Herkenbare afbeeldingen van Lont en Louis Paul Versobering kan vaak verrijking betekenen Z-Holland UITGEWASSEN GRINDTEGELS Geen geld voor orkest SCHOEHUIJS B.V T a Stichting wil jonge musici op weg helpen van filmprijs Uitgaansblad Bladeren verschenen SPECIALE AANBIEDING Allegro, ma non troppo Raad vraagt CRM om herinstellen Volgend seizoen geen Mickery meer in de Toneelschuur I Mi. J Gardeniers bij presentatie Kinderpostzegels 1 I ih Live Music Now van start, ook in Haarlem ■■■■■I 15 19 8 0 KUNST 1 1 SEPTEMBER Kleine bronzen en houtsneden in Gebouw Noord-Holland Circuit ft door Alma Post l. n in) Hoogdorperweg 2 G - Heémskerk Telefoon 02510-31205-40398; 02206-2690. DONDERDAG Afm. 60 x 40 cm, grindkleurig, zo lang de voorraad strekt per stuk B.T.W. inbegrepen, franco thuis boven 250.- gelost naast de wagen, betaling aan de chauffeur. Een gratis folder -l- prijslijst met al onze bestratingsmaterialen zen den wij u gaarne vrijblijvend toe. Komend seizoen Renovations I I AMSTERDAM. Het bezoek aan het Mickerytheater loopt in absolute cijfers be zien terug. Het circuit in zijn huidige vorm heeft zijn langste tijd gehad, en directeur Ritsaert ten Cate koerst behoedzaam af op een nieuwe vorm voor Mickery, dat moet worden: „theater als activiteit” en „een pro ducerende, presente rende, activerenden Think-tank”. Deze week ging het nieuwe Mickeryseizoen van start met een copro- duktie van Mickery en Theatre X (USA), geti teld: I Used to Like This Place Before They Started Making All Those Renovations. Een stuk van John Schneider, dat zijn re actie op de dagelijkse portie nieuws laat zien. naar nieuwe theatervorm j (Van onze kunstredactie) Live Music Now is destijds een initiatief I. Ritsaert ten Cate op zoek Het idee voor dit blad is ontsproten aan het brein van de oprichters/eigenaren van de succesvolle Amsterdamse stu dentendiscotheek Dansen bij Jansen. allemaal kennen. Dus soms hebben we een aantal her- kenningsmomenten uit die teksten genoeg.” lingen uit de Randsad Holland kan te rugvinden. Verder wordt er in het agen- darische gedeelte aandacht besteed aan sport, literatuur, politiek, tentoonstellin gen en televisie. Bladeren verschijnt in een oplage van 40 duizend. De 82 musici besloten met 10 procent genoegen te nemen omdat de Britse eco nomie zulk een crisis doormaakt. De zake lijke leiding had 20 procent voorgesteld. De musici hopen met hun gebaar ook hun eigen toekomst te verzekeren. Voor de nieuwe kinderpostzegels zijn prenten ontworpen door de kunstenaars Tom Eyzenbach, Annet Kossen, Lidia Postma, en Peter Vos. Het thema van de postzegels is „Kind en boek”. Daarom werden de kinderpostzegels tegelijkertijd gepresenteerd met de plannen voor de nieuwe Kinderboekenweek. De CPNB heeft een'onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat tussen 1972 en 1979 het totaal aantal in Nederland geproduceerde kinderboeken met 342 is toegenomen tot 1675. Ongeveer de helft daarvan is oor spronkelijk Nederlandstalig, en de helft vertaald. Het aantal aan Nederlandse ge zinnen verkochte kinderboeken liep sterk terug sinds 1976: kocht men toen nog 5,7 miljoen kinderboeken, in 1979 waren het er nog maar bijna vier miljoen. In geld uitgedrukt: in 1976 besteedde men bijna 50 miljoen gulden aan kinderboeken, in 1979 was dat nog 43,5 miljoen. Bijna de helft (42 procent) van de verkochte kin derboeken gaat bij de boekhandel over de toonbank, ongeveer een kwart via de boe kenclubs. Verder bleek dat meisjes meer boeken bezitten dan jongens. In de expositiewereld is er een gezegde dat alles exposabel is. Niet alleen grafiek, tekeningen, beelden of installaties, schil derijen of reliëfs, elk soort object van willekeurig welke afkomst of vorm, is als tentoonstellingsopject te exposeren, of het nu gaat om nieuwe vliegtuigen, achter lichtjes of levende organismen. Daarmee zijn we dan direct ver weg gedwaald van een normale verwachting van nieuwe ont wikkelingen uit de werkplaats van een beeldend kunstenaar. Jammer genoeg gaat deze organiseren de dienst van de provincie niet zover om, noem maar iets, modelvliegtuigjes of ma quettes van bijvoorbeeld watermolens op zijn sokkels te plaatsen. Dat zou een zeke re consequentie hebben, als je ziet hoe weinig selectief daar in de entree wille keurig kunst te kijk gezet wordt. De gemeenten in Zuid-Holland zijn hun subsidieplichten aan het orkest niet nage komen, „een bijdrage van mij zou bijna een uitnodiging zijn aan de andere ge meenten om straks ook geen subsidie meer te geven”, zo verklaarde de minister. Zij verwees naar het tekort van het opera gezelschap Forum in Overijssel, dat is opgelopen tot twee miljoen gulden door dat de gemeenten hun plichteh tegenover dat orkest niet nakomen. Buitenlandse voorbeelden, waar Bla deren zich aan wil spiegelen zijn de New Yorkse Village Voice en (vooral) het Londense Time Out. Het zwaartepunt van het nieuwe weekblad ligt in een 50 pagina’s tellende agenda, waarin men na enig zoeken alle theater- en filmvoorstel- De Kinderboekenweek duurt van 1 tot en met 11 oktober, en heeft het thema „Alle spiegels toverspiegels?” Daar wordt mee bedoeld dat voor kinderen verbeel ding en werkelijkheid vaak bijna onmerk baar in elkaar overgaan. De kinderboe ken weekuitgave draagt hetzelfde motto: het heet „Spook tussen Spoken”, en is geschreven door Willem Wilmink met te keningen van Alfons van Heusden. kind-beeldje, vogels op een boomstronk en andere traditionele torsen en figuren. De opening van de Kinderboekenweek vindt op woensdagmiddag 1 oktober in Middelburg plaats. Daar zullen dan de Griffels en de Penseel voor de dit jaar bekroonde kinderboeken worden uitge reikt. De Gouden Griffel ging dit jaar naar „Zeezicht” van Simone Schell, de Gouden Penseel naar „Een huis met zeven kamers” van Joke van Leeuwen. Het ideale van theater vind ik dat het absoluut niet te pakken is, maar ik vind het wel goed om een aantal structurele dingen vast te leggen, zodat je over die din gen van gedachten kunt wis selen met mensen die daarin Volgens het nieuwe advies van de Raad voor de Kunst zou de prijs minstens tien mille moeten bedragen. Zij acht een der gelijke onderscheiding ook bevorderlijk voor een verdere kwaliteitsverbetering van het Nederlandse filmprodukt, die nu uitsluitend is aangewezen op de aandacht van de massamedia. De Commissie Flim van de Raad acht het van belang dat in principe alle filmcategorieën in aanmer king komen voor de in te stellen prijs. Om de keuze niet te moeilijk te maken, zouden daartoe het ene jaar films tot een lengte van zestig minuten in beschouwing worden genomen, en het andere jaar films met een grotere lengte. Daarbij wordt onder meer gedacht aan bejaardentehuizen, inrichtingen en ge vangenissen. Bij dit alles zal men niet de op dit terrein al bestaande organisaties in de wielen rijden. Integendeel, met die or ganisaties zal nauw worden samenge werkt. Een eerste optreden naar buiten voor de dan inmiddels opgerichte stichting wordt een muzifest van 28 tot en met 30 mei volgend jaar. Dan zal een groot aantal talentvolle musici met een afgeronde op leiding in Haarlem de gelegenheid krijgen zich aan het Nederlandse publiek voor te stellen. Een deel van de uitvoeringen zal zich, afspelen in het Haarlems Concertgebouw en de Waalse Kerk, een ander deel op en rond de Grote Markt in de open lucht. De binnenshuisconcerten zijn zo gepland om dat de TROS via radio en televisie veel aandacht aan het evenement gaat beste den en daarvoor zijn ruimtes met een goede akoestiek noodzakelijk. Speciaal voor deze gelegenheid zal uit eindex amenkandidaten van de Nederlandse con servatoria een symfonie-orkest worden samengesteld, dat onder leiding van Jan Stulen zal concerteren. LONDEN (AFP). De muziek bevor dert de redelijkheid, ook, zo blijkt, als er looneisen aan te pas komen. De leden van het Brits Filharmonisch Orkest hebben woensdag geweigerd een salarisverho ging van 20 procent aan te nemen en zich tevreden gesteld met de helft. AMSTERDAM „Het welzijnsbeleid moet zich bezinnen op wat mensen kunnen of zouden kunnen. De verantwoording van mensen voor elkaar mag niet door de overheid uitgehold worden. Zorg werkt verslavend. We bevinden ons nu op een keerpunt: er moet versoberd worden in de overheidsuitgaven. Maar versobering is nog geen verarming, het kan zelfs dikwijls verrijking betekenen”. geweest van de violist Jehudi Menuhin en bestaat al in Engeland (mede gestimu leerd door oud-premier Edward Heath), Frankrijk en België. In voorbereiding zijn afdelingen in de Verenigde Staten, Hong kong en Mexico. Uitgangspunt voor Menuhin, die woens dag zelf in Laren aanwezig was bij de introductie van de nieuwe stichting, is geweest dat mensen, die niet of moeilijk een concertzaal kunnen bezoeken wel de gelijk behoefte hebben aan kwalitatief hoogstaande uitvoeringen, waarvan dan tevens jonge kuntenaars kunnen profite ren om ervaring op te doen. Menuhin is op de gedachte gekomen na de honderden concerten, die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gegeven in hospitalen voor gewonde militairen maar ook vlak achter het front, bijna in de gevechtslinie. Anders dan ab-stichtingen in het buiten land wil de Nederlandse afdeling, waar van onder meer Menuhin en Bernard Hai tink het erevoorzitterschap op zich heb ben genomen, behalve jonge musici ook andere jonge uitvoerende kunstenaars van toneel, poëzie en dans een kans geven. De stichting, die volgens vice-voorzitter Pieter Bree niet op overheidssteun kan rekenen en zich dus tot het bedrijfsleven en de daartoe aangewezen fondsen om HAARLEM. Een typische verkoopexpositie wordt deze maand september gehou den in het gebouw Noord-Holland. De graficus Piet Lont uit Hippolytushoef en de bronsgieter Louis Paul uit Zaandam zijn ditmaal de uitgekozen kunstenaars. I theater aan de hand is, wat er niet in klopt, wat er mee gedaan zou kunnen worden. Ik vind dat bijvoorbeeld jij (als recensent) ook niet al leen mag blijven kijken van o wat hebben ze nu bedacht. Iedereen die van theater houdt en er vanaf weet mag best met de billen bloot en zorgen dat er dingen ge beuren”. Je hebt (in een beleidsplan) bezwaar tegen een uitspraak van Franz Marijnen die een levendige schouwburg wil creëren, omdat wel 40% leeg staat, met een restaurant in de kelders en nachtvoorstel- lingen in de foyer. Wat is het verschil tussen dat plan en jouw idee van „Theater als activiteit”? (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De Raad voor de Kunst heeft de minister van CRM geadviseerd de Staatsprijs voor de film opnieuw in te stellen. In tegenstelling tot de voormali ge afdeling Filmkunst van de oude Raad voor de Kunst, die minister Van Doorn in 1973 aanraadde een dergelijke onder scheiding af te schaffen, zijn zowel de Commissie Film als de afdeling Media en Letteren van de huidige Raad van me ning dat een staatsprijs een belangrijk instrument voor het kunstbeleid vormt. De publiciteit rond een filmprijsuit reiking is van belang als middel om de eigen filmcultuur in het zonnetje te zetten. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Na een aanlooppe riode van ruim een jaar is eindelijk het eerst nummer verschenen van Blade ren, vrijetijdsgids voor de Randstad. Mevrouw Garderniers vond dat de Tweede Kamer de problemen met het gewestelijk orkest bij de behandeling van de begroting voor dit jaar, in februari, aan de orde had kunnen stellen. De problemen waren toen al bekend. Nu heeft zij echt geen geld meer. Zij verklaarde dat in haar begroting voor 1981 de „nulgroei” duide lijk merkbaar is. Dat gegeven en de onwil van provincie en gemeenten zijn voor haar reden om geen gehoor te geven aan een eventueel besluit van de Tweede Ka mer om het gewestelijk orkest toch vier ton subsidie te geven. Het Mickerycircuit in zijn huidige vorm zal niet lang meer bestaatn, wat onder an dere betekent dat Mickery- voorstellingen niet meer in de Toneelschuur komen. „Wij zitten net iets boven het gemiddelde van de uitkoop som, en dat kan steeds zwaarder gaan wegen voor een aantal theaters. De To neelschuur heeft bedacht dat ze haar geld beter en nuttiger kan besteden aan eigen pro- dukties die ze wil maken, dat is prima. En Amsterdam is zo dicht bij, iedereen die wil kan er best naartoe. Wij zijn aan het zoeken naar andere vormen, misschien in samen werking met het ITI (Inter nationaal Theater Instituut). Ik zie in het buitenland een aantal grotere produkties die ik hier niet kan plaatsen, maar die ik best zou willen laten zien”. Na Renovations van Thea tre X, dat dinsdag in premiè re ging en dat een voortzet ting is van Interest in Stran gers uit het voor vorig sei zoen, volgt een portret van de Borgia’s door het duo Carlos Trafic-Maja Stolle (Bells are calling). Robert Ashley uit New York brengt Perfect Li ves, Private Parts, een orke stratie van zang, beeld en ge luid. The Drawing Legion, vorig jaar present met de in schilderijvorm gegoten voor stelling Belshazzar’s feast komt terug met Heptaplus, readings for Camillo, een ontdekkingtocht in concep tueel amusement. Verder Mi ke Figgs uit Londen, ex-lid van The people show met Redheugh, over beeld, en waarin onder andere een film met honderden ontplof fende vliegtuigjes. Stuart Sherman, manipulator van piepkleine voorwerpjes, komt na twee jaar terug met Language, naast hem speelt Theatre of mistakes uit Lon den ook al met voorwerpen, afkomstig uit een stilleven van huisraad. Ze spelen ook nog in de regie van Sherman een eenakter van Richard Foreman, Slight. In het cir cuit, dat nu nog bestaat, brengt Theatre X een dub- belvoorstelling, The Calami ty Ruth Foose Show en Dreambelly. In de eerste speelt één actrice de diverse leden van een uit elkaar ge vallen gezin, de tweede gaat over een man in conflict met zijn omgeving. De vijf vrou wen tegenover hem worden weer door één actrice ge speeld. Op 4 oktober in de Toneelschuur. DEN HAAG (ANP). Mevrouw Gar deniers, minister van CRM, is absoluut niet van plan het Gewestelijk Orkest Zuid-Holland te redden met een bijzonde re subsidie van vier ton. Dit liet zij de vaste Kamercommissie voor CRM woensdagavond weten. 71 Paul Brinkman, voorzitter van de „Werkgroep Kinderboek” van de Collec tieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) legde er woensdag de na druk op dat het kindertal terugloopt, en daarmee de kopersmarkt van kinderboe ken. Toch was hij optimistisch over de toekomst van het kinderboek, omdat on der meer pers, bibliotheken, wijkcentra en kunststichtingen steeds meer belang stelling voor kinderboeken tonen. subsidie zal wenden, wil voor de uitvoe ringen een soort alternatief circuit scheppen. Dit zei minister Gardeniers van CRM woensdag bij de presentatie van de nieu we kinderpostzegels in de Spiegelzaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Vorig jaar bedroeg de opbrengst van de kinder postzegels 12,8 miljoen gulden. Het Neder landse Comité Kinderpostzegels wil de opbrengst voortaan voor een groot deel aan buitenlandse kinderen besteden. Van de organiserende kant bezien is het namelijk een logische gang van zaken dat er een soort galeriebeleid gevoerd wordt, maar dan van galeries die vooral van verkoop bestaan. Daar zijn altijd argu menten voor te vinden, maar dat maakt tevens dat een herhaalde gang naar deze expositieruimte een teleurstellende gang wordt. Immers, de kunst die er nu te zien is, is weer een bevestiging van de door snee kijk (én smaak) van de Nederlanders op beeldende kunst: herkenbare afbeel dingen, goed ingelijst in een stevige omra ming, met de nodige kleuren als het om platte kunst gaat, en met enige goed toege paste techniek van graveren, houtsnijden of schilderen. Of, in het geval van de realistische bronzen van L. Paul, lekker geboetseerde afgietsels van een moeder Als reactie op mijn opmer king dat theater je denken verder zou moeten helpen: „Ik zou liever je gevoel zeg gen”. „Ik zou eigenlijk met een produktie iedere vorm van theater willen proberen opdat er gevoelens bij je los komen. Iets, wat je niet me teen kunt thuisbrengen, on dergaan. Dat merk je bij Re novations ook. Bij try-outs waren er mensen die zeiden: Dat is voor mij veel te rom melig. Er wordt namelijk door een paar mensen tege lijk in gepraat, en ik denk dat het voor sommigen moeilijk te aanvaarden is dat het best legitiem kan zijn om te zeg gen ik luister naar een van drie, in plaats van jezelf in de nesten te werken door te zeg gen: Ik wil ze alle drie horen. Dat wordt veel makkelijker van muziek geaccepteerd, met taal mag dat blijkbaar nog niet. Maar er zitten Pin terachtige teksten in, nou ja, Pinter vertaald naar nu. Pin terachtige problemen die we HILVERSUM (ANP). In oprichting is in ons land de stichting Live Music Now- Nederland, die enerzijds jonge kunstenaars de gelegenheid wil bieden om podium- ervaring op te doen en anderzijds muziekuitvoeringen op plaatsen wil brengen, die daar gewoonlijk van verstoken zijn. Deze kunst is niet onverteerbaar, want ligt wel aardig „in het oog”, is verkoopbaar, de makers moeten er waarschijnlijk van leven. Een potentiële koper hoeft zich zeker niet bekocht te voelen, maar om nu te zeggen dat je daarmee iets heel bijzon ders in huis gehaald hebt, nee. De prenten van Piet Lont zijn een kom- binatie van kleurlino’s met houtsneden, die in doorgangsgebieden als stationsper- rons, wachtkamers of balieruimten een „bevroren” situatie weergeven. De maker wil alles uitbeelden, zeker moeten er zich mensen in de afbeelding bevinden, die zich berustend of wat duf gedragen. Hij kijkt dus meer naar het plaatje van de uit te beelden plek dan dat hij luistert naar de stem van zijn kunstzinnig geweten. Ex pressionisten onder de grafici zoals Munch, aan wie Lont wel wat verschul digd is, deden dat veel overtuigender en expressiever. Zij zouden eerder in expres- sief-geladen dan in technisch opzicht een les voor Lont moeten zijn, met alle gevol gen van dien voor zijn kunstenaarschap. Ongeveer woorden van deze strekking gelden voor Louis Paul. Zo provinciaals mogen zijn opvattingen toch-niet zijn dat hij het nog langer houdt bij deze bronzen met anekdotische inslag? J. ZUMBRINK Gebouw Noord-Holland, bij de Buiten- rustbrug. J. J. Hamelinkstraat 4, Haar lem tot 30 sept. dagelijks: 9-17.00 u. Houtsneden/Linodruk van Piet Lont en kleine bronzen van Louis Paul. Ritsaert ten Cate: „Ik heb het gevoel dat er relatief minder mensen onder het publiek zijn die geconfronteerd willen worden met lastige dingen'' „Ik denk dat het subtiele verschil hierin zit, dat je ver banden tussen de elementen moet aanbrengen. Ik vind het op zich goed als mensen voor het gebouw komen, maar niet dat je alleen maar op zichzelf staande elemen ten oppikt, je moet signalen uit die elementen opvangen en daar verder nog iets mee doen”. Daarom zijn we vorig seizoen ook begonnen met de toegevoegde programmering (films e.d. die bij het onder werp van een voorstelling aansluiten). In Mickery worden voort durend dingen op papier ge zet, in beleidsnota’s, enquê tes, verslagen van voorstel lingen. Via telex en data banken sloten jullie je vorig seizoen aan op uitgebreide vormen van nieuwsvoorzie ning. Heeft dat te maken met een pogen om dingen vast te houden en te be vatten? geïnteresseerd zijn. Als we niet oppassen wordt theater een speelbal, dat gaat het eerst van de begroting af. Dat betekent dat er een veel grotere werkelijk geïnteres seerde lobby moet zijn. En apparaten? Nou, bij data banken kun je bijvoorbeeld berichten laten sorteren. Ik heb dat gehad in de periode dat er nog al eens wat over brainwashing werd bericht. Je krijgt dan een heel pak korte berichten, en het krijgt pas ijn impact als je de hele boel over dat onderwerp bij elkaar ziet. Daar was ik een dag absoluut ziek van. Maar ik vind dat ik me zoiets best van tijd tot tijd mag realise ren, en dan proberen theater vormen te maken die probe ren iets te delen met het pu bliek. Die zeggen dat gaat ons toch allebei aan, wat doen we er mee, en dan kan je ook besluiten het voorlo pig te laten liggen”. De zilveren griffels zijn toegekend aan „Knuffel” (Shirley Hughes), „Je zou Her berts huis eens moeten zien” (Doris H. Lund), „Sjanetje” (Thea Dubelaar), „Een huis met zeven kamers” (Joke van Leeu wen, werd dus dubbel bekroond), „De rommelkist van grootvader” (Elfie Don nelly), „Stad in de storm” (Thea Beek man), „...En de zon werd koud” (Jean Coué), „De beer, die wou blijven” (Jorg Muller en Jorg Steiner), en „De geschiede nis van het muizenvolk” (Una Jacobs). „Ik heb het gevoel” zegt Ritsaert ten Cate, „dat er re latief minder mensen onder het publiek zijn die gecon fronteerd willen worden met lastige dingen. Er zijn men sen die afhaken. Tien jaar geleden was er een gretig heid om lastiggevallen te worden met produkties. Ik denk dat de gretigheid nu veel meer ligt in de richting van een lekkere avond heb ben. Het heeft misschien te maken met het feit dat wij niet voldoende appelleren aan een nieuw jong publiek. Dat moet je bijsturen, hoe wel ik er vanuit ga dat de programmering de kracht van Mickery moet zijn, en de gevolgen daarvan kunnen zijn dat je niet altijd als even populair ervaren wordt. Maar er is nu een affiche verspreid dat de dingen nog eens op een rijtje zet voor een publiek dat wellicht minder geïnformeerd is. Soms zit je echt te preken voor eigen pa rochie, en dat moet niet. Uit enquêtes blijkt dat een be paalde groep Mickery rede lijk trouw is, en dat we over het algemeen te maken heb ben met mensen die een ruim interessegebied hebben, die ook veel naar een ander to neel, musea, muziek gaan, ballet minder”. fWat bedoel je met een Think-tank? „Een vervelend woord, maar ik heb geen beter kun nen bedenken. Een groep mensen die bij elkaar komen en actief kijken wat er met Bronzen beeld van staande man, van Louis Paul.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 15