Weerzien met bij leven al legendarische soulzanger uit Londen Triomftocht van kinderlijk integere Stevie Wonder Warhol fotografeert niet om te behagen Cineast Ivens PRIJSSLAG Stripschapprijs voor Jan Kruis viert jubileum in China 1980 DINSDAG 2 SEPTEMBER KUNST Exposures, kleine tentoonstelling in Stedelijk door John Oomkes Hermans wil de consument niet meer JAC. HERMANS JAC. HERMANS Vocalistenconcours van start in Den Bosch Eindelijk gaf de minister toe: weg met de minimumprijs voor volle melk. De consument krijgt waar zij recht op heeft. Bij Prijs-slag tenminste. Bedankt Minister. Spetterend Stemcontrole Meesterwerk LONDEN. Opeens klinkt zijn stem veel jeugdiger, schallender dan tijdens het eerste deel van de met grote aandacht gevolgde en met hoge verwachtingen omge ven Europese première van Ste vie Wonder’s nieuwe live-show. Jac. laten betalen dan nodig. Wil dus geen minimumprijzen voor melk, suiker, brood etc. Het binnenkort te verschijnen nieuwe album van deze tournee, die slechts zes Londense concer ten omvat, heeft de benaming Hotter than July gekregen. Met deze titel wil het blinde muzikale genie zonder noemenswaardi- ge concurrentie de belangrijkste zwarte zanger-componist van de ze tijd aangeven dat hij zijn op rhythm and blues gebaseerde pa tronen weer kwistig heeft ver werkt tot onbedwingbare dans muziek. ht X Andy Warhol en Barbara Streisand STEVIE WONDER (ADVERTENTIE) HAARLEM, Amsterdamstraat 54 A r 2L Er is in de jury een wijziging aange bracht doordat de Westduitse deskun dige Hertha Hopner niet kwam. Haar taak is nu overgenomen, zoals voorge schreven door de statuten van het con cours, door de voorzitter van de jury, de Belg Lode Devos. Stevie Wonder kreeg op 11-jarige leef tijd in 1961 een contract voorgelegd van het voor de ontwikkeling van de populaire muziek ongelooflijk belangrijk Motownla- bel. Een zwart, weliswaar blind, wonder kind met een herkenbaar blij stemgeluid, destijds Little Stevie Wonder genaamd, een virtuoos mondharmonicaspeler ook. Het grootste talent openbaart zich ei genlijk pas op een leeftijd dat anderen nog moeten beginnen en Stevie feitelijk al een carrière achter zich heeft. Motown’s vroegere mascotte ontpopt zich als een trefzeker componist, een man die in zijn eentje de zwarte soulmuziek een hoger niveau niveau verschaft, een albumartiest zonder weerga en synthesizer-expert die zijn instrumentarium smaakvol weet te gebruiken. Motown, het eerste label dat in handen was van zwarten, combineert in de jaren zestig kwaliteit met verkoopbaarheid. Jui chende hits als Fingertips, Uptight, Blo win’ in the Wind, I was made to love Her en For once in my Life maken Wonder tot een uiterst verkoopbaar produkt. Eigen lijk een soort zwarte Heintje, maar dan een die na het krijgen van de baard in zijn keel niet wordt uitgeschakeld. Vorig jaar gaf hij zijn Journey to the secret life of Plants uit, een achteraf zwaar bekritiseerd en inderdaad preten tieus project. De luid toegejuichte held van de zwarte Amerikaanse minderheid verliest daarna gedeeltelijk het contact met ziin publiek. HONG-KONG (AFP). De Nederland se cineast Joris Ivens zal in China het feit vieren dat hij vijftig jaar geleden met zijn carrière als cineast begonnen is. Het persbureau Nieuw China meldde dat Ivens en zijn Franse assistente Marce line Loridan op 27 augustus in Peking zijn aangekomen. In de volksrepubliek wordt ter gelegen heid van Ivens 50-jarig jubileum als filmer een vertoning van zijn films gehouden, een tentoonstelling over zijn leven en een fototentoonstelling over Ivens’ activiteit in China ingericht. vloeden van Sam Cooke, Sly Stone, Smo key Robinson, de artiestenstallen van le gendarische labels als Stax en Atlantic mogen weer herkenbaar zijn. De reacties lijken op voorhand al positief. Stevie te- De demi-finales, die donderdag en vrijdag in de Grote Zaal van het Stads schouwburg Casino worden gehouden, zijn toegankelijk voor het publiek. In diezelfde Grote Zaal wordt zaterdag de finale gehouden en zal ook de prijsui treiking plaatsvinden. Een eerste Nederlands succes is in middels te melden. Jeannette Bakker, een uit Meppel afkomstige Nederland se sopraan, is doorgedrongen tot de demi-finales van dit zangfestijn. Van de 42 sopranen zijn er door de bijzon der kritische jury niet meer dan vijf tien tot de demi-finale toegelaten. Van de vijf tenoren zijn er slechts twee die de mogelijkheid krijgen om in de demi- finale te bewijzen dat zij ook recht hebben op een finaleplaats. rug naar zijn „roots”, een man die einde lijk zonder strijd zijn oeuvre kan overzien en achteraf kijkend alleen maar kan con stateren hoe voordelig hij zich heeft ont wikkeld als artiest. Stevie Wonder zal helaas voorlopig geen concerten op het Europese continent ge ven; velen wippen daarom dezer dagen even over naar Londen. Zij kunnen zich erop beroemen een legende in levenden lijve te hebben kunnen zien optreden. Voordat dit eerste weerzien met Wonder in Europa sinds zijn geruchtmakende tv- optreden in Duitsland (Musikladen, 1972) via het nieuwe, reggae-achtige Master blaster jammin’, Do I hear you say you love me en Ain’t nothing wrong with get- tin’ down zijn apotheose beleeft, bewijst Stevie zijn eigen grote klasse: Visions and The secret life of plants zijn van grote schoonheid door hun eenvoud. I’ll be loving you always is hartverove- rend, We can work it out eveneens door de interactie met het publiek. Na de pauze breekt Wonder definitief uit de beperkingen van de geluidsverster- king, die er tijdenlang voor zorgt dat een vergelijkbare soul-act als Earth, Wind Fire live veel saamhoriger en toch glaszui- verder over kan komen. De spetterende funk-patronen van Sir Duke (strakgebla- zen en swingend eerbetoon aan Ellington) en I wish wisselen af met het gevioelige You are the sunshine of my life. Direct daarna is het motto Hotter than July nog nadrukkelijker present in Superstition. De perfect werkende ritmesectie is als een prachtige zescilindermotor aan het werk. Stevie maakt zijn eigen gospels. Lately is een nieuw nummer, Paladesk een meer dromerig verwijten in eenzaamheid na de breuk met de geliefde. Don’tcha worry ’bout a thing, de voor Jermanne Jackson geschreven nummers Let’s get serious en Living for the city zijn de onstuimige, uitbundige hoogtepunten van de eerste set. In 1969 riclit hij, samen met Bob Cola- cello, het tijdschrift Interview op, een def tig roddelblad met interviews en verhalen uit de wereld van de Happy Few. Het blad wordt gedrukt op gewoon krantenpapier, maar wel in kleur. Alle foto’s op de omslag worden door Warhol gemaakt en bewerkt, d.w.z. ingekleurd, met vaak schrille kleu ren. Interview is door Warhol opgericht om weer een ander kunstzinnig ei, de fotografie, kwijt te kunnen. Een selectie hieruit, onder de naam Exposures, is nu te zien in een klein zaaltje van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Londen, 1 2, 3, 5, 6 en 7 september 1980. Het voorval na de pauze, waarin Won ders stem zoveel jeugdiger lijkt, doet evenwel vermoeden dat hij nog niet alles onder controle heeft en beïnvloedbaar blijft. „Dames en heren”, zo wordt aange- kondigd, „Little Stevie Wonder!” En daar staat hij, een dertigjarige man, als een getrouwe kopie, compleet in bijpassende kleding anno 1965. Dank zij een stemver- buigingsapparaat, de „vocoder”, komt dat stukje héél natuurgetrouw over. Een dui delijke functie heeft het echter niet, wel even blijft er een bittere smaak hangen. Het is maar een moment Ook hier laat Warhol zijn fascinatie voor mensen blijken, zij het dan dat het hier een apart soort betreft, namelijk de Jet Set, waarvan hij zelf ook deel uit maakt. Het zijn stuk voor stuk mensen die rijk zijn, macht hebben of hun roem aan hun schoonheid te danken hebben. Allen hebben ze echter één ding gemeen, hun drang naar publiciteit. Op het eerste gezicht een ingrediënt dat het voor de fotograaf gemakkelijk maakt zijn werk te doen, maar niets is minder waar,'en dat is ook het verschil van War hols foto’s met die van een geroutineerde society-fotograaf. Warhol’s foto’s zijn na melijk niet mooi. Ze hebben allemaal technische onvolkomenheden en compo sitorisch gezien zijn de meesten een gru wel voor elke lay-out man en zal zelfs de gemiddelde bezoeker zich afvragen wat hij hiermee aanmoet. Warhol’s fotografie heeft meer weg van familiekiekjes die gemaakt zijn tijdens een dol feest in beslo ten kring, en daarin zit het juist. Warhol is zo vergroeid met deze wereld dat hij één van hen is, em daardoor is hij in staat om beroemde mensen „nietberoemde” din gen te laten doen en dat op de plaat vast te leggen. Hij gaat van het standpunt uit dat de mens als zodanig al zo mooi is dat het niet nodig is om daar ook nog een mooie foto van te maken. Hij fotografeert dan ook niet om de mensen te behagen of om de geportretteerde te romantiseren, hij bevriest een handeling en isoleert deze. Een kleine, maar aardige tentoonstel ling, maar de echte Warhol fans doen er beter aan het vorig jaar verschenen boek: „Andy Warhol’s Exposures” te kopen. Al le in het Stedelijk tentoongestelde foto’s zijn er in afgedrukt, en nog veel meer. Bovendien worden daarin de foto’s in door Warhol geschreven teksten „aan el kaar gepraat”. Een boeiend boek wat ik in één avond uitgelezen heb maar nog vele malen zal inkijken. Warhol schrijft zoals hij fotografeert; hij laat zich leiden door zijn affectie en waarneming, hetgeen leidt tot somtijds verrassende ontboezemingen. Het Stedelijk Museum had er beter aan gedaan deze fototentoonstelling een on derdeel te laten zijn van een wat uitgebrei- dere overzichtstentoonstelling van deze „captain of art”, en twee maanden voor deze dertig foto’s vind ik wat aan de ruime kant. Door zijn kinderlijk aandoende onge compliceerdheid, zijn onvolprezen stem controle (wie schreef ooit dat Wonders stem maar één octaaf omvat?) en zijn onstuimige communicatie met de zaal groeit het optreden na de pauze uit tot een eenmalige triomftocht; een bewijs van Wonders rijpheid. Even afgezien van een niet optimaal functioneren van de van Pink Floyd geleende p.a.-installatie kent het optreden momenten die je zelden bij een concert ondergaat. De in kleurrijke satijnen gewaden geklede zanger, met Bo- Derekkapsel, creëert in de circa door achtduizend bezoekers gevulde hal een sfeer als in het café op de hoek. een normale menselijke handeling die veel ruimte tot fantaseren open laat. War hols films zijn niet commercieel, iets wat hij ook niet nastreeft. Hij ziet zijn films als autonome kunstwerken waar de acteurs ondergeschikt zijn, en waar de menselijke handeling centraal staat. AMSTERDAM. Andy Warhol geldt als een van de bekendste exponenten van de Amerikaanse pop art, een beweging welke omstreeks het midden van de jaren vijftig in zowel Engeland als in Amerika de kop opstak. De kreet pop art werd ingevoerd door de Engelse criticus Leon Alloway als afkorting van „popular culture”, een stroming in de beeldende kunst die zich inspireerde op de industriële en vooral commerciële aspecten van de maatschappij. Warhol toonde zich hierin een meester. Hij haalde ogenschijnlijk banale ver bruiksvoorwerpen uit hun vertrouwde omgeving, vergrootte ze tot ver buiten hun normale proporties en ontnam ze op deze manier hun functionaliteit. Dit werd nog eens versterkt door de vorm eindeloos te herhalen en vaak in kleuren waar menig een het moeilijk mee had. Het bekendste voorbeeld is wel zijn serie schilderijen van het blikje Campbells Black Bears Soup. Daarna volgde een serie bekende per soonlijkheden die door de film en TV dusdanig gecommercialiseerd waren dat ze eigenlijk publiek eigendom geworden waren, zoals Marilyn Monroe en Jackeline Kennedy. Met o.a. deze series schilderijen schoot Warhol’s naam in de internationale kunstwereld tot ongekende hoogte. Sinds die tijd heeft hij in vrijwel alle belangrijke musea en galeriën éénmans tentoonstel lingen gehad en in 1971 zelfs een retro spectieve tentoonstelling van zijn werk in de Tate Gallery in Londen, Tokio in 1974 en het Whitney Museum of Modem Ame rican Art in 1979. In 1963 hield hij het schilderen voor gezien en stapte over naar het medium film dat hij, naar zijn zeggen, spannender vond. Ook hierin zoekt War hol naar die dingen die in het dagelijks leven gewoon zijn, maar door het isoleren uit hun omgeving een totaal andere di mensie krijgen. Zijn eerste film bijvoor beeld, Sleep (1963), laat gedurende zes uur zien hoe een gewone man slaapt, heel saai maar daardoor een boeiend verslag van DEN HAAG (ANP). Het Stripschap heeft de jaarlijkse prijs toegekend aan Jan Kruis voor Jan, Jans en de kinderen. De onderscheiding wordt uitgereikt tij dens de striptweedaagse die op 20 en 21 september in ht Turfschip in Breda wordt gehouden. De toekenning geschiedde op voor dracht van Cor Nijmeijer, Jaap Vegter, Martin Lodewijk, Arie de Koff en Peter Terink. Deze commissie rapporteerde dat de combinatie van vaardige tekenpen en uitstekende dialogen velen aanspreekt, te meer daar Kruis met zijn strip herkenba re situaties oproept. Tevens geldt dat hij nu al jarenlang kans ziet hetzelfde, hoge niveau te handhaven, aldus het rapport. De Hotter than July-cyclus moet de te rugkeer van Wonder naar zijn zwarte mu zikale achtergrond onderstrenen De in- Nadat Talking Book, Music of my Mind en Innervision van de persen zijn geko men, ontwikkelt Steveland Morris (zoals zijn werkelijke naam luidt) zich nog sneller. Het grote talent van Wonder openbaart zich in het deel voor de pauze, met name in enkele solistisch gebrachte songs. Al leen stem en vloeiend pianospel doorbre ken daarmee de schetterende koperpartij- en en achtergrondkoortjes. For once in my lyfe, My chérie amour, Signed Sealed Delivered worden afgelost door uiterst stemmige versies van Never dreamed you’d leave in summer, You and I en All love is fair, dat door het breekbare arran gement haast sentimenteel overkomt. TED DOBSON. „EXPOSURES”, foto's van Andy Wgr/iol tot en met 26 oktober in zaal 23 van het Stedelijk Museum te Amsterdam. <Bet boek: „Andy Warhol’s Exposures” i&: in elke boekhandel te koop. Prijs: Fl. 48,50. ges en Rick Zunigar (beiden gitaar), Nate Watts (basgitaar), Isaiah Saun ders (toetseninstrumenten), Dennis Davis (drums), Earl Deroen (percus sie), Larry Gittens en Nolan Smith (beiden trompet) en Hank Redd en Bobby Malack (beiden saxofoon). (Van onze kunstredactie) s-HERTOGENBOSCH. Het In ternationaal Vocalistenconcours is maandagmorgen in het Bossche Stadsschouwburg Casino van start ge gaan. Het is de 27e maal, dat de stich ting ’s-Hertogenbosch Muziekstad dit internationaal bekende samentreffen van vocalisten uit de hele wereld or ganiseert. De pauze ligt inmiddels achter ons, zo dat we kunnen vaststellen dat Wonder ondanks merkwaardige mankementen aan de geluidsinstallatie en enkele slordig geblazen chorussen van zijn kopersectie een glanzende vorm heeft gedemon streerd, die de tekortkomingen als vanzelf en volkomen ontspannen compenseert. Weliswaar is het nieuwe materiaal nog niet aan bod gekomen, maar de link met gelijkgetint ouder repertoire tijdens de Motownbonzen als Gory en Dozier, die nog zijn koers konden bepalen, is gelegd. Concert: Stevie Wonders „Hotter than july music Picnic”. Een serie van zes concerten van Stevie Wonder en Wonderlove in de Wembley Arena in Londen. Stevie Wonder: zang, harmonica en toetseninstrumenten. Bezetting Won derlove: Shirley Brewer, Alexandra Brown, Marva Jo Holcom en Melody McCulley (allen koorzang), Ben Brid-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13