LETTERKAS! VOEGSEL ZAT DAGS I Letterkast I I FJ MH I HANS PLOMP Jan de Vries T V at >P over de klinkers horen ruisen. Veel medebe woners bleken in het voorbijlopen best be reid commentaar op de werkzaamheden te leveren, en adviezen te geven. Na enige tijd verhardt zich je hart wat men ook zegt over kleur, techniek, toestand van het huis of brandgevaar: mijn huis, mijn werk. zalverij van de hand gewezen. Totdat onbe vooroordeelde artsen deze methode zelf gin gen toepassen in het Westen, en merkten dat zij werkte. 1 2 Jn veel culturen accepteert men het be- I staan van spoken en geesten als een -■-alledaagse vanzelfsprekendheid. In En geland bijvoorbeeld bestaat een bloeiende organisatie van spookhuisbewoners. Er zijn daar duizenden officieel geregistreerde spo ken, en de bewoners van zo’n spookhuis moeten beloven aan de vereniging, dat zij het spook rustig in het huis zullen laten leven. Zij hebben tenslotte de oudste rechten en zijn meestal niet kwaadaardig. Héél uitzonderlijk is het geval van Mary Roff, die in 1866 op achttienjarige leeftijd overleed. Deze gebeurtenis is uitgebreid be schreven door de befaamde psycholoog Ri- I Jet is bijzonder lastig om innerlijk ver- I I scheurd te worden door twee „stem- -■--■-men”, die elkaar bestrijden. Dat kan heel eenvoudig iemands geweten zijn, dat zich verzet tegen een daad van de hebzuchti ge of de jaloerse kant van dezelfde mens. Met een middel als alkohol ziet men soms een vriendelijk mens in een boosaardige plaaggeest veranderen, of eeh hardwerken de zakenman in een sentimentele teddybeer. Maar er zijn deze eeuw uit de psychiatrie gevallen bekend geworden, waar mensen geplaagd werden door vier of meer „stem men”, „persoonlijkheden” of „geesten”. In de Verenigde Staten wordt veel open hartiger over dit soort gevallen geschreven dan in ons land, daarom een paar interes sante verhalen uit de nieuwe wereld. Mevrouw Beauchamp ontwikkelde na een schokkende ervaring vier aparte persoon lijkheden, die van elkaar verschilden in ken nis, gezondheid en geheugen! De vrouw ver anderde zelfs van uiterlijk, al naar gelang het deel van haar geest dat de overhand had. chard Hodgson, die het meisje» uitgebreid onderzocht. Twaalf jaar na de dood van Mary, in 1872 dus, werd het veertien jaar oude buurmeisje van de Roffs, Lurancy Vennums, vier maan den lang „bezeten” door de geest van de overleden Mary. Lurancy had hdar buur meisje nooit gekend, omdat ze pas vijftien maanden oud was, toen deze overleed. De bezetenheid begon, toen Lurancy zich steeds ongelukkiger begon te voelen bij haar eigen familie, en steeds naar de Roffs wilde. Toen haar ouders haar lieten gaan, vertelde ze daar allerlei dingen, die alleen de Roffs konden weten. Ze vertelde dat ze Mary was en dat de engelen haar toestemming hadden gegevén om terug te keren naar de aarde tot een dag in mei. Ze herinnerde zich alles wat ze als Mary had meegemaakt. Hodgson on derzocht haar uitgebreid en kwam tot de konklusie dat het meisje de waarheid sprak. Op 21 mei 1878 nam Mary afscheid van haar ouders en zij veranderde weer, in Lurancy. Ze had haar eigen persoonlijkheid en geheu gen terug! Wie deze situatie tot zich laat doordringen, zal begrijpen met welk een ongelooflijk fe nomeen deze families gekonfronteerd wer den. Het is een geluk dat zij het hoofd koel hielden en een goede psycholoog troffen. In deze tijd is het waarschijnlijk dat Lurancy al na een paar dagen als schizofreen in een inrichting was opgenomen. Platgespotert, zoals dat in de volksmond heet. Eén van haar persoonlijkheden noemde zich Sally. Ze beweerde dat ze een geest was. En wel een bijzonder onaangename kwelgeest. Ze overheerste de andere delen van de per soonlijkheid en kon hen hypnotiseren en kwellen. Soms stopte ze padden en spinnen in een doos, zodat één van de drie anderen, die van niets wisten, zich later een ongeluk schrok. Of ze nam een verkeerde bus en liet een andere persoonlijkheid verdwalen. Vooral aan een „slome trut” die ook in mevrouw Beauchamp schuilde, kreeg Sally een geweldige hekel. Ze liet niets na om dit slome stuk te sarren, zodat mevrouw Beau champ totaal gek werd. Een psychiater pro beerde) door middel van hypnose haar vier delen Weer tot één persoonlijkheid samen te voegen, maar Sally bleef koppig en kwaad aardig. Ze bleef erop hameren dat ze een geest was. Tenslotte begreep de psychiater dat hij haar woorden ernstig moest nemen en hij ging in debat met de geest. Hij waar schuwde haar dat zij bezig was haar gast- vrouwé kapot te maken, waar Sally noch mevrouw Beauchamp bij gebaat zou zijn. Tenslotte stemde de geest Sally erin toe uit mevrouw Beauchamp te vertrekken. Daarna lieten de overige drie delen zich zonder veel moeite weer samenvoegen tot één persoon. Hier is dus sprake van een geest van buiten, die in een persoon binnendringt. Dat komt dicht in de buurt van de klassieke opvatting over bezetenheid. En de stap van de debatterende psychiater naar Jezus die een boze geesv toespreekt en uitdrijft, is niet zo groot. eder mens is gespleten, iedereen kent con flicten in zichzelf. En waar conflicten ■zijn, is sprake van verschillende partijen. Twee, drie, soms zelfs nog meer verschillen de persoonlijkheden wonen in de geest van een mens. Toen Stevenson zijn béroemde Dr. Jekyll en Mr. Hyde schreef, het verhaal van een gerespekteerde dokter die ’s nachts in een monsterlijke moordenaar verander de, introduceerde hij de schizofrenie in de Europese literatuur. In feite was er natuurlijk' niets nieuws onder de zon, want de volksverhalen weme len al eeuwenlang van de verslagen over gewone mensen die ’s nachts in een weer wolf veranderden. En ook in de Bijbel ko men vele verhalen voor over mensen die bezeten raken door een boze geest. Het nieu we in Stevensons beschrijving is, dat hij niet spreekt over bezetenheid door een boze geest van buitenaf, maar dat hij Mr. Hyde (betekent verbergen) uit hiet onderbewust zijn van de dokter laat komen. Mr. Hyde is de verborgen, zwarte kant van Dr. Jekyll zélf, en geen duivel die buiten hem woont. In de afgelopen tientallen jaren is schizo frenie zeer algemeen geworden. De schrij ver W. F. Hermans noemt onze tijd het Tijdperk van de Schizofrenie. Wij moeten leren schizofreen te zijn, dat wil zeggen onze verschillende, vaak volkomen tegenstrijdige kanten te herkennen en ermee te leren om gaan. Anders belanden wij onherroepelijk bij psychiater of in kliniek. Het enorme gebruik van hersenverdovers zoals valium, betekent dat miljoenen mensen hun innerlij ke conflicten proberen te onderdrukken, in plaats van op te lossen. Wat zijn dat toch precies voor conflicten? Hoe is het mogelijk dat er in die kleine menselijke geest verschil lende stukken wonen, die elkaar bestrijden? Wat zijn dat dan voor stukken en zijn we dat allemaal zelf? Of is er invloed van buiten in het spel. Hypnose misschien, of de beruchte verborgen verleiders uit de reklame, die zó op iemands onderbewustzijn inwerken, dat je trek krijgt in cola of sigaretten, of welke rotzooi zo’n reklame ook probeert aan te smeren. Of is er misschien toch sprake van wat onze voorouders „boze geesten” noemen en christenen de duivel? Het belangrijkste werk van Gustav Jung is, dat hij geprobeerd heeft de bovenbe schreven extreme visies (je bent het hele maal zelf, of het is de duivel) te laten sa mensmelten tot een derde oplossing: in de menselijke geest werken zowel invloeden van binpen als van buiten. Heel simpel. In wat Jung het „kollektief onderbewustzijn” noemt, kunnen invloeden van buitenaf door dringen, zonder dat wij ons er van bewust zijn. n India, waar men van het reïncarnatiebe- ginsel uitgaat, zijn vele gevallen als dat •van Mary Roff bekend en onderzocht. Er .zijn daar honderdduizenden mensen die zich een vorig leven herinneren. Vaak zijn dat kinderen die jong gestorven zijn en blijkbaar weer snel herboren worden. Soms herinneren zij zich de naam en de plaats van hun vorige leven. Zo is het voorgekomen, dat een jong gestorven en weer geïncar neerd meisje zich haar vorige ouders kon herinneren en weer met hen in contact ko men. Daar zouden wij vreemd van opkijken, maar de wereld is nu eenmaal groter dan Nederland en er bestaan vele geloven, die wij niet zonder meer als bijgeloof van de hand mogen wijzen. Dat hebben wij bijvoor beeld kunnen merken aan de acupunctuur behandeling, die in China allang met sukses wordt toegepast, maar hier altijd als kwak- n iedereen schuilt een duistere kant, die onder grote druk naar buiten kan breken. ■Jaloezie, drift, onvrede, massa-hysterie, dat zijn een paar krachten die het monster in de mens naar buiten kunnen brengen. Gus tav Jung schreef over deze duistere Doppel ganger, deze Mr. Hyde, die in ieder mens schuilt en die onder bepaalde omstandighe den kan gaan overheersen. Adolf Hitler was voor de eerste wereldoorlog een artistieke, dromerige bon-vivant, maar zijn ervaringen aan het front maakten in hem .een duivel wakker, die de hele mensheid meesleepte in zijn nachtmerrie. Wie Hitlers foto-album be kijkt, zal verbaasd staan over de verande ring in zijn uiterlijk voor en na zijn front- ervaringen. De beroemde wijsgeer en mysticus Goerd- jiev zegt er dit over: „Een mens bestaat uit vele ego’s, waarover hij geen enkele macht heeft; Onwillekeurig verandert hij van het ene ego in het andere, steeds is hij een klein stukje van het geheel.” De kunst is, om de baas in je eigen geest te worden, en niet het slachtoffer van verschillende tegenstrijdige delen. Dat bereikt mep niet door sommige kanten te onderdrukken of door in één ge woonte vast te roesten, maar door al je verschillende „ego’s” onder ogen te zien, te herkennen en te laten funktioneren. Men moet de baas worden over zijn, eigen geest, zoals een goede moeder over haar verschil lende kinderen: rechtvaardig en met liefde. Want als wij in onze eigen geest geen vrede kunnen sluiten, als wij niet leren van onszelf te houden, dan staan er altijd krachten klaar, binnen en buiten ons, die dankbaar van onze ontevreden of onderdrukte kanten gebruik maken. War is over if you want it, (de strijd is vobrbij als je dat echt wil) dat is de simpele waarheid. i Jet ergst zijn zij, die de raad geven JJ alternatieve methoden te gaan toepas- -■--■-sen. Ze vragen je bijvoorbeeld het huis zit dan net rondom in de grondverfof je er niets in ziet het te gaan beitsen. Voor het geestesoog van een deskundige als ik openen zich afgrijselijke perspectieven als je je gaat verdiepen in het antwoord op zo’n vraag. Wil je een huis dat ooit geverfd is beitsen, dan moet het eerst helemaal kaal. Wil ik dat kunnen doen, dan moet ik er nog wel een jaartje vakantie tegenaan gooien. Maar bovendien is het dan onvermijdelijk de oude verf te gaan afbranden, en daar heb ik één bezwaar tegen: afbranden van de verf moet wel haast tot afbranden van het huis leiden. Toch maar niet, dus. Toen ik aan het werk begon had ik het idee het in twee yveken te kunnen voltooien. Een illusie ik verwacht nu het grootste deel van het karwei voor de natte moesson te kunnen afmaken. Je verwerft wel een zeker doe-het-zelf- flair, dat tot een akelige pedanterie leidt. Je gaat adviezen geven aan mensen die dat helemaal niet nodig hebben. Je geeft ant woord op vragen van nóg onbekwamere medeburgers, die een misplaatste hoge dunk van je vakkennis hebben. Je stapt vol zelf vertrouwen een gereedschapswinkel bin nen, en bestelt iets waarvan je de naam in een tijdschrift hebt gelezen. Pas de ongelovi ge blik van de man achter de toonbank brengt je met beide benen op de grond terug: je bent aan het schilderen, niet aan het metselen. De kinderen hebben er niet onder geleden. Er is veel gelogeerd, en mijn vrouw is nogal eens met ze naar zee gegaan, want het was mooi warm weer. Vader en moeder zullen er in de herfst nog wel eens even tussenuit gaan. e hoeven niet naar het verleden of het BW verre oosten, om vreemde feiten over „bezetenheid” te vinden. Enkéle jaren geleden werd in New York de massamoor denaar die zich Son of Sam noemde ontmas kerd. Er zijn twijfels of de gearresteerde David Berkowitz werkelijk de moordenaar was, of dat hij gehypnotiseerd en gebruikt werd door een andere misdadiger. De ver klaringen van Berkowitz na zijn arrestatie waren zeer vreemd. Hij dacht dat hij een hond was! Tijdens zijn proces viel hij vijf politiemannen aan, waarvan er driein het ziekenhuis belandden. Toen rende 'hij de rechtzaal door, die zat volgepakt met ver minkte overlevenden van zijn moordpartij en en hun familieleden. Tegen de moeder van een door hem vermoord meisje begon Berkowitz met een kinderstem te zingen: „Stacy was een hoe-oer. Stacy was een hoe- oer.” Hij kreeg 315 jaar gevangenisstraf, en de man die door de kranten een angstaanjagen de demoh werd genoemd, studeert nu yoga en legt zijn daden uit als schizofrenie. Ber kowitz wil graag dat een priester bij hem een duivelsuitbanningsritueel toepast en een groep die voor zijn welzijn ijvert heeft een priester bereid gevonden. Volgens Berko witz werd hij beheerst door geesten die seksuele omgang met doden hebben en door monsters te echt om ze als waanvoorstellin gen af te doen. Dat lijkt verdacht veel op de verhalen over weerwolven, die in vrijwel alle culturen be kend zijn. I ^e aankoop van een huis en de komst in I B februari van ons vierde kind maakten ’voor ons de vraag hoe we de vakantie zouden doorbrengen nogal eenvoudig te be antwoorden: thuis. Het is immers maar niks gedaan met een baby een paar duizend kilometer te gaan autorijden, of urenlang in bloedhete vliegtuigen en op vliegvelden te gaan zitten. Eerlijk gezegd is het bij ons, zo, dat de ongeregeldheden achter in de auto al uitbreken als we Utrecht passeren, dus vraag me niet hoe wij in Spanje zouden aankomen. En bovendien was er dus armoede. En de dwingende noodzaak het nieuw verworven pand hout, een monument te schilde ren. Zelf, want de vakman zou er een bedrag gelijk aan een modaal inkomen voor decla reren, zoals een kennis ons wist te vertellen. Kortom, ons vakantieprogramma ver meldde voor de een de oppas op de kinde ren, voor de ander een schilderklus van rpoeilijk te schatten omvang. Opmetingen toonden aan dat er globaal zo’n tweehon derd vierkante meter hout te bewerken viel. Hoeveel dat is weet je pas, als je elke vier kante centimeter ervan een paar keer onder handen hebt gehad. Schrapen. Schuren. Schoonmaken met water en ammoniak. La ten drogen. Gronden. Laten drogen. Bij schuren. Weer schoonmaken. Aflakken. Al doende word je bijna semi-prof, zoals ook uit mijn terminologie wel zal blijken. Maar je begint als amateur, en dat kom je aan de weet ook. Niet alleen doordat je in het begin allerlei dingen verkeerd doet, die je later weer moeizaam moet herstellen. Maar ook, doordat je dergelijk zwaar en ruw li chamelijk werk te enen male niet gewend bent. Mijn poezele handjes zijn gewend fijn zinnig de toetsen van de schrijfmachine te beroeren, maar niet een opstandige schuur- machine m de juiste koers te houden. Je wordt er onbeschrijfelijk moe van; je han den zitten na een paar dagen vol met snel vervuilende pleisters. Je werkt met die schuurmachine vaak boven op een ladder, in een naüwe tochtige steeg, ep veelal nét boven je hoofd of een vloek voor deskun digen zoVer als je maar reiken kunt. En dan moet je niezen, want de steeg eist zijn tol. Kortom, een ware worsteling met' de materie. Er is veel meer leed op de wereld dan je zo op het eerste oog zou vermoeden, zelfs onder, hen die vakantie houden. 1W Jaar laat ik nu niet de indruk wekken WB dat ik achteraf vind mijn tijd niet -‘-"-■-plezierig besteed te hebben. Je begint zo’n klus alleen verkeerd met het zwaar ste, moeizaamste karwei, terwijl je nog niet uitgerust bent. Toen ik eenmaal aan het schilderen zélf toekwam werd alles anders. Dat is een werk dat zich uitstekend leent om na te denken over allerlei dingen waar je anders nauwe lijks aan toe komt. Dat speelt natuurlijk nog niet als je met enige doodsangst balance rend op een hoge ladder staat. Maar tijd voor diepgaande beschouwingen is er te over als je een paar uur op een niet te steil dak zit te kwasten in een brandende zon. Erg, erg warm kan het op zo’n dak dan zijn. Ons huis ligt in een typische dorpsstraat in het Noordhollands Westzaan: de Kerkbuurt met, inderdaad, een kerk, en een tot hotel uitgegroeid voormalig café. Weldadig stil kan het er soms zijn. Op een zonnige zondag morgen kon ik de banden van de fietsen Wi. 1 T Gespleten mens t. n s- m et a- Geveltoerisme jr e. ir, i te sn fd ie ie 3- li- T jh st ?n u v. ■■'3 Hoort u nog wel eens wat van Sayed Atimed Gilani? Of van Marcella Susanna Hedman de Amarilla? Of van Hahn Huynh? Of van de Yanomamix’s? Of van Georges lonnides en limit Suleyman? Of van Guillermo Alvarez Pizarro? Of van de collega’s van William Quarles? U zegt: sorry, wie zijn dat? Wel, ik zal u uit de droom helpen. Die namen zijn van mensen, dië.slachtoffers of medespelers zijn in politieke of menselijke tragedies van de laatste jaren. Gaat u al een schemerig licht op? Sayed Ahmed Gilani is een leider in het verzet van Afghanistan tegen de Russische bezetters. Marcella Susanna Hedman de Amarilla is één van de dwaze moeders uit het Argentinië van Videla. Hahn Huynh is een Cambodjaanse vluchteling in één van de kampen in Thailand. De Yanomami’s zijn indianen, die met uitmoording worden bedreigd (of voor |een deel al zijn vermoord) door Braziliaanse regeerders of/ en industriëlen. George's lonnides en limit Suleyman zijn resp. een Grieks-Cyprioot en een Turks-Cyprioot, die nog steeds op hun verdeelde eiland wonen. Guillermo Alvarez Pizarro is een Chileen, die heeft moeten vluchten voor het regiem van Pinochet. William Quarles was één van de Amerikaanse gijzelaars in Iran. Wat hebben deze mensen allemaal gemeen? Dat ze ééns met hun tragische mise en scene op het wereldpodium van de publiciteit stonden. Actie. Schande. Boycot. Geldinzameling. Verenigde Naties. Neem de zaak van Sayed Gilani. Afghanistan. Vóór de Olympische Spelen hadden alle politici er de mond van vol en zij niet alleen. Het was ook in de tijd van de voorverkiezingen voor het Amerikaanse presidentschap. Afghanistan was het slagwoord voor westelijke solidariteit. Wat voor grote koppen en uitgebreide teksten over Afghanistan vind je nu nog terug? Incidenteel komt er wat, maar het slijt. Neem de droevige ervaringen van Marcella de Amarilla. Argentinië. De Plaza de Mayo. Het Meiplein met zijn driehonderd dwaze moeders. Toen het Nederlands elftal naar Argentinië zou gaan voor de wereldkampioenschappen ontstonden er felle polemieken óver het regiem van Videla en de moordpartijen aldaar. Na die WK hoor je alleen nog eens over de dwaze moeders, als ze zelf eens in de buurt komen, in Amsterdam of Kopenhagen. Alles slijt. De tijd werkt vaak in het voordeel van machtshebbers. Zo vergaat het ook de vluchtelingenstatus van vele Chilenen (en andere Zuidamerikanen) zoals van Guillermo Pizarro. Hahn Huynh mag - als hij nog leeft trouwens - zijn hand ophouden vooreen bakje rijst. Maar er komen wel alsmaar vluchtelingen uit Kampuchea (Cambodja) bij. Vietnamese bootvluchtelingen mogen blij zijn als ze opgepikt worden door westelijke boten. De honger is gebleven. Maar de berichten over dat Cambodja en die vluchtelingen ebben weg. Alles slijt. De hand die opgehouden wordt voor voedsel ook, trouwens. Wat de Yanomami’s betreft: wellicht horen we nooit meer wat over deze Braziliaanse indianen. Dan zijn ze gewoon van de aardbodem verdwenen. Hoeft niemand zich in ieder geval daar meer zorgen over te maken. De stam, die moest wijken voor de belangen van de geldmakers en van zijn eeuwenoude gronden werd verjaagd of gedwongen werd om te komen door ziektes en doodslag, is al aardig uitgesleten. Een opgezet exemplaar in de hal van een handelsondgrneming is nooit weg. lonnides en Suleyman gaan af en toe rond de tafel zitten om te overleggen. Maar hun Cyprus is wel verdeeld en heel wat mensen zijn huis en grond kwijt geraakt. Daar werd tijdens die minioorlog op het eiland heel wat over geschreven en gedebatteerd. Maar leed (van anderen) slijt, moet men maar denken. De collega’s van William Quarles zitten nu al bijna een jaar in Iraanse gevangenschap. Men hoort over de gijzelaars zelf niets of nauwelijks meer. Het probleem schijnt alleen nog op te kunnen duiken als-alweer - dat presidentschap van de Verenigde Staten aan de orde komt. De psyche van William Quarles’ (die zelf vrij is gelaten) vrienden is - vermoed ik - al aardig kapot geschuurd. Er moet ergens op de wereld een enorme doofpot staan. Een politieke doofpot. Daar worden mensjes als Gilani, Marcella, Hahn, Georges, limit, Guillermo en William in gegooid. Af en toe komt hun hand nog even naar boven in een poging om de deksel er af te gooien. Maar dié mensenhanden zijn zwak, afgesleten. Je hoort af en toe nog een noodkreet, maar die wordt ook steeds krachtelozer. HANS ROMBOUTS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 31