Natte-vinger imitaties weinigzeggend Te veel abstracties in therapeutisch toneel Gratie en elan in musiceren afgewisseld door kakofonie exposities Mimegroep Waste of Time in persiflage op kunst in No Flowers for Shirley Animatiefilmer Belgische staat mag Brakke Grond kopen Tex Avery overleden Alwin Bar speelt in Carnegie Hall Poëziebijdrage Rauwkost krijgt vaste vorm ttuaK 300 iag □i ïlen abbt je inften Kees Bakels leidt NKO op Zomerconcert in Oude Kerk Amsterdam Italië eert Segovia Pisuisseprijswinnaar bestemt penning voor Freek de Jonge Aantrekkelijk muziektheater van Groen is gras I ■M j u a u U VJ z T if’S AMSTERDAM. Toneel dat op een of andere manier het medium kunst aan de kaak stelt kwam vorig seizoen in de mode. Peter of de aan Schat uit de Noordzee van Nijinski bijvoorbeeld bracht het creatief proces van de schrijver in beeld; In Dames en Heren Tooneel gaf dezelfde groep een persiflage op bepaalde acteurs en de stromingen waarvoor ze stonden. Artistieke verworvenheden uit de hele 20e eeuw werden doorgenomen in Stijl van Onafhankelijk toneel. VK r —4 ■312803. Wouter Steenbergen en Frits Jansen in No Flowers for Shirley. ALMA POST (Van onze kunstredactie) BURBANK. Fred „Tex” Avery, 3 el. 020 de vijf andere speelstijl uitgevoerde bewe- Fred „Tex" Avery: vernieuwer JOHN OOMKES een Theater, SCHAG8 i - onteert 1 mtagei m Bare' Uw uiti Tot >nd. Va ontage van toneelschrijvers zitten op te noemen. Frits Jansen en Wouter Steenbergen verstoppen hun eigen identiteit achter die van een stel revueartiesten, de Friwo’s geheten. Binnen dat kader kan natuurlijk alles. Ze laten ze bijvoorbeeld zien voor of na hun optreden, sjouwend met koffers, pratend met de technicus en noem maar op, maar meestal konden het voor mij evengoed Wouter en Frits zijn als de Fri wo’s die daar liepen. Ook lopen en sjou wen moet een bepaalde geladenheid heb ben als je voorstelling over het lopen en sjouwen van artiesten gaat. Een uitzonde ring vormden de twee uitstekend swin gende dansjes, maar die zagen er dan ook veel doordachter en beter doorgerepe teerd uit dan de rest. Op het eind zitten de twee in een park voor een piepklein echt spuitend fontein tje treurig te wezen. Afgedankte artiesten of weer toneel? Het kan allebei, en het doet er ook niet toe. Wat er echter wel toe doet is dat het fonteintje je aandacht meer vasthoudt dan wat er met die twee men sen gebeurt. Geen geringe opgave om in deze gal mende ruimte, waar de spelers elkaar maar moeilijk kunnen horen, tot een rit mische eenheid in het musiceren te ko men. Dat, wat dit aangaat in het algemeen toch een zeer bevredigend resultaat kon worden bereikt, zegt wel iets van de effec tiviteit van de directiemanieren van Kees Bakels, die dit concert leidde, en idem over de verstandhouding tussen deze vas te NKO-gastdirigent en zijn orkestleden. Het extra opmerkelijke hierbij was, dat de speciale aandacht die het streven naar ritmische precisie in deze omstandighe den dus wel vereist, bepaald niet ten koste ging van een fijnzinnig nuanceren of zelfs maar van de spontaniteit in temperament waarmee composities als de hier gespeel de Sinfonia opus 9 nr 1 van Joh. Chr Bach In mei 1981 staat een tweede concertreis naar de Verenigde Staten voor Alwin Bar op de agenda. Dan treedt deze Haarlemse pianist opnieuw op in de Carnegie Hall, ditmaal echter als solist, benevens als begeleider van de sinds 1977 in ons land gevestigde Amerikaanse fluitiste Brenda Patterson. AMSTERDAM (ANP). De Pisuisse- prijs gaat dit jaar naar de 22-jarige Pieter Tiddens uit Amsterdam. De prijs (1500 gulden) wordt toegekend door de Akade- mie voor Kleinkunst ten behoeve van de beste leerling. Bakels wist de strijkers tot vurig en elastisch musiceren aan te zetten, waarin door middel van markante articulaties in uiterst lichte toets; gratie en jeugdig elan in spiritueel spel gecombineerd werden. In 1975 besloot men het complex aan de Nes in te richten als Belgisch cultu reel centrum. Het moest gedeeltelijk gesloopt en ingrijpend verbouwd wor den, de huurprijs werd in 1977 vastge steld op 200.000 gulden per jaar, ver meerderd met twaalf procent van de stichtingskosten. Die bedroegen drie miljoen gulden. Onder meer door be paalde bouweisen van de gemeente Amsterdam werden de kosten aanzien lijk hoger, ruim zes miljoen. Daarmee kwam de huurprijs op 914.000 gulden per jaar. Dit vond het Belgische ministerie van financiën te hoog en het wilde het recht van aankoop. Rokin BV meende echter dat de Belgische staat akkoord was gegaan met het huurcontract en weigerde dit. Volgens rechtbankpresi dent Asscher is gebleken dat de verte genwoordigers van de Belgische staat zich alleen bereid hebben verklaard de hogere huurprijs bij de staat te beplei ten. Ook zouden zij steeds duidelijk gesteld hebben dat het Belgische mi nisterie van financiën het complex wil de kopen. Mr. Asscher was dan ook van mening dat deze ambtenaren niet zonder meer bindende afspraken kon den maken voor de Belgische staat. AMSTERDAM (ANP). De Belgi sche staat hoeft geen definitief huur contract te sluiten voor het Belgisch cultureel centrum de Brakke Grond aan de Nes in Amsterdam. Ook be houdt België het recht op koop van het complex. Dit heeft de vice-president van de Amsterdamse rechtbank, mr. B. J. Asscher, donderdag bepaald in het kort geding dat de eigenares van de panden, de bouwmaatschappij Ro kin BV, had aangespannen tegen de Belgische staat. TIN AU 1974, o 025 - 000 W st. cr ROME (DPA). President Sandro Per- tini heeft de beroemde Spaanse gitarist Andres Segovia benoemd tot ridder groot kruis van verdienst. Naar donderdag in Rome werd bekend gemaakt, zullen de versierselen van deze onderscheiding op 2 september in Venetië aan de 86-jarige Segovia worden overhan digd. Dat gebeurt tijdens een concert waarvan de baten bestemd zijn voor de restauratie van gebouwen in de Lagunen stad. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De pianist Alwin Bar zal het komende seizoen tweemaal in de New Yorkse Carnegie Hall optreden. Al lereerst als lid van het (op 14 september a.s. eveneens in het Haarlemse concertge bouw te beluisteren) Mendelssohn Trio met Lex Korft de Gidts, viool en Elias Arizcuren, cello dat in december een gezamenlijk programma in deze, be roemdste, Amerikaanse concertzaal ver zorgt. aetaling (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Ook het aandeel van de poëziegroep Rauwkost in het Haarlem Poëzie ’80 Festival, dat op 12 en 13 sep tember plaatsheeft in de Toneelschuur, begint vaste vorm aan te nemen. In te genstelling tot de Literaire Instuif Haar lem die op zaterdag 13 september een aantal min of meer gevestigde dichters heeft uitgenodigd om uit eigen werk voor te lezen, heeft Rauwkost dichters bena dert die zowel de marge als de hoofdstro men van de Nederlandse dichtkunst ver tegenwoordigen. Zij zullen op vrijdag 12 september acte de presence geven. parate 12. j - 66 e 350 K KKUND ak uitdi lage p vakwe - ve. Tel. >599. aansc' en de de Symfonie nr 39 van Haydn in de praktijk moeten worden benaderd. Tel. 02 28. bj. f or uw00 -EN o.t eeth. etc 1. De bezwaren van de over-akoestische situatie liet zich hier ten opzichte van het kamermuziekachtige karakter van deze polyfone compositie echter dubbel en dwars gelden, zodat de totaalklank iets zwemmerigs en buitengewoon afstande lijks kreeg. nov. 74 ide staat n. Pril» 7-8137 all., nieu- parkeer- 950. Tel In Europa is het werk van Avery c.s. jarenlang bijna over het hoofd gezien, maar juist liefhebbers van animatiefilms zijn er de laatste tijd in geslaagd om de zogenoemde School of Violence, waarvan Avery deel uitmaakte, opnieuw onder de aandacht te brengen. Terwijl Disney een benadering verkoos die familiegericht was en zoetelijk tekenfilmamusement op leverde, koos Avery voor een veel realisti scher, hardere wereld, waarin ook geen lieve dieren pasten. Bugs Bunny en Porky Pig zijn brutale hoofdspersonen, voor wie gold dat ze zowel sterk als slim zijn. Regisseur Avery bedacht zijn creaties, tekende zelf niet. Hij was jarenlang in dienst van de animatiestudio van Warner Bros. Onder invloed van de opkomst van de televisie aan het eind van de jaren vijftig viel de financiële basis onder der gelijke studio’s weg. Het betekende het einde van de School of Violence, al zijn velen door Avery beïnvloed. Tom Jerry van Hanna Barbera lijkt veel op het werk van de School of Violence, terwijl ook Monty Python en Marty Feldman door deze regisseurs van animatiefilms zijn gestimuleerd. Vorig jaar besteedde het Haarlemse filmhuis de Filmschuur bijzondere aan dacht aan de films van Avery en anderen door de Newyorkse filmjournalist Greg Ford met een zeldzame collectie films uit te nodigen voor een speciaal aan de School of Violence gewijd festival. Dat kleine evenement kon toen rekenen op grote belangstelling. Minder positieve ervaringen leverde de uitvoering van het centraal in het pro gramma geplaatste Tripleconcert in a- klein van Joh.Seb.Bach. Hetgeen overi gens niet lag aan de eminente solisten die hiervoor waren aangetrokken: fluitiste Abbie de Quant, violist (NKO-concert- meester) Kees Hulsman en klavecinist Glenn Wilson (eveneens vast aan het or kest verbonden). L, bj. ei - in pr.i i. r. n.o.l De winnaar wil de akademiepenning, die hem daarbij ter hand wordt gesteld, bestemmen voor Freek de Jonge, die hem volgens zijn zeggen tijdens zijn studie het meest heeft geïnspireerd. De prijs wordt op 6 september, de 100ste geboortedag van Jean-Louis Pisuisse door diens dochter Jenny uitgereikt. na 16 Jacques Mank als zakenman Kramer (links) en Hans Jantzen als copywriter Ferdinandse in Krantekop bij Maanlicht. (Foto Bob van Dantzig) AMSTERDAM. Een ambitieuze voorstelling, Krantekop bij maanlicht. Elske van de Hulst, die dit stuk bedacht en schreef, wil aan de hand van vijf karakters laten zien welke stress er in onze maatschappij bestaat, hoe mensen onder invloed van hun arbeidsomstandigheden opgefokt reageren op anderen en waarom de agressie zich in hun gedrag als vanzelf opstapelt. Ambitieus omdat het niet bij signaleren blijft. In Krantekop bij maanlicht maken de vijf hoofdpersonen een bijna therapeutisch proces door, dat met behulp van verschillende theaterdisciplines wordt aanschouwelijk gemaakt, zodat ze de last van pressie en agressie van zich kunnen afschudden. artistieke leiding die ze ook nog allemaal - uitbeelden (en bovendien allemaal tege- lijk, of in zeer snelle opeenvolging: op zich een leuke vondst). Het meest geslaagd, maar ook lang niet scherp genoeg, vond ik de scène in de directiekamer van het thea ter, waar twee heren, zeg de regisseur en de dramaturg, sjiek en achteloos namen stuk De Kamer van Pinter. Hierin geven - de twee acteurs een imitatie van toneel spelen, die voornamelijk uit komisch be doeld eten en drinken bestaat, en noch met iemands stijl van acteren noch met Pinter iets te maken heeft. Van 3 tot en met 30 september expose ren Piet Lont prenten en Louis Paul beel den in het Gebouw Noord-Holland (J. J. Hamelinkstraat, Haarlem). Geopend op werkdagen van 9 tot 17 uur. De Haarlemse kunstenaars Boudewijn J. Nel exposeert aquarellen, gouaches en tekeningen in het Gemeentehuis van Epe in Gelderland van 5 september tot en met 1 oktober. Geopend op werkdagen van 10- 12 en 14.30-16.30 uur, op woensdag vanaf 9 uur. De Velsenaar Arie van der Veer expo seert ongeveer 1200 foto’s in de Burger zaal van het stadhuis in Velsen van 5 tot en met 27 oktober. Onder de titel Langs sluizen en havens hebben de meeste foto’s stoomtrawlers, loggers, kotters en andere boten als onderwerp. Geopend maandag tot en met vrijdag van 9-12 en van 14-16 uur, zondag van 14-16 uur wanneer de fotograaf zelf aanwezig zal zijn. (De expo sitie is onder auspiciën van de stichting Felison). Een keuze uit het werk van kunste naars die tijdens de periode van 1975-1980 deelnamen aan Ateliers ’63 is van 6 sep tember tot en met 5 oktober geëxposeerd in Museum Fodor (Keizersgracht 609, Am sterdam). Geopend: maandag tot en met zaterdag van 9.30-17 uur, zondag van 13-17 uur. Robert Karper, een voormalig werk tuigbouwkundig tekenaar die een inte- rieur-designgroep heeft opgericht, expo seert een aantal tafels -in het Singer Mu seum in Laren (NH) van 31 augustus tot en met 21 september. Tijdens diezelfde perio de zijn ook recente kunstnaaldwerken van Cécile Dreesmann te zien in het Sin ger Museum. Op 8 september houdt Marcel Diede- riks bv een kunstveiling van 17de, 18de en 19de eeuwse schilderijen, 19de en 20ste eeuwse bronzen en enige houten sculptu ren uit de 15de en 16de eeuw aan de Koninginnegracht 12 in Den Haag. Kijk dagen op 4, 5, 6 en 7 september van 10 tot 16.30 uur. De kunstenaar Piotr Olszanski expo seert van 7 september tot en met 6 oktober in Felison (Beeckesteijn, Velsen). Tijdens het Velserbeekfestival dit weekeinde zal Olszanski enige performances geven. De expositie daarna bevat foto’s, tekst en andere documentatie waarin zijn ideeën en performances zijn vastgelegd. Ge opend van dinsdag tot en met zondag van 14-17 uur. de schepper van beroemde tekenfilmfiguren als Bugs Bunny, Porgy Pig, Droopy the Dog en Daffy Duck, is dinsdag op 72- jarige leeftijd overleden aan longkanker. Tex Avery gold als een vernieuwer van de animatiefilm, die onder invloed van hem, Chuck Jones, Frits Frelenc en Ro bert Clampett door middel van agressief getekende gags een veel harder beeld te zien gaf, dan de films van Walt Disney. Van 11 tot en met 14 september worden er in het Stedelijk Museum Schiedam clavecimbels van hedendaagse Neder landse bouwers geëxposeerd. In het kader daarvan worden ook twee concerten ge houden. Geopend: donderdag van 20.15 uur, vrijdag en zaterdag van 10-17 uur, zondag van 13-16 uur. Concerten op vrij dag en donderdag, aanvang 20.15 uur. In Galerie Maas (Oudedijk 159, Rotter dam) zijn van 29 augustus tot en met 12 september houtsneden en litho’s van Ber nard Brussel-Smith en porselein en steen goed van Marianne de Trey te zien. Ge opend: dinsdag tot zaterdag van 13-17 uur, zaterdag van 11-17 uur. Rauwkost zegt te kunnen rekenen op de komst van Sybren Polet, Roni Klinkha mer, Christian Cannstatt, Anton Zwikker, Peter van der Mark, Maarten van den Elzen, Jean Pierre Rawie, Theodor Hol man, Jaap Harten, Karine Baggermans en Henk Kooiman. Zo goed als zeker lijkt de komst van Kees Ouwens, Thomas Graft- dijk, en de meest bekende naam, Rutger Kopland. Rond de bar van de Toneelschuur zal Rauwkost een muurkrant aanbrengen waarop elke bezoeker op 12 september zijn poëtische opwellingen of gedichten kwijt kan. Uit deze gedichten zal een se lectie voor een extra uitgave van het eigen blad Rauwkost worden gemaakt, die nog dezelfde avond van de pers zal rollen. Op deze poëzieavond wordt gestreefd naar een afwisselend programma waarin mu ziek, mime en toneel een aandeel hebben, alsmede het leven in een stad als Haarlem als thema geldt. „New Haarlem Póetry”, zoals Rauwkost haar onderdeel van de poëziemanifestatie noemt, kan mede tot stand komen doordat de gemeente Haarlem volgens de groep sympathiek stond tegenover een korte lings gedane subsidieaanvraag. De ge- meentelijke steun wordt verwezenlijkt door het versterken van CJP-korting (sup- pletiegelden); verder draagt de Toneel schuur bij in deze activiteit. AMSTERDAM. Het Nederlands ka merorkest vervulde gisteravond zijn taak in de serie Zomerconcerten die in combinatie met het Concertgebouwor kest en het Amsterdams Philharmonisch in de hoofdstad worden gegeven met een optreden in de Oude Kerk. bj. '77 Dombi, - 4. 78, i.pr. I, i metal iaag f|at) uur ƒ23!” Tel: re; Zomerconcert door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Kees Bakels. Solisten: Abbie de Quant (fluit), Kees Hulsman (viool) en Glenn Wilson (klavecimbel). Programma: werken van Bach en Haydn. Amsterdamse Oude Kerk, 28 augus tus 1980. II Coupe rel. 023 No flowers for Shirley door Mime theater Waste of Time. Gemaakt en gespeeld door: Wouter Steenbergen en Frits Jansen. Technische begeleiding: Jaap Lindijer. Dekor: Sibiene Waller. Première op 28 augustus in het Am sterdamse Shaffy Theater. Met No Flowers of Shirley probeert Mimegroep Waste of Time als ik het goed - gezien heb onder andere Toneel te persi- 11 fleren. Kort na het begin wordt tenminste een decortje opgezet, voorstellende een de gehel kamer, en kennelijk geïnspireerd op het )E TOE- |OOP'«' ideautos. van o» q vrij»: el 023 7.00 UIX der haar therapie. Hoewel het aanneme lijk is dat zoiets correctief werkt, ont breekt de net zo aannemelijke verklaring daarvan in de voorstelling, waardoor de veranderingsprocessen die de karakters ondergaan op een haast surreële wijze worden gemonteerd. De zakenman gaat zijn frustraties vanaf een viskruk te lijf, de copywriter legt zijn stoerheid af. De studente geeft haar studie eraan. De per sonen, kortom, leren voor zichzelf te be sluiten in plaats van geleefd te willen worden. In de uitwerking van dit bijna psycho analytische gegeven komt de jonge Friese toneelgroep Groen is gras tot een aantrek kelijke, maar niet overtuigende voorstel ling. Ook de spelers kunnen bepaalde abstracties die door het veeleisende, te veeleisende script ontstaan, niet overbruggen. Al blijven dan ook enkele zeldzame mooie beelden over. De wijze waarop Jacques Mank de zakenman uit beeldt die thuis gekomen de overgordij nen sluit en al dansende tot zichzelf komt op opwindende muziek, is voorbeeldig. Maar de interactie tussen de spelers blijft tezeer beperkt tot een reageren op in plaats van een ontwikkeling vanuit de karakters. Oorspronkelijk was de voorstelling nog ruimer gemonteerd. De titel hield verband met een Nieuwsblad van het Meer, waarin herhalingen van krantekoppen, een extra illustratie vormde van onze doorgedraai de samenleving. Eigenlijk overbodig, zo besefte men terecht. Al krijg je bij de deur nog een exemplaar van dit dagblad uitge reikt. Op vijf kleine speelvlakken, die tussen het publiek gemonteerd staan, zien we de vijf acteurs hun rol in het dagelijks leven uitbeelden: een studente, een huisschil der, een succesvol zakenman, een bejaar de dame en een luierende copywriter. In -de eerste actes lijken zij zich amper van de ”div act andere rollen bewust. Elk staat op zijn T aai eilandje en ondergaat zijn werk- of woon- situatie. De zakenman laat op opgewon- den toon telkens nieuwe briefwisselingen je ^ziektien nota’s uit het archief opgraven, de bejaarde huisvrouw aait haar poes en dweilt de entreehal. Elektronisch uitgestuurde en gespeelde klanken van Dirk Dekker en Klaas Bak ker verschaffen aan die korte scenes een vrilw* vervreem(iende werking als bij een film- r shot met soft focus. Het is alsof we getuige zijn van wat er gebeurt maar er niet deel van mogen uitmaken. In zes actes, waar- I bij de spelers in kloksgewijze richting draaiend telkens naar het volgende speel- vlak opschuiven, zien we meer en meer van de karaktertekening worden inge- .6 S, dec - vuld. De zakenman snauwt en grauwt steeds meer, de bejaarde dame is vereen- J zaamd Via schuine loopvlakken staan de vijf practicabels in verbinding met een cen traal ovaal speelvlak, dat in de eerste actes dient als podium voor de emoties en onderbewuste gevoelens van de verschil lende hoofdpersonen. Als in tussenge- Speciaal was dit wel het geval met het door serene intimiteit gekenmerkte mid dendeel, waarin het solistisch trio (zonder tutti’s) een hoogst boeiende samenspraak aangaat, die ditmaal voor een groot deel in de ruimte verwaaide, althans alle di rectheid miste en zo belangrijk aan reliëf verloor. Dieptepunt daarbij was het moment dat het carrillon op de toren uitgebreid (com pleet met een zogenoemde voorslag) half tien sloeg en een harmonisch moeilijk te analyseren kakofonie van mengklanken het gevolg was. JOHAN VAN KEMPEN. dir. on 'ale k voor-1 >te woon. 1 e etage Ie badk 9 trap nj slp.kame 409,:pl frtgel. flat. T| Merced MB-velgt oie waa ISO,-; Fo ),-. Data )arlo IJ 750,-. 0 (- l B, ffi Krantekop bij maanlicht door Groen is Gras. Muziektheaterstuk ge schreven, bedacht en geregisseerd door Elske van der Hulst. Meespelen den: Jacques Mank, Patricia Willem sen, Corrie Hiwat, Hans Jantzen en Keimpe Kootstra. Muziek: Dirk Dek ker, Klaas Bakker. De voorstelling werd mogelijk gemaakt door het mi nisterie van CRM. Krantekop is nog tot en met 30 augustus in Shaffy te zien; vrijdagnacht is er een extra voorstelling om 24 uur. Amsterdam, Shaffy 28 augustus 1980. en goeo voegde scenetjes zien we in voor elk van -- de vijf andere speelstijl uitgevoerde bewe- >op ALFA i gingen geïllustreerd wat zij nog meer 68, IK# i, rad» la Super ■- 6, - doormaken, maar vaak in praktijk ver borgen blijft. Veelbetekenend is ook dat het eerste contact tussen de vijf juist daar 6500 in dat centrale speelvlak tot stand komt: aftastend, afwerend. De communicatie onderling en in som- 023 mige gevallen met het publiek groeit tij dens de voorstelling. We zien hoe de za- -- kenman gefrustreerd op zijn omgeving reageert, verstoord is door het gebrek aan werkwilligheid van de anderen en hen - - dan tracht te regisseren. Agressie en stress bepalen ook in het onderling con- Dud Zul tact veel van de tegenwoordige handelin- nnebrof gen, zo lijkt van de Hulst te willen sug- nhouti*- geren keerprt- Juist het notitie nemen van elkaar en van de ander moet ook de oplossing bren gen voor opgekropt gedrag, zo luidt ver- isteeg j.| Toch zou met Pinters onmiskenbare ei- gen stijl best iets te doen zijn, maar dan t moet je hem natuurlijk wel grondig bestu- deren. Ik vraag me af of Waste of Time die moeite genomen heeft, wat ze doen lijkt L meer op natte-vingerwerk. Hetzelfde geldt voor de decorbouwers, requisiteurs en Tel. 03 i;

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19