepenbrock, Henriëtte Roland 'Holst en ongehuwde moeders. DEN HAAG Het Residentie Orkest geeft op 4 september een concert ten bate van de Internationale Conferentie voor Andrei Sacharov. Aan dit concert, dat gehouden wordt in de Ridderzaal, verle nen twee bekende Russische kunstenaars hun medewerking, te weten dirigent Ru dolf Barshai en violist Boris Belkin. over de vervolging van homoseksuelen in de Tweede Wereldoorlog. Siem Vroom (Publiekstheater) speelt er als gast de hoofdrol in, Andy Daal gaat regisseren. Marie-Luise Fleisser (1901-74) was een ge neratiegenoot van Brecht, onder wiens invloed ze enige tijd heeft gestaan. Haar stuk De Voetwassing beleefde door Brechts toedoen zijn eerste opvoering in 1926 in Berlijn. De Duitse titel luidt Fege- feuer in Ingolstadt, naar Fleissers geboor testad. waarvan de pronvinciale bekrom penheid haar benauwde. Het stuk gaat over de knellende banden van opvoeding en moraal rond een groepje jongeren uit het begin van de jaren twintig. Regie Jochen Neuhaus. In de kleine zaal van de schouwburg gaan twee jonge regisseurs aan de slag, een initiatief van Theater om bij te dragen aan het ontwikkelen van talent. Vonne van der Meer (28) regisseert Hemel en Aarde van Gerlind Reinshagen (1926), schrijfster van hoorspelen en een viertal toneelstukken. Het stuk beschrijft een manier om tegen de dood aan te kijken (namelijk opgewekt en het leed wegdrin gend). Op de stervensstukken van het Werktheater na is het bij mijn weten het enige stuk van de laatste tijd over dit onderwerp, en gezien de hernieuwde be langstelling voor de dood zou het wel eens een voorbode van meer kunnen zijn. Leo Hogenboom (29) regisseert een toneelstuk van de dichter Rilke, Het dagelijks leven, over de houding van de kunstenaar tegen over de werkelijkheid. Wat de Haagse Comedie onder de nieu we artistieke leiding van Guido de Moor en Pierre Laroche gaat brouwen staat nog in de sterren. Het gezelschap telt komend seizoen onder zijn gastspelers klinkende namen als Ellen Vogel, Paul Steenbergen en Willem Nijholt, maar die staan toch eerder borg voor een enkele imposante voorstelling dan voor vernieuwingen. In de Koninklijke Schouwburg komen ze met Amadeus van Peter Shaffer (dezelfde als die van Equus). Willem Nijholt speelt hierin de Weense hofcomponist Salieri, die zich van zijn troon gestoten voelt door het wonder Mozart (Hans Hoes). Ellen Vogel en Paul Steenbergen staan naast elkaar in Half Life van Julian Mitchell als de archeoloog Cunliffe en Barbara, de enige vrouw die ooit door hem ten huwe lijk is gevraagd. (Regie Jo Dua.) Pierre Laroche regisseert De Revisor van Gogol met een cast van 22 spelers, Eddy Habbema, die ooit de Haagse Come die wist op te zwepen in een speelse voor stelling van Feiffer Strips is weer ge vraagd, ditmaal voor Brecht’s Driestui- versopera met Guido de Moor als Mackie Messpr. In het HOT-theater komen drie premiè res: Bacchanten van Euripides, Colas Bruegnon of God in Frankrijk van Pavel Wie een overzicht van het thea terseizoen wil geven, moet nood zakelijkerwijs een ling in categorieën aanbrengen: zoals bijvoorbeeld neel, alternatief toneel en vrije produkties. Op zo’n indeling is uiteraard van alles aan te mer ken, want hij hinkt maar liefst op drie gedachten: de plaats waar gespeeld wordt, het soort reper toire en de wijze van financieren. Toch is het een zinnige verde ling, want de begrippen zijn min of meer bekend en maken een af bakening mogelijk. Voor het re- pertoiretoneel, dat Alma Post vandaag bespreekt, geldt in ieder geval dat het om gezelschappen gaat die doorgaans in schouwbur gen spelen en niet in de kleinere theaters, zoals toneelgroep Cen trum. Toch hoort dit gezelschap qua opzet in deze sector thuis. Centrum houdt als vaker de eer op wat Nederlandstalig toneel betreft, met vier stukken van Nederlandse auteurs, (Globe speelt twee Nederlandse stukken, the rest is silence.) Hoe laat is ’t, het nieuwe stuk van Herman Lutgerink, is een vrouwen stuk waarin drie vrouwen de onrijmbaar- heid van droom en werkelijkheid ervaren. Don Dekker, vorig jaar bij Centrum gede buteerd met Tussen de middag en Later op de avond, schreef nu Het Komplot, een stuk in twee delen dat laat zien hoe twee mannen met achtervolgingswaanzin met die handicap omgaan. Hoe laat is ’t wordt geregisseerd door Peter Oosthoek, het Komplot door Antoine Uitdehaag. Een moeder (1911) van Jo Simons-Mees, regie Vonne van der Meer, gaat over een moeder die haar kinderen belet hun vleu gels uit te slaan. Het stuk speelt met kerst, rond de eeuwwisseling. Voor de lunch pauze brengt Centrum een vervolgver haal in lichte toets van vier afleveringen. Om met Amsterdam te beginnen, Het Publiekstheater opent seizoen 80/81 met een van Shakespeare’s Romeinse stuk ken, Antonius en Cleopatra. Annet Nieu- wenhuyzen en Eric Schneider spelen het beroemde liefdespaar, Hans Croiset regis seert. Ook dit seizoen weer een Brecht bij het Publiekstheater, Mijnheer Puntilla en ajn knecht Matti, in de regie van Fritz Marquardt van de Oostberlijnse Volks- bühne. Wie zich nog het optreden van de Volksbühne herinert, twee Holland Festi vals geleden: Het indrukwekkende Die Bauern dat toen gespeeld werd was een Marquardt-regie. Evenals trouwens de Mislukt geachte Penthesileia bij de Rot terdamse Toneelraad. Groot en Klein van Botho Strauss wordt Wel door het Publiekstheater als Baal gespeeld. Wie de knappe maar langdradi ge voorstelling ervan op het laatste Hol land Festival gezien heeft, door de Ber- Hjnse Schaubühne, kan niet anders dan reikhalzend uitzien naar wat onze gezel schappen ervan gaan maken. Gross und Klein toont in een serie taferelen de ver wording van een eenzame vrouw van bij na niets naar helemaal niets. De vrouw Lotte wordt gespeeld door Petra Laseur. Met Wie is bang voor Virginia Woolf (van Edward Albee) neemt het Publieks theater een gouwe ouwe op. Het duo An net Nieuwenhuyzen-Eric Schneider speelt er de leidende rollen in: een academisch Het zal gaan over carrière en liefdeleven van de kunstschaatskampioene Hardien de Wit en wordt geschreven door Ton Vorstenbosch, Peter Römer en Rob Schoften.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 11