FEBO F NIEUW Spelers goed gebruikt bij Theater La Hagen verliest zich in egotrip I Wim Meilinkprijs verrassing voor Hinderik de Groot Nieuwe songs merendeels goed Da Vinei wordt geveild Plezierig toneel met veel verrassende momenten V Al A 4 Handschrift van 1 ra donderdag 12' Residentie-orkest Tweede prijs Frans dirigentenconcours voor Rotterdammer speelt in Polen Kunstraad tegen sluiting werkplaats Van Goghmuseum LIPS-DEALER SLEUTEL-SERVICE Mensen, mensen... je hoeft niet rijk te zijn om te genieten. KUNST 1 8 SEPTEMBER 19 8 0 18 8 Jeugdfrustraties door Hans Polder --r. A I Uw tielsa keuken- dealer* ihter- >p staat LIPS-KESO- sleutels Klaar terwijl u wacht 1 Binnenweg 73 - Heemstede Tel. 023-280490 Lid N.S.S.G. f l Wie geeft u de kans op’n i dagje IJsselmeer met het zeiljacht „tielsa”? Interbouw Wooncomfort, PURMEREND. De toeken ning van de Wim Meilinkprijs is bij Hinderik de Groot als een ver rassing overgekomen. Dit on danks het feit, dat de poppenspe lers in Nederland een klein we reldje vormen en men wel eens het één en ander opvangt. De man van de Purmerendse Top studio Hinderik’ wist dat hij op de nominatie stond. Niet alleen door de Wim Meilinkprijs, van de Ne derlandse Vereniging voor het Poppenspel, staat hij in het mid delpunt van de belangstelling. Momenteel is hij bezig met de repetities van zijn (langverwach te volwassenenproduktie ’Schil len’. Dit spel is zeer binnenkort te zien in de Haarlemse Toneel schuur. Op 18 en 19 september worden daar de try-outs aan het Haarlemse publiek getoond. De experimenten-subsidie van CRM maakte het mogelijk deze pro duktie te bekostigen. Mensen, mensen.nog altijd kunt u voor niet veel geld volop genieten van overheerlijke snacks. Dat bewijst Febo al jaar en dag. Natuurlijk is Febo niet zo maar 'n snackbar. Alle Febo snacks worden in eigen keuken met zorg bereid door vakkundige koks. Iedere dag vers. Altijd topkwaliteit. Bij elke Febo worden u bovenste beste snacks geserveerd. Gegarandeerd. Opmerkelijke produktie T HU Hl (ADVERTENTIE) Schillen als volwassen las» theater bij Popstudio kom je op de rolverdeling komen de jeugdfrustraties j LFN i,\W ..||U (Foto Lex van Rossen) ADVERTENTIES JOHN OOMKES dj c- KO VAN LEEUWEN - De Wim Meilinkprijs is aan jou toege kend in verband met het baanbrekende werk, dat je hebt verricht en nog doet. Je was bijvoorbeeld de eerste poppenspeler buiten de kast. Concert: Nina Hagen Band. Bezet ting: Nina Hagen (zang), Ferdie Kar melk (gitaar), Paul Screamer (key boards), Carl Rücker (bas) en Alex Laroque (drums). Carré, 17 september 1980. misstanden voorkomen als in het bij The ater geconstrueerde stuk. Ger Thijs heeft zich aan een hachelijke zaak gewijd, maar is er heel leuk uitgeko men. De aan Courteline ontleende motie ven hebben voldoende inspirerend ge werkt om tot een plezierige toneelavond te komen met veel verrassende momenten. Vooral Jeróme Reehuis kan alle registers opentrekken zonder in valse noten te dui kelen. Allard van der Scheer groeit naar mate de voorstelling vordert als geagiteer- „Ik maak in wezen poppen van mensen. Dat is er al vroeg in gekomen. In 1970 was dat al in Bombazijn, waar ik zelf in zat. Het is het gevoel van in je werk kruipen. Het aardige in deze voorstelling is dat de rollen naar de specifieke eigen mogelijk heden en karaktertrekken van de spelers zijn toegeschreven. Dat maakt ze kwets baar. maar het maakt de voorstelling er des te spannender door. En voor het pu bliek is het ook interessant eens achter de schermen van het schouwburgtoneel te kijken. Vanuit de zaal zien we op de achtergrond van het toneel de schouw burgzaal. Wij kijken eigenlijk naar de' ruggen van de spelers. Lichamen gebruiken. Daar ben ik door geobsedeerd”. Hinderik noemt ’Schillen’, zijn nieuwe produktie iets nieuws. „Bij bewegingsthe ater gaat het uit van de beweging van de mens. Hier (Schillen, hp.) vormen de pak ken, die de spelers dragen en het decor de uitgangspunten” „In Schillen komt dat door de rubber- pakken, die gebruikt worden in plaats van bijvoorbeeld dansmaillots. Vervreemding dat is mijn manier van vormgeven”. - Toch is het spel dat je maakt niet alledaags. Het heeft iets futuristisch te gen het science-fiction af. „Die muur is altijd een barrière. Het kan een contactstoornis zijn. In de Vogelman is het de niet-begrepen Manus, die in de gevangenis is beland en die in een contact situatie zit. In wezen zijn het maar dood normale dagelijkse situaties. Alledaagse onderwerpen”. - Zit er een bepaalde symboliek in die terug kerende elementen? it ijzen! (Van onze kunstredactie) j t „Bij het buiten de kast spelen, was ik de eerste, die het principe uitwerkte. Daar door is een theater ontstaan, dat uniek is in het poppenspel. Als ik de prijs alleen gekregen zou hebben voor het buiten de kast spelen, is het wat magertjes. De vormgeving, die van het begin af bizar is geweest zal evenals het inhoudelijke een rol hebben gespeeld. Het zijn geen verha len over de koning, de prins en de heks. lid 7 A*,£ LONDEN (AFP). Op de Londense kunstveiling Christie’s zal in december een geïllustreerd handschrift van Leo-/ nardo da Vinei (1452-1519) worden ge veild. Volgens kenners zal dit zeer zeldza me manuscript tussen de drie en de zes miljoen pond (ongeveer 13,5 mln tot 2Z_. mln) opbrengen. NIJMEGEN. Het moet heerlijk zijn wanneer je als mens je eigen aard kunt tonen, zonder daarvoor onmiddellijk strafregels te moeten schrijven. Herleid je dat tot toneel, dan kom je al redelijk vlug uit op legitiem die dingen doen waarvoor de regie normaal een stokje steekt. Of het zo eenvoudig ligt bij de opvoering van Het Publiek bij toneelgroep Theater druf ik niet met arrogante zekerheid te beweren. Het zien van die voorstelling perst wel de vermoeden daartoe naar boven. In deze door toneelwerk van George Courteline geïnspireerde produktie leggen de spelers van Theater zonder gêne, ja zelfs met gretig plezier, hun hebbelijkheden op tafel. Ze geven zichzelf bloot en kunnen daardoor binnen het toneelraam op een unieke manier worden gebruikt. delijk ook de spelers duidelijk dat een versnipperde eenakteravond ook van een eenzijdige charme is. En zo begon Thijs naar een zekere eenheid toe te denken. Hij schreef een vrijwel nieuw stuk, met een knipoog naar Courteline en Shakespeare en naar de eigen acteurs en actrices. Dat werd het toneelstuk Het Publiek, een titel die gekozen is omdat het publiek nu een maal de grote onbekende, maar ook on misbare factor blijft. Het Publiek laat een groep spelers zien onder dwingende leiding van de schouw burgdirecteur in een tijd dat zo’n man ook het repertoire van de groep bepaalde De gedachten gaan onwillekeurig naar Klaus Mann’s toneelroman Mefisto, een fascine rend boek, waarin dezelfde hiërarchische de theaterdirecteur en Jan Verhoeven is aandoénlijk als de souffleur die de geest van de vader van Hamlet mag spelen omdat de gele spot die daarvoor dient het begeven heeft. De Fransman George Courteline (pseu doniem voor George Moineaux, die van 1858 tot 1929 leefde) schreef als kantoor klerk een aantal romans, korte verhalen en toneelstukken. Zijn toneelwerk bestaat vooral uit korte stukken. Dat ze het spelen waard zijn heeft het Duitse gezelschap Schaubühne am Halleschen Ufer uit West Berlijn deze zomer laten zien in het Hol land Festival. Onder de titel Die ganz begreifliche Angst vor Schlagen speelde dit gezelschap een verzameling eenakters heel nauwgezet in een weliswaar burger lijke, maar ook surrealistische trant. Toneelgroep Theater had aanvankelijk ongeveer zo’n zelfde voornemen. Het is er niet van gekomen. Gaande de voorberei dingen werd het Ger Thijs en vermoe- telkens aanzwellende versie van David Bowie’s Ziggy Stardust brengt, ziet het er lange tijd goed uit. Dan komen evenwel na ruim een uur haar tekortkomingen op hardhandige wijze bloot te liggen. In een aantal matige, in twee en vierkwartsma ten gegoten, lange songs improviseert Ni na te langdurig, boet bijna zichtbaar aan kracht, uitstraling en variatie in en ver wordt tot een onooglijke pastiche van zichzelf. Een proces dat aan het licht brengt hoe onvolwassen ze als performer nog is. Een egotrip als deze kan haar haar toekomst kosten. En het ziet er niet naar uit dat Karmelk haar wel in de hand kan houden, waar de Berlijnse band twee jaar terug faalde. is het niveau van het nieuw geschreven werk? Tot halverwege het optreden verlopen de zaken redelijk voorspoedig. Naturtra- ne bezorgt me in de nieuwe uitvoering met wat meer ruimte voor improvisatie rillin gen, terwijl exact uitgevoerde versies van Heiss en Pank (samen geschreven met Ari-Up) in ieder geval het hoge technische niveau van de huidige band bevestigt. De ritmesectie speelt daarin een nauwkeuri ge, maar anonieme rol. Karmelk is trefze ker, zonder groots te zijn en Screamer is beslist een eigenzinnige toetsenman. Ook Wenn Ich ein Jungen War en Afri can Reggae van het album Unbehagen voldoen, maar met deze opsomming wordt onmiddellijk duidelijk dat de waar de van La Hagen thans aan nieuw reper toire moet worden afgemeten. Dat is, zo kan ik tevreden constateren want Nina AMSTERDAM (ANP). De Amster damse Kunstraad heeft een dringend be roep gedaan op de leiding van het Van Goghmuseum in Amsterdam om de werkplaats van dat museum niet te slui ten. Vorige maand maakte de hoofddirec teur van het museum, dr. S. H. Levie, in een brief aan medewerkers en deelne mers van de werkplaats bekend, dat hij van plan was per 1 augustus 1981 tot sluiting over te gaan. Het 36 bladzijden omvattende hand schrift gaat over „de aard, het gewicht en de beweging van water” en werd om streeks 1507 in Italië geschreven. Sinds 1717 was de verhandeling in het bezit van de graven van Leicester. Vier jaar geleden overleed de vijfde graaf van Leicester. Vertegenwoordigers van de familie heb ben nu besloten het kostbare werk van de hand te doen. We slaan de ellende van de scheiding tussen de Berlijners en Nina maar over, staan niet stil bij haar flirt met Herman Brood en de desoriëntatie ten tijde van de Cha Cha-film. La Hagen moest zichzelf hooguit gesteund door gitarist en levens partner Karmelk nu bewijzen. Twee vragen staan daarbij voorop. Wat is haar binding met haar oude repertoire en wat Hinderik de Groot: „Lichamen gebruiken, daar ben ik door geobsedeerd' Maar daar is in het algemeen een kente ring in te zien.” Theater heeft een onderhoudende voor stelling weten te maken met Courteline als uitgangspunt. Door het voortreffelijke decor en kostuums van Marc Knoops bleef de fin-de-siècle sfeer van de Fran se auteur toch nog wat aanwezig. Het moet een plezier zijn voor de spelers en het publiek. In het spel van een man naar voren. Hij is in de war geraakt door de onvrede met zijn eigen lijf. In het stuk zijn elementen te zien, die Hinderik de Groot in zijn voorgaande produkties ook gebruikte, zoals een muur en water. Zijn vondsten zijn nog inventie ver. Daarbij zijn er schitterende totaal beelden te zien. „Wat we doen is met onze lichamen spelen. Dat was het uitgangspunt. Glo baal? Het is een verhaal....de vraag, moet een man een man zijn, of een vrouw een vrouw? Wat is het verschil behalve de uiterlijke kentekenen? Ik zeg voorzichtig, als je naar aanleiding van dit spel door borduurt, dan man-vrouw”. AMSTERDAM. April van dit jaar. Een toevallige ontmoeting in Hollywood leidt tot een bezoekje aan de hotelkamer van Nina Hagen en Ferdie Karmelk. Aan de rand van een zonovergoten zwembad vertellen beiden hoe de heroïne werd overmeesterd, hoe er contact met Frank Zappa’s Glotzer Management tot stand kwam en hoe het Duits-Nederlandse paar op zoek is naar een Amerikaanse band. Vergeten is de ellende van de eerste poging om na het uitvallen van de Berlijnse Nina Hagen Band in Nederland een groep op te richten, terwijl de herinnering aan het contractueel verplichte album Unbehagen alleen nog een schouderophalen losmaakt. De toekomst lokt. 11 WIE? Santpoorterstraat 41 (K leverpark), I 2023 DB Haarlem, telefoon 023- 263463. Geopend maandag van 14.00 tot 17.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur. donderdagavond van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. is mij dierbaar in meerderheid goed en zo nu en dan voortreffelijk. LSD is een latijns cocktailwalsje, dat prachtig zou kunnen worden gearrangeerd, Newton een lied vol echte woede, Ten Command- n ents of Love een song waarin beperkte opvattingen over liefde er van langs krijgen. Evenals haar oude Slits-vriendin Ari-Up tendeert La Hagen naar de reggae-mu- ziek. You made me so verry Happy van Blood Sweat Tears krijgt zelfs een volmaakt verbrokkelde bewerking. Egon is ook al Jamaicaans en er zitten meer dergelijke invloeden in haar huidige sterk syncopische stiel verpakt. Temeer daar Nina ook een prachtig. stellingen (try-outs) voor de deur staan. Hinderik de Groot daarover: „Het komt traag op gang. Ik heb spanning nodig om het goed in elkaar te krijgen. Dat is ook een deel van het experiment. Het spel moet groeien tijdens de voorstelling. We blijven er ook aan doorwerken, goed be wegen, de wisselwerking tussen licht en spel.” - Kan je globaal de inhoud schetsen van Schillen? Volgens de kunstraad is de werkplaats een plek waar iedereen bezig kan zijn met het onder deskundige leiding aanleren van kunstzinnige technieken. De raad legt er de nadruk op dat, hoewel de werk plaats niet aan de weg timmert, de activi teiten vanaf het begin steeds waren volge boekt. „Het enthousiasme van de deelne mers was groot en de resultaten waren vaak zeer waardevol. Sluiting van de werkplaats zou een verarming van het aanbod aan kunstzinnige vorming in Am sterdam betekenen”, aldus de kunstraad. De hoofddirecteur en de directeur van het Van Goghmuseum, Levie en Van der Wolk, schrijven in de brief dat zij tot sluiting willen overgaan omdat de werk plaats de aansluiting mist bij wat het museum verder te bieden heeft. De kunst raad vindt dit een reden om zowel het beleid van de werkplaats als dat van de rest van het museum kritisch te gaan bekijken. Dr. Levie biedt in zijn brief aan, samen met de medewerkers naar een an der onderdak voor de werkplaats te zoe ken. De kunstraad noemt dat weinig rea listisch omdat geen enkele Amsterdamse instelling overcapaciteit heeft en ook op de gemeentebegroting op zo’n korte ter mijn geen ruimte te vinden valt. ROTTERDAM (ANP). De 29-jarige Kasper de Roo van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest heeft onlangs de twee de prijs gewonnen op een internationaal dirigentenconcours in de Franse stad Be- sanQon. Hij mag het volgend seizoen bij het symfonieorkest van Besancjon een gastdi- rectie uitvoeren. De Roo, die bij het Rot terdams Philharmonisch tweede fagottist is, dirigeerde de afgelopen jaren al diver se orkesten in Nederland, België en de verenigde Staten, zo heeft de Stichting Rotterdams Philharmonisch Orkest woensdag meegedeeld. Het concours in Besan?on werd gewon nen door de Engelsman Jonathan Seers. Er waren 32 kandidaten uit 16 landen voor deelneming geselecteerd. hillilrfttt Schillen mag in een ander opzicht een opmerkelijke produktie genoemd wor den De vijf spelers, die het publiek bin nenkort aan het werk zullen zien, zijn allen poppenspelers: Hans Schoen, Tri nette Kuypers, Theo Terra, John van Mil tenburg en Dato de Weerd. Het zijn pop penspelers met een gelijkgerichte belang stelling, die al geruime tijd in de Stichting Poppentheater Kollektief zitten. Ze ma ken afwisselend met elkaar programma’s. Voor het eerst staan ze nu samen in één produktie. Voor deze produktie hebben ze Hinde rik de Groot gevraagd een spel te ontwik kelen en te begeleiden. Hij droeg de gege vens aan en spelenderwijs werken ze het met z’n allen uit. Hinderik de Groot speelt zelf niet mee, alhoewel zijn handen jeuken om het wel te doen. De repetities in het Tunneltheater op het ADM-complex in Amsterdam-Noord verlopen nogal stroef. De snelheid zit er nog niet in, ondanks dat de eerste voor- DEN HAAG Het Residentie-Orkest vertrekt op 20 september naar Polen voor twee concerten in de „Warschauer Herfst”, een van Europa’s belangrijkste festivals voor hedendaagse muziek. Er** nest Bouer zal het orkest dirigeren. Er zullen vijf Nederlandse werken wor den uitgevoerd, te weten Alla Marcia van Peter Jan Wagemans, de Saxofoonsymfo- nie van Otto Ketting, de Dans van de Malic Matrijzen van Guus Janssen, Six Turkish Folk Poems van Theo Loevendie' en de 4de Symfonie van Vermeulen. Solisten zijn het Nederlands Saxofoon kwartet, sopraan Dorothy Dorow en com- ponist-pianist Guus Janssen, die in zijn eigen stuk de piano-solo speelt, en voorts de voormalige RO-tubaist Mel Culbertson (thans werkzaam in Parijs) die de solopar tij speelt in het stuk van Wagemans. Verder worden in Warschau nog twee hedendaagse Poolse werken uitgevoerd'j (van Knapik en Dobrowolski). Het is de„4 eerste keer dat het RO in Polen optreedt ah Nina Hagen tijdens haar concert telkens andere „kledij'' aantrekkend was lange tijd goed op dreef. - In de produkties zijn de laatste tijd steeds meer maatschappelijke problemen te zien. In Soleander pedofilie en in de Vogelman de problemen in de gevan genis. „Ik doe het niet om een boodschap uit te dragen. Het komt in je werk, waarmee je bezig bent en waarmee je je betrokken voelt. Het is niet een vooropgezet doel iets aan de haak te stellen. Ik maak geen vormingstheater. Soleander was bijvoor beeld een opdracht van de C.P.N.B. Ik was gebonden aan een thema. Het moest goedgekeurd worden. Ik kan niet achter halen, waarom die verhandeling over pe dofilie er in kwam, maar in mijn gevoel moest dat zo. In dit vak ben je bezig stukjes in elkaar te passen en wel op die wijze, dat het een acceptabel geheel wordt voor het publiek”. Hinderik de Groot laat weten, dat als zijn produkties niet begrijpelijk voor het publiek zijn, ze datzelfde publiek toch moeten intrigeren en boeien. De spanning verdeelt hij. De inhoud staat in wezen altijd vast. Deze werkwijze verschilt van vele poppenspelers, die een verhaaltje maken en dat dan spelen. - In jouw produkties van de laatste jaren acteren ook mensen. Je speelt vaak zelf ook mee. Voorstelling: Het Publiek. Toneel spel geschreven door Ger Thijs naar aanleiding van teksten van George Courteline. Voor de Hamlet-teksten werd vertaling van Burgersdijk ge bruikt. Decor en kostuums Mare Cnops. Regie Ger Thijs. Spelers: Al lard van der Scheer, Liz Snoyink, Leo Hogenboom, Bea Meulman, Jeróme Reehuis Rob Fruithof, Hetty Ver hoogt, Jan Verhoeven en Wilbert Gies- ke. Première 17 september 1980, Stads schouwburg Nijmegen. September 1980. Nina Hagen is op toer- nee met haar Ferdie aan haar zijde en met drie onbekende Amerikaanse sessiemuzi- kanten in haar gevolg. Een rondreis door Europa moet haar nieuw aanzien ver schaffen en duidelijk maken dat de onver wachte vokalistische vedette niet een wel iswaar heel getalenteerde, maar toch een eendagsvlinder is. Scepsis overheerst bij aanvang van het concert in Theater Car ré, in hetzelfde Amsterdam dat bijna an derhalf jaar lang Nina’s woelige thuisha ven was. De zangeres is behoorlijk op van de zenuwen. Ruim anderhalf uur na aanvang van het concert staan we aan de kille oever van de Amstel na te praten. Ware het optreden van de nieuwe Nina Hagen Band ingedikt geweest tot een uur, dan had ik het nog niet geweten, nu het grillige talent zichzelf in het laatste half uur grotendeels verlo ren heeft in langgerekte, zelfs in hun ste reotiepe geflirt met echo en feedback ver velende, zangtechnisch opgetwijfeld knappe soli, wordt de herinnering aan haar toernee van twee jaar terug zeer sterk opgeroepen. Ondanks hooglopende spanningen met haar toenmale Westberlijnse begeleiders werd toen eendrachtig een sfeer ge creëerd die het niveau van de debuutplaat van de Nina Hagen Band bevestigde. Ex treme zang waarin gegorgel, gegalm en gekreun een menselijk instrument vorm den dat elke emotie kon uitdrukken en losmaken, vormde toen een eenheid met het wat ouderwetse rockgeluid van een hechte band, die met geestdrift op zijn tenen moest lopen om het hoge niveau te halen. o I o r‘o

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1980 | | pagina 19