Uit- en Thuismarkt als opening theaterseizoen van de minimal music-medaille zien Edward Downes, docent NOS dirigentencursus: Eerst moet het van binnen bij je zingen klinken en Tibor De Machula een boeiend virtuoos Gevangenisstraf voor Griekse toneelschrijver en actrice Leven van Gandhi als statisch muziektoneel bij Phil Glass Opera Satyagraha laat beide kanten yczc „Stoppen we hier evenvooreenpils of lopen we door tot de volgende strandtent?” Heerlijk, helder Heineken. Pendeldienst tussen twee pleinen 8- Eerste Tuinzaalconcert zeer succesvol Kandinsky collectie naar Centre Pompidou la loo uVque jartcisque w 1 13 KUNST 19 8 0 ZATERDAG 6 SEPTEMBER m de >rol- door Anton de Beer vij tb ?peir Zijlstraat 25 Haarlem (dinsdag gesloten) Telef. 023-313893 11 een f e thus □lie actes extra suggestiviteit. jyltis (ADVERTENTIE) ft (ADVERTENTIE) i ?n is zen, De gesignaleerde keerzijde van het mi nimal music-procédé wordt hier en daar Vroege bezoekers van de Uit en Thuis markt worden zaterdagmorgen in de gele genheid gesteld de allereerste vertoning van de film The Elephant Man bij te wonen die pas over enkele maanden in roulatie komt. Alle voorstellingen en pre sentaties van de markt zijn gratis toegan kelijk. Het Uit en Thuis-medewerkers- feest dat het weekeinde zondagavond in de Meervaart afsluit is tegen betaling van tien gulden ook voor het publiek toegan kelijk. In de Cisca Ticketshop in het schouwburggebouw aan het Leidseplein krijgen bezoekers hier alle informatie over voorstellingen en activiteiten. -••• Kennemeriands Speciaalzaak voor artikelen v tb.v. Ballet en Jazzdance. kunnen hun agenda aanvullen in de Meer vaart op het Osdorpplein. Dit is een cultu reel centrum dat in september drie jaar bestaat en binnenkort de één miljoenste bezoekers verwacht. De Meervaart heeft deze verjaardag gebruikt om mee te doen met de Uit en Thuismarkt. HILVERSUM. Wie gedurende de af gelopen 4 weken '’s ochtends om kwart over negen de VARA-studio binnenwan delde, zou wel eens gedacht kunnen heb ben dat er enige jongelieden waren bin nengedrongen, die op zijn zachtst gezegd wat vreemd waren of waar een klein streekje aan los was. Starend in de verte naar een niet te identiceren punt of lichte lijk voorovergebogen de vloer bestude rend maakten zij elegante zwaaiende ge baren, soms ineens een felle hoekslag van links, een rukje met het hoofd, al zingend: pom, pompom, pompom Insiders wisten beter: de NOS organiseerde weer een in ternationale dirigentencursus. Scène uit de eerste acte van Philip Glass opera Satyagraha. (Foto Jaap Pieper) gezet krijgen door de aanwezigheid van hoog op het toneel geplaatste figuren van Tolstoi, Tagore en Martin Luther King, respectievelijk in de drie opeenvolgende geen enkele andere cursus biedt die moge lijkheden die Hilversum bieden kan: be roepsorkesten en beroepskoor, dat de mu ziekstukken soms beter kent dan de jonge mensen die er leiding aan moeten geven. De cursus is bedoeld om het gat op te vullen dat gaapt tussen de opleiding en de praktijk. Als een jong en net-afgestudeer- de dirigent naar een orkest stapt om te vragen of hij eens iets zou mogen doen, dan stelt de directeur direct als eerste vraag: „heb je ervaring? Nee? Ga die ervaring dan eerst ergens opdoen en kom dan nog eens terug”. Maar omdat hij de kans niet krijgt deze ervaring op te doen belandt hij in een vicieuse cirkel, die niet te doorbreken is. Om hieraan iets te doen besloot de NOS (die toen nog NRU heette) 27 jaar geleden de cursus in te stellen, die intussen een wereldfaam heeft verkregen. In al die jaren hebben honderden jonge mensen de kans gekregen zich in het vak te bekwamen. Lang niet allen hebben de gedroomde carrière gemaakt, maar de lijst van dirigenten die het geméékt heb ben is indrukwekkend. Om eens een paar Nederlandse namen te noemen: Bernard Haitink, Edo de Waart, Hans Vonk, Lucas Vis, Hubert Soudant, allen werkzaam in het internationale muziekleven. Om maar niet te spreken van de andere Nederlan ders, die als oratoriumdirigent naam heb ben gemaakt. Van de buitenlanders is de bekende Duitse operadirigent Gerd Al brecht te noemen, verder de Israëliërs Yoav Talmi, die veel in Nederland diri geert en Gabriel Chmura, die tegenwoor dig Generalmusikdirektor is in Aken. Van de Italianen hebben vooral Gabriele Fer- zeggen. Dat bleek al onmiddellijk bij de eerste maten van Bachs Cellosuite nr. 6 en zou duren tot en met de laatste noot van Koddly’s Sonate voor cello-solo. Om deze beide solowerken dermate op te la den ep ze (hoe paradoxaal dat ook klinkt) zo vanzelfsprekend ontspannen te presenteren moet je als interpretator wel wat in huis hebben. al enigszins manifest in de eerste, maar op haast onverteerbare wijze in de derde acte, waar het principe van de) constante herhaling zelfs irritant wordt. Daarbij krijgt het laatste gedeelte een bijna even loodzware pretentie als een Wagner-ope- ra, al is het type muziek onvergelijkbaar. Phill Glass neemt daarbij in zijn compo neren minder dan voorheen zijn toevlucht tot het effect van de modulatie. Het har monisch patroon is eenvoudig; drie klan ken ook in de koorpartijen en het vele vocale ensemblewerk veel kwarten en kwinten en (vooral stijgende) toonladders, waarbij de hypofrygische de belang rijkste plaats inneemt. Deze middeleeuw se kerktoonladder, ook wel de loprische genoemd en als zodanig zeer gewaardeerd in de jazz vanwege de verminderde drie klank in de opbouw, die de tonaliteit iets onbestemds geeft, kenmerkt ook de door Douglas Perry meditatief gezongen solo, die Satyagraha (in dit geval eerst tegen middernacht) besluit. De muziek komt niet altijd even zuiver, maar doorgaans geconcentreerd en goed afgewerkt tevoorschijn. Maar het uitvoe ren van een dergelijke partituur, vol af stompend telwerk, betekent voor de musi ci dan ook een slijtageslag. Hetgeen er door de combinatie van het Utrechts Sym fonie Orkest, het Rotterdams Oonservato- riumkoor en de vocale solisten onder Bru ce Ferdens leiding tot stand komt, dient het doel in elk geval toch voortreffelijk. Opvallend is dat de muziek hier soms meer dan ooit gedragen wordt door het theater, in een volstrekt harmonisch sa mengaan van de verschillende bij het mu ziektoneel betrokken disciplines. In de vorm van mime, groepsbewegingen, kos tuums, decors en belichting oogt het es thetisch geheel als zoete, Watteau-achtige taferelen. Een samengaan, dat per scène met uitzondering van het uiterst timide laatste bedrijf ondanks de uitganspunten steeds tot het ontstaan van een geraffi neerde spanningscurve. JOHAN VAN KEMPEN repertoire. Voor de toelatingsexamens waarmee de cursus werkelijk begint wer den 24 dirigenten in spé uitgenodigd. Van deze 24 bleef na de examens een groep van 13 over, die de periode met de pianis ten meemaakte. Aan het einde van deze periode was er weer een selectie en uitein delijk bleven er acht over, die voor orkest en koor mochten staan. Een harde proce dure, zeker als je ervoor uit Amerika, Australië of Japan komt. „Sta daar niet als een ikoon te staan en te zwaaien, druk iets uit, met je gezicht, met je handen, met je hele lichaam”. Niet begrijpend kijkt de jonge dirigent Ed ward Downes aan. Zelf vond hij dat hij toch zo mooi zwaaide, wat deugt er dan niet? „Met een volle zaal achter je en een koor met orkest en solisten voor je moet er iets gebeuren, er moet iets te voorschijn komen. Niemand heeft dan iets aan je mooie gezicht en je fijngebouwde handen als er niets uit je komt, my friend. Eerst moet het van binnen bij je zingen en klinken, dan komt het via je expressie naar buigen. Zo niet, ga daar dan niet staan, maar doe iets anders met je leven”. De les is hard, maar noodzakelijk. Hoe wil je honderd man koor en solisten en tachtig man orkest bezielen tot mooi musi ceren als je niet zelf als een rijpe vrucht openbarst? Een dirigent mag geen géne kennen en valse schaamte is een begrip dat hem vreemd is, móet zijn. Edward Downes pakt de zaak dan ook stevig aan en kent geen pardon. „ïk zeg wel nare en vervelende dingen tegen ze, soms zelfs beledigend, maar deze aanpak is nodig. Ze zullen altijd aan kritiek blootstaan, van mij, van hun eigen collega’s, van, de musici waarmee ze werken, van hun publiek, van de krant. Ook al ben je hard, dan hoef je nog niet kwetsend te zijn en de waarheid is hard. Om te overtuigen moet je ook zelf voor gek durven staan, geen remmingen kennen anders kom je er niet”. En dat straalt dan ook van Downes zelf uit. Voor een Engelsman is hij uitzonderlijk extra vert, soms hangt hij zelfs de clown uit wanneer het erom gaat de dingen duide lijk te maken die soms niet onder woorden te brengen zijn. Maar het werkt en lang zaam krijgt alles zijn gestalte: de muziek gaat leven, emoties wórden voelbaar en kunst wordt ineens kunst. „Als dirigent moet je het vak werkelijk tot in details beheersen, geen aarzeling kennen. Aller eerst moet je een goed musicus zijn, dan moet je kennis hebben van de instrumen ten van het orkest, je moet weten wat wel en niet uitvoerbaar is, je moet weten wat je van een vocalist kunt eisen en wat niet, dan komt de grondige partituurkennis en dan pas de feitelijke dirigeertechniek. Het zit hem niet alleen in de fraaie of minder fraaie gebaren, er moet ook een muzikaal en psychologisch overwicht zijn, men moet de dirigent als leider erkennen en aanvaarden”. Dat de NOS zo’n cursus organiseert is een uniek feit. Elders in de wereld kent men natuurlijk ook wel cursussen, maar J.V., S. ise. 31. Dat De Machula niet alleen een beroem de naam heeft die veel publiek op de been kan brengen (de Tuinzaal was compleet vol) maar dat publiek ook dermate kan boeien is een belangrijke ervaring. De Bach-suite werd door deze cellist monu mentaal opgezet, met een natuurlijke en evenwichtige benadering van alle facet ten, waarbij de zangerige gedeelten (Alle mande en Sarabande) door hun geladen ingetogenheid de meeste indruk maakten. Dat het Hongaarse bloed (wat De Machula immers van origine bezit) nu eenmaal warmer is en blijft dan het onze kon nergens beter tot uiting komen dan in de sonate van Zoltón Kodély, een vitaal en bruisend stuk muziek met allerhande klankkleuren. De kernachtige opbouw van de hoekdelen werd door Tibor de Machula fel en hartstochtelijk geschetst, terwijl het adagio (dat de bijtitel con grand’ espressione, met zeer veel uitdruk king, draagt) zeer intens en zeer expres- sief-zingend tot klinken kwam. GEMMA COEBERGH Tuinzaalconcert door Tibor de Machula, cello. Programma: Bach, Koddly. Concertgebouw Haarlem, 5 september 1980. Tegen half tien werd dat ook de leek duidelijk. Musici slenterden binnen, pak ten hun instrumènt uit en weldra klonk de vertrouwde kakofonie van het stemmen. Achter het zich langzaam formerende or kest stelden zich de dames en heren van het Groot Omroep Koor op en om half tien precies klonk het: „Good morning ladies and gentlemen, this morning we’ll rehear se the Wozzeck”. Een jonge dirigent krijgt van de cursusleider Edward Downes het groene licht, zorgvuldig zoekt hij uit een fraai lederen foedraal een gloednieuw di rigeerstokje, met onzekere passen beklimt hij de dirigentenstoel en wat beverig gaat de rechterhand omhoog: pom, pompom, pompom, maar nu écht. Het nieuwe stokje blijkt niet zo betrouwbaar te zijn, het gaat ongelijk, soms nogal verward en het duurt dan ook niet lang of de meester grijpt in en doet zelf voor hoe het wel moet. Direct klinkt alles heel anders, de musici zitten anders op hun stoel, er wordt een span ning voelbaar die er eerst niet was. Het ziet er allemaal veel gemakkelijker uit dan het in werkelijkheid is. Het was dit jaar de 27ste dirigentencur sus van de Nederlandse Omroep Stich ting, nu gewijd aan het opera- en operette- repertoire. Als docent werd hiervoor aan getrokken de Engelse dirigent Edward Downes, die grote bekendheid geniet als operadirigent en zich dan ook als een vis in het water voelde. Hij stelde met groot inzicht het cursusrepertoire samen, dat bestond uit scènes van bekende opera’s en operettes: Der fliegende Hollander van Richard Wagner. Wozzeck van Alban Berg, Manon Lescaut van Puccini, Fall staff van Verdi, die Fledermaus van Strauss, la belle Hélène van Offenbach en nog vele andere fragmenten. Gedurende de eerste 14 dagen van de cursus werden deze muziekstukken grondig gestudeerd met de hulp van twee pianisten, die fesa nten het orkest voorstelden. Er hadden zich voor de cursus ruim 150 jonge dirigenten uit de hele wereld aange meld, waarvan ongeveer de helft defintief inschreef toen zij de voorwaarden gelezen hadden: volledige dirigentenopleiding aan een conservatorium, privélessen bij een vermaard pedagoog, praktijkervaring en grondige kennis van het vastgestelde HAARLEM. Dat de in 1912 geboren cellist Tibor de Machula fysiek niet meer presteert wat een jonge virtuoos in dat opzicht in zijn mars heeft is begrijpelijk. Wat een ervaren en gerijpt musicus als De Machula altijd op een jonge virtuoos voor heeft is zijn relatie met de muzikale materie die hij onder handen heeft. Een relatie tot in het merg, zou je kunnen ATHENE (Reuter). Demetrios Kolla- tos, een Griekse schrijver en toneeldirec teur, is donderdag tot vijf maanden ge vangenisstraf veroordeeld wegens het op het toneel brengen van een scène waarin een naakte actrice simuleert te paren met een Grieks-orthodoxe bisschop. Hij wordt beschuldigd van schending van de open bare zeden en belediging van de kerk. Eleni Morali, de actrice, kreeg op dezelf de beschuldiging ook vijf maanden. De twee zijn voorlopig op vrije voeten ge steld, hangende hun beroep tegen hun vonnis, dat in november wordt behandeld. Het stuk, De Heilige van Prevaza geti teld, gaat in een Atheens theater en’trekt volle zalen. De twee zijn aangeklaagd door de voorzitter van de Vereniging van Orthodoxe geestelijken. Het toneelstuk is gebaseerd op een incident dat enkele ja ren geleden plaats had toen een foto gepu bliceerd werd van een bisschop met een naakte vrouw. De desbetreffende bis schop, die ontslagen werd, hield vol dat het een fotomontage betrof. Edward Downes ro naam gemaakt en Claudio Scimone, ae eerste als dirigent bij de Italiaanse Radio en Televisie, de tweede als dirigent van de solisten van Venetiè, met wie hij tientallen grammofoonplaten maakte. Ook Engelse dirigenten hebben het vak in Hilversum kunnen leren, zoals Thimothy Reinish, die regelmatig de orkesten bij de BBC leidt. En niet alleen mannen zijn te noemen, maar ook vrouwen, zoals Sylvia Caduff, als dirigente actief in Zwitserland, Aviva Einhorn, dirigente bij het Orchestre l’Ile de France in Parijs, de Waalse Cathérine Cornet, de Hongaarse Katalin Varadi, werkzaam aan de Opera in Boedapest en Nvart Andreassian, werkzaam aan de'Na- tionale Opera in Parijs. Mede dank zij de NOS-cursus zijn zij geworden wat zij nu zijn. En wie weet, wat er dit jaar weer te voorschijn komt. Waarschijnlijk een En gelsman die carrière gaat maken. Ont houd zijn naam, hij heet Andrew Green wood, werkt al 3 jaar als repetitor aan de beroemde Covent Garden Opera in Lon den, heeft het helemaal in zijn vingers en draagt waarschijnlijk de maarschalkstaf al in zijn ransel. De tijd zal het leren. Van deze dirigentencursus is door Ga- bri de Wagt een documentaire gemaakt, die door de VARA zal worden uitgezon den op donderdag 22 oktober, ’s avonds van 8 tot 9 uur. PARIJS (DPA). De weduwe van de Russische schilder Vassily Kandinsky die dinsdag in haar woning in het Zwit serse Gstaad werd vermoord, blijkt haar gehele schilderijenverzameling te heb ben vermaakt aan het Franse nationale museum voor moderne kunst dat nu in het Centre Pompidou in Parijs is geves tigd. De 84-jarige Nina Kandinsky had deze beschikking in het afgelopen voorjaar ge maakt. Zij was druk bezig met de voorbe reidingen voor een grote tentoonstelling van werken van haar man die dit museum komend jaar wil' houden. Dankzij eerdere royale giften van mevrouw Kandinsky zou dit al een unieke expositie zijn gewor den. In 1976 schonk zij vijftien schilde rijen en vijftien aquarellen van de hand van haar man, waaronder een werk uit 1910, aan het Parijse museum. De verbondenheid van de Kandinsky’s met Parijs dateert uit 'de jaren die zij na het aan de macht komen van Hitler in 1933 daar hebben gewoond. Kandinsky overleed in 1944 op 78-jarige leeftijd in Neuilly. Zijn vrouw, een Russin met wie hij in 1917 was getrouwd, woonde sinds dien beurtelings in Zwitserland en Frank rijk. ROTTERDAM. Nog nooit eerder zijn de sterke en zwakke kanten van de mini mal music zo duidelijk naast elkaar te ervaren geweest, als in de opera Satyagra ha van Philip Glass, die vrijdagavond bij de wereldpremière in de Rotterdamse Schouwburg groot publiek succes oogstte. Van de drie actes, die deze opera over een onbekende episode uit het leven van Gandhi telt, representeert de middelste de minimal music op z’n krachtigst. Hier is het dan ook heel gemakkelijk om je over te geven aan de „nieuwe manier van luisteren, die los staat van de culturele traditie” (citaat Glass), om de met veel fantasie uitgebuite principes van deze re petitieve muziek als een hypnotiserend of in elk geval fascinerend gebeuren te ondergaan. De magische uitwerking, die bijvoor beeld ook aanwezig kan zijn in de doedel- zakpijpersmuziek van de Schotse Hoog landers (die in de Tweede Wereldoorlog de frontsoldaten van generaal Rommels leger op de vlucht deed slaan) is hier evident. Een indrukwekkende vocaal-in- strumentale samenklank levert dan exta tische momenten op, waarbij de combina tie met het toneelelement van de reusach tige draaiende drukpers een heel effectie ve vondst betekent. David Pountney zorgt er overigens overal voor dat de regie in een volkomen vanzelfsprekende eenheid is met de muziek, terwijl de serene toneel beelden het door Constance de Jong uit teksten uit het heilige hindoeboek de Bha- gaVad-Gita samengestelde libretto even zeer ondersteunen. Een statisch, maar sterk van de filosofische bedoelingen ge tuigend theater, dat in episodes waar ge weld aan de orde komt, wanneer de hoofdfiguur (Gandhi) door een vijandige buitenwereld wordt bedreigd, ondanks de afwezigheid van dramatische structuur in de muziek, tóch vanuit de orkestpartijen in sfeer verhevigd wordt. Met name door het opvoeren van de muzikale beweging en klankvolume. De toneelmatig geschilderde situaties uit het leven van Gandhi een rol die door de lyrische tenor Douglas Perry in alle gelatenheid overtuigend wordt neer- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Met de „Uit en Thuis markt” wordt zaterdag 13 en zondag 14 september in Amsterdam het nieuwe the aterseizoen feestelijk geopend. Zowel op het Leidseplein als het Osdorpplein zijn in totaal 18 podiums opgesteld waar 140 groepen, gezelschappen en solisten frag menten van hun nieuwe programma bren gen. Circus OZ uit Australië zal de markt zaterdagmorgen om elf uur op het Os dorpplein openen. Daarna verricht schouwburgdirecteur Berend Boudewjjn de officiële opening. De verbinding tussen de twee pleinen, die circa acht kilometer uiteen liggen, wordt behalve door tramlijn 1 verzorgd door gratis pendelbusjes waarin artiesten zullen optreden. De Uit en Thuismarkt is een vervolg op de Uitmarkt die de afgelopen twee jaar veel publiek naar het Leidseplein trok. Er is in 1980 geen kunsttiendaagse in Amster dam en als gevolg hiervan stond de Uit markt op losse schroeven. Ondanks de beperkte financiële middelen is nu onder supervisie van de Stadsschouwburg toch een spectaculair weekeinde opgezet door organisator René Penders. Hij verwacht dit jaar een massale opkomst van bezoe kers uit alle streken van het land. Behalve theater, muziek, film en beel dende kunst wordt ook de literaire wereld bij de nieuwtjesmarkt betrokken. Jong denkende uitgevers en schrijvers hebben de stichting De Amsterdamsche Boeken markt voor dit doel opgezet en een dertig tal auteurs opgetrommeld voor de boe kenkramen. Het Leidseplein zal het centrum zijn van een theatermarkt, een beeldende-kunst- markt en een boekenmarkt. Op het Os dorpplein in Amsterdam-West zijn gezel schappen en verenigingen met informatie aanwezig en hier is een boekenmarkt voor strips, science-fiction en drukwerk in de marge. Op beide pleinen zijn talloze expo sities en film en videovoorstellingen. The aterdirecteuren en organisatoren van eve nementen die nog niet zijn volgeboekt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13