Operette Orkest bleef helaas onder de maat 16 mensen Das Land des Lachelns fraai in stijl bij Hoofdstad Operette Haagse Comedie speelt Queneau's Stijloefeningen Bonte Avond in Het Paradijs De Route van Satie naar Glass Basklarinettist omgekomen bij concert in Lesotho Formidabele techniek en Harry Sparnaay naar Warschau 1 Vier bands op bluesfestival vitaliteit bij Galway ■r van Penderecki Première Te Deum 19 8 0 SEPTEMBER i Europaprijs voor schilderkunst naar Amsterdammer Levav Brueghel-expositie in Brussel Vermaarde fluitist als solist en dirigent bij APhO 9 KUNST 1 MAANDAG t AMSTERDAM. Het is een opmerkelijk feit, dat in Neder land de belangstelling voor de operette onverminderd groot is en blijft. Het publiek dat blijft toestromen ook zaterdagavond was de zaal goed gevuld het enthousiasme waarmee gezel schappen en amateursverenigin- gen zich aan de operette wijden dat alles wijst op de onvermin derde en intense aantrekkings kracht van het genre. Al raakt ons land nog zo onder de invloed van de Angelsaksische cultuur kring, de typisch Oostenrijkse operette blijft haar aandeel be houden. Merkwaardig overigens, dat de Franse operette (per slot van rekening de „moeder” van de Duitstalige) bij ons lang niet zo’n plaats inneemt’ Offenbach, Mes sages Lecocq zijn bij ons bij lan ge na niet zo in tel als Johann Strauss jr., Emmerich Kalman, Carl Millöcker en de componist van zaterdagavond Franz Lehar. I -Qen - a- Marga de Boer als Lisa en Ton Hofman als Sou-Chong in Das Land des Lachelns van Franz Léhar lunttf ALWIN BAR ALMA POST MM Gezegd moet worden, dat de voorstel ling van de Hoofdstad Operette een en ander bijzonder knap suggereerde. Aan kleding en decor waren met name in het in China spelende gedeelte (tweede en derde bedrijf) zeer fraai verzorgd. Het oude kei zerlijke China werd uitermate sprekend ten tonele gevoerd waarbij het overigens wel merkwaardig is, dat Lehar de hande ling in 1912 laat spelen, terwijl in werke lijkheid het oude keizerlijke regime juist in 1911 ten val gebracht was! De expositie omvat 150 schilderijen, 85 tekeningen en 40 gravures uit meer dan 80 musea en particuliere verzamelingen uit de gehele wereld. Behalve van Pieter Brueghel zal er werk te zien zijn van zijn twee zoons Pieter de Jongere, bijgemaand de Helse Brueghel (1564-1638), Jan de Oudere, bijgenaamd de Fluwelen Brueghel (1568-1625), diens zoon Jan de Jongere (1601-1678), diens halfbroer Ambrosius Brueghel (1617-1675) en van Abraham Brueghel (1631-1690), een zoon van Jan de Jongere. Voorts worden werken getoond van David Teniers (1610- 1690) en van Jan van Kessel (1626-1679). Het festival, dat onder auspiciën staat van de musici zelf, begint om 19.30 uur en duurt tot 01.00 uur. Band, Lues and Blues Band en John the Revelator, staan samen op het affiche voor het Eerste Haarlemse Blues Festi val, dat op zaterdag 4 oktober plaatsheeft in de Spaarnehal. ws. xaim H- >P U (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Haarlemse basklari nettist Harry Sparnaay heeft wederom een uitnodiging ontvangen voor War- schauer Herbst, het Festival voor eigen tijdse muziek in Warschau. Naast Poolse premières van Frank Denyer, Rolf Gehl- haar en Brian Ferneyhough zal hij de wereldpremière van Essay 2 voor baskla rinet solo van de Italiaanse componist Luca Lombardi verzorgen. Het festival heeft op 22 september plaats. v H de hoofdstad van het Afrikaanse ko ninkrijk Lesotho, zo meldt de Rand Daily Mail in Johannesburg zaterdag Er brak vrijdagavond paniek uit toen de politie met traangas granaten schoot op een menigte jonge mensen die zich toegang tot het concert wilden verschaffen. Er werd opgetreden door de blinde Afrikaanse pop zanger Steve Kekana uit Johannesburg. De promotor van het concert had de politie gevraagd de orde te herstellen toen de jongelui de concertzaal wilden binnendringen. Maar ze begonnen toen zomaar met gasgranaten te schieten. Waarom ze dat deden begrijp ik niet”, aldus de promotor.. Van de gewonden zal een groot aantal het waarschijnlijk niet overleven. Alle slachtoffers wer den vertrapt toen de jongelui in paniek probeerden voor het gas te vluchten. BRUSSEL (DPA). Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van België zal er in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten van 18 september tot 18 novem ber een tentoonstelling te zien zijn van werken van Pieter Brueghel de Oudere (circa 1528-1569) en zijn famile. „Das Land des Lachelns” van Franz Lehór is een der typische „chinoiserieën”, die in de eerste kwart van onze eeuw wel meer voorkwamen. Sinds de oosterse lan den in de 18e eeuw meer en meer ontdekt werden, en in de 19e eeuw gewelddadig opengelegd en geëxploiteerd, was ook de belangstelling van o.a. de componisten voor deze exotische culturen gegroeid. China en ook Japan waren geliefde onder werpen, zoals in Puccini’s Turandot en Madame Butterfly. En net als in Madame Butterfly komt het in „Das Land des La chelns” tot een tragisch conflict tussen beide werelden in verband met de huwe- lijkszeden. Stijloefeningen van Raymond Que- neau, in de vertaling van Rudy Kous broek, uitgevoerd door De Haagse Co medie. Regie: Pierre Laroche. Decor: Harry Wich. Muziek en Arrangemen ten: Jurriaan Andriessen. Met: Lucas Dietens, Wim de Haas, Peter Hoekse- ma, Anne Oostveen, Maria Stiegelis, Guusje Westermann. Première 30 au gustus in Het Paradijs, bovenzaaltje van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daar nog te zien op 4, 5. 6, ll, 12, 13 september 1980. Wat is het afwijkende aan die zoge noemd additief gecomponeerde stukken: Het gebruikelijke verloop van themati sche en expressieve ontwikkeling is verla ten. Voor de toehoorder wordt de klan- kenstroom van een klassieke tijdsstruc- tuur uiteindelijk door het muzikale geheu gen duidelijk ervaren als een geheel, waarvan alle onderdelen dienen als bouw stenen voor een totaalvorm. Satie’s vorm geving is daarentegen eigenlijk meer te vergelijken met een mozaïek. Korte melo dische figuren worden domweg herhaald, daarna getransponeerd (dat wil zeggen op andere toonhoogte gebracht), opnieuw ge bruikt en dan plotseling weer verwisseld voor een ander motief dat dan dezelfde bewerking ondergaat. nog drie andere prinsessen te huwen. Het duet tussen deze twee, waarin dij vehe ment tot uitbarsting komt, werd bijzonder knap bezongen door Marga de Boer als Lisa, en Ton Hofman als Sou-Chong. Deze laatste had trouwens al eerder indruk gemaakt met zijn „Dein ist mein ganzes Herz” (de kern van het gehel werk), magi straal gezongen en maar liefst tweemaal gebisseerd. Zijn stem klonk wel eens wat geknepen maar zeer fraai waren zijn „Chinese” coloraturen en zijn kopstem, en in het algemeen zijn pianissimo. Ook Mar ga de Boer was verder prima in vorm, al Fraai in stijl was ook de choreografie, die overigens in het eerste bedrijf, dat in Oostenrijk speelt, wel erg stereotiep oog de (de mannen hingen er weer zo’n beetje bij), al is dat dan wel weer enigzins inher ent aan het genre. Hetzelfde gold voor de acteerstijl, maar ook die kwam in het Chinese tweede en derde bedrijf meer en meer los. Jammer, dat het Hoofdstad Ope rette Orkest zo onder de maat bleef uitgesproken lelijke vioolsoli, mislukte hobopartijen, „toeterende” trompetten en in het algemeen een klank die onweer staanbaar aan een zeer oude grammo- foonopname deed denken. Al met al toch een voorstelling, die de toeschouwer ge heel „meenam”, hetgeen toch de bedoe ling van iedere, en zeker ook deze, operet te is. Aansluitend, van 27 september tot 9 ok tober, zal Harry Sparnaay concerten in de Verenigde Staten en Canada verzorgen. In Montreal zal hij samen met de Groupe de la musique contemporaine de Quebec de première spelen van Fusion a Six voor basklarinet, piano en strijkkwartet van de Nederlandse componist Joep Straesser, terwijl Sparnaay in New York drie wer ken van Andrzej Dobrowolski, Eugene O’Brien en Daniel Perlongo in première zal laten gaan. JOHANNESBURG (An. Zestien jonge mensen zijn omgekomen en meer dan 30 zijn ernstig gewond ge raakt toen er paniek uitbrak onder muziekliefhebbers die een kerkge bouw in Maseru wilden binnengaan. DEN HAAG. De lans die Rudy Kous broek enkele jaren geleden brak voor het boek Exercises de style van Raymond Queneau, door hem in het Nederlands vertaald als Stijloefeningen, heeft zijn vervolg gevonden in een voorstelling van de Haagse Comedie. Queneau's boek, dat al uit 1947 dateert, houdt een speelse krachttoer in om een zelfde simpel ver haaltje op 99 verschillende manieren te vertellen. Peter Hoeksema in Stijloefeningen hun best, maar alleen Maria Stiegelis wist mij door haar levendige uitstraling af en toe te boeien. De voorstelling vond plaats in de her opende kleine zaal in de nok van de Ko ninklijke Schouwburg, Het Paradijs. Als dat betekent dat deze voorstelling, in regie van de nieuwe artistiek leider van het gezelschap, Pierre Laroche, toonaange vend is voor het vernieuwde gezicht van de Haagse Comedie, houd ik mijn hart vast. Het A. Ph. O. toonde zich deze avond ook extra geïnspireerd. Het Concerto Grosso in F groot opus 3 nr. 6 van onze 18e-eeuwse landgenoot Pieter Hellendaal werd met verve vertolkt, iets waaraan het glanzende vioolspel van concertmeester Kees Kooper in belangrijke mate bij- droeg. En Dvoraks Zevende werd monu mentaal neergezet, met veel aandacht voor de mooi gewelfde melodieën, een oorstrelend spel van echt romantische or- kestklank. GEMMA COEBERGHvv irriteerde haar overmatige vibrato mij wel eens een beetje. Anita Heins en Jacco van Renesse voldeden eveneens goed. Het gaat hierbij niet alleen om stijl in literaire zin. Soms zijn het woordspelle tjes, soms pure verzinsels, zoals Regen boog waarin de kleuren van het spectrum zijn verwerkt, of Spookachtig, dat als het ware met een zaklantaarn onder de kin verteld wordt. Een nadeel van het boek is naar mijn mening dat het vooral op vond sten berust, die na een keer lezen bekend en dus niet leuk meer zijn. Een ander nadeel vind ik de onmiskenbare geda teerdheid van het verhaaltje in kwestie. Dat is dan wel alleen een kapstok waar aan de Stijloefeningen zijn opgehangen, maar het blijft een kapstok die je 99 maal achter elkaar opgedist krijgt. Het gaat over een jongeman in een bus, die een hoed draagt waarom in plaats van een lint een koordje zit: wat men vroeger met een mengeling van trots en afschuw een fat noemde. Desondanks moet het mogelijk zijn om met een voorstelling van Stijloefeningen te boeien, bijvoorbeeld door het vakman schap waarmee de verschillende stijlen worden uitgevoerd. Wie naar oude opna me’s luistert van Les Frères Jacques zal horen dat perfecte uitvoeringen mogelijk zijn van bijvoorbeeld tongbrekende grap pen als Louberchem of Javanais, kinder lijke geheimtalen, berustend op het toe voegen van lettergrepen in ieder woord. In het Nederlands werd het Kedietje Ve- dielen, in welke stijl ,op een dag’ klinkt als ,odiep edien dadieg”. De Haagse Comedie heeft zich hieraan niet gewaagd. Ze liet eenvoudig alle woordspelstukjes weg, en koos dertig in houdelijke varianten uit, gebracht door zes cabarettesk met strooien hoeden uit gedoste acteurs. Een valkuil is dat deze stukjes, tenzij inventief en fantasievol ge bracht, al snel iets Bonte Avond-achtigs krijgen, en naar mijn mening rolt de Haagse Comedie hals over kop in deze kuil, met eigen toevoegingen die iedereen op een middag zou kunnen verzinnen, waar de Stijl uit voordracht of toneelspel V Z Zomerconcert door het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Dirigent: An ton Kersjes. Solist: James Galway, fluit. Programma: Hellendaal, Mo zart, Dvortik. Concertgebouw Amster dam, 30 augustus 1980. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Vier Haarlemse blues bands, Barrelhouse, New City Blues Hoe dan ook. het verhaal speelt in dit oude China, en de Oostenrijkse graven dochter Lisa, getrouwd met minister-pre sident prins Sou-Chong ziet zich als het slachtoffer der oude Chinese zeden, die haar gemaal voorschrijven naast haar OOSTENDE/DEN HAAG (ANP). De tweejaarlijkse Europaprijs voor Schilder kunst van de stad Oostende (België) is zaterdag uitgereikt aan Ruven Levav uit Amsterdam. De Europaprijs 1980 werd hem overhandigd door de voorzitter van het Cultureel Centrum van Oostende in de Casino-Kurzaal. De prijs bestaat uit 300.000 Belgische frank, (ongeveer 18.000 gulden). De jury beoordeelde ruim 1500 werken van in totaal 558 kunstenaars. De tweede prijs was voor de Brit Collin Lanceley en de derde ging naar de Westduitse Barbara Hemitz. Voorstelling: Das Land des La chelns. Operette van Franz Léhar. Re gie Alexander Pichler. Dirigent John Kapper. Belangrijkste solisten Marga de Boer. Ton Hoffman. Anita Heins, Jacco van Renesse en Jan Handerson. Première 30 augustus 1980. Stads schouwburg, Amsterdam. Bij het in onze kunstbijlage van jongst leden zaterdag geplaatste artikel over minimal music, van de hand van Johan van Kempen, is een klein gedeelte van de tekst weggevallen. Daar dit als conse quentie heeft dat de kern van het betoog wordt aangetast, herplaatsen wij hieron der het desbetreffende tekstgedeelte, waarin de verschillen tussen de klassieke principes en het door Satie gebruikte procédé dat de componeermethode van de minimal music voorbereidde wor den toegelicht. AMSTERDAM. Het maakt mij altijd brandend nieuwsgierig als een ook bij de grote massa populaire solist (James Galway in dit geval) in levenden lijve op het concertpodium verschijnt. Dat is zoiets als een beslissende proef, veel genadelozer dan een grammofoonopname, waarbij, zoals u weet, onderbroken en heropgenomen kan worden en waar aan de kwaliteit van de toon kan worden gesleuteld via allerlei technische foefjes. Op het podium zijn al die hulpmiddelen er niet en daar valt iemand, dus al of niet door de mand. Omdat James Galway zich daarbij niet alleen met het ,c vertolken van de zogeheten klassieke muziek maar ook met populaire hits beroemd, heeft gemaakt (iets waarop nog altijd een soort taboe rust) wordt je nieuwsgierigheid alleen maar groter. Want vooral op het Amsterdamse con certpodium én met het fluitconcert KV 314 van Mozart komt een solist er allesbe halve gemakkelijk van af. Muzikale mate rie waarin oppervlakkigheid en gebrek aan nuance onbarmhartig worden aange toond. Maar James Galway bewees, op dat Amsterdamse concertpodium zijn grote klasse op meer dan voldoende wijze. Zijn zonder twijfel formidabele tech niek, zijn in alle registers fraai omlijnde toon en zijn vitale en onopgesmukte muzi kaliteit doen je geboeid luisteren naar iedere muzikale frase. In een sprankelen de lichtvoetigheid werden de beide boek delen van Mozarts verrukkelijke composi tie vertolkt, waarbij het elegant-bezonke- de andante voor het aangename contrast zorgde. Ongetwijfeld had James Galway nog meer expressie en nuance kunnen opbrengen als hij louter als solist te werk was gegaan: het feit dat hij naast die sofistische aktiviteit ook het A. Ph. O. dirigeerde was misschien als stunt wel aardig, maar ging hier en daar ten koste van het totaalresultaat. De manier waar op hij als een bandleider met een pittig zwaaiend vuistje takteerde was voor het orkest in ieder geval niet altijd goed te volgen. Bovendien kwam hij letterlijk handen te kort om de orkestleden dynami sche aanwijzingen te geven, tussen het spelen van zijn solopartij door. Maar dat terzijde: Galway had het pu bliek volledig in zijn ban, zozeer zelfs dat er nog twee toegiften af moesten: een simpel volksliedje en Debussy’s onvolpre zen Syrinx. En de ervaring hoe muisstil het was in de tot de laatste stoel bezette zaal gaf de gloedvolle vertolkingen extra- spanning. PERUGIA, (Italië, DPA). Op het 25ste muziekfestival van Umbrië in Midden- Italië van 14 tot 28 september zal de pre- mière gegeven worden van een Te Deum--. dat de Poolse componist Krzystov Pende- recki heeft gecomponeerd met een op- dracht aan zijn landgenoot, paus Johan nes Paulus II. Penderecki, auteur van een gevierd Re quiem, zal het Te Deum zelf dirigeren. Het zal worden uitgevoerd door orkest en koor van Radio-Krakau. In Umbrië staat dit jaar nog een Te; Deum op het programma, dat van Hector Berlioz. I bestaat, souffleert men elkaar zoge naamd; het stukje Germanisme werd door een als Bernhard uitgedoste acteur gedaan, en Alexandrijn in de stijl van de Gijsbrecht, wat bovendien wonderlijk is, want Kousbroek gebruikte wel de vers vorm van de Gijsbrecht, maar zijn woord keus wijst op een heel ander genre. Het decor werkte ook niet mee. Waarom niet inplaats van kille teksten het verhaal in beeld gebracht, op foto’s of video? Ik noem maar wat, dat had een warmere aanblik geboden en het vertoonde visueel ondersteund. De acteurs deden kennelijk pensee

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 9