,ZA ZATERDAGS BIJVOEGSEL FILfV FUGITIVE CfflEfflfi hourad r LETZTEN 1 JAHRE DER KINDHEIT i SS k Max van Praag FUGITIVE CINEMA: over de distributie EE su< I It TIJ 5 5 rl I door Pieter van Lierop door Pieter van Lierop Prolongaties Heel snel Toen wethc over r volksj moet gevoe werk wethc moetf onnof van a1 Max van Praag, niet de zanger, geniet mogelijk nog enige bekendheid als de eerste kandidaat van filmquiz „Voor een Briefkaart die het zeven rondes heeft uitgehouden. Als dat KRO- programma in oktober 10 jaar bestaat, zal hij trouwens andermaal in het krijt treden tegen King Thé, indertijd de tweede kandidaat die zeven rondes Briefkaart volmaakte. De winst gaat naar een goed doel. Maar in de Nederlandse film business is Max van Praag op een heel andere manier bekend geworden sinds zijn tv-optreden. Hij maakte een bliksemcarrière in die bedrijfstak, van assistent „boeking” bij Universal (dat later, samen met Paramount, C.I.C. is gaan heten) tot directie-assistent bij hetTuschinski- concern. Hij bezoekt regelmatig festivals en filmbeurzen en koopt dan films ter aanvulling van het City- pakket, dat voor ongeveer vijftig percent zijn aanvoer regelrecht heeft van internationale productie maatschappijen als 20-th Century Fox, Disney en min of meer ook E.M.I. „Voc als p achtf funcl word ben filmh cinel beze „Aar 35. uithe 11 „Opname” kJbi gaan, 1 tal var Water enigsz zit. Cu even c jaar h< eleme kunne rj'ir stadsn progra bepale rondbc desaln collegt Onafhankelijk-links Wie het in Nederland heeft over het alternatieve circuit, heeft het vrijwel automatisch over Film International, de grootste leverancier van films in de niet-commerciële sector. Het gaat Film Inter national voor de wind, mede dankzij succesvolle pogin gen om nieuwe, maar ook steeds meer oudere films te presenteren die eigenlijk ge woon terecht moesten kun nen komen in de commer ciële art-bioscoopjes in het land. Een taak waar Film International zich vroeger ook intensief mee bezig ge houden heeft - het brengen van politieke speelfilms en documentaires - is in die ont wikkeling de laatste jaren steeds meer overgelaten aan de een na grootste alter natieve distributeur: Fugitive Cinema. A r Ein Film von Nvrbert^ÊÊk Kückelmann - p T IM EF3 i” M Pleidooi voor de politieke film E v Films I I I A I I I I I Niemand durfde toen een belangrijke premfbre aan en toen heeft City daèrom juist Driver uitgebracht en het werd een succes. En Amerikaanse films die in het najaar hun wereldpremière krijgen zullen in veel gevallen al in december bij ons te zien zijn. De nieuwe „Woody Allen” bijvoorbeeld, daar is nu nog niet eens de titel van bekend, maar hij draait met kerstmis in Nederland. En Heaven’s Gate, die gaat met kerstmis in wereldpremière en zal in februari bij „Als dan voor kerstmis 1980 lang en breed bekend is dat wij zullen komen met The Empire Strikes Back en The Aristocats en dat Flash Gordon uitgaat en de nieuwe „Woody Allen”, dan blijkt dus op zeker moment - ruim tevoren - dat alle theaters vol zijn geboekt. Voor andere films probeer je dan net voor of wat achter december te gaan zitten. Of je wijkt uit naar de herfstvakantie, wat ook een heel gunstig première-tijdstip isHet is waar dat bepaalde uit Amerika overgewaaide voorpubliciteit dan te vroeg naar Nederland komt, maar als er sprake is van ontegenzeglijke kwaliteit - met Jaws heb je dat gezien - dan bewijst zo’n film zich toch wel.” manier waarop de films van de grote Amerikaanse maatschappijen in Nederland worden uitgebracht. Hij ontkent dat die films stelselmatig veel later in Nederland terechtkomen dan wenselijk zou zijn: „Het is maar bij een paar maatschappijen zo geregeld dat men in Amerika uitmaakt, wanneer ’n film in Nederland zal worden uitgebracht. Meestal bestaat er overleg met de plaatselijke vertegenwoordigers; die weten tenslotte het beste welke tijd het meest geschikt lijkt. Wèl in de winter, maar niet in de zomer, of omgekeerd. En dan blijkt gewoon dat in Nederland voor He grote films de winter het beste seizoen is, terwijl dat in Amerika juist de zomer blijkt te zijn. Dat komt omdat in Amerika alle bioscopen airconditioned zijn, zodat ze daar met warm weer niet onmiddellijk een terugval van het bezoek ervaren. In Nederland zou de zomervakantie ook prima kunnen zijn, als je tevoren zeker wist, dat het zeven weken zou regenen. Dat doet het weüswaar ook vaak, maar er is geen peil op te trekken en de grote films dienen nu eenmaal op lange termijn te worden geboekt. Zo is het nu al bekend dat kerstmis 1981 de nieuwe Disney- tekenfilm De Vos en De Hond in première gaat en de Popeye-film van Robert Altman”. Van Praag kent het Nederlandse bioscoopwezen kortom van twee kanten, zowel de distributie- als de exploitatie- kant. Hij heeft ruime ervaring met de „Dat is mijns inziens enerzijds opengebroken door de schrijvende pers en anderzijds door de filmhuizen die het pad hebben geëffend. Een duidelijke trend is misschien ook de groeiende neiging van de grote maatschappijen om te investeren in zo groot mogelijke producties. Dat komt nog steeds door de concurrentieslag met televisie. Om die te winnen grijpt men naar het oude kermissysteem: wat wij laten zien, is groter, mooier dan iets anders. Men vindt sensurround uit en gaat werken met dolby-stereo. Men spreekt tegenwoordig al van een goedkope productie als een film zes, zeven miljoen dollar heeft gekost. Producties van 25 a 30 miljoen zijn aan de orde van de dag. „Dat verschijnsel is heel verklaarbaar. Tien jaar geleden waren al die kleine zalen er niet. Een film werd er veel eerder uitgegooid, omdat hij dan zijn geld niet meer opbracht in een grote zaal. Die film ging in een stad als Amsterdam dan naar de buurtbioscopen; eerst in west, dan in noord. Die bioscopen zijn er nu niet meer en is er nog wel ruimte in een zaal met tweehonderd plaatsen in hetzelfde complex als waar de film al draaide, op een centraal, aantrekkelijk punt in Amsterdam. Dat is dus wel een verhaal En dat geld moet teruggehaald worden bij de gewone bioscopen, die dan erg veel huur dienen te betalen - zó veel, dat een theater met een enkele zaal dat nauwelijks nog kan opbrengen zonder geweldige risico’s te nemen.” „Ook door de stijgende andere kosten, heb je daarom zien gebeuren dat er overal theatercomplexen bij zijn gekomen, zodat risico en kosten meer kunnen worden gespreid en er bovendien meer geld op een film kan worden terugverdiend. Het zevenvoudige City-theater in Amsterdam is nu het best lopende bioscoopbedrijf in Nederland. Maar sommige kleine bedrijven kunnen zich geen ingrijpende verbouwingen veroorloven, omdat ze het al moeilijk genoeg hebben het hoofd boven water te houden. Ik zou het helemaal niet gek vinden als dergelijke bedrijven gesubsidieerd zouden worden, zoals de filmhuizen worden gesubsidieerd.” De komst van de theatercomplexen heeft overigens in de hand gewerkt, dat bepaalde films waanzinnig lange prolongaties krijgen. In het Amsterdamse City draait Die Blechtrommel voor de dertigste week, tegelijkertijd met The Rose voor de twintigste week en The Fog voor de zeventiende week. Is dat dan gunstiger voor het publiek? Moet je zoiets subsidiëren? ons draaien. Dat is toch allemaal heel snel.” Volgens Max van Praag zijn er op de filmmarkt grotere mogelijkheden geschapen voor de zogenoemde „moeilijke” films. En als zelfs Japanse films bij ons weer beginnen op te duiken.Normen voor wat ik dan zelf draai heb ik eigenlijk niet, afgezien van commerciële. Eigenlijk alleen dat ik nooit films wil draaien die zich in concentratiekampen afspelen. Ilsa, Wolvin van de S.S., of Vrouwenkampdie komen er bij mij niet in. Ik weet dan wel dat ik toch niet helemaal consequent ben: in Caligula gebeuren ook verschrikkelijke dingen. Maar die film is dan weer zó curieus, dat ik niet vind dat het onvertoond aan Nederland voorbij mag gaan.” dat vooral de veranderde situatie typeert van de grote steden.” „Het is wel waar dat erg veel horrorfilms aangeboden worden en erg gruwelijke horror bovendien. Maar ik stel toch vast dat er bijvoorbeeld meer Italiaanse films naar Nederland komen dan ooit het geval is geweest. Elke Risi of Scola komt naar Nederland. Er zijn weinig Franse films die ons land voorbijgaan. SCENE uit The Empire Strikes Back, de grote kerstpremiere van City. Andere City-toppers van het komende seizoen zullen ongetwijfeld zijn: Kagemusha (de in Cannes bekroonde Kurosawa-film), The Jazz Singer (remake met Nell Diamond), The Mirror Crack’d (weer een groots opgezette Agatha Christie-film), Brubaker (Redford in de gevangenis), McVicar (Dal- trey in de gevangenis) De Bende van Hiernaast (Nederlandse kinderfilm voor de kerst), en Zeffirelli’s Jezus van Nazareth (In twee delen van ieder 2 uur en 20 minuten). Max van Praag deelt niet de indruk dat zich een verschraling voordoet van het filmaanbod, qua genres bijvoorbeeld. moeten stoppen, hoewel op de lange duur wel alle schulden konden worden afgelost, want Soleil des Hyènes is krankzin nig goed verkocht over de hele wereld. Hij heeft op 35 festivals gedraaid, is op de tv vertoond in het hele Oostblok, in Zwe den, Duitsland, Noord-Ameri- ka. Maar het was aanvankelijk grote paniek en wij zijn toen gestopt”. ook Engelse, Franse en Spaan se kopieën van die over de hele wereld gaan. De film heeft nu vijf festivals gehad en heeft a nog twaalf te goed. En er ligt een heel pak met correspon dentie van geïnteresseerde bui tenlandse distributeurs en tv stations”. commerciële theaters. Ze wil den een distributeur die zowel met filmhuizen als met doel- grepen uit de weg kon. En over die twee poten beschikken wij. Van di uitget: drukk .achtei binnei pieren vraag was b: beslis de por breng stadsv portel knopi menir stadsg En to< Wie, d wethc het m er nie aange gewet Van d de op een zi die pc kunm dinge De E lem, rug. voor: een l tings tiek loos scho de v kenc Mau waai Tone vind voor wijl telt, de n Max van Praag komen wel I „Maar daar zijn wij dan heel voorzichtig in. Je kunt heel makkelijk de rechten verkoper aan een Duitse makelaar die de film doorverkoopt aan een tv station, zijn winst dan gemaakt heeft en er verder niets meer mee doet. Maar die film is ge maakt om terecht te komen bij een groot publiek en daarnaast is het achterliggende, zeker niet minder belangrijke doel dat die film gedraaid wordt in „Opname” daarna was een an der verhaal. Het Werkteater belde ons op. Ze wilden een film maken en ze hadden geen zin meer in Chanowski en de In de eigenlijke produktie heb ben wij slechts 5000 gulden bij. gedragen - één procent van hét totale budget - maar we hebben wel alle uitbrengkosten op ons genomen van 45.000 gulden. Twaalf kopieën betaald. En dit film loopt als een trein. Er zijn nis en de partijen die een rol spelen”. „Een ander goed voorbeeld is Patriot Game, een Franse pro duktie, geregisseerd door Ar thur Mac Caig - een Amerikaan van Ierse afkomst - over het Noordierse conflict. Die film heb ik ontdekt op het festival Een tijd lang heeft Fugitive zich ook beziggehouden met het produceren van films, maar daar is men mee opge houden. „Die produktie-afdeling heeft anderhalf jaar gefunctioneerd met het maken van films over onderwerpen, waar bij ons een Fugitive Cinema werkt duide- I lijk vanuit politieke ideeën, die I grote vraag naar was gebleken: bijvoorbeeld crèches of alter natieve opvoeding. Meestal werden die films gemaakt in samenwerking met CRM of de VARA. Toen kwam Soleil des Hyènes, die oorspronkelijk op gezet was als een kleine, 16 millimeter-produktie, met een beetje Tunesisch geld, een Franse bijdrage en een Neder landse bijdrage. Ze hebben toen een week in Marokka ge draaid, met wat achteraf een kapotte camera bleek. Twee maanden later begon men op nieuw, maar toen op 35 milli meter en met extra Franse in vesteringen. Uiteindelijk heeft die film zo veel gekost, dat Fu gitive Film Productions heeft Jan Röfekamp zelf omschrijft als niet partij-gebonden, ver want met een weekblad als De Groene: „Onafhankelijk-links! Het komt tot uiting in zo’n film over Polisario. Er is een bevrij- dingsstrijd aan de gang in West-Sahara. Daar komt een film over en daar gaan wij ach ter staan. Dat gebeurt niet blin delings, we informeren ons wel degelijk. We stellen ook de eis dat zo’n film niet alleen pam flet is, maar ook duidelijk ana lyseert. Hij moet nuttig zijn: het gironummer-effect. Een mooi voorbeeld is de film die Frank Diamant in El Salvador gemaakt heeft. De film, net gis teren uit het laboratorium ge komen, laat zien dat er daar i MM een burgeroorlog aan de gang is - ook de geschiedenis toen Diamant daar aangeschoten is ëWM - maar analyseert tevens de IMs achtergronden, de geschiede- ifW „Trouwens, veel Amerikaanse films komen wel degelijk heel snel naar Nederland. Het is zelfs gebeurd met Driver, van Walter Hill en recentelijk met The Awakening en The Mountain Men dat een film niet alleen by ons. eerder draait dan in Engeland, maar zelfs eerder dan in Amerika zelf. Driver was toen een leuk voorbeeld, omdat die is uitgebracht tijdens de wereldkampioenschappen voetbal. nieuwe genres, modes en sma ken, blijven wij wel nieuwe speelfilms leveren zoals bij voorbeeld binnenkort Die Letzten Jahre der Kindheit, van Norbert Kückelmann. maar wat wij belangrijker vin den, is dat de filmhuizen zich bewuster worden van hun soci ale functies. Ik bedoel dat de filmhuizen tegenwoordig te zeer zijn gaan functioneren als bioscoopjes. De politieke films komen er nauwelijks nog te recht. Wij zagen graag dat onze politieke films, ook korte films en documentaires, in een keten van filmhuizen een première- presentatie kunnen krijgen, voordat die films terechtko men in de onderwijsverto- ningen”. WjgKjjSKffi - MM* OM--MC- onr KO.WM Oo X-w vnr h*xn <k« boxoc Qe» w -4 Noftw: No Stnst roxiw £'i'. HnhMiKVMM Kitf! Obw KCTMK* •Xhy'Xi m SctoSft. Jó-'ö Sr- Jan Röfekamp, afkomstig van de producentenafdeling van de Filmacademie, richtte met Wil- lum Thijssen in 1971 Fugitive op. Hij legt uit wat de doelstel lingen zijn van dit niet op com merciële basis werkende ver huurbedrijf. „Binnen het alternatieve en se- mi-alternatieve circuit in Ne derland zijn we de laatste an derhalf jaar een wat andere kant opgegaan. We zijn onge veer de armste distributeur van Nederland en kunnen dan ook nauwelijks deelnemen aan de première-race. Van de ande re kant zijn we toch heel sta biel, omdat 75 percent van onze distributies terechtkomt in de onderwijssfeer en bij vor mingscentra. We hebben een pakket van 350 korte films over sociale problematiek en derge lijke. Daar zitten films bij die twee, drie keer per week de deur uitgaan. We zijn minder afhankelijk van de commercië le verschijnselen die zich ook in de filmhuizen afspelen”. „Als je ziet hoe Film Internatio nal bezig is met het presente ren van oude speelfilms - zoals in dat voortreffelijke zomercir- cus - dan zeggen wij: prima, goed dat het gebeurt, maar het is ons terrein niet. Wat wij dan willen, is toch meer de politieke dingen en documentaires de filmhuizen binnenduwen. In mindere mate inspelend op snel in Nederland” ziekenhuizen, bij verpleegster sopleidingen e.d. Dan proberen wij ook in het buitenland een distributeur te zoeken die zoiets garanderen kan. Het kan zijn dat het Werkteater door gaat met dit idee. Opname is feitelijk gemaakt omdat ze bij het Werkteater gek werden van de vraag naar die twee stukken over ziekenhuizen. Toen heb ben ze het eerst op video gezet en daarna op film, zodat ze het niet meer hoefden te spelen maar door konden gaan met hun eigen ontwikkeling als thea tergezelschap. Dit zijn dan heel nuttige dingen, op z°n manier willen wij best nóg eens deelnemen in een filmproduk- tie. Dit heeft zin”. xvovivui van Leipzig en hij is werkelijk onthullend. Voor het eerst in mijn leven, dat ik alle feiten en historische achtergronden over dat conflict keurig op een rijtje gezet zie. Vaak krijgen we onze films via internationale contacten met gelijkgerichte distributeurs, die wij ook weer voorzien van Nederlandse do cumentaires. Van de 350 korte films die wij in huis hebben, zijn er 280 Nederlands. Daaruit blijkt ook dat wij een heel inte ressante distributeur zijn voor Nederlandse produkties. We zorgen ook dat ze op festivals terechtkomen”. Jan Röfekamp wtd'Wlnw MWii - .A'- 1 F -.tueuw ■'ZOft-r- J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 20