exposities Zes regionale bands spelen in Velserbeek De Melkweg wil vaart erin houden Libelles Dieet-Telefoon 023-339040/ Deze prijs is toegekend aan momenten Nikolaus Harnoncourt en Gustav Leonhardt aan a Erasmusprijs uitgereikt Vragen over lijnen? Bel vanavond tussen? en 10 uur Kunstgebitten VENETIE DEELT Inschrijving voor Cameretten nog mogelijk Chinees eerbetoon aan Joris Ivens Franse schrijver Genevoix overleden „LEEUWEN” UIT 99 Tiende verjaardag van Amsterdams centrum ELI 13 KUNST 1980 D I N S D AG 9 SEPTEMBER 1 J door Gemma Coebergh i door John Oomkes AMSTERDAM. De Erasmusprijs is gisteravond toegekend aan de Oostenrijkse musicus Nikolaus Harnoncourt en zijn Nederlandse Goed bericht voor de bezitters van Hebt u vragen over het volgen van een dieet? Over gym? Over psychische problemen? Bel vanavond Libelle. Daar zit een uitgebreid team deskundigen voor u klaar. Om alle vragen over lijnen te beantwoorden. Kostenéén telefoontje. Tot vanavond. Aan de lijn-lijn. beter weet”. AMSTERDAM. „Je moet wel met een heel raar voorstel komen, wil je hier te horen krijgen: over mijn lijk! Dat komt omdat nieuwe mensen hier heel langzaam ingegroeid zijn. Zij zijn over het algemeen langzamerhand erbij gevraagd en als het ware vergroeid met De Melkweg. We hebben ook geen deskundigen aangetrokken, sollicita ties geplaatst. De groep medewerkers en de staf is op een heel natuurlijke manier aangevuld. We zijn ook geen club die van buiten een muziekprogrammeur aantrekt; zo eentje waartegen je niets meer hoeft te zeggen, omdat ie het toch Verfijnd collega Gustav Leonhardt. Beiden zijn specialisten op het gebied van muziek uit de 17e en 18e eeuw. De prijs werd overhandigd door prins Bernhard, in zijn functie van regent van de Stichting Premium Erasmianum. De Stichting Premium Erasmianum stelt zich tot doel de zgn. Erasmusprijs jaarlijks uit te> reiken. Deze prijs is bedoeld voor diegenen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd op cultureel, sociaal of sociaal-wetenschappelijk terrein. fr’NI fflOW/j f.| (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE; 1982 gereed te hebÓen (ADVERTENTIE) M Bij een dergelijke manifestatie wordt per traditie veel gesproken. De beide lau reaten werden niet alleen toegesproken, Maar uiteraard konden zowel Harnon court als Leonhardt hun inzichten maar op één manier zo volledig mogelijk prijs geven: door te'musiceren. Laatstgenoem de deed dat in zijn hoedanigheid als orga nist met de sereen vertolkte Contrapunc- tus I uit Die Kunst der Fuge van Johann „Dit gebouw had waanzinnige mogelijk heden. We wilden iedereen de kans geven het te gebruiken. Groepen die iets nieuws proberen waren en zijn hier welkom. Dat kost strijd, het voorop lopen. Daar zijn risico’s voor nodig. Af en toe zijn er best mensen hier op hun bek gegaan. Maar het kon hier toch maar. De Melkweg kun je rustig een instituut noemen, maar dan in de positieve zin. Het is geen ingeslapen tent. Groepen die met ons meegegroeid VELSEN. Jaap en Willem Groen, twee sterk in popmuziek geïnteresseerde IJmuidenaren, vinden dat de in de IJ- mond gewortelde bands vaker de kans moeten krijgen in hun eigen regio op te treden. Om te laten horen dat ook dicht bij huis goede muziek wordt gemaakt, hebben de gebroeders Groen samen met Henk van der Vis een popconcert op stapel gezet waaraan voorlopig vijf IJ- muider en één Haarlemse groep meewer ken. Dit gratis toegankelijke promotie- concert speelt zich zaterdag van 14 tot 23 uur af in de muziektent van park Velser beek. Gerrit van de Ven uit Zierikzee expo seert olieverven tijdens de gehele maand september in het gebouw van de SBK aan de Ged. Oude Gracht in Haarlem. Ge opend: dinsdag tot en met vrijdag van 13- 17 uur, zaterdag van 11-17 uur en donder dag avond van 20-22 uur. Van 11 tot 31 oktober is in de boekhan del- antiquariaat en uitgeverij (Nwe. Spie gelstraat, Amsterdam) een verkoopten toonstelling van oude Japanse Houtsne den georganiseerd. Genevoix begon na de Tweede Wereld oorlog te schrijven. Raboliot uit 1925, be kroond met de Goncourtprijs, wordt be schouwd als zijn hoofdwerk. Andere boeken van zijn hand zijn Eva Charlebois uit 1944, Sanglar uit 1946, Sous Verdun, L’ assassin, Le petit Bat, Le Ro man de Renard, Jeux de Glacés, Mon ami l’Ecureuil, Cyrille en Marcheloup. JAVEA, (SPANJE AFP). De Franse schrijver en voormalig permanent-secre- taris van de Franse academie Maurice Genevoix is maandagavond op 89-jarige leeftijd overleden in zijn zomervakantie- oord bij Javea in de Spaanse provincie Alicante. het gebouw. Maar we willen groepen van buiten best onderdak bieden. De moge lijkheden die het ophnuiv heeft benutten” De RAI-jury alleen al zag kans om maar liefst tien acteurs en actrices op enigerlei wijze eervol te vermelden. Maar de prijs waar het wérkelijk om begonnen was, de Gouden Leeuwen, werd tegen inflatie be hoed en daarom slechts in viervoud uitge reikt. Twee kwamen er terecht bij ex- aequo Atlantic City, USA (van Louis Mal le) en Gloria (John Cassavetes) in de afde ling commerciële produkties. In de categorie alternatieve produkties ging de hoofdprijs naar dp Griekse film Megalexandros (van Angelopoulos) en de Gouden Leeuw voor het meestgewaar- deerde regiedebuut wordt naar Hongarije verstuurd voor „Een gezegende dag” van Peter Gothar. De fijm Megalexandros legde boven dien beslag op de Prijs van de Internatio nale Filmkritiek. terecht kan voor toneel, bewegingsthea ter, dans, filmhuis, pop- en rockmuziek, een overdekte markt, een theehuis en een restaurant. „Kijk”, zegt Wouter, „de start was een heel bewuste opzet. Je wilde van alles laten gebeuren. Tien jaar geleden bestond die vorm niet. Zo’n centrum was er ner gens. Waar kon nou bijna letterlijk alles? Nu kun je als je terugkijkt, constateren dat er meer sprake is van een formule. Elke avond is er theater, film, muziek, noem maar op. Inderdaad een formule. Maar het gaat wel om het invullen van zo’n formule. Ben je wat dat betreft ge spitst op nieuwe zaken, breng je nieuwe informatie voor het publiek”. „Je kunt De Melkweg thans misschien best een instituut noemen. Maar zolang je je als centrum maar openstelt voor elke nieuwe injectie van buiten, hindert dat niet. Gespitstheid op nieuwe zaken daar komt het op aan. Als hier een theater groep aan de deur komt die wil komen spelen, laten we ze spelen, geven we hen de gelegenheid om zich te presenteren. Zo hebben we op dat gebied een voorhoede- functie kunnen spelen. Het Footsbarn Theatre, het Katheater, de Bamsisters, noem maar op”. (Van onze kunstredactie) VENETIË. Op het Filmfestival van Venetië, waar sinds 1968 geen officiële onderscheidingen meer waren toege kend, heeft gisteren een ware prijzenslag gewoed. Ongeveer zeven verschillende instanties (uiteenlopend van journalis tenclubs tot en met wakers over de ka tholieke moraal en cinefiele bankinstel lingen) deelden kwistig oorkondes, beeld jes en vetleren medailles uit. Als centrum in beweging blijven. Stafleden Wouter de Boer (links) en Cor Schlösser geloven daarin. (Foto Lex van Rossen) maar gaven in hun dankwoord ieder op hun eigen wijze zeer kernachtig weer wat de drijfveren zijn die hen aan het werk hebben gezet en gehouden. Harnoncourt hield een vurig, soms uitgesproken plei dooi voor het levend houden van de mu ziek: „In onze tijd hebben we meer muzi kaal materiaal dan ooit tevoren, maar de muziek is geworden tot een ornament. Geen enkele muziek kan worden gladge streken, wij moeten haar totaal benade ren, niet alleen uit esthetische (overwe gingen”. Prins Bernhard in gesprek met Gustav Leonhardt (in het midden) en Nikolaus Harnoncourt (links) na het uitreiken van de Erasmusprijs 1980 in het Amsterdamse Concertgebouw gisteravond. Sebastian Bach en als leider van het Leon- hardt-consort in twee delen uit Tafelmu- ziek HI van Georg Philip Telemann, die vitaal en met heldere contouren werden vertolkt. Harnoncourt leidde een uitvoering van Monteverdi’s II combattimento di Clorin- da e di Tancredi, uitgevoerd door zangers en instrumentalisten van de Zürcher Oper, een gezelschap waarmee Harnon court de laatste jaren zeer intensief werkt. En deze uitvoering op het podium van het Amsterdams Concertgebouw was de best mogelijke uitbeelding van Harnoncourts principes. Springlevendheid bleef de bo ventoon voeren, iets/ dat de (gelukkig!) geen enkel moment verwaarloosde klank schoonheid en het muzikale evenwicht een intensieve gloed verleende. (Van onze kunstredactie) DELFT, t— De Cameretten, het jaarlijk se concours waar amateurcabaretgroe- pen zich kunnen presenteren, wordt dit jaar van 28 tot en met 31 oktober gehou den in het Waagtheatef in Delft. Een jury, bestaande uit Joke van Leeuwen, Jan Boerstoel, Hein Hoefnagels, Paul Scheel- ings en Theo Stokkink, zal de groepen beoordelen en kritiseren. De drie win naars zullen een kleine toernee aangebo den krijgen langs theaters in Maastricht, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Am sterdam. Cabaretgroepen die nog willen inschrij ven kunpen dat doen bij de Stichting Cameretten, Voldersgracht 1 in Delft. In de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw voltrok de uitreiking zich in een zeer glansrijke en feestelijke sfeer, in de aanwezigheid van koningin Beatrix, prins Claus, prinses Juliana, prinses Mar griet en mr. Pieter van Vollenhoven. Gustav Leonhardt toonde zich ook als spreker verfijnd en gedetailleerd, haar- scherp-ironisch en relativerend: „Zoals een boosdoener alleen maar op bepaalde momenten een slecht mens is, is de kun stenaar op bepaalde momenten een bij zonder mens. Deze prijs, die wij vandaag ontvangen, is daarom toegekend aan mo menten”. Hij noemde zichzelf een schakel in de keten van de historie, een pars pro toto, iemand die zoals elke musicus kampt met de materie: „Ik ben u dankbaar, dat u niet hebt gewacht op de perfectie”. HONGKONG (AFP). De Nederland se filmer Joris Ivens is vrijdag in Peking op een speciale plechtigheid gehuldigd door de Chinese onderminister van Cul tuur, Situ Huimin. Hierbij waren onder anderen vice-premier Wang Renzhong, minister van Cultuur Huang Zhen en persoonlijkheden uit de Chinese wereld van kunst en cultuur aanwezig. In het nationaal cultuurpaleis van Peking was een foto-expositie van het werk van Ivens ingericht. Opgetreden wordt door de IJmuider formaties Out of Reach, Low, Fragile, Front Page en Main Line en de Haarlemse band Have Mercy; allemaal groepen die zich hebben weten te verzekeren van een oefenruimte en volgens de organisatoren alleen op grond daarvan al in staat moe ten worden geacht een kwalitatief redelijk geluid te produceren. Out of Reach bestaat uit Cor Dijkhuizen (slagwerk), Henk Schippers (slag/sologi- taar), Hans Dubbelaar (bas) en Jaap Groen (zang). De formatie werd deze zo mer opgericht en speelt blues, rock en hardrock .composities van eigen hand, geïnspireerd op de muziek van onder an dere Queen en Ted Newton. Fred Korridon (slag/sologitaar en zang), Harry Koster (bas) en Dennis Broek (slag werk) spelen in Low al zo’n vijf jaar samen. De groep legt zich voornamelijk In de aula van Museum Het Rem- brandthuis (Jodenbreestraat 4-6, Amster dam) wordt van september 1980 tot en met april 1981 een serie demonstraties gege ven door de Amsterdamse graficus Han Massee. De demonstraties zijn opgezet om de bezoeker enig inzicht te geven in de techniek van het etsen en worden gevolgd door een rondleiding door het museum waarbij ook aandacht zal worden besteed aan de technische aspecten van Rem brandt’s etswerk. Iedere laatste zondag van de maand vanaf 14 uur. muziek of theater in aanraking komt. Vroeger was dat zelfs zeer vanzelfspre kend hier. Tegenwoordig maakt het pu bliek een veel bewustere keuze. Staan er iedere avond zo rond tien uur een grote pluk mensen bij de theaterzaal te wachten”. „Ook in de muziek zie je dat”, meent Cor. „De Melkweg schrikt niet terug voor nieuwe zaken. In de popmuziek gebeuren nu voor het eerst sinds jaren weer verfris sende dingen. Het-waar-gaan-we-daar- mee-op-af interesseert ons. Laat die nieü- we kwaliteit hier maar zien. Dat trekt inderdaad een nieuw publiek aan”. Beide stafleden noemen met name het samenwerken binnen staf en medewer- kersgroep als een basisvoorwaarde voor de wjjze waarop De Melkweg heeft kun nen functioneren. Wouter: „Je moet na melijk als centrum in beweging kunnen blijven. Dat bewegen moet als filosofie in je zitten. Gepind zijn op groepen en arties ten die een beetje elektrisch zijn, zal ik maar zeggen. Mensen die iets óver willen brengen ,de kans geven. Als centrum er de vaart in willen houden”. „Die mentaliteit krijg je terug van de bezoekers. Die vertellen je dat ook. Het vreemde is dat zo’n proces veel terloopser verloopt dan een grote filosofie. Dit voor jaar was ik bij die toestand in de Vondel- straat. Vanaf het balkon van dat gekraak te huis werd telkens doorgegeven welke organisaties zich solidair verklaarden met de krakers. Goh, dacht ik, zal ik de naam van De Melkweg doorgeven? Maar zo wer ken we eigenlijk niet. Wel zijn Leo en Eugène van de keukenploeg meteen met een pan soep naar die jongens gegaan. Grote solidariteitsverklaringen liggen ons niet zo, het terloopse werk wél. Het is maar een voorbeeldje, hoor”. Die gerichtheid komt ook tot uiting in de wijze waarop juist De Melkweg een voor name rol speelt in de opzet en program mering van het Festival of Fools. De staf en medewerkers willen zo’n manier van werken die in dergelijke evenementen tot uiting komt in de komende jaren nog verder aanscherpen. Deze week echter wordt er eerst uitbundig in verband met het jubileum gefeest. Morgenavond ge beurt dat in besloten kring, maar vanaf donderdag tot en met zaterdag met wie maar even wil binnenwippen „Zo zijn vrouwengroepen hier geko men, hebben de homo’s hier een festival gehouden, zijn er dichtmanifestaties ge weest. Kreeg je ook kleinere eendaagse manifestaties als Disco tegen racisme. Zo iets ontwikkelt zich niet vanzelfsprekend, maar je merkt dat mensen best mee willen groeien en zich niet verzetten tegen een nieuwe lijn die zich langzamerhand afte kent”. Openheid past De Melkweg per defini tie, zo wordt uitgelegd. Het is allang geen centrum meer dat met het smalende be grip hippietent kan worden afgedaan. Cor: „Het gebouw is in principe voor een heleboel mensen. Voor mensen die om wat voor reden dan ook hier op afkomen. Het gaat daarbij om een heleboel verschil lende dingen. We willen niet het publiek per sé aan ons binden. Wel leuk is als je merkt dat een groeiend publiek De Melk weg in hun uitgaanspatroon gaan bp- nemen”. Wouter, aanvullend: „De formule als je dat zo wilt noemen, bevordert dat sterk. TT-< Lm-» wincfol jilr Voorts hebben zij door het in praktijk brengen van hun inzichten een diepgaan de invloed uitgeoefend op collega’s die zich met diezelfde materie bezighouden, en hun projecten die op de 'grammofoon plaat zijn en worden vastgelegd, bezitten een onbetwistbare waarde. Daarbij pre senteren zowel Harnoncourt als Leon hardt zich als integere persoonlijkheden, die zich grenzen weten te stellen en wars zijn van fanatisme”. In een dankwoord zei Ivens dat hij van plan is weer een documentaire over het leven in China te maken. Hij verwacht deze rolprent in 1982 gereed te hebÓen. Dentofix - een aangenaam en hygië nisch ppeder - brengt uitkomst voor alle loszittende of losrakende kunstge bitten. Een weinig Dentofix, s morgens op de plaat gestrooid, houdt uw gebit de gehele dag, onder alle omstandighe den, vast en zeker op zijn plaats. Bij apotheken en drogisterijen. „De manier waarop we hier werken hangt dus samen met de wijze waarop we van binnenuit zijn gegroeid”. Cor Schlös ser, coördinator van het Amsterdamse centrum De Melkweg zet eën stevige boom op samen met Wouter de Boer, evenals hij een van de mensen van het eerste uur. Tijdens een interview filosofe ren over de succesformule van de dezer dagen tien jaar oude Melkweg ligt hen niet zo. Cor: „We hebben nooit een zware filoso fische bagage gehad”. Wouter: „Mmm, dat hangt samen met het maken en bouwen dat we vanaf het eerste begin hebben gedaan. We zijn zelf begonnen van een oude melkfabriek een centrum te maken. Dat ging heel moeizaam. In de geest van: probeer maar”. In 1970 kregen Wouter, die thans theater programmeert in De Melkweg, Cor en nog enkele anderen de beschikking over de lege OWO-melkfabriek. Een goor fa briekscomplex aan de Lijnbaansgracht, dat zich schurkt tegen; de rug van de statige Amsterdamse Stadsschouwburg. Het bevindt zich net opzij van het Leidse- plein. Jarenlang heb ik tientallen buiten landers de weg gewezen naar de „Milky Way”, maar nu geniet deze schuilplaats en uitgaansplek voor de vrijen van geest een wereldvermaardheid De Amsterdamse burgerij keek er in het begin met een scheef oog naar. Een plaats waar niets hoeft en alles mag, kan in de regel niet op een al te grote soepelheid van de buitenwereld rekenen. Maar ondanks de stigmatisering en etikettenplakkerij bleek De Melkweg in een ongelooflijke behoefte te voorzien. Per week bezoeken gemiddeld meer dan vierduizend mensen het centrum. De jaarcijfers lopen naar de kwart miljoen toe. Menigeen voelt zich thuis in dit overdekte stukje straat, waar toe op het actuele top-40 werk. (Fragile werd een jaar geleden gevormd door Ruud van der Heyden (slag/sologitaar en zang), Leo Otte (bas), Henk van der Vis (orgel, zang en slaggitaar) en Gert van der Berg: slagwerk). Ze brengen naast hitpa- radenummers ook rock- en blueswerk. De evenoude groep Front Page (Luc de Niet/bas, Willem Kaas/slagwerk, Jos van Ewijk/zang, slag- en sologitaar en Fred van den Eykhof/keyboards en slaggitaar) heeft daarnaast nog new wave-nummers op het repertoire, terwijl Main Line anderhalf jaar geleden ontstaan met Charles Heynen op bas, John Leure als zanger, Richard Geiteman als slag- en sologitarist en Ronald Koger achter de drums composities van onder meer Phoney The Hardcore, Herman Brood en Rolling Stones uitvoert. De enige Haarlemse deelnemer aan het popconcert, de vijf jaar oude formatie Have Mercy (Rein Kamper/bas, Rinus Sie- mer /slagwerk, Hans van der Worp/sologi- taar en zang en Arthur Hollander/orgel) speelt naast bestaande nummers ook veel eigen werk in de rocktraditie. Waarschijnlijk zal zaterdag nog een ze vende band aantreden ter vervanging van de groep Jinx, die wegens een één der groepsleden overkomen ongeval van deel name moest afzien. Welke groep dat wordt is nog niet bekend. Daar het de organsatoren er om te doen is, meer be kendheid te geven aan de muziek van de IJmond-popgroepen zal het zeker een re gionale band worden. De initiatiefnemers verwachten zaterdag tenminste duizend bezoekers. Cor: „Had je de invulling van het geheel bij het oude gelaten; kijk, dan waren er. eh. neem het filmhuis. Er zijn nog altijd mensen die het jammer vinden dat we gebroken hebben met het verleden. Het oude, in hun ogen unieke Melkweg-film- huis is er niet meer ih die zin dat je rustig onderuit kunt hangen, liggen op een baal schuimrubber. Het is nu een veel keuriger filmhuis met een duidelijke programme ring”. „Je kunt best spreken over een ontwik keling in die zin. Zo’n jaar of wat geleden hebben we de koppen bij elkaar gestoken als staf. Moet je op een gelijkmatige ma nier maar doorgaan? Nee, vonden wij toen. Je moet naar meer, ook naar andere dingen grijpen. Zo is bijvoorbeeld het internationale vrouwenfestival hier ont staan. En dat was best moeilijk voor een heleboel mensen; ook voor bepaalde staf- leden, die omdat ze nu eenmaal man wa- zijn, zijn hier nog steeds welkom. Het is ren, enkele dagen niet welkom waren in leuk om dan van elkaar te zien wat de 1 ”'r ontwikkeling is geweest. En of een derge- Minister Situ merkte in een toespraak op dat het voor het eerst was dat een buitenlandse filmmaker in China werd gehuldigd. Hij noemde Ivens een oude vriend van het Chinese volk en bracht in herinnering dat hij al in 1938 in China was om een film te maken van de oorlog met Japan. Sindsdien was hij verscheidene malen teruggekeerd om films te maken en hij bracht zijn waardevolle ervaring geestdriftig over op jonge Chinese fil mers, aldus Situ. De redenen tot het verlenen van de Erasmusprijs aan Harnoncourt en Leon hardt werden door de directeur van de stichting, drs. H. R. Hoetink, aldus ver woord: „Dat beide musici door diepgaan de studie een nieuwe visie op de muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw hebben verbreid, dat zij daarmee een zeer waardevol cultuurgoed voor een groot pu bliek toegankelijk hebben gemaakt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13