Picturaal realisme boeiend Leidse Lakenhal bijeen in Bond in de bres Theatre X relativeert voor orkest Z-H I Muzikanten uit workshops eisen subsidiegelden CRM lamlendigheid te zeer „Natuur”zien-inzien-ontzien is het nieuwe Boek van de Maand. Je kijkt qm je heen. Maar zie je wd alles? I CRM-tentoonstelling bedoeld als presentatie in het buitenland Globe in beroep tegen Tilburg Renovations maakt niet beschaamd fc Duitse schrijver Claudius overleden L 13 1980 WOENSDAG 10 SEPTEMBER Tot en met 4 oktober f 22,50. Daarna f 10,- duurder. ir- I* KUNST Overal in dit 176 pagina’s dikke boek groeien en bloeien de foto’s en aquarellen. Het nieuwe Boek van de Maand. Bepaald niet zomaar een boek. En als je daar wat meer van weet, kijk je opeens met heel andere ogen. Dan krijgt zelfs het kleinste onkruidje een heel andere waarde. Die verhelderende blik achter de schermen krijgt u in het nieuwe Boek van de Maand. Geschreven door Bert Garthoff. Een man die als geen ander boeiend kan vertellen over alles wat groeit en bloeit. Maar de natuur laat zich uiteraard niet alleen in woorden vangen. Een fraai landschap. Een vlinder in alle kleuren van de regenboog. Een moeder egel die met ’n trits kleintjes over een bospad trip pelt. Zo zien we de natuur. Als een reeks mooie plaatjes. We kijken naar de buitenkant. Maar er zit nog zoveel achter. Hele verhalen en geschiedenissen. Kleine ver anderingen en grote rampen. V f Drie dames op dakterras (Fer Hakkaart) olie tempera op doek, 120x150 cm. JAN ZUMBRINK (ADVERTENTIE) ALMA POST. s Evenals in hun vorige produktie Inte rest in Strangers heeft de groep zich ook Mijn reactie was een onprettige onver schilligheid, en dat komt geloof ik doordat de voorstelling te relativerend is. Toneel moet niet relativeren, behalve wanneer het een doel op zich wordt, wat hier niet het geval is. Als ik toch uitgebreid moet zien dat ik weliswaar doof en blind ben voor de dingen om me heen, maar dat ik daar niets aan kan doen want ach, het valt ook niet mee, en je eigen bezigheden slokken je zo op dan wil ik dat graag zo hard en met zulke felle teksten horen dat ik me ga schamen. Dat is hier niet het geval, de voorstelling fungeert als wat zij is: een excuus voor onze nalatigheid. nu geïnspireerd op de dagelijkse portie nieuws en de manier waarop we die on dergaan. Het decor is een café, wat al aangeeft dat we het glas er niet voor laten staan. Twee hoofdthema’s wisselen elkaar af in de voorstelling, die de lange titel I used to like this Place before They started all those Renovations, draagt. Het eerste thema zijn nieuwsitems van allerlei soort, het tweede is het leven van de gemiddelde welgestelde Europeaan of Amerikaan. Scherp heeft de meer sarcastisch en brutaler werkende Hakkaart zijn vrou wen en travestieten uitgeschilderd. De ets „Modeshow voor vier dames” en het schil derij „Vliegenvangers” van 1976 zijn te- geoefend op niet alleen Walter Nobbe, vroeger compaan van P. Blokhuis en Pat Andrea in een Rotterdamse expositie. Nobbe streeft eveneens naar een omvor ming van de reëel zichtbare gegevens of brengt de loop van zijn fantasie in gang naar aanleiding van een literair gegeven. Nobbe: „Ik zie het lichaam (met name het mannelijke) als een stilleven en mezelf als een stilleven schilder. Nooit gaat het me om de uitdagende sensualiteit van een lichaam”. Hij zoekt daarom rustige poses in een lieve, zachte stijl zoals in „Jongen op bed”, in de gezichten van zijn voorbeel den hanteert hij een „sfumato”-techniek, dat is een oude manier om in het verschiet of ook heel dichtbij een wazig effect aan het beeld mee te geven. In scherpe tegenstelling tot Westerik, Jan Beutener, Arie van Geest en Nobbe staan Herman Gordijn en Fer Hakkaart, die beiden in 1977 een expositie van Hans Sizoo kregen in dezelfde Lakenhal. Gor dijn is hier aanwezig met drie werken uit de jaren 1970, ’73 en ’77 zodat je precies kunt volgen dat zijn stijl van schilderen een zekere verandering heeft ondergaan. „Overijssel” van 1970 is een werk van een fietsend koppel met achterop raar verte kende kinders in een sterk geschemati seerd landschap. Ik vind het door de ster ke stilering niet zo’n goed werk. Die hele enge „Rimmel” daarentegen uit 1973 met haar visse-ogen, verlepte stierenek en te groot hoofd op een kleine romp is hard en goed getroffen. Het is een quasi-portret dat je bijblijft door de intense aandacht die Gordijn schonk aan het onbenullige gepruts met mascara door een vrouw van deze leeftijd. Het model Mona van 1977, in kleur gereproduceerd in de catalogus, is minder genadeloos uitgebeeld dan Rim mel. Zij heeft om zich heen ook meer verzachtende en afleidende texturen van een beddedeken waarop ze zit, van een precies geschilderde biezen vloermat, van een gordijn etc. Als vrouw keert zij terug in bruin getinte etsen van 1977 en ’78. Als constante kan ook Gordijn’s voorkeur voor wat wanstaltige vrouwen genoemd worden, zie de ets „bloemen plukken”. Zo lijkt me de zo goed als geheel verscho len tweede travestiet achter de voorste met de rode lippenstift op genoemd schil derij overbodig. Ze doet wel erg gedron gen aan in het geheel van de kompositie. Overigens is Hakkaart’s detail-realisme van stoffen, materialen en texturen, van de lichtval zo knap dat dit opweegt tegen de techniek van Koch. Een vergelijking is her op zijn plaats met Koch’s Vrouwen in de straat uit 1962-64 (Arnhem, museum). vens wat getikte situaties, maar in tech nisch opzicht zijn de uitdagende „Traves tieten in openbaar toilet” zeer goed en detailrijk geschilderd en daarom lijkt mij zijn schildertrant vooral bewondering uit te drukken voor zijn voorganger Pijke Koch uit Utrecht. Dat is af te leiden uit de gezichten en haarpartijen, ook van de hier afgebeelde „Drie vrouwen op het dakter ras” die net als de travestieten gehuld gaan in tegelijk potsierlijke als Verlepte kledij. Het vernauwde perspectief, als be trof het een scène genomen met een tele lens, wordt (een punt van kritiek) slechts hier en daar te gedrongen weergegeven. „Mijn werk zit eerder bij de droom dan dat het heel wezenlijk een afbeelding van de werkelijkheid is”. De kleinzoon van Matthias Claudius (Der Mond is aufgegangen) is vooral be kend geworden door zijn gedichten in het Hoogduits en Nederduits. Maar hij heeft ook proza geschreven, zoals de pseudo- historische kroniek. Meister Bertram van Mynden en de roman „Das Silberschiff”. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. „Aversie is de ware reden geweest dat de gemeente Til burg de subsidiëring van toneelgroep Globe heeft stopgezet, want het blijkt nu dat Tilburg al in een eerder stadi um had besloten met subsidiëren te kappen. Het bestuur van Globe wordt niet op zijn woord geloofd, alsof het landlopers zijn. Dit is onwaardig en onfatsoenlijk”. De aanbieding is geldig t/m 4 oktober. Echter zolang de voorraad strekt. haar boek Workshops, opkomst en ont wikkeling. De Oktopedians nodigen im proviserende musici uit om deel te nemen aan de aktie. Inlichtingen tel. 020-862883 en 020-723587. Öf die nalatigheid had er in geanaly seerd moeten worden. Dat wordt nu in één korte scène gedaan, de mooiste die er bij is: op heel kleine schaal proberen twee actrices te laten zien wat er omgaat in mensen die hulp vragen en mensen aan wie hulp wordt gevraagd.. De hulpvraag- ster schaamt zich, excuseert zich voor haar lastigheid. De hulpgeefster zie je een tweestrijd voeren met haar egoïsme, om een greintje aandacht op te kunnen bren gen. Jammer dat dit niet verder was uitge werkt. tief of inzoomen op het uitverkoren onder werp is de sterkste techniek die de pictu raal realist kan hanteren. Bij sommigen gaat het om nog meer, daarover verderop. Zo gezegd vallen de werken van Pat An drea wat buiten het kader van de exposi tie, omdat zijn tekentechniek een gemeng de techniek is, die gebruik maakt van verschillende citaten uit het kunstgebeu- ren, zie maar de Klimt en Hockney-citaten in zijn beste tekening op deze expositie, La punalada III of de dolksteek. Als zodanig kun je ook weinig beginnen met het begrip nieuw figuratief schilde ren, zoals het picturale realisme tien jaar en meer jaren geleden heette, aangaande de werken van Co Westerik. Zijn tekenen komt zó sterk als idee uit het mentale, uit het hoofd, dat er weinig reëels overblijft. Volgens eigen zeggen pelt hij de intentie uit de dingen, en uit de situaties. Enerzijds is hij een heel bijzonder schilder van we derzijdse emoties tussen twee mensen, anderzijds is hij erg knap in de juiste uitkadering van het onderwerp en dit va rieert sterk in zijn tekeningen en schilde rijen. Bovendien is hij raadselachtig in de ondertonen van zijn mooi geaquareleerde tekeningen. De binnengevallen gedachte voor een beeld is bij Westerik niet alleen privé, uit eigen ervaring kan een ieder iets aanvoelen van zijn eigenaardige verbeel ding. Het nieuwe werk „mannenonderbenen” uit 1979/80 is een voor zijn doen groot schilderij (83 x 100 cm), dat door de paral lelle stand van de getoonde benen veel gemeen heeft met vroeger werk, maar er is weer iets eigenaardigs gebeurd op het doek; het linker onderbeen van een verder onzichtbare manspersoon is langs de kon- tour van dij en knie in stand veranderd. Bovendien werd de pijp van zijn broek, in tegenstelling tot de rechter pijp, opengek nipt en door de korrektie is ook de kou senband op een vreemde manier verdub beld. Al met al is er een vreemd Westerik- beeld ontstaan, dat door de zorgvuldig geschilderde delen van het overige op juiste manier wordt geïsoleerd. Uit de eigen collectie van de Lakenhal wordt zijn bijdrage aangevuld met een tekening van Moeder en zoon uit 1974 en een prachtig schilderij van De omhelzing van vader en dochter uit 1973. Beide hoofden in profiel staan in wederzijdse innige observatie. Westerik heeft al de nodige invloed uit- HAMBURG (DPA). De Duitse schrij ver Hermann Claudius is maandag, enke le weken voordat hij 102 zou worden, in een ziekenhuis in Hamburg overleden. Hij was bij een val van de trap in zijn huis in Gronwohld (Sleeswijk-Holstein) ernstig gewond. Op die manier wordt in de voorstelling steeds het eigen leven en de onmacht om een ander iets te geven in combinatie opgevoerd. Het wordt gebracht in collage- vorm met teksten die doorelkaar heen klinken en gedachten die ineens in een lied uitmonden, goed gezongen door on der anderen Kathryn Delorenzo. Ergens in de eerste helft vertelt een jongen vol overgave zijn hele leven, ge weld met voor de hand liggende gebeurte nisjes, maar voor hemzelf wonderlijk mooi. Een andere jongen houdt een tientje omhoog en probeert het publiek zover te brengen dat ze een goed doel noemen om het aan te geven, zonder succes, want wie heeft er nou iets aan een tientje? (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Oktopedians, het grote workshoporkest onder leiding van Herman de Wit, heeft het initiatief geno men voor een actievergadering in het BIMhuis in Amsterdam, waarbij gepro testeerd zal worden tegen het ontbreken van een visie op het functioneren van de workshops in het jazzsubsidievoorstel van de Raad voor de Kunst. De muziek workshops worden weer vergeten, schrij ven de Oktopedians, terwijl het in de klassieke sector een uitgemaakte zaak is dat de opleidingen worden gesubsidi eerd. Geëist wordt dat er geld beschikbaar komt voor de muziekworkshops die sinds hun opkomst aan het begin van de jaren zeventig op eigen kracht draaien. Hoe belangrijk die workshops zijn zou blijken uit het grote aantal musici dat zijn loop baan in deze trainingscursussen begon nen is. Tijdens de aktievergadering (te vens concert) op maandagavond 22 sep tember aanvang 20.30 uur houdt Eva Bouwman „uit wanhoop” uitverkoop van LEIDEN. Voor de kijkers naar en de makers van het zogeheten schilderkun stig realisme is nu een reisje naar de Leidse Lakenhal aan te raden. Onaange kondigd in het lijfblad van de musea, het Museumjournaal, loopt al vanaf eind au gustus deze expositie onder de titel Schil derkunstig Realisme. Ze is bedoeld om te reizen in het buitenland en daarom is een en ander samengesteld door Gijs van Tuyl, hoofd Beeldende Kunst buitenland bij CRM, en door de kunstcriticus Hans Sizoo, voorheen conservator in hetzelfde museum. De schriftelijke begeleiding is een goede katalogus van slechts f 6,-. Daarin zijn de opgenomen citaten uit interviews met de deelnemende kunste naars, heel nuttig voor een beter ver staan van de bedoelingen van het werk. i Een -vlieg wordt pas een vlieg na een gedaanteverwisseling I ^waarvan de tussenfasen allerminst op een vlieg lijken. AMSTERDAM (ANP). Het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Toon kunstenaars Vereniging heeft er in een telegram aan minister Gardeniers van CRM op aangedrongen de financiële mid delen ter beschikking te stellen om het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland te laten voortbestaan. Het opheffen van het orkest zou voor het culturele leven in Zuid-Holland een rampzalige beslissing zijn, meent de bond. Volgens de toonkunstenaars wordt het orkest nu geconfronteerd met een „bot weg” genomen beslissing van de minister, waardoor er nog maar voor een maand geld in kas is voor de salarissen. Deze handelwijze geeft volgens de bond aan op welke wijze de minister de sector cultuur van haar portefeuille beheert. De tentoonstelling mag dan wel uit ver schillende hoeken samengesteld zijn, als geheel geeft zij goed de stand van zaken weer in het gebied van het poëtisch ge stemde realisme. Of deze schilderkunst ook aansluiting vindt bij vergelijkbare prestaties in Europa, moet maar op een andere manier aangetoond worden. Dat was niet de bedoeling van de opzet van deze selectie, hoewel men wel benieuwd mag zijn naar de verdere selectiecriteria die Sizoo en Van Tuyl gehanteerd hebben. Vaak is dat gebaseerd op kijkervaring en intuïtieve schifting van vele vormen van de schilderkunst. Picturaal realisme (Westerik, Gordijn, Hakkaart, Beutener, Van Geest, Zuyder- land, Andrea en Nobbe) Lakenhal, Lei den. T.m. 5 oktober 1980. Open: 10.00-17.00 u. Op zondag van 13.00-17.00 uur. Deze Nederlandse kunstenaars worden in de teksten van Sizoo in het juiste licht geplaatst van de kunstgeschiedenis. Hun werk is een vervolg, na 1945, van de schil derkunst van de nieuwe zakelijkheid (Ka- noldt, Christian Schad e.a.) en van het magisch realisme (Willink, Koch). Sizoo definieert in het begin van zijn tekst wat hij nu onder realisme verstaat: „Realisme is kunst die zich op een waargenomen buitenwereld oriënteert en die buitenwe reld in het kunstwerk herkenbaar en aan nemelijk zichzelf laat blijven, zij het dan geselecteerd en gerangschikt overeen komstig het oogmerk van de kunstenaar”. Al kijkend naar het werk van Westerik of Herman Gordijn merk je wat achter die definitie steekt. Met realisme, zoals hier in etsen, tekeningen en schilderijen neerge legd, wordt beslist niet het fotografisch nauwkeurige realisme bedoeld, zoals dat ook met verfkwast in combinatie met spuitbus gemaakt wordt. De opgetekende situaties uit de werkelijkheid van deze schilders, die eventueel eerst amateuristi sche fotootjes nemen als geheugensteun bij het schilderen, hebben in hun visie een gedaanteverandering ondergaan: of de schilder laat veel weg Uit die realiteit (zie het totaal ontbreken van mensenfiguren in de nauwkeurige, maar wat droge schil derijen van Zuyderland) of hij kadert zo sterk uit dat er weinig aan onderwerp te zien valt, maar dat weinige des te nadruk kelijker, omdat de schilder al zijn aan dacht eraan heeft besteed, zie daartoe Hakkaart of Beutener vooral. Uitkaderen in verkort telelens perspec- Zo is het beeld van Anna in haar witte bruidsjapon met daarop een button, waarop te lezen is Toujours l’amour, een sprookje. Ze zit daarbij op een stoel met onmogelijk dunne pootjes en links van haar ligt, heel vreemd, een poolhond op de vloer, die kennelijk ook Anna heet, gezien de twee-richtings duiding onder en boven dit woord hoog in het midden van het schilderij. I used to like this place before they started all those renovations, door Theatre X en Mickery Theater, naar een concept van Ritsaert ten Cate en John Schneider. Tekst: John Schnei der. Regie: John Schneider/Flora Co ker. Muziek: Henk van der Meulen. Met: Deborah Clifton, Flora Coker, Kathryn Cornell, Victor Delorenzo, Arleen Kalenich, John Kishline, Kris tin Latinovich, Peter Lurvik, Henk van der Meulen, John Schneider. Première op 9 sept, in het Mickery- theater, daar nog te zien t.e.m. 27 sept.; variërende aanvangstijden. Arie van Geest tenslotte is de schilder van de droom, van de onwaarschijnlijke kom- binaties alsof het schilderbeeld een sprookje betreft. Hij zegt: „Het definitieve beeld ontstaat in de loop der tijd, heel scherp. Ik heb een soort fotootje in m’n hoofd. Maar ook de verhoudingen op het doek, het licht en de sfeer hier in het atelier spelen een belangrijke rol”. Dit zei mr. R. B. M.' van Dooren, raadsman van de stichting Het Zuide lijk Toneel te Eindhoven (Globe), dins dag tijdens een zitting van de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Behandeld werd het beroep dat de toneelgroep heeft aangetekend tegen het vorig jaar genomen besluit van Tilburg de subsidiëring van Globe te beëindigen, volgens de gemeente om dat Globe niet tijdig aan bepaalde voorwaarden had voldaan. In het kader van de door het rijk bepleite regionale toneelspreiding is er steeds op aangedrongen dat Globe van haar vestigingsplaats Amsterdam naar Eindhoven zou verhuizen. Globe was daartoe bereid, maar volgens Tilburg te laat. Het ontbrekende subsidiebedrag van Tilburg wordt op het ogenblik aange vuld door de provincie Noord-Brabant. „Maar omdat Globe zeker deze zaak zal winnen, verwacht de provincie na tuurlijk dat zij dat geld van Tilburg alsnog terugkrijgt”, zei de zakelijk di recteur van Globe, Frits Bloemkolk. De afdeling rechtspraak doet op 21 oktober uitspraak. Op dezelfde datum zal ook uitspraak worden gedaan in het eveneens dins dag behandelde geschil voor de afde ling rechtspraak van de Raad van Sta te tussen Globe en de minister van CRM. Ook dit geschil heeft te maken met de verhuizing van de toneelgroep. CRM weigert namelijk de kosten te betalen die samenhangen met de socia le gevolgen (verhuis- en inrichtingskos ten; afvloeiingsregeling voor een aan tal acteurs) van de verhuizing. CRM vindt dat dit een zaak van de zuidelijke subsidiënten is. Globe neemt dit niet. Jarenlang wordt er door CRM op aangedrongen dat het Zuiden een eigen toneelvoorzie ning krijgt. Als aan dat verzoek en de subsidie-eisen van de lagere overheden wordt voldaan, wil de minister de ge volgen van het door haar gevoerde beleid niet dragen. Deborah Clifton in de Mickeryproductions I used to like this Place. (Foto Bob van Dantzig) AMSTERDAM. Eerst was er toneel dat het publiek de ellende in de wereld onder de neus wreef, toen kwam er, met name in de jaren zeventig in Mickery, toneel dat het publiek letterlijk in de handeling betrok; goedschiks of kwaad schiks. Met zijn nieuwste produktie heeft Theatre X een derde stadium bereikt, dat van de berusting in de lamlendigheid van het publiek en van iedereen om ooit op enige misstand in te gaan. De bosmuis eet een appel, de steenuil eet de bosmuis. Leven is eten en gegeten worden. wip S: s f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 13